Για την Αεροπορία Στρατού  ο εκσυγχρονισμός των επιθετικών ελικοπτέρων ΑΗ-64Α είναι πρόγραμμα κομβικής σημασίας. Αποτελεί μια περίπτωση ενός ακόμα ελληνικού οπλικού συστήματος που βρέθηκε σε μακροχρόνια εγκατάλειψη σε σημείο εγκληματικής αμέλειας. Ενώ ο Ελληνικός Στρατός θα έπρεπε να είχε εκσυγχρονίσει τα ΑΗ-64 Α σε επίπεδο D τα εγκατέλειψε καθιστώντας την υποστήριξη τους προβληματική. Είναι ευρέως γνωστό πως το ΓΕΣ στράφηκε στο Ισραήλ για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών ελικοπτέρων Apache πλην όμως το πρόγραμμα έχει βαλτώσει.

Στις 12 Ιουλίου του 2019 τονίζαμε μέσα από το DefenceReview.gr

Το πρώτο σενάριο αφορά στον μερικό εκσυγχρονισμό των 19 AH-64A+ έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της παλαιότητας που αντιμετωπίζουν. Όπως είχαμε τονίσει, η ΑΣ εξετάζει την ισραηλινή πρόταση μερικής αναβάθμισης, της εταιρίας Elbit. Η νεότερη ενημέρωση που έχουμε είναι ότι το κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα € 35 εκατομμύρια και για τα 19 ελικόπτερα. Από τα € 35 εκατομμύρια τα € 25 θα εισπράξει η Elbit, για την παροχή των υπηρεσιών και εργασιών της αναβάθμισης, ενώ € 10 εκατομμύρια θα εισπράξει η Boeing, η οποία θα αναλάβει τις εργασίες πιστοποίησης των νέων οπτικών που θα τοποθετήσει στα ελικόπτερα η Elbit και τα οποία, όπως μας τονίστηκε, θα είναι ανώτερα των αντίστοιχων οπτικών των AH-64D.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι απολύτως αναγκαίο καθώς τα AH-64A+ πετάν εδώ και 25 χρόνια και ενσωματώνουν τεχνολογία της δεκαετίας του 1980 και, εάν παραμείνουν ως έχουν, θα απαξιωθούν, ενώ η τεχνική τους υποστήριξη θα γίνεται ολοένα και δυσκολότερη. Παρά το γεγονός ότι απολαμβάνουν επαρκή υποστήριξη σε ανταλλακτικά, λόγω της διάθεσης μεγάλων ποσοτήτων αναλώσιμων και απαρτίων, αυτό συμβαίνει για τα κύρια συγκροτήματα και υπό-συγκροτήματα των ελικοπτέρων.

Πρόβλημα υποστήριξης υπάρχει σε μικρό αριθμό υπό-συστημάτων τα οποία η κατασκευάστρια εταιρία έχει σταματήσει να υποστηρίζει, λόγω της μεταβίβασης της γραμμής παραγωγής και υποστήριξης από την έκδοση AH-64A στις εκδόσεις ΑΗ-64D/E. Η διαδικασία αυτή ολοκληρώθηκε το 2013 οπότε η Boeing ενημέρωσε την ΑΣ ότι διακόπτει οριστικά την υποστήριξη του AH-64A+.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του γράφοντα η αιτία είναι η αδυναμία των Αμερικανών να πιστοποιήσουν συστήματα και υποσυστήματα που περιλαμβάνονται στη πρόταση αναβάθμισης των Ισραηλινών αντίστοιχη με αυτή που εφάρμοσαν στα δικά τους ελικόπτερα Apache. Η ελληνική πλευρά και η Αεροπορία Στρατού κρίνει πως άνευ των αμερικανικών πιστοποιήσεων η ισραηλινή πρόταση συγκεντρώνει ένα ορισμένο τεχνικό ρίσκο παρότι κρίνεται ως μια οικονομική λύση με στόχο να εξασφαλίσει τη περαιτέρω επιχειρησιακή ζωή των ελικοπτέρων «Α». Ειδάλλως, η επιχειρησιακή τους ζωή άνευ έστω ενός «τυπικού» και «απλού» πακέτου αναβάθμισης κρίνεται βραχύβια.

Σε κάθε περίπτωση ο ΕΣ ακόμα και δίχως τις πιστοποιήσεις των Αμερικανών πρέπει να προχωρήσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού ώστε να ελικόπτερα να σωθούν έστω και στο παρά ένα.

Επιτελείς της Αεροπορίας Στρατού σημειώνουν στον γράφοντα πως απαραίτητος πλέον είναι ο έγκαιρος εκσυγχρονισμός των ελληνικών Chinook ώστε να μην καταλήξουν αντίστοιχη περίπτωση απαξίωσης υλικού όπως έγινε με τα AH-64 A όπου αναζητείται λύση τη τελευταία στιγμή.

Comments

  1. Αναμενόμενο το πρόβλημα με τις πιστοποιιησεις ισραηλινού υλικού σε αμερικανικα συστήματα

    Επιπλέον εάν γίνουν οι τροποποιησεις με ξένα συστήματα οι Αμερικανοι σταματάνε την υποστήριξη

    Αλλου πάντως έχει γραφει πως έχει βρεθεί απόθεμα ανταλλακτικών για τα A+ που θα λύσει τα προβλhματα υποστήριξης του τύπου στα UAE

    Και πως έχει συμφωνηθεί η απόκτηση του

    Έχετε κάποια πληροφορία περί αυτού?

    Πάντως η απόκτηση των ARROWHEAD είμαι μια άλλη οικονομική λύση

    https://www.israeldefense.co.il/en/node/32527?__cf_chl_jschl_tk__=51760c5f660d0773beb6c4b4d1fa46b17c205bc4-1590913581-0-AZ2LOVQEXxK8mu_8gEkgRGgzdmx4y7nimsHkBJgaBJda3Ov2Vd6GuwkONofhuH7ZdbXpWhksFzFJVIO0Dq5WLM3MB4GKThqlXbS7qBASPVEOV5D3VMS4cr_ZySKE203re9Pn47Hvy4gf8Aht-pqJ1SzLjCtxxCeIFPHWsiHNPBbFL2XAFUg5jk9wXm3KKwdMcy3DNOqmXv5vHPdMmqCEkkcEJiAR_UeoV3iDIgsiQM_OauPPk90wjCm7BOlQe0hDLyxzUWwGsShj318_sthrPGxp8t3dINQDsGZh07jTLG_F

    Και για τα APACHE: οποιος δεν θέλει να ψήσει ..10 χρονια ζυμώνει

  2. Ευάγγελος Βενιζελος 2011 αναζητηση ποινικών ευθυνών για προκληση ζημιάς στην επένδυση που λεγεται απάτσι των ελληνων φορολογουμένων κ προκλησης ελλειματος δια αμελειας κ παραλειψις στην εθνικη ασφαλεια.

  3. Όταν πήραμε τα D, δεν αναβαθίσαμε και τα Α
    Όταν πήραμε τα Leo2A6, δεν αναβαθμίσαμε και τα 2A4
    Όταν πήραμε τα F-16 50, δεν αναβαθμίσαμε και τα 30αρια
    Και πάει λέγοντας. Έτσι καταλήγω:
    Α) Στο καινούργιο σύστημα υπάρχει μεγαλύτερη μίζα.
    Β) Έχουμε αλλεργία στην ομοιοτυπία
    Γ) Η ομοιοτυπία κοστίζει στην αρχή αλλά μακροπρόθεσμα εξοικονομείς (εμείς είμαστε …άπλες).
    Δ) ΑΚΡΙΒΩΣ επειδή δεν έχουμε λεφτά άπειρα, οι αναβαθμίσεις είναι επιβεβλημένες.
    Ε) Να βρουν λεφτά να κάνουν αυτό που πρέπει. Αν δεν μπορούν, υπάρχει και η Συγγρού.
    ΣΤ) Αυτοί (οι εκάστοτε αυτοί) θέλουν να κυβερνήσουν. Ας βούν λεφτά.

    1. Προφανώς γιατί το κόστος ήταν τεράστιο, και ως ένα βαθμό ασύμφορο σε σχέση με την αγορά καινούργιου.
      Μην βλέπεται παντού, μίζες και συνωμοσίες.

      1. Ποτέ η αναβάθμιση δεν είναι πιο ακριβή από την αγορά καινούργιου.
        Και δεν είναι μόνο η αναβάθμιση, αλλά και τα κόστη της πολυτυπίας, που πόσα είναι 25 χρόνια τώρα είπαμε? Γιατί δεν υπολογίζουμε ΠΟΤΕ τα κόστη της πολυτυπίας?
        Το έχω ξαναπεί. Καλύτερα να πας στον πόλεμο με ένα πιστόλι, παρά με 500 νεροπίστολα.
        Γιατί αυτό κάνουμε με τις μη αναβαθμίσεις, τις απαξιώσεις των επενδύσεων που έχουμε κάνει και τις πολυτυπίες.
        Και δεν μιλάω καν για τα κόστη των μικρών αποσπασματικών παραγγελιών.
        Άσε που ούτε τα D έχουμε αναβαθμίσει.
        Όλα αυτά ΜΟΝΟ επίτηδες γίνονται. Άλλη εξήγηση δεν υπάρχει (για μένα).

    2. Αν το Α έως ΣΤ ήταν μια ερώτηση multiple choice που είχε μια σωστή απάντηση νομίζω ότι η σωστή απάντηση είναι πολύ νωρίς στην λίστα σου 🙂

      Και θεωρώ ότι είναι ο λόγος γιατί δεν πήραμε ποτέ τα μεταχειρσμένα LEO A4 (και τα πήραν οι Τούρκοι), γιατί δεν πήραμε μεταχειρισμένα πλοία, γιατί δεν κάναμε αναβάθμιση των δίλιτρων.

      ΥΓ και ένα μπράβο εκ μέρους μου στο DR καθώς θεωρώ ότι έχει αρχίσει να μαθαίνει/καταλαβαίνει καλύτερα τον σφυγμό των αναγνωστών και έχει αρχίσει να ανεβάζει άρθρα που πέρα από τεχνική πληροφόρηση των αναγνωστών, είναι άρθρα για θέματα που ενδιαφέρουν τους αναγνώστες και τους ιντριγκάρουν να συμμετέχουν στην συζήτηση.

    3. Πες τα !

      Ομοιοτυπια ειναι η 1η και βασικη αρχη των logistics. Δεν ειναι θεμα μιας θεωριας, ειναι κατι που συμφωνει ολος ο πλανητης απο την εποχη του Ναπολεοντα . Ουτε πνευματικα καθυστερημενοι δεν θα επεδιωκαν τη πολυτυπια που μας ταλανιζει. Καθως καποιος τοσο τραγικα ηλιθιος δεν θα μπορουσε να βγαλει την ευελπιδων και τη σχολη πολεμου, τι μενει ;

      Μιζα κι αγιος ο Θεος! Πατριδοκαπηλα λαμογια με γαλονια.

      Οσο λαμογια ειναι η πολιτικη ηγεσια που υπογραφει εξοπλιστικα, ΤΟΣΟ ειναι και η στρατιωτικη.

    4. Τα βλέπεις και τώρα. Πάνε να πάρουν μόλις 2 φρεγάτες από την Γαλλία, με εντελώς ξένο ΑΑ και ASW οπλισμό, σε σχέση με ότι έχει το ΠΝ.

      Είναι πολλά τα λεφτά.

      1. Να βαλω essm? Βαλε!
        Να βαλω και aster 15? Βαλε
        Να βαλω και camm που ειναι ωραιοι ? Βαλε
        Το καταστημα εχει harpoon,εχει και exocet. Χτυπα και μια μεριδα nsm που ειναι και ουαου.

        Μας κοροιδευουν. Για μενα χειροτεροι ειναι αυτοι που ειτε το παιζουν «πατριωτες» πολιτικοι, ειτε ειναι επαγγελματιες στρατιωτικοι και καμωνονται οτι υπερασπιζουν τη πατριδα.

        ΑΟΖ τη χασαμε οπως παει το πραγμα. Ας μη χασουμε και το Αιγαιο απο πα ω.

  4. Δικαιολογίες, δικαιολογίες δικαιολογίες…

    Η Boeing έχει πει ξεκάθαρα ότι πλέον ΔΕΝ υποστηρίζει τα Α. Άρα τι μας κόφτει αν η Boeing δεν πιστοποιήσει τις Ισραηλινές επεμβάσεις και τι μας νοιάζει το τεχνολογικό ρίσκο. Τα Α αν δεν πάρουμε το τεχνολογικό ρίσκο είναι για πέταμα, αν πάρουμε το ρίσκο υπάρχει μικρή πιθανότητα ότι θα είχαν πρόβλημα.

    Η περίπτωσή μας δεν προσφέρεται για debates τι πρέπει να κάνουμε, ειδικά με την άμεση απειλή της Τουρκίας, το θέμα είναι ξεκάθαρο.

    1) Θέλουμε άμεση αποκατάσταση αναβάθμιση της ισχύος μας τώρα. Αυτό σημαίνει ότι πρεπει να γίνει η αναβάθμιση χτες. Το κόστος είναι αστείο, το ρίσκο είναι ανέκδοτο και αστείο, και ναι ας σκεφτούν για μερικά κομμάτια και το arrowhead που είναι και πολύ φτηνότερο από το αντίστοιχο αμερικανικό longbow.

    2) Για να μην μας πουν οι επόμενες γενιές βλάκες ας πει ο στρατός και το όραμά τους για τα επόμενα 20 χρόνια για τα ελικόπτερα αυτά. Το λέω γιατί στην δεκαετία το πολύ τα Α θα έπρεπε να πεταχτούν ή να είναι για εκπαίδευση, και ο στρατός ήδη να ξεκινήσει να μαγειρεύει το αίτημά του και να πλασαριστεί νωρίς για να πάρει κομμάτια σε καλή κατάσταση από τα μεταχειρισμένα της Αμερικής. Η Αμερική σε λίγο θα ξεφορτώνει τα D σε εκατοντάδες, ευκαιρία να πάρουμε αρκετά κομμάτια τζάμπα και να τα αναβαθμίσουμε. Οπότε μην κατηγορούν σε λίγα χρόνια ότι πετάξαμε λεφτά για την αναβάθμιση των Α ενώ ξέραμε ότι θα πάρουμε δωρεάν D. Τα Α αναβαθμίστηκαν γιατί η αναβάθμιση με μικρό κόστος εκτόξευε την μαχητική ικανότητά τους που ήταν αναγκαία για την περίοδο 2020-2025 και ως να έρθουν τα D.

    3) Η πρόταση του Ισραήλ ΔΕΝ έχει τεχνολογικό ρίσκο, είναι μια αναβάθμιση που δοκιμάστηκε και πέτυχε στα δικά τους. Αφού κανένας άλλος δεν έχει ούτε αναβάθμιση ούτε συντήρηση για Α και αυτοί δοκίμασαν, πέτυχαν και είναι καλύτερο και του Αμερικανικού, και αφού τα ελικόπτερα θα μπαίνουν ένα ένα άρα στην καλύτερη θα είναι μια σούπερ αναβάθμιση στην χειρότερη, ένα κουτσό ελικόπτερο θα γίνει πιο κουτσό.

    Αν (που πιστεύω ότι δεν υπάρχει αν, αλλά πόσο γρήγορα) γίνει η αναβάθμιση, θα πρότεινα ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να αγοραστεί και ο ισραηλινός πύραυλος Spike NLOS για να πιστοποιηθεί και ενσωματωθεί.

    Αν δεν κάνουν την αναβάθμιση θα κατηγορηθούν ΚΑΙ ότι απαξιώσανε τα Απάτσι ΚΑΙ ότι μείωσαν την μαχητική ικανότητα του στρατού σε μια κρίσιμη περίοδο.
    Αν την κάνουν πολύ αργά λόγω καθυστέρησης των αποφάσεων, θα κατηγορηθούν ότι έδωσαν λεφτά για την αναβάθμιση ελικοπτέρων που σε λίγα χρόνια θα πεταχτούν (πχ αν πάρουμε τα D το 2026, δεν μπορείς να πάρεις απόφαση αναβάθμισης το 2023).

    Άρα ο μονόδρομος είναι απόφαση μέσα στον Ιούνιο και άμεση έναρξη για να παραλαμβάνουμε ήδη από το φθινόπωρο μερικά (καθότι εκεί γίνεται δουλεία και δεν θα έχουν ετοιμασία ενδιάμεσης λύσης κτλ για καμιά τριετία), ενώ θα υπάρχει και το θέμα του NLOS που μπορεί να τον εισάγει και σε πολλά άλλα συστήματα και μεγαλύτερους αριθμούς.

    Γενικά, είναι χρήσιμο να απλώσει μια συνεργασία, Trophy (για τα άρματα), NLOS και αναβάθμιση (για τα ελικόπτερα), Heron (ήδη έκλεισε), ενώ είναι καλοί και σε θέματα ραντάρ (νομίζω τα P3 δικό τους θα έχουν) και αντιπυραυλικής τεχνολογίας (iron dome, david’s sling κτλ).

    Εάν ήταν όμως να προτείνω κάτι πρωτότυπο, θα ήταν να τους αναθέταμε την αναβάθμιση των απλών Μιράζ 2000 όπου πιστεύω ότι θα έκαναν θαύματα και πολύ φτηνά. Έτσι και αλλιώς σε λίγο θα είναι για πέταμα, και τα δικά τους kfir είναι στην ουσία κατασκευή από σχέδιο παλαιότετου Μιράζ, στο οποίο έχουν βάλει και AESA και νέα ηλεκτρονικά και όλα. Άρα χαριτολογώντας θα τα έλεγα Μιράζ 2000-10Hi (Hellas, Israel). (θεωρώ ότι με 10-15 εκατ το κομμάτι θα τα έκαναν ολοκαίνουργια, σχεδόν εφάμιλα των Viper και καλύτερα από τα -5)

    1. Δεν είναι νομίζω θέμα ρίσκου αλλά θέμα σχετικών αδειών που πρέπει να βάλει χέρι ο αρχικός κατασκευαστής.
      Τώρα αν μπορεί να παρακαμφθεί αυτό δεν γνωρίζω, αλλά το να τα βάλεις με την Boeing δεν απλό

      1. @agnostosependytis
        Στην αναβάθμιση των ινδικών μιράζ έχει αναφερθεί και πρόταση που έκανε το Ισραήλ που ήταν κατά 40% πιο οικονομική…

        Υπόψιν ότι οι Ινδοί πιλότοι πετούν γαλλικό αεροσκάφος, με ρωσικούς πυραύλους (R-73) και ισραηλινό κράνος (DASH της Elbit Systems) μετά από άρνηση της Γαλλίας και Ρωσίας να βοηθήσουν… Η ολοκλήρωση έγινε τελικά με την βοήθεια Ισραηλινών μηχανικών της Elbit…
        Έπρεπε να αναπτυχθούν αλγόριθμοι, έτσι ώστε το ραντάρ του Mirage και το ισραηλινό κράνος να μπορούν να «επικοινωνούν» με τον ρωσικό πύραυλο…

        1. Υπόψη πως μιλάμε μονο για τα 16 μονοθέσια που μας έχουν απομείνει
          Τα διθέσια έχουν κάνει τις ώρες τους και τελειώνουνε
          Για τόσο μικρό αριθμό αεροσκαφών δεν αξίζει τέτοιο πρόγραμμα εκσυχρονισμού
          Το πιο λογικό είναι να κοιτάξουμε να μαζέψουμε ότι θα περισσεύσει από τον εκσυχρονισμό των -5 των UAE μπας και μπορεί να μπει τίποτα σε χαμηλή τιμή δεδομένου μάλιστα tcn χαμηλών ορων πτήσης που έχουνε

          1. Δεν έχω ιδέα σχετικά με την κατάσταση των Μιράζ, αλλά κάποτε είχα διαβάσει κάτι που αν και μικρό μου είχε κάνει εντύπωση, ότι δομικά τα Μιράζ σε σύγκριση με τα F-16 αντέχουν ατελείωτες ώρες καταπόνησης.

            Μπορεί να είναι λάθος ή να μην το θυμάμαι καλά, αλλά αν το θυμάμαι τότε δεν θα έπρεπε να ε΄χουμε πρόβλημα, ενώ όσον αφορά την πέκταση ορίου ζωής νομίζω πάλι ότι οι ισραηλινοί κάνουν θαύματα, εδώ τα δικά τους Kfir τα είχαν λιώσει για δεκαετίες και μετά να αναβαθμίσανε και τα πουλήσανε αν θυμάμαι καλά κάπου στην Λατινική Αμερική, άρα θεωρώ ότι το άθλημα το κατέχουν καλά.

          2. @agnostosependitis

            Τα M2000 έχουν σχεδιαστεί για 5000 ώρες πτήσης.
            Τα ελληνικά έχουν λίγες ώρες λόγο έλλειψης FOS και χρηματοδότησης.
            Το -5 που είχε πέσει στη Σκύρο πριν από 2 χρονια στα 10 χρονια υπηρεσίας είχε κάπου 880 ώρες πτήσης !!
            Έχει αναφερθεί πως τα ελληνικά βρίσκονται κάπου στο μέσο του ορίου ζωής τους

      1. Η πρόταση αυτή έχει πολλά μειονεκτήματα και δεν νομίζω ότι θα κοστίσει μόνο 15εκ. ασε που θα έχουμε και θέματα με τους γάλλους στην πιστοποίηση των όπλων, του IFF…

        Η βατή λύση για τα Mirage ειναι να πάρουμε ότι περισσέψει από την αναβάθμιση 2000-9 των HAE.

        1. Σε αεροσκάφη τα οποία κοντεύουν να καταρρεύσουν και οι Γάλλοι σιγά σιγά πλέον δεν υποστηρίζουν καν, λίγο θα με ένοιαζε αν τα πιστοποιούν οι Γάλλοι. Θα ετοιμαζόμουν για πλήρη ισραηλοποίηση.

          Επίσης η αναβάθμιση των Viper που είναι και «μανίσια» κοστίζει περίπου 15 εκατ ανά αεροσκάφος, οι Ισραηλινοί συνήθως κινούνται στο 50-60% της τιμής των Αμερικανών, ενώ ένα πετυχημένο project σε εμάς θα αποτελούσε τεράστιο πρόκριμα για μια μεγάλη αγορά σε πολλές άλλες χώρες, οπότε ίσως είχε ενδιαφέρον να επενδύσουν.

          Τα AESA ραντάρ τους είναι καλά και φτηνά, και σε πατέντες για το πως να ξεπερνάνε εμπόδια είναι μανούλες, οπότε θεωρώ ότι θα έκαναν καλή δουλειά. Το θέμα είναι να αποκτήσουν κίνητρο να ασχοληθούν, και νομίζω ότι θα είχαν δύο,
          -α) μια γενικότερη τάση αγορών από αυτούς για όλα τα συστήματα που αναφέρω και
          -β) η συνολική αγορά Μ-2000 σε πολλές άλλες χώρες

          1. Δεν υπάρχει λογος να ξανα ανακαλυψεις τον τροχο.
            Αναβαθμηση (Γαλλική) αναλογη των Μαροκινων F1 θα εκτοξευε τις ικανότητες των GEM με πολυ ανεκτο κοστος,αλλα δεν το θελεις…δεν γινεται….

          2. Δεν σε νοιάζει αν οι Γάλλοι πιστοποιήσουν πάνω τον οπλισμό;
            Και αν σου σταματήσουν την υποστήριξη στα όπλα τι θα κάνεις;

            Ας αφήσουμε τις ταρζανιές και ας κοιτάξουμε στα ΗΑΕ που θα τα RDY-2 και υπολογιστές αποστολής και την βολεύουμε την κατάσταση χωρίς το ρίσκο ολοκλήρωσης τέτοιου απαιτητικού εκσυγχρονισμού

          3. Αυτό που λέω είναι ότι:
            1) Τα δίλιτρα μας τελείωσαν και απαξιώθηκαν (και ο οπλισμός τους)
            2) Γαλλική αναβάθμιση αποκλείεται, αγορά από ΗΑΕ ή άλλες χώρες αποκλείεται

            Οπότε έχουμε δύο λύσεις, απλά μια συντηρησούλα να πετάνε πότε πότε και σε μια πενταετία τα δινουμε σχεδόν τζάμπα σε καμιά εταιρεία που κάνει τον εκπαιδευτή aggressor, ή παίρνουμε το ρίσκο και λέμε ή θα πετύχει και με λίγα λεφτά τα πάμε 10 χρόνια μπροστά, ή τελικά δεν βγαίνει η λύση και χάσαμε το ένα αεροπλάνο που πειραματιστήκαμε.

            Τουλάχιστον ας ρωτήσουμε να δούμε τι έχουν να πουν.

  5. Ο εκσυγχρονισμός πρέπει να συνδεθεί με το πότε θα αποδεσμευθούν ελικόπτερα της έκδοσης D…

    Από εκεί και πέρα, όσο τα kiowa ζητούν χρήματα μην περιμένετε να γίνει τίποτα. Τα γράφαμε ότι τα kiowa θα απορροφήσουν αρκετό χρήμα…

    Μια απορία ειναι γιατί δεν επιλέγουμε ηλεκτροπτικά που αποσύρονται από όσα D αναβαθμίζονται στην έκδοση Ε;

    1. Tα Kiowa το μονο που ζητάνε ειναι πληρώματα.
      Ειναι και το μονο στοιχειο της ΑΣ το οποιο θα μπορει θα αξιοποιηθει αμεσα σε περιπτωση αποκτησης «D».
      Μακάρι να προκυψουνε και άλλες τετοιες ευκαιριες…

      1. Δεν πολλά ακόμα όχι μόνο πληρώματα, τώρα μην αρχίσουμε να λέμε δημόσια τι και πως.
        Έτοιμα προς πτήση είναι μονοψήφιος ο αριθμός.

  6. Όταν σε ένα σχόλιο η πρώτη φράση και η τελευταία φράση μοιάζει έντονα πολιτική, απλά δεν μου κάνει καθόλου να διαβάσω το ίδιο το σχόλιο. Τα προβλήματα δεν θεωρώ ότι έχουν χρώμα ροζ, μπλε, πράσινο κόκκινο ή ότι άλλα να είναι, αλλά και ούτε νομίζω ότι ξεπερνιούνται αν κάποιος χρησιμοποιεί απωθητικές εκφράσεις ή φρασεολογία που απλά κάνει τους άλλους να μην διαβάσουν καν το σχόλιο και να σταματήσουν στην πρώτη γραμμή και να πουν καλά… άστο πάμε παρακάτω.

    1. Μα είναι χρόνια τα προβλήματα για να πεις τα χρεώνω σε αυτόν ξέρω γω.
      Όλοι έχουν συμβάλλει αρνητικά στην τωρινή κατάσταση.

  7. Τα απατσι αποτελούν ζωτικό όπλο για τις Ε.δ. πιστεύω πως πρέπει να αναζητηθεί πρόσθετος αριθμός μεταχειρισμένων ,έστω της έκδοσης Α+ και να σχηματιστούν 2 πλήρη τάγματα, τα οποία θα εκσυγχρονίστουν με το ΠΛΗΡΕΣ ισραηλινο πακετο.τα ελικόπτερα έτσι αποκτούν ζωή 20+χρονών,αποκτούν νέες δυνατότητες και νέα όπλα (spike nlos,δυνατότητα βολής πυραύλων α/α).Ο εκσυγχρονισμός αυτός αποτελεί μονόδρομο. Σύντομα οι ουρανοί θα γεμίσουν Τ129 και μάλιστα δεύτερης γενιάς,μόνο το εκσυγχρονισμενο απατσι θα μπορεί να σταθεί απέναντι τους.περα όμως από την επιχειρησιακή παράμετρο,υπάρχει και η γεωπολιτική, πρέπει να ατσαλωσουμε την συμμαχία με το Ισραήλ,τυχόν επαναπροσέγγιση του με την Τουρκία είναι απλά το γεωπολιτικό μας Τέλος.τα ίδια ισχύουν και για τη Σερβία.

    1. Σύμφωνα ιπλιτα ναζισμού…όλα τα apacheκαι τα 28 θα πρέπει να γίνει μια αναβαθμηση με ισραηλινά συστήματα και καινούρια όπλα,διότι δεν επρόκειτο για τα επόμενα 20 χρόνια να καταφέρουμε να τα αντικαταστησουμε……εκτός αν έρθουν μεταχειρισμένα apache d από Αμερική τα επόμενα 5 χρόνια στην τιμή που ήρθαν τα Kiowa

    2. Δεν υπαρχει περίπτωση να δεις αερομαχία Απατσι Τ129.
      Αλλα ειναι τα καθηκοντα των επιθετικων ε/π αδερφέ.

  8. Αυτό. Πότε θα μπορέσουμε να πάρουμε τα υπόλοιπα Απατσι; 2023 η 2024;
    Να ειχαμε πχ καμία 50-60απατσι D longbow ετοιμοπόλεμα θα ήταν μεγάλο πλεονέκτημα.

    1. Νομίζω ότι η Αμερική θα κάνει 2 μαζικές αποσύρσεις του D. Αρχικά ήταν να κάνει upgrade όλα τα D σε Ε και μετά αποφασίσθηκε ότι θα γίνουν upgrade τα μισά περίπου, και από τα άλλα μερικά θα αποσυρθούν ενώ τα περισσότερα θα κρατηθούν μέχρι να αρχίσουν οι παραλαβές του νέου ελικοπτέρου.

      Το νέο ελικόπτερο μοιάζει να έρχεται όλο και πιο κοντά όλο και πιο γρήγορα, στην αρχή ήταν να έρθει το 2030, μετά είπαν για 2028 και τώρα υπάρχει πίεση για ακόμη νωρίτερα. Αν αρχίσουν να δίνονται πχ το 2028 (η μαντεψιά μου-μη τεκμηριωμένη- θα ήταν ότι τα πρώτα κομμάτια θα αρχίσουν να δίνονται ακόμη νωρίτερα το 2026), κάποιοι πρέπει να αρχίσουν να πλασάρονται στην ουρά νωρίτερα για να πάρουν σίγουρα και να πάρουν τα καλά κομμάτια.

      Επειδή αυτό όμως είναι μακριά, αυτή την στιγμή αξίζει να κάνει κάποιος την αναβάθμιση των Α, αν αργήσει θα πέσει στο τραπέζι η επέκταση της αναβολής για να πάρουμε τα D, όμως τότε είναι πολύ μακριά. Θέλουμε βραχυπρόθεσμο (Α) και μακροπρόθεσμο (D) πλάνο, και γενικά πλάνο…

      Για την ώρα και άμεσα αναβάθμιση Α και Spike NLOS

      1. Για τόσα όμως θα έπρεπε να αφοπλίσουμε ή αποσύρουμε τα Kaiowa την εποχή που θα τα πάρουμε (ή να τα δώσουμε Κύπρο 🙂 αν μας αφήνανε φυσικά).

        Το θέμα είναι τι κάνουμε ως τότε και θα έλεγα ότι η άμεση αναβάθμιση των Α είναι top προτεραιότητα, ενώ για την πλήρη αξιοποίηση του Spike NLOS ίσως χρειάζεται να δούμε και τι ραντάρ κτλ θα χρειαστεί. Έχει ακτίνα έως 25 χλμ κι έχει εντυπωσιάσει τόσο που και οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν την αγορά του για χρήση από τα Απάτσι, ενώ ενδιαφέρων είναι ότι (τουλάχιστον στο wiki) αναφέρει ότι μια από τις εκδόσεις του Spike (υποθέτω από τις πιο μικρές καθώς το NLSO είναι το κορυφαίο) είχε αναπτυχθεί και για τα SAGEM Sperwer (!)

  9. Λες και έχουν προχωρήσει τα υπόλοιπα προγράμματα και καθυστερεί μόνο αυτό.
    Ο αφοπλισμός της χώρας είναι γεγονός όπως και το ξεπούλημα της εθνικής κυριαρχίας.

  10. Σε λόγο θα μας ξημερώσουν και ότι μεθαύριο σταματάνε την υποστήριξη των D για να αφοσιωθούν στο πρόγραμμα της έκδοσης Block III Guardian.
    Αφού το είπανε ξεκάθαρα οι άνθρωποι America first, οι άλλοι όλοι να πάνε να πνιγούνε…

  11. Από τι στιγμή που υποστηρίζετε ο κινητήρας, υπάρχουν ανταλλάκτικα και γίνετε και ανακατασκευή τα Α θα μας κρατήσουν συντροφιά για 30 και πλέον χρόνια.
    Αφήστε στην άκρη την ισραηλινή αναβάθμιση και τα Spike NLos των 25 χιλιομέτρων, γιατί με μόνο τα σκοπευτικά ατρακτίδια στο ρύγχος Arrowhead, μαζί με σύγχρονες έγχρωμες οθόνες και επίσης τελευταίας τεχνολογίας κράνος σαν του F-35 π.χ, Ακόμα
    και τα Α, θα μπορούν να ρίξουν brimstone2 στην εμβέλεια των 60 χιλιομέτρων, αφού
    ο ευρωπαικός πύραυλος βρίσκετε ήδη σε διαδικασία πιστοποίησης στα Apache.
    Για τα 19 Apache Α , τα Arrowhead, οι εγχρωμες οθόνες και το κράνος δεν πρόκειτε να ξεπεράσουν σε τίποτα τα 35+10= 45 εκατομμύρια της ισραηλινής αναβάθμισης.
    πιστέυω το πολύ 25-30.
    Απο εκεί και πέρα έχουμε το κόστος των πυράυλων, αν προσθέσουμε και τα 9 Apache D, έχουμε 28 ελικόπτερα που μπορούν να πάρουν μέχρι και 16 brimstone2 το καθένα μόνο, και οι Hellfire να πάνε όλοι στα Kiowa.
    1 φόρτος και κάτι 16χ28 είναι 300 brimstone2 που με κόστος 130 χιλιάδες ο καθένας
    θα πάμε στα 40 εκατομμύρια.
    Τα Kiowa τώρα μπορούν να οπλιστούν και τα 60 νομίζω απο τα 70 και γιατί όχι να μην πάρουν καθόλου ρουκετοβολα hydra αλλα απο 2 Hellfire σε κάθε βραχίονα συνολικά
    4. Φτάνουν και περισσέυουν οι Hellfire των Apache οπότε δεν χρειάζονται καινούργοι.
    Και ένα σύστημμα αυτοπροστασίας για τα Kiowa με μισό εκ/ριο.
    Με 100 εκατομμύρια θα έχουμε 28 Apache με 16 brimstone2 το καθένα στα 60 χιλιόμετρα, και 60 Kiowa με 4 Hellfire το καθένα.
    Δεν νομίζω να έχουν καμία ελπίδα τεθωρακισμένα η αποβατικά σε εβρο και νησιά με τέτοια δύναμη πυρός.

    1. Για τα ARROWHEAD συμφωνούμε είναι μια πολύ καλή και οικονομική λύση
      Αλλα ο BRIMSTONE δεν έχει πιστοποιηθεί Ακόμα για τα APACHE και μιλάμε για τα -E !!
      Πως θα γίνετε η σκόπευση στα 60KM?
      Τέτοια όπλα είναι για δικτυοκεντρικους στρατούς και σίγουρα εκτος ελληνικής πραγματικότητας για πολλά χρονια Ακόμα
      Εδώ δεν έχουμε αγοράσει τους HELLFIRE -L για με καθοδήγηση από τα radar των -Dπου μας έχουν απομείνει

  12. Κυριοι προτείνω πώληση όλων των Apache και να πάρουμε νέα TIGER με καλύτερη σκόπευση και NLOS.

    Ίδια χρήματα + 300 και δυνατότητες επι 3 σε εμβέλεια.

    1. Αν είχαμε χρήματα να αγοράσουμε TIGER δεν θα είχαμε θέμα να πάρουμε και νέα Apache.
      Με κάτι μεταχειρισμένα TIGER της Αυστραλίας πρέπει να ασχοληθεί η Κύπρος… γιατί το εμπάργκο όλο σπάει και όλο στα ίδια είμαστε…

    1. Η εταιρία έχει κωδικούς λογισμικού και μια χ ψ τεχνογνωσία κατασκευαστή, επίσης υπάρχουν και σχετικές άδειες για να παραδώσεις σε κάποιο το χέρι σε υποσυστήματα τρίτου.
      Δεν ειναι απλά τα πράγματα.

      Βέβαια οι Ισραηλινοί ίσως έχουν τον τρόπο να τα παρακάμψουν, αλλά πολλές φορές οι αμερικανικές εταιρίες τους βγάζουν εκτός παιχνιδιού, πρόσφατο το παράδειγμα με τα Ισραηλινά F-16 που πήγε να αγοράσει η Κροατία.

    2. Σε αεροπορικό υλικό έτσι και βάλει άλλος χέρι η εξάρτημα ο κατασκευαστής θα σου κόψει μετά κάθε υποστήριξη

      Επιπλέον μπορεί να χάσεις και το certificate of airworthiness και να μην μπορείς να το πετάξεις καν

      Οι Ισραηλινοί έχουν από πίσω σοβαρή βιομηχανία να υποστηρίξει οποιες αλλαγές θέλουν αλλα είμαι σίγουρος πως ότι έχουν κάνει είναι με έγκριση του κατασκευαστή

    3. Δηλαδή οι Ισραηλινοί έχασαν την πιστοποίηση για τα δικά τους Α? Και αν ναι, δηλαδή τα Α τους πέφτουν, δεν πετάνε δεν κάνουν τίποτα? Εδώ στην ουσία η Boeing λέει δεν το υποστηρίζω απέσυρέ τα, άρα και να χάσουμε την πιστοποίηση, so what? Επίσης το να τα ενσωματώσουν στο σύστημα κτλ, μπορεί το τρόπος που τα αναπτύσουν οι Ισραηλινοί, να τα βάζουν σαν ένα δεύτερο ανεξάρτητο υποσύστημα, μιλάμε για ραντάρ, ηλεκτρονικά συστήματα που ενδεχομένως να χρησιμοποιούν το ίδιο σήμα που στέλνει το υπα΄ρχον σύστημα και απλά να μπορεί να κάνει πιο έξυπνη και χρήσιμη απεικόνιση κτλ.

      Δεν θεωρώ ότι είναι πρόβλημα στην κατάσταση που είναι τα Α, για τα D ναι θα δίσταζα, αλλά για τα Α ι επιλογές είναι είτε τα πετάμε σε λίγο (και ως τότε απλά κάνουμε ότι έχουμε πολλά Απάτσι) ή δοκιμάζουμε αυτό. Άλλωστε το ρίσκο υπάρχει για το πρώτο μόνο, αν δεν πιάσει αχρηστεύεται (ή επανέρχεται στην προτέρα κατάσταση, αν πιάσει μιλάμε για άλλο επίπεδο). Και ναι για 35 εκατ για όλα τα Α, και άντε να πάμε στα 45-50 στην πρόταση που λένε λοιποί αναγνώστες όπου θα είναι σχεδόν καλύτερα από τα D.

      Μιλάμε για την πιο value for money περίπτωση που βλέπω στον ΣΞ, μεγάλη αναβάθμιση ισχύος με αστείο κόστος.

      1. Από τα 35 τα 10 πάνε στη BOEING

        Εάν οι Ισραηλινοί έχουν κάνει τα ίδια στα δικά τους τότε το ρίσκο είναι μικρό

        Ίσως και οι Αμερικανοι κάνουν τους δύσκολους ώστε να πάμε προς τα δικά τους συστήματα
        Τα ARROWHEAD οποια δεν είναι και τόσο ακριβά εάν κρίνουμε από τους Αιγυπτιους

        Η ουσία είναι να προχωρήσει με τον ένα η τον άλλο τρόπο ώστε να αποκατασταθούν οι διαθεσιμότητες

        1. Είναι ένα ερώτημα αυτό γιατί δεν πάμε στην λύση του ARROWHEAD… προφανώς αφορά και σε άλλα σημεία η αναβάθμιση και η αμερικανική λύση ειναι και ακριβότερη.

      2. Οι ισραηλινοί πάντα παίρνουν άδειες να πειράξουν όσα του παρέχουν οι ΗΠΑ, μέχρι και στο F-35 ζήτησαν να βάλουν χέρι. Εκεί που χάνει χρήματα όμως ο κατασκευαστής δεν χαρίζεται.
        Το να τα βάλεις με την boeing δεν ειναι απλό όταν σε κρατά με άλλα οπλικά συστήματα.

        Επίσης με 40εκ. τα Α δεν γίνονται καλύτερα από τα D, παρά μόνο στα ηλεκτροπτικά και σε όποια λίγα σημεία βάλεις χέρι… θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν πιστοποιώντας και την χρήση των SPIKE ή και ρουκέτες λέιζερ.

        1. Ναι αν συγκρίνεις ike for like το Α (έστω αναβαθμισμένο) με το D ισχύει αυτό που λες.

          Αν συγκρίνεις όμως Α με arrowhead και D χωρίς longbow, ωπ το συζητάμε (και τα περισσότερα D μας δεν έχουν το longbow)

          1. Ένα σημείο είναι και η μεταφορική ικανότητα όπλων και πυρομαχηκών, που διαφέρει στις εκδόσεις του ελικόπτερου, εξαιτίας της ισχύς των κινητήρων που είναι μεγαλύτερη στην πιο σύγχρονη έκδοση, ώστε να μπορεί να μεταφέρει πλήρες φορτίο όπλων και πυρομαχικών για το πολυβόλο.

  13. Και γιατί να μην καθυστερήσει? Αφού δεν έχουμε προβλήματα με την Τουρκία. Ένα είναι το πρόβλημα στην άμυνα της χώρας . Χρειαζόμαστε άμεσα περισσότερα ΑΦΝΣ και ASW ελικόπτερα. Τα υπόλοιπα έπονται.

    1. Δεν γίνετε να πετάξουμε υποδομές εξοπλισμό και εμπειρία σχεδόν 25 χρονων στα A[ACHE να πάμε στο TIGER
      Το ελικόπτερο αυτό αποδείχθηκε ακριβό στην απόκτηση και χρήση με πολλά προβλήματα όπως το NH90
      και με ελαχιστη πολεμική εμπειρία
      Ρωτα τους Αυστραλούς εάν είναι ικανοποιημένοι με δαύτο!
      Ο μικρός αριθμός ελικοπτερων που έχει παραχθεί ουδεμία αισιοδοξία για το μέλλον αφήνει

      1. Αυτό ακριβώς, συν το ότι δεν υπάρχει κανένας στρατός σήμερα να παραγγέλνει Tiger ενώ πολύ στρατοί ακόμη παραγγέλνουν τα Απάτσι

      2. Οι Γάλλοι είναι σούπερ στα θερμικά και οι NLOS με 25-30 χλμ εμβέλεια.

        Οπότε βαρασ σε 3 πλαίσια απόσταση τα ΑΑ ασφαλώς. Και μετά τα άρματα. Με το Απάτσι πρέπει μονίμως να νικάει τα shorads. Γιατί ο hellfire είναι για πέταμα.

        Ίσως tiger με νέο κινητήρα.

        1. Με θερμικά δεν βλέπεις στα 20-30 km!
          η εισαγωγή νέου τύπου ενώ υπάρχουν ήδη τα APACHE είναι καθαρή τρελα
          Το TIGER είναι αποτυχημένο από άποψη πωλήσεων
          ούτε οι γάλλο γερμανοί δεν το θέλουν βασικά

  14. Και για να πω την τρολιά μου και να κλείσω σε αυτό το thread:

    Καθυστερεί, γιατί:

    -την αναβάθμιση την κάνουν μόνο Ισραηλινοί με μεγάλη και σχεδόν τζάμπα αναβάθμιση, με 25-45 εκατομύρια για 19 εικόπτερα θα τα κάνουν τζιτζί.
    -θα την κάναμε μόνο αν η αναβάθμιση κόστιζε 500 εκατομμύρια, εκ των οποίων τα 400 σε γνωστη ελληνική βιομηχανία και χρόνο παράδοσης τα 15 χρόνια (ένα ελικόπτερο το έτος) και πρώτο ελικόπτερο ενδιάμεσης λύσης, που δεν θα είχε καμιά αναβάθμιση απλά θα μπορούσε να πετάει το 2026.
    -μέχρι να τα φτιάξει η βιομηχανία μας θα δίνονται δωρεάν της επόμενης έκδοσης, οπότε μπορεί να πέσουν στην παγίδα δίνω 500 για 4 P3 που θα είναι έτοιμα σε 5 χρόνια, ενώ οι Αμερικανοί δίνουν δωρεάν σήμερα με 80 εκατομμύρια 5 αεροσκάφη. Και τα παίρνεις σήμερα και γλυτώνεις 420 εκατομμύρια.
    -αν κάνουμε τόσο καλή αναβάθμιση με τόσο λίγα λεφτά, όλοι οι πολίτες όταν βλέπουν τρελλά λεφτά σε ‘άλλες αναβαθμίσεις θα σκέφτονται ότι πάνε σε μίζες (αυτοκινήτων). Άσε μν χαλάμε την πιάτσα.

    Οπότε αναβάθμιση γιοκ

  15. Πως μπορει να καθυστερει κατι που δεν υπαρχει καν σαν σκεψη στα μυαλα των ανικανων ποσο μαλλον σαν δρομολογημενη διαδικασια ?
    Η χωρα και οι ΕΔ εχουν εγκαταλειφθει ΣΚΟΠΙΜΑ ..
    Καιρος να προχωρησουμε ολοι απο την διατυπωση αφελων ερωτηματων στην περιγραφη του πυρηνα του προβληματος ..
    Ηδη εχουμε μεινει πισω απο τις εξελιξεις και οι ευθυνες ολων των ενημερωτων η αναγνωστων παραμενουν οσο δεν καταγγελουν την προθεση απλα διατυπωνοντας αποριες χωρις νοημα σε ωτα μη ακουοντων.
    Ποσα χρονια ακομη αφοπλισμου και διαλυσης πρεπει να περασουν για να παραδεχθουμε το προδηλο?
    Αναβολες ,περικοπες λειτουργικων δαπανων ,πενιχροι προυπολογισμοι επιπεδου στρατου Βελγιου ,μη εκσυγχρονισμος των υπαρχοντων συστηματων ακομη και επαρκους συντηρησης που επιτρεπει απλα λειτουργια ,ειναι δεικτες ανευ ορων παραδοσης της χωρας και οχι συστημικων απλα προβληματων.
    Την ιδια ωρα που μοιραζονται εκατομμυρια για μη κρισιμα ζητηματα που δεν αγγιζουν καν την εθνικη ασφαλεια ενω οι ΕΔ καταρρεουν ..

  16. $78 εκατομμύρια λεει εχει συμφωνήσει η Αργεντινή για 4 P-3C συν την υποστήριξη και υποδομές…
    Αναρωτιέμαι αν αυτά τα $500εκ αναβάθμισης των δικών μας πήγαιναν:
    – ΜΕΚΟ 200 MLU
    – 60 νέες τορπίλες
    – Μια ντουζίνα S-3b
    Όλα θα ήταν επιχειρησιακά.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *