Σύμφωνα με ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ), αύριο, Τρίτη 16 Οκτωβρίου, ο Αρχηγός ΓΕΑ (Α/ΓΕΑ), Αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Χριστοδούλου, θα πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου και θα έχει συνάντηση με τον Διοικητή των Αεροπορικών Δυνάμεων και Αεράμυνας  των ΗΑΕ, Αντιπτέραρχο Ibrahim Naser Al Alawi. Οι συζητήσεις θα περιστραφούν γύρο από την αναζήτηση τρόπων σύσφιξης των διμερών σχέσεων, μέσω συνεκπαιδεύσεων και συμμετοχής σε κοινές ασκήσεις.

Ωστόσο, εκτιμούμε ότι τα ΗΑΕ, με έναν στόλο 62 περίπου αναβαθμισμένων Mirage-2000.9 στο οπλοστάσιο του, θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια πρώτης τάξεως «δεξαμενή» προμήθειας 20 μεταχειρισμένων Mirage-2000.9 προς αντικατάσταση των 19 μη-αναβαθμισμένων ελληνικών Mirage-2000EGM/BGM, η επιχειρησιακή ζωή των οποίων φτάνει στο τέλος της. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα Mirage-2000.5 και τα Mirage-2000.9 είναι σχεδόν παρόμοια αεροσκάφη. Με αυτό τον τρόπο η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) θα έλυνε ένα μείζον θέμα, που δεν είναι άλλο από την παλαιότητα των Mirage-2000EGM/BGM.

Ως προς το οικονομικό σκέλος του ζητήματος, στα μέσα του 2017 είχε διαρρεύσει στον τύπο η πληροφορία ότι τα τα ΗΑΕ συζητούν την πιθανότητα πώλησης 20-25 Mirage-2000.9 στην Ελλάδα με κόστος € 15 εκατομμύρια ανά αεροσκάφος (χωρίς όπλα και ανταλλακτικά, δηλαδή τιμή Fly-Away). Αν ισχύει αυτή η τιμή και σήμερα, το κόστος για 20 αεροσκάφη θα είναι της τάξεως των € 300 εκατομμυρίων, σημαντικό μέρος του οποίου θα μπορούσε να εξοικονομηθεί από την πώληση των 19 Mirage-2000EGM/BGM σε άλλη χώρα, με ένα ποσό της τάξεως των € 100-150 εκατομμυρίων.

Τα Mirage-2000.9 των HAE είναι αεροσκάφη που άρχισαν να παραδίδονται το 2003. Το Νοέμβριο του 1998, τα ΗΑΕ υπέγραψαν συμβόλαιο, με τη γαλλική Dassault, ύψους $ 3,2 δισεκατομμυρίων για την προμήθεια 32 νέων Mirage-2000.9 και την αναβάθμιση 30 Mirage-2000 στο ίδιο επίπεδο. Μεταξύ άλλων, τα αεροσκάφη ενσωματώνουν ραντάρ RDY-2 και σύστημα αυτοπροστασίας εφάμιλλο του ICMS-3. Πρόκειται δηλαδή για αεροσκάφη ηλικίας 15 ετών.

Δυστυχώς η αναλγησία και η αδράνεια μας, έχει φέρει τα πολύτιμα Mirage-2000EGM/BGM στο όριο της επιχειρησιακής τους ζωής, κάτι που σημαίνει ότι ή πρέπει να αναβαθμιστούν, με τεράστιο κόστος ή να αντικατασταθούν με μεταχειρισμένα, που είναι και το πιο λογικό. Και τα Mirage-2000.9 των ΗΑΕ είναι μια εξαιρετική περίπτωση, που εξασφαλίζει στην ΠΑ μεγάλο ποσοστό ομοιοτυπία και αύξηση ισχύος μέσω της αντικατάστασης των Mirage-2000EGM/BGM με αεροσκάφη καλύτερων δυνατοτήτων.

Τον Αύγουστο του 2000 η Ελλάδα υπέγραψε σύμβαση για την προμήθεια 15 νέων Mirage-2000.5 και αναβάθμισης, στο ίδιο επίπεδο, 10 από τα 36 εν υπηρεσία (τότε) Mirage-2000EGM/BGM. Ο εκσυγχρονισμός των υπόλοιπων 26 Mirage-2000EGM/BGM παραπέμφθηκε για αργότερα. Ο πρώτος και κύριος λόγος για την απόφαση αυτή ήταν ότι το 2000 έπρεπε να χρηματοδοτηθούν και άλλες δύο υποχρεώσεις της χώρας: (α) Το πρόγραμμα προμήθειας των 50+10 F-16 Block.52+ και (β) οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004. Για το λόγο αυτό, στην αρχική σύμβαση του Αυγούστου 2000, συμπεριλήφθηκε δικαίωμα προαίρεσης για την αναβάθμιση των 26 Mirage-2000EGM/BGM, με καταληκτική ημερομηνία ενεργοποίησης του δικαιώματος προαίρεσης το Δεκέμβριο του 2006.

Ωστόσο, η αλλαγή κυβέρνησης, τον Μάρτιο του 2004, και η απογραφή της κυβέρνησης Καραμανλή, που εκτίναξε το δημόσιο έλλειμμα στο 7,6% του ΑΕΠ,  οδήγησαν σε περικοπή των δημόσιων δαπανών, άρα και των αμυντικών δαπανών, με αποτέλεσμα τα Mirage-2000EGM/BGM να μην αναβαθμιστούν ποτέ, ενώ προτιμήθηκε η προμήθεια 30 F-16 Advanced Block.52+, το 2005. Το 2007 έγινε γνωστό ότι η γραμμή παραγωγής των Mirage-2000 έκλεισε, ενώ, για τον ίδιο λόγο, το κόστος του εκσυγχρονισμού των παλαιότερων εκδόσεων αυξήθηκε σημαντικά (σήμερα, και με βάση το ινδικό πρόγραμμα, το κόστος αναβάθμισης των Mirage-2000 προσδιορίζεται στα € 40-45 εκατομμύρια περίπου ανά αεροσκάφος, μαζί με τα όπλα και την εν συνεχεία τεχνική υποστήριξη).