Για το θέμα της αναζήτησης ή απόκτησης μεταχειρισμένων οπλικών συστημάτων, για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, έχουμε αναφερθεί σε πολλές περιπτώσεις, είτε για την αριθμητική ενίσχυση του ελληνικού οπλοστασίου, είτε για την αντικατάσταση παλαιότερων και λιγότερο ικανών οπλικών συστημάτων. Ιδιαίτερα για διαθέσιμα άρματα μάχης Leopard-2A4 είχαμε πρωτοαναφερθεί στο άρθρο «Μεταχειρισμένα οπλικά συστήματα για τον ΕΣ: Υπάρχουν ευκαιρίες;» (9 Νοεμβρίου του 2018) και επαναλάβει στο άρθρο μας «Η Φινλανδία παρέλαβε το σύνολο των 100 Leopard-2A6, για τα διαθέσιμα Leopard-2A4 θα ενδιαφερθούμε;» (30 Οκτωβρίου του 2019). Και στα δύο (2) άρθρα είχαμε αναφερθεί στις περιπτώσεις της Φινλανδίας και Ισπανίας. Το έναυσμα για το συγκεκριμένο άρθρο μας δόθηκε από την ανάγκη επικαιροποίησης των δεδομένων, εξ αφορμής των σχολίων και ερωτήσεων σας, για το αν υπάρχουν και πόσα διαθέσιμα Leopard-2, που διατυπώσατε στις πρόσφατες αναρτήσεις-ειδήσεις για το πρόγραμμα αναβάθμισης 190 περισκοπίων νυχτερινής οδήγησης VVS-2 για τα Leopard-1A5 και Leopard-2A4 και της ευρύτερης αναβάθμισης τους.

Δυστυχώς στο παρελθόν υπήρχαν ευκαιρίες για μεταχειρισμένα Leopard-2, αλλά χάθηκαν.

Έτσι αποφασίσαμε να επανέλθουμε στο θέμα καταγράφοντας τις νεότερης εξελίξεις στο ζήτημα της διάθεσης ή μη μεταχειρισμένων Leopard-2. Επιγραμματικά, να πούμε ότι η περίπτωση των 93 φινλανδικών Leopard-2A4 υφίσταται, η περίπτωση των 108 ισπανικών Leopard-2A4 έχει χαθεί, ενώ υπάρχει και η περίπτωση των 180 ελβετικών Leopard-2A4. Ψάχνοντας και για άλλες περιπτώσεις διαπιστώσαμε, δυστυχώς, πολλές χαμένες ευκαιρίες απόκτησης μεταχειρισμένων Leopard-2, όσες προέκυψαν από τη συμβατική ημερομηνία του Μαρτίου του 2003 μέχρι σήμερα, δηλαδή από τη στιγμή της υπογραφής της σύμβασης προμήθειας των 170 Leopard-2HEL και της έναρξης των διαπραγματεύσεων για την απόκτηση μεταχειρισμένων Leopard-2A4 από τη Γερμανία. Υπενθυμίζουμε ότι η σύμβαση για τα 183 Leopard-2A4 υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2015 και ήταν ύψους € 280.018.240, ενώ η σύμβαση για τα 170 Leopard-2HEL ήταν ύψους € 1.726.925.641 (για την εξέλιξη του αρματικού δυναμικού της Ελλάδας μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο: «Άρματα μάχης στον ΕΣ: Οι επιλογές, οι εναλλακτικές και οι χαμένες ευκαιρίες (1996-2018)»).

Όταν αναφερόμαστε σε χαμένες ευκαιρίες μιλάμε για Leopard-2 των εκδόσεων Leopard-2A4, Leopard-2A5 και Leopard-2A6, τα οποία κατέληξαν σε άλλες χώρες, ενώ θα μπορούσαν να είχαν έρθει στην Ελλάδα, όχι βέβαια όλα, αλλά σίγουρα πολύ περισσότερα από όσα τελικά αποκτήσαμε. Το ότι μείναμε μόνο με 183 Leopard-2A4, ενώ το διάστημα από το 2003 μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει χέρια τουλάχιστον 1.250 Leopard-2, εκ των οποίων 986 Leopard-2A4, 105 Leopard-2A5 και 159 Leopard-2A6 (βεβαιωμένες αγοραπωλησίες), σημαίνει ότι αδιαφορήσαμε ή δεν κινηθήκαμε όσο γρήγορα κινήθηκαν οι ανταγωνιστές μας και μας πρόλαβαν, μεταξύ των οποίων δυστυχώς και η Τουρκία. Ιδιαίτερα η περίπτωση της Ολλανδίας ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία καθώς αφορούσε σε Leopard-2A6, πολύ κοντά τεχνολογικά στα ελληνικά Leopard-2HEL. Δυστυχώς όμως τη χάσαμε, όπως χάσαμε και άλλες ευκαιρίες διότι στις περιπτώσεις αυτές ισχύει το «όποιος προλάβει πρώτος» κι εμείς δυστυχώς δεν προλάβαμε πρώτοι. Για την ακρίβεια δεν προλάβαμε καθόλου. Καθυστερήσαμε, αδιαφορήσαμε και χάσαμε.

Το διάστημα από το 2003 μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει χέρια τουλάχιστον 1.250 Leopard-2, σε βεβαιωμένες αγοραπωλησίες. Δυστυχώς, 354 εξ αυτών κατέληξαν στην Τουρκία.

Αλλά ας επιστρέψουμε στο αισιόδοξο κομμάτι αυτού του άρθρου που είναι η ευκαιρία των τελευταίων διαθέσιμων μεταχειρισμένων Leopard-2A4. Συνολικά είναι 273, εκ των οποίων 93 από τη Φινλανδία και 180 από την Ελβετία. Όπως προαναφέραμε, για την περίπτωση της Φινλανδίας έχουμε αναφερθεί στο παρελθόν. Επιγραμματικά, επαναλαμβάνουμε ότι το 2003 η Φινλανδία απόκτησε 124 Leopard-2A4 από τη Γερμανία, εκ των οποίων έξι (6) μετατράπηκαν σε γεφυροφόρα οχήματα (Leopard-2L), έξι (6) σε οχήματα μηχανικού (Leopard-2R) και 12 χρησιμοποιήθηκαν ως πηγή άντλησης ανταλλακτικών, μαζί με άλλα 15 Leopard-2A4 που αγοράστηκαν το 2009 από τη Γερμανία. Τα 100 Leopard-2A4 αντικαταστάθηκαν, το 2014, με ισάριθμα ολλανδικά Leopard-2A6, έναντι συνολικού κόστους € 200 εκατομμυρίων (για την αγορά των αρμάτων και ποσότητα ανταλλακτικών για 10 χρόνια). Από τα 100 Leopard-2A4 που αντικαταστάθηκαν τα επτά (7) μετατράπηκαν σε συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας πολύ μικρού βεληνεκούς Marksman και 93 παραμένουν σε αποθήκευση.

Το 1984 η Ελβετία αποφάσισε και ανακοίνωση την προμήθεια 380 Leopard-2A4. Τα 35  κατασκευάστηκαν στη Γερμανία, ενώ τα υπόλοιπα 345 κατασκευάστηκαν στην Ελβετία με τη μέθοδο της συμπαραγωγής. Τα πρώτα άρματα μάχης παραδόθηκαν το 1987 και εντάχθηκαν σε υπηρεσία ως Pz-87. Το 2006 αποφασίστηκε να παραμείνουν σε υπηρεσία 134 αναβαθμισμένα Leopard-2A4, ενώ 12 ακόμα μετατράπηκαν σε οχήματα μηχανικού AEV-3 Kodiak. Τα υπόλοιπα 234 τέθηκαν σε αποθήκευση. Εξ αυτών 42 πωλήθηκαν στη γερμανική Rheinmetall και 12 αγοράστηκαν από τον Καναδά και μετατράπηκαν σε οχήματα περισυλλογής το 2010 (οκτώ άρματα μάχης) και το 2012 (τέσσερα άρματα μάχης) αντίστοιχα. Έτσι, σε αποθήκευση απομένουν 180 άρματα μάχης. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα Leopard-2A4 της ελβετικής γραμμής παραγωγής διαφέρουν ελαφρώς από τα αντίστοιχα της γερμανικής γραμμής παραγωγής καθώς ενσωματώνουν ελβετικής προέλευσης συζυγές πολυβόλο τύπου MG-87 (έκδοση του MG-51), συστήματα επικοινωνιών και σύστημα προστασίας πυρηνικού, βιολογικού και χημικού πολέμου. (το κείμενο συνεχίζεται μετά τις φωτογραφίες)

Leopard-2A4 της Φινλανδίας.
Leopard-2A4 της Ελβετίας.

Όπως προείπαμε η περίπτωση της Ισπανίας έχει χαθεί. Το 1995 η Ισπανία αποφάσισε την προμήθεια 308 νέων Leopard-2A6 (Leopard-2E) και την πενταετή μίσθωση 108 μεταχειρισμένων Leopard-2A4 από τη Γερμανία. Ωστόσο, το 1998 αποφασίστηκε τελικά η προμήθεια 219 Leopard-2E και η αγορά των 108 Leopard-2A4. Με την ολοκλήρωση των παραδόσεων του συνόλου των Leopard-2E το 2008 αποφασίστηκε η σταδιακή απόσυρση και αποθήκευση των Leopard-2A4, αρχικά 54 και σε δεύτερο χρόνο των υπόλοιπων 54, τα οποία όμως ποτέ δεν αποσύρθηκαν, αλλά διατηρήθηκαν σε υπηρεσία. Τον Απρίλιο του 2019 ανακοινώθηκε ότι από τα 54 αποθηκευμένα Leopard-2A4, που στο μεταξύ είχαν προταθεί αλλά δεν αγοράστηκαν από το Περού και την Τσεχία, τα 30 θα μετατραπούν σε οχήματα μηχανικού και θα επανενταχθούν σε υπηρεσία, ενώ τον Ιούνιο του 2019 ανακοινώθηκε ότι τα 54 εν υπηρεσία Leopard-2A4 θα παραμείνουν σε υπηρεσία και αν αποσυρθούν θα αποσυρθούν μετά το 2025. Μάλιστα θα υποβληθούν και σε μερικό πρόγραμμα αναβάθμισης των ηλεκτρονικών συστημάτων και των αισθητήρων τους.

Η περίπτωση των ισπανικών Leopard-2A4 έχει χαθεί.

Από το 2003 μέχρι σήμερα έχει καταγραφεί η αγοραπωλησία 986 Leopard-2A4, 105 Leopard-2A5 και 159 Leopard-2A6. Ίσως η πιο δυσάρεστη εξέλιξη ήταν αυτή των 354 Leopard-2A4 που κατέληξαν στην Τουρκία, σε δύο (2) περιπτώσεις: Το Νοέμβριο του 2005 υπογράφηκε σύμβαση, ύψους € 365.000.000, για 298 Leopard-2A4, και ακολούθησε, τον Μάρτιο του 2010, σύμβαση για την προμήθεια 56 Leopard-2A4. Τα υπόλοιπα 632 Leopard-2A4 κατέληξαν ως εξής: Σιγκαπούρη: 201 Leopard-2A4 από τη Γερμανία (158 το 2007 και 43 το 2012, τα 30 για ανταλλακτικά), Καναδάς: 95 Leopard-2A4 από τη Γερμανία το 2007 (τα 15 για ανταλλακτικά) και 12 Leopard-2A4 από την Ελβετία το 2010 και το 2012 αντίστοιχα (μετατράπηκαν σε οχήματα περισυλλογής), Χιλή: 180 Leopard-2A4 από τη Γερμανία το 2007 (τα οκτώ για ανταλλακτικά), Φινλανδία: 15 Leopard-2A4 από τη Γερμανία το 2009 (για ανταλλακτικά), Ινδονησία: 103 Leopard-2A4 από τη Γερμανία το 2013, Πολωνία: 14 Leopard-2A4 από τη Γερμανία το 2013 και Ουγγαρία: 12 Leopard-2A4 από τη Γερμανία το 2018 (για εκπαίδευση).

Τα 105 Leopard-2A5 αποκτήθηκαν από την Πολωνία το 2013, ενώ τα 159 Leopard-2A6 παραχωρήθηκαν από την Ολλανδία, στον Καναδά, τη Φινλανδία και την Πορτογαλία. Όπως αναφέραμε στην αρχή, η περίπτωση της Ολλανδίας ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία για την Ελλάδα διότι αφορούσε σε Leopard-2A6, άρματα μάχης πολύ κοντά τεχνολογικά στα ελληνικά Leopard-2HEL. Το 1979 η Ολλανδία αποφάσισε και προχώρησε στην προμήθεια 445 Leopard-2 τα οποία παραδόθηκαν την περίοδο 1981-1986. Το 1993 αποφασίστηκε να διατηρηθούν σε υπηρεσία 330 άρματα μάχης, αναβαθμισμένα στο επίπεδο Leopard-2A5. Οι εργασίες αναβάθμισης ολοκληρώθηκαν το 2000 και την ίδια χρονιά αποφασίστηκε νέα μείωση της οροφής στα 188 άρματα με παράλληλη αναβάθμιση τους στο επίπεδο Leopard-2A6 (οι εργασίες αναβάθμισης ολοκληρώθηκαν το 2006). Το 2011 ανακοινώθηκε ότι η Ολλανδικός Στρατός θα αποσύρει το σύνολο των 188 Leopard-2A6 (εκτός από 16) και θα τα διαθέσει προς πώληση, λόγω περικοπών στον αμυντικό και γενικότερα στον κρατικό προϋπολογισμό της χώρας. (το κείμενο συνεχίζεται μετά τις φωτογραφίες)

Μεγάλη ευκαιρία τα ολλανδικά Leopard-2A6, πολύ κοντά τεχνολογικά στα ελληνικά Leopard-2HEL, που δυστυχώς χάθηκε.
Καναδέζικο Leopard-2A6, αποκτήθηκε από το ολλανδικό απόθεμα.
Η Φινλανδία κινήθηκε ταχύτατα και απόκτησε 100 ολλανδικά Leopard-2A6, μαζί με απόθεμα ανταλλακτικών για 10 χρόνια, έναντι € 200 εκατομμυρίων. Αντικατέστησε ισάριθμα Leopard-2A4.
Και η Πορτογαλία αξιοποίησε την ευκαιρία των ολλανδικών Leopard-2A6 αποκτώντας 39 άρματα μάχης.

Είχε προηγηθεί, το 2007, η παραχώρηση 20 Leopard-2A6 στον Καναδά και 39 Leopard-2A6 στην Πορτογαλία (37 επιχειρησιακά, ένα για εκπαίδευση και ένα για ανταλλακτικά). Η πρώτη χώρα που ενδιαφέρθηκε για τα 129 διαθέσιμα ολλανδικά Leopard-2A6 ήταν η Ινδονησία, αλλά τελικά η συμφωνία δεν προχώρησε λόγω των αντιδράσεων της ολλανδικής αντιπολίτευσης. Στη συνέχεια τα άρματα προσφέρθηκαν στο Περού, αλλά το Σεπτέμβριο του 2013 η λατινοαμερικανική χώρα αποφάσισε να μην προχωρήσει στην απόκτηση τους λόγω ζητημάτων με την υποστήριξη τους και συγκεκριμένα με την ποσότητα ανταλλακτικών που θα λάμβανε, παρά το γεγονός ότι ο Περουβιανός Στρατός είχε αξιολογήσει θετικά τα άρματα. Τελικά, τον Ιανουάριο του 2014 ανακοινώθηκε ότι η Φινλανδία αγόρασε, έναντι € 200 εκατομμυρίων, 100 Leopard-2A6. Οι παραδόσεις πραγματοποιήθηκαν την περίοδο 2015-2019. Από τα 29 Leopard-2A6 που απέμειναν τα 16, μαζί με άλλα 18 ίδιου τύπου, που μισθώθηκαν από τη Γερμανία, συμμετέχουν στην κοινή Γερμανό-Ολλανδική 414η Επιλαρχία Αρμάτων Μάχης (414 Tankbataljon).

Πιστεύουμε ότι οι περιπτώσεις της Φινλανδίας και της Ελβετίας είναι αξιόλογες και ο Ελληνικός Στρατός (ΕΣ) θα πρέπει να τις εξετάσει, παρά το γεγονός ότι τα ελβετικά Leopard-2A4 διαφέρουν ελαφρώς από τα φινλανδικά, που είναι ίδια με τα ελληνικά. Σε κάθε περίπτωση μια διερευνητική επαφή από τον ΕΣ για την τεχνική αξιολόγηση των αρμάτων, το διαθέσιμο απόθεμα-ποσότητα ανταλλακτικών και πυρομαχικών και των οικονομικών παραμέτρων (συνολικό κόστος, περίοδος αποπληρωμής) δεν θα έβλαπτε. Στην χειρότερη περίπτωση να μην βρίσκονται σε καλή κατάσταση ή να μην συμφέρουν οι οικονομικοί όροι-απαιτήσεις και να μην υπάρξει συνέχεια. Είναι όμως 273 άρματα μάχης, δηλαδή ένας αριθμός που επιτρέπει τον εξοπλισμό έξι (6) Επιλαρχιών Μέσων Αρμάτων (ΕΜΑ) και μαζί με τα 353 Leopard-2A4 και Leopard-2HEL, που ήδη υπάρχουν, θα δημιουργούσαν μια δύναμη 14 ομοιογενών ΕΜΑ (τέσσερις με Leopard-2HEL, έξι με Leopard-2A4 και τέσσερις με τα ελβετικά Leopard-2A4). Συνολικά: 574 Leopard-2 επί συνολικής δύναμης 626 αρμάτων (574 συν έξι επιπλέον Leopard-2HEL, 30 Leopard-2A4 και 16 ελβετικά Leopard-2A4), όλα με πυροβόλο των 120 χιλιοστών.

Κατά την άποψη μας τα 93 φινλανδικά και τα 180 ελβετικά Leopard-2A4 είναι δύο (2) πολύ καλές ευκαιρίες για τον ΕΣ, για τις οποίες δεν πρέπει να αδιαφορήσει, αλλά να τις αξιολογήσει.

Εκτιμούμε ότι είναι δύο (2) πολύ καλές ευκαιρίες για τον ΕΣ, για τις οποίες δεν πρέπει να αδιαφορήσει, αλλά να τις αξιολογήσει. Ο αντίλογος θα μπορούσε να θέσει το ερώτημα γιατί να δαπανήσουμε χρήματα για μεταχειρισμένα Leopard-2A4 και να μην τα διαθέσουμε για μια βαθύτερη αναβάθμιση των Leopard-2 που ήδη διαθέτουμε; Είναι ένα λογικό επιχείρημα, διότι η αναβάθμιση των 353 Leopard-2 του ΕΣ στο ανώτερο επίπεδο Leopard-2A7V, για παράδειγμα, θα παρήγαγε τεράστιο ποιοτικό πλεονέκτημα, αλλά υπάρχει και η παράμετρος της ποσότητας, δηλαδή της σταδιακής αντικατάστασης των 501 Leopard-1A5, 396 M-48A5 MOLF και των 100 M-60A3 TTS, που διατηρεί σε υπηρεσία ο ΕΣ, όλα τους με πυροβόλο των 105 χιλιοστών και παλαιότερης ηλικίας των φινλανδικών και ελβετικών Leopard-2A4. Παρά την εξαγγελία του Έλληνα Πρωθυπουργού για την υλοποίηση 105 εξοπλιστικών προγραμμάτων συνολικού προϋπολογισμού € 11 δισεκατομμυρίων, οι ανάγκες είναι τόσες πολλές, μετά από τόσα χρόνια αδράνειας, που αναγκαστικά μια από τις λύσεις αντικατάστασης ή ανανέωσης των οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων μας είναι και αυτή της αναζήτησης μεταχειρισμένων.

Comments

  1. Ό γεγονε γεγονε.
    Παρτε πυρομαχικα ρε παιδια, παρτε πυρομαχικα…….
    Για ποσες μερες επιχειρησεων ειπαμε οτι φθανουν τα πυρομαχικα,120 mm που εχουμε; Τι θα ριχνουν μετα τα Leopard-2, πέτρες;

  2. Οσο κι αν θέλουμε να αποφύγουμε το πικρό ποτήρι της ανατροπής του ισοζυγίου στον τομέα των αρμάτων μάχης ,δεν θα το αποφύγουμε. Η Τουρκία αποκτάει και ποσοτικά αλλά και ποιοτικά υπεροπλία .το πρόγραμμα Αλταυ,συνεχείς αναβαθμίσεις των λεοπαρντ και Μ60τ,στα οποία τοποθετούν ενεργά αντιπυραυλικα συστήματα δικής τους κατασκευής!
    Εμεις από την άλλη πλευρά κάνουμε αυτό για το οποίο είμαστε σπεσιαλιστες:αδράνουμε λες και έχουμε τον παράγοντα χρόνο να δουλεύει για εμάς η`θα συμβεί ένα θαύμα.ακομη και εάν παραλάβουμε τα άρματα που αναφέρονται στο άρθρο,σίγουρα σε 5 χρόνια το πολύ είμαστε αναγκασμένοι να προχωρήσουμε στον εκσυγχρονισμό τους.σκεφτηκαμε ποτέ πόσο θα στοιχίσει η αναβάθμιση 500λεοπαρντ στο επίπεδο Α7 με ενεργά αντιπυραυλικα συστήματα?από την άλλη δεν κάνουμε ούτε τα στοιχειώδη, την αγορά πυρομαχικών για τα ήδη υπάρχοντα.ειμαι εξαιρετικά ανήσυχος και προβληματισμένος πρέπει να γίνουν παρά πολλά και πολύ γρήγορα.θα μπορέσουμε?θα προλάβουμε?έχουμε Α/ΓΕΣ και ΥΦ.Ε.Θ.Α. που προέρχονται από το όπλο των τεθωρακισμένων, ελπίζω σε αυτούς.
    Τέλος θέλω να θυμίσω την παντελή έλλειψη σχεδιασμού για την απόκτηση τομα.ουτε λέξη από τους αρμόδιους γιατί?

    1. Τα άρματα είναι 353 και όχι 500 και πυρομαχικά νέα έχουμε παραλάβει αν και η σύμβαση δεν αφορούσε σημαντικές ποσότητες να ομολογήσω. Αλλά ναι χρειάζονται νέα παθητική θωράκιση, ειδικά τα Α4 και ενεργό σύστημα προστασίας επειγόντως, νέα θερμικά και προμήθεια επιπλέον πυρομαχικών.

          1. @C.p. & @Vas
            Το αρχικό πλάνο το ΕΣ ήδη από τα τέλη των’90s ήταν για 500 νέα άρματα μάχης 3ης γενιάς, ύστερα έπεσε στα 246 με σκέψεις για αριθμό έξτρα σε μεταχειρισμένα και τελικώς, καταλήξαμε σε 170 2Α6 + 183 2Α4. Τα τελευταία πρέπει να αναβαθμιστούν σίγουρα με νέο πακέτο θωράκισης (συμπεριλαμβανομένης αντιναρκικής + ενεργητικής). Ο Ε.Σ. θα μπορούσε να επιλέξει μεταξύ της KMW + της Rheinmetall.

            Πηγή 1 με ενδιαφέρον: https://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/public_relations/news/archiv/2017/aktuellesdetailansicht_7_14912.php

            Πηγή 2 με ενδιαφέρον: https://www.kmweg.de/systeme-produkte/kettenfahrzeuge/kampfpanzer/leopard-2-a7/

  3. Αρματικό δυναμικό χωρίς πυρομαχικά που αναφέρει και ο @NF με βούτυρο θωράκιση όπως αποδείχθηκε στην Συρία δεν είναι πρώτη προτεραιότητα.
    Αναβάθμιση των 1Α5 2Α4 (θωράκιση 360°, ηλεκτρονικά,) από Ελληνική εταιρεία και εγχώρια γραμμή παραγωγής και μετά μιλάμε για προμήθεια άλλων που θα χρειαστούν αναβάθμιση.
    Μήπως να ρίξουμε λίγα χρήματα στο δόγμα και την συνεχή εκπαίδευση σε συνθήκες μάχης του 21ου αιώνα και όχι της μάχης του Κουρσκ; Τι να τα κάνεις τα άρματα όταν ταχυκίνητες μονάδες πεζικού με α/τ και στόχευση από ΜΕΑ θα σε στέλνουν αδιάβαστο;

  4. Μια ενδιαφέρουσα πρόταση θα ήταν η αγορα των ελβετικών Α4 σε συνδιασμό με την αναβάθμιση των δικών μας 183 LEO2 Α4.Συγκεκριμένα :
    α)Αγορα σε συμβολική τιμή των 180 εβλετικων πχ. όσο είχαμε αγορασει τα δικά μας απο την Γερμανία και αναβάθμισή του στην Ελβετία με μια ανανεωμένη πρόταση της παλίας αναβάθμισης της ελβετικής RUAG(τριτης γενιας ηλεκτρονικων σκοπευτικών ,κλπ και συστήματος αυτοπροστασίας).
    β)Αναβάθμιση στο ίδιο πρότυπο των δικών μας 183 από την ΕΛΒΟ.
    Ετσι θα είχαμε 363 αναβαθμισμένα σύγχονα άματα συν τα 170 Leo2a6
    Θα μπορούσαμε να αντκαταστήσουμε τα 100 Μ60α3 οπότε θα είχαμε αύξηση ομοιγενοποίησης του αρματικού δυναμικου.Θα αποσύραμε και κάποιο αριθμό Μ48molf.
    Επίσης θα μπορούσαμε να ζητήσουμε και τα αποθηκευμένα KAWEST ως αντισταθμιστικά για απόσυρση των δικών μας απαρχαιομένων Μ110Α2 οπότε θα είχαμε και αύξηση του βεληνεκούς καθώς θα εχουν μακρύτερες κάνες.
    win win για Ελβετία, Ελλάδα,Ισραήλ.

    1. Σωστες προτασεις με αναβαθμισεις συνολικα και αποσυρσεις μουσειακων τυπων.
      Το γιατι δεν τρεχουν απο τον ΕΣ ηδη ειναι γριφος που δεν εχει σχεση με τα κονδυλια παρα μοναχα προσχηματικα.
      Οι ανθρωποι ειναι χαμενοι μεταξυ κομματικων γραφειων ,ΕΜΠΑΕ η οπως τα λενε τωρα ,Υπουργειου Οικονομικων και κολλητιλικιων η εσωτερικων ανταγωνισμων για τις καρεκλες και την κονομα.
      Η Τουρκια καλπαζει παραγωγικα με τις παθογενειες της και εδω σερνονται σαν τα σκουληκια ανικανοι να παραξουν εγκαιρα και σωστα απο πινεζα μεχρι θωρακες .
      Η Ελλαδα πασχει θεσμικα ,οργανωσιακα,και πολιτικα αρα κυριως και πρωτιστως αναξιοκρατικα .
      Ολα τα αλλα ειναι αποτελεσμα αυτων κάι για αυτο ποτε δεν θα υπαρχει βελτιστη λυση αλλα διαρκη εξοπλιστικα μπαλωματα με αγορες τυπου σουπερμαρκετ και στο ποδι χωρις καμια επενδυση σε μεταφορα τεχνογνωσιας και παραγωγης με σταδιακη απεξαρτηση απο ξενες πηγες.

  5. «Πιστεύουμε ότι οι περιπτώσεις της Φινλανδίας και της Ελβετίας είναι αξιόλογες και ο Ελληνικός Στρατός (ΕΣ) θα πρέπει να τις εξετάσει, παρά το γεγονός ότι τα ελβετικά Leopard-2A4 διαφέρουν ελαφρώς από τα φινλανδικά, που είναι ίδια με τα ελληνικά. Σε κάθε περίπτωση μια διερευνητική επαφή από τον ΕΣ για την τεχνική αξιολόγηση των αρμάτων, το διαθέσιμο απόθεμα-ποσότητα ανταλλακτικών και πυρομαχικών και των οικονομικών παραμέτρων (συνολικό κόστος, περίοδος αποπληρωμής) δεν θα έβλαπτε. Στην χειρότερη περίπτωση να μην βρίσκονται σε καλή κατάσταση ή να μην συμφέρουν οι οικονομικοί όροι-απαιτήσεις και να μην υπάρξει συνέχεια. Είναι όμως 273 άρματα μάχης, δηλαδή ένας αριθμός που επιτρέπει τον εξοπλισμό έξι (6) Επιλαρχιών Μέσων Αρμάτων (ΕΜΑ) και μαζί με τα 353 Leopard-2A4 και Leopard-2HEL, που ήδη υπάρχουν, θα δημιουργούσαν μια δύναμη 14 ομοιογενών ΕΜΑ (τέσσερις με Leopard-2HEL, έξι με Leopard-2A4 και τέσσερις με τα ελβετικά Leopard-2A4). Συνολικά: 574 Leopard-2 επί συνολικής δύναμης 626 αρμάτων (574 συν έξι επιπλέον Leopard-2HEL, 30 Leopard-2A4 και 16 ελβετικά Leopard-2A4), όλα με πυροβόλο των 120 χιλιοστών.»

    Η αλλιως μπορουν να πανε στα νησια και να καληφθει ενα σημαντικο κενο. Λογο του οτι ο ρολος θα ειναι για αρνηση αποβασεως τα πυρομαχικα στο 80% θα μπορουσαν να ειναι HE και το υπαλοιπο 20% να ειναι apcr. AΝ γινει και η καταλληλη αναβαθμιση σε σκοπευτικα και οπου αλλου χρειαστει (αφηνω εξω το θεμα της θωρακισης) για μια 20ετια νομιζω θα ειμαστε οκ.

      1. Για την Ελλαδα γινεται η κουβεντα (εαν δεν εχω κανει λαθος) και η Κυπρος θα παει στα Τ80 ή 90.
        Εαν πεσει η Ελλαδα η Κυπρος τελιωσε. Στεγνη λογικη και τιποτα παραπανω για να προλαβω σχολια.

        1. Δεν εχω ασχοληθει με την δομη και την αμυνα της Κυπρου (ισως θα μπορουσε να υπαρξει ενα αρθρο εκ μερους τις ιστοσελιδας) Αυτο το οποιο θα μπορουσα να πω – και εχω πει – θα μπορουσε η Κυπρος να αγορασει 6 rafale +τα 12 που ειναι για Κροατια ( εαν δεν τα αγορασουν τελικα και αξιζουν ) θα μπορουσε να φτιαχτει βαση στη Σητεια (χωροι απλετοι υπαρχουν). Το θεμα ειναι να ενδιαφερθει και ο Αναστασιαδης και οχι μονο να τρωει λεφτα, οπως και οι δικοι μας πολιτικοι.

          1. Αυτό με βάση στην Κρήτη μου έχει περάσει και μένα στο μυαλό για να μην τα καταστρέψουν στο έδαφος εάν σταθμεύουν στην Κύπρο. Σωστή η σκέψη σου!

  6. Τελικά, τι να πρωτοκάνει η Ελλάδα μετά από τόσα χρόνια …που ούτε ανταλλακτικά δεν αγόραζε για πολλά οπλικά συστήματα.
    Πολλή καλή ιδέα να τα πάρουμε … Όμως στην παρούσα φάση να δούμε τι θα κάνουμε με τα ήδη υπάρχοντα.
    Αν δεν εξερευθουν πόροι οικονομικοί πχ χρήματα από ενοικίαση βάσεων και δε συνέλθει η οικονομία μας … υπάρχει κίνδυνος να μη τρέξουν κάποια ήδη από τα επείγοντα.

  7. Τα 273, άρματα (93 από τη Φινλανδία και 180 από την Ελβετία) είναι μια καλή περίπτωση για να αντικατασταθούν τα M-48 MOLF.

    Θα μπορούσε να γίνει και μια παράλληλη έρευνα για να συμπληρωθεί ο αριθμός των 400 με αγορά των υπόλοιπων στη διεθνή αγορά.

    Εκτός και αν προχωρήσει η οικονομική βοήθεια από Αμερική (σύμφωνα με τις διαρροές) οπότε σε μια τέτοια περίπτωση κοιτάμε τα 400 Abrams που ήδη μας έχουν αποδεσμεύσει εδώ και χρόνια.

    Για λόγους ομοιοτυπίας έχει ένα πλεονέκτημα η προμήθεια επιπλέον Leopard 2 A4 αλλά τα αποθέματα τα τους γενικά έχουν στερέψει, εν αντιθέσει με τα Abrams που υπάρχουν μεγάλα αποθέματα και πλεονασματικά στην Αμερική που σημαίνει περιθώρια και για επιπλέον και αντικατάστασης παλαιών αρμάτων δικών μας.

  8. Το αστειο, μαλλον τραγικο, ειναι οτι οχι μονο αδιαφορησαμε για τα μεταχειρισμενα Leo-2 αλλα αδιαφορησαμε και με τα 400+ Abrams με απιθανες δικαιολογιες.
    Σημερα θα ειχαμε ασφαλως 1000 αρματα Abrams 1A2,Leo-2A4/A6 και τελος
    Τενεκεδες τυπου M-48 MOLF θα ηταν ηδη στα διαλυτηρια και αρκετα δυσλειτουργικα και με μειωμενη υποστηριξη Leo-1 πλην ελαχιστων θα βρισκονταν σε εφεδρεια και η Τουρκια θα σκεφτονταν διπλα πριν κανει οτι σημερα κανει με την αλαζονεια της συντριπτικης υπεροχης σε μεσα.
    Με τα καλυτερα αρματα του δυτικου κοσμου επιχειρησιακα χρονια και σε επαρκεις ποσοτητες σημερα θα συζηταγαμε για APS υποδειγματος Trophy και οχι να συζηταμε για μεταχειρισμενα μηπως και κλεισουμε τρυπες δεκα χρονια τωρα χωρις αποτελεσμα μαλλον για να περναει η ωρα.
    Αντιθετα σημερα παλι κανουμε αναιμικους εκσυγχρονισμους για θερμικα σε μερος του στολου των Leo-2A4 αποσπάσματικα αφηνοντας τα νεοτερα αρματα με δευτερης γενιας θερμικα σε ενα μπαχαλο απρογραμματισιας χωρις προηγουμενο αντι να επιλεξουμε μια καθολικη αναβαθμιση ολου του μικρου στολου των Leo-2 με προφανη οφελη ομογενοποιησης, μειωσης κοστους και τεχνολογικης αναβαθμισης.
    Οσον αφορα τις θωρακισεις ο παρακμιακος ΕΣ παραδοσιακα τις αγνοει προκλητικα αφου ποτε δεν καταφερε μετα απο δις εξοπλισμων να παρουσιασει ενα κιτ εκσυγχρονισμου εγχωριο η μη αναβαθμισης θωρακα απο τα ταπεινα M-113 και Λεωνιδας μεχρι τα αρματα του.
    Αναβαθμισεις ηλεκτροοπτικων και ΣΕΠ με θωρακισεις του 50 και του 80.
    Πασαλειμματα και αδιαφορια για το καταδικασμενο προσωπικο με σαραβαλα ,χωρις οχι πυργους, αλλα ουτε καν ασπιδια που μπορουν να παρουν δωρεαν απο τις ΗΠΑ απο τα απιθανα αποθεματα τους για ψιχουλα.
    Κερασακι στην τουρτα η ελλειψη ΤΟΜΑ και σοβαρου ΤΟΜΠ με την πρωτη να ειναι ανηκουστη για ‘σοβαρο ‘ στρατευμα σε χωρα υπο διαρκη και υφισταμενη απειλη.
    Οσο γιατα πυρομαχικα ε αφου πολεμος δεν θα γινει μας φθανουν.
    Για τρεις μερες εντατικων επιχειρησεων .
    Τα τζιπακια ομως προηγουνται και το εθνικο καριοφιλι αφου στο αρπακολλισταν η ιεραρχηση προτεραιοτητων αφηνεται στις διαθεσεις του καθε πολιτικαντη που θελει να παιξει με τα λεφτα του κρατους το παιχνιδι της εξαγορας στηριξης εξωθεν αγνοωντας οτι χωρις παραγωγη και ιεραρχηση αυτη ειναι κενο γραμμα αφου εξανεμιζεται σταδιακα, αν υπαρχει και ποτε ,πλην αερολογικων δηλωσεων και χτυπηματων στον ωμο του ειδους »κατανοουμε τις ανησυχιες της Ελλαδας και καταδικαζουμε τις παρανομες ενεργειες της Τουρκιας»» και παπαλα .Πληρωστε τωρα μερικα δις για την »στηριξη» και αν θελετε κατι επιπλεον αγοραστε ξανα κατι.
    Αυτο δεν ζουμε δεκαετιες τωρα;

  9. Αρματα μαχης Leopard 2A4 ???

    Μα τι λετε κυριοι, εδω εχουμε πολυ μεγαλυτερες αναγκες, πρεπει να αντικαταστησουμε ολα τα τζιπακια Mercedes και ισως και τα φορτηγα ωστε να αγοραστουν απο την ιδιωτικη ΕΛΒΟ / Plasan τα Hyrex / SandCat κτλ αξιας 550 εκατομμυριων ευρω, δεν υπαρχει σαλιο για επουσιωδη προγραμματα οπως αρματα μαχης. Πως θα κανει αποσβεση η εταιρια το 1 εκατομμυριο που εδωσε για να αγορασει την ΕΛΒΟ.

  10. Ειχα την εντυπωση πως εταιριες στην Ελλαδα οπως η EODH παραγουν θωρακισεις, ενω εταιριες οπως Miltech Hellas και η Theon παραγουν περισκοπια και θερμικες καμερες για οχηματα. Δεν θα μπορουσαν να κανουν παραγγελιες ωστε τετοια συστηματα να εξοπλισουν τα Ελληνικα αρματα μαχης και να δοθουν δουλειες και χρηματα στην Ελλαδα?

    Δηλαδη μονο η ιδιωτικη ΕΛΒΟ ειναι Ελληνικη εταιρια και εκει μονο πρεπει να ξοδευονται 550 εκατομμυρια ενω υπαρχουν τοσες αναγκες? Δεν αντιλλαμβανομαι το σκεπτικο τετοιων αποφασεων.

    Μια καλυτερη λυση θα ηταν η αγορα / παραχωρηση μεταχειρισμενων Leopard 2 και M1A2 Abrams και ταυτοχρονα ο εκσυγχρονισμος αυτων των αρματων απο Ελληνικες εταιριες. Ταυτοχρονα αποσυρση των παλιων αρματων μαχης Μ48 / Leopard 1 και η μετασκευη τους σε βαρια ΤΟΜΠ/ΤΟΜΑ απο την ΕΛΒΟ, στα προτυπα του Ισραηλινου Achzarit ωστε να προσφερουν μεγαλη προστασια στο μεταφερομενο πληρωμα.

    1. Δεν εχει ακουστει τιποτα για το συγκεκριμενο παντως απο τους λαλιστατους κατα τα αλλα σεναριολογους που ολο αγορες στον γαμο του καραγκιοζη διαδιδουν σε εφημεριδες και σαιτ.
      Μονο εμεις συντηρουμε την ελπιδα ..

      1. Κοίτα,τα 400 Άμπραμς ήταν μία καλή δικαιολογία/πρόφαση για να γειώσουμε τα Leo-2A4,όταν «έβρεχε» τέτοια.
        Τώρα,φοβάμαι ότι τα 273 Leo-2A4,που κανείς δέν μας εγγυάται ότι θα μας αποδεσμευθούν,θα χρησιμοποιηθούν ὡς άλλοθι/πρόφαση για να αγνοήσουμε τα Μ1 που είναι όντως διαθέσιμα.

          1. Ἡ μέχρι σήμερα εμπειρία,αυτό δείχνει.
            Το χειρότερο ήταν ότι στο γερμανικής εμπνεύσεως εγχείρημα ΟΜΒΤ,κάποιες χώρες με πλεόνασμα αρμάτων Leopard-2A4,θα μπορούσαν να διαθέσουν τα πλεονάζοντα,για να αναβαθμιστούν και μισθωθούν από ενδιαφερόμενους πελάτες.
            Και βέβαία,επί υπουργίας Πάνου Καμμένου,βρέθηκε ότι μπορούσαμε να διαθέσουμε μία ἢ και δύο ΕΜΑ,40-44 άρματα Leo-2A4 ἡ κάθε μία,για μίσθωση.
            Για να τα πάρουμε πίσω αναβαθμισμένα,σε 15-20 χρόνια…
            Ευτυχώς δέν προχώρησε το πράγμα,όχι λόγω αλλαγής κυβερνήσεως,αλλά λόγω αναθεωρήσεως του εγχειρήματος.

  11. Οι οροφές πρέπει να κατεβουν σε επίπεδα που μπορούμε να διατηρήσουμε αξιόμαχα
    Ας προσπαθήσουμε να εκσυχρονίσουμε τα υπάρχοντα LEO2 +LEO1 και βλέπουμε
    Aρμα μάχης χωρίς σύτημα ενεργητικής προστασίας δεν επιβιώνει
    Τα M πρέπει να φύγουν
    Τα LEO1 να μειωθεί ο αριθμός τους στο μισό ώστε να διατηρηθούν τα υπόλοιπα σε υπηρεσία και τοποθέτηση τους στα νησιά.Μερικώς εκσυχρονισμός @lEO 2 A4//1 να λυθούν τα προβλήματα υποστήριξης και αντικατάσταση του υδραυλικού με ηλεκτρικό
    Νέα πυρομαχικά για όλα
    Εάν γίνουν τα παραπάνω βλέπουμε εάν έχουμε για επιπλεον» ρματα

  12. Φοβαμαι οτι τα φινλανδικα Λεο δεν ειναι προς πωληση. Παραδοσιακα το φινλανδικο δογμα ειναι η διατηρηση υλικου σε εφεδρεια όπου εκπαιδευονται συχνα οι εφεδροι. Αξιοποιουν καθε τενεκε ακομα και αν ειναι σοβιετικο του Ψυχρου Πολεμου.

    Εαν κρινω απο το παρελθον, παιζει να αποσυρουν τα 2α4 μετα απο 15-20 χρονια.

    Πραγματικα αξιολογες ενοπλες δυναμεις και στρατος με καλο ηθικο και επαγγελματισμο.

  13. ΟΧΙ ΣΕ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΟΠΛΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ,ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΛΟ ΘΑ ΗΤΑΝ ΝΑ ΤΑ ΠΟΥΛΗΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΤΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΜΕ ΜΕ Μ1Α2 ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕ Τ90…ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΡΩΣΣΟΥΣ…ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥΣ Η ΜΗ,ΑΥΤΟ ΘΑ ΤΟΥΣ ΤΣΟΥΞΕΙ ΣΙΓΟΥΡΑ,ΟΥΤΕ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΘΕΛΟΥΜΕ,ΑΥΤΟΙ ΜΑΣ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΑΝ ΚΑΙ ΜΑΣ ΠΗΡΑΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ

    1. @ΒΑΣΙΛΗΣΚ
      Εξηγήστε αυτό που λέτε σε τόσους συμπολίτες μας που τα ακουμπάνε σε γερμανικά ΙΧΕ, σε «πράσινη» υπ-ανάπτυξη, σε γερμανικές αλυσίδες λιανεμπορίου… Δεν ιδρώνει το αυτί κανενός!

    2. @ΒΑΣΙΛΗΣ Κ
      Αγαπητε μου φιλε Βασιλη,συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.ουτε βίδα γερμανική. Ας πάνε δίπλα στο σουλτάνο,τι μας θέλουν εμάς,οι Γερμανίας εταιρες?

      1. ΕΔΩ ΚΑΙ 11 ΧΡΟΝΙΑ ΜΑΣ ΠΗΡΑΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ,ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ,ΜΑΣ ΠΤΩΧΟΠΟΙΗΣΑΝ ΜΑΣ ΠΡΟΣΒΑΛΑΝ ΠΟΛΛΑΚΙΣ ΟΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΛΑΜΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΕΜΠΕΛΙΔΕΣ,ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΜΕ ΠΙΟ ΠΑΛΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ Μ.ΑΣΙΑ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ….ΕΝΑ ΦΡΕΝΟ ΣΤΟΥΣ ΝΑΖΙ ΠΟΥ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ΕΙΝΑΙ Η ΝΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ,ΕΧΟΥΝ ΚΑΝΕΙ ΤΑ ΑΙΣΧΗ…ΟΠΩΣ ΛΕΣ ΦΙΛΕ ΜΟΥ C.p ΟΥΤΕ ΒΙΔΑ ΟΥΤΕ ΣΦΑΙΡΑ

        1. κακά τα ψέματα, δεν έχεις άδικο, αυτό τουλάχιστον διδάσκει και η ιστορία. Αλλά το υλικό που ήδη έχουμε και μάλιστα σε αρκετά προηγμένη μορφή, όπωςείναι τα Leo 2hel, δεν μπορούμε να το πουλήσουμε όσο όσο…αντίθετα πρέπει να το αναβαθμίσουμε. Άλλο αν σε αντικατάσταση αυτού θα πρέπει να προβούμε σε αγορά από πιο φιλικό εταίρο, χωρίς βέβαια έκπτωση στην ποιότητα/δυνατότητες του όπλου.

  14. Δεν καταφέραμε να πάρουμε τα ABRAMS που μας τα χαρίζανε, λέτε να καταφέρουμε να αγοράσουμε LEOPARD;
    Θα αφήσουν οι Γερμανοί να ενισχύσουμε τον ΕΣ; Προσωπικά, απορώ με τα rafale και τις φρεγάτες…μακάρι πάντως κι ελπίζω σ’ένα πρόγραμμα αναβάθμισης της θωράκισης και όχι μόνο, από ελληνικά «χέρια».

    1. Αγαπητέ Ιωάννης,χαρισμένα δεν πιστεύω ότι θα ήταν τα Abrams όπως δεν θα ήταν και τα Leopard2(η όπως τα M1117) που θα συνοδεύονται και απο άλλα πράγματα όπως πχ συλλογές/πακέτα αναβάθμισης για να φτάσουν στο σημερινό στάνταρ(τουλάχιστον μέχρι το σημείο που το επιτρέπει η τσέπη του πελάτη). Οι Γερμανοί νομίζω πως δεν θα έχουν πρόβλημα να προσφέρουν επιπλέον Leo2(αν έχουν περίσσευμα) όταν η παραχώρηση συνδέεται με μια συμφωνία για νέο υλικό όπως έγινε με τα Α6 που συνοδευόταν απο πλεονασματικά Leo2, Leopard περισυλλογής και μερικά άλλα πράγματα που συμπεριλάμβανε ε η συμφωνία για συμβολικά ποσά.

  15. 1. Δηλαδή αν δεν δίναμε τα 1,7 δις το 2003, με τα μισά λεφτά θα είχαμε πάρει και ισάριθμα Leo2A6 και ένα βουνό από 2Α4.

    2. Οι Φινλανδοί μας έκαναν πλάκα, πήραν στην αρχή τα 2Α4, μερικά από αυτά τα πήραν σαν ανταλλακτικά κτλ, και μετά τα απέσυραν (μερικώς) και πήραν τα 2Α6 με ψίχουλα και με ανταλλακτικά για 10 χρόνια.

    Νομίζω ότι δεν υπάρχει ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ αναγνώστης το μυαλό του οποίου να μην πήγε στο ποια ήταν η σκοπιμότητα του ότι ενώ δώσαμε 2 δις για νέα άρματα, δεν ζητήσαμε να μας δώσουν και τα εκατοντάδες μεταχειρισμένα που δινόταν τότε για ψίχουλα.

    Απλά δεν τολμάμε να το ξεστομίσουμε….

    Και νομίζω ότι η περίσταση έχει τρομερές ομοιότητες σε ότι έγινε στο ΠΝ με το χάσιμο ένα σκασμό καλών μεταχειρισμένων ή καινούργιων πλοίων που ήταν ευκαιρίες με τελευταία κρούσματα το χάσιμο των Αδελαίδων (που τις πήρε η Χιλή για να αντικαταστήσει Kortanear φρεγάτες που ήταν πολύ καλύτερες από τις δικές μας), και των Fremm της Ιταλίας.

    ΥΓ και η μεγάλη θλίψη φυσικά είναι πως για όλο αυτό που έγινε με τα άρματα που τα χάναμε κατά εκατοντάδες, τελικά δεν τιμωρήθηκε κανείς προφανώς, οπότε είναι ένα καλό μήνυμα ότι σαν πρακτική έχει νόημα να συνεχιστεί… Και τα κορόιδα ξεροσταλιάζουν πάνω στα πληκτρολόγια

    1. @ agnostosependytis

      Σωστες οι παρατηρησεις σου, οι αγορες εγιναν για να ενισχυθει η Ελληνικη βιομηχανια, η ΕΛΒΟ, η ΜΕΤΚΑ να αποκτησουμε τεχνογνωσια κτλ, ενω σχεδιαζοταν να γινει και παραγωγη βληματων 120 χιλιοστων στην ΠΥΡΚΑΛ/ ΕΑΣ κατοπιν αδειας.

      Βεβαια μπλεχτηκαν οι χρυσοδακτυλοι που ηθελαν να κανουν αγορες απευθειας απο εξω (απο την Ισραηλινη ΙΜΙ) με τις αναλογες μιζες φυσικα, και ετσι πηγε ολος ο προγραμματισμος και η επενδυση στα σκουπιδια. Προκειται για το περιφημο «κυκλωμα των τεθωρακισμενων», οπως το περιγραφει εκτενως ο Σαββας Βλασσης στον Δουρειο,

      Οποιος απορει γιατι ΔΕΝ αγοραστηκαν πυρομαχικα 120 χιλιοστων για τα αρματα μαχης Leopard 2, ας διαβασει το παρακατω για να ενημερωθει. Εξηγειται η πωληση της ΕΛΒΟ οπως-οπως και η επιμονη για προγραμματα για την αντικατασταση των Μερσεντες με τζιπ 4Χ4 αξιας 550 εκ. ευρω εις βαρος φυσικα μεγαλυτερων αναγκων.

      https://doureios.com/ethinka-programmata-kai-istories-apo-to-parelthon/

  16. Τι να τα κανεις τοσα αρματα εαν δεν υπαρχουν βληματα ? Αυτη την στιγμη θα πρεπει να κοιταζουμε πως θα εκσυγχρονισουμε τα υπαρχοντα ωστε να εχουμε ενα ομογενοποιημενο στολο. Τα καινουρια αρματα να παρουν το καινουριο κανονι των 130mm, καινουριες θερμικες, θωρακιση παθητικη και ενεργητικη, καινουρια συστηματα τηλεποικοινωνιων, να τους κανουμε και μια συντηρηση. Επισης ποιος ο λογος να αγοραστουν επιπλεον αρματα τι στιγμη που δεν εχεις επαρκες πυροβολικο, drones και αντιαεροπορικα να τα υποστηριξεις. Ποιος ο λογος να αγοραστουν επιπλεον αρματα τι στιγμη που δεν εχεις IFV. Τι ειδους λογικη της δεκαετιας του ’70 ειναι αυτή ? Απo συγχρονα αντιαρματικα πως παμε ?Τα τετριμενα θα εξηγουμε για πολλοστη φορα?

  17. Καλησπερα σε ολους κ καλη χρονια!!!
    Οι δυο περιπτωσεις,της Ελβετιας κ της Φινλανδιας,πραγματι φανταζουν ελκυστικες.Εχω ομως καποιες επιφυλαξεις για την διαθεσιμοτητα των αρματων κ απο τις δυο χωρες κ θα ηθελα να τις μοιραστω μαζι σας.
    Κατα πρωτον τα εν λογω αρματα,ειναι οντως διαθεσιμα?Γιατι το γεγονος οτι βρισκονται σε αποθηκευση,δεν σημαινει απαραιτητα οτι προσφερονται σε οποιον ενδιαφερεται!!!Παραδειγμα τετοιας λανθασμενης εντυπωσης ειναι τα PZH 2000 της Γερμανιας κ της Ολλανδιας.Οι Ολλανδοι ειχαν 33 πυροβολα σε αποθηκευση για αρκετα χρονια κ τωρα επαναφερανε 6 απο αυτα σε ενεργη υπηρεσια.Οι Γερμανοι μετα τις παραχωρησεις σε Κροατια κ Λιθουανια[με τιμημα ανω των 3εκ ευρω για το καθενα],εμφανιζαν 81 πυροβολα σε ενεργη υπηρεσια κ 67 σε αποθηκευση.Αυτο αλλαξε με την νεα δομη του Γερμανικου στρατου κ πλεον τα ενεργα ειναι 108[προς το παρον] κ τα αποθηκευμενα 40.
    Επισης,δεν εχω πειστει εαν ολα αυτα,ειναι οντως διαθεσιμα ΓΙΑ ΕΜΑΣ!!!!…..Κ εξηγουμαι.Η Φινλανδια διατηρει πολυ καλες κ εγκαρδιες θα ελεγα,σχεσεις με την Τουρκια για πολλους κ διαφορους λογους.Γιατι να προτιμησει την παραχωρηση των Leo 2A4 σε μας?Κ αναρωτιεμαι,αν οντως ειναι διαθεσιμα,γιατι δεν κινηθηκε η Τουρκια για αυτα?Μηπως γιατι εκει βρισκονται αμεσα διαθεσιμα να αντιπαραταχθουν σε Ρωσικα αρματα αν προκυψει αναγκη???[Το τελευταιο ερωτημα,παρακαλω,μην το λαβετε σοβαρα υποψην.Φαντασιοπληξιες ενος…φαντασμενου]
    Στην περιπτωση των ελβετικων αρματων,δεν εχει ενδιαφερθει,επισημα τουλαχιστον,κανενας….!!!!Εκτος απο την περιπτωση του Καναδα,οπου εμπλεκοταν στην αγορα,η κατασκευαστρια εταιρεια KMW,κ ενας αριθμος που αγορασε η ιδια η εταιρεια.
    Τοσες χωρες που ενδιαφερονται για Leo 2,φαινεται να μην εχουν ασχοληθει με τα συγκεκριμενα αρματα.Ρουμανια που το εψαξε μεσω EDA,χωρις αποτελεσμα μεχρις στιγμης.Ουγγαρια,που προμηθευεται 44 ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ….κ 12 Leo 2A4 μεταχειρισμενα απο την KMW!!!![Αραγε που τα βρηκαν αφου ο γερμανικος στρατος εχει αποφασισει τα 216 ενεργα αρματα που ειχε μεχρι πριν 2 χρονια να τα αυξησει σε 328?Ποσα εχει σε αποθηκευση εν τελει?]
    Μηπως τελικα,δεν προκειται για παντελη αδρανεια,αλλα για ΜΗ προσφορα?
    Τελος,θα ηθελα να συμπληρωσω,οτι η περιπτωση των Abrams,αν δεν κανω λαθος,δεν προχωρησε λογω του μικρου διαθεσιμου αριθμου αποτις ΗΠΑ κ κυριως λογω του υψηλου τιμηματος.Οι πληροφοριες μιλουσαν για 2εκ ευρω για καθε αρμα.Χωρις να υπολογιζουμε το κοστος εισαγωγης κ χρησης
    Ευχαριστω για την προσοχη σας

    1. @Πολυδεύκης

      Δεν ισχυει αυτο που γραφεις για τα Abrams , μας τα εδιναν δωρεαν. Ο Αντωνακης ο Σαμαρας τορπιλλισε την αποκτηση τους, μαλλον λογω γερμανικων πιεσεων.

      1. Το κόστος για τη μεταφορά τους στην Ελλάδα και για να έρθουν σε επιχειρησιακό επίπεδο, έφθανε λίγο κάτω από 100 εκατομμύρια (δεν περιλαμβάνονται πυρομαχικά). Σε περίπτωση μάλιστα που έμπαιναν για αναβάθμιση, το (συνολικό) κόστος ξεπερνούσε τα 200 εκατομμύρια.
        Τα απέρριπταν συνεχώμενα διαφορετικοί υπουργοί από διαφορετικές κυβερνήσεις.

  18. Μια και ο λόγος για μεταχειρισμένα: Υπάρχουν και 26 PZH 2000 σε αποθήκευση στην Ολλανδία και πιθανόν 40 (;) στη Γερμανία. Επίσης όσον αφορά στα άρματα μάχης, γιατί καλοβλέπουμε μόνο τα Μ1 (για τα οποία μάλλον θα απαιτηθούν ένα σωρό χρήματα για να γίνουν λειτουργικά) και δεν υπάρχει η παραμικρή σκέψη (τώρα με τις Belhara) για μεταχειρισμένα LECLERC; Η Γαλλία έχει 184 σε αποθήκευση. Ακόμη καλύτερα βέβαια τα Η.Α.Ε. απόκτησαν συνολικά 388 + 46 LECLERC από τα οποία 80 δώρισαν στην Ιορδανία. Το πολύ ενδιαφέρον με τα LECLERC των Η.Α.Ε. είναι ότι (σε αντίθεση με αυτά της Γαλλίας) έχουν κινητήρα MTU και μετάδοση κίνησης RENK, δηλαδή παραπλήσια με αυτά των Leopard 2. Γιατί δεν βολιδοσκοπούμε τα Η.Α.Ε. εάν έχουν σκοπό να μειώσουν περαιτέρω τον αριθμό τους. Επίσης ένας αριθμός 80 LECLERC από το στοκ της Γαλλίας, όμως, ίσως να ήταν ιδανικά για την Κύπρο.

    1. Αγαπητέ φίλε, το ότι υπάρχουν τόσα άρματα η` τόσα πυροβολα σε αποθήκευση στην Γερμανία και Ολλανδία η`αλλού δεν σημαίνει ότι είναι απαραίτητα διαθέσιμα προς πώληση.μην ξεχνάς ότι τα τελευταία χρόνια αναβιώνει ,η` την αναναβιωνουν,η θεωρία της ρωσικής απειλής,γι’αυτό πολλές δυτικοευρωπαϊκές χώρες είναι πολύ σφιχτοχερες όταν πρόκειται για αμυντικό εξοπλισμό.
      Προσωπική μου άποψη ειδικά για τα α/κ πυροβολα, είναι η προμήθεια Νορα η`Αλεξανταρ που μπορεί να μας βγει ίσως και φθηνότερη από τα μεταχειρισμένα και θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα. Για τα άρματα όπως έγραψα και παραπάνω το πρόβλημα είναι πολύ δύσκολο.τα λάθη πληρώνονται, ας πρόσεχαμε…
      Για τα λεκλερκ ειδικά για την κυπρο συμφωνώ μαζι σου.
      Υ.γ:ΟΙ ΚΥΠΡΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΔΕΡΦΟΙ,ΟΧΙ ΚΟΥΜΠΆΡΟΙ. Κουμπάρος είναι ο Ερντογάν με τον Καραμανλή Β’

    1. Οι κουμπαροι εχουν το 1/10 του δικου μας ΑΕΠ, τι θες να κανουν ;
      Θυμιζω οτι εχουν αγορασει 82 ρωσικα Τ80, που ειναι πολυ ανωτερα απο καθε τουρκικο αρμα στην Κυπρο, εκτος απο την ΕΜΑ των Leopard-2A4 της Κυθρέας.

  19. Σκούπα όλα με ταυτόχρονη αναβάθμιση των πάντων σε Leo 2 … Δεν χωράν πλέον ημίμετρα … Εννοείτε τα Μ48 και Μ60 φεύγουν με μια ωραια τελετή με σουβλακια στα χωραφια μετα απο μια άσκηση .
    Σειρά πρέπει να πάρουν τα Leo1 με αντικατάσταση από το αμερικάνικο απόθεμα 350 Abrams και αναβαθμιση σε M1A2 SEPv4 .Τελος αγορα του νεου ευρωπαικου αρματος σε αρχικη ποσοτητα 200 . Η αγορα και η αναβαθμιση των μεταχειρισμενων πρεπει να τελειωσει μεσα στη 10ετια ,και η αγορα των νέων να γίνει στις αρχές τις επόμενης δεκαετίας .

    Σύνολο
    626 Leo2
    300 Μ2
    200 Υπό παραγγελία γαλλογερμανικο ΜΒΤ
    Σύνολο 1200 άρματα .

    1. Ποσα MBT έχει η Γαλλία?? Η Γερμανία? Το UK?/
      Τα νούμερα που γραφεις είναι εκτος πραγματικότητας
      1200 MBT δεν νομίζω να έχει όλη η Δυτική ευρώπη μαζί!!

      1. Αυτοι εχουν και πυρηνικά , να τους μοιάσουμε θες !!!? Οχι εκει μονο που εχει κωλησει το μυαλο σου ομως . Και τωρα εχουμε 1400 αρματα .ποιο το προβλημα σου

        1. Ποσα από αυτά λειτουργούν??

          Πυρομαχικά για πόσες μέρες αγώνα έχουμε?

          Σε ποσα άρματα έχουμε ενεργό σύστημα προστασίας?

          Οι οροφές πρέπει να κατεβουν σε επίπεδα που μπορεί να τα κρατήσουμε αξιόμαχα!

          Τα 350 leo 2 και τα μισά από τα leo1 στη καλύτερη περίπτωση

          Και βεβαια τα άρματα πρέπει να χρησιμοποιούνται ως άρματα και όχι ως hμi στατικά πυροβόλα βλέπε M48!!

          1. Ολα λειτουργουν ολα βγαίνουν σε εκπαιδεύσεις και οι αποθηκες ειναι γεμάτες ανταλλακτικά . Οι Αγγλο Γαλλοι δεν εχουν στρατιές να αντιμετωπίσουν, εμείς έχουμε … Αντε λοιπον κοιτα να το συνηθίσεις … Χρειαζόμαστε άρματα σύγχρονα και πολλά .

          2. Οι A’γγλοι Γάλλοι Γερμανοί φροντίζουν να κρατάνε αξιόμαχα αυτά που έχουνε με συνεχείς εκσυχρονισμούς !
            Τα δικά μας ποια είναι αξιόμαχα??

            Τα M48A5???

            Τα σύχρονα MBT κοστίζουν και εμείς δεν μπορούμε να διατηρούμε τόσα
            Είναι και θέμα διαθεσιμου προσωπικού άλλωστε

            Και να μην γράψω πως αρκετοί στρατοί θεωρούν τα άρματα ξεπερασμένα και αυτό μειώνουν τις οροφές Στόχοι για UAV είναι κατά μερικούς!

            Δες τι pathan οι Αρμένιοι ας πούμε

          3. CK τα αρματα καταλαμβάνουν περιοχές τα UAV δεν καταλαμβάνουν , απλά ανοίγουν λίγο το δρομο … Btw όντος είναι ακριβά τα νέα MBT … Για αυτο και προκρινετε η λυση αναβάθμιση μεταχειρισμένων …. Απο αυτα που εβαλα ως αριθμους τα νεα ειναι τα Α6 που πηραμε πριν 15 χρονια και τα 200 που θα βάλουμε παραγγελία απο το 2030 και μετά . Όλα τα υπόλοιπα είναι μεταχειρισμένα αναβαθμισμένα .

      1. Με το MDCA εχουμε πιθανοτητα να το κανουμε πραξη .

        Για να διορθωσω ,πανω που εγραψα 300 Μ2 εννοω Μ1 Abraams με Α2 τελευταια αναβαθμιση

      1. Τι εννοεις που θα βρουμε τα λεφτα …Μεταχειρισμενα ειναι ολα αυτα που γραφω … οπως βρισκουμε λεφτα για τα αεροσκαφοι ετσι θα βρουμε και για τα αρματα και τις αναβαθμισεις … Οι μπορουμε να παρουμε σαν παραχωρηση το παίρνουμε .

    2. @Digenis
      Μήπως έχεις υπολογίσει(η γνωρίζεις) πόσο θα κόστιζαν μόνο τα »200 γαλλογερμανικά« νέας παραγωγής που ακόμα δεν υπάρχουν;
      Υπήρξαν επίσημες ανακοινώσεις πότε θα ξεκινήσει η σειριακή παραγωγή των Γάλλο γερμανικών;
      Η αναβάθμιση των Abrams στο επίπεδο C(Sep V3) με το 3ο Enhancement Package στο οποίοι αναβαθμίζονται συνολικά όλα τα 1500 M1A2 κοστίζει ανά μονάδα 2,6m σε ευρώ.
      Για ανάπτυξη του πακέτου Sep V4 που είναι ακόμα σε φάση δοκιμών δεν έχει γνωστοποιηθεί κάν ημερομηνία για μαζική εγκατάσταση στα άρματα επειδή το πρόγραμμα για τα Sep V3 θα πάρει αρκετά χρόνια μέχρι να ολοκληρωθεί και θα κοστίσει συνολικά 3,8b επίσης σε ευρώ.

      Αντιπρόταση απο εμένα:
      Ξεκινούν πρώτα ένα πρόγραμμα αναβάθμισης για τα υπάρχοντα Leo2Α4 αν μπορούν και αν έχουν τα χρήματα να το πράξουν και μετά (αν το πετύχουν αυτό) μπορούν να μελετήσουν για περισσότερα.

      1. Λεω πως πρεπει να ειναι ο προγραμματισμός .. ΤΟ νεο MBT θα κανει οσο ενα νεο αρμα σημερα …
        Οπως και για τα 2,6 δεν εχω κατι να σου πω ..Πρεπει να γινει και αυτο οταν με το καλο παρουμε τα Μ1 και Μ2 .

        Αν παρεις τα μεταχειρισμενα Α4 και μαζι με τα δικα μας Α4 Α6 τα κανεις αναβαθμιση κερδίζεις ομοιοτυπία και πετυχαίνεις καλύτερη τιμη . Δεν εχει νοημα να κανουμε τωρα 200 αρματα Α4 και μετα απο 5-6 χρονια να κανουμε ακομα 300 αρματα … Ολα μαζι . Μη ξεχνας τα Α4 ειναι τεχνολογίας 1980

        1. Η πραγματικότητα είναι στις περισσότερες περιπτώσεις και χώρες διαφορετική απο το πως θα έπρεπε να είναι στην θεωρία.
          Ένα σύγχρονο MBT με όλα τα σχετικά επάνω ξεπερνάει σήμερα τα 11M έκαστο και το σύγχρονο γαλλογερμανικό όταν θα είναι έτοιμο θα φτάσει τα 15-16M έκαστο αν δεν μπει φρένο στην αύξηση εξόδων που δεν πρόκειται συμβεί.
          Οι ΗΠΑ επειδή έχουν σκοπό να αναβαθμίσουν όλα τα εναπομείναντα MIA2 στο επίπεδο SEPV3 δεν μπορούν να τα παραχωρήσουν σε συμμάχους,επειδή έχουν μπει όλα στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού,οποίος πάρει Abrams M1A2(αν εγκριθεί δια μαγείας) θα πληρώσει τουλάχιστον την αναβάθμιση και τα λοιπά έξοδα για την υλοποίηση μεταφοράς.
          Σωστό αυτό με την ομοιοτυπία,αν περιμένεις όμως να συγκεντρώσεις επιπλέον 300 Leo2A4 για να τα φτάσεις περίπου στα 500(χωρίς να θέσεις μια παραγγελία για LYNX,Boxer η Leo2A7V η Α7+ νέας παραγωγής) θα περιμένεις νομίζω πολύ και αναβάθμιση δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί,επειδή υπάρχουν και άλλοι που ζητάνε σήμερα 2nd hand Leo2 και επειδή δεν υπάρχουν τα χρήματα για να αναβαθμίσεις 600+ Leo2 στο επίπεδο A7V(+) για να πετύχεις ομοιοτυπία στο σύνολο. Επειδη δεν ξεχνάω οτι τα A4 είναι εποχής του ‘80 αν τα περισσότερα θα είναι Α4(που θα είναι έτσι όπως το προτείνεις) τα έξοδα για να τα φέρεις στο επίπεδο A7V+ θα είναι εξωφρενικά(για μια χρεοκοπημένη χώρα),επειδή για τα Leo2 του ‘80 χρειάζεσαι όλο το πακέτο με θωράκιση οροφής(που έχουν τα A6) πυροβόλο L55 και αύξηση προστασίας απο νάρκες στο σκάφος όπως και ολόκληρο πακέτο σκοπευτικών στο σημερινό στάνταρ του A7+ και αναβάθμιση η νέο ΣΕΠ χωρίς να συμπεριλαμβάνουμε ένα ενεργό σύστημα αυτοπροστασίας στο πακέτο(που μπορεί να αποδειχθεί και περιττό σύστημα).

  20. Καλησπερα φιλε μου κ ευχαριστω για την προσοχη σου.Οπως φαινεται,συμεριζομαστε παρομοιες ανησυχιες κ χαιρομαι για αυτο.
    Στην επισημανση σου τωρα.Η πληροφορια που εγραψα αναφερεται στα τευχη 313 κ 343 του περιοδικου ΠΤΗΣΗ.Αν κανουν λαθος,τοτε κανω κ εγω.Αυτο που εγραψα λαθος,σε σχεση με τα εν λογω δημοσιευματα,κ ζητω συγγνωμη για αυτο,ειναι οτι το κοστος συνολικα για τα 90 αρματα ανερχοταν σε 560 εκ. δολλαρια κ για τα 400 σε περιπου 2 δισ. δολλαρια!!!!Η ΠΤΗΣΗ τα αναφερει στα τευχη που επισημαινω παραπανω με περισσοτερες λεπτομερειες για το ελληνικο αιτημα[LOR]κ την αμερικανικη απαντηση καθως κ την επισκεψη τον Νοεμβριο του «13 του τοτε Α/ΓΕΣ Χριστου Μανωλα στις ΗΠΑ.Μπορεις να το επιβεβαιωσεις.Δεν εχω πρωτογενη πληροφορηση….δυστυχως
    Κ παλι ευχαρισρω για την προσοχη σου!!!

  21. @blackpeteg

    Συμφωνώ μαζί σας, αλλά θέλουμε αριθμούς σε ένα όπλο που πάντα θα είναι υπερ-πολύτιμο στον αγώνα εδάφους. Μακάρι να αγοράζαμε τα σχεδόν 90 φινλανδικά και ύστερα να επενδύαμε στην αναβάθμιση τους σε όσο το δυνατόν κοινό πρότυπο (π.χ. υδραυλικού πύργου, ενεργητικής-παθητικής θωράκισης, L55, electro-optics 3rd generation κ.ο.κ.). Στο μέλλον μπορούμε να ασχοληθούμε με το νέο Γαλλο-Γερμανικό project…

  22. Oι αποφάσεις καθυστερούν γιατί μετά την ανακοίνωση της ανανέωσης της συμφωνίας
    για τις βάσεις, οι Αμερικάνοι μέσα στις ‘δωρεές και τις διευκολύνσεις’ ,προσφέρουν και
    το πακέτο των Μ1Α1.

    Εάν παρθούν τα πρώτα 400 , θα υπάρχει ανάλογη συνέχεια και στο μέλλον, λόγω
    της πληθώρας των αποθεμάτων σε άρματα και ανταλλακτικά.

    Αυτό θα ήταν μία σκέψη, εφόσον αυτά μας έρθουν πολύ οικονομικά, ενώ θα προβλέπεται
    ‘βοήθεια’ και στην αναβάθμισή τους.

    Έτσι μπορούν να αποσυρθούν τα Μοlf και τα 1A5 και αγοράζοντας μτχ σαν της Φιλανδίας
    ή άλλης ευκαιρίας που θα παρουσιαστεί, να υπάρχει κορμός με δύο τύπους αρμάτων;
    Leopard & Abrams.

    Βέβαια πέραν της επιλογής σύνθεσης του αρματικού δυναμικού, το μεγάλο πρόβλημα μας
    παραμένει η μη ύπαρξη σοβαρού ΤΟΜA/ΤΟΜΠ, ούτε διαφαίνεται λύση άμεσα.

    Εκτός και αν είναι και αυτό μέρος της ‘Αμερικάνικης βοήθειας’, που έχει μονόπατα στραφεί
    να μας βοηθήσει στις Φρεγάτες με το ζόρι, ενώ υπάρχουν σημαντικές ανάγκες στον Σ.Ξ, στο
    Πυροβολικό, στην αναβάθμιση Α/Α συστοιχιών, όπλα της Π.Α, κλπ

    1. Τα λεφτά για τα ABRAAMs που θα βρεθούν δεν μας λέτε!!1

      Τα άρματα σίγουρα θα θέλουν επισκευές αναβαθμίσεις αντικαταστάσεις και βεβαια δημιουργία υποδομής υποστήριξης συντήρησης και εκπαίδευσης

      Αυτά είναι μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια

      A μην ξεχάσουμε πως τα άρματα θέλουν και πυρομαχικά των 120mm
      Και πρέπει να αγοράσουμε επιπλέον!!
      ’λλες δεκάδες εκατομμύρια εκεί

      Εδώ η χωρα έχει βουλιάξει στην ύφεση και αρκετοί ονειρευόσαστε 1000 mbt!!!

        1. Όπως τα λεφτά από τα κέρδη των ομολογων των κεντρικών τραπεζών ???
          Touch Earth λίγο

          Μας τελειωσε ο παραπάνω σανός και τώρα βρήκαμε τη MDCA πως τη λένε??

          Ποτε έχει γίνει επίσημο αίτημα??
          Από ένα δημοσίευμα του Δούρειου ξεκίνησε όλος ο σανός!!!

          1. Οτι μεταχειρισμενο περνουμε απο αμερικα ερχετε με τα ανταλλακτικα του .ΠΧ Kiowa ,Σεανουκ Μ113 Κτλπ .Και τα Μ1117 θα ερθουν με τα ανταλλακτικα τους … Για αυτο και τα αμερικανικα αποθεματα προτιμούνται …Δεν χρειζονται Fos ολα .

    2. Τι σε κανει να πιστευεις πως το Αμερικανικο τεθωρακισμενο ειναι αξιολογη επιλογη για τον ΕΣ, εαν το συγκρινουμε με το παρων κυριο τεθωρακισμενο μαχης που εχουμε;;

      Γινεται να τεκμηριωσεις μια πιθανη επιιλογη του Αμερικανικου οπλου;;

      1. Αγαπητέ φίλε eksothen, πες του να ρωτήσει τους Κροάτες πόσο πλήρωσαν την νύφη. Όταν έρθουν στην Ελλάδα τα Μ1117 και κάνουμε ταμείο για να αποκαταστήσουμε οπλισμό και συστήματα που θα ξηλώσουν οι αμερικανοί, τα ξαναλέμε

        1. Αγαπητέ φίλε Γιάννη,το αμερικανικό άρμα έχει δοκιμαστεί σε πολέμους χαμηλής έντασης,που σε καμμία περίπτωση δεν μοιαζουν με το πεδίο μάχης ενός πιθανού ελληνοτουρκικού πολέμου στην Θράκη.αλλο να χτυπάς Τ54/55,Τ72αρχικων εκδόσεων και άλλο λεοπαρντ 2 και Μ60Τ.

  23. Πιστεύω ότι η προτεραιότητα είναι στα πυρομαχικά και στον εκσυγχρονισμό τους με νέα ηλεκτροοπτικά και φυσικά με ενεργητικά συστήματα αυτοπροστασίας (θα ήθελα να δω ισραηλινά προσωπικά πάνω τους).
    Ολοκληρώνοντάς τα αυτά καλύτερα θα ήταν μακροπρόθεσμα (ή και τώρα) να κοιτάξουμε να μπούμε σε μια κοινοπραξία για ένα κοινό ευρωπαϊκό άρμα μάχης έτσι ώστε να πάνε οι όποιοι διαθέσιμοι πόροι εκεί έχοντας ένα εκσυγχρονισμένο και οσο το δυνατόν ομοιόμορφο στόλο.
    Άλλες κονδύλια να κατευθυνθούν στην ΑΣ για μέσο μεταφορικό και τουλάχιστον μέγιστη αξιοποίηση των APACHE μιας και ο εκσυγχρονισμός τους σε Ε είναι πανάκριβος.

    1. » θα ήθελα να δω ισραηλινά προσωπικά πάνω τους «

      Στην πιο πανω φραση σου, τι εννοια εχεις δωσει;;

      Πως θελεις να δεις προσωπικο της IDF, στα Ελληνικα τεθωρακισμενα;;

      1. @eksothen

        Προφανως το «προσωπικα» αναφερεται στην προσωπικη του αποψη υπερ της τοποθετησης Ισραηλινα συστηματα αυτοπροστασιας.

        1. Να σε καλα που το ξεκαθαρισες.

          Εαν μου επιτρεπεις, θα σε παροτρυνω να ψαξεις να δεις το συστημα αυτοπροστασιας που εχει τοποθετηθει στα Ρωσσικα νεα κυρια τεθωρακισμενα μαχης, τα armata T14.

          Το συστημα ονομαζεται, AFGHANIT.

          Μετα συγκρινε το με ΟΠΟΙΟ αναλογο συστημα αυτοπροστασιας σε ΟΛΟΝ τον πλανητη για να καλαβεις τι εστι ΥΠΕΡΟΧΗ !

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *