Μολονότι, το ενδιαφέρον κεντρίζουν τα νέα αεροσκάφη Rafale της ΠΑ και το πρόγραμμα για τα τέσσερα νέα πλοία με διαδικασίες ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού εντούτοις ο Ελληνικός Στρατός και το ΓΕΣ έχουν καταρτίσει τη λίστα με τα εξοπλιστικά προγράμματα προς άμεση υλοποίηση.
Ως εκ τούτω, η λίστα με τα προγράμματα σύμφωνα με τα όσα διασταυρώσαμε είναι η εξής:
Η άμεση υπογραφή της έκτης τροποποίησης της αρχικής σύμβασης των ΝΗ90 και η υπογραφή σύμβασης τεχνικής υποστήριξης καθώς και η ρύθμιση του χρονοδιαγράμματος παραλαβών των υπολοίπων έξι ελικοπτέρων. Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του γράφοντος το θέμα έχει σχεδόν κλείσει με τον ΥΕΘΑ Νίκο Παναγιωτόπουλο να έχει ήδη υπογράψει τον σχετικό φάκελό.
Συνεχίζοντας, με την Αεροπορία Στρατού μείζον θέμα είναι ο εκσυγχρονισμός των AH-64A Apache με βάση την Ισραηλινή πρόταση.
Ακολούθως, μεγάλη βαρύτητα αναμένεται να δοθεί στο Όπλο του Πυροβολικού με δύο προγράμματα να είναι στην ατζέντα. Τον εκσυγχρονισμό των MLRS και των RM-70. Στο τέλος σας παραθέτουμε αναλυτικά άρθρα με τις επιλογές εκσυγχρονισμού των παραπάνω οπλικών συστημάτων του Πυροβολικού Μάχης.
Τρίτον, η Διεύθυνση Πεζικού έχει ζητήσει την ανανέωση των αντιαρματικών όπλων και προωθείται η απόκτηση της τελευταίας γενιάς των αντιαρματικών πυραύλων TOW. Ειδικότερα, πρόκειται για τα βλήματα TOW-2B. Σε αυτά αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στα πλαίσια της ΔΕΘ τονίζοντας την ανάγκη να εμπλουτιστεί και να ανανεωθεί το οπλοστάσιο του ΕΣ.
Επίσης, στη τελική ευθεία βρίσκεται το πρόγραμμα απόκτησης των Μ1117 Guardian. Το κόστος μεταφοράς, αξιοποίησης και απόκτησης θα ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια ευρώ (εάν αποκτηθούν 1200 οχήματα). Παρότι, στην αρχή το υποτιθέμενο κόστος αφορούσε μόνον τη μεταφορά πλέον επισημαίνεται πως θα υπάρχει και ένα κόστος απόκτησης που ναι μεν είναι μικρό, συμβολικό θα λέγαμε πλην όμως είναι υπολογίσιμο. Στο σημείο αυτό εγείρονται πολλά ερωτηματικά για την αναγκαιότητα αυτών των οχημάτων δεδομένου και του κόστους.
Τα οχήματα αυτά λόγω βάρους (14 τόνοι) καθώς και του σχεδιασμού τους, είναι δυσκίνητα και κατάλληλα μόνον για το οδικό δίκτυο καθώς και ομαλά εδάφη. Θεωρούμε πως ένας μικρός αριθμός τέτοιων οχημάτων θα ήταν ο ενδεδειγμένος για ειδικούς ρόλους και σκοπούς όπως την 29 Ταξιαρχία Εσωτερικής Ασφάλειας, τις Επιλαρχίες Αναγνώρισης, τη Στρατονομία καθώς και ως φορείς όπλων αλλά και πάλι με σοβαρούς περιορισμούς λόγω της δυσκινησίας τους. Τα σημειώνουμε αυτά καθότι υπάρχει υπερβολικά μεγάλος ενθουσιασμός για τα εν λόγω οχήματα.
Τα παραπάνω αφορούν προγράμματα προς άμεση υλοποίηση και σχετίζονται με τις πρώτες και κυρίαρχες προτεραιότητες. Ακολούθως, παρατίθενται επιπλέον προγράμματα δυνητικού ενδιαφέροντος.
Ειλημμένη απόφαση για βλήματα Spike προς το παρόν δεν υπάρχει. Όπως μας εξηγούν οι αρμόδιοι υπάρχουν σκέψεις και ήδη η Διεύθυνση Αεροπορίας Στρατού έχει κάνει επαφές για την ολοκλήρωση των βλημάτων στα Apache.
Ασφαλώς και η απόκτηση βλημάτων όπως τα Spike αποτελούν ιδανικές προσθήκες για το Πεζικό όμως θεωρούμε πως άλλη μια αξιοσημείωτη περίπτωση είναι και τα Σερβικά ALAS.
Για τον ΕΣ και το Ελληνικό Πεζικό δυστυχώς δεν διαφαίνεται λύση για την αντικατάσταση των Μ113 με την προμήθεια ενός νέου ΤΟΜΠ/ ΤΟΜΑ. Ιδανικά, θα έπρεπε να είχαμε κινηθεί στον άξονα της απόκτησης ενός εθνικού ΤΟΜΠ/ ΤΟΜΑ καλύπτοντας σε βάθος χρόνου τις ανάγκες μας. Υψηλή είναι και η αναγκαιότητα για νέα φορητά αντιαρματικά όπλα.
Μέριμνα επίσης δεν υπάρχει προς το παρόν για την αεράμυνα του ΕΣ με προγράμματα για την αντικατάσταση των OSA και των HAWK.
Το Όπλο των Τεθωρακισμένων και η αρμόδια διεύθυνση Ιππικού – Τεθωρακισμένων έχει ιεραρχήσει ως ζωτικής σημασίας την εγκατάσταση ενεργών συστημάτων αυτοπροστασίας στα ελληνικά Leo 2 A4 και HEL καθώς και τον εκσυγχρονισμό τους.
Το ζήτημα της αναβάθμισης του υλικού επικοινωνιών και διαβιβάσεων του ΕΣ παραμένει ζωτικό όπως και το σκέλος επιχειρήσεων Ηλεκτρονικού Πολέμου. Προγράμματα σχετικά μικρού κόστους αλλά μεγάλης αξίας.
Επίσης, ανοικτό παραμένει το πρόγραμμα απόκτησης UAV τακτικού επιπέδου για συλλογή πληροφοριών και στοχοποίηση καθώς και ο εκσυγχρονισμός των Sperwer.