Πρόκειται για ένα από τα πλέον πολυσυζητημένα ταχύπλοα σκάφη στην Ελλάδα ικανά να καλύψουν τις ανάγκες των Αμφίβιων Καταδρομέων, του Λιμενικού Σώματος και ενδεχομένως και υπό προϋποθέσεις και των Πεζοναυτών του Στρατού Ξηράς. Αδιαμφισβήτητα, η σχεδίαση του είναι από τις πλέον κατάλληλες και ενδεδειγμένες για χρήση ως σκάφος μεταφοράς προσωπικού με θωράκιση και προστασία.

 Η σχεδίαση του αποτελεί διεθνή εμπορική επιτυχία με περισσότερες από 250 πωλήσεις σκαφών CB-90 ανά τον κόσμο. Τα παραπάνω δεν αναιρούν φυσικά και αξιόλογες ελληνικές σχεδιάσεις με παρόμοια και αντίστοιχα χαρακτηριστικά και επιδόσεις. Η σουηδική SAAB θα παρουσιάσει για πρώτη φορά εκτός της σκανδιναβικής χώρας το νέο CB-90 New Generation στο οποίο έχουν λάβει χώρα μια σειρά από βελτιώσεις όπως (αναλυτικά το παρουσιάσαμε ως είδηση εδώ):

Νέο τακτικό σύστημα μάχης ικανό να διασυνδέεται και χαρακτηρίζεται από διαλειτουργικότητα με άλλα οπλικά συστήματα όπως πλοία και εναέρια μέσα,

Νέους αισθητήρες όπως το ηλεκτροπτικό σύστημα επί των σκαφών καθώς και το ραντάρ Saab Giraffe 1X μια πολύ δυνατή προσθήκη τηρουμένων των εγγενών δυνατοτήτων του σκάφους όπως το μικρό εκτόπισμα του.

Σε γενικές γραμμές η βασική αποστολή παραμένει η ίδια για το σκάφος που σχεδιάστηκε για τις ανάγκες των ειδικών δυνάμεων της Σουηδίας στο αρχιπελαγικό περιβάλλον της σκανδιναβικής χώρας: ταχεία μεταφορά και ανάπτυξη αμφίβιων δυνάμεων σε δυσπρόσιτα σημεία και βραχώδεις ακτές.

Το σκάφος φυσικά μπορεί να εκτελέσει μια σωρεία από αποστολές και αστυνομικής φύσεως λειτουργώντας ως καταδιωκτικό σκάφος και ως παράκτιο περιπολικό.

Το CB90 Next Generation (CB90 NG) έχει μήκος 16,3 μέτρα, αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 45 κόμβων ενώ με έχει ακτίνα δράσης 300 ναυτικά μίλια με συνεχή ταχύτητα 38 κόμβων σε κατάσταση θάλασσας 1.

Το CB90 Next Generation (CB90 NG) δέχεται πλειάδα και πληθώρα οπλικών συστημάτων ικανά να παρέχουν κατασταλτικό πυρ και πυρά υποστήριξης στις αμφίβιες δυνάμεις που αποβιβάζονται. Ενδεικτικά αναφέρεται η τηλεχειριζόμενη οικογένεια πύργων οπλισμού της Saab με την ονομασία Trackfire. To Trackfire διαμετρήματος 12,7 χιλιοστών δοκιμασμένο από τις σουηδικές αμφίβιες δυνάμεις διακρίνεται για την ακρίβεια πυρών σε μεγάλες αποστάσεις.

 Επίσης, στο σκάφος μπορούν να τοποθετηθούν και «μικρά» κατευθυνόμενα βλήματα όπως τα Helfire, τα γαλλικά MMP ή τα αντιαεροπορικά βλήματα βραχέως βεληνεκούς τύπου RBS-70. Σημειώνεται, ότι τα ελληνικά CB-90 διαθέτουν και δύο μικρού διαμετρήματος πολυβόλα 7,62 χιλιοστών στη πλώρη μέσα σε κρύπτες και με τηλεχειριζόμενη λειτουργία μέσα από την καμπίνα διακυβέρνησης.

Όλα τα παραπάνω ή συνδυασμός αυτών προσδίδουν μια αξιοσημείωτη ισχύ πυρός στο σκάφος και πραγματικά προσφέρουν στις ειδικές δυνάμεις ένα σύγχρονο σκάφος με στρατιωτικές προδιαγραφές και όχι μια πολιτική σχεδίαση βαμμένη στα στρατιωτικά χρώματα όπως συμβαίνει με την Ελλάδα και τις διαχρονικές επιλογές. Και αυτό αποδεικνύεται αρκεί κανείς να δει τη τελευταία απόκτηση σκαφών των οποίων τα χαρακτηριστικά είναι ακατάλληλα για επιχειρήσεις υψηλής έντασης. Με τα χρήματα όμως που είχαν προϋπολογιστεί αξιόλογη σχεδίαση δεν μπορούσε να επιλεχθεί. Με 300-400 χιλιάδες ευρώ δεν αγοράζεται σοβαρό σκάφος αλλά ένα απλό φουσκωτό το οποίο βάφεται γκρι ή μαύρο και βαφτίζεται στρατιωτικών προδιαγραφών.

Οι ειδικές δυνάμεις όμως δεν προορίζονται για ναυτικό τουρισμό ή για ψαροντούφεκο αλλά για επιχειρήσεις σε περιβάλλον υψηλών απειλών με ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία.

Συνεπώς, το προσωπικό συνεχίζει να είναι εκτεθειμένο με ανεπαρκή προστασία και θωράκιση, παντελώς απών οπλισμό και πλήρη ανεπάρκεια σύγχρονων αισθητήρων και δυνατοτήτων.

Την ευθύνη φυσικά δεν την έχει το προσωπικό αλλά οι επιτελείς των Ειδικών Δυνάμεων και του ΓΕΣ/ ΓΕΕΘΑ οι οποίοι δεν εμμένουν σε σύγχρονα σκάφη κατάλληλα για στρατιωτική χρήση καθώς και η εκάστοτε πολιτική ηγεσία που δεν εγκρίνει και δεν αποδεσμεύει τα κατάλληλα χρηματικά ποσά.  

Δύο δεκαετίες από τη κρίση των Ιμίων οι αμφίβιοι καταδρομείς επιχειρούν με παντελώς ακατάλληλα Magna 960 RIB ενώ οι Πεζοναύτες με ΑΒΑΚ και ZODIAK παντελώς και πλήρως απροστάτευτοι…

Η δε ΑΣΔΕΝ εδώ και σχεδόν 40 χρόνια δεν έχει αποκτήσει ικανό αριθμό σκαφών όντας ικανή να μεταφέρει εφεδρείες και να πραγματοποιήσει ελιγμό δια της θάλασσας (ενίσχυση από μια κύρια νήσο σε μια δευτερεύουσα) με σύγχρονα σκάφη όντας ικανή εκτός από αμφίβιους καταδρομείς να μεταφέρει ακόμη και δυνάμεις πεζικού στο αρχιπελαγικό περιβάλλον του Αιγαίου με 6000 νησιά, βραχονησίδες και βράχους.

Στο δε Λιμενικό Σώμα δυστυχώς δεν βρέθηκε ένας με διακλαδικό πνεύμα και όραμα συνεργασίας να κινήσει διαδικασίες απόκτησης τέτοιων σκαφών όπως τα CB-90 ή άλλων ευρωπαϊκών αντίστοιχων προδιαγραφών ώστε με ευρωπαϊκά κονδύλια λόγω του μεταναστευτικού να αγοραστούν σύγχρονα σκάφη για τα Κλιμάκια Ειδικών Αποστολών που ταυτόχρονα σε περίοδο κρίσης/ έντασης θα αξιοποιούνται επιχειρησιακά και από τους Καταδρομείς.

Έχουμε κουραστεί να τα γράφουμε και τα λέμε αλλά θα επιμείνουμε μήπως και ιδρώσει το αυτί κανενός.

Αιγαίο 2021: