Αθόρυβα και μεθοδικά η Διεύθυνση Αεροπορίας Στρατού με την αμέριστη στήριξη της ηγεσίας του ΓΕΣ υλοποιεί κρίσιμα προγράμματα στον τομέα των εξοπλιστικών προγραμμάτων με στόχο κατακόρυφη αναβάθμιση των επιχειρησιακών της δυνατοτήτων. Μολονότι, τα βλέματα έχουν στραφεί στην εξαιρετικά πετυχημένη και συμφέρουσα προμήθεια των ελικοπτέρων επιθετικής αναγνώρισης OH-58D Kiowa , μια ακόμα λίστα με εξοπλιστικά προγράμματα βαδίζει με γοργούς ρυθμούς και σύντομα θα έχουμε τα πρώτα θετικά αποτελέσματα.

Η Διεύθυνση Αεροπορίας Στρατού της οποίας προϊστάμενος είναι ο Ταξίαρχος Χρήστος Ηλιόπουλος τα τελευταία δύο χρόνια έχει αναβαθμιστεί και δίκαια χαρακτηρίζεται ως ο μεγάλος κερδισμένος του Ε.Σ. Φυσικά όχι τυχαία. Έχει προηγηθεί μια σκληρή και επίπονη δουλειά μέσα από δεκάδες οικονομοτεχνικές μελέτες και ατελείωτες εργατοώρες ως προς τις πλέον συμφέρουσες εξοπλιστικές επιλογές.

Οι εξελίξεις συνοψίζονται με βάση τα ιπτάμενα μέσα που διαθέτει η Αεροπορία Στρατού και ως εκ τούτων κατηγοριοποιούνται ανά πτητικό τύπο:

Ελικόπτερα Chinook

Ήδη έχουν παραληφθεί 9 ελικόπτερα συγκροτώντας μια πανίσχυρη δύναμη των  24 ελικόπτερων. Τον Μάρτιο του 2018 μαζί με τα OH-58D Kiowa θα έρθει και το 25ο Chinook. Ήδη προγραμματίζεται η αναδιάταξη των Chinook ώστε να είναι σε θέση να υποστηρίξουν όλες τις εμπλεκόμενες δυνάμεις. Η έλευση των μεταχειρισμένων Chinook από τα Αμερικανικά αποθέματα επέτρεψε τη σταδιακή απόσυρση των παρωχημένων ελικοπτέρων UH-1H και την πλήρη αναβάθμιση των αεραποβατικών ικανοτήτων για τον Ε.Σ. Μολονότι, τα Chinook δεν αποκαθιστούν τη σαφή ανάγκη για ελικόπτερα εφόδου εντούτοις αποτελούν μια αξιόπιστη λύση για την σαφή βελτίωση της αεροκίνησης για τον Ε.Σ. Η περίπτωση των επιπλέον 5 Chinook παραμένει στο τραπέζι αλλά εν πρώτοις όπως προκύπτει δεν έχουν βρεθεί τα ελικόπτερα στη καλύτερη δυνατή κατάσταση.

Ο προγραμματισμός που υφίστανται περιλαμβάνει την αναδιάταξη των CH-47D Chinook σε βόρειο, κεντρικό και νότιο τομέα στα γεωγραφικά διαμερίσματα της Μακεδονίας (Αλεξάνδρεια, Ημαθίας), Αττική (Μέγαρα) και Κρήτη (είτε με μόνιμη παρουσία είτε ως προκεχωρημένη βάση εξόρμησης επ’ ωφελεία του 547 αερομεταφερόμενου τάγματος καθώς και της 2ας ΜΑΛ). Ιδιαίτερα αναγκαία κρίνεται η παρουσία των Chinook στη Μακεδονία ώστε να εξυπηρετούνται οι τρεις «ορεινές» μοίρες Καταδρομών σε Νάουσα, Ρεντίνα και Δράμα καθώς και η επίλεκτη 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία. Το μοναδικό μειονέκτημα των αμερικανικών ελικοπτέρων είναι η έλλειψη εξωτερικών δεξαμενών γεγονός που μειώνει σημαντικά την εμβέλεια των ελικοπτέρων. Στόχος της Αεροπορίας Στρατού είναι η σταδιακή αντικατάσταση μέσα στα επόμενα χρόνια όλων των ελικοπτέρων ΑΒ-205 και UH-1H από ένα μείγμα βαρέων ελικοπτέρων Chinook και μεσαίων ελικοπτέρων ΝΗ-90 των οποίων ο επιχειρησιακός προσανατολισμός θα είναι η διενέργεια ειδικών επιχειρήσεων.

Ελικόπτερα NH90

Τα ελικόπτερα NH90 τα οποία ταλαιπωρούνται από οριακές διαθεσιμότητες σύντομα θα είναι ξανά στον αέρα αφού είμαστε στη φάση για την υπογραφή της 6ης τροποποίησης της αρχικής σύμβασης. Ήδη η Α.Σ διαθέτει 14 υπερσύγχρονα ελικόπτερα NH90 ενώ με την υπογραφή της 6ης τροποποίησης αναμένεται να ρυθμιστούν οι πληρωμές ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ για τα υπόλοιπα 6 ελικόπτερα NH90. Παράλληλα, με την υπογραφή της 6ης τροποποίησης που αναμένεται να λάβει χώρα την Άνοιξη του 2019 θα έχουμε και την υπογραφή της σύμβασης τεχνικής υποστήριξης για τα NH90 ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ ώστε τα ελικόπτερα να έχουν αποκατάσταση των διαθεσιμοτήτων τους. Στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας των NH90 ήδη τα πρώτα 3 NH90 είναι σχεδόν έτοιμα προς παράδοση ενώ τα οι παραδόσεις των υπολοίπων 3 NH90 θα λάβουν χώρα μετά το 2020. Τα ακριβή χρονοδιαγράμματα των παραδόσεων θα ρυθμίζονται στην τροποποίηση νούμερο 6 όπως αρχικώς αναφέρθηκε.

Επιθετικά Ελικόπτερα – Δύο κορυφαίες εξελίξεις

Η πρώτη αφορά την προοπτική προμήθειας μεταχειρισμένων επιθετικών ελικοπτέρων Apache από τα Αμερικανικά αποθέματα. Η ελληνική πλευρά ήδη έχει θέσει το θέμα στις ΗΠΑ. Η περίπτωση εύρεσης μεταχειρισμένων Apache δεν είναι εύκολη όμως αδιαμφισβήτητα θα αποτελούσε μια εξαιρετικά θετική εξέλιξη. Για τον Αμερικανικό Στρατό το μέλλον ανήκει στα ελικόπτερα AH-64Ε Apache. Η Αμερικανική Αεροπορία Στρατού διαθέτει περί τα 653 ελικόπτερα ενώ έχει προγραμματίσει να παραλάβει επιπλέον 56 ελικόπτερα της έκδοσης AH-64Ε Apache. Από τα 653 ελικόπτερα που διαθέτουν έχουν προγραμματίσει να εκσυγχρονίσουν στο επίπεδο Guardian περί τα 634 ελικόπτερα. Παράλληλα στις εγκαταστάσεις της Boeing στην Αριζόνα παραδίδονται 6 ολοκαίνουργια AH-64Ε Apache κάθε μήνα.  Εδώ βεβαίως εγείρεται το ερώτημα πότε και εάν θα υπάρξουν διαθέσιμα Apache. Η απάντηση δεν είναι εύκολη, όμως μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια το τοπίο θα έχει ξεκαθαρίσει και πολύ πιθανόν να υπάρξει μια μικρή δεξαμενή ελικοπτέρων AH-64D Apache που θα είναι προς παραχώρηση.

Η χώρα μας έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και βρίσκεται στις πρώτες χώρες που αναμένεται να παραλάβουν μεταχειρισμένο υλικό από τις ΗΠΑ.

Η δεύτερη εξέλιξη είναι πως προχωρά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ελικοπτέρων ΑΗ-64Α Apache. Το πρόγραμμα σύμφωνα με τα δεδομένα προβλέπει εγκατάσταση νέου ηλεκτροοπτικού συστήματος και νέας κάσκας για τους χειριστές των Apache. Δεν θα πραγματοποιηθούν επεμβάσεις στο συγκρότημα των κινητήρων αφού όπως μας διαβεβαίωσαν έγκυρες πηγές της Α.Σ δεν απαιτείται κάτι τέτοιο. Το κόστος για τον εκσυγχρονισμό των ελικοπτέρων Apache δεν θα υπερβεί τα 20 με 30 εκατομμύρια ευρώ. Το θέμα αυτό από μόνο του θα μας απασχολήσει εκτενώς σε προσεχές μας άρθρο.

Ελικόπτερα OH58D Kiowa

Η τελευταία εξέλιξη αφορά τη παραλαβή συνολικά 67 κινητήρων γεγονός που θα επιτρέψει την ακόμα μεγαλύτερη αξιοποίηση ελικοπτέρων. Επιπρόσθετα, παρά το αρχικό στοκ ανταλλακτικών συμφωνήθηκε να παραληφθεί ακόμα μεγαλύτερο μέρος ανταλλακτικών ώστε να αξιοποιηθεί το σύνολο των ελικοπτέρων πλην αυτών που θα χρησιμοποιηθούν για εκπαδευτικούς λόγους.

Νέα Πυρομαχικά

Στη τελική φάση βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις για συλλογές μετατροπής των υφιστάμενων ρουκετών σε κατευθυνόμενες και προμήθειας των Hellfire AGM-114L. Τα τελευταία θα επιτρέψουν την πλήρη αξιοποίηση των τεχνικών δυνατοτήτων των ελικοπτέρων AH-64D Longbow. Κατ’ αυτόν τον τρόπο καλύπτεται η χρόνια απαίτηση της Α.Σ για νέου τύπου βλήματα ικανά να πολλαπλασιάσουν κατακόρυφα τις δυνατότητες των Apache.

Εξίσου νευραλγικής σημασίας είναι το πρόγραμμα μετατροπής των συμβατικών ρουκετών σε κατευθυνόμενες μέσω των συλλογών Advanced Precision Kill Weapon System (APKWS). Το πρόγραμμα έχει φτάσει σε ώριμο στάδιο και αποτελεί μονόδρομο για τη περαιτέρω βελτίωση των δυνατοτήτων των OH-58D Kiowa. Η αναβάθμιση ικανού αριθμού ρουκετών (που ακόμα δεν έχει προσδιοριστεί επακριβώς) θα επιτρέψει στα OH-58D Kiowa και στα Apache μια εξαιρετική ευστοχία πυρών απέναντι σε πάσης φύσεως στόχους πχ αντιαβακικές βολές, αντιαρματικές βολές κτλ. Οι συλλογές APKWS φέρουν μηχανισμούς διόρθωσης της τροχιάς και ημιενεργό αισθητήρα laser.

Oι συλλογές APKWS θα αποτελέσουν επιπρόσθετο πολλπλασιαστή ισχύς για τα OH-58D Kiowa.

Είναι γεγονός πως οι θετικές εξελίξεις για την Α.Σ ανοίγουν ένα νέο κεφάλαιο. Μια νέα σελίδα για το νεότερο όπλο του Ε.Σ. Όμως θα ήταν παράλειψη μας να μην τονίσουμε πως όλα τα παραπάνω πραγματοποιήθηκαν έπειτα από ατελείωτες ώρες εργασίας του προσωπικού της Διεύθυνσης Αεροπορίας Στρατού και φυσικά του ίδιου του Α/ΓΕΣ Αντιστράτηγου Αλκιβιάδη Στεφανή ο οποίος αποτελεί τον πλέον θερμό υποστηρικτή της Αεροπορίας Στρατού. Τα OH-58D Kiowa και τα μεταχειρισμένα Chinook είναι μόνον η αρχή. Aμφότερες υπήρξαν άριστες επιλογής με εξαιρετική σχέση κόστους – οφέλους. Αδιαμφισβήτητα, πρέπει να αποκατασταθούν οι διαθεσιμότητες με τα υπερσύγχρονα ΝΗ90. Ελπίζουμε και είμαστε αισιόδοξοι πως οι προσπάθειες του ΓΕΣ σύντομα θα αποδώσουν καρπούς.

Comments

  1. Οπως ειπε και καποιος φιλος καπου αλλου.
    Let’s do the math
    67X 70%διαθεσιμοτητα=47 KIOWA
    47 kiowa Χ14 APKWS εκαστο =658 κατευθυνομενες ρουκετες σε μια εξοδο
    658 Χ 70% ευστοχια = 460 kills……………

    Και δεν εχουν σηκωθει ακομη τα Απατσι….

    Μολων Λαβε…..

    1. Δεν νομίζω ότι τελικά θα είναι 67 KIOWA επιχειρησιακά… επισης ειναι γνωστό ότι τα ελικόπτερα αυτά πάσχουν από ταχύτητα και αυτονομία, οπότε το ερώτημα είναι πόσα από αυτά θα επιχειρούν κοντά στην πρώτη γραμμή.

      Σε ότι αφορά το θέμα των Heuy χρειάζεται ένα ελαφρύ ελικόπτερο όπως το Η145Μ 30-40 μονάδες, ώστε να μην καταπονούνται τα βαρύτερα ελικόπτερα.

      Τα NH-90 πρέπει να αρχίσουν να αξιοποιούνται κάποια στιγμή, και τα chinook πρέπει το επόμενο διάστημα να γίνει μια ομογενοποίηση του στόλου, από ηλεκτρονικά μέχρι κινητήρες.

      Θετική η αναβάθμιση των ηλεκτροπτικών των Apache A+ στα πρότυπα της Αιγύπτου, Μεγάλο ερώτημα ειναι αν μπορούν να εξευρεθούν και να αξιοποιηθούν απάρτια από C&D από τον Ολλανδικό και Αμερικανικό εκσυγχρονισμό…

  2. Μπράβο και πάλι μπράβο στον ΕΣ στο θέμα της ΑΣ. ΜΕΑ, επικοινωνίες και ΗΠ πρέπει να μπουν στο κάδρο, πυρομαχικά, όπως επίσης φορτηγά.

  3. Φεύγουν τα εκατομμύρια στα ελικόπτερα αλλά δεν έχουμε νέα για τις Meko τις Belh@ra την αναβάθμιση των F16… και τα MIrage…

    Για τα f 16 άλλο site ανέφερε προβλήματα με το ASPIS που δεν λύθηκαν ακόμη καθώς και ότι δεν θα γίνει αντικατάσταση των υπολογιστών αλλά αναβάθμιση…

    Έχουμε νέα για τα παραπάνω???

  4. Μόνο μη γίνει καμιά στραβή το και φύγει ο Καμμένος από το υπουργείο…

    Μετά θα κλαίμε όλοι με μαύρο δάκρυ, και πιο πολύ οι δημοσιογράφοι, τα περιοδικά και οι ιστοσελίδες του αμυντικού χώρου, που θα επανέλθουν στην αδράνεια και τα ιστορικά άρθρα…

    1. Μεγάλη επιτυχία ο Καμένος.
      Τόσο τα kiowa όσο και τα CH47 έχουν δρομολογηθεί από πριν, ενώ τα ΝΗ90 ΔΕΝ ΠΕΤΑΝΕ ΑΠΟ ΟΤΑΝ ΕΓΙΝΕ ΥΠΟΥΡΓΟΣ.

    2. Όλα τα παραπάνω πιστώνονται στον αείμνηστο ΔΑΣ Ταξίαρχο Δάρα, τον τότε Α/ΓΕΣ Αντιστράτηγο Μανωλά (τον οποίο έδιωξε ο Καμμένος επειδή διατύπωσε άποψη υπέρ των NH90) και τον σημερινό Α/ΓΕΣ Αντιστράτηγο Στεφανή. Το μόνο «έργο» που έχει παράξει ο Καμμένος στο ΥΠΕΘΑ είναι τα μνημόσυνα, οι παρελάσεις-τελετές, τα σουβλίσματα αρνιών στο Γουδί και οι βόλτες με τα Huey και τα VIP μέσα. Ευτυχώς για όλους μας που α) το ΥΠΕΘΑ έχει διαφορετική διοικητική οργάνωση σε σχέση με τα άλλα υπουργεία και β) συγκλίνουν σε μεγάλο βαθμό τα συμφέροντα Ελλάδας-ΗΠΑ όσον αφορά την ανάσχεση της ισλαμικής Τουρκίας.

      ΥΓ: Μετακλητός ή απλά 60λεπτος;

  5. Πραγματικά όταν θέλετε κάνετε θαύματα. Σε μια εποχή που όπως θα συμφωνείτε και εσείς μυρίζει μπαρούτι, η Αεροπορια Στράτου είναι ΕΤΟΙΜΗ, αν και τα NH90 τα χρειαζοσασταν προχθές.

  6. Σημειώστε ότι έχει προταθεί ο πύραυλος LAHAT της ΙΑΙ για χρήση από τα KIOWA με σαφή πλεονεκτήματα τόσο έναντι των Hellfire όσο και των ρουκετών.

    1. Ποια είναι αυτά τα πλεονεκτήματα;

      Από ότι είδα αυτός έχει και δυνατότητα βολής από πυροβόλο άρματος. Το αναφέρω γιατί το νέο τουρκικό άρμα -αν ποτέ υλοποιηθεί-θα έχει αντίστοιχη δυνατότητα.

  7. Γιατί είναι δύσκολο να κάνουμε μία αναβάθμιση στα UH-1H σε επίπεδο Huey II με ~1-1.5 εκ. $/ ελικόπτερο και με 0 ώρες στο ίδιο το ελικόπτερο? Θα ήταν τόσο άσχημο να έχουμε 50-60 ελικόπτερα με λιγότερο από 90εκ. $?

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *