Αντικείμενο προβληματισμού για το παρόν άρθρο αποτέλεσε το ζήτημα των Πεζοναυτών και των αποβατικών πλοίων του ΠΝ. Είναι μόνον αυτή η ελληνική παθογένεια; Η απάντηση είναι όχι. Μια δεύτερη παθογένεια είναι η υπέρ συγκέντρωση πτητικών μέσων της Αεροπορίας Στρατού στην Αττική. Ο Ελληνικός Στρατός (ΕΣ) διαθέτει δύο αερομεταφερόμενες ταξιαρχίες. Την 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία (71η Α/Μ ΤΑΞ «Πόντος») και την 5η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία (5η Α/Μ ΤΑΞ «V Μεραρχία Κρητών»). Η 5η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία βρίσκεται στη Κρήτη και περιλαμβάνει το 545 και 547 Αερομεταφερόμενα Τάγματα με περιοχές ευθύνης την ΑΣΔΕΝ. Βέβαια Ταξιαρχία είναι στα χαρτιά καθότι διαθέτει μόνον δύο ενεργά τάγματα αντί τριών που περιλαμβάνει το τριαδικό σύστημα δομής του ΕΣ.

Στη Μακεδονία βρίσκεται η 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία η οποία διαθέτει τρία αερομεταφερόμενα τάγματα. Τόσο η 5η όσο και η 71η διαθέτουν και άλλες μονάδες και υπομονάδες όμως για λόγους οικονομίας χώρου δεν τις αναφέρουμε αναλυτικώς. Παρατηρείται το εξής παράδοξο ζήτημα ως προς τη διάταξη των δυνάμεων.

Η Αεροπορία Στρατού πρόσφατα ενίσχυσε τις αεροκίνητες δυνατότητες της με την απόκτηση 10 μεταχειρισμένων ελικοπτέρων CH-47D Chinook από τις ΗΠΑ. Συνολικώς, 25 βαρέα ελικόπτερα Chinook είναι στην Πάχη. Το σύνολο των ελικοπτέρων μολονότι προβλέπονταν να αναδιαταχθεί σε Μακεδονία και Κρήτη έμεινε στη Πάχη Μεγάρων στην Αττική.

Η 71η ανήκει στους πλέον επίλεκτους σχηματισμούς του ΕΣ.

Στη Μακεδονία εκτός της 71ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας βρίσκονται και τρεις Μοίρες Καταδρομών οι οποίες έχουν άμεση ανάγκη εναέρια μέσα και συγκεκριμένα ελικόπτερα. Για τις παραπάνω δυνάμεις δηλαδή την 71η και τις τρεις Μοίρες Καταδρομών της 1ης Ταξιαρχίας Καταδρομών Αλεξιπτωτιστών υπάρχει το 3ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας (3ο ΤΕΑΣ). Το 3ο ΤΕΑΣ αξιοποιεί τα παρωχημένα UH-1H και τα ΑΒ-205.

 Αμφότερα χρήζουν αντικατάστασης λόγω παλαιότητας. Τα μέσα αυτά δεν είναι τα μοναδικά καθότι η ΑΣ από τον καιρό της κρίσης/ έντασης μπορεί να προχωρήσει σε αναδιάταξη Chinook εγγύς των παραπάνω μονάδων. Ένα ακόμα ΤΕΑΣ και συγκεκριμένα το 1ο ΤΕΑΣ βρίσκεται στο Στεφανοβίκειο του νομού Μαγνησίας και μπορεί σύντομα να αναπτυχθεί στη κεντρική Μακεδονία με UH-1H και ΑΒ-205 εξυπηρετώντας καταδρομείς και αερομεταφερόμενο πεζικό.

Επιπροσθέτως, το 2ο ΤΕΑΣ εδρεύει στη Πάχη Μεγάρων και διαθέτει τα υπέρ σύγχρονα ΝΗ90 καθώς και ορισμένα UH-1H και ΑΒ-205. Για τα ΝΗ90 είναι σε όλους γνωστό πως δεν υπάρχει ακόμα σύμβαση τεχνικής υποστήριξης. Προγραμματίζεται σύντομα και ας ελπίσουμε πως δεν θα είναι σαν την FOS των Mirage. Τέλος, το 4ο ΤΕΑΣ είναι εγκαταστημένο στη Πάχη και αξιοποιεί τα συνολικά 25 βαρέα ελικόπτερα Chinook.

Το ΝΗ90 διαθέτει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που το καθιστούν το ιδανικό μέσο αεροκίνησης.

Τα ΝΗ90 όπως και τα ZUBR θεωρούνται μέσα εκτέλεσης ειδικών επιχειρήσεων ως επί το πλείστον στο Ειδικό Τμήμα Αλεξιπτωτιστών και τη Ζ ΜΑΚ. Εάν ο ΕΣ διέθετε αρκετά ΝΗ90 θα είχε λογική τα ελικόπτερα να βρίσκονται στη Πάχη και από εκεί να μεταβαίνουν προς Βορρά ή Νότο. Ο λόγος είναι οι ταχύτητες των ΝΗ90 εν αντιθέσει με τα Chinook.

 Ο λόγος που περιγράφουμε τη παραπάνω κατάσταση είναι για να επισημάνουμε την ετεροβαρή κατανομή των ελικοπτέρων της ΑΣ. Είναι κοινός τόπος αυτή η υπέρ συγκέντρωση βαρέων ελικοπτέρων Chinook στην Αττική.  Συγκέντρωση που έχει ορισμένα πλεονεκτήματα όπως στη συντήρηση/ τεχνική υποστήριξη αλλά έχει και σοβαρά μειονεκτήματα.

Η λογική επιτάσσει αυτό που συμβαίνει με την 2η Μοίρα Αλεξιπτωτιστών που βρίσκεται στον Ασπρόπυργο και τα μεταγωγικά αεροσκάφη C-130 που είναι στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας ή τα Chinook στη Πάχη (δεν σημαίνει όμως πως πρέπει να υπάρχουν εκεί όλα τα Chinook). Συνεπώς, υπάρχει αυτή η απαραίτητη εγγύτητα για λόγους ταχείας αντίδρασης και άμεσης ανάπτυξης δυνάμεων.  Βέβαια για πολλούς λόγους (συντεχνιακούς, πολιτικούς) υπάρχει άλλη μια Μοίρα στην Κρήτη, η 1η ΜΑΛ αλλά τα αεροσκάφη ή τα ελικόπτερα που θα την μεταφέρουν είναι στην Αττική. Η λογική θα ήταν και η 1η ΜΑΛ να βρίσκεται εντός Αττικής εγγύς πτητικών μέσων ΑΣ και ΠΑ.

Η λογική επιτάσσει αυτό που συμβαίνει με την 2η Μοίρα Αλεξιπτωτιστών που βρίσκεται στον Ασπρόπυργο και τα μεταγωγικά αεροσκάφη C-130 που είναι στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας

Η Διεύθυνση Αεροπορίας Στρατού είχε επεξεργαστεί σχέδια αναδιάταξης των πτητικών μέσων με στόχο οι αερομεταφερόμενες δυνάμεις της Κρήτης και της Μακεδονίας να διέθετε εγγύς ελικόπτερα. Και εάν η Κρήτη είναι σχετικά κοντά από τη Πάχη Μεγάρων το ίδιο δεν συμβαίνει με τις μονάδες της Μακεδονίας. Δεν γνωρίζουμε γιατί τα σχέδια αυτά δεν προχώρησαν. Είναι πολιτικοί ή συντεχνιακοί οι λόγοι;

Μπορεί τόσο η 71η όσο και η 5η να είναι επί της ουσίας εφεδρείες της ΑΣΔΕΝ και να αναπτύσσονται από τον καιρό της κρίσης/ έντασης στη νησιωτική χώρα αλλά αυτό δεν αναιρεί την ανάγκη οι δυνάμεις και το υλικό τους να είναι εγγύς των μέσων που θα τις μεταφέρουν. Είναι άλλη μια ελληνική παραδοξότητα όπως με τους Πεζοναύτες και τα αποβατικά πλοία.

Το παραπάνω ζήτημα εκτός από τους Πεζοναύτες και τα αρματαγωγά πρέπει να απασχολήσει σοβαρά την πολιτική και φυσική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων. Κλείνοντας, θεωρούμε απαραίτητο και κάτι παραπάνω από αναγκαίο ο ΕΣ να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό των ελικοπτέρων CH-47 Chinook ομογενοποιώντας τα ελικόπτερα στο επίπεδο CH-47F, να ενισχύσει τη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου των ελικοπτέρων και να αποκτήσει ένα μέσο ελικόπτερο εφόδου είτε από τα μεταχειρισμένα αμερικανικά Blackhawk είτε από χώρες της Ευρώπης. Ιδανικά, μεσοπρόθεσμα απαιτείται νέο ελικόπτερο μέσης μεταφορικής ικανότητας. Σε κάθε περίπτωση όπως υπάρχει ανάγκη για νέο ΤΟΜΠ/ ΤΟΜΑ στη θέση των Μ113, όπως υπάρχει ανάγκη για ένα νέο ταχύπλοο στη θέση των Magna 960 RIB έτσι υπάρχει και η ανάγκη αντικατάστασης των Huey με σύγχρονα ελικόπτερα. Ανάγκη που δεν καλύπτουν εξ ολοκλήρου τα ΝΗ90 λόγω πολύ μικρού αριθμού.

Εφόσον, υπάρχει η ανάγκη που απορρέει από την Εθνική Στρατιωτική Στρατηγική για αεροκίνητες και αεροαποβατικές δυνάμεις, τότε πρέπει να υπάρξει και η ανάλογη πρόβλεψη για ορθολογική κατανομή και διάταξη των εναερίων μέσων της ΑΣ με γνώμονα το επιχειρησιακό όφελος.