Η τεχνολογία των ναυτικών ραντάρ έχει προχωρήσει σε μεγάλη ανάπτυξη είτε πρόκειται για ραντάρ με περιστρεφόεμενη κεραία είτε πρόκειται για ραντάρ σταθερών κεραιών. Η νεότερη τεχνολογία αναφέρεται σε ραντάρ AESA 3D ή 4D με πομποδέκτες τεχνολογίας Νιτριδίδιου του γαλλίου (GaN). Στο πλαίσιο αυτό όλες οι μεγάλες εταιρίες ηλεκτρονικών στην Ευρώπη και στο Ισραήλ προσφέρουν σήμερα σύγχρονες λύσεις για ενσωμάτωση σε κύριες ή δευτερεύουσες ναυτικές μονάδες. Στο παρόν άρθρο – ανάλυση θα κάνουμε μια ανασκόπηση των εξελίξεων στα τελευταίας γενιάς ναυτικά ραντάρ.

Γαλλία – Thales France

Sea Fire 

Το Sea Fire της Thales France πρόκειται για ένα ραντάρ 4-D τεχνολογίας AESA, το οποίο λειτουργεί στη ζώνη συχνοτήτων «E/F». Η διαφορά του 4-D και του 3-D ραντάρ έγκειται στη διάταξη αυτών των στοιχείων κεραίας. Ένα τρισδιάστατο (3-D) σύστημα ραντάρ έχει κεραίες διατεταγμένες οριζόντια, ενώ το 4-D ραντάρ έχει στοιχεία τοποθετημένα τόσο οριζόντια όσο και κάθετα.Το Sea Fire συνδυάζει τέσσερις (4) κεραίες σε σταθερή διάταξη. Κάθε μια μπορεί να ενεργοποιήσει 100 διαφορετικές δέσμες (Beam), κάτι που εξασφαλίζει υψηλό βαθμό ανανέωσης των δεδομένων και εξαιρετικές επιδόσεις στον τομέα της ανίχνευσης στόχων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το Sea Fire μπορεί να παρακολουθεί 800 στόχους ταυτόχρονα, εικόνα την οποία μπορεί να μεταδώσει σε άλλα φίλια μέσα ή κλιμάκια διοίκησης, μέσω συστήματος ζεύξης δεδομένων. Το Sea Fire αναπτύχθηκε με τη φιλοσοφία της υποστήριξης μιας ολοκληρωμένης αντίληψης για την αυτοπροστασία του πλοίου, ιδιαίτερα έναντι απειλών όπως βλήματα κατά πλοίων και υπερηχητικών βλημάτων.

Radar Sea Fire της Thales France. Ένα από τα πιο σύγχρονα ραντάρ AESA το οποίο θα μπει σύντομα σε υπηρεσία με τις γαλλικές και ελληνικές φρεγάτες FDI

Το μέγιστο βεληνεκές του Sea Fire, σε λειτουργία έρευνας αέρος, είναι της τάξεως των 350 χιλιομέτρων για στόχους επιπέδου βαλλιστικού πυραύλου, αεροσκάφους μεγέθους F-16 και UAV, και κάλυψη 90 μοίρες στο κατακόρυφο επίπεδο. Το μέγιστο βεληνεκές σε λειτουργία έρευνας επιφανείας, είναι 80 χιλιόμετρα. Εκτός από τη λειτουργία του ως σύστημα έρευνας αέρος και επιφανείας, το ραντάρ λειτουργεί και ως σύστημα ελέγχου πυρός για τα αντιαεροπορικά βλήματα μεγάλου βεληνεκούς Aster-30. Επίσης λειτουργεί και ως ραντάρ καιρού. Μεγάλη μέριμνα έχει δοθεί και στην ευκολία συντήρησης του, έτσι ώστε το κόστος τους, στον κύκλο ζωής του, να είναι ανταγωνιστικό.

Κάθε μια από τις τέσσερις (4) επιφάνειες αποτελείται από 12 τμήματα και κάθε ένα από τα 12 τμήματα αποτελείται από οκτώ (8) υπό-τμήματα. Κεραία, τμήμα και υπό-τμήμα μπορούν να αντικατασταθούν εύκολα και γρήγορα, αν παραστεί ανάγκη, ακόμα και εν πλω. Το Sea Fire έχει την ικανότητα να πολλαπλούς εναέριους στόχους ταυτοχρόνως σε συνεργασία με τα βλήματα ενεργού καθοδήγησης Aster 30. Πρακτικά η ικανότητα αυτή πολλαπλασιάζει την ικανότητα του πλοίου να αντιμετωπίζει επιθέσεις κορεσμού. Μια άλλη σημαντική παράμετρος είναι η ικανότητα του Sea Fire να αποκαλύπτει στόχους με χαμηλό ηλεκτρομαγνητικού ίχνους, απόρροια των νέων τεχνολογιών που εφαρμόζονται στην κατασκευή των τεσσάρων (4) κεραιών με στοιχεία Tx/Rx κατασκευασμένα από Νιτρίδιο του Γαλλίου.

Ολλανδία – Thales Netherlands

APAR / APAR Block 2

Το APAR (Active Phased Array Radar) της Thales Netherlands είναι το πρώτο ραντάρ διάταξης φάσης που κατασκευάστηκε στην Ευρώπη τη δεκαετία του 90’ και ενσωματώθηκε στις αντιαεροπορικές φρεγάτες του Γερμανικού και Ολλανδικού ναυτικού κλάσης F-124 Sachsen και De Zeven Provigen σε συνεργασία με το επίσης της Thales Netherlands ραντάρ έρευνας όγκου και μεγάλων αποστάσεων SMART-L. Αποτελείται από τέσσερις στοιχειοκεραίες με 3424 πομποδέκτες η κάθεμια. Η εμβέλεια για στόχους αέρος είναι τα 150 χιλιόμετρα και για στόχους επιφανείας τα 32 χιλιόμετρα. Σε αντίθεση με το αμερικάνικο ραντάρ AN/SPY-1 το APAR με την τεχνική ICWI (Interrupted Continuous Wave Illumination) απάλειψε την ανάγκη για κατυγαστήρες στο πλοίο φορέα και επέτρεψε την καθοδήγηση 32 πυραύλων ημιενεργής καθοδήγησης κατά την πτήση ταυτόχρονα και 16 στη φάση τερματικής καθοδήγησης. Παρέχει εξαιρετικές δυνατότητες αναζήτησης και παρακολούθησης στόχων, παρέχει προηγμένες τεχνικές ηλεκτρονικών αντί αντιμέτρων (ECCM) τεχνικές, παρέχει ακρίβεια και αξιολόγηση αποστολών πυροβολικού επιφανείας, υποστηρίζει προγραμματισμό και καθοδήγηση για πυραύλους όπως ο Standard SM-2 Block IIIa και ο Evolved Sea Sparrow, και πραγματοποιεί αξιολόγηση καταστροφής των στόχων τους.

To APAR Block 2, είναι η εξέλιξη του ραντάρ και χρησιμοποιεί τέσσερις ανεξάρτητες κεραίες, η καθεμία με ένα επεκτάσιμο αριθμό μονάδων T/R στερεάς κατάστασης. Αυτό προσφέρει ευελιξία, επεκτασιμότητα και ο αρθρωτός σχεδιασμός προσφέρει επίσης και υψηλή διαθεσιμότητα. Εκτός από τη μέθοδο καθοδήγησης ICWI το νέο ραντάρ χρησιμοποιεί και το JUWL (Joint Universal Weapon Link) κατάλληλο για τη νέα γενιά ΑΑ πυραύλων ESSM Block 2 και τις νεότερες εκδόσεις του SM-2. Επίσης το APAR Block 2 είναι εξοπλισμένο με μια σουίτα επεξεργασίας (Suite Processing) που επιτρέπει την συγχώνευση με το έτερο ραντάρ μεγάλης εμβέλιας SM400 Block 2 στο XS-Suite: ένα ενιαίο σύστημα ραντάρ με 4 στοιχειοκεραίες ζώνης X και 4 στοιχειοκεραίες ζώνης S στον ίδιο ιστό.

Τα κύρια χαρακτηριστικά του Block 2 είναι:

  • Άμυνα της περιοχής έναντι των πιο πρόσφατων αναδυόμενων και εξελισσόμενων απειλών σε παράκτια περιβάλλοντα
  • Αναζήτηση χαμηλού υψομέτρου για ανίχνευση πολύ μικρών στόχων στον ορίζοντα
  • Ιχνηλάτηση όπλων με υψηλό ρυθμό ενημέρωσης για τους εμπλεκόμενους στόχους
  • Πολλά κανάλια ταυτόχρονου ελέγχου πυρός για  τον ESSM (Μπλοκ 2) και SM-2
  • JUWL για την οικογένεια ESSM Block 2 και Standard Missile
  • Αξιολόγησης καταστροφής στόχου
  • Ενσωματωμένη αναζήτηση και παρακολούθηση για υψηλή ακρίβεια και γρήγορη αντίδραση
  • Υψηλή στιβαρότητα λειτουργίας σε παράκτια περιβάλλοντα, υψηλού θορύβου υπόβαθρου και περιβάλλοντα έντοων ηλεκτρονικών παρεμβολών.
  • Επεκτάσιμο για να ταιριάζει σε ελαφριές φρεγάτες σε Αντιτορπιλικά

Sea Master (SM400 / SM400 Block 2)

Το SEA MASTER 400 (SM400) είναι το πρώτο μη περιστρεφόμενοςτ ραντάρ μέσης εμβέλειας στη ζώνη E/F της Thales για επιτήρηση αέρος και επιφανείας. Το ραντάρ αποτελείται από τέσσερις ενεργές στοιχειοκεραίες διάταξης φάσης χρησσιμοποιούν ενεργή ηλεκτρονική σάρωση τεχνολογίας (AESA). Η νέα 3D διπλού άξονα πολλαπλής δέσμης ιδέα επιτρέπει την αξιόπιστη ανίχνευση ενός ευρέος φάσματος στόχων σε πολύπλοκα περιβάλλοντα. Το σύστημα είναι σχεδόν μηδενικό όπως όλα τα επιχειρησιακά καθήκοντα λειτουργούν ταυτόχρονα και αυτόνομα. Η 3D διπλού άξονα πολλαπλών δεσμών διάταξη  χρησιμοποιεί δέσμες ανίχνευσης που τοποθετούνται ταυτόχρονα και σε καθ’ υψός και σε αζιμούθιο. Με την επιτευχθείσα αύξηση της ανάλυσης Doppler, το SM400 ανιχνεύει ένα ευρύ φάσμα στόχων. Το SM400 έχει τη δυνατότητα να ανιχνεύει UAV, μαχητικά stealth και πυραύλους υπερηχητικούς ακόμη και σε έντονες συνθήκες θορύβου υπόβαθρου (clutter) και χωρίς να θυσιές του ρυθμού ενημέρωσης. Το σύστημα προσφέρει εξαιρετική απόδοση κάτω από όλες τις καιρικές συνθήκες, σε παράκτια αλλά και υπεράκτια  περιβάλλοντα και έναντι ασύμμετρων απειλών. Σε αυτή την έκδοση σύμφωνα με τη Thales η εμβέλεια έρευνας αέρος αγκίζει τα 250 χιλόμετρα. Το SM400 βρίσκεται σε υπηρεσία με την κλάση περιπολικών του Ολλανδικού ναυτικού Holland σε ιστό της Thales I-Mast 400.

Οι τέσσερις στοιχειοκεραίες του ραντάρ SM 400 Block 2 της Thales Netherlands

Η νέα έκδοση SM400 Block 2 διατηρεί και επαυξάνει τις δυνατότητες του προηγούμενου μοντέλου. Τα κύρια νέα χαρακτηριστικά του Block 2 είναι η αύξηση της εμβέλειας έρευνας αέρος στα 400 χιλιόμετρα, την εξυπηρέτηση των νέων εκδόσεων των ESSM και SM-2 μέσω της ενσωμάτωσης του link JUWL. Είναι επεκτάσιμο μέσω της εύκολης επέκτασης των μονάδων μετάδοσης και λήψης ή/και αναβαθμίσεις λογισμικού. Και τέλος ενσωματώνει της XS-Suite που επιτρέπει την συγχώνευση του με το APAR Block 2.

Περιστρεφόμενα ραντάρ NS50, NS100 & SMART L

Μέχρι στιγμής, η Thales σημείωσε επιτυχία με τις οικογένειες NS50 και NS100. Χαρακτηριζόμενο από μια αρθρωτή και κλιμακούμενη αρχιτεκτονική, που επιτρέπει την εγκατάστασή του σε OPV, MCMV, βοηθητικά και διάφορες άλλες πλατφόρμες, το περιστρεφόμενο NS50 έχει υπογράψει σύμβαση για εγκατάσταση σε MCMV για το βελγικό και ολλανδικό ναυτικό, καθώς και για το γαλλικό ναυτικό. Με μέγιστη εμβέλεια 180 και 80 χλμ. αντίστοιχα εναντίον εναέριων και στόχων επιφαμείας, και υψομετρική κάλυψη 70°, το NS50 έχει δυνατότητα παρακολούθησης 1.000 στόχων και τρεις διαύλους ελέγχου πυρός για υποστήριξη πυρών πυροβόλων. Το νέο περιστρεφόμενο μοντέλο NS110 το οποίο έχει επιλεγεί για τοποθέτηση και στις ελληνικές φρεγάτες ΜΕΚΟ 200ΗΝ κατά τον επικείμενο εκσυγχρονισμό, διαθέτει μεγαλύτερη κεραία που παρέχει μέγιστη εμβέλεια αποκάλυψης εναέριων στόχων στα 280 χλμ. Η Thales Nederland προσφέρει επίσης το πιο ικανό ραντάρ αεράμυνας που έχει αναπτυχθεί στην Ευρώπη. Η έκδοση MM/N, η οποία έχει ήδη αποκτηθεί από το ολλανδικό, γαλλικό και ιταλικό ναυτικό, είναι η τελευταία και πλήρως ψηφιακή εκδοχή του ραντάρ SMART-L L-band, η οποία εισάγει μια σειρά βελτιώσεων, με επίκεντρο μια νέα κεραία AESA υψηλής ισχύος βασισμένη σε TRMs GaN. Μαζί με την τεχνολογία διπλής δέσμης διπλού άξονα, αυτές οι βελτιώσεις επιτρέπουν στο ραντάρ να ανιχνεύει απαιτητικές απειλές, όπως stealth, βαλλιστικούς πυραύλους μικρού έως μεγάλου βεληνεκούς και διαστημικά αντικείμενα με εμβέλεια έως 2.000 χλμ. (480 χλμ. για εναέριους στόχους) και δυνατότητα παρακολούθησης 1.000 στόχων.

Γερμανία -Hensoldt

TRS-4D

Το TRS-4D προσφέρεται από  την κατασκευάστρια εταιρία Hensoldt τόσο ως περιστρεφόμενο μονής κεραίας όσο και ώς σταθερής κεραίας. Η πρώτη διαμόρφωση συναντάται σε πλοία LCS νεότερης ναυπήγησης του USN ενώ η δεύτερη στις φρεγάτες κλάσεις F-125 του Γερμανικού ναυτικού σε τέσσερις στοιχειοκεραίες μοιρασμένες ανά δύο στους ιστούς του πλοίου. Το TRS-4D είναι ένα νέας γενιάς 4-D ραντάρ ενεργής διάταξης φάσης στη ζώνη ραδιοσυχνοτήτων G. Η τεχνολογία κατασκευής των στοιχείων είναι Νιτριδίου του Γαλλίου (GaN). Η εμβέλεια ερεύνης αέρος στην έκδοση (fixed panel) είναι στα 300 χιλιόμετρα και ελάχιστη τα 200 μέτρα ενώ έχει την δυνατότητα ιχνηλάτισης πάνω από 1500 ιχνών.

Στοιχειοκεραία του ραντάρ TRS-4D της Hensoldt

Η κατανομή των πόρων του ραντάρ σε διαφορετικούς τύπους σάρωσης παρέχει έναν ευέλικτο συνδυασμό αναζήτησης όγκου, επιφάνειας και ιχνηλάτησης υψηλής προτεραιότητας. Αυτός ο συνδυασμός έχει ως αποτέλεσμα την ισχυρή ιχνηλάτηση και μια αξιόπιστη ταξινόμηση του στόχου, ειδικά με απειλές που εκτελούν ελιγμούς. Τα χαρακτηριστικά του σύγχρονου ηλεκτρονικού αντί-αντίμετρο (ECCM) εξασφαλίζουν την απόδοση ακόμη και υπό δυσμενή εμπλοκή ή παρέμβαση. Το ραντάρ έχει επαρκή ικανότητα για ταυτόχρονες λειτουργίες ακόμα και σε δύσκολες καταστάσεις με υψηλή πυκνότητα στόχων και σε προκλητικά παράλια και παράκτα περιβάλλοντα υψηλού θορύβου περιβάλλοντος. Αυτό εξασφαλίζει την επιβίωση της πλατφόρμας και επιτυχία της αποστολής.

Ιταλία – Leonardo

Kronos DBR

η Leonardo έχει αναπτύξει μια οικογένεια ραντάρ τελευταίας γενιάς 4FF X- και C-band παράλληλα με περιστρεφόμενα ραντάρ μεγάλης εμβέλειας αεροπορικής και πυραυλικής άμυνας L-band και προσεγγίζει έναν αισθητήρα επόμενης γενιάς S-band. Για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του Ιταλικού Ναυτικού για το ολοκληρωμένο σύστημα αεράμυνας (IAMD), που περιλαμβάνουν τρέχουσες και μελλοντικές απειλές υψηλής ταχύτητας, συμπεριλαμβανομένων βαλλιστικών και υπερηχητικών πυραύλων. Η τελευταία και πιο σύγχρονη έκδοση του Kronos είναι το Kronos DBR. Το Kronos DBR αποτελείται από τέσσερις στοιχειοκεραίες του Kronos Quad που λειτουργούν στη ζώνη συχνοτήτων C και τέσσερις στοιχειοκεραίες του Kronos Starfire που λειτουργούν στη ζώνη συχνοτήτων X (συνολικά οκτώ στοιχειοκεραίες). Τέσσερις στοιχειοκεραίες είναι τοποθετημένες στον πρόσθιο ιστό και τέσσερις στον πίσω ιστό καλύπτοντας τόξο 360 μοιρών. Σύμφωνα με τη Leonardo, οι FREMM EVO θα έχουν τη δυνατότητα επιτήρησης χώρου και εντοπισμού βαλλιστικών απειλών μέγιστου βεληνεκούς 600-1.300 χιλιομέτρων. Η σουίτα Kronos DBR διαθέτει έναν διαχειριστή συστήματος ικανό να ελέγχει σε πραγματικό χρόνο τόσο τα δύο ραντάρ διαφορετικής ζώνης όσο και τη νέα σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου (EWS) του πλοίου, διασφαλίζοντας την καλύτερη χρήση και των δύο συστημάτων, συμπεριλαμβανομένων των δυνατοτήτων συντονισμένης ηλεκτρονικής επίθεσης.

Το ραντάρ KRONOS DBR (Dual Band Radar), τεχνολογίας AESA (Active Electronically Scanned Array), το οποίο λειτουργεί στις ζώνες συχνοτήτων C και X (συνολικά οκτώ πάνελ τοποθετημένο σε φρεγάτα PPA Full version

Η επόμενη έκδοση ναυτικού ραντάρ της οικογένειας KRONOS είναι το KRONOS DBR (Dual Band Radar), τεχνολογίας AESA (Active Electronically Scanned Array), το οποίο λειτουργεί στις ζώνες συχνοτήτων C και X (συνολικά οκτώ πάνελ). Πιο συγκεκριμένα το σύστημα διαθέτει τέσσερα πανελ του ραντάρ KRONOS QUAD που εκπέμπουν στη ζώνη C και τέσσερα πάνελ του ραντάρ KRONOS Starfire που εκπέμπουν στη ζώνη Χ. Ο συνδυασμός αυτός προσφέρει στο πλοίο φορέα τη δυνατότητα επιχειρήσεων σε παράκτια ύδατα και ταυτόχρονα παροχή αντιαεροπορικής προστασίας περιοχής και αντιβαλλιστική προστασία ενάντια σε βαλλιστικούς πυραύλους. Επίσης η χρήση των πάνελ δημιουργεί έναν αδιαπέραστο θόλο έρευνας γύρω από το πλοίο φορέα σε τόξο 360 μοιρών στο αζιμούθιο, 90 μοιρών στο κατακόρυφο και σε εμβέλειες άνω των 300 χιλιομέτρων απόσταση και 30 χιλιομέτρων σε ύψος.

Το κάθε πάνελ του KRONOS QUAD αποτελείται από 2000 στοιχεία TRM. Το είναι KRONOS QUAD είναι ιδανικό για έρευνα μεγάλης εμβέλειας, αντιαεροπορική άμυνα περιοχής με την καθοδήγηση πυραύλων ASTER 30 και έχει δυνατότητα αυτόνομης έρευνας και παρακολούθησης τακτικών βαλλιστικών πυραύλων και βαλλιστικούς πυραύλους κλάσης έως 1300 χλμ. Επίσης χρησιμοποιείται για αυτοάμυνα και παροχή δεδομένων βολής για τα πυροβόλα του πλοίου.  

Από την άλλη το KRONOS Starfire για έρευνα σε μικρές αποστάσεις και δημιουργία εικόνας υψηλής ευκρίνειας ιδανικό για την ανιχνευση στόχων μικρής διατομής και επιχειρήσεις σε παράκτια ύδατα. Εκτός των συνηθισμένων λειτουργιών ενός ραντάρ όπως έρευνα αέρος-θαλάσσης, καθοδήγηης πυραύλων, παροχή δεδομένων για πυροβόλα και αυτοάμυνα του πλοίου, το συγκεκριμένο ραντάρ έχει τη δυαντότητα έρευνας, αποκάλυψης περισκοπίων και κατηγοριοποίηση και στοχοποίηση υποβρύχιων στόχων. Ο συγκεκριμένος συνδυασμός ραντάρ έχει τοποθετηθεί στα μεγάλα περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης PPA ενώ πρόκειται να εγκατασταθεί και στις νεότερες FREMM Evo που έχουν παραγγελθεί από το ιταλικό ναυτικό.

Τα επόμενα δύο μέλη της οικογένειας και τα νεότερα είναι το KRONOS GRAND MOBILE ΗΡ και το KRONOS POWER SHIELD LAND. Η κύρια διαφορά των δύο αυτών ραντάρ σε σύγκριση με τα προηγούμενα είναι η τεχνολογία των TRM τα οποία είναι GaN και όχι GaAs με αποτέλεσμα να προσφέρουν 30% μεγαλύτερη εμβέλεια έρευνας σε σύγκριση με τα προηγούμενα μοντέλα. Βέβαια η εταιρία δεν διευκρινίζει εάν τα KRONOS GRAND NAVAL και KRONOS DPR είναι επίσης τεχνολογίας GaN. Πιο συγκεκριμένα το KRONOS GRAND MOBILE ΗΡ, το οποίο έχει επιλεχθεί και από την ελληνική πολεμική αεροπορία για να τοποθετηθεί στο πεδίο βολής Κρήτης, εμπέμπει και αυτό στη ζώνη C και διατηρεί όλες τις δυνατότητες του προηγούμενου μοντέλου KRONOS ΜOBILE. Μέγιστη εμβέλεια για έρευνα αέρος άνω των 300 χιλιομέτρων σε εμβέλεια και 30 χιλιομέτρων καθ’ ύψος και δυνατότητα διαχείρισης έως 500 ιχνών. Έχει ρυθμό μηχανικής περιστροφής στις 60 σ.α.λ. και μετατόπιση ακτίνας AESA κατά +/- 45 μοίρες στο αζιμούθιο και κατά +/-60 μοίρες σε ανύψωση. Υποστήριξη IFF Mode 1,2,3/A,C,S,4 & 5 και δυνατότητες ECCM. Ο μέσος χρόνος μεταξύ εμφάνισης βλαβών (MTBCF) είναι άνω των 2000 ωρών λειτουργίας και ο χρόνος αλλαγής ενός TRM μικρότερος των 45 λεπτών. Το ραντάρ φέρεται επί κλωβού στάνταρ διαστάσεων 20 ft και έχει τη δυνατότητα να μπει σε λειτουργία από κίνηση σε στάση μέσα σε 15 λεπτά. Το σύστημα λειτουργεί με μόνο δύο χρήστες ενώ έχει τη δυνατότητα και για απομακρυσμένη λειτουργία.

Το ραντάρ μεγάλης εμβέλειας KRONOS POWER SHIELD

Το KRONOS POWER SHIELD είναι ένα πλήρως ψηφιοποιημένο πολυλειτουργικό ραντάρ που χρησιμοποιεί μια κεραία AESA με μονάδες υψηλής απολαβής GaN Tx/Rx για ανίχνευση σε μεγάλη εμβέλεια ABT (Air Breathing Targets) και μεσαίου βεληνεκούς βαλλιστικών πυραύλων. Μπορεί να λειτουργήσει ως περιστρεφόμενο ραντάρ, στις 15 σ.α.λ. ή σε λειτουργία ως σταθερό με στόχο την αναμενόμενη κατεύθυνση της εισερχόμενης απειλής. Το νέο ραντάρ που καθορίζεται από λογισμικό διαθέτει μια αρχιτεκτονική ψηφιακής κεραίας βασισμένη σε 1000+ TRM ομαδοποιημένα σε DAT (Digital Active Tiles), η οποία εφαρμόζει μια πλήρη αλυσίδα ραντάρ για κάθε μεμονωμένο στοιχείο ακτινοβολίας.

Το KRONOS POWER SHIELD, παρόλο που παρέχει υποστήριξη σε εκτεταμένες αεροπορικές επιτηρήσεις μεγάλης εμβέλειας και εναέριες επιχειρήσεις μαχητικών, είναι επίσης σε θέση να παρέχει έγκαιρη προειδοποίηση και δεδομένα υπόδειξης σε συστήματα SAM (Surface to Air Missile) για MRAD (Medium Range Air Defence).

Τα κύρια χαρακτηριστικά του KRONOS® Power Shield είναι:

• Ανίχνευση εναέριων στόχων (Air Breathing Targets, ABT) έως 500 χλμ εμβέλεια και 30 χλμ. Καθ’ ύψος.

• Ανίχνευση βαλλιστικών πυραύλων κλάσης έως 1500 km

• Υψομετρική κάλυψη έως 90°

• Αζιμούθιο γωνία διεύθυνσης έως 90°

• Ρυθμός σάρωσης 4 δευτερόλεπτα (σε λειτουργία περιστροφής)

• Δυνατότητα διαχείρισης στόχων > 1000 στόχοι

Τέλος, η Leonardo έχει ξεκινήσει την ανάπτυξη ενός ισχυρού ραντάρ επόμενης γενιάς μπάντας S σε διαμόρφωση 4FF, βασισμένο στην απαίτηση του Ιταλικού Ναυτικού να εξοπλίσει τα μελλοντικά αντιτορπιλικά AAW που βρίσκονται υπό ανάπτυξη στο πλαίσιο του προγράμματος DDX.

Ιταλία – GEM Elettronica

Η GEM Elettronica, έχει σχεδιάσει ειδικά το πολυλειτουργικό ραντάρ Columbus X-band 3D για τοποθέτηση επί πλοίων και για παράκτια επιτήρηση. Προσφέρει ταυτόχρονη επιτήρηση και παρακολούθηση στόχων αέρος και επιφάνειας μικρής έως μεσαίας εμβέλειας, καθώς και προσδιορισμό στόχου. Με μάζα μικρότερη από 400 κιλά, η ηλεκτρονικά σταθεροποιημένη κεραία ραντάρ ενσωμάτωσης IFF, έχει περιστροφή 10-60 σ.α.λ. μπορεί να ανιχνεύσει απειλές χαμηλής υπογραφής, όπως μη επανδρωμένα εναέρια συστήματα, προσφέροντας ταυτόχρονα προσδιορισμό στόχου και πλοήγηση. Η ψηφιακή επεξεργασία σήματος του ραντάρ πραγματοποιείται μέσω οπτικών ινών. Με συστήματα TRM στερεάς κατάστασης και λειτουργίες LPI (Low-of-Probability Intercept), ψηφιακή διαμόρφωση δέσμης σε ύψος μαζί με ψηφιακή συμπίεση παλμών με πλήρως συνεκτική επεξεργασία παλμών για εξάλειψη παρασίτων, ευελιξία διαφοροποίησης συχνότητας και διακύμανση συχνότητας επανάληψης παλμών (PRF), το αερόψυκτο ραντάρ Columbus έχει μέγιστη εμβέλεια άνω των 120 χλμ., μέγιστη κάλυψη υψομέτρου άνω των 60 μοιρών, παράλληλα με δυνατότητα τρισδιάστατης παρακολούθησης (αέρα και επιφάνειας) άνω των 300 στόχων. Το χαμηλό του βάρος, 200 κιλά στην έκδοση Mk2, το κάνει ιδανικό για τοποθέτηση σε μικρά σκάφη όπως περιπολικά ανοικτής θαλάσσης.

Σουηδία – SAAB

Giraffe Family

Η τελευταία έκδοση της οικογένειας συστημάτων Sea Giraffe της σουηδικής εταιρείας, το μοντέλο 1X, είναι ένα ελαφρύ ραντάρ ζώνης Χ σχεδιασμένο ως κύριο ραντάρ τρισδιάστατης επιτήρησης για μικρότερα σκάφη, όπως περιπολικά σκάφη και αυτόνομα σκάφη, και δευτερευόντως ως βοηθητικός αισθητήρας επιτήρησης/ένδειξης στόχου για μεγαλύτερες πλατφόρμες. Με μάζα μικρότερη από 150 κιλά, το Sea Giraffe 1X καλύπτει ολόκληρο τον όγκο αναζήτησης κάθε δευτερόλεπτο και παρέχει ακριβή τρισδιάστατα δεδομένα για όλους τους εναέριους στόχους στον όγκο αναζήτησης, καθώς και στην επιφάνεια. Η λειτουργική ζώνη Χ προσφέρει υψηλότερη ανάλυση, η οποία, μαζί με τον ρυθμό ανανέωσης, είναι το κλειδί για την ανίχνευση και τη διάκριση απειλών χαμηλής διατομής ραντάρ, όπως τα drones, ενώ η αρχιτεκτονική που καθορίζεται από το λογισμικό επιτρέπει την αναβάθμιση για την αντιμετώπιση νέων απειλών.

Οικογένεια ραντάρ Sea Giraffe της SAAB

Η Saab προσφέρει επίσης, τα πολυλειτουργικά ραντάρ Sea Giraffe 4A «Fixed Face» ή περιστρεφόμενα S-Band, τα οποία παρέχουν εναέρια επιτήρηση και άμυνα μεγάλης εμβέλειας με πλήρη κάλυψη ορίζοντα για στόχους επιφανείας. Συνδυάζοντας τα δοκιμασμένα στη μάχη σχέδια από τις προηγούμενες γνωστές οικογένειες Sea Giraffe AMB και Arthur, με μια ολοκαίνουργια σουίτα αισθητήρων ραντάρ σταθερής κεραίας που βασίζεται σε ψηφιακή κεραία σχηματισμού δέσμης AESA που εισάγει τεχνολογία GaN, το Sea Giraffe 4A προσφέρει εμβέλεια μέγιστη 350 χλμ. για να καλύψει τις απαιτήσεις εναέριας επιτήρησης και ένδειξης στόχων μεσαίων έως μεγάλων αποστάσεων. Παρέχει οριζόντια κάλυψη 360° και έως 70° καθ’ ύψος με πολύ υψηλό και ευέλικτο ρυθμό ενημέρωσης στόχου 3D. Συνδυάζοντας το Sea Giraffe 4A FF με το περιστρεφόμενο ραντάρ Sea Giraffe 1X στη λύση πολλαπλών αισθητήρων Saab που βασίζεται στον ελαφρύ ενσωματωμένο ιστό της ίδιας εταιρείας, η σουίτα ραντάρ παρέχει βέλτιστη επικαλυπτόμενη απόδοση και πλεονασμό για επιτήρηση αέρα και επιφάνειας, λειτουργία για την ανίχνευση και παρακολούθηση υπερηχητικών στόχων, ικανότητα αντιμετώπισης μη επανδρωμένων συστημάτων μέσω της ταξινόμησης Enhanced Low, Small and Slow target (ELSS), παράλληλα με τις λειτουργίες ανίχνευσης και προειδοποίησης.

Ηνωμένο Βασίλειο – BAE SYSTEMS

Η BAE SYSTEMS στο πλαίσιο αναβάθμισης των ικανοτήτων BMD των αντιτορπιλικών Type 45 μεταξύ άλλων προέβει και σε βελτιώσεις του ραντάρ SAMPSON. Τα τελευταία επεκτείνονται στο πλήρως διαμορφώσιμο μέσω λογισμικού ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών AESA (MFR) BAE Systems Sampson του στόλου με συνεχόμενες συστοιχίες φάσης που διαθέτουν προσαρμοστικές τεχνικές ψηφιακής διαμόρφωσης δέσμης, για την παροχή ημισφαιρικής κάλυψης.

Η BAE Systems προσφέρει επίσης την οικογένεια ραντάρ πολλαπλών δεσμών μπάντας S ARTISAN 3D (Advanced Radar Target Indication Situational Awareness and Navigation). Το ραντάρ μοιράζεται τεχνολογίες με το ραντάρ Sampson για την παροχή ηλεκτρονικά σταθεροποιημένης τρισδιάστατης απόδοσης σε χαμηλό κόστος. το ARTISAN προσφέρεται σε τρία μοντέλα (100, 200 και 300) με αυξανόμενες δυνατότητες, επιτρέποντας τρισδιάστατη εναέρια επιτήρηση με γρήγορες ειδοποιήσεις στόχου, δευτερεύουσα επιτήρηση επιφάνειας, πλοήγησης, υποστήριξη ελέγχου όπλων, καταστολή παρεμβολών και επιτήρηση χάρη στην ψηφιακή προσαρμοστική μορφοποίηση δέσμης, την ψηφιακή συμπίεση παλμών και την επεξεργασία Doppler. Με 30 σ.α.λ. (για όλα τα μοντέλα), το ARTISAN 300 έχει εμβέλεια οργάνων άνω των 200 χλμ., με δυνατότητα τρισδιάστατης παρακολούθησης (αέρα και επιφάνειας) άνω των 1.000 στόχων.

ARTISAN 3D (Advanced Radar Target Indication Situational Awareness and Navigation)

Ισραήλ – IAI/ELTA

ELM-2248, EL/M-2258 Alpha, ELM-2238X

Η IAI/Elta προσφέρει για τοποθέτηση σε ναυτικές μονάδες το ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών επιτήρησης, παρακολούθησης και καθοδήγησης πυραύλων (MF-STAR) ELM-2248 AESA. Το τελευταίο λειτουργεί στη ζώνη S και χρησιμοποιεί διάταξη 4FF βασισμένη σε μια αρθρωτή αρχιτεκτονική πάνελ με TRM στερεάς κατάστασης GaN και οπτική δικτύωση για να επιτρέπει την επεκτασιμότητα στο μέγεθος του ανοίγματος της κεραίας και τη μείωση της μάζας, παράλληλα με τη διάταξη ενός ή δύο ιστών. Η βασική ψηφιακή έξοδος του πομποδέκτη του MF-STAR επιτρέπει την προσαρμοστική διαμόρφωση δέσμης μόνο μέσω λογισμικού και τις παραλλαγές λειτουργίας για να σχηματίσουν ένα ραντάρ που ορίζεται από λογισμικό. Οι βασικές λειτουργίες περιλαμβάνουν τρισδιάστατη αναζήτηση όγκου, αναζήτηση πυραύλων στον ορίζοντα, παρακολούθηση πολλαπλών στόχων, καθοδήγηση ενεργών/ημιενεργών αντιαεροπορικών πυραύλων στη μέση της πορείας, φωτισμό για ημιενεργούς πυραύλους, επιτήρηση επιφάνειας, ανίχνευση ελικοπτέρων, υποστήριξη ναυτικού πυροβόλου. Το MF-STAR (ELM-2248) παρέχει υψηλής ποιότητας εικόνα κατάστασης και υποστήριξη όπλων, κάτω από δύσκολες συνθήκες στόχου/περιβαλλοντικών συνθηκών στην τρέχουσα και μελλοντική ναυτική αρένα. Το ραντάρ βγαίνει σε δύο εκδόσεις για πλοία μεγέθους κορβέτας με κεραία βάρους 1300 κιλών και εμβέλειας 250 χιλιομέτρων και μία μεγαλύτερη για πλοία μεγέθους φρεγάτας με κεραία βάρους 4000 κιλών και εμβέλεια πάνω από 450 χιλιόμετρα. Σύμφωνα με την εταιρία κατασκευής ενσωματώνει προηγμένη τεχνολογία και στιβαρή αρχιτεκτονική συστήματος. το MF-STAR χρησιμοποιεί τεχνικές Doppler πολλαπλών δεσμών και παλμών, καθώς και τεχνικές ECCM αιχμής για την εξαγωγή στόχων χαμηλού RCS από πολύπλοκα περιβάλλοντα υψηλού θορύβου και εμπλοκής. To ELM-2248 MF STAR είναι σε υπηρεσία με τις νέες στελθ κορβέτες Sa ‘ar 6 του Ισραηλινού ναυτικού.

Αξιοποιώντας τις ίδιες τεχνολογίες που εφαρμόστηκαν στο MF-STAR, τα χαρακτηριστικά του περιστρεφόμενου ραντάρ AESA EL/M-2258 Alpha (Advanced Lightweight Phased Array) της Elta περιλαμβάνουν δισδιάστατη ηλεκτρονική διεύθυνση δέσμης (σάρωση σε υψόμετρα έως 70°), πολύ υψηλό ρυθμό ενημέρωσης παρακολούθησης, υποστήριξη ναυτικού πυροβόλου και προηγμένες τεχνικές ECCM. Στη βασική διαμόρφωση με εμβέλεια 200 χλμ., η κεραίας του Alpha έχει βάρος 880 κιλών, ενώ οι μονάδες των ηλεκτρονικών κάτω από το κατάστρωμα προσθέτουν άλλα 1.400 κιλά στην όλη τοποθέτηση.

Η Elta Systems προσφέρει επίσης το νέο συμπαγές ραντάρ επιτήρησης πλοίων STAR-X (ELM-2238X) ειδικά σχεδιασμένο για OPV, αλλά ικανό να χρησιμεύσει και ως δευτερεύον ραντάρ αναζήτησης για μεγαλύτερα σκάφη. Λειτουργώντας στη ζώνη Χ και εφαρμόζοντας την τεχνολογία ψηφιακής διαμόρφωσης δέσμης AESA σε ύψος, το ραντάρ εκτελεί τρισδιάστατη ταυτόχρονη επιτήρηση επιφάνειας και αέρα. Το διαμορφώσιμο ραντάρ που καθορίζεται από λογισμικό και επιτρέπει την προσαρμογή σε αναδυόμενες μελλοντικές απειλές, χρησιμοποιεί TRM στερεάς κατάστασης GaN για να επιτύχει έναν συμπαγή και ελαφρύ σχεδιασμό. Με μάζα κεραίας ραντάρ μικρότερη από 350 κιλά και ικανή για 6-60 σ.α.λ. με ανύψωση 70°, το STAR-X προσφέρει μέγιστη εμβέλεια οργάνων 150 χλμ. και ικανότητα παρακολούθησης άνω των 1.000 στόχων.

Τουρκία – ASELSAN

Η ASELSAN προσφέρει την οικογένεια ραντάρ Cenk 3D στις μπάντες S και X με τεχνολογία AESA, σε περιστρεφόμενες και μη περιστρεφόμενες εκδόσεις, με προηγμένες μονάδες εκπομπής/λήψης τεχνολογίας GaN.

  • Cenk 400-N – Η πιο ικανή περιστρεφόμενη έκδοση, εγκατεστημένη στις φρεγάτες κλάσης Istif. Εμβέλεια 400 km, κάλυψη ανύψωσης 70° (80° σε παρακολούθηση), >500 στόχοι, 30 RPM, βάρος κεραίας 1.800 kg.
  • Cenk 300-N – Για ταχύπλοα περιπολικά σκάφη.
  • Cenk 200-N (Akrep 200-N) – Σταθερής κεραίας, για έλεγχο πυρός όπλων.
  • Cenk 100-N – Πολυπλευρική διάταξη για ανίχνευση UAV μικρής εμβέλειας.
    Το μη περιστρεφόμενο σύστημα Çafrad διαθέτει τέσσερις σταθερές κεραίες, συνδυάζοντας τα Cenk 500-N (X-band, 150 km, >1.000 στόχοι) και Cenk 600-N (S-band, 450 km, >2.000 στόχοι) καθώς και το Cenk 700N IFF.
Radar AESA CAFRAD

Ρωσία

Το Zaslon MF είναι ένα υπερσύγχρονο, πολυλειτουργικό ραντάρ ενεργής διάταξης φάσης (AESA) που αναπτύχθηκε από την JSC Zaslon για τις κορβέτες κατηγορίας Project 20385 και 20386 καθώς και για τα αναβαθμισμένα καταδρομικά κλάσης Kirov. Το ραντάρ προορίζεται να παρέχει επιτήρηση επιφάνειας και αέρα, ανίχνευση στόχων, παρακολούθηση στόχων και έλεγχο πυρός, συμπεριλαμβανομένου του προσδιορισμού στόχων και του ελέγχου των πυροβόλων στο πλοίο. Το Zaslon MF είναι ικανό να χειρίζεται ιπτάμενους στόχους σε χαμηλό ύψος και στόχους στην ξηρά με ηλεκτρομαγνητική υπογραφή. Μπορεί να λειτουργήσει στη ζώνη X και S σε ενεργή λειτουργία και στις μπάντες L-, C-, S-, X- και Ku σε παθητική λειτουργία. Επιπλέον, το Zaslon MF μπορεί να παρέχει εμπλοκή στα μήκη κύματος X και Ku. Η JSC Zaslon δήλωσε ότι η ανάπτυξη ραντάρ ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2017 με την επιχειρησιακή ανάπτυξη να πραγματοποιείται το 2020 ή το 2021 στην Project 20386 stealth κορβέτα ή στο πυρηνοκίνητο πυραυλοφόρο καταδρομικό κλάσης Kirov.

Το Zaslon MF μπορεί να παρέχει αυτόματη αναγνώριση και ταξινόμηση των παρακολουθούμενων στόχων μεταξύ πολλών λειτουργιών που παρέχονται από την εκπληκτική ευελιξία του. Το νέο σύστημα ραντάρ είναι επίσης σε θέση να υποστηρίξει άλλα μέσα, όπως αεροσκάφη με περιστροφικές πτέρυγες, μαχητικά αεροσκάφη που ανταλλάσσοντας κρίσιμα δεδομένα μαζί τους. Όλα στο σύστημα του ραντάρ έχουν σχεδιαστεί για να είναι εξαιρετικά αυτοματοποιημένο με ελάχιστη εμπλοκή χειριστή να απαιτείται μέσω ενός νέου εξειδικευμένου σταθμού εργασίας.

To πολυλειτουργικό ραντάρ ενεργής διάταξης φάσης (AESA) Zaslon MF, που αναπτύχθηκε από την JSC Zaslon για τις κορβέτες κατηγορίας Project 20385 και 20386 καθώς και για τα αναβαθμισμένα καταδρομικά κλάσης Kirov