Αφορμή για το παρόν άρθρο ήταν το βίντεο που δημοσίευσε η Σουηδική εταιρεία SAAB για το σκάφος CB90 που συμπλήρωσε 30 χρόνια από τη πρώτη του ναυπήγηση, το 1989.

Στην Ελλάδα 30 χρόνια θα έπρεπε να έχουμε ένα σκάφος τύπου CB90 αλλά πλήρης αδιαφορία. Τι και εάν έγιναν τα Ίμια τι και εάν οι Τούρκοι έχουν μεταφέρει το παιχνίδι σε επίπεδο κατάληψης μικρής νήσου ή βραχονησίδας εμείς σφυρίζουμε αδιάφορα εδώ και 30 χρόνια αδιάφορα.

Συνεπώς, για να υπάρξει αλληλοϋποστήριξη και αλληλοεπικάλυψη των νησιών πρέπει να υπάρχουν πλωτά μέσα ώστε να μεταφέρουν επαρκή όγκο δυνάμεων. Ως εκ τούτων, η ύπαρξη πλωτών μέσων ευνοεί τη άμεση διασπορά δυνάμεων από τα κύρια νησιά στα μικρότερα που βρίσκονται περιφερειακά τους σε αποστολές προκατάληψης ή ενίσχυσης της υφιστάμενης φρουράς, δεύτερον σε αποστολές ανακατάληψης και τρίτον ακόμα και σε αποστολές μεταφοράς δυνάμεων σε κύριο νησί που δέχεται επίθεση (Λέσβος σε Λήμνο κτλ).

Η Ελλάδα χώρα με 6000 νησιά, μικρονήσια και βράχους δεν διαθέτει ένα σύγχρονο σκάφος για τις Ειδικές Δυνάμεις ώστε να υπάρχει αλληλοϋποστήριξη και αλληλοεπικάλυψη των νησιών της ΑΣΔΕΝ. Τόσο δύσκολο να παραχθεί ένα ελληνικό σκάφος αντίστοιχων επιδόσεων και δυνατοτήτων;

Κάντε τις συγκρίσεις…

Με κόστος 50 εκατομμύρια ευρώ θα είχαμε μερικές δεκάδες τέτοια σκάφη να μεταφέρουν όγκο στρατευμάτων με ασφάλεια, προστασία και επαρκή ισχύ πυρός. Αντιθέτως, διαθέτουμε εν έτει 2019 φουσκωτά όπως τα Magna και τα VTR.

30 χρόνια αδιαφορία και αδράνεια από πολιτικές και στρατιωτικές ηγεσίες τη στιγμή που προφανώς δεν είναι θέμα κόστους αφού το πρόγραμμα για τα σκάφη αυτά δεν είναι ούτε δισεκατομμυρίων ούτε εκατοντάδων εκατομμυρίων.

Η λέξη εγκληματική αδιαφορία και αμέλεια είναι το λιγότερο και σε αυτό το θέμα όπως σε τόσα άλλα…

Στην ουσία αυτό ακριβώς λείπει σήμερα. Ένα σύγχρονο ΤΟΜΠ/ ΤΟΜΑ της θάλασσας να μπορεί από τα κύρια νησιά να διασπείρει στρατεύματα σε τόπο και χρόνο με ασφάλεια. Με φουσκωτά που βασίζονται σε σχεδιάσεις πολιτικού τύπου δεν γίνεται. Αυτά είναι για ψαροντούφεκο και όχι για πόλεμο. Καμία προστασία καμία δυνατότητα παροχής πυρών υποστήριξης.

 Δεν μπορούσαμε 30 ολόκληρα χρόνια να πάρουμε 30-40 τέτοια σκάφη; Ρητορικό το ερώτημα. Αυτός ο περιβόητος εκσυγχρονισμός των υλικών και μέσων των ειδικών δυνάμεων τι περιέλαβε 21 χρόνια μετά τα Ίμια;

Οι άλλοι στο Αρχηγείο ΛΣ πήρανε μόλις 3 CB90 ενώ θα μπορούσανε να είχανε 2-3 σε κάθε νησί σε Ανατολικό Αιγαίο και Δωδεκάνησα να επιχειρούν με τους Αμφίβιους Καταδρομείς σε περίοδο σύρραξης. Πόσο δύσκολο να το σκεφτούν. Αλλά από διακλαδικότητα αγγίζουμε τη τελειότητα…  

Τελικά ναι όλα είναι θέμα πρωτίστως νοοτροπίας, φιλοσοφίας και αντίληψης και μετά χρημάτων.  

Η Σουηδία ανακοίνωσε ότι παρέλαβε το πρώτο από τα 18 ταχύπλοα σκάφη CB-90, στη νεότερη τους έκδοση HSM. Πρόκειται για μια έκδοση του γνωστού και στην Ελλάδα CB-90 με πολλές βελτιώσεις, όπως αυξημένη ταχύτητα και ευελιξία, μεγαλύτερη ισχύ πυρός και συστήματα-αισθητήρες επιτήρησης. Τα σκάφη είναι εφοδιασμένα με τον τηλεχειριζόμενο πύργο μάχης Trackfire, ο οποίος ενσωματώνει σύστημα σταθεροποίησης πυροβόλου και υπέρυθρο αισθητήρα για σκόπευση και επιτήρηση. Ο Trackfire μπορεί να καταδεικνύει το στόχο συνεχώς με δέσμη λέιζερ, κάτι που βελτιώνει σημαντικά την ευστοχία των πυρών.
Αποτελεί μια σχεδίαση που προσφέρει ασφάλεια στο μεταφερόμενο προσωπικό, επαρκή όγκο πυρών, ταχύτητα και μεγάλη ακτίνα δράσης.
Το CB-90 έχει επιλεγεί λόγω της μεγάλης ταχύτητας που μπορεί να αναπτύξει (περίπου 40 κόμβοι, 74 χιλιόμετρα την ώρα), της ικανότητας του να μεταφέρει 16 πλήρως εξοπλισμένους άνδρες και της ικανότητας του να αποβιβάζει προσωπικό στην ακτή, χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία. Ανάλογες δυνατότητες έχουν και οι δυνάμεις παράκτιας άμυνας της Φινλανδίας, ο κύριος ρόλος των οποίων είναι η εκτέλεση αντεπιθέσεων σε εχθρικές αποβατικές δυνάμεις στον Κόλπο της Φινλανδίας, ο οποίος έχει πολλά μικρά νησιά και μεγάλης έκτασης, ακανόνιστης γεωγραφίας, ακτές. Η δράση τους μπορεί να είναι ανεξάρτητη ή σε συνεργασία με τις δυνάμεις παράκτιου πυροβολικού της χώρας.