Αφορμή για το παρόν άρθρο ήταν το βίντεο που δημοσίευσε η Σουηδική εταιρεία SAAB για το σκάφος CB90 που συμπλήρωσε 30 χρόνια από τη πρώτη του ναυπήγηση, το 1989.

Στην Ελλάδα 30 χρόνια θα έπρεπε να έχουμε ένα σκάφος τύπου CB90 αλλά πλήρης αδιαφορία. Τι και εάν έγιναν τα Ίμια τι και εάν οι Τούρκοι έχουν μεταφέρει το παιχνίδι σε επίπεδο κατάληψης μικρής νήσου ή βραχονησίδας εμείς σφυρίζουμε αδιάφορα εδώ και 30 χρόνια αδιάφορα.

Συνεπώς, για να υπάρξει αλληλοϋποστήριξη και αλληλοεπικάλυψη των νησιών πρέπει να υπάρχουν πλωτά μέσα ώστε να μεταφέρουν επαρκή όγκο δυνάμεων. Ως εκ τούτων, η ύπαρξη πλωτών μέσων ευνοεί τη άμεση διασπορά δυνάμεων από τα κύρια νησιά στα μικρότερα που βρίσκονται περιφερειακά τους σε αποστολές προκατάληψης ή ενίσχυσης της υφιστάμενης φρουράς, δεύτερον σε αποστολές ανακατάληψης και τρίτον ακόμα και σε αποστολές μεταφοράς δυνάμεων σε κύριο νησί που δέχεται επίθεση (Λέσβος σε Λήμνο κτλ).

Η Ελλάδα χώρα με 6000 νησιά, μικρονήσια και βράχους δεν διαθέτει ένα σύγχρονο σκάφος για τις Ειδικές Δυνάμεις ώστε να υπάρχει αλληλοϋποστήριξη και αλληλοεπικάλυψη των νησιών της ΑΣΔΕΝ. Τόσο δύσκολο να παραχθεί ένα ελληνικό σκάφος αντίστοιχων επιδόσεων και δυνατοτήτων;

Κάντε τις συγκρίσεις…

Με κόστος 50 εκατομμύρια ευρώ θα είχαμε μερικές δεκάδες τέτοια σκάφη να μεταφέρουν όγκο στρατευμάτων με ασφάλεια, προστασία και επαρκή ισχύ πυρός. Αντιθέτως, διαθέτουμε εν έτει 2019 φουσκωτά όπως τα Magna και τα VTR.

30 χρόνια αδιαφορία και αδράνεια από πολιτικές και στρατιωτικές ηγεσίες τη στιγμή που προφανώς δεν είναι θέμα κόστους αφού το πρόγραμμα για τα σκάφη αυτά δεν είναι ούτε δισεκατομμυρίων ούτε εκατοντάδων εκατομμυρίων.

Η λέξη εγκληματική αδιαφορία και αμέλεια είναι το λιγότερο και σε αυτό το θέμα όπως σε τόσα άλλα…

Στην ουσία αυτό ακριβώς λείπει σήμερα. Ένα σύγχρονο ΤΟΜΠ/ ΤΟΜΑ της θάλασσας να μπορεί από τα κύρια νησιά να διασπείρει στρατεύματα σε τόπο και χρόνο με ασφάλεια. Με φουσκωτά που βασίζονται σε σχεδιάσεις πολιτικού τύπου δεν γίνεται. Αυτά είναι για ψαροντούφεκο και όχι για πόλεμο. Καμία προστασία καμία δυνατότητα παροχής πυρών υποστήριξης.

 Δεν μπορούσαμε 30 ολόκληρα χρόνια να πάρουμε 30-40 τέτοια σκάφη; Ρητορικό το ερώτημα. Αυτός ο περιβόητος εκσυγχρονισμός των υλικών και μέσων των ειδικών δυνάμεων τι περιέλαβε 21 χρόνια μετά τα Ίμια;

Οι άλλοι στο Αρχηγείο ΛΣ πήρανε μόλις 3 CB90 ενώ θα μπορούσανε να είχανε 2-3 σε κάθε νησί σε Ανατολικό Αιγαίο και Δωδεκάνησα να επιχειρούν με τους Αμφίβιους Καταδρομείς σε περίοδο σύρραξης. Πόσο δύσκολο να το σκεφτούν. Αλλά από διακλαδικότητα αγγίζουμε τη τελειότητα…  

Τελικά ναι όλα είναι θέμα πρωτίστως νοοτροπίας, φιλοσοφίας και αντίληψης και μετά χρημάτων.  

Η Σουηδία ανακοίνωσε ότι παρέλαβε το πρώτο από τα 18 ταχύπλοα σκάφη CB-90, στη νεότερη τους έκδοση HSM. Πρόκειται για μια έκδοση του γνωστού και στην Ελλάδα CB-90 με πολλές βελτιώσεις, όπως αυξημένη ταχύτητα και ευελιξία, μεγαλύτερη ισχύ πυρός και συστήματα-αισθητήρες επιτήρησης. Τα σκάφη είναι εφοδιασμένα με τον τηλεχειριζόμενο πύργο μάχης Trackfire, ο οποίος ενσωματώνει σύστημα σταθεροποίησης πυροβόλου και υπέρυθρο αισθητήρα για σκόπευση και επιτήρηση. Ο Trackfire μπορεί να καταδεικνύει το στόχο συνεχώς με δέσμη λέιζερ, κάτι που βελτιώνει σημαντικά την ευστοχία των πυρών.
Αποτελεί μια σχεδίαση που προσφέρει ασφάλεια στο μεταφερόμενο προσωπικό, επαρκή όγκο πυρών, ταχύτητα και μεγάλη ακτίνα δράσης.
Το CB-90 έχει επιλεγεί λόγω της μεγάλης ταχύτητας που μπορεί να αναπτύξει (περίπου 40 κόμβοι, 74 χιλιόμετρα την ώρα), της ικανότητας του να μεταφέρει 16 πλήρως εξοπλισμένους άνδρες και της ικανότητας του να αποβιβάζει προσωπικό στην ακτή, χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία. Ανάλογες δυνατότητες έχουν και οι δυνάμεις παράκτιας άμυνας της Φινλανδίας, ο κύριος ρόλος των οποίων είναι η εκτέλεση αντεπιθέσεων σε εχθρικές αποβατικές δυνάμεις στον Κόλπο της Φινλανδίας, ο οποίος έχει πολλά μικρά νησιά και μεγάλης έκτασης, ακανόνιστης γεωγραφίας, ακτές. Η δράση τους μπορεί να είναι ανεξάρτητη ή σε συνεργασία με τις δυνάμεις παράκτιου πυροβολικού της χώρας.

Comments

  1. Τι να μας πουνε μωρε τα CB90 οταν έχουμε AAV-7…

    Στο θεατρο του παραλογου, την κυρια ευθυνη την φέρουν οι εκαστοτε στρατιωτικες ηγεσιες. Οι ιδιοι που τοσες δεκαετιες δεν συγκινηθηκαν ποτε να πάρουν αρβυλο-κρανος-αλεξισφαιρο, οι ιδιοι ακριβως δεν νοιάζονται να πάρουν CB90, να θωρακισουν τα M113, κλπ κλπ. Αμα δεν κάνει πάνω απο 5-6 δις ενα προγραμμα, δεν άσχολουμαστε. Μη μας πουνε και πτωχαδακια.

    1. Τι σχέση έχουν τα AAV-7 των ΠΖΝ με τα σκάφη που έπρεπε να είναι αναπτυγμένα στα νησιά από το ΠΝ για να μεταφέρει δυνάμεις από τα νησιά στις νησίδες και τις βραχονησίδες άλλα νησιά. Μην μπερδεύετε τα πράγματα.

      1. Εχουν σχέση. Και τα 2 αποβιβαζουν δυναμεις μέσω θάλασσας.

        με το ενα πας εξαιρετικα αργά και εισαι ενας φανταστικος στόχος, χώρα που κινδυνευεις να βυθιστεις χωρις καν να δεχτεις πληγμα. Αν ολα πάνε καλα θα αποβιβαστεις σε κάποια ομαλη ακτή, και εκει το AAV7 θα ειναι ενας εξαιρετικα μεγαλος στόχος με οχι κανα αξιο λογου οπλισμο.

        Το CB90 δεν θα σε παει βόλτες στην στεριά, θα σε πάει ομως ως εκει με περισσοτερη ασφάλεια και απο εκει και πέρα μπορει να υποστηριξει την αποβαση με τα πυροβολα του απο μεγαλυτερη αποσταση. Ειδικα δε για νησιδες-βραχονησιδες που στην πλειοψηφια τους ειναι αποκρυμνες, το CB90 μπορει να παει και να αποβιβασει. Το AAV7 απλά οχι.

        Γενικά οι αποβιβάσεις σε εχθρικες περιοχες, τύπου Νορμανδίας με ΑΒΑΚ, M113 κλπ ειναι σενάρια που θεωρώ οτι δεν εχουν θέση στο σήμερα.

        1. Το σκάφος αυτό στα χέρια των Σκανδιναβών αποδίδει τα μέγιστα καθώς σχεδιάστηκε για να υπηρετεί το δόγμα της παράκτιας άμυνας τους: Ναυτικά πυροβόλα επί των ακτών τους, προστατευμένα σε οχυρά » τσέπης» και ακροβολισμενες Διμοιρίες αμφιβιων καταδρομεων με οργανικους δεσμούς με το CB 90 , επιχειρούν συνδυαστικά. Τα σκάφη αυτά ναρκοθετουν τα φιόρδ και οι καταδρομείς αποβιβασμενοι στις ακτές ακροβολιζονται και καταδεικνυουν στόχους… Με άλλα λόγια η επιτομή της οικονομίας δυνάμεων,της ευελιξίας και της επιβιωσιμοτητας στο σύγχρονο πεδίο αμφιβίων επιχειρήσεων. Αν η Ελλάδα έσκυβε με προσοχή πάνω σε αυτό το δόγμα η λέξη αποτροπή θα εβρισκε το νόημα της… Αντί αυτού προκρίνονται οι παρελάσεις εθνοφυλακων στα νησιά..

  2. Ακριβως το κοστος ειναι το προβλημα: ειναι μικρο και δεν αφηνει πολυ χωρο για μιζες. Αλλα και η στρατιωτικη ηγεσια δεν φαινεται να νοιαζεται για τετοια «μικρα πραγματα». Χαρακτηριστικοτερο παραδειγμα απο την εξαρτυση Μ71 δεν υπαρχει.

    1. Αφήνει και μάλιστα πάρα πολύ χώρο για μίζες γιατί χρειαζόμαστε πολλά σκάφη, πάνω από 40 και όχι μόνο για μεταφορές, για επιτήρηση για κρούση ως μικρά ΤΠΚ τα οποία θα εδρεύουν μόνιμα στα νησιά κτλ.

  3. Το ακόμα χειρότερο είναι ότι ελληνικές εταιρίες δεν κατάφεραν να παρουσιάσουν ένα αντίγραφο προσαρμοσμένο στις ανάγκες του ΠΝ, σε μια ανταγωνιστική τιμή, μετά μιλάμε για φρεγάτες και λοιπά ευφάνταστα.

  4. Πολύ καλό άρθρο, αλλα το Λ.Σ οπως ΕΛ.ΑΣ και Π.Σ παίρνουν μέσα απο όπου υπάρχει μίζα, γι αυτό και έχουμε γεμίσει απο διαφορετικούς τύπους σκαφών και ελικοπτέρων….

  5. Νομίζω πως και τα 3 του Λ.Σ. προέρχονται απο δωρεά! Το οτι η Ελλάδα με την 8η μεγαλύτερη ακτογραμμή παγκοσμίως και τα χιλιάδες νησιά δεν διαθέτει μερικές δεκάδες απο σκάφη αυτού του είδους είναι σαν να μην έχει η αστυνομία του Σικάγο περιπολικά οχήματα! (Δεν λέω Αθήνα γιατί η Αθήνα δεν έχει!!!). Πάντως έχει βγεί ήδη η νέα έκδοση CB 2010M.

  6. Συμφωνώ με το άρθρο καθώς και με τα περισσότερα που γράφετε να τονίσω δυστυχώς το θέμα της μίζας. Από εκεί και πέρα θεωρώ πρώτη και πάνω από όλα την προμήθεια UAV . Τέλος δυο θέματα που ψάχνω και δεν μπορώ να βρώ οποιος μπορεί να βοηθήσει (ζητώ συγγνώμη από την ιστοσελίδα μία και είναι ίσως λάθος ) 1. Υπάρχει νόμος πού δίνει ποσοστό στους βουλευτές απο τις προμήθειες που κάνουν ?? 2 Υπάρχει νόμος που απαγορεύει στα ΑΕΙ την συνεργασία με τις ένοπλες δυνάμεις – αμυντικές βιομηχανίες?

  7. Κλασικό παράδειγμα το πόσο υστερεί η ελληνική στρατιωτική ηγεσία σε γνώση του σύγχρονου τρόπου διεξαγωγής μάχης σε χώρες όπως η Ελλάδα.Για να μην πούμε για το άκρως αλαζονικό ύφος τους όταν θέτεις τέτοιου είδους θέματα. Να παρακαλάμε να μην γίνει τίποτα. Κρίμα να φύγουν παιδιά επειδή η ηγεσία νοιάζεται για τις συντάξεις , τα αναδρομικά και μίζες από μεγάλα προγράμματα.

  8. Καλά ρε δεν ντρέπεστε λίγο,τι θα κάνουμε την Ελλάδα μιλιταριστικη-ιμπεριαλιστικη χωρα;Τα λεφτά που ξοδεύουμε για όπλα πρέπει να πάνε στην παιδεία,στις ΜΚΟ,να φτιάξουμε τρακτέρ για την αγροτιά,να πάρουμε προφυλακτικά για όταν έρθουν να μας γαμ…………Στα σοβαρά τώρα αν θελουμε Ελλάδα πρέπει να έχουμε παιδεία,άμυνα,και έρευνα,όλα τ’αλλα είναι φουμαρα.

  9. Κυριε Νικητα δυστυχώς δεν εισακουεσθε όπως δεν εισακουόμαστε αρκετά άλλα στελέχη του Στρατού που το φωνάζουν. Απο την εμπειρία μου και μετα απο πολλά χρόνια πραγματικής υπηρεσίας στο Στρατό είναι πολλοί αυτοί που αντιδρούν σε αυτή την φιλοσοφία φυσικά για διαφορετικους λόγους ο καθε ενας. Κατ αρχήν θελω να καταθέσω μια εμπειρία μου όπου καλεσμένος σε μια παρουσίαση πολεμικού υλικού στο ΓΕΣ και χωρίς να εχω άμεση σχέση ενας απόστρατος ναύαρχος του λιμενικού μας παρουσίασε ενα σκάφος της φιλοσοφίας του υπόψη σουηδικού αλλα με διπλάσια μεταφορική ικανότητα( 28 ανδρες) περισσότερες θέσεις οπλισμού διπλάσια ακτίνα ενεργείας σχεδιασμένο ειδικά για τις ιδιαίτερες συνθήκες θαλάσσης του Αιγαίου ελάχιστα μεγαλύτερο σε μήκος και το σημαντικοτερο σχεδον μιση κατασκευαστικη χρηματική αξια. Το project δεν προχώρησε καθόσον ¨
    α. Οι πολιτικοί δεν θέλουν εγχώριας παραγωγής υλικό μεγάλης οικονομικής αξίας γιατι δεν εχουν οικονομικά οφέλη
    β. Η στρατιωτική ηγεσία ακόμη δεν εχει σαφή εικόνα τι ειδους θέατρο επιχειρήσεων είναι το Αιγαίο
    γ. Οι καταδρομείς εχουν μείνει ακομη στο ΑΒΑΚ και στις επιχειρήσεις τυπου Ιβοζιμα . Επιπλέον μερος των στελεχών των ΕΔ τους αποκαλούν νεροκομμαντος
    δ. Τη όποια προσπάθεια δεν ξερω κατα ποσο την διευκολύνουν και οι ελληνικές εταιρείες κατασκευής σκαφών
    δ. Τελος το Πολεμικο Ναυτικο που δεν το θελει για ευνοητους λογους. Παραθέτει μαλιστα και μια ψευδη δικαιολογια οτι με προβλεψη νομου οτιδηποτε κυκλοφορει σε σκαφος ανω των 10 μετρων πρεπει να ειναι δικο του.
    Θα μπορουσα να γραψω περισσοτερα αλλα δεν ειναι σωστο, Ας διαβασουμε λιγο αυτον τον δικο μας τον Θουκυδίδη που οι περισσοτεροι τον αγνοουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *