Απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή με θέμα «αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός των οχημάτων M113A1/A2 ΤΟΜΠ» (δείτε ΕΔΩ), το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δήλωσε ότι «παρακολουθεί και αξιολογεί προτάσεις αναβάθμισης των υπόψη μέσων και από διάφορες εταιρείες, με σκοπό την επιμήκυνση του χρόνου παραμονής των υπόψη μέσων στην ενεργό υπηρεσία». Επίσης, δήλωσε ότι με γνώμονα την επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων και την αύξηση της επιβιωσιμότητας των μέσων, «υλοποιεί στοχευμένες διασκευές και ανακατασκευές των οχημάτων στα στρατιωτικά εργοστάσια, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανακατασκευών Κύριων Υλικών & Οπλικών Συστημάτων».
Το ζήτημα της αναβάθμισης ή μη των M-113 του Ελληνικού Στρατού (ΕΣ) έχει τεθεί κατά καιρούς στη σφαίρα του δημόσιου διαλόγου και όχι άδικα, καθώς ο ΕΣ διατηρεί σε υπηρεσία εκατοντάδες οχήματα του τύπου, τα οποία είναι αδύνατον να αντικαταστήσει με νέα, λόγω κόστους. Η ανάγκη για ένα νέο Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης (ΤΟΜΑ) είναι δεδομένη για τον ΕΣ και η απόκτηση του έχει δρομολογηθεί. Ωστόσο, εκ των πραγμάτων τα M-113 θα παραμείνουν σε υπηρεσία για αρκετά χρόνια ακόμα και η αναβάθμιση μέρος του στόλου ή η αντικατάσταση τους από νεότερα μεταχειρισμένα M-113A3 από τις ΗΠΑ έχει τεθεί πολλάκις προς συζήτηση (να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ αντικαθιστούν τα M-113A3 από τα νέα AMPV).
Η επιλογή αναβάθμισης των M-113 δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Για παράδειγμα, τον Αύγουστο του 2020 ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα αναβάθμισης των 386 βραζιλιάνικων M-113 στο επίπεδο M-113A2 Mk.1 (M-113BR), ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε το 2010 (σύμβαση $ 41,9 εκατομμυρίων για 150 οχήματα, το 2015 υπογράφηκε νέα σύμβαση $ 55 εκατομμυρίων για άλλα 236 οχήματα). Το βραζιλιάνικο πρόγραμμα αναβάθμισης αφορά στην εγκατάσταση νέου κινητήρα μέγιστης ισχύος 265 ίππων και νέου συστήματος μετάδοσης της κίνησης, νέων συστημάτων επικοινωνιών, επικουρικής θωράκισης και νέων ηλεκτρονικών συστημάτων. Το πρόγραμμα θα διατηρήσει τα M-113 επιχειρησιακά και αξιόπιστα για τα επόμενα 20 χρόνια.
Πρόταση αναβάθμισης των M-113 του ΕΣ έχει παρουσιάσει και η ελληνική EODH (όχι μόνο για τα M-113, αλλά και για τα «Λεωνίδας»). Η πρόταση αναβάθμισης των M-113 περιλαμβάνει την ενσωμάτωση κινητήρα Caterpillar C7.2 των 330 ίππων και νέου κιβωτίου μετάδοσης της κίνησης, ενώ ενισχύονται οι ακραίες μεταδόσεις καθώς και η ανάρτηση. Η θωράκιση ενισχύεται (Level-4, αντοχή σε πλήγματα από φυσίγγια των 14,5 χιλιοστών από τα 200 μέτρα) ολόπλευρα και στην οροφή, πλην του πίσω μέρους, ενώ υπάρχει και η επιλογή της επιπλέον ενίσχυσης με θωράκιση ERA (Explosive Reactive Armor), στο εμπρόσθιο τόξο, ή θωράκισης NERA (Non-Explosive Reactive Armor).
Ως προς τις επιλογές οπλισμού, η πρώτη και οικονομικότερη επιλογή είναι η αξιοποίηση των υφιστάμενων πολυβόλων των 12,7 χιλιοστών και των αυτόματων εκτοξευτών βομβίδων των 40 χιλιοστών τηλεχειριζόμενους πύργους. Η δεύτερη επιλογή είναι η εγκατάσταση βαρύτερου πύργου με πυροβόλο των 30 χιλιοστών. Επιπρόσθετες προαιρετικές επιλογές αφορούν στην εγκατάσταση συστημάτων όπως κάμερα ημέρας και νύχτας, αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης, εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, σύστημα προστασίας από ραδιολογικές, βιολογικές και χημικές ουσίες, κλιματισμός, νέο σύστημα ενδοεπικοινωνίας και σύστημα επίγνωσης της τακτικής κατάστασης.
Πρόταση αναβάθμισης των M-113 παρουσίασαν πρόσφατα (στις 19 Ιουλίου), στο Γενικό Επιτελείο Στρατού (ΓΕΣ), τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) σε συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία FFG. Επιγραμματικά, οι επιλογές που δίνει η FFG για την αναβάθμιση των M-113 είναι οι διαμορφώσεις Μ-113G2+, Μ-113G3 και Μ-113G4. Η πιο απλή επιλογή αναβάθμισης είναι η G2+, ενώ η πιο εκτεταμένη είναι η G4. Σε όλες τις περιπτώσεις το όχημα υποβάλλεται σε γενική επιθεώρηση και επισκευή, ενώ ανάλογο της επιλογής αναβάθμισης είναι και το οικονομικό κόστος. Περισσότερες λεπτομέρειες για τις προτάσεις της FFG για την αναβάθμιση των M-113 μπορείτε να διαβάσετε σε σχετικό μας άρθρο ΕΔΩ.
Αναλυτικά για τα τεθωρακισμένα οχήματα του ΕΣ και τα προβλήματα παλαιότητας και επιχειρησιακής απαξίωσης που αντιμετωπίζουν μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο: