Ο ΥΕΘΑ Ευάγγελος Αποστολάκης από το Αμφιθέατρο της Σχολής Ικάρων εκεί όπου διεξάγεται το έβδομο συνέδριο αεροπορικής ισχύος έθεσε τους κεντρικούς πυλώνες για την εθνική αεροπορική ισχύ. Οι δηλώσεις του υπήρξαν αρκετά κατατοπιστικές αφού για δεύτερη φορά άφησε εκτός την βραχυπρόθεσμη προοπτική προμήθειας Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους.

Συγκεκριμένα, ο ΥΕΘΑ αναφέρθηκε:

  1. Στον εκσυγχρονισμό του στόλου των F-16. To πρόγραμμα ήδη έχει αργήσει αφενός γιατί δεν υπάρχει σαφής απάντηση των αμερικανών τι μέλλει γεννέσθαι μεταξύ νέου ραντάρ και συστήματος αυτοπροστασίας και αφετέρου λόγω επιπρόσθετων εξόδων που αφορούν τη πιστοποίηση όπλων στο F-16. Οι Αμερικανοί ζητούν χρήματα για τη πιστοποίηση όπλων στο F-16V που ήδη υπηρετούν στο ελληνικό οπλοστάσιο. Όπως έχουμε ξανά γράψει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ήδη το πρώτο ελληνικό F-16 Block 52+ θα έπρεπε να είχε περάσει το κατώφλι της ΕΑΒ ώστε να απογυμνωθεί και να μεταβεί στις ΗΠΑ εκεί όπου θα πραγματοποιούνταν οι εργασίες για το πρωτότυπο F-16V. Οι τελευταίες εξελίξεις στο ζήτημα του εκσυγχρονισμού του στόλου των ελληνικών F-16 είναι άκρως ανησυχητικές. Στη σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των 84 αεροσκαφών δεν έχει προβλεφθεί δυστυχώς η ολοκλήρωση τους ASPIS II. Κατά συνέπεια η Π.Α κινδυνεύει να μείνει εκ νέου με εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη δίχως όμως ολοκληρωμένο και λειτουργικό σύστημα αυτοπροστασίας. Εκτός αυτού θα απαιτηθούν επιπρόσθετα κονδύλια και επιπλέον χρόνος ώστε να βρεθεί λύση. Για το θέμα του εκσυγχρονισμού των F-16 θα επανέλθουμε με νεότερη ανάρτηση μας, μιας και το συγκεκριμένο θέμα παρουσιάζει πολυδιάστατες άγνωστες πτυχές και το κυριότερο: κρυφά κόστη και καθυστερήσεις. Είναι σίγουρο πως το κόστος του προγράμματος θα αυξηθεί σημαντικά. Είναι τραγικό λάθος η ελληνική πλευρά να μην έχει απαιτήσει από τις ΗΠΑ την εγκατάσταση του ήδη πληρωμένου ASPIS II στα F-16V. Eίναι αδιανόητο η Π.Α αεροσκάφη χωρίς σύστημα αυτοπροστασίας. Πρωταρχική απαίτηση της ελληνικής πλευράς είναι η ενσωμάτωση και ολοκλήρωση του ASPIS II στα νέα F-16V. Γράφουμε δευτερευόντως γιατί το ASPIS II το έχουμε χρυσοπληρώσει και ως δεύτερη επιλογή το ALQ-213(V) γιατί έχει ήδη ολοκληρωθεί στα F-16V οπότε δεν απαιτεί ρίσκο και επιπλέον κόστη. Αναλυτικά για το θέμα τοποθετηθήκαμε εδώ.
  2. Στην υποστήριξη των Mirage. Πριν το Πάσχα είχαμε μια εβδομάδα διαβουλεύσεων μεταξύ ελληνικής και γαλλικής πλευράς. Σύμφωνα με τα υφιστάμενα δεδομένα, το κόστος για τη σύμβαση Follow On Support ανέρχεται στα 260 εκατομμύρια ευρώ για επτά χρόνια αντί της αρχικής τετραετούς Follow On Support με κόστος 140 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, με το κόστος των 260 εκατομμυρίων ευρώ, απαιτούνται επιπρόσθετα περίπου 150 εκατομμύρια ευρώ για τη συντήρηση του υφιστάμενου οπλοστασίου που περιλαμβάνει τα βλήματα MICA, EXOCET και SCALP EG. Το συνολικό κόστος για τα δύο παραπάνω προγράμματα ανέρχεται στα 410 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα απαραίτητα για τη διατήρηση του στόλου των Mirage 2000, ενεργού. Η Follow On Support των 260 εκατομμυρίων ευρώ εξασφαλίζει εγγυημένες διαθεσιμότητες αεροσκαφών άνω του 75% για επτά χρόνια για το σύνολο των αεροσκαφών των 331 και 332 Μοιρών που φυσικά συνοδεύονται και από ανάλογες ρήτρες και υποχρεώσεις προς τη γαλλική πλευρά ώστε να επιτευχθεί το προαναφερθέν νούμερο διαθεσιμοτήτων. Για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων σας είχαμε ενημερώσει εδώ.
  3. Στην αναβάθμιση του ΣΑΕ. Αποτελεί ζήτημα υψηλής προτεραιότητας για τον εθνικό αμυντικό σχεδιασμό με έμφαση στην απόκτηση νέου τύπου ραντάρ και στα ΑΣΕΠΕ.
  4. Εκτός έμεινε το Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος. Παρά τη παραφιλολογία στο τέλος του ΗΝΙΟΧΟΥ περί F-35 επικράτησε η σύνεση και η λογική. Γιατί άπαντες έχουν αντιληφθεί ότι η μέγιστη προτεραιότητα είναι να αξιοποιούμε και να υποστηρίζουμε επαρκώς ότι διαθέτουμε στον βέλτιστο βαθμό. Ασφαλώς και η Π.Α χρειάζεται ΝΜΑ όμως σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και με τη προοπτική των οικονομικών μεγεθών που θα επιτρέψουν μια τέτοια προμήθεια.
  5. Δυστυχώς δεν ακούσαμε τίποτα για τα υπόλοιπα προγράμματα FOS όπως: C-27, T-6, SUPER PUMA.

Όπως είπε ο ΥΕΘΑ:

Σε αυτούς τους καιρούς των ραγδαίων αλλαγών και των απρόβλεπτων προκλήσεων, οι οποίες τονίζουν την ανάγκη για προσαρμοστικότητα, ευελιξία και ευστροφία, έχουμε το βλέμμα μας στραμμένο στο μέλλον, οραματιζόμενοι τις Ένοπλες Δυνάμεις του αύριο. Ο μετασχηματισμός και η προσαρμογή των Ενόπλων Δυνάμεων στις νέες συνθήκες αποτελούν μονόδρομο. Ταυτόχρονα, οι επενδύσεις στην ανάπτυξη δυνατοτήτων καθίστανται αναγκαίες. Φυσικά, αναβαθμίζουμε και την αεροπορική μας ισχύ. Όπως γνωρίζετε, έχουμε ξεκινήσει την παραλαβή ελικοπτέρων από τις ΗΠΑ, ενώ η αναβάθμιση των μαχητικών F-16 είναι σε εξέλιξη. Ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B είναι επίσης σε εξέλιξη, ενώ ενεργούμε ανάλογα και για την υποστήριξη των αεροσκαφών Mirage καθώς και τον εκσυγχρονισμό του συστήματος αεράμυνας και επιτήρησής μας.