Την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) επισκέφτηκε σήμερα ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκος Παναγιωτόπουλος ώστε να ενημερωθεί για τη πορεία των εργασιών των προγραμμάτων του ΠΝ και της ΠΑ.

Ο υπουργός συναντήθηκε με τη διοίκηση της εταιρείας, εκπροσώπους της Lockheed Martin καθώς και το προεδρείο του Σωματείου εργαζομένων της ΕΑΒ. Το πλέον σημαντικό από την επίσκεψη του ΥΕΘΑ είναι η θέση του ιδίου για την προοπτική απόκτησης των αμερικανικών αεροσκαφών 5ης γενιάς F-35 και την ανάληψη υποκατασκευαστικού έργου από την ΕΑΒ συμμετέχοντας στο πρόγραμμα του F-35.

Το ζητούμενο για την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ είναι η μέγιστη δυνατή εμπλοκή της ΕΑΒ λαμβάνοντας κατασκευαστικό έργο από την Lockheed Martin. Ο ίδιος ο ΥΕΘΑ ζήτησε από τη διοίκηση της εταιρείας να είναι σε θέση να αναλάβει το παραπάνω έργο δεδομένου ότι η ΠΑ οδεύει προς το F-35 όπως τόνισε σήμερα από τη Τανάγρα. Αυτή ήταν η θέση που εξέφρασε προς τους υψηλόβαθμους αξιωματούχους της Lockheed Martin.

 Προς τον ΥΕΘΑ εκφράστηκαν παράπονα αναφορικά με την αντιμετώπιση της ΕΑΒ από το Υπουργείο Οικονομικών, όχι ως μιας αεροναυπηγικής κρατικής εταιρείας με στρατηγικό ρόλο και σημασία αλλά σαν άλλη μια ΔΕΚΟ, μια εντελώς λανθασμένη προσέγγιση.

Αναφορικά με το πρόγραμμα των F-16V το πρωτότυπο αεροσκάφος μεταβαίνει στις 4 Φεβρουαρίου αρχικά στο Βέλγιο και ακολούθως στις 5/2 στις ΗΠΑ. Η πρόκληση για την ΕΑΒ παραμένει η μαζική είσοδος F-16 της ΠΑ γεγονός που σηματοδοτεί τη ταυτόχρονη εκτέλεση πολλαπλών εργασιών στα αεροσκάφη.

Comments

  1. Μακριά από αυτό το πράγμα μην το πάρετε.

    Εδώ είμαι να σας δώσω όλα τα στοιχεία μην το κάνετε.
    Δεν βελτιώνετε με τίποτα λόγο της RAM που έχει.

    Να σας πω ότι δεν θα σας πει η εταιρία για το αεροσκάφος.

    1. Ανήκομεν εις την Δύση. Έτσι δεν έλεγε πάντα η πολιτική ηγεσία;;; Οπότε είναι δεδομένο ότι θα πάρουμε f35 τα οποία μας τα παρουσιάζουν σαν τα καλύτερα. Όλοι ξέρουν ότι δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Είναι ένα αεροσκάφος για την Αμερική εμείς δεν αντέχουμε οικονομικά, κοινώς είναι ασύμφορο. Και τα rafale τα πήραν απλά για να κρατήσουν μια επαφή με τη Γαλλία για την ακύρωση των belharra. Είναι πασιφανές ότι η πολιτική ηγεσία δεν θέλει να αποκτήσουμε ισχυρά και έξυπνα όπλα. Διότι με 2,5 δις θα είχαμε 2 belharra και μαζι σύμφωνο αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας με Γαλλία. Αν το υπέγραφαν αυτό θα μπορούσαν μετά να πουλάνε το παραμύθι της δήθεν τουρκικής απειλής;;; ή να αγοράζουν πανάκριβα αεροπλάνα, φρεγάτες κτλ από lockheed;;; Δυστυχώς ο λαός κοιμάται λίγοι ασχολούνται μας δουλεύουν. Αν είχαμε τη Γαλλία στο πλευρό μας δεν θα ξεμυτιζε κανενας Τούρκος. Και ούτε θα πληρώνανε πανάκριβος εξοπλισμούς. Θα μπορούσαμε με την ηρεμία μας να ρίξουμε λεφτά για εθνικό πλοίο γιατί και ανθρώπους με τεχνογνωσία έχουμε και ναυπηγεία αν θέλουμε έχουμε. Μην ξεχνάμε ότι είμαστε απόγονοι των καλύτερων ναυτικών έλεος δεν μπορώ να ακούω άλλο την κάθε άσχετη χώρα να έχει ναυτικό και να μην μας αφήνουν να έχουμε εμείς. Ειρηνικά όμως αυτοί δεν παραδίδουν την εξουσία. Είναι βαθύ το κατεστημένο. Και δυστυχώς ο λαός στην πλειοψηφία του είναι πουλημένος και τα κάνει όλα για μια θεσουλα στο δημόσιο. Για μένα αν είχαν αρχιδια πριν κλείσουν την ανανέωση της Σούδας έπρεπε να ζητήσουν 5 συστοιχίες patriot, μεταχειρισμένα τεθωρακισμένα με οπλισμό όχι έτσι όπως μας τα έδωσαν τώρα, 2 Ticonderoga και tomahawk. Έχουμε γίνει δεκανικι της Αμερικής στα παιχνίδια της απέναντι στη Ρωσία. Ελπίζω να μην χρειαστεί να βρεθούμε απέναντι στην αρκούδα διότι με φρεγάτες S δεν έχεις τύχει απέναντι σε ναύαρχο gorshkov. Και αν συνεχίσουμε να στέλνουμε στρατό απέναντι στη Ρωσία όταν θα γίνει κάτι θα μας αδειάσουν οι φίλοι Αμερικανοί. Θα έπρεπε να κάνουμε συμμαχία χθες με τη Ρωσία, τη Σερβία, την Ινδία και την Κίνα ώστε να πιέσουμε την Αμερική να απελευθερώσει πιο ισχυρά όπλα. Όταν είσαι δεδομένος δεν σ δίνουν τίποτα. Δεν σε έχουν ανάγκη. Αυτό κάνει ο Τούρκος εκμεταλλεύεται την γεωγραφική θέση του.

      1. Καλως ανηκουμε την Δυση αλλα το προβημα παντοτε ηταν οτι ποτε δεν εκμεταλλευτηκαμε επαρκως το γεγονος.
        Στρατο απεναντι στην Ρωσια;
        Σιγα μην εισβαλλουμε κιολας στην Μοσχα.
        Να προσγειωθουμε λιγο με τις αριστεριστικες διαδοσεις τρομου που μαλλον γελιο βγαζουν;
        Ολες οι χωρες που αγορασαν το αεροσκαφος ειναι ανοητες αλλα καποιοι στα σχολια γνωριζουν καλυτερα.
        Ουτως η αλλως η αγορα θα γινει πολυ αργοτερα και μεχρι τοτε θα εχουν βελτιωθει πολλα .

      2. Στενοχωριέται η Ρωσία και το Ξανθό Γένος που εξοπλιζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε τον σύμμαχο της Ταγιπ?
        Κλάψτε και άλλο γιουσουφάκια!

    2. Αλήθεια πιστεύεται ότι δεν θα λυθούν τα προβλήματα των F-35? Τόσα δις πρόγραμμα τόσες παραγγελίες και πιστεύεται ότι θα καταλήξει σε αποτυχία? Το Σημαντικό πρόβλημα για εμένα ειναι πέρα από τα κόστη αγοράς υποδομών και χρήσης κλπ είναι το κατά πόσο θα μπορούμε να έχουμε επαρκή αριθμό διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή αν και θα προτιμούσα πρώτα 2η μοίρα RAFALE και μετά να κοιτάμε προς f-35 αλλά έτσι και αλλιώς πιθανή παραγγελία θα αργήσει να είναι διαθέσιμη

    3. Έλεος με μερικούς εδω μέσα…

      Το F35 κόστισε δισεκατομύρια σε αναάπτυξη, εργάστηκαν χιλιάδες μηχανικοί, αεροναυπηγοί, πληροφορικαρικάριοι, προγραμματιστές, μηχανικοί ηλεκτρονικών υπολογιστών και κινητήρων.
      Σε όποιο διαγωνισμό συμμετείχε κέρδισε.
      Χώρες το ζητάνε αλλά αποδεσμεύεται σε συγκεκριμένες.
      Όταν ήταν να το προμηθευτούν οι τούρκοι, ψάχναμε λύσεις για την αντιμετώπισή του και δεν βρίσκαμε

      αλλά όλοι αυτοί είναι οι ηλίθιοι… ο μητσάρας ο ηλεκτροτεχνίτης από το Πέραμα ξέρει καλύτερα από όλους αυτούς. Γατάκια…

      1. Λύσεις υπάρχουν πολλές για να το αντιμετωπίσεις αγαπητέ!

        Εδώ είμαστε και θα πούμε πολλά για αυτό το αεροσκάφος.
        Μην κρίνεις αν δεν ξέρεις και μην βγάζεις συμπεράσματα αν δεν διαβάσεις.

          1. Ποιές προδιαγραφές αγαπητέ;
            Το χαμηλότερο ίχνος πάση θυσία;

            Να ξεκινήσω να βάζω κομμάτια από της μελέτες μου;
            Ποιος θα της διαβάσει θα μου πεις όμως;

            Δυστυχώς μόνο εγώ ο ταπεινός έχω γράψει πως λειτουργεί η RAM και
            τι προβλήματα έχει!
            Που είναι αυτά όλα απόρρητα είναι;

            Να σου βάλω σχόλια από το 2008 ότι ούτε σε 15 χρόνια δεν θα έχουν λυθεί τα προβλήματα του αεροσκάφους;
            Να σου βάλω σχόλια του 2009-10 πως το αεροσκάφος θα έχει υποβαθμισμένες επιδόσεις;
            Με τεκμηριωμένη ανάλυση το γιατί και πως!

        1. Εντάξει αγαπητέ,
          προφανώς είσαι ο φωτεινός νους που ανακάλυψε την παγκόσμια συγκάλυψη για το F35 που είναι «ιπτάμενο τούβλο», «τενεκές» και «άχρηστο», ενώ αδυνατούσαν χιλιάδες επιστήμονες και δεκάδες πολεμικές αεροπορίες που το επέλεξαν για το μελλοντικό τους μαχητικό. Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του θα αθροίζει κάποιες χιλιάδες κομμάτια, όταν το επόμενο θα είναι αισιόδοξα σε 3 – 4 εκατοντάδες…

          1. Δεν έγραψα ποτέ αυτά που γράφεις άλλο πως θα έχει προβλήματα
            το αεροσκάφος άλλο αυτά που λες.

            Τι δουλειά έχει η RAM πως συμπερηφέρεται και τι αεροδυναμικά
            προβλήματα έχει και δημιουργεί στο αεροσκάφος.
            Είμαι αεροναυπηγός ξέρω πως θα το λύσω;
            Όχι γιατί δεν το έχω διδαχτεί από πουθενά.
            Δεν υπάρχει πουθενά στην βιβλιογραφία.
            Δεν υπάρχει πρόγραμμα στον υπολογιστή.

            Τέλος αφού διαφωνείς με εμένα ψάξε βρες πως λειτουργεί η RAM
            και τι προβλήματα παρουσιάζει στο αεροσκάφος.
            Διάβασε τι γράφω και να δω τι και που θα βρεις;

          2. @Thras
            Σοβαρά το επέλεξαν «δεκάδες» αεροπορίες και μας διέφυγε εντελώς αυτή η λεπτομέρεια;
            Μήπως χάσατε λίγο το μέτρημα και το μέτρο στις υπερβολές;

          3. Ναι αν προσθέσεις τα μέλη της κοινοπραξίαςκαι τις αεροπορίες που το έχουν επιλέξει είναι δεκάδες…

        1. Ήταν συνειδητή επιλογή των Τούρκων να φύγουν απο το πρόγραμμα, αφού προτίμησαν να αγοράσουν το αντιαεροπορικό σύστημα απο την Ρωσία. Δεν τους πέταξαν έξω οι ΗΠΑ επειδή μια μέρα ξύπνησαν και άλλαξαν ξαφνικά γνώμη.

    1. Θα τα βάλει άλλος συντάκτης του σάιτ που θα του τα στείλω για δημοσίευση.

      Θα κάνετε υπομονή λίγες μέρες ακόμα.

  2. Τι ωραία! Συλλογή απο μαχητικά!

    Κι εγώ παιδι εκανα συλλογη απο υπερατού. Ωραίο πραγμα να έχεις χομπυ.

    Το βασικό να είναι περα απο τα F-35 να παρουμε και 12 F-15X και ίσως 8 μεταχειρισμένα αυστριακα Eurofighter. Εαν περισσεψει ρευστο να παρουμε και 4 Growler.

    Το βασικο στις συλλογες ειναι να τα έχεις σε Mint condition. Αρα μολις ερθουν δεν πρεπει να τα βγαλουμε απο το κουτι.

        1. Τιμή μονάδος:
          100.000.000€ δίχως τον οπλισμό.
          Κόστος ώρας πτήσης:
          Μέχρι στιγμής 50.000$

          225% του ΑΕΠ το χρέος της χώρας & ανεβαίνει…

          Ήτοι:
          370δις €

          Τι του έλειπε του ψωριάρη…🤔
          Μεταξωτό βρακί….

    1. @phormio
      Οι άνθρωποι κάνουν ένα καλό και στον επόμενο τόνο το αναιρούν με τέτοιες γελοίες δηλώσεις. Θα μου πείτε… μα τι να πουν; Αφού επισκέφτηκαν το παραμάγαζο της LM…

      1. @ΓΚΟΥΛΟΥΡΗΣ
        Η »εταιρία« ήταν εξαρχής αμερικανικό μαγαζί και δεξαμενή για πολιτικές σκοπιμότητες,και είναι απορίας άξιο πως επέτρεψαν την συμμετοχή στο πρόγραμμα NEURON(ίσως να ήθελαν έναν πληροφορητή μέσα σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα να τους μεταφέρει στοιχεία που δεν αποδεσμεύουν οι ευρωπαϊκές εταιρίες εύκολα σε ανταγωνιστές όπως είναι οι ΗΠΑ).

          1. @ΓΚΟΥΛΟΥΡΗΣ
            Για να έχουν το πρότυπο(που είναι να φύγει ΗΠΑ για έλεγχο) παρκαρισμένο έξω απο το υπόστεγο παρά που ο καιρός σηκώνει ομπρέλα,ίσως να υπάρχει ακόμα θέμα με την σκεπή.😉

    2. λαθος κανεις. Δεν ειναι μαχητικα ο,τι και ο,τι. Αυτα ειναι που θα αχρηστεψουν τους Σ400 για να μπουν μετα τα Ραφαλ και τα Βαιπερ να κανουν την Τουρκια κωλ……θροξυλο. Εστω και μια μοιρα ειναι αρκετη για τους Σ400. Πριν τους Σ400 θα ηταν σπαταλη. Τωρα ομως ειναι αναγκη. Η καθηστερηση αυτη βολευει την ΠΑ, αφου πρωτον δεν εχει αλλα κονδυλια και δευτερον περιμενουμε να δουμε πως θα εξελιχθει η στελθ καινοτομια και ποσο αποτελεσματικη θα ειναι για τις αλλες αεροποριες που εχουν προμηθευτει το Φ35. Υπομονη λοιπον. Ο χρονος ειναι με το μερος μας!

  3. Παπά πουλάει και ο υπουργός και καλά κάνει.
    Και δεύτερη μοίρα ραφαλ και 1η τενεκε35 και πόσα δις για το ναυτικό όλα τα υποσχέθηκε σε όλους.
    Το μόνο σίγουρο είναι τα 5 δις στο ναυτικό.
    Αν είναι στους Γάλλους με μπελαρα τότε μετά το 2030 πάμε σε 1η μοίρα απο κουβά 35. Αν είναι σε αμερικανους και αλουμινοτρατες, τότε σίγουρα κάπου εκεί θα μπει και η 2η μοίρα ραφαλ, γιατί το Γαλλικό γραμμάτιο με μολις 2 δις δεν έχει εξοφληθεί.
    Κάποια πράγματα δεν βγαίνουν.
    Και αλουμινοτρατες και τενεκες35 μαζί δεν υπάρχει περίπτωση είναι πολιτική αυτοκτονία της κυβέρνησης και ποινικές ευθηνες επιπλεον και το ξέρει.
    Επισης ούτε 2η μοίρα ραφαλ αν έρθει πρώτη μοίρα κουβα35 βγαίνει οικονομικά.
    Ούτε και 5+ δις στους Γάλλους για το ναυτικο και 2η μοίρα ραφαλ( 9+ δις στους γαλλους) θα τολμησει η κυβέρνηση να τα δώσει όλα στους Γάλλους αν και επιχειρησιακα θα ήταν το τέλειο.
    Εδώ που φτάσαμε το ιδανικό για μένα είναι το ναυτικό στους Γάλλους και 20ραφαλ(+2 καινούργια οπλισμένα με τα 200εκρια της επιστροφής των απλών διλιτρων μιραζ) και 20 κουβάδες 35 μετά το 2030 (παραλαβή άρα προκαταβολή το 2024?) όπου ας ελπίσουμε ότι θα εχουν λύσει πολλά από τα άπειρα επιχειρησιακα τους προβλήματα.

    1. @Romeo60
      Στερείται κάθε λογικής η μη απόκτηση 2ης Μοίρας Ριπών από τη στιγμή που έγινε η αρχή. Η Φόλα 35 δεν έχει καμία θέση στο ελληνικό αεροπορικό οπλοστάσιο. Η ΠΑ δεν έχει ανάγκη από Hangar Queen !

  4. Όλες οι αεροπορίες του κόσμου προσπαθούν να εντάξουν το αεροσκάφος στην δύναμή τους, αλλά εδώ ο καθένας με τον πόνο του. Όπως και με τις Belharra, τα ίδια λέτε και τώρα.

        1. Λογικά επιχειρήματα έχουν εκείνοι που δεν παπαγαλίζουν την ρητορική μάρκετινγκ της εταιρίας που προωθεί αυτό το σύστημα,και όχι εκείνοι που την υιοθετούν χωρίς πρόβλημα.

          1. Σωστα ενω οι χωρες που το παρηγγειλαν επεσαν θυματα ολες της ρητορικης μαρκετινγκ.Ουτε ενημερωση εμπιστευτικη σε καθε χωρα εγινε ουτε στοιχεια που αγνοουμε διαθετουν ..απατη ολα..Τα λεφτα τους πισω ..

          2. Ξέρω ότι πολλοί εδώ μέσα απεχθάνεστε την LM αλλά ρε παιδιά όχι και τενεκές ήμαρτον δηλαδή. Σίγουρα έχει ακόμα πολλά προβλήματα ακόμα αλλά φανταστείτε τι προβλήματα θα έχουν τα 6ης γενιάς που λέτε κάποιοι να πάμε απευθείας εκεί (λογικά εκεί θα πάμε γιατί λεφτά τα επόμενα χρόνια δεν θα υπάρχουν). Σήμερα βγήκε αυτή η είδηση αλλά πιστεύω ότι θα λυθούν τα προβλήματα τους έστω και αν αργήσουν . Αυτό μας βολεύει βέβαια γιατί αν κάποια στιγμή τα προμηθευτούμε θα έχει λύση τα θέματα του.
            https://www.capital.gr/diethni/3522910/problima-me-to-software-ton-f-35-oi-ipa-zitoun-ti-boitheia-megalon-panepistimion

          3. Δεν αναφέρθηκε πουθενά η λέξη τενεκές στο παρόν νήμα που απαντήσατε,το αεροσκάφος είναι όμως ιδιαίτερα προβληματικό και θα παραμείνει ακόμα για πολλά χρόνια σε αρκετά σημεία,και μερικά προβλήματα δεν πρόκειται να λυθούν ποτέ για οικονομικούς λόγους,επειδή είναι οικονομικά ασύμφορο,όπως έχει ανακοινωθεί και απο επίσημες πηγές.
            Συνεπώς δεν είναι σοφό να γίνεται λόγος και συζήτηση για εμπλοκή σε άλλο ένα πρόγραμμα ΝΜΑ για το F-35 όταν η οικονομία είναι στα τάρταρα όπου θα είναι ακόμα για πολλά χρόνια με το χρέος να παραμένει σταθερά υψηλό.
            Οποίος έχει ήδη περισσότερα προβλήματα απο ότι θα μπορούσε να λύσει χωρίς υποστήριξη απο Ευρώπη δεν αγοράζει και επιπλέον προβλήματα απο ΗΠΑ προς ικανοποίηση αμερικανών πολιτικών και των μετόχων μιας εταιρίας.

  5. Χτυπήσαμε τζακποτ και ζητάμε τα πάντα;
    Καλό είναι να έχουμε μόνο δυο τύπους μαχητικών, έναν από ΗΠΑ και έναν από Γαλλία (και να φτάσουμε τα ραφαλε στα 40)
    Το f-35 δε βλέπω να μας προσφέρει και πολλά παραπάνω. Καλύτερα τα χρήματα να τα επενδύσουμε σε ανάπτυξη εγχώριων/ευρωπαϊκών UCAVs, ώστε αυτά να πάρουν κάποιες δουλιές από τo μεγάλο έργο των μαχητικών. Ότι προγραμματίζουμε για το μέλλον, πάντα με γνώμονα να προστατέψουμε όσο το δυνατόν το έμψυχο δυναμικό. Σε θωράκηση, ηλεκτρονικό πόλεμο, μη επανδρωμένα (και UCAV) και αντιμετώπιση αυτών έχουμε μεγάλες ελλείψεις.

    1. @CK

      F35 μετα το 2026, και αν. Μεχρι τοτε ποιός ζει και ποιός πεθαινει. Ασε τον El Manco να λεει και μην τον παιρνεις και πολυ στα σοβαρα, ιδιως στο θεμα αυτο, αλλωστε δεν θα ειναι τοτε στην εξουσια.

  6. Σχεδόν 15 χρόνια στους αιθέρες και δεν έχει δημιουργήσει φήμη το συγκεκριμένο μαχητικό! Διαβάζουμε ότι στις ΗΠΑ σκέφτονται να ανοίξουν ξανά την γραμμή παραγωγής των f-16! Γιατί άραγε! Ακόμη και σήμερα το f-35 αποτελεί ερωτηματικό. Να δεχτούμε ότι έχει συγκεκριμένο ρόλο. Ναι. Το ερώτημα είναι. Θα μας αποδεσμεύσουν όλα τα όπλα τα οποία μπορούν να το κάνουν χρήσιμο στην Π.Α.? Καλό θα είναι και σε αυτόν τον τομέα και πριν προχωρήσουμε στην αγορά του μαχητικού, να εκμεταλλευτούμε τις σχέσεις μας με το Ισραήλ που το χρησιμοποιεί.

  7. Όσο δεν προχωρά η Αμερικάνικη πρόταση (Παράκτια Περιπολικά)για το Π.Ν, τόσο χώνεται το
    αδηφάγο (LM) να αρπάξει και κάτι άλλο, εκτός των Viper, από την Π.Α

    Μάλλον θέλουν να μας »βοηθήσουν να επιλέξουμε ελεύθερα» ,για το δικό μας συμφέρον,
    που θα τους δώσουμε την παραγγελία : στις Τράτες ή στο F-Tενεκεπέντε?

    Με τόσα σοκολατάκια (βυθοκόρος, Mark V,Humvee) που μας έχει καλομάθει ο Κος Πρέσβης,
    πρέπει να δώσουμε και εμείς ένα δώρο στον νέο Πρόεδρο, για να μπορέσει να κρατήσει ίσες
    τις …αποστάσεις.

    Θέλει Cojones, που λένε και στο χωριό μου, να τα προσπεράσουμε και τα δύο με τρόπο, αφού αλλιώς
    τους έχουμε μάθει τα τελευταία 50 χρόνια.

    Άλλωστε, πολλάκις έχουμε αναφερθεί σε άλλα προγράμματα που μπορούν να δοθούν, επιπλέον των
    υπαρχόντων, στους Ισαποστάκηδες

  8. Δεν παίζει κάτι τέτοιο ακόμα νομίζω, αφού σαφής προτεραιότητα είναι η δεύτερη μοίρα Rafale.
    Βέβαια η LM θα πιέζει, αλλά εάν θέλει να πάρουμε F-35, να μας δώσει κατασκευαστικό έργο και να μας κάνει και τα 50αρια F-16 που έχουμε Viper. Λέω εγώ τώρα.
    Εγώ πάντως, τα λεφτά του F-35, θα τα πήγαινα προς το FCAS.

    1. ας απολαύσουμε προς το παρόν το ανέλπιστο δώρο στην ΠΑ των 18 ραφάλ και ας μη βιαστούμε για το Φ-35. Και η ΛΜ για μετά το 2030 μας προϋπολογίζει, όταν θα έχουν λυθεί όλα τα θέματα και θα είναι πλήρως αξιοποιήσιμο.

    2. @gdmast
      Λογικά αυτά που προτείνεις για επένδυση συο FCAS που δίνει παράλληλα και την λύση για το μη επανδρωμένο μέρος. Όπου χτυπάει όμως η παραφροσύνη και χαζομάρα της λοκχίντ η λογική υποχωρεί η πάει περίπατο όπως λένε.

        1. Δεν υποθήκε πουθενά αυτό το πράγμα,επισημάνθηκε όμως ότι δεν έχει πολύ νόημα η επένδυση στο F-35(που παραμένει προβληματικό) αφού ξεκίνησε το πρόγραμμα ανάπτυξης για ένα νέο σύστημα που θα είναι πιο προηγμένο και χωρίς πολιτικούς περιορισμούς.

  9. @Spartan
    Φίλε μου πολύ καλό το : F – Τενεκεπέντε, έγραψες!

    Επίσης θα έλεγα, εκτός των γνωστών προβλημάτων που ακόμα αντιμετωπίζει ένα
    αεροσκάφος που είναι αρκετά χρόνια στην παραγωγή, οτι είναι κυρίως όπλο κρούσης
    πρώτης επίθεσης.

    Είμαστε εμείς μια Χώρα που προβαίνει ή θα προβεί σε προληπτικά
    χτυπήματα όταν κρίνει οτι κινδυνεύουν τα κυριαρχικά της δικαιώματα, ή θα φέρει στο μηδέν
    όποιες απειλές (ακόμα και υποδομές) φαίνονται να αναπτύσσονται από γειτονικά εχθρικά
    κράτη, όπωσ κάνει το Ισραήλ χρόνια τώρα.

    Αν δεχθούμε πρώτοι επίθεση και δοθεί εντολή για απάντηση, μια χαρά θα κάνουν τις αποστολές
    κρούσης και τα Rafale με τα αντίστοιχα όπλα

    Γιατί θα πρέπει να συντηρούμε ένα άλλο επιπλέον ακριβό και προβληματικό τύπο στον στόλο μας?

    Για να κάνουμε στατική επίδειξη τεχνολογίας ή για να είναι στα shelter φορτωμένα με Mavericks και να
    φοβούνται οι απέναντι οτι θα τα σηκώσουμε, χωρίς την άδεια των Ισαποστάκηδων?

    1. Η απάντηση είναι εύκολη νομίζω, αφού τα προληπτικά χτυπήματα είναι προνόμιο συγκεκριμένων χωρών με εξωτερική πολιτική που δεν συμβαδίζει με τον ΚΧΗΕθ τον οποίο πότε ερμηνεύουν όπως τους συμφέρει και πότε τον αγνοούν εντελώς.

      Στον σκληρό ανταγωνισμό η εταιρία λοκχίντ θέλει να έχει το πάνω χέρι στην αγορά και στην Ευρώπη για οικονομικούς λόγους,και οι ΗΠΑ υποστηρίζουν αυτή την προσπάθεια για πολιτικούς λόγους. Στις χώρες που έχουν πολιτική επιρροή.

  10. TO F35 ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΛΑΘΟΣ ΕΠΙΛΟΓΗ ΟΣΟ ΟΙ MMSC,HΔΗ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΒΓΑΖΟΥΝ 6ηςΓΕΝΙΑΣ ΓΙΑΤΙ ΤO F35ΕΧΕΙ ΑΛΥΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΟ ΣΕ ΧΡΗΣΗ.ΜΕΙΩΣΑΝ ΑΠΟ 1750 ΣΤΑ 1000 ΚΑΙ ΠΑΝΕ ΓΙΑ F15 KAI F16…TO ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΓΙΑ ΕΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΠΟΥΜΕ ΣΤΟ FCAS H ΣΤΟ TEMPES H AKOMA KAΙ ΣΤΟ 6ΗΣ ΓΕΝΙΑΣ Α/Φ..ΕΑΝ ΠΑΕΙ ΚΑΛΑ Η ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΠΕΛ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΠΝ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΜΙΑ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ ΠΑΚΕΤΟ ΜΕ 20-22 ΑΚΟΜΑ RAFALE….ΠΕΡΑ ΟΜΩΣ ΑΠΟ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΑΜΦΙΒΑΛΛΩ ΣΦΟΔΡΑ ΑΝ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΜΑΣ ΑΝΤΕΧΕΙ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΡΕΓΑΤΕΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ,Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ»ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ»ΤΟΥ,ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΟΤΙ ΟΤΑΝ ΠΙΑ ΒΓΟΥΜΕ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ-ΦΥΛΑΚΕΣ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΤΗΝ ΣΚΛΗΡΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΙΟ ΚΑΘΑΡΑ ΚΑΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΝΔ

    1. Δεν αντέχει η οικονομία μας συμφωνώ. Αλλά αν δεν κάνουμε αυτά τα έξοδα για την άμυνα που στην πραγματικότητα θα έπρεπε να δώσουμε πολύ περισσότερα για να καλύψουμε όλες τις ανάγκες τότε το κόστος θα ειναι απείρως πιο βαρύ γιατί θα ξυπνήσουμε ένα πρωί και θα έχουμε απομείνει με τη μισή χώρα.

          1. Βασίληςκ αυτό μένει να το δούμε. Για το καλό της πατρίδας ελπίζω πως όχι και σ’ αυτό σίγουρα είμαστε σύμφωνοι όλοι γιατί εδώ μιλάμε σαν πατριώτες ανεξάρτητα από τις κομματικές τοποθετήσεις.

    2. Ναι η παγκοσμια πανδημια και τα αναγκαια μετρα φταινε .
      Ενω αν ησουν »εξω»» μετα τις 9 λχ το βραδυ θα ειχατε σωσει την χωρα ορισμενοι .Το θεμα δεν ειναι οι μεταλλαξεις του ιου αλλα οι μεταλλαξεις της λογικης ορισμενων .
      Η επομενη γενια αεροσκαφων δεν βγαινει επειδη το F35 ειναι αποτυχημενο αλλα σαν εξελικτικο βημα και οπωσδηποτε θα επρεπε να μας ενδιαφερει οποτε η λογικη του ειδους αντι του ενος παιρνουμε το αλλο ειναι λανθασμενη.

      1. ETS….ΠΩΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΤΙ ΣΟΥ ΘΙΞΑΜΕ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ[ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΑΚΟΜΜΑΤΙΣΤΟΣ,ΜΗΝ ΝΟΜΙΖΕΙΣ ΟΤΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΩ ΑΛΛΟΥΣ]…ΜΙΛΗΣΑ ΕΓΩ ΓΙΑ ΜΕΤΑ ΤΙΣ 9 ΤΟ ΒΡΑΔΥ?ΕΧΕΙΣ ΠΑΡΩΠΙΔΕΣ?ΔΕΝ ΒΛΕΠΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΙΝΗΤΑΙ ΤΙΠΟΤΑ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ?ΑΠΟ ΠΟΥ ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΣΟΔΑ?ΣΤΑ 390 ΔΙΣ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΜΗΠΩΣ ΘΥΜΑΣΑΙ ΓΙΑ ΠΟΣΑ ΜΑΣ ΒΑΛΑΝΕ ΣΤΗΝ ΦΑΚΑ?

        1. Βασίληςκ επειδή κι εγώ έκανα λόγο για κομματικές τοποθετήσεις να διευκρίνησω πως το σχόλιο μου ήταν εντελώς γενικό. Σε καμία περίπτωση δεν ήταν σπόντα για σένα. Για να αποφύγουμε τις παρεξηγήσεις.

  11. Αν και δεν είμαι ειδικός, πιστεύω πως περισσότερο νόημα έχει τα χρήματα που θα δαπανηθούν για αγορά f35 να πάνε για αναβάθμιση και των υπολοίπων f16, δεύτερη μοίρα rafale και αγορά μεγάλου αριθμού σύγχρονων πυραύλων αέρος-αερος και όπλων ακριβείας αέρος-εδαφους και εάν περισσέψει κάτι για αγορά, μη επανδρωμένων με μεταφορά τεχνολογίας και συμπαραγωγή στην Ελλάδα ή αναβάθμιση του συστήματος αεράμυνας της χώρας με έμφαση στην αντιβαλλιστική άμυνα για να μπορέσει να αντιμετωπισθεί κάπως το διαρκώς αυξανόμενο βαλλιστικό οπλοστάσιο της Τουρκίας. Από την στιγμή που η Τουρκία δεν έχει κάτι να αντιτάξει εναντίον των μαχητικών της ΠΑ και δεν θα έχει για πολλά χρόνια ακόμα, πιστεύω ότι είναι ευκαιρία να γίνει επιτέλους μια σοβαρή επένδυση στον ήδη υπάρχοντα στόλο και να μην πεταχτεί άλλη μια ευκαιρία στο κάλαθο των αχρήστων.

  12. Ο ανθρωπος ειτε ειιναι ΗΛΙΘΙΟΣ, ή κανενας δεν ττον εχει ενημερωσει ή παιζει πολιτικα παιγνια γιατι ετσι του ειπαν να πραξει !!!

    Ρε. μητσο ΠΟΥ ΠΑΣ ξυπολητος στα αγκαθια, βρε;;;;;

    Θα σου μπει κανενα αγκαθι κι θα την πληρωσει ΠΑΛΙ ο Ελληνικος Λαος – ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ!

    Λοιπον για τους ελληνοφωνους γιανκηδες. Τα πραγματα για την ΛΕΜΟΝΑΡΑ του αιωνα πανε απο το κακο στο χειροτερο…..

    Απολαυστε θεαμα…..
    https://www.defence-point.gr/news/f-35-lightning-ii-tis-usaf-pros-dramatiki-meiosi-paraggelion-yper-ton-f-16-ti-simatodotei
    https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a35282264/air-force-could-buy-f16-fighter-jets-again/
    » F-35 Lightning II, USAF: Προς δραματική μείωση παραγγελιών υπέρ των F-16… τι σηματοδοτεί;
    …/…
    άλλα λόγια τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth), ενώ παραμένουν επιθυμητά σε επανδρωμένα και μη μαχητικά, δεν έχουν πλέον καθοριστικό ρόλο για τα πρώτα στις επιχειρήσεις του άμεσου μέλλοντος. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ εξετάζει πλέον σοβαρά το ενδεχόμενο περικοπής των 1.763 F-35 και των τριών εκδόσεων που βάσει σχεδιασμού πρόκειται να αποκτήσουν η USAF, το USN και το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ (USMC), σε μόλις 1050!
    Στη σκέψη αυτή συντελεί και το γεγονός ότι η διαδικασία επίλυσης των προβλημάτων του F-35, φαίνεται να έχει ακόμη δρόμο, αλλά και στο ότι το κόστος ανά ώρα πτήσης δεν έχει περιοριστεί στο βαθμό που θα επιθυμούσαν οι Αμερικανοί επιτελείς, παραμένοντας σε επίπεδα της τάξης των 40.000 δολαρίων σύμφωνα με αρκετές πηγές.
    …/….»

    (καποια ελληνοφωνα θελουν ο Ελληνικο Λαος να χρεωνεται 40+ ΧΙΛΙΑΔΕΣ την ωρα πτησης για μια πλατφορμα οπλων που ειναι στην καλυτερη των περιπτωσεων ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ εαν οχι ΦΟΝΙΚΗ για τον πιλοτο της)

    Εχουμε κι αλλα – καταγγελιες – απο ΠΙΛΟΤΟΥΣ – με ατυχηματα που ενδεχεται να φερουν ακομα κι ΘΑΝΑΤΟ στον πιλοτο των ΦΟΥ(λεμοναρα)35 !!!!!
    https://doureios.com/provlimata-f-35aridon/
    » Προβλήματα F-35άρηδων…
    …/…
    Μια ενδιαφέρουσα οπτική σε κάποια “προβλήματα” που αντιμετωπίζουν οι ιπτάμενοι των F-35, έδωσε προσφάτως χειριστής του Ναυτικού των ΗΠΑ, με προϋπηρεσία σε AV-8B και F/A-18. O ιπτάμενος, απόφοιτος του Σχολείου Όπλων Τακτικής και εκπαιδευτής ο ίδιος, περιέγραψε προσφάτως κάποια από τα πιο απλά ζητήματα που απασχολούν και σχετίζονται με το “περιβάλλον” στο πιλοτήριο του F-35.
    …/…

    υ.γ.
    ΦΟΥ ρε ΦΟΥ…. φου κι φυσηξε ο βοριας.

    1. @Eksothen

      Μας λες συγκλονιστικα νεα. Αν οι ΗΠΑ περικοψουν την παραγγελια τους απο 1763 μοναδες σε 1050, η ηδη υψηλή τιμη μοναδος θα αυξηθει δραματικα, ακριβως οπως ειχε γινει με το F-22. Δεν ειναι για εμας αυτο το πανάκριβο μαραφέτι.

      1. Αγαπητε NF,

        ΔΕΝ τσουλαει το λεμονι με το τιποτα !

        Το Ηνωμενο Βασιλειος της Αγγλιας, εχει βαλει το προγραμμα φου35 στον καταψυκτη, κι εξεταζει σοβαρα την επαναφορα – μετα απο δομικες ανανεωσεις κι επιπροσθετα νεα συστηματα – τα Harrier.

        Λιγη δημοσιευση βρηκε το γεγονος, που ο πρωην Ενοικος, Προεδρος, του Λευκου Οικου – απο το 2017 – ειχε υπογραψει να προχωρησει το προγραμμα της Boeing, F18 Super Hornet, διοτι πολυ απλα το προγραμμα της Lockheed Martin στα φου 35 ειχε υπερ ογκωθει κι ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΚΑΛΥΤΕΡΕΥΣΗ στα προβληματα που αντιμετωπιζε το μεγαλυτερο Λεμονι του Πλανητη Γη:
        https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/air-warfare-symposium/2017/02/17/trump-flirting-with-big-super-hornet-order/

        https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/trump-asks-boeing-for-f-18-pitch-citing-tremendous-cost-overruns-of-lockheed-martin-f-35/

  13. Προφανώς και σε λίγα χρόνια θα χρειαστούμε ΚΑΙ 5ης γενιάς αεροσκάφη. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα είναι τα (σημερινά) F35.
    Έχουμε καιρό ως τότε.

  14. Χάλια το F35 πολύ κακή αγορά και τους Ισραηλινούς κοροιδα τους έπιασαν και αυτούς κρίμα…
    Και πήραν και μπλοκ που είναι τενεκέδες μακριά μακριά θα την πάθουμε όπως οι Ισραηλινοί που τους έδωσε η LM σαπάκια στους άχρηστους.

      1. Και το κοστος πτησης για το οποιο κλαιγονται ορισμενοι στα σχολια τσαμπα και η επενδυση σε υποστηριξη τσαμπα ολα τσαμπα .Αλλο εκπτωση αλλο τσαμπα.

        1. Μονο που απο usa μεριας τους σκανε και κατι δις για αμυντικη βοηθεια, το πως τα διαχειριζονται δε το ξερες (τα χρηματα) εκτος του οτι τοα ξηλωσαν για να βαλουν δικα τους συστηματα.

  15. Τρία απο δω, έξι απο κεί, πέντε απο πέρα, μετά θέλουμε και καλές τιμές και βιομηχανικό έργο.
    Και θέλουμε και να πετάνε…

    Και τα Ραφάλ παρόλο που τα λατρεύω λάθος ήταν κατά την γνώμη μου. Λάθος να εισαγάγεις έναν ακόμα τύπο με άλλους κινητήρες άλλα ηλεκτρονικά κλπ κλπ. Δύο τύποι είναι το μαξ που μπορούμε να αντέξουμε, κι αυτή την στιγμή πάμε ήδη σε πέντε, F-16 με κινητήρες GE, F-16 με κινητήρε P&W, Μιράζ, F4, πήραμε και Ραφάλ… Αλλά έγινε. Αν τα Ραφάλ μείνουν 18, πάρουμε και 18 F35, ε, ας πάρουμε και 18 EF-2000 να μην παραπονιόνται οι Γερμανοί, ωστε στο τέλος να μην πετάει απολύτως τίποτα.

  16. @Christos

    Δεν τους πιάσανε κοροΐδα τους Ισραηλινούς. Είναι οι μόνοι που έχουν άδεια, νομίζω,
    πρόσβασης στους πηγιαίους κωδικούς καθώς επίσης, εξασφάλισαν οτι Ισραηλινές
    εταιρίες μπορούν να πειράξουν το οιτιδήποτε πάνω στο αεροσκάφος κάνοντας
    customizing στις δικές τους ανάγκες

  17. Χιλες φορές το Φ35 αντι τα σαπακια mmsc.
    Αν μας αποδεσμευσουν κ τα.οπλα που χρειαζόμαστε ειναι μια καλη επιλογή που φοβιζει κ τους Τούρκους. 22 φ35 κ 18 ραφαλε εως το 25 ειναι βαρύς πονοκέφαλος για τους γειτονες σε συνδυασμό με 4 Μπελχ@ρρα.
    Η προσθήκη των mmsc ειναι οριστικά το τελος του ΠΝ

    1. @Διηνέκης
      Και μερικά Su-30MKI τώρα που πιάσαμε φιλίες με τους Ινδούς (…) αλλά και για τις ισορροπίες με το Ξανθό το Γένος…

  18. Ελπίζω να είναι μπλόφα, αντίστοιχη των δήθεν…120+ F-35 του Ερντογάν.

    Για να είμαστε μετριοπαθείς, οποιαδήποτε σκέψη πριν το τέλος της δεκαετίας για F-35 είναι απαγορευτική ή αυτοκτονική. Αρκεί να διαβάσει κανείς την τελευταία δημοσιευμένη επίσημη αναφορά της Διεύθυνσης Επιχειρησιακών Δοκιμών και Αξιολόγησης του Κογκρέσου των ΗΠΑ (DOT&E), για να καταλάβει για το μπάχαλο που μιλάμε. Κάποια ενδεικτικά σημεία πολύ επιγραμματικά:

    -3,000 από τις 10,000 διαδικασίες παραγωγής των F-35 δεν πληρούν τις ποιοτικές προδιαγραφές, και παραδίδονται αεροσκάφη μειωμένης αξιοπιστίας και συντηρησιμότητας.

    -Υπάρχουν ακόμα (άνοιξη 2020!) αποτυχίες στις δοκιμές του ΑΙΜ-120 AMRAAM που απαιτούν διορθώσεις στα συστήματα αποστολής του αεροσκάφους.

    – Ο εξομοιωτής Joint Simulation Environment (JSE), απαραίτητος για την ολοκλήρωση των επιχειρησιακών δοκιμών (!) είναι τρία χρόνια πίσω σε εξέλιξη αφού χρειάζεται ώριμα αεροσκάφη και πραγματικές πτήσεις για να καταγραφούν δεδομένα και να έχει ακρίβεια, αλλά δεν υπάρχουν ώριμα F-35. Φαύλος κύκλος. Η έκδοση Block 4 θα στηριχτεί ακόμα περισσότερο σε εικονικά τεστ (Modeling & Simulation, S&M), αλλά δεν έχει γίνει αλλά ούτε έχει προγραμματιστεί καμία βελτίωση στα εργαστήρια και στις εγκαταστάσεις εξομοιώσεων που υπολείπονται σε υποδομές και εξοπλισμό.

    – Η διαδικασία «συνεχούς επαύξησης ικανοτήτων» C2D2 (Continuous Capability Development and Demonstration) σχεδιασμένη να αποδίδει ένα Ελάχιστα Αποδεκτό Προϊόν (Minimum Viable Product -MVP) κάθε έξι μήνες απλά δεν λειτουργεί, αφού ούτε κάθε έξι μήνες παραδίδει βελτιώσεις όπως προβλέπονταν, αλλά και οι όποιες βελτιώσεις εισάγονται δημιουργούν προβλήματα σε άλλες λειτουργίες που θεωρούνταν ότι είχαν σταθεροποιηθεί. Επιπλέον, οι αναβαθμίσεις των εξομοιωτών και των MDLs (Mission Data Loads) καθυστερούν και ως συνέπεια τα MVPs που παραδίδονται έχουν δοκιμαστεί ελάχιστα ή καθόλου πριν την παράδοσή τους, με συνέπεια σημαντικά προβλήματα να ανακαλύπτονται στις Επιχειρησιακές Δοκιμές (ΟΤ) ή στο πεδίο.

    – Αυτό συμβαίνει γενικά με την έκδοση Block 4 που δημιουργεί νέα προβλήματα με τους ρυθμούς που λύνει άλλα προβλήματα.

    – Δεν φτάνουν τα αεροσκάφη κωδικοποιημένα ως Επιχειρησιακών Δοκιμών (Operational Testing – OT) και δεν υπάρχουν προβλέψεις χρηματοδότησης για νέα. Τα αεροσκάφη αυτά δέχονται τις τροποποιήσεις που δοκιμάζονται πρώτα από τον στόλο Δοκιμών Αξιολόγησης (Development Testing – DT) για τον οποίο όμως δεν υπάρχει συμβόλαιο υποστήριξης. Άρα σύμφωνα με την έκθεση δεν υπάρχουν τα αεροσκάφη και η χρηματοδότηση ώστε να ολοκληρωθούν οι αναγκαίες Επιχειρησιακές δοκιμές σε επίπεδο αποστολών.

    – Το αρμόδιο εργαστήριο U.S. Reprogramming Laboratory (USRL) εξακολουθεί να στερείται του απαραίτητου εξοπλισμού για να δοκιμάσει και να βελτιστοποιήσει τα MDLs (Mission Data Loads) σε ρεαλιστικές συνθήκες ώστε να σιγουρευτεί για την αποτελεσματικότητά τους. Παρόλα αυτά το γραφείο JPO πρόσφατα μείωσε την χρηματοδότηση στο USRL και έκανε περικοπές στις πτητικές δοκιμές για την υποστήριξη νέων MDLs, περιορίζοντας τις δοκιμές μόνο στα ακατάλληλα εξοπλισμένα εργαστήρια.

    – To 2019 και οι δύο γραμμές δοκιμών του USRL αναβαθμίστηκαν με 8 από προηγουμένως 3 γεννήτριες σημάτων υψηλής πιστότητας. Αν και αποτελεί βελτίωση, ακόμα και οι 8 υπολείπονται σημαντικά των 16-20 γεννητριών που το ίδιο το γραφείο JPO συνιστούσε σε ανάλυση που έκανε το 2014.

    -Το εργαστήριο προγραμματισμού USRL θα χρειαστεί νέο hardware για παρέχει MDLs για τα αναβαθμισμένα avionics των F-35 Block 4, ενώ θα πρέπει να συνεχίζει να υποστηρίζει παλαιότερα Block για απροσδιόριστο χρόνο (μέχρι να αναβαθμιστούν ή να αποσυρθούν). Οι διαμορφώσεις αυτές περιλαμβάνουν αεροσκάφη με επεξεργαστές TR-2 (Technology Refresh -2) , αεροσκάφη με software της σειράς 30 (παλαιό), αεροσκάφη με το αρχικό σύστημα EW, αεροσκάφη επιπέδου ΤR-2 αλλά με τον νέο εξοπλισμό EW (Digital Channelized Receiver Techniques Generator) που είναι των Lot 11 και μετά, και αεροσκάφη TR-2 με νέους επεξεργαστές απεικόνισης (display processors) μεταξύ άλλων. Δεν υπάρχει κατάλληλος σχεδιασμός για την υποστήριξη όλων αυτών των διαμορφώσεων.

    -Για να υποστηρίξει τα Block 4 με software της σειράς 40, οι απαραίτητες αναβαθμίσεις του USRL θα έπρεπε ήδη να είχαν συμβολαιοποιηθεί. Παρόλα αυτά, δεν έχουν ακόμα διευκρινιστεί ούτε οι απαιτήσεις για τα συμβόλαια αυτά.

    -Αν και υπήρχε μια μικρή τάση για αύξηση της διαθεσιμότητας αεροσκαφών, οι διαθεσιμότητες του στόλου συνολικά υπολείπονται σημαντικά του στόχου του 65 τοις εκατό.

    -Κάθε μια από τις εκδόσεις του F-35 πληροί μόνο μια από τις τρεις απαιτήσεις ωριμότητας και αξιοπιστίας που έχει θέσει το έγγραφο JSF Operational Requirements Document (ORD). Καμία από τις εκδόσεις δεν πληροί τις δύο απαιτήσεις συντηρησιμότητας του εγγράφου ORD.

    -Το γραφείο JPO αναγνώρισε ότι το πρόγραμμα δεν θα πετύχει τους στόχους που είχαν τεθεί για την ωριμότητά του από το ORD (Operational Requirements Document). Ζήτησε και κέρδισε να μεταβληθούν οι αρχικές απαιτήσεις προς το χειρότερο. Αυτό θα έχει αντίκτυπο να μην μπορεί να ανταπεξέλθει και στις απαιτήσεις για παραγωγή εξόδων (Sortie Generation Rate-SGR), μια από τις βασικές παραμέτρους-κλειδί (Key Performance Parameter).

    -Αν και κάποια θέματα κυβερνοασφάλειας έχουν επιλυθεί, δοκιμές που έγιναν στην φάση IOT&E συνεχίζουν να παρουσιάζουν τρωτά σημεία που είχαν επισημανθεί σε προηγούμενες περιόδους δοκιμών και δεν έχουν ακόμα επιλυθεί. Περισσότερες δοκιμές είναι απαραίτητες για να αποτιμηθεί η κυβερνοασφάλεια των συστημάτων υποστήριξης και του αεροσκάφους.

    -Η έκδοση λογισμικού 30R04 χρειάστηκε περισσότερο χρόνο και υποεκδόσεις (builds) από ότι σχεδιάζονταν. Προβλήματα εξακολούθησαν να ανακαλύπτονται έπειτα από την ανάπτυξή της, και στις επιχειρησιακές δοκιμές και στο πεδίο.

    -Ο χρόνος μεταξύ των Δοκιμών Εξέλιξης (DT) της έκδοσης λογισμικού 30R04 και της εισαγωγής της στο πεδίο ήταν 13 μήνες (Μάιος 2019 – Ιούλιος 2020) αντί για 6 μήνες που σχεδιάζονταν.

    -Μετά από 6 μήνες δοκιμών και τέσσερις υποεκδόσεις της έκδοσης 30R04, το γραφείο του προγράμματος JPO (Jointed Program Office) παρέδωσε την έκδοση 30P04.012. Παρόλα αυτά οι μονάδες βρήκαν πολλαπλά προβλήματα με την έκδοση αυτή, και το γραφείο JPO ανέπτυξε καινούργια έκδοση, την 30R04.5.

    -Στην νέα έκδοση αυτή, την 30R04.5 βρέθηκαν 19 προβλήματα και υπήρξαν 37 αναφορές για ανωμαλίες. Οι διορθώσεις σε αυτές υπολογίζονταν τον Μάρτιο 2020, αλλά συνεχόμενες ανακαλύψεις νέων προβλημάτων καθυστέρησαν την νέα έκδοση 30R04.52 μέχρι τον Ιούλιο του 2020.

    -Σε δοκιμές πεδίου της έκδοσης 30R04.53 βρέθηκαν δύο προβλήματα Κατηγορίας 1 (της σοβαρότερης) και άλλα 6 ακόμα.

    -Η έκδοση 30R05 που θα διόρθωνε τα προβλήματα αυτά χρειάστηκε περισσότερο χρόνο και υποεκδόσεις από ότι σχεδιάζονταν.

    -Λόγω σημαντικών και ανεπίλυτων προβλημάτων που παρουσίαζε η έκδοση 30R05 και την ανάγκης να προχωρήσει η εξέλιξη της επόμενης έκδοσης 30R06, τελικά η έκδοση 30R05 αποσύρθηκε από χρήση πεδίο κατά παράβαση των σχεδιασμών παράδοσης.

    -Οι καθυστερήσεις αυτές των εκδόσεων 30R04 και 30R05 είχαν ως συνέπεια η δοκιμές και ενσωμάτωση των Small Diameter Bombs (SBD II) και των ΑΙΜ-9Χ block II μεταξύ άλλων ικανοτήτων να μετακυλήσουν από την έκδοση 30R06 σε άλλες μελλοντικές εκδόσεις. (κοινώς….ΧΑΟΣ)

    -Το κόστος υποστήριξης του λογισμικού (software) δημιουργεί ανησυχία. Η ανάγκη για υποστήριξη πολλαπλών διαμορφώσεων σε hardware μαζί με την ταυτόχρονη ανάγκη για διαχείριση των στόλων δοκιμών εξέλιξης και επιχειρησιακών δοκιμών ώστε να έχουν αναβαθμισμένο hardware για να υποστηριχτεί και η παραγωγή νέων αεροσκαφών, θα συνεχίσουν να δημιουργούν προβλήματα στον περιορισμένο προϋπολογισμό.

    Αυτά ως μια πραγματικά «μικρή ένδειξη» τι συμβαίνει (εν έτη 2020!) στο πρόγραμμα του F-35, μετά από 20 σχεδόν χρόνια και εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια, και τουλάχιστο 5 χρόνια πριν την πρώτη υποτίθεται «ώριμη» έκδοσή του την Block 4 που αναμένεται το 2026 στην καλύτερη περίπτωση αν αναλογιστεί κανείς πόσες βασικές ελλείψεις υπάρχουν ακόμα σε κρίσιμες υποδομές και χρηματοδότηση.

    Διαβάστε την ολόκληρη σε αυτό το link (σελίδα 19 και μετά):
    https://www.dote.osd.mil/Portals/97/pub/reports/FY2020/other/2020DOTEAnnualReport.pdf?ver=rvLsaCQ_njLmPDrNIFJBWQ%3d%3d

    1. Και όλα αυτά χωρίς να συμπεριλαμβάνονται «γνωστά» προβλήματα όπως με το ραντάρ σε έρευνα αέρος-επιφανείας, το πυροβόλο των F-35A που δημιουργεί ρωγμές και γι’ αυτό θα χρησιμοποιείται μόνο σε ανάγκη ή πολεμικές συνθήκες, τους περιορισμούς σε διάρκεια υπερηχητικής πτήσης στις εκδόσεις B και C λόγω πρόκλησης φθορών στην ουρά, τις μόλις 2000 ώρες δομικής ζωής που έχουν τα F-35B, τις υδραυλικές γραμμές στους τροχούς που αν σκάσει λάστιχο ενδέχεται να πάθουν ζημιά που μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια του αεροσκάφους, στις μπαταρίες σε χαμηλές θερμοκρασίες που αποτρέπουν την εκτέλεση εξόδου, την συμπίεση της καμπίνας του πιλότου, το φαινόμενο «green glow» του προβολικού συστήματος του κράνους, την ψύξη των F-35 με καύσιμο λόγω υπερβάσεων στο βάρος, την ανάγκη το καύσιμο να μην είναι ζεστό αφού χρησιμοποιείται και ως ψυκτικό, τις 17 ώρες που χρειάζονται οι stealth βαφές των θυρίδων να στεγνώσουν, των ατελείωτων προβλημάτων του ALIS, των ελλείψεων σε ανταλλακτικά που φτάνουν τις 8000 τον μήνα και αθροίζονται, κ.α.

    2. Όταν σε ένα παλιό μου σχόλιο είχα γράψει πως το f35 άσχετα από το πόσα αεροσκάφη έχουν παραχθεί μέχρι σήμερα είναι ένα ανολοκλήρωτο πρότζεκτ με τεράστια ακόμα προβλήματα κάποιοι έπεσαν τότε να με φάνε. Για αυτά ακριβώς που γράψατε μιλούσα αλλά κάποιοι στην Ελλάδα όχι μόνο θέλουν να κλείσουν τα μάτια και τα αυτιά τους αλλά θέλουν να βγάλουν και αυτούς που προσπαθούν να τα έχουν ανοιχτά τρελούς, ακόμα και όταν μιλούν με επιχειρήματα.

    3. Ε και; Καποιοι θα πανε τσαμπα διακοπες με τις κυριες τους στην αλλη πλευρα του Ατλαντικου, καποιοι θα εχουν μια μικρη ωθηση στην καριερα, καποιοι θα εχουν μικρη ωθηση στην εκτιμηση της Πρεσβειας, καποιοι θα βγαλουν «μερισματα» εξτρα παρθενα.

      Εαν βαλεις αυτα που μολις ειπα στη ζυγαρια με ολα τα προβληματα που αναφερει η επισημη εκθεση που quotάρεις, που νομιζεις οτι γερνει;

    1. @ΚΟΥΛΟΥΡΗΣ
      Το λατρεύω αυτό το αεροπλάνο, μακάρι να είχαμε το μυαλό να μπαίναμε συμπαραγωγοί και να είχαμε τώρα έναν κορμό από 60 Ραφάλια, αλλά δεν γίνεται να έχεις πενήντα τύπους. Απ την στιγμή που δεν αποσύρονται ούτε τα Μιραζ (δύο τύποι) ούτε τα F-4 ούτε τα F-16 με τους GE κινητήρες (μπλόκ 30 κ’ 50) η αγορά Ραφάλ ήταν λάθος, τα λεφτά καλύτερα να πήγαιναν στον κορμό, δλδ στα F16. Είτε σε εκσυχρονισμό είτε σε όπλα/ατρακτίδια είτε σε πρόσθετους αριθμούς.

      1. Εκτος από τα όπλα και ατρακτίδια υπάρχουν και άλλες ανάγκες όπως ο εκσυχρονισμός του δικτύου RADAR/SAE και των PATRIOT/SKYGUARD

        Με τα 2.5 bill των RAFALE όλα αυτά θα μείνουν πίσω φοβάμαι ΠAΛΙ

        Εφόσον οι γείτονες κόπηκαν από το F-35 με 150 εκσυχρονισμένα F16 και μερικά ακόμα -5 μεταχειρισμένα μια χαρά θα ήμασταν για αυτή τη δεκαετία

        Μαζί με όπλα και ατρακτίδια αναγνώρισης στόχευσης όπως γραφεις

        Αλλα θέλαμε φαραωνικά προγράμματα εν μέσω ύφεσης κορονοϊού

        1. @CK
          Φαραωνικό μπορεί να φαντάζει για τα σημερινά δεδομένα στην οικονομία το πρόγραμμα για τα πρώτα Rafale,αλλά όχι όσο φαραωνικό θα ήταν αν αγόραζαν F-35 αντί για Rafale που θα ήταν πιο ακριβό χωρίς να προσφέρει όσα προσφέρει ένα πλέον ώριμο σύστημα που είναι το γαλλικό. Υπόψην ότι η επένδυση σε ένα ευρωπαϊκό προϊόν είναι και πολιτικό κεφάλαιο που είναι απαραίτητο για την ελληνική οικονομία,ειδικά όταν είναι αποδεδειγμένα εξαρτώμενη απο οικονομική υποστήριξη που πρόσφερε και προσφέρει η Ευρώπη(με πακέτα Ντελόρ κλπ στην συνέχεια) και όχι οι ΗΠΑ που δεν θα έδιναν ούτε στο Ισραήλ αν δεν υπήρχε το ισραηλινό λόμπι που το επιβάλει στην πολιτική.

          1. @CK
            Αν στην επόμενη 15-ετία 20-αετία αποσύρονται τα F-4, τα M2000 και τα F-16 Μπλοκ 30 και αντικαθίστανται με Ραφάλ, έχει καλώς.

            Και συζητάμε για F-35 (ή όποιο άλλο νεώτερης γενιάς) για περίπου τότε.

        2. Εκτός των 2.5 bill υπάρχουν και τα λειτουργικά κόστη που συσσωρευμένα στην διάρκεια ζωής του οπλικού συστήματος είναι μερικές φορές πάνω απ το κόστος κτήσης. Ας πούμε 3 φορές.

          Αν έχεις 18 απο τούτο, 20 απο το άλλο κλπ κλπ αυτό το κόστος θα ανέβει στις 10 φορές. Που σημαίνει πως στο μέλλον θα έχεις λιγότερα αεροσκάφη, και θα τρέχεις και δεν θα φτάνεις πάλι.

          Στα επόμενα χρόνια θα έχουμε:

          F-16 Viper με κινητήρες Pratt & Whitney F100-PW
          F-16 blοck 50 εκσυγχρονιζόμενα σε +adv με κινητήρες General Electric F110-GE 129
          F-16 block 30 με κινητήρες General Electric F110-GE 100
          F-4 με κινητήρες General Electric J-79 (x2)
          M2000-5 Mk2 με κινητήρες SNECMA M53 P2
          Mirage 2000 EGM/BGM, ίδιοι κινητήρες άλλα ηλεκτρονικά.

          Και προσθέτουμε και Ραφάλ με έναν ακόμα νέο πύραυλο στην αλυσύδα.. Τα οποία είναι αεροπλάνα ίδιας γενιάς, εξαιρετικά, σύμφωνοι, αρκετά καλύτερα απ τα F-16 Viper σε κρούση (που δεν θα τα χρησιμοποιήσουμε για κρούση), κάπως καλύτερα απ τα F16 Viper (αν είχαμε τον AIM-120D) σε αποστολές αέρος, κι αυτό είναι, δεν είναι διαστημόπλοια να σου κερδίσουν πόλεμο μόνα τους.

          Λογιστικός εφιάλτης.

          Εγώ θα έδινα το βάρος στα F-16 και θα έπαιρνα ατρακτίδια κ’ όπλα που χρειάζονται δλδ AIM-120D, Harpoon, και AGM-158 JASSM ώστε να κάνουν αυτά που θέλουμε. Κι απο κει και πέρα θα έτρεχα ένα πρόγραμμα αντικατάστασης όλων των παλιών τύπων με ένα τύπο μόνο ωστε να μείνω με δύο τύπους, να πάρω βιομηχανικό έργο, καλύτερες τιμές κλπ και να μου περισσέψουν και λεφτά που θα έδινα σε λειτουργικά κόστη υποστήριξης 50 τύπων.

          1. Τα EGM νομίζω πως έχουν τελειώσει εδώ και πολύ καιρό Μάλλον οι Γάλλοι θα τα πάρουν όπως είναι χωρίς καν να επανέρθουν σε επιχειρησιακή πτητική κατάσταση

            Από τα F4E AUP πετάνε ελάχιστα κανονικά ο τύπος πρέπει να αποσυρθεί σήμερα κιόλας

            Και τα αλλα πάλι πολλοί τύποι αεροσκαφών και κινητήρων είναι

            Λογικά πρέπει να φύγουν και τα -5 και να παραγγελθεί 2h μοίρα RAFALE

            Εκτος και εάν γίνει κάνα θαύμα και πάρουν ta B30 τα UAE και μας δώσουν μερικά μεταχειρισμένα -5 ώστε να συμπληρωθούν οι αριθμοί με -5!!

          2. @CK
            Δεν νομίζω να είναι κορόιδο η χαζός ο Αλ Μακτούμ για να σου χαρίσει ένα εκσυγχρονισμένο M2000-9 που έχει ακόμα αρκετά να προσφέρει στα ΗΑΕ με φοϋλ εξτρά και πλήρες ικανότητες για ΑΑ/ΑΕ σε ανταλλαγή με ένα παλιό F-16 που ρίχνει απλά σίδερα και παλιούς αντιαεροπορικούς πυραύλους.

        1. Υπάρχουν πολλές αναφορές σχετικά με το θέμα και παλιότερες και πιο πρόσφατες.
          Ενδεικτικά μια σχετική παλιότερη έκθεση στη γνωστή αμερικανική εφημερίδα Boston Globe στην Ανατολική ακτή των ΗΠΑ,και μια πιο εκτενής παρουσίαση στα αρχεία του POGO που αναφέρει και συγκεκριμένους αριθμούς.

          From the Pentagon to the private sector
          In large numbers, and with few rules, retiring generals are taking lucrative defense-firm jobs

          http://archive.boston.com/news/nation/washington/articles/2010/12/26/defense_firms_lure_retired_generals/

          Brass Parachutes: The Problem of the Pentagon Revolving Door
          *https://www.pogo.org/report/2018/11/brass-parachutes/*

  19. Φοβουμαι οτι θα ειμαι αυτος που θα πει μια πικρη αληθεια: Η επιμονη προωθηση του F35, δεν προερχεται μονο απο τους πολιτικους, αλλα και απο το εσωτερικο της Αεροπορίας. Αυτο ακουγεται παράλογο, αλλα ειναι η πραγματικοτητα.
    Ποιοι κυριαρχούν στην Αεροπορία και ποιοι την διοικουν; Οι «Εφδεκαεξάρηδες» και οι «Φαντομάδες». Οι «Αμερικανοί» -ας τους πουμε ετσι-. Οι «Μιραζάκηδες», οι «Γάλλοι» , ειναι καταπιεσμένη μειοψηφία. Και οι «Αμερικανοί» δεν ηθελαν ποτε τα γαλλικα μαχητικα, και πιεζουν για F-35. Αυτο δεν βασιζεται σε καποια επιχειρησιακη λογικη, ειναι καθαρα θεμα επαγγελματικου εγωισμου. Οι «Αμερικανοί» ηθελαν να εχουν αυτοι το καλυτερο μαχητικο και τα μεγαλα κονδυλια που το συνοδεύουν, και οχι βεβαια οι «Γάλλοι». Το θεωρουν υποβαθμιση του δικου τους status. Δεν ηθελαν με τιποτα τα Ραφάλ, οπως δεν ηθελαν και τα ικανότατα Mirage 2000-5. Ευχαρίστως θα ξεφορτώνονταν τα γαλλικα μαχητικα αν μπορούσαν.
    Οι «Αμερικανοί» διοχετευσαν στον εξειδικευμενο Τύπο την εντονότατη δυσφορία τους για την επιλογη των Ραφάλ, και πιέζουν ακομα πιο εντονα για να αποκτηθει και το F35. Σε αυτο οι «Αμερικανοί» εχουν φυσικα συμπαταστάτες και τους Αμερικανούς -χωρις εισαγωγικα-.
    Ενα τυπικο παραδειγμα «Αμερικανού» στην Αεροπορία ηταν ο Πτεραρχος Χριστοδούλου. Ενω οι διαθεσιμοτητες των Μirage ειχαν καταρρευσει, αυτος μονο με την αναβαθμιση των F16 ασχολείτο, και ονειρευοταν F35, «για να παμε σιγα σιγα σε αεροσκαφος 5ης γενιας» οπως ελεγε, χωρις να πολυπροβληματιζεται ποσα τετοια αεροπλανα μπορουσε τελικα να αποκτησει και να διαχειριστει η Αεροπορια σε βαθος χρονου οταν καθε μοιρα F35 κανει 3.3 δισ. $$ και η ωρα πτησης κοστιζει 44.000 $$.
    Ειχε αναθεσει μαλλιστα στη Lockheed και μελετη ενσωματωσης του F35 στην Αεροπορία υψους 3.000.000 $$, με τη συμφωνη γνωμη των πολιτικων, πριν καν υπαρξει αποφαση αγορας του αεροπλανου.
    Και μεταξυ μας, εγω αμφισβητω οτι το F35 ειναι «αεροπλανο 5ης γενιας», αφου στερειται χαρακτηριστικων οπως οπως η δυνατοτητα εκτελεσης ακραιων ελιγμων και supercruise. Δεν ειναι δυνατον να αναμασαμε τα φθηνα επικοινωνιακα συνθήματα marketing της Lockheed ως δηθεν επιχειρηματα.
    Οταν δυστυχως και στην Αεροπορία κυριαρχει νοοτροπία Ναυτικου, ή μαλλον χειρότερη, δεν προκειται να παμε μακρια.
    Ο Στρατός, ανεκαθεν ο φτωχός συγγενης, πρςπει να αντιδρασει, και να διεκδικησει ο,τι δικαιουται.

    1. Θα συμφωνήσω μαζί σου αγαπητέ. Δεν μπορώ να φανταστώ πως ένας τίμιος και με αίσθηση καθήκοντος Αρχηγός θα ζητούσε ποτέ F-35 για την ΠΑ στην κατάσταση που βρίσκεται το αεροσκάφος και το πρόγραμμα, πολλώ δε μάλλον σε συνδυασμό με την κατάσταση που βρίσκεται η οικονομία, πολλά από τα ιπτάμενα μέσα της ΠΑ και γενικά με τις συνολικές ελλείψεις που αντιμετωπίζει το Όπλο ή εξίσου σημαντικοί τομείς όπως το Σύστημα Αεροπορικού Ελέγχου (ΣΑΕ).

      Παντού και μη εξαιρουμένης της ΠΑ φαίνεται πως υπάρχουν οι «ιδεαλιστές», άνθρωποι που υπηρετούν την πατρίδα με κάθε μέσο, τρόπο και αυτοθυσία γιατί πιστεύουν στα ιδανικά της και έχουν ακεραιότητα χαρακτήρα, και οι «ρεαλιστές» που έχοντας βολικά πείσει τους εαυτούς τους για την ματαιότητα της ηθικής ακεραιότητας και της έννοιας της πατρίδας, υπηρετούν την καριέρα τους, και ξένες δυνάμεις και συμφέροντα.

      Οι λεγόμενες «γενεές» στα αεροσκάφη είναι εν πολλοίς αυθαίρετες έννοιες και κυρίως προϊόν ενός marketing, αφού δεν έχει πουθενά διευκρινιστεί ή συμφωνηθεί ποια χαρακτηριστικά και τεχνολογίες χαρακτηρίζουν την κάθε γενιά. Αν κάποιος πιστεύει πως ότι χαρακτηρίζεται ως «5ης γενιάς» αυταπόδεικτα υπερέχει καθολικά από τις προηγούμενες, ας δει για να θυμηθεί το άλλο «5ης γενιάς» υποψήφιο μαχητικό των ΗΠΑ , το τερατώδες X-32 της Boeing που και αυτό σύμφωνα με την «λογική» πολλών ως «5ης γενιάς» θα ήταν υπέρτερο των F-16, F-15, Eurofighter, Rafale κτλ. ενώ είναι ο απόλυτος ορισμός του κουβά.

      https://lh3.googleusercontent.com/proxy/pnUiqCrBdvpEAeOisNCc2lJkTPfeftDyZp6aE6uWUguFmuGvhFUXsbYN8FvfPStpBhGMBocyVMr6HYYXV_pObvkI41ddzavBGY8zFhD6gG1rpLFNXgj4_MDyICKj8SgbBQThwg

  20. Η αποφαση για τα F-35 ειναι καθαρα πολιτικη με γνωμονα την αποζημιωση των Ουσαιων για την Νεα Αμυντικη Συμφωνια που ερχεται αλλα και την απωλεια των φρεγατων παντα βεβαια με το προσχημα της ομογενοποιησης των τυπων των αεροσκαφων μας κατα τα προτυπα του Ισραηλ

    Οσο για τα φαραωνικα ποσα που ακουγονται οντως ειναι εκτος πραγματικοτητας και δυο τινα συμβαινουν.
    Αφενος οι Αριστοι υποσχονται προμηθειες και χρημα γιατι ετσι κι αλλιως θα τα πληρωσουν οι επομενες κυβερνησεις (sic) ειτε γιατι καποιοι τους εχουν υποσχεθει οτι θα τους βαλουν πλατη.
    Καλλιστα θα μπορουσαμε να υποθεσουμε οτι οι Ουσαιοι δεχτηκαν την δωρεαν βοηθεια των 2δις ετησιως βασει της ΝΑΣ για τα επομενα 5 χρονια ωστοσο η περιρεουσα ατμοσφαιρα δεν φαινεται να αφορα απκκλειστικα αυτη την αποφαση αλλα κατι αλλο το οποιο να ερχεται απο Αραβια μερια…..

  21. Ξεχασε να πει προφανως ο κκ Υπουργος πως τα Φτου35 θα ειναι απο τα μεταχειρισμενα Λοτ3.
    Καποιο σχολιο για το ΓΙΑΛΟΨΟΣ εχουμε; Τις ρουφηξαμε τις κορβετινες;

  22. Έχω μερικές απορίες. Επειδή δεν ξέρω αν το F35 είναι καλό ή όχι, μήπως μπορεί κάποιος από τους βαθείς γνώστες να μου απαντήσει:

    -Γιατί οι Ισραηλινοί δέχθηκαν να τους δώσουν «τσάμπα» τα F35 (όπως μας πληροφόρησε γνώστης των προμηθειών οπλικών συστημάτων) και δεν ζήτησαν αντί γι αυτά να τους δώσουν κάποιο άλλο οπλικό σύστημα; Μήπως θα είχαν πρόβλημα οι Ισραηλινοί να πουν στις ΗΠΑ «μη μας δίνεται τα F35. Δεν τα θέλουμε. Δώστε μας (για παράδειγμα) μερικά ακόμη F16 που τα προτιμάμε ή κάποια άλλα συστήματα»;

    – Ας πούμε ότι οι Ισραηλινοί δεν ήθελαν να τους χαλάσουν το χατήρι (τους Αμερικανούς) και πήραν τσάμπμερικά «άχρηστα» F35. Γιατί τα χρησιμοποιούν και μάλιστα σε πολεμικές αποστολές; Οι Ισραηλινοί έχουν μεγάλη πείρα από πολεμικές συγκρούσεις και αν διαπίστωναν ότι ήταν άχρηστο αεροπλάνο, θα το κρατούσαν μόνο για παρελάσεις. Αντιθέτως, όμως, αυτοί το χρησιμοποιούν συνεχώς σε πολεμικές επιχειρήσεις. Συνεχώς.

    – Αν υποθέσουμε ότι οι Ισραηλινοί, μετά από τόσες δοκιμές και επιχειρήσεις, διαπιστώνουν τελικά ότι πρόκειται για τενεκέ. Γιατί έχουν φαγωθεί να μην δοθούν τενεκέδες σε Αραβικές χώρες; Κανονικά δεν θα έπρεπε να τους αφήσουν να παραγγείλουν δεκάδες χρυσοπληρομένα τενεκεδάκια και αυτοί να κρυφογελάνε με το πάθημά τους; Γιατί συμβαίνει το αντίθετο;

    Αν κάποιος έχει σοβαρές απαντήσεις, θα παρακαλούσα να μας κάνει σοφότερους.

    1. Δεν είμαι βαθύς γνώστης μπορώ όμως να σου δώσω κάποιες απαντήσεις, αν είναι σοβαρές και θα σε κάνουν σοφότερο το αφήνω στη κρίση σου.
      Αν εννοείς πολεμικές επιχειρήσεις την εκτόξευση πυραύλων από μεγάλες αποστάσεις σε μια χώρα που δεν έχει αεροπορία ούτε σύγχρονη αεράμυνα, ναι αυτό είναι κάτι που μπορεί να κάνει το F35 και μπορεί καλύτερα από το F16. Αν όμως η χώρα αυτή είχε αεροπορία είναι το F35 το κατάλληλο αεροπλάνο; η απάντηση είναι σίγουρα όχι γιατί το αεροπλάνο αυτό σίγουρα δεν είναι μαχητικό και δεν μπορεί να αντιμετωπίσει σύγχρονα μαχητικά.
      Οι πραγματικές πολεμικές επιχειρήσεις έχουν ένα ρυθμό που το αεροπλάνο αυτό με τις χαμηλές διαθεσιμότητες και τα τεχνικά προβλήματα δεν είναι κατάλληλο.
      Το ερώτημα που μας απασχολεί που δεν είμαστε Ισραήλ, είναι εάν η ΠΑ χρειάζεται ένα αεροπλάνο για να ρίχνει πυραύλους πού δεν έχουμε και ούτε μας δίνουν και που μειονεκτεί σε σχέση με ένα μέτριο μαχητικό στην εναέρια μάχη όπως το F16 που διαθέτουν οι τούρκοι.
      Εφόσον οι Αμερικανοί δεν μπορούν πλέον να κατασκευάσουν αεροπλάνα θα ήταν καλύτερα να έπαιρναν την άδεια να κατασκευάσουν τα typhoon για να αντικαταστήσουν τα f15 της αεροπορίας, τα gripen για να αντικαταστήσουν τα F16 , τα Rafale για να αντικαταστήσουν τα F18 του ναυτικού και να μην σκέφτονται να κατασκευάσουν f16 και f15 που είναι σχεδίασης της δεκαετίας του 70 γιατί όλα αυτά είναι καλύτερα από αυτά που έχουν. Ούτε εκπαιδευτικά δεν μπορούν πλέον να κατασκευάσουν και οι εταιρείες που συμμετείχαν στο πρόσφατο διαγωνισμό της αμερικάνικης αεροπορίας καμία δεν είχε δικό της αεροπλάνο αλλά συμμετείχαν με αεροπλάνα που σχεδίασαν ξένες εταιρείες, κέρδισε τελικά το αεροπλάνο που σχεδίασε η Saab.
      Θα πρέπει πλέον να ξεπεράσετε το μύθο του ότι είναι αμερικάνικο είναι καλύτερο, αυτό δεν ίσχυε ούτε στις δεκαετίες του 50 και του 60 .

      1. @ Mitch

        Πολύ καλά επιχειρήματα!
        Ας ελπίζουμε ότι μέχρι να φτάσει η σειρά μας και να αρχίσουν τα κατασκευάζονται τα δικά μας, θα έχουν επιλυθεί τα προβλήματα που έχει η σημερινή σχεδίαση/κατασκευή. Έχουμε 6 χρόνια ακόμη.

    2. Σε αυτά που επισήμανε ο συνομιλητής Mitch να προσθέσω ότι οι Ισραηλινοί έχουν σημαντικό μερίδιο συμμετοχής στη παραγωγή εξαρτημάτων του F-35 απο την άτρακτο μέχρι το κράνος το οποίο είναι πανάκριβο και επιβεβλημένο για το αεροσκάφος. Οι ίδιοι Ισραηλινοί έχουν πει σε σχετική αναφορά ότι το πήραν για »πολύ συγκεκριμένες« περιπτώσεις και εφαρμογές,και ότι για αποστολές στρατηγικής σημασία θα συνεχίσουν να εμπιστεύονται το F-15I που σκοπεύουν να αναβαθμίσουν και (αν ισχύει ακόμα) να αυξήσουν σε αριθμούς.

  23. Δήθεν πρόθεση αγοράς για να αγοράσουμε χρόνο και να γίνει η ένταξη
    και της 2ης μοίρας Rafale με συνοπτικές διαδικασίες, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

    Οι Αμερικάνοι ακούν καλές προθέσεις, την στιγμή που οι ίδιοι έχουν πει οτι δεν
    μπορεί να γίνει οτιδήποτε πριν το 2027.

    A bientôt j’espère, Rafale!

    1. Aν θελουμε 2η μοιρα Rafale, καλυτερα να ξεχασουμε φρεγατες των 5.000.000.000 και τζιποφορτηγάκια των 550.000.000.
      Τα μεν τζιποφορτηγακια Plasan πρεπει να ακυρωθουν εντελως, (αλλωστε ειναι επιθυμια του El Manco και οχι του ΓΕΣ), ενω θα πρεπει να παμε σε ενα πολυ πιο μετριοπαθες ναυτικο προγραμμα με πολυ οικονομικοτερες λυσεις.

  24. 20 Ραφαλ με 40 χρονια υπηρεσίας κοστος υποστηριξης 2 δις
    20 F35 με τα αντίστοιχα….κόστος 8 δις….
    Όσο η Τουρκία δεν παίρνει F35 είμαστε οκ με άλλη μια μοίρα Ραφαλ και upgrade μετά σε F4.
    Πρέπει να μπουμε σε πρόγραμμα TEMPEST ή FCAS.

  25. Το αεροσκάφος F-35!
    Θα αναφερθώ βάσει των δικών μου μελετών που έχω κάνει από το 2007 για το συγκεκριμένο αεροσκάφος, γιατί ήταν η απειλεί για την Ελλάδα αφού θα το έπαιρναν οι προαιώνιοι εχθροί τούρκοι. Δεν είναι τα πράγματα όπως μας τα λένε, αυτό όμως δεν σημαίνει πως πάρα τα προβλήματα λειτουργίας της μεθόδου για να πετύχουνε το χαμηλό ίχνος. Δεν είναι και παραμένει μια μεγάλη απειλή για κάθε αντίπαλη αεράμυνα. Θα το επαναλάβω πολλές φόρες διαφορετικά για να γίνει πλήρως κατανοητή η λειτουργία του. θα αναφέρω και άλλα πράγματα για το αεροσκάφος από περιοδικά που έχω διαβάσει, ξεχωριστά όμως από τις δικές μου μελέτες που θα αναφερθώ επιγραμματικά με λίγα λόγια.

    Για τα πετύχεις τόσο πολύ χαμηλό RCS δεν είναι τόσο εύκολο, συντελούν σε αυτό 3 στοιχεία που συνθέτουν το όρο στελθ- VLO Α) το κατάλληλο σχήμα του αεροσκάφους, Β) η RAM, Γ) το υπόλοιπο κύκλωμα που είναι στο αεροσκάφος και εκτρέπει ένα μέρος από την Η/Μ ακτινοβολία πέριξ του αεροσκάφους.
    Υπάρχουν φορτία πέριξ του αεροσκάφους μέσα στην RAM που λειτουργούν συμπληρωματικά και σκοπό έχουν να σπάσουν την εξασθενισμένη κυματογράφο του σήματος που δέχεται το αεροσκάφος. Δεν έχουν την ικανότητα να την σπάσουν όλη γιατί τα φορτία και οι διατάξεις που απαιτούνται είναι τεράστιες αυτό γίνετε σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό στο B-2. Μετά το διαλυμένο σήμα η διαλυμένη συχνότητα δηλαδή αποβάλετε πέριξ του αεροσκάφους!

    Τώρα θα αναφέρουμε της επιπτώσεις στα Α, Β και Γ από την ταχύτητα, τα ραντάρ και της συχνότητες λειτουργίας. Υπάρχει και η θερμότητα αλλά αυτό το κεφάλαιο αν και δεν είναι ασήμαντο δεν είναι τόσης μεγάλης σημασίας.
    Το Α δηλαδή το σχήμα του αεροσκάφους εκτρέπει όλες της συχνότητες
    Το Β δηλαδή η RAM εκτρέπει της περισσότερες συχνότητες (μην το πάρετε και της μετρητής)
    Το Γ δηλαδή η διάταξη εκτροπής του Η/Μ σήματος εκτρέπει μια-δυο συχνότητες κυρίως την Χ
    Η ταχύτητα του αεροσκάφους πως επηρεάζει το στελθ
    Τα Α δηλαδή το σχήμα του αεροσκάφους δεν επηρεάζετε από την ταχύτητα το στελθ
    Το Β Δηλαδή η RAM επηρεάζετε από την ταχύτητα το στελθ Άσχετα αν βάλουμε και τα υπόλοιπα που συμβαίνουν ο επηρεασμός μεγαλώνει.
    Το Γ δηλαδή η διάταξη εκτροπής- αποβολής του Η/Μ σήματος επηρεάζετε από την ταχύτητα σε μεγάλο βαθμό και εδώ θα σταθούμε λίγο.

    Για αυτό μας λένε πως πρέπει να πετάει το αεροσκάφος με υποηχητικές ταχύτητες για να είναι στελθ γιατί δήθεν θα εντοπιστεί από τον μετακαυστήρα! Στην πράξη όσο ανεβαίνει η ταχύτητα μειώνετε η αποτελεσματικότητα της διάταξης και είναι πολύ λογικό αυτό. Όσο τρέχουμε τόσο περισσότερο Η/Μ σήμα δεχόμαστε και αναγκαζόμαστε να αποβάλουμε όλο και μεγαλύτερο μέρος από αυτό.
    Αυτό δημιουργεί και τα προβλήματα, συν τα υπόλοιπα που έχω αναφέρει που είναι από της συγκρούσεις των Η/Μ ακτινοβολιών στο αεροσκάφος.

    Δηλαδή με απλά λόγια προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν αυτό που συνέβαινε στα άλλα αεροσκάφη προς όφελος τους και έκαναν λάθει, βγάζοντας μερικές ασήμαντες παραμέτρους απέξω.
    Σε καμία περίπτωση δεν γίνετε να μειώσεις το ίχνος 100 φορές λιγότερο, μόνο με το σχήμα και την RAM.
    Αν ισχύει ότι το αεροσκάφος δεν θα έχει αυτή την διάταξη στα αεροσκάφη εξαγωγής, ή θα την έχει μειωμένη σε μεγάλο βαθμό. Συν την πιο φτηνή RAM που θα αντέχει περισσότερο και θα θέλει μικρότερη συντήρηση. Εδώ θα προσθέσουμε ότι χάνει την αποτελεσματικότητα της η RAM, μπουκώνει δηλαδή το σύστημα αποβολής και θέλει ειδική συντήρηση. Άρα έχει ελάχιστα μειωμένο RCS μετά από 100 αποστολές κλπ.
    Γιατί όμως δεν μπορεί να χρησιμοποίηση τον μετακαυστήρα και να έχει χαμηλό ίχνος; Αν ανάψει τον μετακαυστήρα αμέσως το ίχνος του αεροσκάφους ανεβαίνει κατά 0,001 και φτάνει τα 0,002 η αύξηση του RCS στην μεγίστη τιμή θερμοκρασίας του μετακαυστήρα. Αν εδώ συνυπολογίσουμε την μείωση του RCS λόγο της αύξησης της ταχύτητας, δηλαδή της αύξησης της τριβής και της θερμοκρασίας ξεπερνάμε το 0,005 m2 όπως καταλάβατε.

    Πως δουλεύει το σύστημα μείωσης του ίχνους;
    Το ανέφερα και πριν αλλά δεν έγινα κατανοητός, γιατί αναφέρθηκα γενικά όπως όλοι και όχι ειδικά πως δουλεύει στην πράξη. Το υλικό κατασκευής είναι Area Reinforced Plastics που αφορά υλικά με ίνες άνθρακα (CR). Η η/μ συμπεριφορά αυτών των υλικών είναι ιδιαίτερη και καθορίζεται από τον προσανατολισμό των ινών άνθρακα στη δομή τους.

    Αυτή είναι η μισή αλήθεια και συνήθως όλοι σταματούν εκεί, υπάρχει και άλλη το υλικό κατασκευής έχει και άλλες δυνατότητες. Τι δυνατότητες; Θα της αναφέρουμε αναλυτικά για να τα καταλάβετε καλύτερα
    Η λειτουργία της RAM, το σχήμα του αεροσκάφους, η ηλεκτρονική λειτουργία για μείωση του RCS και γενικότερα τα προβλήματα που δημιουργεί στην όλη φιλοσοφία του αεροσκάφους.

    Η απορία όλων είναι πως λειτούργει το ηλεκτρονικό σύστημα μειώσεις του ίχνους του αεροσκάφους; Καμία σχέση με αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει ηλεκτρονικό κύκλωμα ξεχωριστό για αυτήν την δουλειά. Αυτό είναι ένα μεγαλο μπέρδεμα που αναφέρετε σε πολλούς και εγώ το έχω γράψει κατά καιρούς. Έχω γράψει σχετικά ότι συμπεριφέρεται σαν το Β-2 σε πιο μικρή έκδοση ειδικά για το αεροσκάφος F-35. Το έχω κάνει γιατί για το βομβαρδιστικό Β-2 έχουν γραφτεί μερικά πράγματα, ενώ για το Φ-35 όχι!

    Τα χαρακτηριστικά χαμηλής παρατηρητικότητας, δεν περιορίζονται αποκλειστικά και μόνο στο εγγενούς ίχνους που παρουσιάζει το αεροσκάφος στους αισθητήρες διαφορών μηκών κύματος, ως ένα κινούμενο αντικείμενο με διαφορετικές η/μ ιδιότητες από το περιβάλλον του αλλά και στις εκπομπές του που είναι απαραίτητες για να εκτελέσει την αποστολή του. Ας ξεκινήσουμε με το πρώτο. Σε μεγάλο βαθμό οι προσπάθειες μείωσης του ίχνους σε αισθητήρες radar, εντοπίζονται στην ανάκλαση της προσπίπτουσας δέσμης σε κατεύθυνση διαφορετική από την αντίστοιχη πρόσπτωσης. Παράλληλα χρησιμοποιούνται και RAM ώστε η ακτινοβολία να «φυλακίζεται» όντος του υλικού (είτε με ολική ανάκλαση είτε με συντονισμό). Τα υλικά αυτά έχουν τα μειονεκτήματα αφενός να θερμαίνονται απορροφώντας την ακτινοβολία και αφετέρου να εξαρτώνται από τη συχνότητα του εκπεμπόμενου σήματος σε πολύ μεγάλο βαθμό. Έτσι χρησιμοποιούνται και οι δυο παραπάνω τεχνικές. Όσον αφορά την μείωση του ίχνους σε αισθητήρες που λειτουργούν στην περιοχή των υπέρυθρων, η προσπάθεια επικεντρώνεται στην αύξηση της θερμοχωρητικότητας υλικών με μεγάλης θερμική αγωγιμότητα και στην απόκρυψη, κατά το δυνατό, των θερμών περιοχών ενός αεροσκάφους υπό κάποιες γωνίες παρατήρησης. Όσον αφορά τις εκπομπές του αεροσκάφους που είναι απαραίτητες για την αποστολή του, αυτές εντοπίζονται -κυρίως- στο radar. Τα σύγχρονα συστήματα χρησιμοποιούν διαφορές τεχνικές ώστε αφενός να αυξήσουν την απόδοση τους, μειώνοντας την εκπεμπόμενη ισχύ και αφετέρου να κάνουν την αναγνώριση τους δυσκολότερη καλύπτοντας τα χαρακτηριστικά τους.

    Αν ορίσουμε την εξωτερική επιφάνεια του αεροσκάφους σαν έναν πυκνωτή που το διαρρέει ένα ασθενές ρεύμα. Αυτό οφείλετε στο υλικό που χρησιμοποιούν την επίστρωση, δηλαδή που έχει το αεροσκάφος που ναι μεν είναι συνθετικό υλικό, αλλά ανάλογα με το πώς τοποθετούν με πια φορά δηλαδή είναι + ή -. Προσοχή δεν είναι γεμάτο το αεροσκάφος με καλώδια για να δέχεται το ασθενές ρεύμα όπως καταλαβαίνετε. Αλλά πως όμως γίνετε αυτό;
    Με την τριβή που αναπτύσσεται κατά τη κίνηση του αεροσκάφους στον αέρα και με την αύξηση της θερμότητας στην RAM, δημιουργούνται πιεζοηλεκτρικά φορτία επάνω στης επιφάνειες στα συνθετικά υλικά της ram επίστρωσης. Όταν το ασθενές σήμα του ραντάρ κτυπάει επάνω ένα μέρος εκτρέπεται, ένα μέρος δέχεται το ασθενές ρεύμα και διασπάτε πέριξ του αεροσκάφους. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι όσο περισσότερη τριβή δέχεται τόσο μεγαλώνει το ασθενές ρεύμα. Δηλαδή όσο αυξάνετε η ταχύτητα και μεγαλώνει η τριβή και ανεβαίνει η θερμότητα, θα ανέβαινε και η ισχύς του ρεύματος. Για ασθενές ρεύμα αναφερόμαστε που έχει ένα όριο η διάταξη το πόσο μπορει να δώσει και να αποθηκεύσει.

    Έτσι έχουμε 3 λειτουργίες για χαμηλό RCS σχήμα, RAM και η επιπλέον λειτουργία, συν το ηλεκτρονικό κύκλωμα αναφερόμαστε για 4 άσχετα αν είναι βασικά τρεις. Εδώ το αεροσκάφος χρησιμοποιήσει κάτι ακόμα προς όφελος του αλλιώς τοσο χαμηλό RCS δεν γίνετε με τίποτα!

    Βασικοί τρόποι μείωσης του RCS
    1. Μεταβολή του Σχήματος: Η σχηματοποίηση του στόχου πρέπει να μετατραπεί σύμφωνα με τους κανόνες της οπτικής γεωμετρίας, ώστε οι ισχυρές ανακλάσεις να εκτρέπονται σε ασήμαντες περιοχές του χώρου (π.χ., όχι πίσω στα ραντάρ). Ο σχεδιαστής θα πρέπει να αποφεύγει τις επίπεδες, κυλινδρικές, παραβολικές ή κωνικές. Αυτά τα σχήματα τείνουν να συγκεντρώνουν την ενέργεια και να δίνουν μια ισχυρή επιστροφή. Ο σχεδιαστής θα πρέπει να ενσωματώνει επιφάνειες ελλειπτικές που οδηγούν σε μικρό RCS. Δυστυχώς, πολλές φορές αυτοί οι κανόνες συγκρούονται με άλλες απαιτήσεις αεροδυναμικής και μηχανολογίας, οδηγώντας σε αύξηση του χρόνου ανάπτυξης και του αντίστοιχου κόστους.

    2. Καταστρεπτική Συμβολή: Το αντικείμενο που πρόκειται να προστατευτεί καλύπτεται με υλικό που προκαλεί μερική ανάκλαση της προσπιπτώμενης ακτινοβολίας. Αν το πάχος της κάλυψης είναι λ/4, τότε η επιπλέον απόσταση που διανύεται μεταξύ της καλυμμένης επιφάνειας και της επιφάνειας του αντικειμένου είναι λ/2 και το σήμα που ανακλάται από το πίσω μέρος έχει διαφορά φάσης 180 μοίρες. Έτσι η συμβολή των κυμάτων είναι αφαιρετική. Λόγω των φυσικών διαστάσεων, δεν επιδρά σε κύματα χαμηλών συχνοτήτων, δηλαδή μεγάλου μήκους κύματος.

    3. Υλικά Απορρόφησης Ηλεκτρομαγνητικής Ακτινοβολίας: Σε αυτή την περίπτωση το αντικείμενο που θα προστατευτεί καλύπτεται από διαδοχικά στρώματα μαγνητικού υλικού όπως νικέλιο-μαγγάνιο-ζιρκόνιο, που ενδιάμεσά τους παρεμβάλλονται διηλεκτρικά υλικά που μετατρέπουν το 95% της προσπίπτουσας ακτινοβολίας σε θερμότητα. Το υλικό αυτό μπορεί να έχει πάχος έως και 1,75 εκατοστά, που είναι ικανοποιητικό για αεροπορική χρήση. Παρ’ όλα αυτά, το βάρος είναι 25 κιλά ανά τετραγωνικό μέτρο, που είναι υπερβολικό. Aλλα ελαφρότερα υλικά βασίζονται σε άνθρακα και αργυρόσκονη, με την ίδια απόδοση αλλά μεγαλύτερο κόστος. Τα υλικά αυτά είναι αποδοτικά από τα 2,5 έως τα 13 GHZ που είναι ικανοποιητικό εύρος αφού σχεδόν όλα τα συστήματα ελέγχου πυρός και κατεύθυνσης όπλων εργάζονται εκεί. Ένα πρόβλημα των νεότερων υλικών είναι πως δεν αντέχουν τις θερμοκρασίες των υψηλών ταχυτήτων ούτε τις αεροδυναμικές τριβές και έτσι η χρήση τους είναι περιορισμένη για τα μαχητικά υψηλών επιδόσεων. Και αυτά τα υλικά δεν αποδίδουν ικανοποιητικά σε χαμηλές συχνότητες, αλλά είναι μια καλή λύση για «εκσυγχρονισμό» παλαιότερων αεροσκαφών, όπως έχει γίνει με τα Tornado IDS GR.4 και τα Harrier GR.7.

    ΠΛΑΙΣΙΟ
    Aλλοι τομείς ενδιαφέροντος της τεχνολογίας απόκρυψης ίχνους
    * Ακουστικό. Η καταστολή του θορύβου των κινητήρων εξαρτάται από το είδος τους. Αν πρόκειται για jet, τότε γίνεται προσεκτικός σχεδιασμός των αεροδυναμικών στοιχείων (πτερύγια στροβίλων) ώστε να μειωθεί ο θόρυβος. Για κινητήρες με έλικες, η προσπάθεια εντοπίζεται στη σχεδίαση των ελίκων και την τοποθέτηση σιγαστήρων εξάτμισης.

    * Υπέρυθρο. Το υπέρυθρο σήμα των εξαγωγών των αεροπορικών κινητήρων κυμαίνεται κυρίως από τα 3 έως τα 5 μικρόμετρα. Μπορεί να γίνει προσπάθεια εκφυλισμού αυτού του μήκους κύματος με ειδική σχεδίαση της γεωμετρίας του ακροφυσίου, αν και οι συνηθέστερες τακτικές σχετίζονται με τη μείωση της έντασης του ίχνους. Αυτό επιτυγχάνεται με ψύξη των θερμών μερών, χρήση ειδικών υλικών και θωράκιση. Το μέλλον πάντως κρύβεται στην ανίχνευση της περιοχής 8 έως 12 μικρόμετρα και αναμένεται ιδιαίτερη εξέλιξη σε αυτόν τον τομέα. Ενδεικτικά, πάντως, ο υπέρυθρος αισθητήρας του F-14D μπορεί να ανιχνεύσει δικινητήριο μαχητικό που πετά με μετάκαυση σε απόσταση μεγαλύτερη από τα 60 χιλιόμετρα.

    * Οπτικό. Ανεξάρτητα από τα γνωστά περί καμουφλάζ, έχουν δοκιμαστεί και τεχνικές οπτικής απόκρυψης με τη χρήση προβολέων τοποθετημένων σε ειδικά σημεία του αεροσκάφους. Από την άλλη, τα F-117 έχουν βαφτεί μαύρα γιατί επιχειρούν κυρίως τη νύχτα, όσο και γιατί η μπογιά αυτή είναι ειδικής σύστασης που μειώνει την ανακλασιμότητα στο ηλεκτρομαγνητικό φάσμα. Παρ’ όλα αυτά, στο Β-2 χρησιμοποιείται νέος τύπος μπογιάς που ενσωματώνει μεταλλικά στοιχεία. Από ό,τι έχουμε ακούσει μέχρι τώρα, είναι εξαιρετικά ακριβή και ευάλωτη στην υγρασία, και γι’ αυτό στο F-22 χρησιμοποιείται απλούστερη μπογιά, η οποία είναι και ανθεκτικότερη στις υψηλές ταχύτητες.

    Τα κρυφά σημεία του αεροσκάφους με τα επιμέρους προβλήματα.
    Ο τρόπος λειτουργίας της RAM έχει να κάνει με πολλές παραμέτρους γιατί δεν είναι κάτι απλό, άσχετα αν εμεις αυτό νομίζουμε. Αν ήταν έτσι εύκολα τα πράγματα σε όλα τα αεροσκάφη θα βάζαμε RAM και θα ήταν στέλθ!
    Για να κατεβάσουμε το RCS σε τοσο χαμηλά επίπεδα χρησιμοποιούνται πολλές τεχνικές: όπως το σχήμα του αεροσκάφους, η λειτουργία της RAM και ένας τρόπος μείωσης του Η/Μ ακτινοβολίας. Χρησιμοποιώντας ασθενές ρεύμα με ειδικό τρόπο πέριξ του αεροσκάφους, σαν να είναι ένας πυκνωτής δηλαδη η εξωτερική επιφάνεια αλλά για να γίνει αυτό η συχνότητα είναι μεγαλύτερη. Ο σκοπός είναι να βοηθήσουν την RAM για να έχει περεταίρω απόδοση γιατί 100 φορές μείωση του RCS από 0,1 σε 0,001 δεν γίνετε με τίποτα. Η τεχνική βασίζετε στο αεροσκάφος Β-2 που όμως έχει διαφορετική λειτουργία γιατί η τεράστια πτέρυγα του αεροσκάφος το βοηθάει πιο αποτελεσματικά στην χρήση της. Με + και – ανάλογα με το επάνω μέρος ή το κάτω μέρος, αν και αυτό μπορει να διαφέρει κατά περίπτωση. Αναφέρουμε στην τοποθέτηση του υλικού της επίστρωσεις.

    Η RAM είναι πλήρως αποτελεσματική σε συγκεκριμένη ταχύτητα την επηρεάζουν η υγρασία, η υψηλή θερμοκρασία κλπ. Το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό γιατί αναπτύσσετε υψηλή θερμοκρασία από της τριβές, λόγο της τεχνικής –μεθόδου λειτουργίας της RAM και το RCS μειώνετε. Το χειρότερο από όλα είναι πως είσαι αναγκασμένος να πετάξεις έως και με 150 χιλιόμετρα χαμηλότερη ταχύτητα για να μην αλλάξει το RCS του αεροσκάφους. Δηλαδή από τα 900 χιλιόμετρα στα 750 χιλιόμετρα την ώρα πράγμα που είναι απαράδεκτο. Άσε δε που δεν ήταν και εφικτό να υπολογίζεις συνεχώς τους επηρεασμούς από τα καιρικά φαινόμενα.
    Για να λύση το πρόβλημα η εταιρία επέλεξαν την λύση της ψύξης με το υπαρχών εσωτερικό καύσιμο και για να μην γίνει αντιληπτό αυτό μας είπε πως το έκανε για την ψύξη των κινητήρων. Η πραγματικότητα είναι πως ψύχουν όλο το εμπρός τμήμα του αεροσκάφους, από το ραντάρ το πιλοτήριο μέχρι και τους κινητήρες γιατί η τριβή και η αύξηση θερμοκρασίας αυξάνει το RCS. Όπως το αυξάνει η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία. Το αεροσκάφος έχει κατασκευαστεί για να αντιμετωπίζει Η/Μ συγκεκριμένης έντασης.

    Όπως δηλαδη η ταχύτητα αυξάνει το RCS, το ίδιο κάνει και η μεγάλη ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία και είναι απλό να το καταλάβουμε αυτό γιατί και στης δυο περιπτώσεις συμβαίνει το ίδιο φαινόμενο. Δηλαδη αν τρέχεις με μεγάλη ταχύτητα δέχεσαι περισσότερη η/μ ακτινοβολία και είναι εύκολο να το καταλάβουμε αυτό ,ακόμα και συγκεκριμένη να είναι η η/μ ακτινοβολία. Αν συνυπολογίσουμε τα προβλήματα της RAM και του αεροσκάφους, θα ήταν καταστροφικό αυτό σε πτήσης γιατί θα ειχαμε μεγάλη αύξηση του RCS. Το ίδιο συμβαίνει με την μεγάλη ακτινοβολία και την πεπερασμένη δυνατότητα του αεροσκάφους για να την διώξει πέριξ αυτού. Εξ ου και τα προβλήματα που βγήκαν μετά και μας ανέφεραν για χαμηλότερη ταχύτητα και χαμηλότερη αριθμό G κλπ.

    1. Σηκώνει μελέτη το σχόλιο

      Το RCS μειώνεται με το σχήμα(shaping) και τα υλικά(RAM)

      Για το:
      ,#Γ) το υπόλοιπο κύκλωμα που είναι στο αεροσκάφος και εκτρέπει ένα μέρος από την Η/Μ ακτινοβολία πέριξ του αεροσκάφους.#

      που γραφεις δεν το καταλαβαίνω:

      Αναφέρεσαι σε ενεργή καταστολή της προσπίπτουσας ακτινοβολίας του μέσω ECM/AJAMER/RADAR?

      Και όταν γραφεις :

      #Υπάρχουν φορτία πέριξ του αεροσκάφους μέσα στην RAM που λειτουργούν συμπληρωματικά#
      τι εννοείς??

      Ηλεκτρικά φορτία?

      Βασικά τα RAM υλικά απορροφάνε τη προσπίπτουσα ακτινοβολία και τη μετατρέπει σε θερμότητα

      Το υλικό κατασκευής : Carbon Reinforced Plastics = CRP
      Oxi Area reinforced plastics

      Τα υλικά αυτά δεν αντέχουν σε υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται σε μεγάλες ταχύτητες
      λόγο αεροδυναμικής τριβής – Όχι βεβαια λόγω της προσπίπτουσας ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας από
      Και δεν μπορεί να κυκλοφορεί ρεύμα σε αυτά αφού είναι μη μεταλλικά μη αγώγιμα

      1. CK γιατί με κουράζεις στο έγραψα: Με + και – ανάλογα με το επάνω μέρος’
        ή το κάτω μέρος, αν και αυτό μπορεί να διαφέρει κατά περίπτωση.
        Αναφέρομε στην τοποθέτηση του υλικού της επίστρωσης.

        Δεν το κατάλαβες συγνώμη γιατί δεν γράφονται αυτά σε λίγες γραμμές
        το αεροσκάφος με την τριβεί φορτίζεσαι. Σαν ένας πυκνωτής γράφω πιο
        πάνω αν και δεν είναι έτσι γιατί τα φορτία είναι τοπικά δεν μεταφέρονται .

        Αυτό το ασθενές ρεύμα διασπά την ασθενή Η/Μ ακτινοβολία την κυματομορφή
        ας το πω απλά αν το βλέπαμε μέσα σε έναν παλμογράφο.
        Την ασθενή Η/Μ ακτινοβολία που πέφτει επάνω στο αεροσκάφος.

        Αν είναι δυνατή η Η/Μ ακτινοβολία το ραντάρ δηλαδή δεν μπορεί να το κάνει αυτό.

        Η διάσπαση αυτή είναι υπεύθυνη για την αύξηση της θερμοκρασίας πέριξ του αεροσκάφους.
        Προσοχή άλλη η αύξηση θερμοκρασίας λόγο της τριβής που χρησιμοποιούν το καύσιμο
        από της δεξαμενές για ψύξη.

        Έχουμε να κάνουμε με δυο αυξήσεις της θερμοκρασίας λόγο τριβής και
        λόγο διάσπασης της Η/Μ ακτινοβολίας.
        Η πρώτη αντιμετωπίζετε εν μέρη η δεύτερη όχι.

        Η δεύτερη δεν αυξάνει μόνο την θερμοκρασία αλλά επηρεάζει τα μόρια του αέρα
        πέριξ του αεροσκάφους. Αν θα μπορούσε ο αέρας να ήταν ακίνητος θα φτάναμε στον
        ιονισμό αυτό δεν γίνετε.

        Τα μόρια του αέρα συμπεριφέρονται ακανόνιστα και στροβιλίζονται επάνω στης επιφάνειες.
        Προσοχή αυτά γίνονται με τεράστιες ταχύτητες τα γράφω απλά.
        Αυτή η ακανόνιστη συμπεριφορά των μορίων του αέρα είναι υπεύθυνο για
        της χαμηλές επιδόσεις του αεροσκάφους.

        Δηλαδή ο κινητήρας δεν αποδίδει την μέγιστη ώση τοποθετημένος
        επάνω στο αεροσκάφος.
        Για αυτό και ο χαμηλότερος αριθμός μαχ που έδωσαν και G
        που τα άλλαξαν τα στοιχεία και τα υποβίβασαν δυο φορές.

        Αυτά τα έχω γράψει πριν δώσει τα στοιχεία η εταιρία το κάνει
        από της δικές μου μελέτες.
        Πουθενά δεν θα το διαβάσετε αυτά που γράφω για την εταιρία δεν υπάρχει.

        Όπως δεν υπάρχει και λύση για την εταιρία δικαίωμα του,ς εγώ
        την έχω βρει αλλά μειώνει το RCS κατά 17% και αυξάνει της επιδόσεις
        κατά 15-20%.

        Υπάρχει όμως και ένα ακόμα πρόβλημα, η αντοχή της RAM λόγο της τριβής και της
        αύξησης της θερμότητας για αυτό και λένε για χαμηλές ταχύτητες κλπ.

        Η ερώτηση είναι πόσο αντέχει η RAM;
        Πόσο χάνει την αποτελεσματικότητα της ανά πτήση;
        Πόσο στοιχίζει η αλλαγή της;

        Η εταιρία δεν λέει τίποτα αλλά υπάρχει σοβαρό πρόβλημα μετά από μερικές πτήσεις.
        Πρέπει να μπει σε ειδικό θάλαμο για να καθαριστεί όχι με νερό για να μπορεί να λειτουργήσει.

        Τέλος ότι διαβάσατε εδώ είναι από το δικό μου ξερό κεφάλι από
        της δικές μου μελέτες και δεν υπάρχουν πουθενά αλλού.

    1. Αν γράψω και αλλά θα σας κουράσω και δεν θα το καταλάβετε.

      Όσο για το χάλι του προγράμματος( αυτά τα έλεγα το 2007) είναι πέραν πάσης λογικής
      έβαλαν το αεροσκάφος σε αεροσήραγγα με πλήρη παρουσία Η/Μ ακτινοβολίας στα τέλη του 2015!
      Αν είναι δυνατόν να μην το είχαν κάνει τόσα χρόνια!

      Τα ίδια βλέπουμε με της LCS FREDOM και τι συμβαίνει μόνο σε αυτές όχι στο τριμαράν.

      Το χειρότερο είναι έβαλαν την RAM στο αεροσκάφος το πήγαν στην έρημο, έστησαν εκεί ένα ραντάρ και έκαναν δοκιμές.

      Τι σχέσει έχει η έρημος χωρίς υγρασία και ένα ραντάρ να στέλνει Η/Μ ακτινοβολία με την πραγματικότητα.
      Το αεροσκάφος δέχεται δεκάδες σήματα ακτινοβολίας από παντού επάνω του και ο καιρός δεν έχει καμία
      σχέση με της ερήμου χωρίς σύννεφα και υγρασία.

      ΥΣ το αεροσκάφος χωρίς την RAM μια χαρά συμπεριφέρεται και γρήγορο είναι και ταχύτερο και στρίβει.

      Θα σας τα μεταφέρω μετά αυτά τα προβλήματα που έχουν σχέση με της RAM.

  26. Λάθος η αγορά, ειδικά των νέων block F-35, το λόμπι του θείου Ντένυ βεβαια ισχυρό, όμως επιγραμματικά:
    1) Δεν βιαζόμαστε ο αντίπαλος δεν έχει κάνει κίνηση.
    2) Δημιουργία πάλι μοίρας με λίγα μαχητικά, χωρίς να έχει δημιουργηθεί μια πλήρη, ενισχυμένη από με Rafale 3R-GR, μαζί με το απόθεμα όπλων που χρειάζεται.
    3) Νέα block πολλά προβλήματα ακόμα, μεγάλο κόστος χρήση.
    4) Χρειάζονται νέα όπλα για τα F-16V.
    Οταν τα παραπάνω ξεπεραστούν βλέπουμε για F-35.

  27. Οσοι προσπαθουν να «πουλησουν» ως επιχειρημα την αγορα του F-35 απο το Ισραηλ καλα θα κανουν να μην ξεχνουν ενα ΠΟΛΥ σοβαρο δεδομενο.

    Το Ισραηλ εχει εξασφαλισει προσβαση στους πηγαιους κωδικους του αεροσκαφους ετσι ωστε να μπορει να σχεδιαζει και να να αναπτυσει συστηματα για αυτο.Οι Ισραηλινοι ξερουν πολλα περισσοτερα για το αεροσκαφος απο οσα λενε.Η φειδωλη τους ομως χρηση αποκαλυπτει πολλα για οσους διαθετουν προσεκτικη ματια.

    Η συμφωνια ειναι win-win και για τους δυο.Το Ισραηλ εξασφαλιζει ενα αεροσκαφος κρουσης το οποιο το χρησιμοποιει για αυτο που ειναι,γνωριζοντας τους περιορισμους του,αναπτυσοντας συστηματα για αυτο καθως και συστηματα αντιμετωπισης του και χρησιμοποιοντας το σε συνεργασια με αλλα μαχητικα τα οποια σε καμμια περιπτωση δεν υποβαθμιζει.

    Η «εταιρια» χρησιμοποιει την αγορα απο το Ισραηλ ως marketing tool για να προωθει το αεροσκαφος σε αλλες χωρες παρουσιαζοντας το ως game changer που τα κανει ολα και συμφερει αποκρυπτοντας ομως τα σοβαρα προβληματα που δεν εχει επιλυσει ακομα και σημερα το αεροσκαφος μετα απο τοσα χρονια.

    Μην ξεχναμε πως το Rafale το οποιο ειναι «συνομιλικο» του F-35 ηδη ετοιμαζει την 4η «αναβαθμιση» του,ειναι πληρως επιχειρησιακο και οδευει προς την «δυση» της καριερας του αφου εχει ξεκινησει να σχεδιαζεται ο αντικαταστατης του.

    Το κωμικο της ολης ιστοριας ειναι οτι αν και οταν το F-35 φτασει στο επιπεδο που βρισκεται τωρα το Rafale το δευτερο θα ειναι ηδη σε διαδικασια αντικαταστασης απο το διαδοχο του.Με βαση την εξελιξη του προγραμματος,τις βαρυτατες καθυστερησεις που αυτο επιδεικνυει και δεν φαινεται να αντιμετωπιζονται,αυτο το εχουν αντιληφθει και οι Αμερικανοι οι οποιοι οχι μονο σχεδιαζουν το αντικαταστατη του αλλα προχωρουν κιολας στην κατασκευη πρωτοτυπων.

    Εκτος ολων των παραπανω το F-35 δεν ταιριαζει στο δογμα της Ελλαδας.Το Ισραηλ εχει επιθετικο δογμα και νοοτροπια νικητη.Η Ελλαδα εχει αμυντικο δογμα και ηττοπαθη νοοτροπια.Ενα αεροσκαφος πρωτου πληγματος οπως το F-35 το οποιο μπορει να κανει ΜΟΝΟ μια δουλεια καλα – αυτην για την οποια σχεδιαστηκε και στην οποια χρησιμοποιειται και αναβαθμιζεται απο το Ισραηλ – δεν εχει θεση στην Ελλαδα εκτος αν αλλαξει το δογμα της πραγμα μαλλον απιθανο.

    Οποτε η αποκτηση του απο την Π.Α θα γινει,αν γινει, για καθαρα πολιτικους λογους και το μονο που θα προσφερει κατα πασα πιθανοτητα θα ειναι μερικα αεροσκαφη με μειωμενες επιχειρησιακες δυνατοτητες και λογο υψηλοτατου κοστους χρησης και λογο μη υιοθετησης των αναβαθμισεων που θα απαιτει συνεχως και κυριως λογο της μη αγορας των οπλων που θα χρειαζεται με αποτελεσμα να ειναι και αυτο που θα καταστραφει πρωτο σε περιπτωση πολεμικης συγκρουσης με την Τουρκια χωρις να αναφερθει το οικονομικο βαρος που θα προσθεσει στην Π.Α το οποιο μπορει και να εξελιχθει και σε σοβαρο παραγοντα επιβιωσης της.

    Το να επιχειρηματολογεις για κατι συγκρινομενος με καποιον που δεν εισαι,θα ηθελες να εισαι αλλα δεν προκειται να γινεις ειναι το λιγοτερο αφελες.Κοιτα ποιος εισαι,που εισαι και πως εισαι και τοτε ισως θα δεις και τι πραγματικα θελεις.Ολα τα αλλα ειναι διαφημιση.Και η διαφημιση σπανιως σου προσφερει αυτο που πραγματικα σου χρειαζεται.

    1. Ποιος είναι ο διάδοχος του F35 που φτιάχνουν οι αμερικανοι πρωτότυπα?????////

      To Rafale πρώτο πέταξε το 1986 ενώ το f35a το 2006!

      Είναι 20 χρονια διαφορα στη πρώτη πτήση και στη τεχνολογία!!

      Δεν είναι συνομήλικα!! Το RAFALE είναι 4hs γενιάς ενώ το F35 5hs !!

      Όσα rafale έχουν κατασκευαστεί στα τόσα χρονια που πετάει τόσα και περισσότερα f35
      κατασκευάζονται ΤΟ ΧΡΌΝΟ!!

      Να υπενθυμίζω πως σε όλη την Ευρώπη μονο η Ελλάδα αγόρασε RAFALE!

      Και εγώ είμαι αντίθετος στην αγορά tcn έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση

      Αλλα είναι μεγάλο λάθος να το υποτιμάμε!

      Και εάν μάλιστα οι γείτονες τα βρούνε με τους αμερικανους και αποκτήσουν F35 τότε θα έχουμε μεγάλο πρόβλημα

      Για δαύτους το F35 τους έρχεται μια χαρά ως όπλο πρώτου πλήγματος !!

      1. Όπως σε βολεύει τα μετράς φίλε CK. Το 1986 πέταξε το αεροσκάφος επίδειξης τεχνολογίας στο οποίο στηρίχτηκε η μετέπειτα εξέλιξη του Rafale και το αεροσκάφος παραγωγής. Στη την δεκαετία το 90 μεσολάβησε το τέλος του Ψυχρού Πολέμου που όλοι ψάχνονταν τι και πόσο χρειάζονται αφού το αντίπαλο δέος δεκαετιών δεν υπήρχε πια, και υπήρχε «νεκρός χρόνος». Τελικά το Rafale μπήκε πρώιμα σε υπηρεσία το 2001 με το Γαλλικό ναυτικό με ρόλο μόνο αέρος-αέρος. Το omni-role Rafale όπως προορίζονταν να είναι και το ξέρουμε σήμερα μπήκε σε υπηρεσία το 2006 με την Γαλλική αεροπορία.

        Με την ίδια λογική το X-35 πότε πέταξε; Το 1993 έγινε η προκήρυξη το διαγωνισμού JSF, το 1996 κέρδισαν συμβόλαια εξέλιξης πρωτοτύπων η Lockheed και η Boening, το 2000 έγινε η πρώτη πτήση και το 2001 ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία με νικητή το Χ-35. Το 2006 πέταξε πρώτη φορά ως F-35 (την ίδια χρονιά που πέταξε και το πρώτο omnirole Rafale). 20 χρόνια μετά δεν έχει φτάσει ακόμα σε μια ώριμη επιχειρησιακή διαμόρφωση (με τα προβλήματα και τα κόστη έχουν φτάσει στο θεό), και δεν τα φτάσει τουλάχιστο μέχρι το 2026 και το Block 4. Γι’ αυτό οι ΗΠΑ αγοράζουν νέα F-18 block III για το ναυτικό, νέα F-16V και F-15EX για την αεροπορία, το Α-10C θα υπηρετεί για χρόνια ακόμα με νέες πτέρυγες, και έχουν πετάξει ήδη το 6ης γενιάς NGAD όχι απλά ως πρωτότυπο αλλά ΜΕ συστήματα αποστολής.

        1. Το rafale ως αεροπλάνο και κινητήρας είναι μια σχεδίαση αρχων δεκαετίας 80 ενώ αντίστοιχα το είναι δεκαετίας 90

          Το F35 είναι μια γενιά μπροστά από το RAFALE και σχεδιαστικά τουλάχιστον 10 χρονια νεότερο
          Και σαφώς εμπορικά πολύ πιο επιτυχημένο από το RAFALE

          Μη ξεχνάμε πως το F35 δεν είναι ένα αεροπλάνο αλλα βασικά 3!!
          F35A F35B F35C

          Εξού και τα πολλά προβλήματα

  28. Είναι γνωστά σε όλους τα προβλήματα που ακόμα αντιμετωπίζει το αεροσκάφος,
    παρότι παράγεται χρόνια και οδεύει για το block 4.

    Παιδικές ασθένειες υπάρχουν πάντα σε καινούργια projects, αλλά αυτά επιλύονται
    με τον χρόνο εφόσον δεν είναι ανυπέρβλητα.
    To συγκεκριμένο, παρότι ενηλικιώθηκε δηλαδή, εξακολουθεί να ασθενεί από ΄Κοκκύτη
    Ιλαρά και οστρακιά’, παρότι έκανε τα εμβόλια

    Δεν επιχειρείται η εκμηδένιση της πλατφόρμας, αλλά έχουν αναφερθεί/αναλυθεί διεθνώς
    προβλήματα που αμφισβητούν τις δυνατότητες για τις οποίες προβλήθηκε.

    Μάλλον κάνει πολύ λιγότερα πράγματα από αυτά που διατρανώνει η LM, ενώ παραμένει
    ακριβό στην χρήση του και με μικρό ποσοστό διαθεσιμοτήτων.
    Παραμένει προβληματικό και τα ελαττώματα που έχουν παρουσιαστεί δεν εκμηδενίζονται,
    αλλά μάλλον προσπαθούν να τα διαχειριστούν
    Μερικές ενδιαφέρουσες αναφορές από τις εκατοντάδες που έχουν δημοσιευθεί.

    1)The Hidden Troubles of the F-35 |: https://www.defensenews.com/smr/hidden-troubles-f35/

    2)Five F-35 issues have been downgraded, but they remain …:
    https://www.defensenews.com/smr/hidden-troubles-f35/2020/04/24/five-f-35-issues-have-been-downgraded-but-they-remain-unsolved/

    3) F-35 Flaws | Why the F-35 Still Has a Lot of Must-Fix Flaws :
    https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a30718538/f-35-flaws/

    4) Από τους Αυστραλούς χρήστες : Public Sector Informant: Problems with new F-35 fighter :
    https://www.canberratimes.com.au/story/6897747/problems-with-new-f-35-fighter-planes-shouldnt-fly-under-the-radar/

    5)F-35 Design Flaws Mounting, New Document Shows :
    https://www.pogo.org/investigation/2020/03/f-35-design-flaws-mounting-new-document-shows/

    6) F-35 Sustainment Challenges Take Center Stage :
    https://www.nationaldefensemagazine.org/articles/2020/7/22/f-35-sustainment-challenges-take-center-stage

    7) DOD tester’s report: F-35 is still a lemon | Ars Technica :
    https://arstechnica.com/information-technology/2020/01/not-a-straight-shooter-dod-review-cites-fleet-of-faults-in-f-35-program/

    Μερικά χρήσιμα από τους Αυστραλούς (4) :
    »The sustainment problems are so bad that there’s a serious prospect the US will keep cutting the total number of planes purchased.»

    »The F-35’s cost effectiveness also suffers from a poor record in meeting targets for how often the planes are «fully mission capable». GAO figures for the US fiscal year ending in September 2019 show the overall F-35 fleet was only fully mission capable for 31.6 percent of the time. The minimum war fighting target is 60-65 per cent.»

    Ολίγα από τους Αμερικανούς (6) :
    “We continue going after the O&S cost of the aircraft. That is very high,” Stephen Sheehy, Lockheed’s vice president for sustainment business development, said during a panel discussion at the virtual Farnborough International Airshow.

    Committee Chairwoman Rep. Carolyn Maloney, D-N.Y., criticized Lockheed for the “money, time and manpower our military is being forced to spend to address problems with equipment logs for spare parts.”

    About 1,000 of the 50,000 parts on an F-35 are supposed to contain electronic equipment logs.

    “When a part arrives with an incorrect or missing EEL that part is not ready for installation … it takes significant effort and time for maintainers to reconstruct the part history and create a digital record for that part,” he said. This diverts time from scheduled maintenance, increases the probability of human error and adds cost to the program, he noted.

    Μετά το 2027, που μας επιτρέπουν οι Αμερικανοί, εφόσον έχουν λύσει όλα τα προβλήματα που ακόμα κουβαλούν, είναι φθηνότερα σε αγορά/χρήση και έχουν διαθεσιμότητες τουλάχιστον 60%, ίσως να το
    ‘ζυγίσουμε’ πριν καταλήξουμε στο FCAS και εφόσον δεν έχoυν κάνει κάτι θεαματικό οι γείτονες σε 5ης γενιάς.

    Λογικά έως τότε θα έχουμε παραλάβει μία 2η μοίρα Rafale, θα έχουν αποσυρθεί τα Mirage 2000 , ενώ αν λάβουμε κάποια Μirage 2009 από HAE, ίσως αποσύρουμε F-16 -b30 και οριακά τα F-4

  29. @ Q

    Συμφωνώ μαζί σου για την κύρια χρήση του αεροσκάφους , πρώτο χτύπημα, και το δικό μας
    δόγμα που δεν είναι αυτής της λογικής (σχολίασα αντίστοιχα)
    Επίσης πρόκειται για αεροσκάφος που οδεύει σε Block 4 , χωρίς να έχει λύσει θέματα των
    προηγούμενων block, ενώ παραμένει ακριβό ανά ώρα πτήσης και με πολύ χαμηλές διαθεσιμότητες
    (κάτω του αποδεκτού 60%). Δεν πρέπει να αποτελεί επιλογή μας , ειδικά τώρα που δεν αποτελεί
    προβάδισμα απόκτησης του γείτονα

    Όσον αφορά το Rafale, παρότι ώριμο, δεν είναι γερασμένο ή στην δύση του, διότι ο αντικαταστάτης του
    όπως και του Eurofighter, μπορεί να έχει ανακοινωθεί, αλλά δεν πρόκειται να είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα
    πριν το 2035-2040, αν όλα τηρηθούν όπως προγραμματίζονται και με πρώτη δοκιμαστική πτήση το 2026.

    Επίσης ο αντικαταστάτης του, αν μιλάμε για το FCAS, θα είναι ένα το ευρωμαχητικό 6ης γενιάς , ένα ολοκληρωμένο σύστημα εναέριας μάχης το οποίο θα συνεργάζεται με 4ης και 4.5ης (F-16, Typhoon,Rafale)
    και UAV, UCAV σε απαιτητικές αποστολές.

    Αυτό δεν σημαίνει οτι δεν μας χρειάζεται ένα τέτοιο 4ης γενιάς πολλαπλών ρόλων δικινητήριο αεροσκάφος
    με πολύ καλά και δοκιμασμένα όπλα γαι τα επόμενα 15-20 χρόνια τουλάχιστον.
    Άλλωστε, χρέος κάθε εταιρίας με το που βγάλει ένα προιον σε παραγωγή, είναι να σχεδιάζει το επόμενο, το οποίο όμως για να το έχεις διαθέσιμο περνούν δεκαετίες.

  30. @Διηνέκης

    Συμφωνω.Δεν μιλαω εναντιων του Rafale αλλωστε.

    Επισης κραταω μικρο καλαθι σε οτι αφορα το χρονοδιαγραμμα του μελλοντικου Ευρωπαικου αεροσκαφους 6ης γενιας.Προσωπικα θα εβαζα ακομα και μια δεκαετια παραπανω,οποτε μιλαμε για το 2050 στην καλητερη,οχι για να γινει επιχειρησιακο αλλα για να αρχισει να δοκιμαζεται.Και αυτο αν και εφοσον οι εταιροι δεν τα «σπασουν’ οπως στο παρελθον.

    Χωρις να θελω να κανω καποια προβλεψη, τα λεφτα μου δεν θα τα εβαζα στο Ευρωπαικο προγραμμα.Πιστευω οτι θα επαναληφθει το γνωριμο μοτιβο.Δεν θα τα βρουν μεταξυ τους και η θα το «σκοτωσουν» η 2-3 θα το συνεχισουν και οι Γαλλοι θα φτιαξουν το δικο τους που θα ειναι καλητερο των αλλων.Κατι σαν Typhoon-Rafale ενα πραγμα.Βεβαια και τα δυο ΔΕΝ θα ειναι 6ης γενιας αλλα μαλλον 5.5ης

    Απο την αλλη το Αγγλικο εχει σοβαρη πιθανοτητα να προχωρησει για πολλους λογους αλλα κυριως για το οτι εδω «παιζεται» η επιβιωση της Αγγλικης αεροδιαστημικης βιομηχανιας(αυτης που τους εμεινε τελος παντων).

    Το ιδιο και το νεο Αμερικανικο αφου οι Αμερικανοι εχουν πια μαθει απο τα σοβαρα λαθη που αντιμετωπισαν και αντιμετωπιζουν με το F-35 και κανουν οτι περναει απο το χερι τους προκειμενου να μην επαναληφθουν.

    Τα δυο αυτα προγραμματα εχουν σοβαρες πιθανοτητες να αποδωσουν μαχητικα 6ης γενιας με σιγουρακι το Αμερικανικο και outsider το Αγγλικο με καλες πιθανοτητες για μεγαλα κερδη για οσους τολμηρους ρισκαρουν να τζογαρουν υπερ του.

    Το F-35 ισως αποτελεσει τροχοπεδη για ολους οσους το αγορασουν και δεν εχουν σοβαρη βιομηχανικη και παραγωγικη ικανοτητα αφου θα λυσει τα προβληματα του πολυ αργα και θα αποτελει ενα οικονομικο βαριδι σε ολη την διαρκεια της ζωης του.

    Εμεις δεν εχουμε ουτε δογμα,ουτε παραγωγη,ουτε σοβαρη βιομηχανια.Το μονο που εχουμε ειναι μια κατεστραμενη οικονομια η οποια θα δεχτει ισως και το χτυπημα που θα την οδηγησει σε πολυ πιο ασχημη κατασταση στο επομενο χρονικο διαστημα.Υπολογιζοταν οτι η Ελληνικη οικονομια θα γυρισει στο επιπεδο προ της οικονομικης κρισης….το 2060.Τωρα μετα το χτυπημα και της κορωνας αυτο παει πισω.Αρκετα.

    Οποτε το να βαλεις ενα αεροσκαφος σαν το F-35 στην Π.Α ειδικα οταν δεν εισαι προθυμος να το χρησιμοποιησεις ειναι κατασπαταληση των λιγων εως ανυπαρκτων πορων που θα διαθετεις.Πορων που θα πρεπει να επενδυθουν σοφα σε συστηματα που θα ειναι χρησιμα αλλα θα κουμπωνουν και στο τροπο χρησης που επιθυμεις να τους κανεις.

    Μια τετοια προμηθεια μπορει υπο προυποθεσεις να καταστρεψει το συνολο των Ε.Ε.Δ.Ηδη βλεπουμε το χαλι του Π.Ν και την μουσειακη κατασταση του Ε.Σ.Αν προχωρησει χωρις να εχουν αλλαξει τα οικονομικα δεδομενα(πραγμα που δεν φαινεται στον οριζοντα τουλαχιστον συντομα) θα οδηγησει και την Π.Α σε αναλογη κατασταση.

    Μια Ελληνικη παραγγελια F-35 θα μπορουσε να δωθει το 2035 αν και εφοσον εχουν λυθει τα οποια προβληματα και αν και εφοσον εχει ανακαμψει η Ελληνικη οικονομια αρκετα.Ακομα και να βρεθει εμβολιο για την κορωνα σημερα η οικονομια θα αρχισει να ανακαμπτει απο 2025-27 στην καλητερη.Και ολα αυτα τα χρονια που δεν ειχαμε κορωνα και λειτουργουσε ο τουρισμος και το συνολο της οικονομιας υπηρεσιων που εχει η Ελλαδα,οικονομικα ειχαμε υφεση και μηδαμινη αναπτυξη.Οποτε ειναι δεδομενο το μεγαλο χρονικο διαστημα που θα χρειαστει για να εχουμε εστω και λιγες πιθανοτητες αποκτησης.

    Εδω βεβαια μπαινει το ερωτημα.Θα συμφερει να το αγορασεις τοτε που θα εχεις καποια χρηματα η θα ηταν καλητερο να περιμενεις λιγο ακομα και να πας κατευθειαν στο καινουργιο αν ειναι διαθεσιμο σε λογικο χρονο;

    Δεν ειμαστε σε θεση να αγοραζουμε οπλα για να κανουμε διαφημιση και προπαγανδα αυτην την στιγμη.Ειδικα οπλα ελαχιστα δοκιμασμενα,με πολλα αλυτα θεματα και κυριως χωρις να εχουμε την διαθεση να τα χρησιμοποιησουμε για οποιονδηποτε ρολο περα απο φωτογραφικα ενσταντανε και παρελασεις για να….αυτο-ικανοποιουμαστε οπως κανουμε με τοσα αλλα πραγματα σε αυτην την χωρα.

  31. Για οσους λενε οτι το F35 εσκισε, τσακισε, δεν ξερουν οι αλλοι, φοβερο εργαλειο, βγηκε καλο κτλ.
    Τo F35 ειναι ακομα ενα υπο αναπτυξη αεροσκαφος το οποιο δεν εχει βγει σε μαζικη παραγωγη και θα αργησει πολυ ακομα.

    https://www.capital.gr/diethni/3522910/problima-me-to-software-ton-f-35-oi-ipa-zitoun-ti-boitheia-megalon-panepistimion

    Σαφως και η χωρα δεν πρεπει να δεθει με αυτο τον κουβα της LM οπως δεν πρεπει να δεθει και με τις κουβαδοφρεγατες της.
    Ας στραφουμε σε αλλη μια μοιρα Ραφαλ για αρχη με πληρη FOS και οπλισμο καλυτερα.

    Το F35 εχει ακομα τεραστια προβληματα με τον κωδικα (δεδομενου οτι ειναι ενας ιπταμενος υπερυπολογιστης) και για να στρεφονται οι ενοπλες δυναμεις των ΗΠΑ και η LM σε 3 πανεπιστημια για βοηθεια μονο ενθαρρυντικα και καλα δεν τα λες τα πραγματα. Μεχρι να ξεπεραστουν αυτα, να τρεξουν επιτελους οι τελικες προσομοιώσεις και να παρει το πρασινο φως για μαζικη παραγωγη εχει πολυυυυυ ψωμι ακομα.

    Πρεπει να εξεταστει αν και οποτε θα φτασει να βγει πληρες και σωστο απο γραμμη παραγωγης και σε ικανες ποσοτητες που θα θελει η χωρα (γιατι προηγουνται πολλοι αλλοι) αν θα παραμενει επικαιρο ή αν θα εχει ηδη ξεπεραστει απο τις εξελιξεις και απο τυχον αεροσκαφη 6ης γενιας που θα ειναι επικαιρα.

      1. Αν ισχύει όμως και το παρακάτω απο το ίδιο άρθρο,το Ισραήλ έπαιξε με σημαδεμένη τράπουλα σε αυτή την περίπτωση.

        »According to Al Jarida, Iranian intelligence received top secret information that the Israeli fighter planes even managed to photograph Iran’s underground bases. Khamenei, who received this information, now suspects a cooperation between Russia and Israel, and that the Russians gave Israel the secret code of the Russian radar in Iran – according to the Kuwaiti newspaper.«

        Περίεργο που δεν ακούστηκε παρόμοιο σενάριο για την περιοχή Vladivostok,Chongjin η στην άλλη μεριά Kaesong και Weihai αφού και εκεί πετάνε αυτά τα «αόρατα» μαχητικά.

  32. Ο αντιπροεδρος της ΛΜ μας απανταει στο αρθρο του περιοδικου των υπαλληλων του, για τα προβληματα των αλουμινοτρατων και προφανως στο τελος τα βγαζει προβληματακια της πλακας.
    Αλουμινοτρατα και πασης ελλαδος.
    Καντε μας και αλλη πλυση εγκεφαλου.
    Εχουν ξεπερασει καθε οριο.
    Ρε ενας εισαγγελεας να τους καλεσει να του απαντησουν γιατι προπαγανδιζουν υπερ της χειροτερης υποψηφιοτητας για το ακριβοτερο προγραμμα εξοπλισμου των ενοπλων δυναμεων (5 δις ευρω) και τι εχουν να κερδισουν αυτοι απο ολο αυτο.

    1. Μπορεί να είναι απλά αμερικανόπληκτοι, ή μπορεί να είναι φάν-μπόεις – το επίπεδο κάπου εκεί έχει πέσει έτσι κι αλλιώς ή μπορεί να βρήκαν το απόλυτο κλίκ-μπαίητ ή ή ή.

    2. Μπέρδεψες τα site φιλε μου. Μην γίνεις σαν τον κολλητό μου τον ΠΑΟΚτζη που μιλαει μόνο για τον Ολυμπιακό.
      Εαν θέλαμε να ασχοληθούμε με ΠκΔ θα μπαίναμε εκεί.

      Επίσης το αρθρο μιλάει για F-35 τι SANITAS και αλουμίνια μας λες. Δεν εχουμε ευθυνη εαν σε εκαναν ban εκεί επειδή εμπαινες σε άρθρο για τα KIOWA να γράψεις για MMSC.

      Ας σεβαστούμε τον χώρο που μας φιλοξενεί και τον αρθρογράφο.

      1. Το άρθρο μιλάει για MMSC (O Joe DePietro της Lockheed Martin απαντά στις “δύσκολες” ερωτήσεις για τις φρεγάτες MMSC) όπου το δύσκολες το έχουν σε εισαγωγικά υπονοώντας οτι είναι ανοησίες.

        Το έχουν ξεφτιλίσει, στο μπλόγκ, και απ ότι φαίνεται το ξεφτίλισμα διαρρέει και προς το περιοδικό – κάτι που με θλίβει, αλλά πράγματι δεν υπάρχει λόγος να μας μεταδίδουν την εμμονή τους.

  33. Αν το έπαιρνε η Τουρκία θα μπορούσε να χτυπήσει αθόρυβα το πρώτο νησί.
    Όχι και να μας χτυπήσει στην αθήνα και να μην πάρουμε χαμπάρι.

    Προσοχή ένα νησί με λίγα μαχητικά όχι με όλα βράδυ με παρεμβολές.

    Τώρα αν είχαμε αγοράσει ραντάρ έστω από την Λιθουανία και πυραύλους.
    Ναι ραντάρ μπάντας L από την Λιθουανία και πυραύλους από την ίδια χώρα θα μπορούσαμε
    να τα καταρίψουμε.

    Όσο για τα δικά μας TOR είναι πολύ καλά για στόχους στελθ γιατί;
    Γιατί τα σχεδίασαν οι ρώσοι για να αντιμετωπίσουν τους τότε πυραύλους κρουζ.
    Αν θυμάστε το 1986 τους πυραύλους PERSING και κρουζ που ήθελαν να βάλουν στην Ευρώπη;

    Όταν και άμα γίνει πόλεμος θα πάθουν πολλά αυτοί που πιστεύουν πως είναι αόρατο.
    Ούτε τους S-400 ενεργοποιούν οι ρώσοι μόνο κάτι ΑΑ συστήματα της πλάκας.
    Ναι της πλάκας Β και Γ διαλογής.
    Όσο για τους S-300 έστειλαν τα πρώτα συστήματα που τα έχουν αποσύρει οι Ρώσοι και τα έχουν
    δώσει εξαγωγή πχ Ιράν.

    Για τα Pantsir θα γελάσει κάθε πικραμένος με αυτά που έστειλαν με Δ διαλογής ραντάρ και Γ διαλογής πυραύλους.
    Τι γράφω; Η συνήθεις κομπίνα των ρώσων με παλιά ραντάρ και παλιούς πυραύλους επάνω σε νέο σύστημα.

    Άσε που υπάρχει συμφωνία μεταξύ Ρώσων και Ισραηλινών στην Συρία δεν με πειράζεις δεν σε πειράζω.

  34. Τα F-35 όταν αγοραστούν σε βαθος χρονου από τήν Ελλαδα θα είναι αναβαθμισμένα όπως έγινε με τήν τελευταία διαμορφωση τών Ραφαλ πού αγοραζει η Ελλας. Οι μοιρες των Ραφαλ θα αυξηθουν και θα ακολουθησουν κλασικά τις προηγουμενες εκδοσεις των γαλλικων αεροσκαφφων. Οι δύο τύποι θα είναι συμπληρωματικοί και μαζί μετα αναβαθμισμένα F-16 θα αλλαξουν τελείως το σκηνικό τών επιχειρήσεων.

    Δέν υπαρχει αντιστοιχο αεροσκαφος του F-35 στο δυτικο οπλοστασιο. Τό αεροσκαφος δεν ειναι ‘τενεκες’ ‘κουβας’ ευκολα ανακαλυπτεται ΡΑΜ κτλ και ηλιθιότητες ασχετων. Να ειστε ευχαριστημένοι πού η τουρκια δεν παρελαβε αυτα τα αεροσκαφη μεσω λομπυ διοτι με S400 και F-35 αλλαζει το τοπιο υπερ της τουρκιας οχι μονον επικινδυνα στον αερα αλλα και απο βιομηχανικη αποψη εφοσον η τουρκια θα ηταν το μονο κρατος στην περιοχη για την συντηρηση των μηχανων. Η αποκτηση των F-35
    στρατηγικα ελευθερώνει τήν πολιτική ηγεσια ωστε να στραφει προς την αγορά των FTI.

    Πέραν τών Ραφαλ +F-35 θα πρεπει να ενισχυθει η αεροπορια με ανεπανδρωτα συστηματα. Τα παλαιοτερα F-16 μπορουν να λαβουν λογισμικό να γινουν ανεπανδρωτα να δουλευουν μαζι με τα Ραφαλ και τα F-35 και τα αναβαθμισμενα F-16V οπως «loyal companion etc…» Ελληνικες εταιρειες να αναλαβουν το εργο να αγοραστει το λογισμικο που ηδη υπαρχει κ.ο.κ

    1. F 35 δε θα αγοραστούν, η οικονομία της χωρας δε το αντέχει, εφόσον έχει γίνει σωστή ενημέρωση σε άνω κλιμάκια, πολιτικούς- στρατιωτικους (αγορά, υποστήριξη, κόστος εκπαίδευσης κτλ) σε ενα βάθος 20ετίας, ειχε γράψει και ο Κος Ζηκιδης μεταξύ rafale και f 35 εάν θυμάμαι ( ισως μπορει νατο ξαναποσταρει). Εδώ κανονικά, θα πρεπει να μεινη και ενας κλαδος εκτος, ή έστω βασικών αγορών οπλικών συστημάτων (για μείωση οροφών σε όλους τους κλάδους δε το συζητώ) δυστυχώς τα οικονομικά της χώρας δε τσουλάνε, και με τους άχρηστους που έχουμε μπλέξει (όλων των χρωμάτων – ιδεολογιών), θα έλεγα να κρατήσουμε μικρό καλάθι, γιατι από προβλέψεις καλα πάμε , όταν όμως δεν ανταποκρινόμαστε όπως πρέπει στο ξαφνικό, και να προσαρμοζόμαστε στην όποια κατασταση, καλό θα ήταν να ξεχαστούν τα φαραωνικά σχέδια των ΕΔ.

  35. Την Π κ Δ. την ρώτησε ο υπουργός μαζί με τον Πτεραρχο και τον Ναύαρχο..

    Αν θα πάρουμε F35…..?
    η και ενα γένη τι θα πάρουμε..?

    Καθώς σύμφωνα με την δίκη τους λογική
    οπως εικάζεται απο το οποίο διεισδιτικο ματι πίσω απο τα γραφόμενα στα άρθρα τους

    αν η οποία προμήθεια αεροσκαφων η πλοίων δεν εξυπηρετεί την απόκτηση των περίφημων αρχιπροβληματικων περιπολικών LCS
    τότε απλά δεν πρέπει να γίνει

    Δηλ. Με F 35 δίνουμε νέο deal ( που ομως εχει στρατηγικο-διπλωματικό εκτόπισμα)
    σε Αμερικανούς και L.M.
    όποτε απαλλασσόμαστε απο την πίεση να πάρουμε τις κοινώς λεγόμενες «αλουμινοτρατες»
    Ασε που αδειάζουν και τα ταμεία απο τα απαραίτητα κονδύλια..
    Όποτε συμπέρασμα του «περιοδικού» δεν χρειαζόμαστε F35

    Μας έκαναν τα A.Burke για δυο χρόνια ως καροτάκι να μας ρυμουλκησουν προς το «ονειρεμένο» και υπερπροσοδοφορο στον επιχειρηματία και τους εμπλεκόμενους deal για τα LCS..

    Τότε τα Α.Β. ήταν σουπερ πλοια..
    κατι στο οποίο βεβαια συμφωνεί με τα χίλια και το Π.Ν.

    Δεν τα παραχωρούν οι Αμερικανοί τα πανίσχυρα A.B.
    και άρα σκέφτηκε το Π.Ν να προτείνει απευθείας αγορά μεταχειρισμένων
    αντικαθιστώντας ως στοχευση το LCS/MMSC που στην πραγματικότητα δεν ήθελε ποτέ…

    Περιτα πλέον βγάζει τα A.Burke το «περιοδικό» που μπορούν να αντικατασταθούν απο το Ticos 35 ετιας…

    Αρκεί το προωθούμενο deal για την παραχώρηση Ticonderoga να μας οδηγήσει στο deal με τις LCS ..

    Όλα λοιπόν για το μεγαλο deal

    Και στα παλιά μας τα παπούτσια η Άμυνα και το συμφέρον της χώρας.

    1. Μπέρδεψες τα site φιλε μου. Μην γίνεις σαν τον κολλητό μου τον ΠΑΟΚτζη που μιλαει μόνο για τον Ολυμπιακό.
      Εαν θέλαμε να ασχοληθούμε με ΠκΔ θα μπαίναμε εκεί.

      1. Να μην τσιμπάτε με αυτό το σάιτ που το κάνει επίτηδες για να έχει
        τρομερή επισκεψιμότητα και να παίρνει χρήματα.

        Βγάζουν πολλά χρήματα πρώτοι από τους πρώτους είναι.
        Ψάχνουν να βρουν ανύπαρκτα θέματα να τα μεγαλώσουν και
        τα κοροίδια να γράψουν δεκάδες μηνύματα και να διαβάσουν εκατοντάδες.

        1. Μιλησες σωστα Ηρωα. Φαινεται οτι η φακα μας κυνηγαει ομως ακομα και εδω , πολλοι φιλοι εχουν τσιμπησει το τυράκι και συνεχιζουν να δινουν -αθελα- τους παραπανω κλικ , δημοσιοτητα και ντορο=λεφτα .

  36. Προσοχή, οι Φάκες φέρουν λογότυπο : »LM»

    Εάν δεν διακρίνεται καθαρά, κοιτάξτε το δόλωμα : είτε θα γράφει F-35, είτε MMSC.

    Eάν και πάλι δεν είστε σίγουροι και θέλετε να δοκιμάστε την φάκα, βάλτε ένα κλαδί στο δόλωμα
    (αντίθετο σχόλιο) και αμέσως η φάκα θα κλείσει (ή δεν θα δημοσιευθεί ή θα απαντηθεί ειρωνικά)

    Προσοχή : Eυρέως κυκλοφορούν καμουφλαρισμένες ξόβεργες (ΑΒ, Τico) με σκοπό την παγίδευση

    Αυτές είναι πιο προσεγμένες σε σχέση με τις φάκες που είναι τοποθετημένες όπου νάναι.

    Γενικώς αδιαφορούμε με όλα αυτά, εκτός και αν θέλουμε να διασκεδάσουμε, παίζοντας με
    τις φάκες εκ του ασφαλούς και βγάζοντάς τες εκτός λειτουργίας

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *