Στις 19 Νοεμβρίου ο Βρετανός Πρωθυπουργός, Boris Johnson, ανακοίνωσε αιφνιδίως της ανάπτυξη μιας νέας φρεγάτας (Type-32) για το Βρετανικό Ναυτικό. Ήταν μια αιφνιδιαστική ανακοίνωση, δεδομένου ότι ήδη το Βρετανικό Ναυτικό βρίσκεται σε φάση ναυπήγησης δύο διαφορετικών τύπων φρεγατών (Type-26 και Type-31) οι οποίες θα αντικαταστήσουν τις Type-23. Το ζήτημα απασχόλησε το Βρετανικό Κοινοβούλιο, το οποίο, στη στήλη «Insight» δημοσίευσε ενημερωτικό σημείωμα σχετικά με τις φρεγάτες Type-32 υπό τον τίτλο «Prime Minister announces new Royal Navy ship: What is the Type 32 frigate?», το οποίο μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ (στην αγγλική γλώσσα, η μετάφραση που ακολουθεί έγινε από τη συντακτική ομάδα του «DefenceReview.gr»).
Ποια είναι τα τρέχοντα σχέδια του Βασιλικού Ναυτικού;
Ο εν υπηρεσία στόλος των 13 φρεγατών Type-23 του Βασιλικού Ναυτικού θα αρχίσει να αντικαθίσταται από το 2023 και σε ετήσια βάση. Οι φρεγάτες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μια σειρά ρόλος, όπως μάχη, θαλάσσια ασφάλεια, καταπολέμηση της πειρατείας και συμμετοχή σε διεθνείς-συμμαχικές επιχειρήσεις. Κάποια πλοία έχουν σχεδιαστεί για τον εξειδικευμένο ρόλο του ανθυποβρυχιακού πολέμου με έμφαση στο αθόρυβο σκάφος. Θα αντικατασταθούν από δύο τύπους φρεγατών:
Type-26
Θα αντικαταστήσουν τις εξειδικευμένες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο Type-23. Το Υπουργείο Άμυνας έχει δεσμευτεί για τη ναυπήγηση οκτώ φρεγάτες Type-26 και υπέγραψε συμβόλαιο για τις πρώτες τρείς τον Ιούλιο του 2017. Τα πλοία θα ναυπηγηθούν στα ναυπηγεία της BAE Systems στο Clyde. Το πρώτο πλοίο της κλάσης, HMS «Glasgow», αναμένεται να ενταχθεί σε υπηρεσία το 2027. Το Υπουργείο Άμυνας λέει ότι αναμένεται να υπογράφει συμβόλαιο για τη δεύτερη παρτίδα των πέντε Type-26 στις αρχές της ερχόμενης δεκαετίας.
Type-31
Θα είναι φρεγάτες γενικών καθηκόντων που θα αντικαταστήσουν τις Type-23 που δεν είναι εξειδικευμένες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Το Υπουργείο Άμυνας υπέγραψε συμβόλαιο με την Babcock, για πέντε πλοία, το Νοέμβριο του 2019. Η ναυπήγηση θα ξεκινήσει το 2021 και η ένταξη σε υπηρεσία του πρώτου πλοίου το 2027. Το συνολικό κόστος του προγράμματος αναμένεται στα £ 2 δισεκατομμύρια.
Φωνές από το 2015;
Η κυβέρνηση έκανε μια εξίσου αιφνιδιαστική ανακοίνωση στην προηγούμενη αμυντική επιθεώρηση, την Στρατηγική Επιθεώρηση Άμυνας και Ασφάλειας (SDSR : Strategic Defence and Security Review), του 2015. Τότε, αντί να επιβεβαιώσει τη ναυπήγηση 12 φρεγατών Type-26, η κυβέρνηση ανακοίνωσε σχέδια για τη ναυπήγηση οκτώ Type-26, υποστηριζόμενες από πέντε νέες φρεγάτες γενικών καθηκόντων (τις Type-31). Αναφέρει η SDSR: «Θα εκκινήσουμε επίσης μια μελέτη αντίληψης και στη συνέχεια θα σχεδιάσουμε και ναυπηγήσουμε μια νέα κλάση ελαφρύτερων, ευέλικτων φρεγατών γενικών καθηκόντων έτσι ώστε περί το 2030 να είμαστε σε θέση να αυξήσουμε το συνολικό αριθμό φρεγατών και αντιτορπιλικών».
Η ανακοίνωση του Βρετανού Πρωθυπουργού για τις Type-32 εντάσσεται σ’ αυτό το πλαίσιο της τρέχουσας SDSR. Η ανακοίνωση της 19ης Νοεμβρίου επί της ολοκληρωμένης επιθεώρησης επίσης αναφέρει ότι η τρέχουσα SDSR θα καταλήξει στις αρχές του 2021 και θα ενημερώσει τη Βουλή των Κοινοτήτων για τα «πρώτα αποτελέσματα»: Μια αύξηση των αμυντικών δαπανών κατά £ 24,1 δισεκατομμύρια για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Τι είναι η φρεγάτα Type-32;
Η πρώτη αναφορά στις νέες φρεγάτες Type-32 έγινε στη δήλωση του Πρωθυπουργού στις 19 Νοεμβρίου. Δήλωσε: «Θα αναπτύξουμε την επόμενη γενιά πολεμικών πλοίων, συμπεριλαμβανομένων των ερευνητικών σκαφών πολλαπλού ρόλου και τις φρεγάτες Type-32». Οι Type-32 δεν αναφέρθηκαν καθόλου στη στρατηγική ναυπηγήσεων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση το 2017 και η οποία καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο το Υπουργείο Άμυνας ναυπηγεί-αποκτά πολεμικό πλοία για το Βρετανικό Ναυτικό. Ούτε αναφέρθηκε στην επιθεώρηση της στρατηγικής που δημοσιεύτηκε το Νοέμβριο του 2019.
Οι πρώτες υποθέσεις αναφέρουν ότι οι Type-32 θα είναι η δεύτερη παρτίδα των Type-31, αλλά δεν θα βασίζεται αναγκαστικά στις Type-31. Αρκετοί βουλευτές έχουν καταθέσει ερωτήσεις για τις Type-32. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορεί να δημοσιευτούν στην ολοκληρωμένη επιθεώρηση ή κατά την επικαιροποίηση του προγραμματισμού NSAP (Naval Ship Acquisition Plan) διάρκειας 30 ετών, ο οποίος αναμένεται να δημοσιοποιηθεί μετά την ολοκληρωμένη επιθεώρηση.
Τι θα κάνουν τα νέα πλοία;
Στη δήλωση του ο Πρωθυπουργός ανέφερε σχέδια «ανάπτυξης περισσότερων πλοίων μας στις πλέον σημαντικές περιοχές του κόσμου». Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει και την περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού. Το Βασιλικό Ναυτικό έχει αυξήσει αισθητά την παρουσία του στην Ασία τα τελευταία χρόνια, ενώ το αεροπλανοφόρο HMS «Queen Elizabeth» πρόκειται να αναπτυχθεί στην Ανατολική Ασία το 2021.
Το Βασιλικό Ναυτικό έχει αρχίσει επίσης να αναπτύσσει σε μόνιμη βάση φρεγάτες σε βάσεις του εξωτερικού (στον Περσικό Κόλπο). Ο Ναύαρχος Tony Radakin (προϊστάμενος του Βασιλικού Ναυτικού), έχει δηλώσει ότι η προωθημένη παρουσία είναι μια προτεραιότητα, υπονοώντας ότι περισσότερα πλοία θα μπορούσαν να βρίσκονται μόνιμα σε βάσεις του εξωτερικού με πληρώματα να ανακυκλώνονται από το Ηνωμένο Βασίλειο. Επίσης, το Βασιλικό Ναυτικό σύντομα θα έχει σε υπηρεσία πέντε νέα περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης.
Στο μεταξύ, μεσοπρόθεσμα παραμένουν ανησυχίες σχετικά με το χρόνο παροπλισμού των φρεγατών Type-23 και της ένταξης σε υπηρεσία των φρεγατών Type-26 και Type-31. Υπάρχει η πιθανότητα αριθμητικού κενού στο στόλο των φρεγατών στα μέσα περίπου της δεκαετίας του 2020. Υπάρχουν επίσης και ερωτηματικά σχετικά με την επάνδρωση. Το Βασιλικό Ναυτικό είναι υποστελεχωμένο σε ποσοστό 5,9% με βάση στοιχείων μέχρι την 1η Ιουλίου 2020. Δεν είναι σαφές το πότε η κυβέρνηση σκοπεύει να εντάξει σε υπηρεσία τις φρεγάτες Type-32.
Περισσότερα για τις φρεγάτες Type-26 και Type-31 μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο: