Σύμφωνα με ανακοίνωση του τουρκικού Υφυπουργείο Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM) η πρώτη πτήση του υπό ανάπτυξη ελικοπτέρου γενικής χρήσης T-625 της τουρκικής TAI, αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον προσεχή Σεπτέμβριο, με πιθανότερη ημερομηνία της 6η Σεπτεμβρίου.
Υπενθυμίζουμε ότι η ανάπτυξη του T-625 ξεκίνησε το 2010. Πρόκειται για ένα ελικόπτερο κατηγορίας 5 τόνων το οποίο θα μπορεί να εκτελεί αποστολές γενικών μεταφορών, αλλά και ένοπλης συνοδείας και αναγνώρισης.
Το T-625 αναμένεται να είναι το τρίτο συστατικό στοιχείο της νέας επιχειρησιακής αντίληψης και δομής της Τουρκικής Αεροπορίας Στρατού, στον τομέα των επιθετικών ελικοπτέρων, η οποία θα έχει πλέον «καθετοποιημένη επιχειρησιακή ικανότητα» με τα ελικόπτερα ΑΤΑΚ-2, σε ρόλο προσβολών σε βάθος, τα T-129 ATAΚ σε ρόλο παροχής αντιαρματικών και πυρών υποστήριξης σε τακτικό επίπεδο, και τα T-625 σε ρόλο ένοπλης συνοδείας και αναγνώρισης.
Τα T-625 θα ενσωματώνουν τον κινητήρα TS-1400 τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής της TEI (TUSAŞ Engine Industries) ισχύος 1.400 ίππων, η ανάπτυξη του οποίου αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019, όταν δηλαδή θα έχουν ολοκληρωθεί και οι πτητικές δοκιμές του T-625.
Το T-625 θα μπορεί να μεταφέρει 12 άτομα και αναμένεται να αντικαταστήσει σταδιακά τα 92 UH-1D/-1H και 131 AB-204/-205/-206/-212 του Τουρκικού Στρατού. Σύμφωνα με τον ισχύοντα προγραμματισμό τα πρώτα T-625 θα πρέπει να ενταχθούν σε υπηρεσία το 2021.
Σύμφωνα με την ΤΑΙ οι συνολικές απαιτήσεις της Τουρκίας (των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και των Δημόσιων Οργανισμών) ανέρχονται σε 300 ελικόπτερα της κατηγορίας του T-625.
Αλλά, ο προγραμματισμός της Τουρκίας δεν σταματά εδώ. Το 2018 αναμένεται να ξεκινήσει και το πρόγραμμα ανάπτυξης ενός ελικοπτέρου τακτικών μεταφορών, κατηγορίας 10 τόνων και μεταφορικής ικανότητας 20+ ατόμων, το οποίο θα επιχειρεί παράλληλα με τα 109 υπό παράδοση T-70 (τουρκική διαμόρφωση του S-70 της Sikorsky) και θα αντικαταστήσει, σταδιακά, τα 153 AS-532UL Cougar, Mi-17MTV-1/-1A και S-70A17/A19/A28 από το 2026 και μετά.
Σε ύστερο χρόνο η έκδοση τακτικών μεταφορών θα χρησιμοποιηθεί και ως βάση ανάπτυξης δύο άλλων εκδόσεων (έρευνας και διάσωσης και ειδικών επιχειρήσεων). Οι βασικές επιχειρησιακές προδιαγραφές του ελικοπτέρου είναι: (α) Μεταφορική ικανότητα 20+ ατόμων (β) Μέγιστη ταχύτητα 315 χιλιόμετρα/ώρα και (γ) Μέγιστη εμβέλεια χωρίς ανάγκη ανεφοδιασμού 1.000 χιλιόμετρα.