Με σχετική ανάρτηση της στο «Instagram» η τουρκική TAI ανακοίνωσε ότι τα τρία πρώτα εκπαιδευτικά αεροσκάφη Hürkuş-Β, με αριθμούς 17-103, 17-104 και 17-105, έχουν ολοκληρώσει την κατασκευή τους και αναμένεται να εκτελέσουν τις προβλεπόμενες δοκιμές πιστοποίησης καλής λειτουργίας και αποδοχής πριν παραδοθούν στην Τουρκική Πολεμική Αεροπορία.

Υπενθυμίζουμε ότι στις 30 Ιανουαρίου είχε πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση του πρώτου (17-103, πρωτότυπο του προγράμματος) στο πλαίσιο των προβλεπόμενων δοκιμών ελέγχου που πραγματοποιούνται, από το πρωτότυπο, για την ποιοτική πιστοποίησης της γραμμής παραγωγής και του παραγόμενου προϊόντος.

Η ανάπτυξη του Hürkuş ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2006 και σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα η πρώτη πτήση έπρεπε να πραγματοποιηθεί στα μέσα του 2009, ενώ οι παραδόσεις έπρεπε να ξεκινήσουν το 2011. Ωστόσο το πρωτότυπο αεροσκάφος ολοκλήρωσε την κατασκευή του τον Ιούνιο του 2012, ενώ η πρώτη πτήση πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2013.

Η πρώτη παραγγελία ήρθε από την ΤΗΚ, τον Ιανουάριο του 2014, για 15 Hürkuş-B συν 40 ως δικαίωμα προαίρεσης. Αρχικά οι παραδόσεις είχαν προγραμματιστεί για τα μέσα του 2017, μετά μετακύλυσαν για το Δεκέμβριο του 2017, ενώ πλέον η παράδοση των τριών πρώτων αεροσκαφών θα γίνει εντός του καλοκαιριού, πιθανότατα εντός του Ιουλίου.

Το Hürkuş έχει αναπτυχθεί σε τρείς διαφορετικές εκδόσεις. Η έκδοση Hürkuş-A είναι η βασική και αναπτύχθηκε για πολιτική χρήση. Το Hürkuş-B είναι η έκδοση βασικής εκπαίδευσης με προηγμένα ηλεκτρονικά και ψηφιακό πιλοτήριο παρόμοιο μ’ αυτό των F-16 και των F-35.

Στην έκδοση Hürkuş-C το αεροσκάφος ενσωματώνει οπλισμό και μπορεί να εκτελεί αποστολές εγγύς υποστηρίξεως. Είναι εφοδιασμένο με σύστημα FLIR και μπορεί να μεταφέρει όπλα μέγιστου βάρους 1.500 κιλών. Επίσης μπορεί να προσγειωθεί και να απογειωθεί από απροετοίμαστους αεροδιαδρόμους.

Το Hürkuş-C έχει πιστοποιηθεί και μπορεί να φέρει τα κατευθυνόμενα αντιαρματικά βλήματα UMTAS και τις κατευθυνόμενες ρουκέτες Cirit της Roketsan, ενώ σε φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν στον τουρκικό τύπο, τον Φεβρουάριο του 2017, το αεροσκάφος έφερε ατρακτίδιο ηλεκτροπτικού και υπέρυθρου αισθητήρα καθώς και εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου. Επίσης μπορεί να χρησιμοποιήσει και ατρακτίδια πυροβόλων διαμετρήματος 12,7 ή 20 χιλιοστών, καθώς και βόμβες ελεύθερης πτώσης Mk.81/.82.