Ιδιαίτερα ουσιαστική και παραγωγική υπήρξε η σημερινή ενημέρωση της Lockheed Martin προς τους εκπροσώπους του Τύπου στη πόλη της Θεσσαλονίκης μεταξύ των οποίων παρευρέθηκε και το DefenceReview.gr. Καταγράφθηκαν οι εξελίξεις σε όλα τα κύρια προγράμματα που απασχολούν τις ΕΔ όπως το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου των Ελληνικών F-16, τα ΑΦΝΣ και τέλος το F-35 και της προοπτικής αυτού.

Στη σημερινή παρουσίαση της Lockheed Martin

Η παρουσίαση της Lockheed Martin πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Μακεδονία Παλάς από τον κ. Ντένη Πλέσσα, αντιπροέδρου της αμερικανικής Lockheed Martin για Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική.

Πρόγραμμα F-16                                                                                                       

Το πρόγραμμα προχωράει κανονικά και περί τον Οκτώβριο με Νοέμβριο το πρώτο F-16 θα καταφτάσει στην ΕΑΒ ώστε να εγκατασταθούν τα kit που θα το μεταμορφώσουν σε F-16V. Μετά από περίπου έξι με εννέα μήνες αφού έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες εργασίες θα μεταβεί στις ΗΠΑ ώστε να πραγματοποιηθούν οι δοκιμές. Από το 2020 θα αρχίσουν να καταφτάνουν στην ΕΑΒ τα πρώτα F-16 ώστε να εκσυγχρονίζονται σε F-16V. Στόχος είναι το 2027 να έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα. Η δυνατότητα εκσυγχρονισμού της ΕΑΒ είναι περί τα 10 με 12 αεροσκάφη σε ετήσια βάση.

Ρωτήσαμε αναφορικά με τη διασύνδεση και διαλειτουργικότητα του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II και του νέου F-16V.

Πράγματι λόγω του ότι το ASPIS II και το νέο ραντάρ του F-16V είναι ψηφιακό κατηγορίας AESA εγείρεται θέμα. Τη παρούσα χρονική στιγμή γίνεται μια τεχνική μελέτη και πρόκειται να πραγματοποιηθούν δοκιμές αλλά μόνον όταν γίνει το πρωτότυπο F-16V θα έχουμε πλήρη εικόνα για τη συνεργασία του AESA ραντάρ με το ASPIS II.  Όπως μας τόνισε ο κ. Πλέσσας το ζήτημα συνεργασίας ραντάρ με το σύστημα αυτοπροστασίας είναι ένα θέμα που απασχολεί όλους τους χρήστες του F-16V.

Σύντομα, μέσα στο προσεχές διάστημα θα γνωστοποιηθεί στο ΓΕΑ η εκτίμηση της Lockheed Martin για το παραπάνω ζήτημα. Σε κάθε περίπτωση όπως μας αναφέρθηκε, η λύση θα έρθει μέσα από την ολοκλήρωση του ASPIS II που έχει ήδη πληρώσει η ΠΑ και όχι με κάποιο άλλο σύστημα.

Ζητήσαμε επιπρόσθετες επισημάνσεις σχετικά με το κόστος του προγράμματος.

Όπως γνωρίζετε το κόστος της διακρατικής συμφωνίας (LOA) για την αναβάθμιση των F-16 ανέρχεται σε 1,528 δις δολάρια, εκ των οποίων 998 εκατομμύρια δολάρια είναι το συμβόλαιο της Lockheed Martin με την Αμερικανική κυβέρνηση και τα εναπομείναντα 530 εκατομμύρια δολάρια.  Όμως το μεγάλο ερώτημα ήταν τι ακριβώς περιλαμβάνουν αυτά τα 530 εκατομμύρια δολάρια, ένα πραγματικά αρκετά μεγάλο ποσό. 

Ως εκ τούτων, σύμφωνα με τις απαντήσεις του κ. Πλέσσα τα 530 εκατομμύρια περιλαμβάνουν κόστη υλικών που λόγω διαβαθμισμένου χαρακτήρα αποκτώνται απευθείας από την αμερικανική κυβέρνηση, υπηρεσιών και συγκεκριμένα κόστη προσωπικού για την παρακολούθηση του προγράμματος.

Ιδιαίτερα θετικές είναι οι εξελίξεις από το μέτωπο των αντισταθμιστικών ωφελημάτων. Τα δύο κύρια έργα είναι η συγκρότηση βαφείου στην ΕΑΒ ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου με χρώματα που θα μειώνουν τη διακριτικότητα του αεροσκάφους από τα εχθρικά ραντάρ. Το βαφείο είναι κατηγορίας Have Glass II.

Το δεύτερο είναι η επέκταση του Link 16 και της δυνατότητας δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων από τις ΕΔ. Συγκεκριμένα η ελληνική εταιρεία SCYTALIS πρώην ISI HELLAS θα αναλάβει το έργο αυτό στα πλαίσια των αντισταθμιστικών ωφελημάτων για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 της ΠΑ.

Η Ελληνική αμυντική βιομηχανία θα λάβει σημαντικές βιομηχανικές επιστροφές και μεγάλο φόρτο εργασίας έως και 300 εκατ. δολ. το 1,528 δισ. δολ. του συνολικού κόστους του προγράμματος, παρέχοντας νέες θέσεις εργασίας, εξασφαλίζοντας την βιωσιμότητα της ΕΑΒ και αυξάνοντας την οικονομική της ανάπτυξη.

Προαπαιτούμενο των παραπάνω είναι εγκαίρως να περάσει η τροπολογία από την Βουλή των Ελλήνων.

Και ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο για τις επιδόσεις εναέριας μάχης του F-16V

Πετώντας με τον εξομοιωτή του F-16V ρωτήσαμε για τις δυνατότητες του ραντάρ και της ταυτόχρονης εμπλοκής στόχων. Όπως είναι γνωστό σήμερα το APG-68 V(9) μπορεί να εμπλέξει ταυτοχρόνως δύο στόχους καθοδηγώντας ισάριθμα βλήματα. Με το νέο ραντάρ το αεροσκάφος θα μπορεί να εξαπολύσει εναντίον στόχων όσα βλήματα έχει χωρίς κάποιον τεχνικό περιορισμό παρά μόνον τον όγκο του φορτίου του.

Το F-35

Όπως είναι γνωστό προ δύο ετών το ΥΠΕΘΑ απέστειλε στην Αμερικανική κυβέρνηση Letter of Request για το λεγόμενο price and availability (P&A) επικοινωνώντας με το Joint Strike Fighter Program Office.

Ο κ. Ντένης Πλέσσα τόνισε πως η τιμή Fly Away του F-35 είναι από το 2019 στα 80 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα με βάση τιμές από πρόσφατες συμβάσεις. Το κόστος ανά ώρα πτήσης είναι στα 25.000 δολάρια. Χαρακτηριστικά είπε: Για πρώτη φορά στα χρονικά προγραμμάτων μαχητικών αεροσκαφών, η ανάπτυξη ενός νέου αεροσκάφους 5ης γενιάς, όπως είναι το F-35, προβλέπει ένα εξαιρετικά μικρό κόστος ανά τιμή μονάδας (fly away) σε σύγκριση με τα σημερινά προγράμματα 4ης γενιάς, όπως και σημαντικά μειωμένο κόστος κύκλου ζωής, τόσο λόγω του εξασφαλισμένου μεγάλου αριθμού παραγγελιών (οικονομίες κλίμακας) και κατά συνέπεια της βιωσιμότητας του προγράμματος για τις επόμενες δεκαετίες, όσο και λόγω των σύγχρονων διαδικασιών σχεδίασης, ανάπτυξης και παραγωγής που υιοθετήθηκαν από την LM σε όλη την μέχρι τώρα πορεία του προγράμματος.

Μια άλλη κρίσιμη λεπτομέρεια που μας επεξηγήθηκε ήταν η αύξηση του φορτίου όπλων που φέρεται εσωτερικά από τέσσερα σε έξι ώστε το αεροσκάφος να μην απολύει τα χαρακτηριστικά χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους.

Και τέλος το P-3B Orion

Ήδη έχουν φτάσει από τις ΗΠΑ οι δύο νέες πτέρυγες για τα πρώτα δύο ΑΦΝΣ. Βρίσκονται σε φάση εγκατάστασης και οι δοκιμές προγραμματίζονται για τα τέλη του 2020. Το πρώτο εκσυγχρονισμένο P-3B Orion θα παραδοθεί το 2021. Παράλληλα, η ελληνική εταιρεία SCYTALIS πρώην ISI HELLAS προχωράει το νέο τακτικό σύστημα αποστολής του αεροσκάφους που πραγματικά απογειώνει τις δυνατότητες δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων του ΑΦΝΣ καθώς και των επιχειρησιακών δυνατοτήτων σε όλα τα είδα του ναυτικού πολέμου.  

Ακολουθούν οι διαφάνειες της παρουσίασης. Φωτογραφίες Γιάννης Νικήτας.

Η εξέλιξη
Το ακριβές χρονοδιάγραμμα των ελληνικών F-16V.

Comments

  1. Ενδιαφέρον εχει πως τα afds θα πιστοποιηθουν στα viper αρα δεν θα γινει οτι και με τα astac μετα τν απόσυρση των φαντομ καθως και η πιστοποιηση για sniper και για ατρακτιδιο αυτοπροστασίας.η mk 83 δεν ηταν πιστοποιημενη ως τωρα?

  2. Επισης αναφέρει την αναληψη νεων αποστολων μεταξυ αυτ ν και ναυτικη κρουση. Αν θυμαμαι καλα το blk 50 που ειχε χρησιμοποιηθει ως testbed ειχε πιστοποιηθει και με χαρπουν. Αρα τα mirage egm και οι εξοσετ δεν εχουν πολλα ψωμια ακομη

  3. ‘Ο κ. Ντένης Πλέσσα τόνισε πως η τιμή Fly Away του F-35 είναι από το 2019 στα 80 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα με βάση τιμές από πρόσφατες συμβάσεις. Το κόστος ανά ώρα πτήσης είναι στα 25.000 δολάρια.’

    https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%CE%9D%CF%84%CE%AD%CE%BD%CE%B7%CF%82+%CE%A0%CE%BB%CE%AD%CF%83%CF%83%CE%B1

    Δεν πιστεύω τα νούμερα που δίνει ο Ντένης Πλέσσας αντιπρόεδρος τη Lockheed Martin!!! Ούτε και τα υπόλοιπα που λέει προσπαθώντας να πείσει αφελείς και προσπαθώντας να πουλήσει την…πραμάτια του! Όπως κατά καιρούς έχουν προσπαθήσει διάφορα 15χρονα και εδώ και σε άλλες ιστοσελίδες.

    Το F-35 είναι ένα αεροπλάνο που θα έπρεπε ίσως να το παραγγείλουμε σε βάθος χρόνου όταν επιλυθούν τα διάφορα προβλήματά του. Όχι τώρα!

    Δείτε εδώ για να καταλάβετε:

    https://www.itv.com/presscentre/ep1week34/fighter-pilot-real-top-gun

    Ούτε μπροστά δεν μπορούν να βάλουν το πιο ακριβό αεροσκάφος της Μεγ.Βρετανίας! Και στα 3 επεισόδια δείχνουν τα τραγελαφικά προβλήματα του F-35!

    Βέβαια τίποτα δεν είναι τυχαίο. Απλά ξανάρχισε το … ‘σπρώξιμο’ του F-35!

    https://www.ptisidiastima.com/wp-content/uploads/2019/09/22.jpg

    https://www.ptisidiastima.com/wp-content/uploads/2019/09/1-696×383.png

  4. προσεκτε τη 15h διαφάνεια από τη κορυφή

    Δείχνει πως υπάρχει πρόβλεψη για εκσυχρονισμό των 38 b50(PXII) αλλα και των 32 b30 (PX1) από parts των
    PXIII/IV

    Αυτό δεν έχει μπει σε σύμβαση Ακόμα

    Για να δούμε

    Με μονο 84 Viper +24 -5 αεροπορία δεν νοείται!

    1. Με μπερδεύει η συγκεκριμένη διαφάνεια. Η διαφάνεια λέει:

      32 PXI + utilise funds
      for PXII upgrade
      with PXIII + IV LRUs

      Μπορεί να σημαίνει αυτό που είπες αλλά εγώ το διάβασα διαφορετικά. Αν στην πρώτη σειρά προσθέταμε μια λέξη (sell) 32 PXI + utilize funds τότε αλλάζει το νόημα και γίνεται:

      «πώληση 32 PXI και αξιοποίηση εσόδων για την αναβάθμιση των PXII με απάρτια από PXIII + IV». Ίσως εδώ να εννοείται ότι θα γίνει και ένας μερικός εκσυγχρονισμός των block30 με κάποια από τα απάρτια πριν την πώληση; Ελπίζω βέβαια να έχεις δίκιο εσύ, αλλά το σενάριο υης πώλησης έχει κυκλοφορήσει αρκετά ώστε να το θεωρούμε πιθανό.

      1. Στη σύμβαση δεν έχει συμπεριληφθεί πάντως ο εκσυχρονισμός των B30/B50

        Για τα B30: στη κατάσταση που είναι δύσκολο να πουληθούν η μάλλον εάν πουληθούν η τιμή θα είναι πολύ χαμηλή (<8-10 mill $) αφού στα avionics είναι Ακόμα της δεκαετίας του 80

        Διαθέσιμα parts από τα B52+ /Adv θα υπάρχουν μετά το 022 οποτε …βράσε ρύζι γενικώς

        Τα B30 θα είναι τότε 2022-1988 = 34
        και τα B50 2022-1998? = 24? xronon

    2. Τον εξυγχρονισμο των Βlock 30 νομίζω μπορούμε να τον ξεχάσουμε, είναι τεχνικώς εφικτός, αλλά ασύμφορος. Ο εξυγχρονισμος των Block 50 με τα υπάρχοντα απαρτία μπορεί να γίνει από την ΕΑΒ χωρίς την ανάμιξη της LM-υπαρχει ήδη το πρωτότυπο.

        1. το defencepoint είχε γράψει πως τα B30 έχουν 4000 ώρες πτήσης κατά μέσο ορο? ενώ το όριο ζωής τους είναι 8000 FH

          Η λογική λέει πως πρέπει να αναβαθμιστούν !

          Εκτος από τα parts από B52+/ADV έχουμε και σύχρονα parts όπως IFF,GPS/INS,MFDs,radios στα F4E που σταδιακά αποσύρονται

          Φοβάμαι όμως πως ο εκσυχρονισμός η μερική αναβάθμιση των b50/b30 και είναι εναντια στα συμφέροντα της LM

          Προφανώς η πώληση F35σε μας έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από τα B30/B50

      1. Γι αυτο ειναι λαθος ΟΛΟΣ ο σχεδιασμος.Αφου υπαρχουν ΗΔΗ μπλοκ52 γιατι να τα εκσυγχρονίσεις και τα απαρτια να τα ΞΑΝΑφορεσεις στα 50αρια μετα μια 10ετια;Εκσυγχρονισε κατευθειαν τα 50ρια σε Βαιπερ και τα 52+ μετα 10 χρονια με την τοτε τελευταία εκδοση….

  5. το 1/3 της δουλειας ειναι η αναβάθμιση σε επιπεδο F16V. Τα 2/3 ειναι τα οπλα που θα φερουν… και γι αυτά υπάρχει ακρα του τάφου σιωπη.

    Εβλεπα την λιστα εξοπλισμου του Ταιβανεζικου συμβόλαιου που περιελάμβανε κυριολεκτικα τα ΠΑΝΤΑ… ακομα και συρόμενα αντίμετρα-decoys. Ζηλεψα, δάκρυσα…

    Ελπιζω να μην δώσαμε ενα σκασμο λεφτά για να πετάμε ρουκέτες και AIM-9.

  6. «Και ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο για τις επιδόσεις εναέριας μάχης του F-16V

    Πετώντας με τον εξομοιωτή του F-16V ρωτήσαμε για τις δυνατότητες του ραντάρ και της ταυτόχρονης εμπλοκής στόχων. Όπως είναι γνωστό σήμερα το APG-68 V(9) μπορεί να εμπλέξει ταυτοχρόνως δύο στόχους καθοδηγώντας ισάριθμα βλήματα. Με το νέο ραντάρ το αεροσκάφος θα μπορεί να εξαπολύσει εναντίον στόχων όσα βλήματα έχει χωρίς κάποιον τεχνικό περιορισμό παρά μόνον τον όγκο του φορτίου του.»

    Οπως δηλαδη κανει το mirage-5 εδω κ αρκετα χρονια πανω απο το αιγαιο.. αλλα ξεχασα εχουν ακριβα FOS τα γαλλικα

    1. Κατσε μολις δουν τα FOS των F-16V σε μερικα χρονια μερικοι, θα χασουν το φως τους….
      Πανακριβοι οι Γαλλοι, χρεωνουν το βουρκονερο για σαμπανια.
      Οι αλλοι ζητανε 40 εκ για καθε Mig-29 τι να πεις…

  7. Υπερ.
    1. Ομογενοποίηση στόλου (οικονομίες κλίμακας)
    2. Κορυφαίο ραντάρ και εξοπλισμός – ίσως και νέα όπλα
    Κατά.
    Μέχρι να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα θα είναι αχρείαστα. Όχι ότι αν τα είχαμε νωρίτερα θα κάναμε κάτι στους Τούρκους. UAV δεν πέφτει θα ρίξουμε αεροπλάνο.
    Καλύτερα να πληρώναμε χώρα ή χώρες για προστασία…. μόνοι δύσκολο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *