Την Πέμπτη, 06 Φεβρουαρίου 2020, πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛ.Ι.Ν.Τ.) διάλεξη με θέμα «Ανάδειξη της Ελληνικής Μελέτης / Σχεδίασης και Κατασκευής του  Σκάφους ΑΓΗΝΩΡ», με ομιλητές τους Αναστάσιο Κυπριάνη, Μηχανολόγο Μηχανικό (ΕΜΠ) και Παναγιώτη Αλούρδα,  Ναυπηγό Μηχανολόγο (MIT).

Ο Αναστάσιος Κυπριάνης, Τεχνικός Διευθυντής Μονάδας Υποβρυχίων και Έργων ΠΝ της Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε.,  μίλησε σχετικά με την κατασκευή του σκάφους ανορθοδόξου πολέμου ΑΓΗΝΩΡ που πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά σε συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό. Πιο συγκεκριμένα, έγινε ειδική μνεία στην προετοιμασία της Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. για το συγκεκριμένο υψηλών προδιαγραφών έργο, την τεχνογνωσία που χρησιμοποιήθηκε, τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των διεργασιών κατασκευών αλουμινίου, την οργάνωση της παραγωγικής διαδικασίας και τη διασφάλιση ποιότητας.

Ο Παναγιώτης Αλούρδας, Επικεφαλής της Σχεδιαστικής Ομάδας τόνισε ότι το πρωτότυπο ταχύπλοο σκάφος ΑΓΗΝΩΡ είναι ένα σκάφος υψηλών επιδόσεων κατασκευασμένο από αλουμίνιο. Ο ΑΓΗΝΩΡ έχει γάστρα ολισθακάτου με μεγάλη γωνία ανύψωσης και καινοτόμα χαρακτηριστικά (planing craft with deep V hull).

Το σκάφος θα μπορεί να αναλάβει τις παρακάτω αποστολές:

  • Διείσδυσης και Απαγκίστρωσης Ειδικών Δυνάμεων (Insertion and Extraction of Special Operations Forces).
  • Αναχαίτισης και Παράκτιας Περιπολίας (Interdiction and Coastal Patrol).
  • Έρευνας και Διάσωσης (Search and Rescue).

Η μέγιστη ταχύτητα του ΑΓΗΝΩΡ σε κατάσταση πλήρους φόρτου και κατάσταση θαλάσσης 1 (sea state 1) θα είναι άνω των 45 knots στη μέγιστη συνεχή ισχύ των μηχανών (MCR maximum continuous rating). Το σκάφος ανορθοδόξου πολέμου ΑΓΗΝΩΡ θα επιχειρεί σε κατάσταση θαλάσσης 4 (sea state 4). Η ακτίνα ενεργείας του σκάφους στους 35 knots θα είναι 350 nm.

Τα κύρια χαρακτηριστικά του πρωτότυπου σκάφους ΑΓΗΝΩΡ έχουν ως εξής:

Μήκος ολικό: 17,60 m.

Πλάτος ολικό: 4,20 m.

Βύθισμα: 0,95 m

Εκτόπισμα πλήρους φόρτου: 22 tonnes.

Ωφέλιμο μεταβλητό φορτίο: 4,5 tonnes

Την παρουσίαση του σκάφους ανορθοδόξου πολέμου ΑΓΗΝΩΡ παρακολούθησαν μεταξύ άλλων αξιωματικών από πλευράς Πολεμικού Ναυτικού ο Αντιναύαρχος Π.Ν. Αριστείδης Αλεξόπουλος, ο Διευθυντής Προγράμματος ΑΓΗΝΩΡ Πλοίαρχος B. Θεοδώρου, ο Διοικητής του Ναυτικού Κλιμακίου Σκαραμαγκά Πλοίαρχος (Μ) Ν. Ξυνός  από πλευράς Λιμενικού Σώματος ο Διευθυντής α.α. του Κλάδου Γ’ (Ελέγχου Πλοίων) Αρχιπλοίαρχος Λ.Σ. Κανάλης Εμμανουήλ, ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Επιχειρησιακών Μέσων του Αρχηγείου ΛΣ – Ελληνικής Ακτοφυλακής  Πλοίαρχος Λ.Σ. Κιάμος Φώτιος, καθώς και Μέλη του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας, στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών και νηογνωμόνων, εκπρόσωποι φορέων και Ενώσεων καθώς και Καθηγητές και φοιτητές ναυτιλιακών σπουδών.

Comments

  1. Ακομα ένα σχέδιο σκάφους, ακομα μια κατασκευη οπως το Ωκυαλος. Αυτα εν τελη σε τι οφελουν αφου δεν μπαινει σε παραγωγη καποιο απο αυτα, αφου δεν κατεβαινουν σε διαγωνισμους. Τιποτα επιδοτουμενα project ειναι?

  2. Καλό φαίνετε, αρκεί να έχει λίγο θωράκηση να προστατεύει τα μέλη των ειδικών δυνάμεων. Με τα φουσκοτά και τις σαμπρέλες δε γίνετε δουλιά. Το αλουμίνιο αν δεχτεί χτύπημα ή πάρει φωτιά, θα γίνει πυροτέχνημα και δε σβήνει εύκολα.

  3. Αλλη μια αποπειρα σχεδιασης ενος σοβαρου σκαφους απο ελληνικα χερια μετα το φιασκο του Ωκυαλος το οποιο δεν ειχε ουτε τις στοιχειωδεις προδιαγραφες για σκαφος ειδικων επιχειρησεων παρα τις επικοινωνιακες φανφαρες .
    Μιλαμε για νεα σχεδιαση που σαν εικονα φαινεται αντιστοιχη του MRTP-33 της ΥΟΝCA ONUΚ αλλα δυστυχως με πολυ κατωτερες επιδοσεις κατι που κανει την ολη προσπαθεια εξ αρχης προβληματικη εφοσον τα δυο σκαφη θα βρεθουν αντιμετωπα στο Τ .Ουτε προβλεψη ενσωματωσης πυραυλων υπαρχει καθως φαινεται οπως στους απεναντι ουτε υποδομη για υποστηριξη υav .
    Μονο θετικο η απουσια θαλαμων ,υπαρξης αθωρακισης αγνωστης αντοχης και ραμπας καθελκυσης .
    Σαν σχεδιαση παντως δεν αφηνει και πολλα περιθωρια αισιοδοξιας.
    Μια συγκριση με το αντιστοιχο Τουρκικο σχεδιο δειχνει σοβαρη υστερηση.
    Ακομη και το μικροτερο Μrtp 15 εχει καλυτερες επιδοσεις ωστε να αναρωτιεται καποιος εαν απλα σχεδιαζουμε σκαφη να περνα η ωρα η εχουμε σοβαρες ανταγωνιστικες προδιαγραφες κατα νου.Eυχομαι οι επιδοσεις να ειναι καθαρα θεμα κινητηρων αν και η αλλαγη τους με ανωτερους η αλλου τυπου παραμενει αινιγμα.
    Γενικα καθε αποπειρα ειναι αξιεπαινη αρκει ομως να ειναι και αξιολογη .
    Ισως σαν αντικαταστατης των Magna να ειχε μελλον αφου μιλαμε για ανοιχτα σκαφη σχεδον πολιτικου τυπου που αφηνουν,εκτεθειμενο το προσωπικο στα παντα απο αερα,κρυο,κυματα,μεχρι,θραυσματα η αμεσες βολες.
    Δειγμα του ποσο σοβαροι ειναι αυτοι που τα επελεξαν αν και ειναι βεβαιο οτι οι ιδιοι δεν θα κατσουν ποτε μεσα .
    «The largest member of the family is the MRTP-33, a patrol boat based on the Kaan-29, which is also operated by the Turkish Coast Guard. MRTP-33 is designed for patrol missions, and littoral warfare operations, including escort and fast attack missions, insertion and extraction of special forces. It can be fitted with CODAG high-seed propulsion system consisting of twin MTU diesels and a Honeywell TF50 gas turbine, all powering water jets. The diesels allow 28 knots patrol speed, while the gas turbine will enable the boat to reach its maximum speed of 55-60kt. The combined propulsion enables the boat to operate for up to 3 days at ranges up to 650 nm, at a speed of 24kt, while speeding on short dashes to speeds up to 55 knots. MRTP-33 has a crew of 20. Mission packages can include stabilized naval turrets with automatic guns (30mm), medium and long range guided missiles, 12.7mm machine guns, multi-sensor payloads, search and rescue equipment, decoys and special operations and divers support equipment.»
    https://defense-update.com/20050126_mrtp.html
    Τα συμπερασματα δικα σας..

    1. Αγαπητέ, συγκρίνετε ανόμοια πράγματα !
      Το ένα έχει μήκος 31 μέτρα το άλλο 17, για αρχή.
      Υπάρχουν πολλά θέματα ναυπηγικής που παίζουν ρόλο.
      Ένα αρχικό σκεύος προσφέρεται και ως πλατφόρμα έρευνας.
      Θυμίζω ότι έχουμε αρκετή εμπειρία από την κατασκευή των κλάσεως «Πυρπολητής» που και αυτά ακόμα δεν έχουν σχέση με τη νέα προσπάθεια αλλά είναι εμπειρία.
      Το τί ακριβώς θα γίνει, θα το δούμε.

      1. Kατανοητο αλλα δεν συγκρινω απλα μια αλλη εκδοση απλα την αναφερω ως παραδειγμα εξελιξης ..
        Αναφερω ρητα οτι υπαρχει και αντιστοιχου μηκους σκαφος με ανωτερες επιδοσεις .
        Μιλαω για το MTRP-15 SOC στα 15 μετρα ..
        https://www.yonca-onuk.com/mrtp15.html
        Υπαρχει διαφορα στις επιδοσεις με το δικο μας και αναρωτιεμαι δεν μπορουμε να σχεδιασουμε κατι οχι ανωτερο οπως θα θελαμε αλλα εστω εφαμιλλο?
        Δεν μιλαμε για πυρηνικη τεχνολογια ..
        Εαν αυτα τα σκαφη βρεθουν αντιμετωπα στο Αιγαιο με τα δικα μας αλλα με εικοσι κομβους χαμηλοτερη ταχυτητα τι θα συμβει?
        Ειδικα τα δικα μας σκαφη που εχουν να καλυψουν και μεγαλυτερες αποστασεις στον μικροτερο δυνατο χρονο χρειαζονται αυτα μεγαλυτερες επιδοσεις ..
        Μεγαλυτερη ταχυτητα σημαινει και ανωτερη δυνατοτητα διαφυγης ,αποφυγης βολων και πολλα αλλα .
        Σεβαστη μια προσπαθεια αλλα που αποσκοπει και που καταληγει ?
        Υπαρχει προθεση αγορας η αλληλοσυγχαιρομαστε για νεες σχεδιασεις και το αποτελεσμα ειναι μηδενικο ως συνηθως ?
        Εχουμε την πολυτελεια να κανουμε πειραματα για εμπειρια σημερα χωρις να εχουμε σαφη στοχο για το τι χρειαζομαστε και χωρις προθεση παραγωγης ?
        Την ιδια ωρα που εκκρεμει για δεκαετια διαγωνισμος για οπλισμενα σκαφη συνοδειας των Αμφιβιων Καταδρομεων και κανεις δεν ασχολειται?
        Εικοσιδυο τον αριθμο σαν αρχικη απαιτηση ?
        Για αυτον τον λογο δεν απορριπτω εντελως το σκαφος αλλα το προτεινω ως αντικαταστατη των απαραδεκτων MAGNA αλλα για να αποτελεσει αμιγως σκαφος ειδικων επιχειρησεων με αυτες τις χαμηλες επιδοσεις ειδικα σε ρολο καταδιωξης ειναι απιθανο απεναντι στα Τουρκικα αντιστοιχα .
        Υπαρχει αραγε αντιδοτο στην παρουσια αυτων των σκαφων απο το ΠΝ και πιο ειναι αυτο?
        Ο χρονος πιεζει για αμεσες λυσεις και οχι ερευνα σε βαθος χρονου ..
        Περισσοτερο με προβληματιζει οτι το σκαφος αυτο οπως και το αποτυχημενο Ωκυαλος εχουν σχεδιαστει με βαση απαιτησεις η προδιαγραφες του ΠΝ η εστω διαφορων προτασεων του και το αποτελεσμα ειναι φτωχο και κατωτερο των προσδοκιων ..
        Εαν δεν επενδυσουμε σε ταχυτατα σκαφη βαρια οπλισμενα με πυραυλους επιφανειας επιφανειας και πολυφασματικους αισθητηρες με RWS,αντιμετρα και δυνατοτητα μεταφορας υπο προστασια αριθμου προσωπικου ,με δυνατοτητα υποστηριξης drones και δικτυωσης με link 16 /22 για στοχοποιηση και αποδοτικοτερη χρηση ,το Αιγαιο θα χαθει αφου οι αντιπαλες σχεδιασεις θα κυριαρχησουν απεναντι σε ψαροτρατες με αεροθαλαμους και επανδρωμενα πολυβολακια τυπου Magna και αλλων αοπλων σχεδον σκαφιδιων που απλα υφιστανται χωρις να προσφερουν ουσιαστικα τιποτα αξιολογο. ..
        Αντι αυτου βλεπουμε κακοσχεδιασμενα σκαφη χαμηλων επιδοσεων με σοβαρες ελλειψεις σε οπλισμο και ανεπαρκη φιλοσοφια χρησης δειγμα ,και αυτο ειναι η κυρια επισημανση του σχολιου μου, ελλειψης επαφης με τις τεχνολογικες εξελιξεις και γενικης αδιαφοριας παρακολουθησης τους και υπερβασης των σχεδιασεων του εχθρου ..
        Για να μην παρεξηγηθω στηριζω καθε προταση ειδικα αφου η εναλλακτικη ειναι η η μη αγορα η αγορα ξενων σχεδιασεων αλλα υπαρχει και οριο .
        Η αποκτηση εμπειριας στην παραγωγη του αλουμινιου ειναι μια περιγραφη της αναγκαιοτητας της κατασκευης ,αν και αυτη νομιζω υπαρχει ηδη απο την εποχη των Combattante ,συνεπως αγνωστο ποια καινοτομια εισαγαγει ο τυπος και πια εμπειρια αποκομιζεται απο την παραγωγη ,αλλα και παλι δεν αρκει αφου κρινουμε το τελικο προιον σαν αποδοση συνολικα .

        1. Επαναλαμβάνω, υπάρχει εμπειρία καί ιστορία στις κατασκευές τέτοια που το αρχικό «προϊόν» μπορεί να διαφέρει στο τελικό.
          Θυμίζω ότι οι αρχικές προδιαγραφές δεν καθορίζουν τις τελικές.
          Ελπίζω να σας κάλυψα.

  4. Ενδιαφερον σχεδιο, αλλα καποτε στην Ελλαδα πρεπει να ακουσουν για project management (waterfall, agile κτλ) …..

    Σε γενικες γραμμες, πρωτα δημιουργειτα λιστα με:

    1) τις διαφορες επιχειρησιακες αναγκες
    2) τα χαρακτηριστικα που πρεπει να εχει ενα προιον
    3) κριτηρια επιτυχιας

    Kατοπιν δημιουργειται το προιον και βλεπουμε ΕΑΝ ικανοποιει τις απαιτησεις και τα κριτηρια. Διαφορετικα χανεται χρονος και χρημα για ολους. Το να φτιαξουν ενα σκαφος σαν επιδειξη τεχνολογιας, καλο ειναι, αλλα θα πρεπει να κατασκευαστει κατι που να ικανοποιει τις απαιτησεις των Ειδικων Δυναμεων.

    Αν νομιζει κανεις πως το project management ειναι αχρηστο στις ενοπλες δυναμεις, θα ηταν καλυτερα να δει πως ολη αυτη η επιστημη ξεκινησε απο τις Βρετανικες και Αμερικανικες Ενοπλες Δυναμεις !

    1. Ακριβως αυτο επισημαινω παραπανω το χασιμο χρονου και χρηματος ισως και για να δικαιολογηθουν καποιες ερευνητικες προσπαθειες που ομως δεν θα εχουν πρακτικο οφελος για το ΠΝ..
      Οι κατωτερες επιδοσεις και η ελλειψη χαρακτηριστικων κοινων στα κορυφαια παγκοσμιως σκαφη ειδικων επιχειρησεων ειναι δεικτες προβληματισμου και δειγμα ελλειψης σοβαρης στοχοθεσιας στην κατασκευη σκαφων για μαχη και οχι για επιδειξη τεχνολογιας ..και σιγα την τεχνολογια σε τελικη αναλυση.
      Αμφιβαλλω εαν το ΠΝ ξερει τι θελει ,σε πια ποσοτητα και ποτε θα ηθελε να το παραλαβει ,και με ποιον οπλισμο αλλα απλα αφηνει να σερνονται προδιαγραφες χωρις να τις επικαιροποιει καν αφου κανεις δεν εχει σοβαρο σκοπο να αγορασει η κατασκευασει τον απαιτουμενο αριθμο σκαφων που χρειαζεται για δραση στο Αιγαιο και αλλου,
      Η ευκολη λυση της παραχωρησης των Mark V ειναι ενα ακομη δειγμα αδιαφοριας αφου αν και αξιολογα σκαφη ο αστειος αριθμος τους δεν λυνει κανενα προβλημα αφου λειπουν οι ποσοτητες ,αλλα αντιθετα δημιουργει και πολυτυπια ενω μια νεα σχεδιαση η αγορα θα καλυπτε την οποια απαιτηση.
      Αυτα κανει η ελλειψη επαφης με πραγματικες επιχειρησεις και η αποστρατιωτικοποιηση των παντων ..
      Παγωνει προθεσεις και συσκοτιζει προδιαγραφες .
      Το οτι διατηρουνται εν ετει 2020 σκαφη και περιπολικα σχεδιασης μισου αιωνα πριν τα λεει ολα .

      1. Βασικό αυτό, μάλλον δεν έχουν καταλήξει ούτε τις απαιτήσεις έχει κάθε μονάδα.
        Αν οι πεζοναύτες αλλάξουν δόγμα τελικά προς το Σουηδικό μοντέλο, τι θα ήταν καλύτερο για την ΜΥΚ κλπ.
        Αν τελικά θέλουν RIB, αν θέλουν μεταλλικά σκάφη κλπ. βρήκαμε κάτι Mark V στην πορεία και αυτό ήταν όλο;
        Εχουν σταματήσει πάντως καινοτόμες λύσεις – ιδέες να εφαρμόζονται στο στράτευμα, εστω να δοκιμάζονται διάφορα ώστε να φανεί η καλύτερη λύση για το Αιγαίο προσαρμοσμένη στα μέτρα μας. Αντίθετα βλέπουμε μια πεπατημένη και αντιγραφή δογμάτων που εφαρμόζονται από τις ΗΠΑ που εμείς δεν μπορούμε να αντεπεξέλθουμε.

  5. Μακαρι καποια στιγμη να δουμε και το σχεδιο ΝΑΡ-35 να περνει σαρκα και οστα ως μια λυση αντικαταστασης των παρακτιων περιπολικων του ΠΝ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *