Σε χρονικό διάστημα μιας εβδομάδας, δημοσιεύονται εξόχως ανησυχητικές πληροφορίες για το αξιόμαχο του Πολεμικού Ναυτικού. Αφορμή οι δηλώσεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) Νίκου Δένδια τη προηγούμενη Κυριακή, στα πλαίσια συνέντευξης που έδωσε. Δύο είναι οι συνιστώσες του προβλήματος: η έλλειψη συγκροτημένου σχεδίου για την ανανέωση των μονάδων κρούσης του Στόλου και η διαρκής αιμορραγία προσωπικού που πλέον δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή όμως.
Τη προηγούμενη Κυριακή, ο ΥΕΘΑ στη συνέντευξη του, αναφέρει τα εξής: «Ο στόλος πρέπει να εκσυγχρονιστεί. Κατ’ αρχάς είναι προφανές ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί ένας αριθμός από ΜΕΚΟ. Αυτό που πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί, πάνω και πέρα από όλα, είναι η διαθεσιμότητα των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού. Για την ακρίβεια, η πλήρης διαθεσιμότητα των πλοίων, όχι απλώς να βγαίνουν στη θάλασσα, αλλά να βγαίνουν με όλα τα συστήματά τους σε λειτουργία. Εάν αυτό δεν επιτευχθεί, το να έχεις έναν τεράστιο στόλο του οποίου οι δυνατότητες είναι υποπολλαπλάσιες του αριθμού των πλοίων, δεν αποτελεί λύση».
Οι δηλώσεις του ΥΕΘΑ όχι απλά αφήνουν αιχμές αλλά επιβεβαιώνουν τη κατάσταση η οποία οδεύει να γίνει εθνικά επικίνδυνη. Με άλλα λόγια, τονίζει τα προφανή: πως είναι άλλο πράγμα ένα πλοίο να πλέει και να κάνει επίδειξη σημαίας και άλλο πράγμα να είναι πλήρως επιχειρησιακό με το σύνολο των συστημάτων του ενεργό και πλήρως λειτουργικό.
Ακολουθούν, οι δηλώσεις του απερχόμενου Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναυάρχου Ιωάννη Δρυμούση ΠΝ ο οποίος σημειώνει: «Η σημαντική καθυστέρηση υλοποίησης της ανανέωσης και εξοπλισμού του Στόλου μας την προηγούμενη δεκαετία λόγω της οικονομικής κρίσης υπήρξε καθοριστική διότι με την αύξηση της ήδη μεγάλης ηλικία των κύριων μονάδων κρούσεως και ιδιαίτερα των Φ/Γ τ. S, των Υ/Β τ. 209, των μη εκσυγχρονισμένων ΤΠΚ τ. COMBATANT III, των Παράκτιων Περιπολικών αυξήθηκαν οι απαιτήσεις συντήρησης ενώ δεν υποστηρίζονταν από τις κατασκευάστριες εταιρείες. Η αντικατάσταση των εν λόγω μονάδων απαιτεί διάθεση τεράστιων οικονομικών πόρων που είναι δύσκολο να διατεθούν στο άμεσο μέλλον».
Ο πρώην Α/ΓΕΝ επιβεβαιώνει με τον πλέον σαφή τρόπο πως πολλά από τα συστήματα των πλοίων (μηχανολογικά, ηλεκτρολογικά, οπλικά ή ηλεκτρονικά) δεν υποστηρίζονται λόγω παλαιότητας με αποτέλεσμα να καθίστανται μη λειτουργικά ή μερικώς λειτουργικά. Και ο πρώην Α/ΓΕΝ επιβεβαιώνει επισήμως από την ομιλία του στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων πως η κατάσταση δεν είναι καθόλου καλή.
Το κερασάκι στη τούρτα, έρχεται να βάλει «άτυπη» συζήτησης εν ενεργεία στελέχους του ΠΝ, με στρατιωτικό συντάκτη, στην ιστοσελίδα armyvoice.gr το οποίο επισημαίνει: «Δηλαδή τώρα θέλουν να κάνουν την αστραπή. Πώς; Μας έχουν κανιβαλίσει όλους για να βγάλουν 5 πλοία να δείξουν ότι δεν έχουμε πρόβλημα. Μα αυτό είναι το πρόβλημά μας»;
Επιπροσθέτως, η κατάσταση με το προσωπικό στον Στόλο επιδεινώνεται μέρα με τη μέρα. Οι παραιτήσεις διαδέχονται η μια την άλλη. Έτερο δημοσίευμα ιστοσελίδας του χώρου, αναφέρει πως υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με την εύρεση πληρωμάτων για τη παραλαβή της 1ης FDI HN του ΠΝ.
Την ίδια στιγμή επιχειρείται το ΠΝ για δέκατη φορά να «φορτωθεί» τη πλέον αποτυχημένη σχεδίαση πλοίων στην ιστορία του Αμερικανικού Ναυτικού. Μια σχεδίαση για την οποία καμία άλλη χώρα διεθνώς δεν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον αλλά «πρέπει» να τα πάρει το ΠΝ. Διαδίδεται μάλιστα το ψευδοδίλλημα πως «θέλετε να πάρετε τις LCS ή να μείνετε με τις S» παράλληλα με ένα ψευτοεπιχείρημα πως «χρήματα δεν υπάρχουν για νέα πλοία» όπως είναι το πρόγραμμα πρόσκτησης νέων κορβετών. Καταρρίπτεται πολύ εύκολα δεδομένου πως για ένα κράτος που σέβεται την εθνική του ασφάλεια και εθνική του επιβίωση, όλα είναι θέμα ιεράρχης αναγκών και προτεραιοτήτων.
Παράλληλα, το πρόγραμμα κορβετών δεν αναφέρεται από κανέναν θεσμικό παράγοντα της πολιτικής ηγεσίας. Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ περικόπτεται από τέσσερις φρεγάτες σε λιγότερες. Τα όσα αναφέρονται είναι ασαφή και γενικόλογα δίχως συγκεκριμένες δεσμεύσεις και χρόνους υλοποίησης.
Δυστυχώς, η πολιτική ηγεσία με εξαίρεση τις «συγκυριακές» αποφάσεις λόγω της κρίσης του 2020, δεν έχει αντιληφθεί την ανάγκη συγκρότησης ενός ισχυρού ΠΝ ικανό να προβάλει ισχύ σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο σε καιρό ειρήνης και παράλληλα να ασκεί θαλάσσιο έλεγχο και κυριαρχία εν καιρώ πολέμου. Σήμερα, η ναυτική ισχύς της χώρας υπονομεύεται και διαρκώς συρρικνώνεται συνέπεια της έλλειψης προσωπικού και της χρόνιας εγκατάλειψης του Στόλου. Η χώρα που δίδαξε τη ναυτική τέχνη, που γέννησε τον Θεμιστοκλή και έκανε τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, θέτοντας τα θεμέλια του ελεύθερου κόσμου, δίνει σήμερα «μάχη» για να στείλει μια φρεγάτα στην Ερυθρά θάλασσα. Αυτή είναι η πικρή αλήθεια.
Kύριε Αρχηγέ του ΠΝ: η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Το γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα. Είναι ιστορικό σας χρέος να αναλάβετε άμεσα δράσεις, να ξεκαθαρίσει η κατάσταση με τα εξοπλιστικά προγράμματα του ΠΝ δίχως ύποπτες και εθνικά επικίνδυνες λύσεις. Επιτέλους, θα πρέπει η πολιτική ηγεσία να ενημερωθεί πλήρως για τη κατάσταση που επικρατεί δίχως να ωραιοποιείται όπως έχει γίνει πολλάκις στο παρελθόν. Πρωταρχικά όμως να υπάρξει μέριμνα για το προσωπικό και τα στελέχη του ΠΝ.