Λύσεις ταχείας απόδοσης, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες της σύνθετης επιχειρησιακής πραγματικότητας που αντιμετωπίζει ολοένα και συχνότερα η Ελλάδα στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, αναζητεί η Αθήνα. Η περίοδος θερμών σχέσεων και συνεννόησης ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και στην Αθήνα φαίνεται ότι ανοίγει ορισμένα «παράθυρα» αξιοποίησης συστημάτων, όπως τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV) MQ-9 Reaper, που σταθμεύουν στην Αεροπορική Βάση της Λάρισας. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, εξετάζεται η εκμίσθωση των δύο UAV που σταθμεύουν στη Λάρισα, ώστε μετά τον Αύγουστο (όταν και λήγει η σύμβαση που έχει η αμερικανική αεροπορία με την ιδιωτική εταιρεία που τα χειρίζεται) να πετάξουν για λογαριασμό της Πολεμικής Αεροπορίας. Σε αυτή την περίπτωση αναμένεται η εκμίσθωσή τους για περίπου 1.000 ώρες.

Γράφει ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΝΕΔΟΣ για την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Επιπλέον, η Αθήνα ενδιαφέρεται να προμηθευτεί αυτού του τύπου τα UAV για λόγους οι οποίοι αφορούν τη μακροπρόθεσμη αντιμετώπιση της τουρκικής παρουσίας στο Αιγαίο, που πλέον γίνεται ολοένα και πιο συχνά ορατή μέσω μη επανδρωμένων οχημάτων και drones. Αν και οι λεπτομέρειες δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστές, φαίνεται ότι η Ελλάδα είναι διατεθειμένη να προμηθευτεί δύο έως τέσσερα UAV τύπου MQ-9 Reaper, για την ένταξή τους στην Πολεμική Αεροπορία. Νωρίτερα είχαν προηγηθεί συνομιλίες για την προμήθεια παλαιότερου τύπου αμερικανικών UAV, των MQ-1 Predator, αλλά κρίθηκε ότι απαιτείται μετάβαση στην πιο σύγχρονη τεχνολογική εκδοχή των μη επανδρωμένων αεροσκαφών.

«Γρήγορη» λύση αναζητείται και για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο ο προϋπολογισμός για απόκτηση φρεγατών ή κορβετών μετριέται σε εκατοντάδες εκατομμυρίων, κάτι που εκ των πραγμάτων περιορίζει τις δυνατότητες. Πάντως την προηγούμενη εβδομάδα, την Τετάρτη, στο πλαίσιο της επίσκεψης της φρεγάτας πολλαπλών ρόλων «Languedoc» στο λιμάνι του Πειραιά, εμμέσως πλην σαφώς οι Γάλλοι επανέφεραν τη συζήτηση στην επιφάνεια, μάλιστα με αναφορά στις υπό σχεδιασμό νέου τύπου φρεγάτες [email protected] Δύο ημέρες νωρίτερα, τη Δευτέρα, στον Πειραιά είχε σταθμεύσει το αμερικανικό αντιτορπιλικό «USS Mitscher», ένα εντελώς διαφορετικού τύπου πολεμικό πλοίο. Εκείνο που προκύπτει, πάντως, από αυτή την κινητικότητα, είναι το αυξημένο συμμαχικό ενδιαφέρον για την Κρήτη αλλά και για τα Δωδεκάνησα, ως σημεία στάθμευσης προς την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή.

Αναζήτηση διαύλου

Πέρα, πάντως, από τη στρατηγική διάσταση και τις συζητήσεις που αφορούν μια πτυχή των ελληνοτουρκικών συσχετισμών, δηλαδή την ενίσχυση της αποτρεπτικής δυνατότητας των Ενόπλων Δυνάμεων, η Αθήνα αναζητεί έναν αξιόπιστο δίαυλο επικοινωνίας με την Τουρκία, σε μια περίοδο κατά την οποία η Άγκυρα εκπέμπει θολά σήματα. Παρά τις επαφές σε διπλωματικό επίπεδο στην Αθήνα, η συζήτηση για την αναθέρμανση των μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) εξακολουθεί να μην πραγματοποιείται. Οι δημοτικές εκλογές στην Τουρκία περιέπλεξαν ακόμη περισσότερο την κατάσταση, καθώς ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, για πρώτη φορά μετά σχεδόν 15 χρόνια, αισθάνεται την αποδοκιμασία. Η… σχεδόν διπλωματική στάση του κ. Ερντογάν έναντι των κεμαλικών, ιδιαίτερα ως προς τον δήμο της Κωνσταντινούπολης, δείχνει ότι ο πρόεδρος της Τουρκίας αντιλαμβάνεται πάρα πολύ καλά πόσο ευαίσθητες έχουν γίνει οι ισορροπίες στο εσωτερικό. Καλού-κακού, ωστόσο, συγκεντρώνει ακόμη περισσότερη εξουσία στον άμεσο περίγυρο, όπως δείχνει και η υπαγωγή του κρατικού πρακτορείου ειδήσεων Αναντολού απευθείας στο προεδρικό παλάτι, μάλιστα υπό τον διευθυντή Επικοινωνιών Φαρετίν Αλτούν, ο οποίος αποτελεί έναν ολοένα και στενότερο συνεργάτη του κ. Ερντογάν. Παρά την προφανή προσοχή με την οποία αντιμετωπίζει την κατάσταση στο εσωτερικό, ο κ. Ερντογάν εμφανίζεται να μην μπορεί να βρει ισορροπίες στο εξωτερικό. Στην Αθήνα παρατηρούν τις πρόσφατες διακυμάνσεις στην αμερικανοτουρκική σχέση και την ενδιάμεση λύση που αναζητεί η Άγκυρα για το ζήτημα των S-400, ωστόσο αντιλαμβάνονται ότι αυτές οι εξελίξεις δεν επηρεάζουν άμεσα το σκέλος των ελληνοτουρκικών.

Αντιθέτως, το πρόβλημα παραμένει η κατάσταση στην κυπριακή ΑΟΖ. Για τους Τούρκους η ύπαρξη υδρογονανθράκων στην ΑΟΖ δεν διευκολύνει αλλά, αντιθέτως, δυσχεραίνει την πιθανή επανέναρξη των συνομιλιών για το Κυπριακό. Επιπλέον, οι Τούρκοι εξακολουθούν να εμφανίζονται αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε γεωτρήσεις στην κυπριακή ΑΟΖ, προβάλλοντας, παράλληλα, την πάγια άποψή τους για την επήρεια του Καστελλόριζου έναντι της ηπειρωτικής Τουρκίας. Σε κάθε περίπτωση, κάτι τέτοιο θα γίνει μέσα στο καλοκαίρι, περίοδο εξ ορισμού αβεβαιότητας για το ελληνικό πολιτικό σύστημα, το οποίο είτε θα οδηγείται σε εκλογές είτε θα έχει αναδιαμορφωθεί με νέα κυβέρνηση και πρόσωπα.  Σημειώνεται, τέλος, ότι επιμένουν οι πληροφορίες που φέρουν τη νυν κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα έτοιμη να προχωρήσει στην επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης από τα 6 στα 12 ναυτικά μίλια, στην περιοχή του Ιονίου Πελάγους, από την Κέρκυρα μέχρι τα Κύθηρα.

ΠΗΓΗ: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Comments

  1. Ας μου εξηγησει καποιος…. πως ενα drone αποτελει αντιδοτο σε ενα αλλο drone?
    Πως…. 4 drone αποτελουν απάντηση σε εκατονταδες drone?

    Η τεχνολογία των MQ1 μας χάλαγε (ειχαμε και χτες βλεπεις…) και τώρα λιγουρευομαστε MQ9? Και τα Heron τι απέγιναν?

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *