Σε αυτή τη χώρα είναι να αναρωτιέται κανείς κατά πόσο τα παθήματα του παρελθόντος έχουν γίνει μαθήματα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των ταχυπλόων των ειδικών δυνάμεων για τους αμφίβιους καταδρομείς. Επιλέχθηκαν με διαδικασίες εξπρές τρία διαφορετικά σκάφη τριών διαφορετικών εταιρειών.
Όταν ρωτήσαμε το γιατί έγινε η παραπάνω ενέργεια η απάντηση που πήραμε ήταν πως έγινε λόγω άμεσων αναγκών και πως τα σκάφη ήταν απαραίτητο να παραδοθούν το συντομότερο δυνατόν. Φυσικά η εμπλοκή των Μοιρών Αμφιβίων Καταδρομών στο μεταναστευτικό έχει καταπονήσει τα Magna όσο λίγοι φαντάζονται… Συνεπώς, τα Magna 960 RIB της Motomarineπου έχουν πάνω από 20 έτη στο Αιγαίο χτύπησαν κόκκινο.
Το ερώτημα είναι γιατί αφέθηκε στο αμήν η τύχη των Magna; Η εμπλοκή των Καταδρομών στο μεταναστευτικό ήταν μέγα σφάλμα. Και αυτό γιατί δεν μας περισσεύει ούτε το προσωπικό ούτε υπάρχει πολυτέλεια για καταπόνηση στο υλικό. Επειδή όμως στο ΛΣ η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή και το έργο προς εκτέλεση τεράστιο επιλέχθηκε η εύκολη λύση: εμπλοκή του ΕΣ.
Συνεχίζοντας, την αρχική μας τοποθέτηση, η ουσία είναι πως δεν υφίστανται καμία σύνεση και ορθολογισμός στον εξοπλιστικό σχεδιασμό. Η επιλογή τριών ταχυπλόων τριών διαφορετικών εταιρειών αυξάνει το κόστος απόκτησης, δεν πετυχαίνει οικονομίες κλίμακας, αυξάνει τα κόστη από την πολυτυπία του υλικού.
Όπως πληροφορούμαστε επιλέχθηκαν τα σκάφη της RAFNAR, της OCEANIC (έχει παραδώσει άλλα δύο όμοια) και της NOR SAFE. Τα σκάφη βρίσκονται σε τελικό στάδιο ναυπήγησης (έχουμε δρομολογήσει να τα παρουσιάσουμε αναλυτικώς όπως κάναμε με τα Rafnar). Σύντομα αναμένεται να παραδοθούν αν και η υπόθεση πήρε το δρόμο για το Ελεγκτικό συνέδριο οπότε και αναμένονται οι τελικές αποφάσεις προ των παραδόσεων.
Εκκρεμεί και το πρόγραμμα των 40 σκαφών ύψους 16 εκατομμυρίων. Ο διαγωνισμός πήρε παράταση ως την 1/6/2020 εκτός και εάν λάβει και νέα παράταση. Εύλογα συμπεραίνει κανείς σχετικός με το αντικείμενο πως κάνοντας τη διαίρεση των 16 εκατομμυρίων ευρώ με τα 40 σκάφη που ζητούν προκύπτει το νούμερο των 400.000 ευρώ. Προφανώς με 400.000 δεν υπάρχει σκάφος κατάλληλο για τις αποστολές των αμφιβίων καταδρομών που καμία σχέση δεν έχουν με του Λιμενικού Σώματος. Με 400.000 μόνον φουσκωτά μπορούν να βρεθούν με μια υποτυπώδη «θωράκιση».
Τα γράφουμε και τα εξηγούμε για να μην υπάρχουν αυταπάτες και ψευδαισθήσεις περί των διαθέσιμων επιλογών.
Ουδείς αμφισβητεί τη ποιότητα και το κύρος των ελληνικών εταιρειών του χώρου αλλά με αυτά τα χρήματα ταχύπλοο με θωράκιση, μεταφορική ικανότητα, ισχυρό οπλισμό και συνδυασμό ακτίνας δράσης – ταχύτητας πλεύσης δεν υπάρχει.
Υπάρχει σοβαρή σύγχυση μεταξύ των ταχυπλόων των αμφιβίων καταδρομέων, των πεζοναυτών, των βατραχανθρώπων του ΠΝ και του ΛΣ. Και στο ΛΣ άλλα σκάφη έχει ανάγκη η ΜΥΑ άλλα τα ΚΕΑ και άλλα τα Λιμεναρχεία.
Ασχολήθηκε όμως κανείς σοβαρά με τα παραπάνω θέματα; Η επιλογή ενός υλικού είναι συνάρτηση των επιχειρησιακών αναγκών και απαιτήσεων και φυσικά των πόρων.
Θα μας πείτε βέβαια εδώ έχουμε ΑΒΑΚ από την ακτή της Ομάχα του 1944 τα Magna ή τα νέα σκάφη αντίστοιχα των Magna μας πείραξαν;