Η EODH είναι από τις λίγες εταιρίες στο χώρο της άμυνας, σε παγκόσμιο επίπεδο, που έχουν την τεχνογνωσία να παράγουν εξελιγμένου τύπου θωρακίσεις. Θωρακίσεις που προστατεύουν σήμερα οχήματα όπως τα κορυφαία άρματα μάχης Leopard 2A7, τεθωρακισμένα τύπου Boxer και PUMA του νέου ΤΟΜΑ Lynx KF-41 ως κύριοι προμηθευτές της KMW και της Rheinmetall. Παράλληλα όμως έχει αναπτύξει ολοκληρωμένες λύσεις αναβάθμισης για τα τεθωρακισμένα οχήματα του Ε.Σ. καθώς και το όχημα ΟΠΛΙΤΗΣ, ένα πολύ αξιόλογο θωρακισμένο όχημα 4×4 πολλαπλών ρόλων.

Θωρακισμένο όχημα πολλαπλών ρόλων 4×4 ΟΠΛΙΤΗΣ σχεδίασης και κατασκευής EODH

Οι κύριες τεχνολογίες τις οποίες έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια η εταιρία είναι:

α) σπονδυλωτή διπλού τύπου (παθητική/ενεργητική) θωράκιση νέας γενιάς ASPIS Modular NG, η οποία μπορεί να προσαρμοσθεί σε οποιονδήποτε τύπο άρματος και τεθωρακισμένου οχήματος προσφέροντας προστασία απέναντι στις υφιστάμενες και μελλοντικές απειλές.

β) αντιθραυσματική θωράκιση (spall liner), βασισμένη σε υλικά νέας γενιάς κατασκευασμένα από υψηλής αντοχής ίνες τα οποία προσφέρουν μεγαλύτερη προστασία σε σύγκριση με τις υπάρχοντες επενδύσεις, μεγαλύτερη αντοχή σε υψηλές θερμοκρασίες και χαμηλό βάρος.

γ) λύσεις αντιναρκικής προστασίας χαμηλού βάρους από νανοϋλικά, υψηλής αντοχής και αποτελεσματικότητας.

δ) σύστημα ενεργητικής προστασίας για άρματα και τεθωρακισμένα.

Τα κύρια προγράμματα στα οποία συμμετέχει η EODH είναι η κατασκευή και παράδοση στην γερμανική KMW των συλλογών θωρακίσεως για τα νέας κατασκευής και υπό αναβάθμιση άρματα τύπου Leopard 2 καθώς και για τα τροχοφόρα τεθωρακισμένα οχήματα Boxer 8×8 καθώς και τα ερπυστριοφόρα ΤΟΜΑ PUMA.

Το μεγάλο ενδιαφέρον όμως είναι, οι προτάσεις αναβάθμισης για άρματα και τεθωρακισμένα οχήματα που έχει αναπτύξει η EODH σε συνεργασία με εξειδικευμένους Εταίρους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Προτάσεις που αν εφαρμοστούν θα αποτελέσουν “value for money” για τον Ε.Σ. ενώ θα επιτρέψουν την πλήρη αξιοποίηση του υφιστάμενου στόλου αρμάτων και τεθωρακισμένων με κλάσμα του κόστους αγοράς ενός νέου οχήματος.

Leopard 1A5

Ο Ε.Σ. ως ο μεγαλύτερος χρήστης του συγκεκριμένου άρματος αλλά και λαμβάνοντας υπόψη τα δημοσιονομικά, τις τεράστιες ανάγκες των Ε.Ε.Δ. στο σύνολό τους αλλά και την αναβαθμισμένη απειλή καταλαβαίνουμε ότι η όποια σκέψη αντικατάστασης των αρμάτων αυτών είναι από ουτοπική έως αδύνατη. Μοναδική λύση ώστε όλα τα Leopard 1A5 του Ε.Σ. να θεωρηθούν πλήρως αξιόμαχα καλύπτοντας τις ανάγκες των μονάδων σε αριθμούς είναι η αναβάθμιση των ικανοτήτων του άρματος για να μπορεί να σταθεί με αξιώσεις στο μελλοντικό πεδίο της μάχης.

Την ανάγκη αυτή ήρθε να καλύψει η EODH με την ολοκληρωμένη πρόταση αναβάθμισης που υπέβαλε στους Έλληνες επιτελείς. Όπως μας εξήγησαν από την εταιρία πρόκειται για μια ολιστική προσέγγιση η οποία όχι μόνο δεν έχει καμία σχέση με τις προτάσεις του ανταγωνισμού αλλά μετατρέπει το άρμα σε άρμα 3ης γενιάς με δυνατότητες εφάμιλλες των νέας γενιάς αρμάτων, εκτός της ισχύος πυρός λόγω του μικρότερου διαμετρήματος. Ουσιαστικά από το άρμα μένει μόνο το σκάφος και ο πύργος με την βασική θωράκιση και από και πέρα ξεκινάει και χτίζεται ένα νέο άρμα, με νέα ηλεκτρικά, νέο κινητήρα, νέο κιβώτιο μετάδοσης κίνησης, νέα ηλεκτρονικά, νέα σκοπευτικά και τη νέα γενιάς σπονδυλωτή θωράκιση ASPIS NG. Επομένως όχι μόνο αναβαθμίζεται η αποτελεσματικότητα του άρματος αλλά αντιμετωπίζονται και όλα τα προβλήματα παλαιότητας υλικού. Η πρόταση της EODH προσφέρει αναβάθμιση του άρματος στους τέσσερις βασικούς τομείς. Την θωράκιση, την ισχύ πυρός, την κινητικότητα και διασυνδεσιμότητα του άρματος.

Όσον αφορά την αναβάθμιση της θωράκιση, η υπάρχουσα επιπρόσθετη θωράκιση του πύργου αφαιρείται και τη θέση της παίρνει η σπονδυλωτή θωράκιση ASPIS NG της EODH, η οποία μπαίνει και καλύπτει επίσης το πρόσθιο τόξο και τα πλευρά του σκάφους. Στο διαμέρισμα του κινητήρα τοποθετείται θωράκιση τύπου κλωβού (CageArmor) και προαιρετικά θωράκιση πλέγματος οροφής κατά περιπλανώμενων πυρομαχικών, που προέκυψε από τα διδάγματα του πολέμου της Ουκρανίας. Η αύξηση του βάρους λόγω της επιπλέον θωράκισης είναι μόνο 4,5 τόνοι ανεβάζοντας το βάρος του άρματος στους 46 τόνους.

Επένδυση του άρματος Leopard 1A5 με τη νέου γενιάς σπονδυλωτή θωράκιση ASPIS Modular NG. Στο πάνω μέρος του πύργου διακρίνεται και η θωράκιση τύπου πλέγματος για προστασία από περιφερόμενα πυρομαχικά

Η ισχύς πυρός αναβαθμίζεται κάθετα με την εγκατάσταση νέας γενιάς ολοκληρωμένου ΣΕΠ καθώς και νέας γενιάς (κοινά) ολοκληρωμένα σκοπευτικά για τον πυροβολητή (σταθερό) και για τον αρχηγό (ανεξάρτητο πανοραμικό) που ενσωματώνουν θερμικό περισκόπιο, κάμερα ημέρας συνεχούς ζουμ και τηλέμετρο laser. Πυροβολητής και αρχηγός διαθέτουν ανεξάρτητα χειριστήρια και υπολογιστές Ελέγχου Πυρός που δίνουν την δυνατότητα εφαρμογής τεχνικών βολής Hunter-Killer και Killer-Killer με χρήση του βαρέως πολυβόλου Μ2 12,7mm που είναι ενσωματωμένο στο ανεξάρτητο Πανοραμικό Περισκόπιο του αρχηγού.  

Παράλληλα το σύστημα κίνησης του πύργου και του πυροβόλου αντικαθίσταται από ηλεκτρικό. Παρ’ όλο που το διαμέτρημα παραμένει το ίδιο, η δυνατότητα του άρματος να αποκαλύπτει και να προσβάλει στόχους σε μεγαλύτερες αποστάσεις μαζί με την επιπλέον δυνατότητα του πυροβόλου και του ΣΕΠ να βάλει αντιαρματικούς πυραύλους ή περιφερόμενα πυρομαχικά, αυξάνει τη φονικότητα του αναβαθμισμένου άρματος. Ο σταθμός RWS με το βαρύ πολυβόλο είναι κατάλληλος για την αντιμετώπιση ξαφνικά εμφανιζόμενων στόχων, εχθρικών drone αλλά και εχθρικού πεζικού υπό την κάλυψη θώρακα. Ενώ κάμερες τοποθετούνται περιμετρικά προσδίδοντας αυξημένη επίγνωση εξωτερικά του άρματος σε τόξο 360 μοιρών. Το Σύστημα Ελέγχου Πυρός συμπληρώνεται από Δυναμικό Σύστημα Αναφοράς Στομίου Κάννης, Αυτόματη Ιχνηλάτηση Στόχου, ιστό μετεωρολογικών δεδομένων και σύστημα προσδιορισμού θέσης (GPS/πυξίδα).

Λόγω της μείωσης των επιδόσεων του υφιστάμενου κινητήρα ο οποίος είναι πια πενήντα και πλέον ετών με δεκάδες χιλιάδες ώρες λειτουργίας αλλά και λόγω της αύξησης του βάρους, η EODH έχει συμπεριλάβει στο πακέτο και την αντικατάσταση του κινητήρα με νέο αυξημένης ιπποδύναμης, ανεβάζοντας τη διατιθέμενη ισχύ από τους 830 ίππους στους 1000 ίππους. Η κίνηση αυτή όχι μόνο αποκαθιστά την κινητικότητα του άρματος αλλά την αυξάνει περαιτέρω με τη διατιθέμενη ισχύ, από την ονομαστική ισχύ των 19,7 hp/t του παλιού κινητήρα να αυξάνεται σε πραγματικά 21,7 hp/t.

Παράλληλα αντικαθίσταται το σύστημα μετάδοσης κίνησης και το κιβώτιο από νέο για την πλήρη εκμετάλλευση των επιδόσεων του νέου κινητήρα και αντικαθίστανται οι υπάρχουσες αναρτήσεις ράβδων στρέψης με νέες υδροπνευματικού τύπου. Προαιρετικά προτείνεται και αλλαγή των πελμάτων της ερπύστριας με ελαστικού τύπου για καλύτερη πρόσφυση λιγότερο βάρος και εξάλειψη κραδασμών.

Τέλος το άρμα αποκτάει τελευταίας γενιάς ολοκληρωμένο Σύστημα Διοίκησης και Ελέγχου αυξάνοντας κατακόρυφα τη διασύνδεση και τη επίγνωση της κατάστασης στο πεδίο της μάχης. Το νέο ΣΔΕ παρέχει σύντηξη δεδομένων, τεχνητή νοημοσύνη, πολυεπίπεδες επικοινωνίες και διαχείρηση πεδίου μάχης. Στο άρμα εγκαθίστανται διπλές αρτηρίες δεδομένων CANBUS και Ethernet και τοποθετούνται οθόνες για την αναπαραγωγή των δεδομένων. Όλες οι παραπάνω επεμβάσεις μετατρέπουν το άρμα σε πλήρως ψηφιακό κάτι που το συναντάμε μόνο σε τελευταίας γενιάς άρματα μάχης.

Στον παραπάνω εκσυγχρονισμό η EODH έχει την πλήρη ευθύνη σχεδίασης και συντονισμού του προγράμματος ενώ στο σχήμα συμμετέχουν ακόμη η ισπανική DUMA και ο αρχικός κατασκευαστής του άρματος.

LEOPARD 2A4

Τα Leopard 2A4 του Ε.Σ. κατασκευάστηκαν μεταξύ 1985-1992 το οποίο σημαίνει ότι τα συστήματά του είναι ήδη άνω των 30 ετών. Η αναβάθμιση τους τα επόμενα χρόνια θα είναι ένα από τα κύρια προγράμματα του στρατού ξηράς και είναι επιβεβλημένη έτσι ώστε όπως και στα Leopard 1A5 να αποκαταστήσει προβλήματα παλαιότητας υλικού από τη μία αλλά και αναβάθμισης ικανοτήτων από την άλλη. Η κρούση για την εφαρμογή ενός εκτεταμένου προγράμματος εκσυγχρονισμού που θα έφερνε το άρμα στα πρότυπα του Α7, το οποίο ήταν η πιο σύγχρονη έκδοση του άρματος, πριν δύο χρόνια σκόνταψε στο υψηλό κόστος.

Υπό αυτό το πρίσμα μάλλον θα προχωρήσει στο μέλλον μια πιο στοχευμένη αναβάθμιση στα πρότυπα του Αυστριακού προγράμματος, που θα περιλαμβάνει και την αναβάθμιση της προστασίας του άρματος. Στο πλαίσιο αυτό η EODH έχει να προσφέρει τη λύση της ενσωμάτωσης της δικής της θωράκισης ASPIS NG για την κάλυψη την απαίτηση αυτή σε λογικό κόστος και με υψηλή προστιθέμενη αξία. Η συγκεκριμένη εκδοχή παρουσιάστηκε και στην έκθεση DEFEA 2023.

Άρμα Leopard 2A4 με ενσωματωμένη τη θωράκιση της EODH

ΛΕΩΝΙΔΑΣ 300

Η επόμενη σημαντική πρόταση της εταιρίας είναι το πακέτο αναβάθμισης του ΤΟΜΠ Λεωνίδας που υπηρετεί στις τάξεις του ελληνικού στρατού και της Εθνικής φρουράς της Κύπρου από τη δεκαετία του 1980. Το συγκεκριμένο όχημα λόγω της ύπαρξης μόνο στους παραπάνω στρατούς είναι μονόδρομος ο εκσυγχρονισμός του, αλλιώς θα είναι καταδικασμένο λόγω της παλαιότητας και δυσκολίας εξεύρεσης ανταλλακτικών για τα επιμέρους συστήματά του. Η πρόταση της εταιρίας, που μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά σε παλαιότερο άρθρο μας ΕΔΩ, ουσιαστικά μετατρέπει με κλάσμα του κόστους ένα ΤΟΜΠ σχεδίασης του 1980 σε ένα σύγχρονο υβριδικό ΤΟΜΑ με νέο συγκρότημα ισχύος, αυξημένη ισχύ πυρός και κορυφαία προστασία για τους μεταφερόμενους οπλίτες.

Αναβαθμισμένο ΤΟΜΠ Λεωνίδας 300 με τηλεχειριζόμενο σταθμό βαρέος πυροβόλου
Αναβαθμισμένο ΤΟΜΠ Λεωνίδας σε υβριδικό ΤΟΜΑ Λεωνίδας 300

Μ-113 HEL

Η πρόταση για το αειθαλές Μ-113 περιλαμβάνει νέα θωράκιση, νέο ηλεκτρικό σύστημα, νέο κινητήρα και σύστημα μετάδοσης κίνησης καθώς και νέες αναρτήσεις που θα αντέχουν το αυξημένο βάρος. Οι δεξαμενές καυσίμου μεταφέρονται εξωτερικά και τοποθετείται νέο σύστημα κατάσβεσης πυρκαγιάς. Επίσης τοποθετείται σύστημα ψύξης για το διαμέρισμα του προσωπικού. Τέλος τοποθετείται ολοκληρωμένο πακέτο θωράκισης και σταθμός οπλισμού RWS με ποικιλία επιλογών. Αναλυτικές πληροφορίες μπορείτε να βρείτε σε προηγούμενο άρθρο μας ΕΔΩ.

Αναβαθμισμένο ΤΟΜΠ Μ-113

M-1117 GUARDIAN

Για τα νεοπαραληφθέντα τεθωρακισμένα οχήματα Μ-1117 Guardianη EODH προτείνει την αντικατάσταση του υφιστάμενου παλαιού και δύσχρηστου πύργου που φέρουν τα εν λόγω οχήματα, από έναν σταθεροποιημένο τηλεχειριζόμενο πύργο δύο αξόνων. Το RCWS διατίθεται είτε σε διαμόρφωση ενός ή διπλού όπλου καθώς και με δυνατότητα μεταφοράς αντιαρματικών πυραύλων, εξοπλισμένο με προηγμένο σύστημα παρακολούθησης και βίντεο για ενίσχυση της εμπλοκής του στόχου ανεξάρτητα από το αν η πλατφόρμα ή ο στόχος είναι ακίνητος ή εν κινήσει. Τα χειριστήρια του πύργου βρίσκονται στη θέση του συνοδηγού και ελέγχονται από τον αρχηγό του πληρώματος. Διαθέτει επίσης, αισθητήρα με κάμερα ημέρας CCD και θερμική απεικόνιση με ψύξη ή μη ψύξη η οποία επιτρέπει στον πυροβολητή να χειρίζεται το σύστημα ημέρα και νύχτα. Η ανεξάρτητη τοποθετημένη μονάδα αισθητήρα επιτρέπει στον πυροβολητή να διατηρεί την οπτική του γραμμή με τον στόχο ακόμα και όταν το όπλο βρίσκεται σε γωνία υπερύψωσης.

Παράλληλα η αντικατάσταση του πύργου με τον προτεινόμενο από την EODH ελευθερώνει τον χώρο εσωτερικά όπου τώρα μπορούν να τοποθετηθούν τέσσερις θέσεις, οι οποίες θα είναι στοιχισμένες ανά δύο με φορά προς τα πλάγια, για μεταφορά επιπλέον οπλιτών. Έτσι το όχημα μετατρέπεται σε πραγματικό μεταφορικό όχημα με αυξημένη ισχύ πυρός και με πολλαπλές δυνατότητες χρήσης.

M1117 Guardian με τον νέο σταθεροποιημένο τηλεχειριζόμενο πύργο

Εν κατακλείδι

Η EODHείναι ένα από τα διαμάντια της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας που διαθέτει την εμπειρία και τα προϊόντα που μπορούν να αναβαθμίσουν καίρια τις ικανότητες των κύριων οπλικών συστημάτων του πεζικού και των τεθωρακισμένων. Είναι πολύ σημαντικό να σημειώσουμε ότι, τα παραπάνω προγράμματα έχουν πολλαπλά οφέλη τόσο για τον Σ.Ξ. όσο και την ΕΑΒΙ και αυτό γιατί προσφέρουν:

  1. Υψηλή προστιθέμενη Αξία
  2. Μεταφορά τεχνογνωσίας και συμπαραγωγή διαφόρων υποσυστημάτων
  3. Αυτοδυναμία στην παραγωγή ανταλλακτικών για τα διάφορα υποσυστήματα
  4. Υποστήριξη σε βάθος χρόνου για τα αναβαθμισμένα οχήματα