Η σουηδική Saab ανακοίνωσε ότι στις 30 Σεπτεμβρίου παρέδωσε στα ΗΑΕ το δεύτερο αεροσκάφος έγκαιρης προειδοποίησης πολλαπλού ρόλου GlobalEye. Είχε προηγηθεί, τον Απρίλιο του 2020, η παράδοση του πρώτου αεροσκάφους, ενώ το 2019 τα ΗΑΕ εξέφρασαν την πρόθεση τους να αποκτήσουν άλλα δύο (2) αεροσκάφη του τύπου. Υπενθυμίζουμε ότι το Νοέμβριο του 2015 τα ΗΑΕ υπέγραψαν συμβόλαιο ύψους $ 1,27 δισεκατομμυρίων για τρία (3) GlobalEye.

Καρδιά του GlobalEye είναι το ραντάρ EriEye ER (Extended Range), εξέλιξη του EriEye, που διατηρεί σε υπηρεσία και η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ). Το GlobalEye μπορεί να εντοπίσει στόχους στον αέρα, τη θάλασσα και το έδαφος και προσφέρεται τόσο ως νέο σύστημα, όσο και ως πακέτο αναβάθμισης. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που στα ΗΑΕ αναφέρεται ως SRSS (Swing Role Surveillance System : Σύστημα Επιτήρησης Εναλλαγής Ρόλου).

Το GlobalEye, που αποτελεί εξέλιξη του EriEye, αποτελεί την απάντηση της Saab στην ανάγκη για ένα αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου με έμφαση στην έγκαιρη προειδοποίηση και τον εντοπισμό στόχων στον αέρα, τη θάλασσα και το έδαφος. Ενσωματώνει ραντάρ AESA που λειτουργεί στην ζώνη συχνοτήτων S και είναι τεχνολογίας στοιχείων νιτριδίου του γαλλίου (GaN). Η εμβέλεια αποκάλυψης στόχων επιπέδου F-16 είναι πάνω από τα 450 χιλιόμετρα. Παράλληλα, διατηρεί την ικανότητα να έχει εικόνα επιφανείας εντοπίζοντας ακόμα και μικρές λέμβους στην επιφάνεια της θάλασσας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το GlobalEye λειτουργεί με κάλυψη 360ο. Επιπλέον το GlobalEye λειτουργεί και ως σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου.

Comments

  1. Οι Τούρκοι χρησιμοποιούν τα δικά τους για διοίκηση και έλεγχο στο Αζερμπαιτζαν, τα ΗΑΕ παίρνουν το δεύτερο Globaleye και εμείς παλεύουμε να πετάμε όσα πετάνε από τα δικά μας και ένας θεός ξέρει με τι προβλήματα … Εύγε

  2. Δεν είναι μόνο το ραντάρ και τα συστήματα. Είναι και ο φορέας. Το α/φ αυτό σε σχέση με το Βραζιλιάνικο που έχουμε εμείς. Είναι πολύ καλύτερο σε αεροηλεκτρονικά, πιο οικονομικό στην χρήση, μπορεί να πετά πολύ περισσότερες ώρες και με μεγαλύτερο ύψος εάν χρειαστεί κ.λπ.
    Εκείνο που θα πρέπει να κάνουμε εμείς σε πρώτη φάση είναι να αναβαθμίσουμε τα υπάρχοντα σε Erieye ER. Είναι απαραίτητο αυτό.

    1. Μάλλον δύσκολο
      Το ERJ μάλλον είναι ανεπαρκές να στηρίξει τέτοια αναβάθμιση ως πλατφόρμα
      Ας κοιτάξουμε το FOS να έχουμε υψηλές διαθεσιμότητες
      Το επίγειο σύτημα radar θέλει εκσυχρονισμό άμεσα εάν θυμάμαι σωστά κάποου τα 3/4 θέλουν αντικατάσταση
      (αλλα θα πάρουμε..rafale και θα λυθούν όλα τα προβλήματα μας!!)

      1. Τα επίγεια ραντάρ σε περίπτωση πολέμου θα είναι τα πρώτα που θα απολέσουμε .
        Τώρα τα ραφαλ έστω και τα μισά να καταφέρουν να βρεθούν στον αέρα σε air to air mode έχεις κοντά 50 πυραύλους αναχαίτισης ανώτερης ποιότητας του αντιπάλου , έλεος με την μιζέρια και την καλοπροαίρετη γκρίνια για τα φ4 δεν μιλάει κανείς εεεε? CK απο το Βιετνάμ στην μιλενιουμ εποχή δεν πειράζει made in USA και ξέρω ψωμί εεεε CK?
        CK το ματς …

        Στο δια ταύτα τωρα, ξέρουμε το rcs των τουρκικών ucav?

        Εάν ναι ας το δούμε ορθολογικά το θεμα , τι επίγειο ραντάρ και που ρε παιδιά ?
        Στα νησιά απέναντι απο το πυροβολικό της Τουρκίας να παίζουμε τους κινουμενους στόχους όπως οι Σέρβοι άνοιξε κλείσε και έχει ο θεος πάμε καλά , δηλαδή για να εντοπίσουν απο προέρχεται ενα στίγμα θα δυσκολευτουν τόσο πολυ 2 παθητικά στοιχεία πχ κοραλ να δώσουν συντεταγμένες?

        Πρώτα θέλει αεροπορική υπεροχή .
        Είτε είναι μαχητικά αεροσκάφη , uav,ucav, AWACS,κλπ

        Δεύτερον θέλει iron Dome συστήματα και ραντάρ κατάλληλα να ανταποκριθούν στα σύγχρονα δεδομένα και ενα επιτέλους ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου όπως πχ έχει το κακό ραφαλ αλλά σε επίγεια έκδοση.

        Τρίτον διασύνδεση και ΑΙ – τεχνίτη νοημοσύνη ή έστω κάποια αυτοματοποίηση στον Διαχείριση των δεδομένων.
        Απο εκεί και μετα ξεκινάνε τα κλασικά όπλα πυροβολικό ναυτικό κλπ κλπ .
        Τα 2 δις των ραφαλ κε CK δηλαδή πωου θα τα προτιμούσατε να διατεθούν?

        1. Για να βρεθούν τα RAFALE στον αέρα πρέπει να υπάρχει έγκαιρη προειδοποίηση!
          Τα ERIEYE είναι πολύ λίγα για να είναι συνεχώς στον αέρα
          Οποτε βασιζόμαστε στο επίγειο δίκτυο radar /SAE
          Και από ότι έχει γραφτεί από πλέον αρμοδιους θέλει εκσυχρονισμό λόγω μαζικής παλαιότητας των συστημάτων
          Τα νέα radar είναι κινούμενα και μάλλον είναι εξαιρετικά δύσκολο για τους γείτονες να καταστρέψουνε ένα τόσο μεγάλο αριθμό κινουμενων στόχοι ταυτόχρονα

          Το iron dome που θα το βάλεις??
          Ποσα συστήματα απαιτούνε ?
          Γράψε και τιμουλες !!
          Μια αεροπορία δεν είναι μονο τα μαχητικά αεροσκάφη!

          1. Υπάρχουν παλαιότερα άρθρα εδώ (όχι πολύ παλαιά) για τα ραντάρ και έχουμε γράψει τι πρέπει να γίνει, τι απαιτεί αντικατάσταση και τι αναβάθμιση.

      2. Κανένα πρόβλημα δεν υπάρχει να μπουν τα στοιχεία GAN στο υπάρχον ραντάρ… βεβαια με 15 χρόνια ηλεκτρονικά στην πλάτη δεν ειναι τα μόνα που σε λίγο θα θέλουν αναβάθμιση…

        1. Δεν είναι μονο τα TRMS
          Πρέπει να αλλαχθούν υποθέτω υπολογιστές κονσόλες παροχές και δεν συμμαζεύεται

          Το ERJ είναι οριακό από άποψη payload/ βάρους και επιδόσεων πλατφόρμας για να τα φέρει

          Επιπλέον eίναi γνωστό πως το ηλεκτρικό σύστημα του αεροσκάφους οριακά καλύπτει τις ανάγκες των υπαρχόντων συστημάτων

          In any case δεν χάνουμε τίποτα να ζητήσουμε μια πρόταση εκσυχρονισμού από τη SAAB!
          Πακέτο ίσως με τον εκσυχρονισμό του επίγειου δικτύου radar/sae

          1. Μια πρόταση για συναλλαγή θα είχε μάλλον περισσότερο νόημα, παρά ένας γιαλαντζί εκσυγχρονισμός.

          2. Σωστά αυτό έκαναν, αλλά αυτό δεν φέρει τα Erieye στο επίπεδο του GlobalEye.

            The E-99 modernization includes upgrades to the aircraft’s electronic warfare and electronic support measures suites and command and control systems, as well its Saab Microwave Systems PS-890 Erieye surveillance radar system. Two E-99s are undergoing modernization to the configuration E-99M.

            https://www.defenseindustrydaily.com/brazilian-air-force-will-get-first-e-99m-in-2020-boeing-tapped-for-harpoon-block-ii-work-for-saudi-arabia-india-launched-ins-vela-042247/

        2. @AIM
          Το Βραζιλιάνικο πρόγραμμα εκσυχρονισμού ξεκίνησε το 2013
          ενώ το globaleye ξεκίνησε το 016
          Το κόστος ήταν γύρω στα 60mil [email protected] erieye
          Οποτε δεν νομίζω να μιλάμε για αναβάθμιση στα επίπεδα του globaleye

          1. Αυτά τουλάχιστον που είχα παρακολουθήσει παλαιότερα (από άρθρα) για το Βραζιλιάνικο πρόγραμμα, ήταν τα εξής:

            1) Η κανονική αναβάθμιση όπως την πουλούσε η Saab ήταν πανάκριβη
            2) Λόγω του (1) αλλά και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι είχαν καλές σχέσεις με την Saab αλλά ξέρουνε καλά και το αεροσκάφος φορέας, αποφάσισαν να κάνουν μια αναβάθμιση που βελτίωνε τις ικανότητες σε μικρότερο βαθμό, αλλά και έβγαιναν εξαιρετικά φτηνές.
            3) Νομίζω ότι το hardware του ραντάρ δεν άλλαξε καθόλου, αλλά άλλαξε το λογισμικό του, το οποίο βελτίωνε πολύ την «ερμηνεία» του data που έπιαναν οι αισθητήρες του ραντάρ, κάτι που στο ίδιο hardware προκάλεσε βελτίωση στο αποτέλεσμα εντοπισμού και αναγνώρισης (κάτι που πριν το λογισμικό απέρριπτε ή θεωρούσε πολύ αχνό, με αλγόριθμους τώρα το ερμήνευε καλύτερα)
            4) Μεγάλη αλλαγή θα έκαναν στον εσωτερικό του αεροσκάφους, το οποίο ξήλωσαν ολόκληρο και έκαναν νέα διαρύθμιση, από το πως, που και ποιοι κάθονται, κονσόλες, ηλεκτρονικά/υπολογιστές/δικτυώσεις κτλ

            Αποτέλεσμα, τους βγήκε περίπου 12 εκατ ανά αεροσκάφος, με συνέπεια να γίνει πιο μοντέρνο μέσα και λειτουργικό, με μερική βελτίωση των επιδόσεων αποκάλυψης κτλ. Το μόνο που δεν θυμάμαι ήταν αν συζητούσαν για το αν ήθελαν να αυξήσουν την παραγωγή ισχύος που θα βοηθούσε το υφιστάμενο ραντάρ να εκπέμπει πιο έντονα και να αυξήσει την εμβέλεια.

          2. Δεν ξέρω τι ακριβώς περιλαμβάνει η αναβάθμιση πλην όμως είδαν αύξηση των επιδόσεων του Ραντάρ, άλλαξαν αρκετά πράγματα εντός. Η τεχνολογία GAN υπήρχε και πριν το συμβόλαιο με τα ΗΑΕ, αν και ξαναλέω δεν ξέρω την περιλαμβάνει η αναβάθμιση των βραζιλιάνικων.. πλην όμως αποδεικνύει ότι μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις…

  3. Νομίζω στην περίπτωσή μας θα ήταν χρήσιμα τα κάτωθι:

    1) FOS για να εξασφαλιστεί ότι πετάνε όλα, και μάλιστα γρήγορα για να μην αρχίσουν να «σκουριάζουν» τα πληρώματα των αεροσκαφών που δεν πετάνε, πέραν του ότι αν δεν πετάνε όλα στην ουσία έχουμε μικρότερη δύναμη ΑΣΕΠΕ.

    2) Να κληθεί η Saab να κάνει προτάσεις για κάποια οικονομική αναβάθμιση των επιδόσεών τους. Υποθέτω ότι από την μία η Saab καταλαβαίνει ότι δεν τρέχουν λεφτά από τα μπατζάκια μας, από την άλλη θεωρώ ότι έχει συμφέρον να κάνει μια καλή πρόταση, έστω και αν δεν βγάλει πολλά λεφτά, ώστε να συνεχίσουν να υπηρετούν τα υφιστάμενα με καλό τρόπο για τα επόμενα χρόνια, ώστε όταν η Ελλάδα έχει πλέον τα λεφτά, να στραφεί ξανά σε αυτούς και να μην ψάχνει για νέους προμηθευτές και νέα συστήματα

    3) Αφού έχουμε καλές σχέσεις με τα ΗΑΕ, και αφού στέλνουν αεροπλάνα για ασκήσεις εδώ, δεν θα ήταν άσχημο να έφερναν από τα μέρη μας ένα από αυτά, και αν μπορούσαν στην άσκηση να είχαν στο αεροσκάφος 1-2 δικά μας άτομα, να δουν live αν και πόσο καλύτερο είναι και αν μπορεί να προσφέρει πολλά στα διάφορα σενάρια ή όχι. Πχ τι θα γινόταν αν είχαμε σε μια άσκηση 4 Ραφάλ υποστηριζόμενα από ένα Erieye και αυτοί 4 block 60 υποστηριζόμενα από ένα Globaleye. Επίσης αν οι επιδόσεις του Globaleye προσεγγίζουν τις επιδόσεις των Τουρκικών ιπτάμενων ραντάρ, θα μπορούσαν οι δικοί μας να δουν τι τακτικές θα μπορούσε να ακολουθήσει η Τουρκία εναντίον μας.

  4. Πρακτικά ενσωματώνει δυο ραντάρ ένα είναι το Erieye που αναφέρθηκε στο άρθρο και το άλλο είναι το AESA MSR Seaspray 7500E της Leonardo.
    Αυτός ο συνδιασμός είναι που αυξάνει την απόδοση του συστήματος και του επιτρέπει να λέγεται swing role surveillance system.

    Όπως αναφέρεται και σε σχετική περιγραφή του συστήματος.

    «The unique combination of Erieye ER and maritime surveillance radar allows for detection of objects down to the size of a periscope…»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *