Σύμφωνα με πληροφορίες του «DefenceReview.gr» το ΓΕΣ (Γενικό Επιτελείο Στρατού), σε συνεργασία με την Αεροπορία Στρατού (ΑΣ), εξετάζει δύο εναλλακτικά σενάρια για το μέλλον του στόλου των επιθετικών ελικοπτέρων AH-64 Apache του ΕΣ (Ελληνικός Στρατός), ιδιαίτερα των 19 παλαιότερων AH-64A+, ένα θέμα το οποίο είχαμε θίξει με αναρτήσεις μας, τον Αύγουστο του 2018 και τον Απρίλιο του 2019.
Το πρώτο σενάριο αφορά στον μερικό εκσυγχρονισμό των 19 AH-64A+ έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της παλαιότητας που αντιμετωπίζουν. Όπως είχαμε τονίσει, η ΑΣ εξετάζει την ισραηλινή πρόταση μερικής αναβάθμισης, της εταιρίας Elbit. Η νεότερη ενημέρωση που έχουμε είναι ότι το κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα € 35 εκατομμύρια και για τα 19 ελικόπτερα.
Από τα € 35 εκατομμύρια τα € 25 θα εισπράξει η Elbit, για την παροχή των υπηρεσιών και εργασιών της αναβάθμισης, ενώ € 10 εκατομμύρια θα εισπράξει η Boeing, η οποία θα αναλάβει τις εργασίες πιστοποίησης των νέων οπτικών που θα τοποθετήσει στα ελικόπτερα η Elbit και τα οποία, όπως μας τονίστηκε, θα είναι ανώτερα των αντίστοιχων οπτικών των AH-64D.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι απολύτως αναγκαίο καθώς τα AH-64A+ πετάν εδώ και 25 χρόνια και ενσωματώνουν τεχνολογία της δεκαετίας του 1980 και, εάν παραμείνουν ως έχουν, θα απαξιωθούν, ενώ η τεχνική τους υποστήριξη θα γίνεται ολοένα και δυσκολότερη. Παρά το γεγονός ότι απολαμβάνουν επαρκή υποστήριξη σε ανταλλακτικά, λόγω της διάθεσης μεγάλων ποσοτήτων αναλώσιμων και απαρτίων, αυτό συμβαίνει για τα κύρια συγκροτήματα και υπό-συγκροτήματα των ελικοπτέρων.
Πρόβλημα υποστήριξης υπάρχει σε μικρό αριθμό υπό-συστημάτων τα οποία η κατασκευάστρια εταιρία έχει σταματήσει να υποστηρίζει, λόγω της μεταβίβασης της γραμμής παραγωγής και υποστήριξης από την έκδοση AH-64A στις εκδόσεις ΑΗ-64D/E. Η διαδικασία αυτή ολοκληρώθηκε το 2013 οπότε η Boeing ενημέρωσε την ΑΣ ότι διακόπτει οριστικά την υποστήριξη του AH-64A+.
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η ισραηλινή πρόταση δεν περιλαμβάνει το πλήρες πακέτο αναβάθμισης που εφαρμόστηκε στα ισραηλινά ελικόπτερα. Δηλαδή, δεν περιλαμβάνει την εγκατάσταση νέου συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου, νέα συστήματα επικοινωνιών καθώς και την πιστοποίηση νέων όπλων όπως το βλήμα Spike-LR και οι ρουκέτες GATR-L.
Το δεύτερο σενάριο-εναλλακτική λύση είναι να πουληθούν τα 19 ελληνικά AH-64A+ στο Ισραήλ, το οποίο τα θέλει, χωρίς να έχουν γίνει ακόμα συζητήσεις για το κόστος της πιθανής αγοραπωλησίας. Όμως ενδιαφέρον για τα ελληνικά AH-64A+, εφόσον η Ελλάδα αποφασίσει να τα πουλήσει, υπάρχει από το Ισραήλ. Τα χρήματα που θα εισπράξει η Ελλάδα από την πώληση τους θα δαπανηθούν για την προμήθεια, ιδανικά ισάριθμων, μεταχειρισμένων αμερικανικών AH-64D (ήδη οι ΗΠΑ έχουν ενημερώσει την Ελλάδα για τη διαθεσιμότητα των AH-64D).
Τον περασμένο Μάρτιο έγινε γνωστό ότι ο Αμερικανικός Στρατός αποφάσισε την τροποποίηση του δυναμολογίου επιθετικών και αναγνωριστικών ελικοπτέρων. Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν η αναβάθμιση 634, από τα 653 εν υπηρεσία AH-64D στο επίπεδο AH-64Ε Guardian Apache, η παράλληλη προμήθεια 56 νέων AH-64Ε Guardian Apache (σύνολο 690 ΑΗ-64E Guardian Apache) και η προμήθεια 300-350 ελαφρών ελικοπτέρων ένοπλης αναγνώρισης, στο πλαίσιο του προγράμματος FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft), αντικατάστασης των 340 περίπου OH-58D Kiowa Warrior που αποσύρθηκαν.
Ωστόσο, ο Αμερικανικός Στρατός άλλαξε προγραμματισμό και πλέον σχεδιάζει να διατηρήσει σε υπηρεσία 345 ελικόπτερα AH-64E (56 νέα και 289 από αναβάθμιση), με παράλληλη προμήθεια διπλάσιου αριθμού ελικοπτέρων του προγράμματος FARA (600-700 ελικόπτερα). Το πρόγραμμα παραγωγής των νέων AH-64E και αναβάθμισης των AH-64D στο επίπεδο AH-64E, αναμένεται να ξεκινήσει το 2020 και να ολοκληρωθεί το 2026.
Ωστόσο, ακόμα και αν η Ελλάδα αποκτήσει μεταχειρισμένα AH-64D από τις ΗΠΑ, πάλι θα πρόκειται για μια μεσοπρόθεσμη λύση καθώς θα απαιτηθεί, εκ των πραγμάτων, η αναβάθμιση τους στο επίπεδο AH-64E διότι το 2026 θα σταματήσει η υποστήριξη της έκδοσης AH-64D, καθώς η γραμμή παραγωγής και υποστήριξης θα μεταβεί στην έκδοση AH-64E.