Η αφορμή για το συγκεκριμένο άρθρο μας δόθηκε από την είδηση ότι η ισραηλινή Elbit απέσπασε συμβόλαιο ύψους $ 27 εκατομμυρίων, από μη-κατονομαζόμενη χώρα της Νοτιοανατολικής Ασίας, για την προμήθεια αριθμού συστημάτων αεροπορικής εκπαίδευσης EHUD, κατηγορίας ACMI (Air Combat Maneuvering Instrumentation). Τα συστήματα θα παραδοθούν εντός δύο (2) ετών, ενώ στο συνολικό κόστος συμπεριλαμβάνεται και σύμβαση εκ συνεχεία υποστήριξης διάρκειας τριών (3) ετών, μετά την ολοκλήρωση των παραδόσεων. Πιστεύουμε ότι τα συστήματα ACMI είναι πολύτιμες και αναγκαίες προσθήκες για την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ), πάντα σε συνάρτηση βέβαια με την απόκτηση νέου αεροσκάφους προχωρημένης εκπαίδευσης προς αντικατάσταση των παλαιών T-2 Buckeye.

Η φιλοσοφία των συστημάτων ACMI είναι ιδιαίτερα απλή: Με τη χρήση τεχνολογία προσδιορισμού θέσης (GPS : Global Positioning System) καταγράφονται όλες οι παράμετροι μιας εκπαιδευτικής πτήσης ή αποστολής ενός αεροσκάφους ή αριθμού αεροσκαφών και στη συνέχεια αναλύονται προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα, να επισημανθούν λάθη και παραλήψεις και να αξιολογηθούν συγκεκριμένες τεχνικές και τακτικές. Τα ACMI είναι εκπαιδευτικά εργαλεία χαμηλού κόστους τα οποία λειτουργούν αυτόνομα. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι εκτός των εκπαιδευτικών Μοιρών, κάθε μάχιμη Μοίρα της ΠΑ μπορεί να χρησιμοποιεί συστήματα ACMI σε καθημερινή βάση για να τελειοποιεί τις τακτικές της ή να δοκιμάζει-αξιολογεί νέες τακτικές.

Εκτός της δυνατότητας αυτόματης καταγραφής δεδομένων κατά την πτήση, υπάρχει και η εναλλακτική δυνατότητα της καταγραφής δεδομένων από το έδαφος. Ο επίγειος έλεγχος επιτυγχάνεται μέσω σταθμού ελέγχου σε πραγματικό χρόνο, που αποτελείτε από (τυπική διαμόρφωση): Κεραία λήψης δεδομένων, σταθμό ελέγχου και μετάδοσης δεδομένων και πληροφοριών σε μεγάλες αποστάσεις και συστήματα επικοινωνιών. Να σημειωθεί ότι το ACMI καταγράφει στοιχεία και δεδομένα απ’ όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα που διαθέτει ένα μαχητικό ή εκπαιδευτικό αεροσκάφος και χρησιμοποιεί κατά την πτήση. Στη διάρκεια την επενημέρωσης (Debriefing), όλα τα δεδομένα αναλύονται και αναπαράγονται σε διαφορετικές μορφές απεικόνισης (όπως πίνακες, γραφήματα κ.ά.) και αξιολογούνται προκειμένου να βγουν συμπεράσματα. (το κείμενο συνεχίζεται μετά τις φωτογραφίες)

Ενδεικτικές επιλογές συστημάτων ACMI (από πάνω προς τα κάτω): Το ACMI της αμερικανικής Cubic, το EHUD της ισραηλινής Elbit και το FPR (Flight Profile Recorder) της γερμανικής Diehl.

Η απεικονίσεις αυτές μπορούν να αποδοθούν και σε τρισδιάστατη μορφή με σειρά οπτικών διευκολύνσεων όπως η παρατήρηση από οποιαδήποτε γωνία, η παρατήρηση μέσα από το πιλοτήριο, η παρατήρηση υπό οποιαδήποτε ταχύτητα κ.ά. Τα ACMI μπορούν να τοποθετηθούν σε οποιοδήποτε αεροσκάφος είναι πιστοποιημένο για την μεταφορά βλημάτων αέρος-αέρος κατηγορίας AIM-9 Sidewinder και AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air-to-Air Missile). Είναι μικρών διαστάσεων συστήματα (2,5-3 μέτρα μήκος και 50-60 κιλά βάρος), ενώ έχουν και τη σημαντική δυνατότητα σχεδιασμού σεναρίων ασκήσεων. Για την ασφάλεια των εκπαιδευομένων ενσωματώνουν και χαρακτηριστικά προστασίας του αεροσκάφους όπως δυνατότητα προειδοποίησης επερχόμενης σύγκρουσης με άλλα αεροσκάφη ή προειδοποίησης προσέγγισης εδάφους.

Η πρόθεση απόκτησης συστημάτων ACMI (εκτός του Ισραήλ, στη διεθνή αγορά υπάρχουν και συστήματα από ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρίες) υπήρχε στον προγραμματισμό της ΠΑ στο παρελθόν και συγκεκριμένα στο ΕΜΠΑΕ 2001-2005 (Ενιαίο Μεσοπρόθεσμα Πρόγραμμα Ανάπτυξης και Εκσυγχρονισμού 2001-2005) είχε προβλεφθεί κονδύλι για την προμήθεια 56 συστημάτων με δικαίωμα προαίρεσης για 20 επιπλέον συστήματα. Ωστόσο, το πρόγραμμα όπως και πολλά άλλα ουδέποτε υλοποιήθηκαν και σήμερα, με την οικονομική κρίση που μαστίζει τα δημόσια οικονομικά είναι δύσκολο να υλοποιηθεί, ενώ προέχει η απόλυτη ανάγκη απόκτησης ενός νέου εκπαιδευτικού-ελαφρού μαχητικού αεροσκάφους για την αντικατάσταση των T-2 Buckeye.

Σε κάθε περίπτωση πάντως η προσθήκη των ACMI στο οπλοστάσιο της ΠΑ θα αποτελούσε μια πρώτης τάξεως ευκαιρίας κατακόρυφης αύξησης της ποιότητας της παρεχόμενη εκπαίδευσης προς τους Έλληνες Ικάρους, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με την απόκτηση και χρήση ενός νέου αεροσκάφους προχωρημένης εκπαίδευσης. Η εισαγωγή των συστημάτων ACMI στην εκπαίδευση των πιλότων μας θα προσέφερε μια σειρά σημαντικών οφελών όπως είναι η μείωση των πιθανοτήτων ατυχημάτων, ιδιαίτερα σε μεγάλης δυσκολίας εκπαιδευτικές ασκήσεις ή δραστηριότητες, η διεύρυνση των εκπαιδευτικών τακτικών με τη δυνατότητα εκτέλεσης ασκήσεων που σήμερα αποφεύγονται για λόγους ασφαλείας κ.ά.

Comments

  1. Η αγορα τετοιου εξοπλισμου δεν εχει σχεση με την εκπαιδευση Ικαρων. Το ACMI pod χρησιμοποιειτε απο μαχητικα Α/φη για σκοπους dbriefing και αξιολογησης βολων απο BVR οπλα. Αν αγοραστει θα ανεβασει την ποιοτητα της επιχειρησιακης εκπαιδευσης.

  2. Μα προσθεσω κι το δικο μου δεκαρικο…..

    Αυτα τα υποσυστηματα ειναι ο ορισμος της παροιμιας……

    «Πουλαω φυκια για μεταξωτες κορδελες» !!

    και σε ποιους;;;; Στους Ελληνες πιλοτους;;;;

    Δηλαδη, μας λενε τα αγαπητα παιδακια απο το ισραηλ, πως οι δικοι μας πιλοτοι εχουν αναγκη απο ενα υποσυστημα που ΑΠΛΑ καταγραφει μια πτυση με ολες τις παραμετρους της;;;

    Αυτα ειναι ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΕΣ virtual reality/εικονικης πραγματικοτητας, με χροια ισραηλ, κι ΤΙΠΟΤΑ αλλο!

    δες εδω καταντια,, ηρθαν οι ξενοι, (και τι ξενοι, εεε;;;;;;;), για να μας πουν ποια ειναι τα χωραφια ΜΑΣ…..

    υ.γ.
    Ανατρωτιεμαι, τι μπορει να μαθουν οι Ελληνες πιλοτοι απο τους ισραηλινους;;;;
    Πως να εκτελεσει kaneiw επιχειρηση SEAD, σε φιλια πλοια οπως ….. USS LIBERTY, εεε;;;;

      1. Λογικο δεν ειναι να θελουν να εκπαιδευτουν με τους δικους μας πιλοτους;; Δεν ειναι χαζος λαος οι ισραηλινοι.

        Ειναι ανθρωπινο αυτο, δηλαδη, η επιδιωξη να γινω καλυτερος.
        Παντα, θελει ο κατωτερος να ασκηθει με εναν δασκαλο με εναν ανωτερο σε ειδος ωστε να μπορεσει να ανεβει κι ο ιδιος αυτα τα ποιοτικα σκαλια.

        Αυτο λεγεται Αγωγη, κι το συνανταμε παντου οπου ο σκοπος, το τελος, ειναι η κατακτηση της ποιοτητας κι της αριστειας.

        υ.γ.
        Οσο για το υποσυστημα, ειναι μια πατατα, οχι το συγκεκριμενο αλλα η φιλοσοφια του συστηματος αυτου ειδικα οταν το προωθουν σε Εθνη που εχουν παραδοση να ΔΙΝΟΥΝ μαθηματα αεροπορικης υπεροχης, μαλιστα με τεχνικως κατωτερα μεσα !!

        Αυτα τα υποσυστηματα ειναι καλα για τους διπλανους μεμετηδες, του πακιστανους που τα εχουν αγορασει, γενικως για κατι τετοιες ΠΑ.

        1. Δεν αφορά ποιος είναι ανώτερος ή όχι αλλά τι θέλουν να κερδίσουν από αυτό! Καλημέρα μόνο από εμάς μπορούν να αποκτήσουν τη γνώση που χρειάζονται σε μια συγκεκριμένη τακτική.

          Επίσης, τα ACMI σε μια σοβαρή αεροπορία έχουν θέση και μεγάλη αξία γιατί κερδίζεις πολλά πράγματα. Πέρασε ο καιρός που ζωγραφίζες τακτική σε ένα πίνακα και μετά την κάνεις απενημερωση στο περίπου. Όλα είναι καταγεγραμμένα και μαθαίνεις πολλά για την αντίδραση σου, το πώς πέταξες, τι οδηγίες πηρες στον ασύρματο κτλ κτλ κτλ

  3. Καμαρωστε την ελληνοφωνη πολιτεια και τα πολιτικα ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ που την απαρτιζουν -:
    «Κι αυτό για τον πολύ απλό λόγο ότι τα περισσότερα μαχητικά του τύπου σταδιακά καθηλώθηκαν λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Οι επιμέρους συμβάσεις της συμφωνίας εν συνεχεία υποστήριξης (FOS) που υπογράφηκε πριν από οκτώ περίπου μήνες, δεν έχουν υπογραφεί – ενεργοποιηθεί ΑΚΟΜΑ!

    Εν έτει 2020 λοιπόν και μετά από 13 ολόκληρα χρόνια υπηρεσίας των εν λόγω μαχητικών στις τάξεις της 331 Μοίρας, εξακολουθούμε να καθυστερούμε την υποστήριξή τους! «

    Οταν αποκαλω εκει στο κΥνοβουλιο ολα αυτα τα ανθρωπακια ως ελληνοφωνα ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ειναι διοτι αυτα τα ιδια διποδα επιβεβαιωνουν τον χαρακτηρισμο που τους προσαπτω – αρα φανερωνουν την πραγματικη τους φυση – μεσα απο τα ιδια τους εργα ὴ ελλειψη εργων.

    υ.γ.
    Προς Θεου μην θιξουμε τους «επενδυτες» κι μειωσουμε το φαγοποτι τους στο οποιο υποχρεωνεται ο Ελληνικος Λαος που ματωνει να παιρνει ΚΥΡΟΛΕΚΤΙΚΑ την μπουκια απο το στομα του παδιου του, για να σαπιο κοιλιαζει ο «επενδυτης» κατα την αντιληψη των ελληνοφωνων του κΥνοβουλιου.

    ζητω η ουμανισμος…..

  4. Για να ειναι μια Αεροπορια αποτελεσματικη στις πραξεις και στα εργα και οχι μονο στα λογια χρειαζεται εκτος απο αεροπλανα,οπλα,pod και σοβαρα συστηματα απενημερωσης. Ενα απο αυτα ειναι το ACMI ppd που μακαρι να το ειχαμε στην ΠΑ δυστηχως δεν επενδυουμε οσο θα επρεπε σε αυτο τον τομεα.
    Οσο αφορα του Ισραηλινους πιλοτους θα πω οτι ειναι ιδιαιτερα εμπειροι και δοκιμασμενοι σε πολεμικες επιχειρησεις και το εχουν διαπιστωσει οι Ελληνες Αεροποροι τοσο στον Ηνιοχο οσο και στην Blue Flag..αλλα η κουβεντα αυτη ειναι τεραστια ..και για να μην παρεξηγηθω δεν λεω ποιος ειναι καλυτερος η χειροτερος αυτο που λεω ειναι οτι ολα ειναι θεμα εκπαιδευσης και νοοτροπιας!

      1. Αυτό που θέλουν να πάρουν, θα μπορούσαν να το πάρουν μέσο του ACMI EHUD της Elbit που καταγράφει στοιχεία και δεδομένα του αεροσκάφους φορέα που μεταδίδει και σε μεγάλες αποστάσεις σε σταθμούς και συστήματα επεξεργασίας και ανάλυσης;

  5. Δεν θελουν να παρουν τπτ..απλως να πουλησουν ενα παρα πολυ καλο συστημα απενημερωσης..που πραγματικα κανει διαφορα οσο αφορα τα dbriefing

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *