Μια πολύ ενδιαφέρουσα πληροφορία, για τις ώρες πτήσης των 14 μεταφορικών αεροσκαφών C-130J Super Hercules που αποφάσισε να αποσύρει πρόωρα από την υπηρεσία η Μεγάλη Βρετανία, προέκυψε από τη διαδικασία κοινοβουλευτικού ελέγχου του Βρετανικού Κοινοβουλίου. Η είδηση της απόσυρσης είχε προκύψει, ως φήμη στον βρετανικό τύπο, στις αρχές Μαρτίου, αλλά επιβεβαιώθηκε, στα τέλει Μαρτίου, όταν δόθηκε στη δημοσιότητα το κείμενο επιθεώρησης άμυνας και ασφάλειας της Μεγάλης Βρετανίας. Στις 12 Απριλίου ο βουλευτής Dave Doogan, του Σκωτσέζικου Εθνικού Κόμματος (SNP : Scottish National Party), κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση στον Υπουργό Άμυνα της χώρας Jeremy Quin ζητώντας την κατάθεση των σειριακών (ουραίων) αριθμών και των αντίστοιχων ωρών πτήσης που έχουν «γράψει» τα αεροσκάφη. Από την απάντηση του Βρετανού Υπουργού Άμυνας προκύπτει ότι ο μέσος όρος ωρών πτήσης των 14 C-130J είναι 12.894 (δείτε ΕΔΩ). Αναλυτικότερα και για κάθε αεροσκάφος ξεχωριστά:

ZH865 (C-130J) : 13.860 ώρες πτήσης

ZH866 (C-130J) : 10.070 ώρες πτήσης

ZH867 (C-130J) : 13.980 ώρες πτήσης

ZH868 (C-130J) : 12.950 ώρες πτήσης

ZH869 (C-130J) : 13.860 ώρες πτήσης

ZH870 (C-130J) : 13.690 ώρες πτήσης

ZH871 (C-130J) : 9.240 ώρες πτήσης

ZH872 (C-130J) : 13.910 ώρες πτήσης

ZH874 (C-130J) : 14.240 ώρες πτήσης

ZH875 (C-130J) : 13.740 ώρες πτήσης

ZH877 (C-130J) : 13.740 ώρες πτήσης

ZH878 (C-130J) : 12.830 ώρες πτήσης

ZH879 (C-130J) : 13.140 ώρες πτήσης

ZH889 (C-130J-30) : 11.270 ώρες πτήσης

Όπως είχαμε γράψει στο άρθρο μας «Πρόωρη απόσυρση των 14 βρετανικών C-130J-30 Super Hercules;» (2 Μαρτίου 2021), «Η απόφαση της απόσυρσης τους δεν έχει να κάνει με τις ικανότητες των αεροσκαφών, αλλά με την πολιτική εξοικονόμησης δαπανών του βρετανικού Υπουργείου Άμυνας». Συνολικά, η Μεγάλη Βρετανία είχε προμηθευτεί 24 C-130 Super Hercules, 10 της έκδοσης C-130J και 14 της έκδοσης C-130J-30 αυξημένης μεταφορικής ικανότητας. Τα 10 της έκδοσης C-130J αποσύρθηκαν και πωλήθηκαν με την έλευση των A-400M Atlas. Αρχικά ενδιαφέρον είχε δείξει η Γαλλία, αλλά το τίμημα των $ 650 εκατομμυρίων που ζήτησε το Λονδίνο κρίθηκε υπερβολικό από το Παρίσι. Τελικά, δύο (2) αγόρασε το Μπαγκλαντές το 2018 και άλλα τρία (3) το 2019, ενώ δύο (2) αεροσκάφη αγοράστηκαν από το Μπαχρέιν το 2018. Για τα εναπομείναντα τρία (3) C-130J δεν υπάρχει ενημέρωση αν πωλήθηκαν ή αν παραμένουν στην κατοχή της Μεγάλης Βρετανίας.

Κατά την άποψη μας τα 14 βρετανικά C-130 Super Hercules είναι μια καλή ευκαιρία για την Ελλάδα, ακόμα και με κόστος $ 65 εκατομμυρίων ανά αεροσκάφος (γνωστή τιμή από την πώληση βρετανικών C-130J στο Μπαγκλαντές), να εξετάσει την απόκτηση του συνόλου ή μέρος αυτών ώστε να αντικατασταθούν ισάριθμα C-130B/H Hercules της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), τα οποία είναι μεν αναβαθμισμένα, αλλά παραμένουν παλαιότερα των βρετανικών. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα νεότερα C-130 της ΠΑ ήδη πετούν εδώ και 46 χρόνια. Παρά το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που έχουν υποστεί, μοιραία βρίσκονται κοντά στο τέλος της επιχειρησιακής του ζωής, ιδιαίτερα τα ακόμα παλαιότερα C-130B. Για την ιστορία να πούμε ότι το πρώτο C-130H παραδόθηκε στην Ελλάδα το Σεπτέμβριο του 1975, ενώ έως το Μάιο του 1977 η Ελλάδα είχε παραλάβει και τα 12 αεροσκάφη (μετά την απώλεια δύο αεροσκαφών απέμειναν 10). Τα πέντε C-130B αποκτήθηκαν μεταχειρισμένα το 1991 από τα αμερικανικά αποθέματα.

Το 2002 υπογράφηκε σύμβαση ύψους $ 90.000.000 για την αναβάθμιση των 15 C-130B/H, στο πλαίσιο της πρότασης AUP (Aviation Upgrade Program) της καναδικής Spar Aerospace. Το πρώτο αναβαθμισμένο αεροσκάφος παραδόθηκε στην ΠΑ το Δεκέμβριο του 2004, ενώ το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 2000. Η αναβάθμιση των ελληνικών C-130 βασίστηκε στο πρότυπο του προγράμματος «HERC-2020» με στόχο την παραμονή τους σε υπηρεσία για 15-20 χρόνια. Συνεπώς το 2025 περίπου θα πρέπει να αρχίσει η αντικατάσταση των C-130B/H. Εκτιμούμε ότι τα 14 βρετανικά C-130J είναι μια καλή ευκαιρία για την Ελλάδα και μάλιστα για άμεση αντικατάσταση των C-130B/H, καθώς η απόφαση του Λονδίνου είναι η απόσυρση του συνόλου των 14 C-130J να έχει ολοκληρωθεί ως τα τέλη του 2023. Αλλά αν θέλουμε τα βρετανικά αεροσκάφη θα πρέπει να κινηθούμε άμεσα, καθώς δεν είμαστε οι μόνοι που θα τα δουν ως ευκαιρία. Σίγουρα θα υπάρχουν πολλοί ενδιαφερόμενοι και σ’ αυτές τις περιπτώσεις ισχύει το όποιος προλάβει πρώτος. Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία και δεν πρέπει να την αφήσουμε να χαθεί.