Επίσημη επίσκεψη στη Γαλλία πραγματοποιεί, από σήμερα και μέχρι την Τετάρτη, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος. Εκτός από την επίσκεψη του στη διεθνής έκθεση «EuroNaval 2018», o Έλληνας Υπουργός Άμυνας θα έχει συνάντηση με τη Γαλλίδα ομόλογό του Florence Parly, με κύριο θέμα συζήτησης τη ναυπήγηση φρεγατών Belh@rra για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ). Οι πληροφορίες που έχουμε από το Παρίσι επιβεβαιώνουν πλήρως τα όσα είχαμε γράψει στην ανάρτηση μας, στις 4 Αυγούστου, με τίτλο: «Φρεγάτες Belharra για το ΠΝ: Σε καλό δρόμο οι διαβουλεύσεις, το 50% του κόστους καλύπτουν οι Γάλλοι».

Έτσι λοιπό ο σχεδιασμός παραμένει και αφορά στη ναυπήγηση τεσσάρων (4) Belh@rra, δύο (2) στη Γαλλία και δύο (2) στην Ελλάδα. Η γαλλική πλευρά έχει διαβεβαιώσει την ελληνική ότι, εάν το σχετικό συμβόλαιο υπογραφεί το 2018, η τοποθέτηση της τρόπιδας της πρώτης ελληνικής Belh@rra θα γίνει το 2020 με την πρώτη φρεγάτα να παραδίδεται το 2024 και η δεύτερη το 2026. Για τις δύο (2) φρεγάτες που θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα, το πρώτο πλοίο θα αρχίσει να ναυπηγείται το 2021, ενώ οι παραδόσεις των δύο πλοίων θα γίνουν το 2025 και το 2027 αντίστοιχα.

Σημαντική είναι η διαβεβαίωση των Γάλλων για αποδέσμευση των βλημάτων αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής Aster-30 και των βλημάτων προσβολής SCALP Naval μέγιστου βεληνεκούς περί των 1.000 χιλιομέτρων για των εξοπλισμό των ελληνικών Belh@rra, εάν και εφόσον βέβαια προχωρήσει η προμήθεια των πλοίων. Εξάλλου η πρόσφατη αποδεύσμευση των Scalp Naval για την Αίγυπτο δείχνει πως πιθανότατα οι Αμερικανοί θα είναι θετικοί και για την Ελλάδα, δεδομένων και των καλών Ελληνοαμερικανικών σχέσεων.

Σύμφωνα και με τα τελευταία δεδομένα το κόστος των τεσσάρων (4) πλοίων αναμένεται να ανέλθει στα € 2,6 δισεκατομμύρια, δίχως την προμήθεια των όπλων. Υπενθυμίζουμε ότι μέχρι σήμερα οι Belh@rra έχουν επιλεγεί από τη Γαλλία για τη ναυπήγηση πέντε (5) πλοίων με συνολικό κόστος € 3,5 δισεκατομμύρια, δηλαδή € 700 εκατομμύρια ανά πλοίο. Για τη Γαλλία, η έναρξη ναυπήγησης του πρώτου πλοίου θα γίνει το 2019 και αναμένεται να παραδοθεί στο Γαλλικό Ναυτικό το 2023 (επιχειρησιακό αναμένεται να χαρακτηριστεί το 2025). Στην περίπτωση της Ελλάδας, το 50% (δηλαδή € 1,3 δισεκατομμύρια), που αντιπροσωπεύει τη ναυπήγηση των δύο (2) πλοίων στη Γαλλία, προτείνεται να καλυφθεί από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που κατέχουν οι Γάλλοι και πρέπει να επιτρέψουν στο Ελληνικό Δημόσιο (€ 1,5-2 δισεκατομμύρια περίπου). Τα υπόλοιπο 50%, που αντιπροσωπεύει τη ναυπήγηση των δύο (2) πλοίων στην Ελλάδα, θα πρέπει να καλυφθεί από εθνικά κονδύλια.

Όμως το πρόβλημα με το συγκεκριμένο σχεδιασμό είναι ότι τα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας, δηλαδή τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, που δεν εμπνέουν σταθερότητα σε κάποιον μελλοντικό επενδυτή (για παράδειγμα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βρίσκονται σε ειδική διαχείριση και τον προσεχή Νοέμβριο αναμένεται να πραγματοποιηθεί διαγωνισμός για την πώληση τους).

Είναι σαφές ότι ακόμα και εάν το συμβόλαιο για τη ναυπήγηση τεσσάρων Belh@rra για το ΠΝ υπογραφεί αύριο, τα πλοία θα ενταχθούν σε υπηρεσία την τετραετία 2024-2027, ενώ θα χρειαστούν και 1-2 χρόνια προκειμένου να χαρακτηριστούν επιχειρησιακά. Άρα το ΠΝ χρειάζεται μια «ενδιάμεση λύση» η οποία θα καλύπτει την εξαετία 2018-2024 (η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των MEKO-200 θα ήταν μια εξαιρετική λύση).

Comments

  1. H αναβαθμιση των ΜΕΚΟ ειναι οντως απαραιτητη.
    Το θεμα ειναι οτι ακομη δεν εχει αρχισει διαγωνισμος για αυτη την αναβαθμιση.
    Αν ξεκινουσε αυριο η διαδικασια (μονο εντος ναυσταθμου θα τηρηθουν οι χρονοι) το 1ο πλοιο θα ηταν ετοιμο μονο
    1-2 χρονια νωριτερα απο την πρωτη Μπελχαρα.
    Εκτος και εαν παμε για απλο ματσακονισμα,στοκαρισμα,βαψιμο και καποιους απλους αισθητηρες,οποτε αυτο θα γινεται λάου(πολυ λάου ομως) λάου…

  2. Τις τελευταίες ημέρες κυκλοφορούν πολλά δημοσιεύματα για ενδιαφέρον των Αμερικανών για Σκαραμαγκά – Ελευσίνα και βάζουν και στο παιχνίδι και τα αμερικανικά LCS τύπου freedom κάνοντας λόγο για κατασκευή εξ’ ολοκλήρου απο ελληνικά χέρια και με τις προδιαγραφές που θέλουμε. Το freedom είναι μεν γρήγορο πλοίο αλλά δεν μπορεί να έχει τον ρόλο μιας κορβέτας και φέρει και περιορισμένο οπλισμό.
    Η λύση είναι οι Belh@rra και μετά βλέπουμε για κορβέτες ή LCS

      1. Η Belh@rra θα είναι φορέας Aster-30, MM40 Exocet BlockIII και SCALP Naval!
        Ή μήπως νομίζεις πως θα σου δώσουν οι Αμερικάνοι Tomahawk!
        Επιμένω στις Belh@rra και συζητήσεις για συμπαραγωγή πλοίου επιφανείας (κορβέτα ή φρεγάτα) με το Ισραήλ

        1. Εγώ δε νομίζω τίποτα η ερώτηση μου είναι καθαρά ενημερωτικού χαρακτήρα μια και αναφέρθηκες στο LCS. Είδα ότι το πλοίο διατίθεται σε εξαγωγική έκδοση με 36 κελιά και αν όντως πληρεί τις προδιαγραφές και προταθεί η κατασκευή στα Ελληνικά ναυπηγεία τότε θα πρέπει να το εξετάσουμε. Από την άλλη πιστεύω πως μια χώρα με την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας δεν μπορεί να επενδύσει σε πλοίο κόστους +1 δις η μονάδα χωρίς να δει σοβαρά όλες τις εναλλακτικές λύσεις. Π.χ. για κάποια άλλα πλοία που είδα να διατίθενται στην τιμή της 1 FTI μπορείς να αγοράσεις 2 ή 3, χωρίς όμως να διαθέτω τις γνώσεις για να αξιολογήσω την καταλληλότητα του κάθε τύπου.
          Η συμπαραγωγή με το Ισραήλ είναι προσωπική σου επιθυμία ή υπάρχουν όντως συζητήσεις; Οι ισραηλινές όντως είναι πολύ καλές σαν αστακοί και το Ισραήλ διαθέτει μοναδικά στον κόσμο συστήματα που και άλλα ίσως να μας ενδιέφεραν. Επίσης η στρατηγική σχέση τόσο με ΗΠΑ όσο και με οποιονδήποτε άλλο θα πρέπει να έχει και αποτελέσματα σε τομείς(συν) κατασκευής.
          Θα με ενδιέφερε λοιπόν η άποψη και η δική σου και άλλων φίλων εδώ μέσα φυσικά και της σελίδας ή και κάποιο άρθρο με σύγκριση των διαθέσιμων στην αγορά κορβετών/φρεγατών.

          1. Το LCS των 115 μέτρων γενικά χαρακτηρίζεται προβληματικό πλοίο για «αποστολές φρεγατών». Βέβαια υπάρχει και η έκδοση της φρεγάτας κλάσης Freedom που παρήγγειλε η Σαουδική Αραβία (Multi-Mission Combat Ship), έχει μήκος 118,6 μέτρα, πλάτος 17,6 μέτρα, βύθισμα 4,3 μέτρα, εκτόπισμα 3.600 τόνους, ικανοποιητικά εξοπλισμένο.
            Υπάρχει και η βασιζόμενη στα σχέδια του LCS κλάσης “Freedom, FFG(X) 125 μέτρων με ικανότητες εκτέλεσης των αποστολών της σε πολύπλοκα περιβάλλοντα ηλεκτρονικού πολέμου και αντιπλοϊκών απειλών. Ένα πλοίο «αστακός» όπως το χαρακτηρίζουν οι Αμερικάνοι! Είναι ένα πλοίο που στην ουσία είναι στο ίδιο στάδιο με τις Belh@rra αλλά δεν γνωρίζω αν είναι εξαγώγιμη έκδοση και με το 100% του οπλισμού του.
            Απο την άλλη οι Belh@rra με κόστος (760 εκατ. ευρώ) περίπου ανα μονάδα (με το κόστος να αποπληρώνεται και απο τα από τα κέρδη των ελληνικών κρατικών ομολόγων που η Γαλλία κατέχει) εκτός του λοιπού εξοπλισμού, είναι πλατφόρμα των SCALP Naval με 1000 χλμ. εμβέλεια που οι Γάλλοι αποδεσμεύουν για την Ελλάδα με ότι σημαίνει αυτό και για εμάς και κυρίως για τους απέναντι. Δεν νομίζω πως θα σου προσφέρει κάποιος απο τους ανταγωνιστές κάτι ανάλογο. Ένα όπλο στρατηγικής σημασίας που μπορεί να χτυπήσει βαθιά στην ενδοχώρα του αντιπάλου.
            Kανένα απο τα πλοία δεν θα είναι πλήρως επιχειρησιακό την περίοδο αυτή, ώστε να δοκιμαστεί σε ρεαλιστικές συνθήκες αλλά το ίδιο ρίσκο πήραμε και με τα Type 214 και δικαιωθήκαμε.
            Όσον αφορά την συμπαραγωγή πλοίων επιφανείας με το Ισραήλ, είναι μια άποψη που έχω διαβάσει σε αρκετά άρθρα και απο γνώστες του θέματος. Η Ελλάδα διαθέτει ναυπηγεία με εμπειρία στην τεχνογνωσία – ναυπήγηση πλοίων επιφανείας. (Υπάρχουν και τα σχέδια της als). Το Ισραήλ διαθέτει μια τεχνολογία αιχμής που το βλέπουμε και στις κορβέτες sa’ar (που κατασκευάζει σε γερμανικά και αμερικανικα ναυπηγεία) και που μπορεί να εξοπλίσει το σκάφος, αλλά δεν διαθέτει ναυπηγεία. Είναι λοιπόν καλή ευκαιρία και για τις δύο χώρες να «εκμεταλλευτούν¨ η μία την άλλη και να συμπαράγουν ένα πλοίο επιφανείας που θα μπορούν και να χρησιμοποιούν για την υπεράσπιση των κοινών συμφερόντων στην ανατολική μεσόγειο αλλά και να εξάγουν σε τρίτες χώρες

  3. Μερικές ενστάσεις, η υπουργός άμυνας της Γαλλίας τι σχέση μπορεί να εχει με το θέμα; Που ειναι μεταξύ της DCNS και της εξέρευσης χρηματοδότησης;
    Απο εκεί και πέρα, το θέμα με τις επιστροφές κερδών δεν νομίζω ότι έχει πραγματική βάση…
    Τα πλοία αυτά ειναι «ψηφιακά», και το να γίνουμε beta testers δεν ξέρω αν είναι και η σοφότερη επιλογή…
    Με 2,6εκ. πάντως πιθανότατα ειναι εφικτό να αγοραστούν και διπλάσιες Gowind 3100, υποδεέστερα πλοία μεν, αλλα και πάλι ότι πιο σύγχρονο θα υπάρχει στην γειτονιά μας, οπότε σταδιακά αποσύρουμε όλες τις ολλανδικές φρεγάτες και οι Bellhara πάνε για το 2030 όταν θα αποσυρθούν οι ΜΕΚΟ.

  4. Έτσι όπως είναι η κατάσταση στα πεθαμένα ελληνικά ναυπηγεία η πρώτη φρεγάτα που θα ναυπηγηθεί εδώ εννοείται ότι θα είναι αδύνατο να παραδοθεί στο Π.Ν το 2025.
    Το 2035 κάτι μπορεί να γίνει. Ενώ η δεύτερη καλό 2040 και βλέπουμε…

  5. Ενώ εμείς ακόμη συζητάμε και στη θεωρία είμαστε πρώτοι, στην απέναντι όχθη πέφτουν υπογραφές και ίδη πάνε άλλοι να αλλάξουν τα συνορά μας χωρίς να το πάρουμε χαμπάρι. Πλοία και αεροπλάνα τι να τα κάνουμε το 2025? Δε βλέπω να το πάει τόσο μακριά ο γείτονας μας. Πρέπει από χτες να τα είχαμε και αν δεν τα έχουμε, πρέπει μέσα στο πολύ δυο χρόνια να κάνουμε αναβάθμηση και εκσυγχρονισμό και σε συστήματα αυτοπροστασίας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *