Το πρόγραμμα SCORPION (Synergie du COntact Renforcée par la Polyvalence et l’ InfovalorisatiON) βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και εφαρμόζεται για τον Γαλλικό Στρατό. Αφορά στην προμήθεια τριών (3) νέων τεθωρακισμένων οχημάτων (Serval, Jaguar και Griffin) και την αναβάθμιση των αρμάτων μάχης Leclerc. Τα νέα οχήματα θα αντικαταστήσουν περί τα 2.954 εν υπηρεσία, παλαιότερα οχήματα: AMX-10RC, ERC-90 Sagaie και VAB (Véhicule de l’ Avant Blindé).

Το πρόγραμμα SCORPION είναι ένα μόνο τμήμα ενός ευρύτερου προγράμματος εκσυγχρονισμού και ανανέωσης των μέσων του Γαλλικού Στρατού, το οποίο αφορά στην προμήθεια νέων και την αναβάθμιση εν υπηρεσία μέσων, με στόχο την αύξηση της μαχητικής ισχύος και τη μείωση του κόστους χρήσης του Γαλλικού Στρατού. Το πρόγραμμα SCORPION χαρακτηρίζεται από μια ολιστική προσέγγιση, αυτή της ταυτόχρονης αντικατάστασης πολλών παλαιότερων οχημάτων, άρα της ταυτόχρονης αναβάθμισης της ισχύος.

Η πρώτη φάση του προγράμματος SCORPION ξεκίνησε το 2014, από την κοινοπραξία εταιριών GME, που απαρτίζουν η Nexter, η Renault Trucks Defense και η Thales, και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025, ενώ η δεύτερη φάση θα επεκτείνει το πρόγραμμα μέχρι το 2035. Η δεύτερη φάση αφορά κυρίως την αναβάθμιση των τροχοφόρων τεθωρακισμένων οχημάτων VBCI (8 x 8) και του συστήματος μάχης FELIN του Γάλλου στρατιώτη.

Το τακτικό όχημα Serval.

To Serval είναι ένα τακτικό όχημα 4 x 4 και μαζί με το VBMR Griffon (Véhicule Blindé MultiRole) θα αντικαταστήσει τα οχήματα VAB, που βρίσκονται σε υπηρεσία από το 1976. Ονομάστηκαν έτσι από την ομώνυμη επιχείρηση της Γαλλίας στο Μάλι το 2013-2014. Αποστολή τους η ταχεία μεταφορά πεζικού και οι γενικές μεταφορές. Μπορεί να μεταφέρει οκτώ (8) άτομα (τον οδηγό, τον πυροβολητή και μια εξαμελή ομάδα). Το σασί του οχήματος είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο, σε σχήμα «V» για αυξημένη προστασία από εκρήξεις.

Το συμβόλαιο για την προμήθεια 489 οχημάτων υπογράφηκε το 2018. Τα οχήματα θα αρχίσουν να παραδίδονται το 2022, ενώ το σύνολο τους θα πρέπει να έχει παραδοθεί μέχρι το 2025. Οι συνολικές ανάγκες του Γαλλικού Στρατού, για οχήματα Serval, έχουν προσδιοριστεί σε 2.038 οχήματα μέχρι το 2032. Η οροφή του οχήματος είναι επίπεδη και μπορεί να δεχθεί τηλεχειριζόμενο πύργο μάχης με πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών και οκταπλό εκτοξευτή καπνογόνων βομβίδων.

Η θωράκιση και τα αλεξίσφαιρα τζάμια προσφέρουν προστασία από πυρά όπλων μικρού διαμετρήματος, από θραύσματα όλμων και πυροβολικού και από εκρήξεις αυτοσχέδιων εκρηκτικών μηχανισμών. Ως όχημα πολλαπλών ρόλων το Serval θα ενταχθεί σε υπηρεσία σε τρείς (3) διαφορετικές εκδόσεις: VPB (για αναγνωρίσεις, περιπολίες και ασφάλεια και αποστολές γενικών μεταφορών), NCT (κέντρο τακτικών επικοινωνιών) και SA2R (για συλλογή πληροφοριών, επιτήρηση, αναγνώριση και πρόσκτηση στόχων).

Το τεθωρακισμένο όχημα πολλαπλών ρόλων Griffon.

Το Griffon είναι ένα όχημα πολλαπλού ρόλου 6 x 6 και, μαζί με το Serval, θα αντικαταστήσει τα VAB. Συνολικά ο Γαλλικός Στρατός θα παραλάβει 1.722 οχήματα του τύπου, εκ των οποίων 936 θα πρέπει να έχουν παραδοθεί μέχρι το 2025 (οι παραδόσεις ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2019). Ζυγίζει 25 τόνους και μπορεί να μεταφέρει 10 άτομα (τον οδηγό, τον πυροβολητή και οκταμελή ομάδα). Οι αποστολές του Griffon είναι αυτές της μεταφοράς προσωπικού, των γενικών μεταφορών, του οχήματος διοίκησης, διακομιδής τραυματιών και παρατηρητή πυροβολικού).

Ο κύριος εξοπλισμός του Griffon αποτελείται από έναν τηλεχειριζόμενο πύργο μάχης με πολυβόλο των 12,7 ή των 7,62 χιλιοστών ή έναν πολλαπλό εκτοξευτή βομβίδων των 40 χιλιοστών. Επικουρικά, μπορεί να δεχθεί και δύο (2) αντιαρματικά βλήματα MMP (Missile Moyenne Portee) της MBDA μέγιστου βεληνεκούς 4 χιλιομέτρων. Ο τηλεχειριζόμενος πύργος ενσωματώνει και έναν οκταπλό εκτοξευτή καπνογόνων βομβίδων καθώς και ένα ακουστικό σύστημα εντοπισμού πυρών.

Το τεθωρακισμένο όχημα αναγνωρίσεων Jaguar.

To EBRC Jaguar (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) είναι ένα όχημα αναγνωρίσεων 6 x 6 και θα αντικαταστήσει τα οχήματα AMX-10RC και ERC-90 Sagaie. Συνολικά ο Γαλλικός Στρατός θέλει 400 οχήματα, εκ των οποίων 150 θα πρέπει να έχουν παραδοθεί μέχρι το 2025 (οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν εντός του 2020). Το Jaguar και το Griffon μοιράζονται 70% κοινά συστήματα. Το Jaguar υπηρετείται από τρία άτομα (οδηγός, αρχηγός πληρώματος και πυροβολητής).

Έχει επίπεδο προστασίας STANAG 4569 Level 4, δηλαδή προστατεύεται από φυσίγγια διαμετρήματος έως 14,5 χιλιοστών, από θραύσματα βλημάτων όλμων και πυροβολικού και νάρκες με εκρηκτική ύλη ίση με 10 κιλά TNT. Ο οπλισμός των Jaguar αποτελείται από ένα πυροβόλο των 40 χιλιοστών με δραστικό βεληνεκές 1.500 μέτρα, από δύο διπλούς εκτοξευτές αντιαρματικών βλημάτων MMP και από ένα πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών.

Το άρμα μάχης Leclerc.

Σε σχέση με τα Leclerc, 122 άρματα θα πρέπει να έχουν αναβαθμιστεί την περίοδο 2021-2025, με συνολική απαίτηση την αναβάθμιση και των 200 Leclerc που διατηρεί σε υπηρεσία ο Γαλλικός Στρατός. Η αναβάθμιση τους στο επίπεδο XLR δεν αφορά τον οπλισμό ο οποίος θα παραμείνει ως έχει (δηλαδή ένα κύριο πυροβόλο των 120 χιλιοστών με κάνη μήκους 52 διαμετρημάτων, ένα συζυγές πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών και ένα πολυβόλο των 7,62 χιλιοστών επί τηλεχειριζόμενου πύργου). Η κύρια αναβάθμιση θα αφορά στην τοποθέτηση επιπλέον σπονδυλωτής θωράκισης πλευρικά στο όχημα και στον πύργο.

Comments

  1. Ένα μπράβο για το άρθρο και ένα μπράβο για τους Γάλλους που γύρω από ένα και μόνο πρόγραμμα συγκέντρωσαν τις ανάγκες τους και το σύνολο της γαλλικής αμυντικής βιομηχανίας με σκοπό την μεγιστοποίηση του εθνικού αποτυπώματος αλλά και της διάχυσης της τεχνολογίας. Σαλαμοποιήσεις γίνονται μόνο σε κάτι χώρες όπως η δική μας, και μετά απορούμε γιατί αυτές οι χώρες κρατάνε τα ινία της Ευρώπης. Πίσω στο πρόγραμμά και αν και έχει λάβει πολλές παραμέτρους και πραγματικά αντιμετωπίζει τις ανάγκες του μέλλοντος εντούτοις στον ελληνικό χώρο δεν θα μπορούσε να έχει καμία θέση στο συμβατικό πεδίο ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης. Οι γάλλοι δημιούργησαν το πρόγραμμα με σκοπό τις υπερπόντιες επιχειρήσεις κατά ανταρτών, τύπου ειρηνευτικών αποστολών και στις μάχες εντός κατοικημένων περιοχών. Η σχεδόν αποκλειστική χρήση τροχού με οχήματα αυτού του βάρους και όλοι μπορούμε να φανταστούμε σε περίπτωση που βρεθούν στο έδαφους του Έβρου όπως μας έδειξε και το αντίστοιχο τουρκικό θωρακισμένο που έμεινε να το τραβάει ένα τρακτέρ στις Καστανιές. Στον ΕΣ τα τροχοφόρα μόνο σε δευτερεύουσες αποστολές και στα μετόπισθεν για αποστολές που αν έρθουν τα 1000/1200 Μ1117 θα τις καλύψουν άρτια. Αποστολές αποκλειστικά όπου υπάρχει άσφαλτος. Στην περίπτωση της ΑΣΔΕΝ όμως θα μπορούσαν να καλύψουν συνολικά τις ανάγκες μας καθώς εκεί μιλάμε για πιο σκληρό έδαφος με λίγες βροχές και χιόνια, στενούς δρόμους, και απειλές από καταδρομείς, πεζοναύτες και αερομεταφερόμενα στρατεύματα που απαιτούν ολόπλευρη κάλυψη και το έχω ξαναγράψει ότι όλα τα παλιά οχήματα και ερπυστριοφόρα στην ΑΣΔΕΝ θα μπορούσαν να αποσυρθούν , δημιουργία μόνο ΕΑΝ μία σε κάθε μέσο νησί και δύο σε μεγάλα με μια ίλη νέων αρμάτων ή αναβάθμιση υπαρχόντων (προσωπικά θα ήθελα αναβαθμισμένα μερικώς Μ-60Α3) και τα υπόλοιπα τάγματα με τροχοφόρα MRAP/hummer θωρακισμένα από τα αμερικανικά αποθέματα συν Μ-1117 για τους ΕΜΛ, τα μικρά νησιά και την στρατονομία.

      1. Πιθανό. Εξέφρασα μια άποψη που διαδόθηκε. Πάντως και επειδή έχω υπηρετήσει στον Έβρο πραγματικά αν τα MRAP και γενικά τροχοφόρα αυτού του επιπέδου βάρους/εδαφικής πίεσης βγουν από την άσφαλτο ή αγροτικό έστω δρόμο τότε θα έχουν μεγάλο πρόβλημα. Το πρόγραμμα scorpion θα έπρεπε και θα μπορούσαμε να το ακολουθήσουμε στο επίπεδο της ψηφιακής διασύνδεσης.

  2. Η απόσυρση των v.a.b & amx10rc είναι μια πρώτης τάξης ευκαιρία για την αντικατάσταση των Μ113, στην ζώνη ευθύνης της Α.σ.δ.ε.ν.,από τα ικανά v.a.b., τα οποία θα μπορούσαμε να τα εκσυγχρονίσουμε υιοθετώντας το πακέτο της e.od.h .Η αποκτησητους μπορεί να γίνει στο πλαίσιο των α/Ο της προμήθειας των φρεγατων,η συγκυρία είναι ευνοϊκή, ας μην την αφήσουμε να χαθεί κι αυτή.

    1. Σωστός. Έχω μια επιφύλαξη μόνο για τα AMX-10RC, αν το πυροβόλο των 105 δύναται να χρησιμοποιεί τα συνήθη βλήματα των αρμάτων μας. Αν ναι, τότε μακάρι να προστεθεί στο οπλοστάσιο της ΑΣΔΕΝ.

      1. Έχω την εντύπωση ότι τα ΑΜΧ δεν χρησιμοποιούν κοινά κατά ΝΑΤΟ πυρομαχικά αλλά ειδικά γαλλικής σχεδίασης για το συγκεκριμένο πυροβόλο.

    2. Για την Κύπρο είναι καλή ευκαιρία AMX-10RC ώστε να αντικαταστήσει τα βραζιλιάνικα πολύ χειρότερα οχήματα… όπως επίσης για τα VAB. Υπάρχουν άρματα 105mm στην ΑΣΔΕΝ οπότε είμαστε καλυμμένοι. Μια αναβάθμιση στα θερμικά έπρεπε να γίνει, και να τοποθετηθούν σύγχρονα αντιθερμικά δίχτυα παραλλαγής διπλής οψης

      Για εμάς μονο τα VAB θα μπορούσε να έχει νόημα αν υπάρχουν σε μεγάλες ποσότητες και παραχωρηθούν δωρεάν. Τα VBL βεβαία είναι ευπρόσδεκτα.

  3. Μπραβο για το αρθρο…
    Διαβαζα τις προαλλες για αναβαθμιση m113 σε διαφορα αρθρα…διαφωνω..
    Με βαση πληροφοριες σε ανοιχτες πηγες και γραφομενα τοτε για αναβαθμιση κινητηρα προστασιας οπλισμου κλπ κλπ εφτανε σχεδον το ενα εκατομμυριο ανα οχημα. Ναι αυτα θα πηγαιναν σε ελληνικες εταιριες ..αλλα γιατι αυτες οι εταιριες να μην παρουν εργο υποκατασκευαστικο απο μια συμπαραγωγη πχ griffon η serval?? Το πρωτο εμφανιζεται με κοστος κοντα στο 1 εκατομμυριο το δευτερο λιγο λιγοτερο..ετσι και ο ελληνικος στρατος θα μπορουσε να μπει σε μια καινουργια εποχη…πλεον ειναι αργα για τα m113 επρεπε ηδη να επιχειρουν εκσυγχρονισμενα και οχι τωρα να συζηταμε να τα εκσυγχρονισουμε!! Επισης συμφωνω οτι ειναι οτι καλυτερο για τα νησια μας.οπως και τα jaguar για αντικατάσταση καποια στιγμη των αρματων μαχης. Σαν τροχοφορα νομιζω ειναι πολυ πιο γρηγορα ανταποκρινονται πολυ καλυτερα σε αντιαεροαποβασεις η σε περιπτωσεις αποβασεων με φοβερο οπλισμο τα δευτερα πυροβολο 40mm αντιαρματικους πυραυλους κλπ κλπ..
    Επισης θα πω οτι ναι τα τροχοφορα ειναι πιο ακαταλληλα για λασπωδη εδαφη…αλλα ας ειμαστε ρεαλιστες…δεν ειναι και μοναδικο το πεδιο του εβρου παγκοσμιως η η θαλασσα του αιγαιου οπως ακουω η διαβαζω παντου…σιγουρα υπαρχουν απειρες δυσκολοτερες θαλασσες η εδαφη.
    Δηλαδη η γαλλια δε θα επιχειρησει ποτε σε λασπωδη εδαφη?? Δεν εχει τη γαλλικη γουιανα τροπικη τελειως:?? Δεν εχει πρωην αποικιες γαλλοφωνες τροπικες με φουλ λάσπη στην αφρικη?? Στην γαλλια βρεχει λιγοτερο απο εδω?? η για εκει δεν το χει ποτε στο μυαλο της να τα χρησιμοποιεισει? Αυτο να στε σιγουροι δεν ισχυει.. επισης αν μπαιναμε σε ενα τετοιο προγραμμα θα μπορουσαμε να παρουμε σαν ανταλλαγμα και ολα αυτα τα μεταχειρισμενα που γραφετε πραγματικα τζαμπα για ενδιαμεση λυση..
    Καντε και ενα πιο αναλυτικο αφιερωμα για τα jaguar…πιστεύω ειναι το καλυτερο οχημα αναγνωρισης αυτη τη στιγμη με βαση κινητικοτητα οπλισμο και κοστος…σιγουρα υπαρχει και το ajax της βρετανιας με παρομοιο οπλισμο αλλα αν δειτε κοστος και βαρος αυτο μοιαζει με αρμα…
    Ευχαριστω

    1. Προφανώς και έχουν στο μυαλό τους οι Γάλλοι ότι μπορεί να χρειαστεί να επιχειρήσουν σε λασπώδες έδαφος. Η διαφορά είναι ότι οι Γάλλοι δεν θεωρούν στο πλάνο τους ότι θα χρειαστεί να πολεμήσουν σε συμβατικό πόλεμο επομένως ακόμα και αν βρουν λασπώδες έδαφος θα το κάνουν με άλλο ρυθμό κίνησης από μια μηχανοκίνητη/αρματομαχία όπου ερπυστριοφόρα θα ελίσσονται στις πεδιάδες του Έβρου.Γι αυτό άλλωστε κρατάνε τα ΤΟΜΑ VBCI τα οποία αν και τροχοφόρα σχεδιάστηκαν ώστε να επιχειρούν στο ίδιο έδαφος με τα άρματα. Επιπλέον η χρήση τροχού είναι μια συνειδητή επιλογή της γαλλικής βιομηχανίας για λόγους συγκράτησης του κόστους ανάπτυξης και χρήσης γιατί η Γαλλία θέλει να βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογίας σε κάθε τομέα αλλά δεν έχει τους αμερικανικούς πόρους επομένως σε ορισμένα ζητήματα κάνει και συμβιβασμούς. Τώρα εννοείται όπως έγραψα και πιο πάνω ότι θα είχαμε τεράστια κέρδη αν συμμετείχαμε στην παραγωγή με ποσοστό βιομηχανικής εμπλοκής ενώ πραγματικά θα κάλυπταν τεράστιες ανάγκες μας ουσιαστικά ακόμα και διώχνοντας σε ένα ακραίο σενάριο κάθε ερπυστριοφόρο στην ΑΣΔΕΝ όπου εκεί το έδαφος είναι μια χαρά για αυτά το οχήματα, την ΙΙ Μ/Κ μεραρχία που είναι στρατηγική εφεδρεία και μονάδα για ειρηνευτικές αποστολές, την ΕΛΔΥΚ και την ίδια την ΕΦ. Μάλιστα αν συμμετείχαμε μαζί με Κύπρο (εκτός του Βελγίου που τα προμηθεύεται) τότε θα μπορούσαμε να λάβουμε και χρηματοδότηση από την PESCO και ουσιαστικά να υπήρχε και μια αυτοχρηματοδότηση

  4. νομιζω οτι το saige κανει για ασδεν σαν περιπολικο ας πουμε ειναι αμφιβιο κ εχει κ νυχτερινα οπτικα.Οσο για τα vab ναι μεν ειναι χρησιμα αλλα δεν ειναι κ ποιο καινουργια απο το μ113 (κατι μου λεει πως παμε για τα α3)

    1. Δεν θελει η ΑΣΔΕΝ αμφιβιο (γι’αυτο πηρε τα Λεωνιδας).
      Ο Εβρος τα θελει (γι’αυτο εχουνε παντρευτει τα Μ113).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *