Σε συνέχεια του αφιερώματος μας, για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ), στον τομέα των υποβρυχίων, καθώς και για τις επιλογές που υπάρχουν στη διεθνή αγορά, καταγράφουμε, στο παρόν άρθρο, τη μία από τις δύο γαλλικές προτάσεις, που είναι το υποβρύχιο Scorpene της Naval Group, ενώ θα ακολουθήσει και άρθρο για τη νεότερη πρόταση της Naval Group, που είναι τα υποβρύχια της σειράς SMX. Για τη γερμανική και σουηδική επιλογή μπορείτε να διαβάσετε στους συνδέσμους (link), στο τέλος του άρθρου.

Το Scorpene, που αν ανέπτυξαν, από κοινού, η Naval Group και η ισπανική Navantia, είναι ένα «ευέλικτο» σχεδιαστικά υποβρύχιο, που προσαρμόζεται στις απαιτήσεις του πελάτη. Οι εκδόσεις του είναι η συμβατικής πρόωσης CM-2000 εκτοπίσματος 1.565 τόνων, η AM-2000 με σύστημα AIP εκτοπίσματος 1.870 τόνων, η έκδοση παράκτιου περιβάλλοντος CA-2000 και η μεγεθυμένη έκδοση, χωρίς σύστημα AIP, S-BR του Πολεμικού Ναυτικού της Βραζιλίας, εκτοπίσματος 2.000 τόνων.

Σύμφωνα με τη Naval Group το μέγιστο επιχειρησιακό βάθος του Scorpene είναι πάνω από 300 μέτρα, ενώ ο μέγιστος χρόνος αποστολής είναι 50 ημέρες, για τις συμβατικές εκδόσεις, και 71 ημέρες για τις εκδόσεις με σύστημα AIP. Εκτός των 31 ατόμων, που απαιτεί ως πλήρωμα το Scorpene, μπορεί να φιλοξενήσει και έξι (6) άτομα Ειδικών Δυνάμεων. Το υποβρύχιο έχει την ικανότητα να υποστηρίξει την επιβίωση του πληρώματος για επτά (7) ημέρες, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, ενώ διαθέτει και ολοκληρωμένο σύστημα διάσωσης.

Από κατασκευής του το υποβρύχιο ενσωματώνει υψηλού επιπέδου ανθεκτικότητας συστήματα, με στόχο την παραμονή στη θάλασσα, αν χρειαστεί και κατά μέσο όρο, 240 ημέρες το χρόνο και τη μείωση των απαιτήσεων συντήρησης και υποστήριξης. Η υπερκατασκευή είναι κατασκευασμένη από ανθεκτικό χάλυβα, επιτρέποντας στο υποβρύχιο επαναλαμβανόμενες καταδύσεις σε βάθος άνω των 300 μέτρων. Η χρήση χάλυβα αντοχής σε υψηλές πιέσεις έχει μειώσει το συνολικό βάρος του σκάφους, επιτρέποντας έτσι την μεγαλύτερο φορτίο καυσίμου και όπλων, άρα ενισχύοντας την αυτονομία του υποβρυχίου.

Σε κατάδυση το Scorpene παράγει χαμηλό ηχητικό ίχνος κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες επιβίωσης του μιας και είναι δύσκολο να αποκαλυφθεί. Το χαμηλό ηχητικό ίχνος επιτυγχάνεται με τη χρήση προηγμένων τεχνικών υδροδυναμικής και λόγω του σχήματος του υποβρυχίου. Επίσης, κατά την σχεδίαση, έχει δοθεί ιδιαίτερη μέριμνα στο να μην υπάρχουν πολλές εξοχές στο εξωτερικό του υποβρυχίου.

Εσωτερικά τα υπό-συστήματα του υποβρυχίου περιβάλλονται από ελαστικές επενδύσεις, ενώ τα υπό-συστήματα, τα οποία παράγουν θόρυβο, περιβάλλονται από διπλές ελαστικές προσθήκες, με αποτέλεσμα, το εσωτερικό του υποβρυχίου να παράγει τον ελάχιστο δυνατό θόρυβο. Επικουρικά, το υποβρύχιο είναι εφοδιασμένο και με σύστημα απορρόφησης κραδασμών, το οποίο συμβάλει και αυτό στη μείωση του ηχητικού ίχνους. Η συνθήκη αυτή, δηλαδή το χαμηλό ηχητικό ίχνος, επιτρέπει στο Scorpene να επιχειρεί με σχετική ασφάλεια σε κλειστές θάλασσας και παράκτιες περιοχές, όπως είναι το Αιγαίο.

To Scorpene διαθέτει δύο (2) πετρελαιοκινητήρες, μέγιστης ισχύος 1.675 ίππων έκαστος, και ηλεκτροκινητήρα, μέγιστης ισχύος 3.887 ίππων. Φυσικά, μέγα πλεονέκτημα είναι η παρουσία του συστήματος AIP, γνωστό ως FC2G. Το FC2G είναι σύστημα αναερόβιας πρόωσης (AIP) 2ης γενιάς η ανάπτυξη του οποίου άρχισε στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Η επιχειρησιακή αξία των συστημάτων AIP είναι αναμφισβήτητη.

Στα συμβατικά υποβρύχια οι μπαταρίες φορτίζονται σε περισκοπικό βάθος από μηχανές πετρελαίου (Diesel) συνδεδεμένες µε ηλεκτρικές γεννήτριες. Ο απαραίτητος αέρας για τις μηχανές εισέρχεται µέσω ενός ανερχόμενου ιστού, του «αναπνευστήρα», ενώ τα καυσαέρια εξέρχονται, από άλλο δίκτυο, κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Η συνολική αυτονομία του υποβρυχίου εξαρτάται από το ποσοστό φόρτισης των ηλεκτρικών συσσωρευτών και από τη διαχείριση ενέργειας που µε τη σειρά της εξαρτάται από τις επιχειρησιακές ανάγκες.

Ωστόσο, έτσι τα υποβρύχια καθίστανται πολύ ευάλωτα τη στιγμή που εκτελείται η ανανέωση των ενεργειακών αποθεμάτων και της εσωτερικής ατμόσφαιρας, µε τη χρήση του «αναπνευστήρα», διότι μπορούν να εντοπισθούν από πλοία, υποβρύχια και αεροπλάνα και ελικόπτερα ναυτικής συνεργασίας. Παράλληλα, το υποβρύχιο που εκτελεί φόρτιση µε «αναπνευστήρα», είναι, σε μεγάλο βαθμό, ανίκανο να ανιχνεύσει την παρουσία άλλων υποβρυχίων λόγω του μεγάλου ιδιοθορύβου.

Το πρόβλημα αυτό έρχεται να λύσει το σύστημα AIP, το οποίο παράγει ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από την αντίδραση καυσίμου και αποθηκευμένου οξυγόνου είτε σε θερμικές μηχανές είτε σε (ηλεκτροχηµικές) κυψέλες καυσίμου (Fuel Cell). Η νέα γενιά συστημάτων AIP των γαλλικών υποβρυχίων βασίζεται στο σύστημα MESMA (Module d’ Energie Sous-Marin Autonome), πάνω στο οποίο αναπτύχθηκε το FC2G. Το MESMA είναι ένας ατμοστρόβιλος µε κλειστό κύκλωμα αρμού που χρησιμοποιεί πετρέλαιο ή αιθανόλη ως καύσιμο.

Το υποβρύχιο φέρει έξι (6) τορπιλοσωλήνες διαμετρήματος 533 χιλιοστών, ενώ η συνολική του αναχορηγία είναι 18 όπλα (τορπίλες και βλήματα). Εναλλακτικά μπορεί να φέρει και 30 νάρκες για αποστολές ναρκοθέτησης. Τα υποβρύχια μπορούν να εφοδιαστούν με τις νέες τορπίλες F21, με τα βλήματα κατά πλοίων MM-40 Block.3 Exocet, καθώς και με τα βλήματα προσβολής στόχων εδάφους SCALP-Naval. Οι έξι (6) τορπιλοσωλήνες έχουν τη δυνατότητα βολή κατά μονάδα ή μαζικής βολής (Salvo), ενώ η διαδικασία ανεφοδιασμού των τορπιλοσωλήνων είναι αυτόματη.

Η F21 έχει δυνατότητα ταχύτητας άνω των 50 κόμβων την ώρα (93 χιλιόμετρα την ώρα), με εμβέλεια άνω των 50 χιλιομέτρων και αυτονομία περίπου 1 ώρας. Επίσης μπορεί να επιχειρεί σε βαθιά νερά, αλλά κυρίως σε παράκτιες περιοχές με υψηλό επίπεδο θορύβου και πυκνής ναυτιλίας (χρήση σε βάθη από 10 έως 500 μέτρα). Η F21 ενσωματώνει πολεμική κεφαλή βάρους 250 κιλών, ενώ διαθέτει προηγμένο λογισμικό, το οποίο είναι ικανό να αναγνωρίσει τα «δεδομένα» του βυθού (κοιλότητες, εσοχές, ήχοι κ.ά.).

Το βλήμα MM-40 Block.3 Exocet, σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις, διαθέτει βελτιωμένο σύστημα πλοήγησης, επιτυγχάνει αυξημένο βεληνεκές (180 χιλιόμετρα) και έχει ικανότητα προσβολής στόχων σε παράκτιο περιβάλλον. Επίσης ενσωματώνει τέσσερις αεραγωγούς για την παροχή επαρκούς όγκου αέρα κατά τη διάρκεια ελιγμών σε υψηλές φορτίσεις (G). Φέρει κινητήρα στερεού καυσίμου και έχει συνολικό βάρος 670 κιλά, εκ των οποίων τα 165 κιλά είναι η πολεμική κεφαλή. Το μήκος του βλήματος είναι 4,7 μέτρα, η διάμετρός του 348 χιλιοστά, ενώ το άνοιγμα των πτερυγίων του είναι 1,1 μέτρα.

Το SCALP-Naval αποτελεί εξέλιξη του γνωστού στην ΠΑ βλήματος αέρος-εδάφους SCALP-EG. Χρησιμοποιεί σύστημα αδρανειακής πλοήγησης και ηλεκτροπτικό σύστημα ταυτοποίησης εδάφους κατά την τερματική φάση της πτήσης. Το μέγιστο βεληνεκές των SCALP-Naval είναι της τάξεως των 1.000 χιλιομέτρων.

Το σύστημα διαχείρισης μάχης SUBTICS ενσωματώνει έξι (6) οθόνες πολλαπλών λειτουργιών και ενδείξεων και μια οθόνη (επιφάνεια) καταγραφής και ένδειξης της τακτικής κατάστασης. Αποστολή του SUBTICS είναι η διαχείριση των τακτικών δεδομένων και η διοίκηση του υποβρυχίου. Η τακτική εικόνα παράγεται από το SUBTICS, μέσω του ελέγχου όλων των αισθητήρων και των συστημάτων πλοήγησης του υποβρυχίου. Ομοίως η διαχείριση της μάχης γίνεται μέσω του συστήματος ελέγχου όπλων, το οποίο ελέγχεται φυσικά από το SUBTICS. Σημαντική είναι και η ικανότητα του συστήματος διαχείρισης μάχης να διαβιβάζει και να δέχεται δεδομένα προς και από άλλα φίλια συστήματα-πλατφόρμες. Εξίσου σημαντική είναι και η διάθεση ενός ολοκληρωμένου συστήματος από πολλαπλά σονάρ: Παθητικό, κυλινδρικό σονάρ μεγάλου βεληνεκούς, ενεργητικό σονάρ, πλευρικό σονάρ, σονάρ υψηλής ανάλυσης για τον εκτοπισμό ναρκών και συρόμενο σονάρ.

Η διάθεση πολλαπλών αισθητήρων και η ικανότητα επεξεργασίας, ταξινόμησης και προβολής πληροφοριών του SUBTICS επιτρέπει στον κυβερνήτη του υποβρυχίου να έχει, ανά πάσα στιγμή, πλήρη και ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης. Όλες οι εντολές παράγονται και διαβιβάζονται προς πάσα κατεύθυνση από το τμήμα ελέγχου του υποβρυχίου, μέσω αξιόπιστων αυτόματων διαδικασιών, τα πρωτόκολλα λειτουργίας των οποίων ελέγχονται διαρκώς για την αποφυγή λαθών ή αστοχιών. Ο έλεγχος των κινητήρων, του πηδαλίου και των προπελών είναι επίσης αυτόματος, ενώ διαρκώς εκτελούνται, πάλι αυτόματα, προγραμματισμένοι έλεγχοι για πιθανές κρίσιμες αστοχίες όπως είναι οι διαρροές, η πυρκαγιές η συγκέντρωση αερίων κ.ά.

Εμπορικά το Scorpene έχει καταφέρει σημαντικές επιτυχίες από τη Χιλή, τη Μαλαισία, την Ινδία και τη Βραζιλία για συνολικά 14 υποβρύχια. Η Χιλή διατηρεί δύο (2) υποβρύχια σε υπηρεσία από το 2005-2006, όπως και η Μαλαισία η οποία ένταξε σε υπηρεσία δύο (2) υποβρύχια το 2009. Η Ινδία, που είναι ο μεγαλύτερος χρήστης των Scorpene, βρίσκεται σε φάση ναυπήγηση έξι (6) υποβρυχίων. Δύο (2) έχουν ενταχθεί σε υπηρεσία το 2017 και το 2019, ενώ άλλο ένα (1) υποβρύχιο αναμένεται να ενταχθεί σε υπηρεσία αργότερα το 2019. Τα υπόλοιπα τρία (3) Scorpene αναμένεται να ενταχθούν σε υπηρεσία το 2020, το 2021 και το 2022 αντίστοιχα. Τέλος, η Βραζιλία ναυπηγεί τέσσερα (4) Scorpene, το πρώτο εκ των οποίων αναμένεται να ενταχθεί σε υπηρεσία το 2020 και τα υπόλοιπα, σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα, το 2021, το 2022 και το 2023 αντίστοιχα.

Όπως αναφέρει ο τίτλος του άρθρου, η επιλογή του Scorpene έχει στρατηγικές προεκτάσεις για το ΠΝ. Η στρατηγική προέκταση δεν είναι άλλη από την ικανότητα των υποβρυχίων να εκτοξεύουν τους SCALP-Naval, κάτι που σημαίνει ικανότητα προσβολών στα κέντρα βάρους του αντιπάλου, όπως είναι οι στρατηγικές υποδομές, βαθιά στην τουρκική επικράτεια. Οι SCALP-Naval, σε συνδυασμό με τους SCALP-EG, θα αποτελούσαν μια εξαιρετικά ποιοτική απάντηση εάν και εφόσον η Τουρκία παραλάβει και καταστήσει επιχειρησιακούς τους S-400, ενώ θα εξισορροπούσαν την αποφασισμένη προμήθεια 405 βλημάτων SOM από την Τουρκική Αεροπορία.

Comments

  1. Η μόνη συγκρίσιμη ιδιότητα μεταξύ SMX Ocean & Scorpene είναι ότι και τα 2 είναι Υ/Π με τεχνολογία AIP.
    Αλλά μέχρι εκεί.
    Το SMX Ocean μπορεί να διαπλεύσει σε κατάδυση τον Ατλαντικό 6 φορές με ταχύτητα 14kn,
    ή αλλιώς
    το SMX® Ocean έχει εμβέλεια σε κατάδυση 14.000 νμ (αυτονομία 3 μηνών) και συνεχή ταχύτητα 14 κόμβων για 1 εβδομάδα (7 ημέρες) με χρήση του συστήματος AIP, ενώ συγκριτικά το Scorpene AIP μπορεί να καταδυθεί για 10-11 ώρες με ταχύτητα 14 κόμβων, επιδεικνύοντας 15 φορές μικρότερη αντοχή από το SMX Ocean.
    Το SMX Ocean έχει 2 συστήματα παραγωγής ενέργειας & μπαταρίες Lithium-ion, εν αντιθέσει με τις μπαταρίες του Scorpene που είναι οξειδίου του μολύβδου.
    To Scorpene έχει εκτόπισμα 1.870tn και μήκος 70m, ενώ το SMX Ocean είναι 5.300tn & 100μ αντίστοιχα.
    Το Scorpene φέρει συνδυασμό 18 οπλικών συστημάτων και το SMX Ocean φέρει συνδυασμό 34 οπλικών συστημάτων, με VLS για 6 MdCN & αντι-αεροπορικών συμπεριλαμβανομένων (MICA NG Naval), μοναδικό για συμβατικό Υ/Π, ανώτερο του Αυστραλιανού Short-Fin Barracuda, ενώ συγκριτικά η Αμερικανική πυρηνοκίνητη κλάση Los Angeles φέρει 38…

    Το Scorpene κοστίζει πρπ $600Εκ & το SMX Ocean πρπ λίγο πάνω από $1Δισ
    6 Scorpene αντιστοιχούν σε πρπ 3 SMX Ocean

    Και επειδή τα σχέδια & ta specs του Scorpene είχαν διαρρεύσει από τους Ινδούς, για το Π.Ν. ιδανική επιλογή θα ήταν το νέο SΜΧ 3.0 (AIP/VLS) των 3.000tn, λέγεται και «digital», με πηδάλιο «Χ», το οποίο παρουσιάστηκε στην Euronaval 2016, ως απάντηση στο Γερμανο-Κορεατικό DSX3000 (U-216 της TKMS), με στοιχεία των Barracuda, Shortfin & Scorpene αλλά και συστήματα εκτόξευσης UAS, UUVs και μεγάλη υπολογιστική ισχύ.

    1. Οι μπαταρίες Λιθίου κάνουν μεγάλη διαφορά. οπότε η κατάσταση θα ήταν πολύ διαφορετική αν τα Scorpene εφοδιαστούν με αυτές. Βεβαια είναι άλλα τα μεγέθη και άλλη κατηγορία.

      Σε ότι αφορά τα 500-600 εκατομμύρια του Scorpene να υπενθυμίσω ότι με ένα δισεκατομμύριο η Ινδονησία αγόρασε τρία (3) «κορεατικά» 209/1400! Εδώ που έχουμε φτάσει, δεν ξέρω πιστεύω ότι ειναι μια λύση ακόμα και αν τεχνολογικά υπολείπονται. Την μεγάλη διαφορά τεχνολογικά την κάνουν οι μπαταρίες λιθίου, τώρα σε σχέση με τα συστήματα AIP είναι μεγάλη κουβέντα τι ειναι καλύτερο επιχειρησιακά.

      1. Αν οι υπολογισμοί εστιαστούν σε καθαρή λογιστική βάση, φυσικά έχεις απόλυτο δίκιο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο αντίπαλος με το ρυθμό απόκτησης νέων φορέων & οπλικών συστημάτων δεν καθορίζει αυτός το πότε και το που.
        Αν πρόσεξες το άρθρο αναφέρει τη φράση «… με στρατηγικές προεκτάσεις…»
        Δεν υπάρχει νόημα για Scorpene, ή οποιαδήποτε άλλη διαφοροποίηση, εφ’ όσον ο αντίπαλος με 6πλάσιο ΑΕΠ καθορίζει και έχει την επιλογή.
        Η εναλλακτική επιλογή στρατηγικής αποτροπής που λέγεται MdCN, με 2ο φορέα και μεγαλύτερης εμβέλειας, θα εμπλέξει το σύνολο των Υ/Π του αντιπάλου κυρίως ως κυνηγούς των Scorpene, με αποτέλεσμα ευχέρεια κινήσεων των φρεγατών και υπολοίπων Υ/Π του Π.Ν. ως κυνηγούς των Υ/Π του αντιπάλου…
        Αναιρείται το πλεονέκτημα κινήσεων και επιλογών.
        Ένα κόστος που πρέπει να αναλάβουμε

  2. Αυτό το θέμα τους θέμα με το AIP είχε απασχολήσει και του Ιάπωνες που τελικά δεν επέλεξαν τέτοια σχεδίαση τοποθετώντας μεγαλύτερο αριθμό μπαταριών Λιθίου… οπότε δεν ξέρω πραγματικά τι είναι το ιδανικότερο…

    Σε ότι αφορά τα δικά μας, χρειάζονται νέα υποβρύχια που το ιδανικό θα ήταν να υπάρχει μια οροφή 10-12 σύγχρονων υποβρυχίων. Τώρα είμαστε απλά μόνο με 4+1 και όλα τα υπόλοιπα υπέργηρα…

    Τι προοπτική υπάρχει για νέα υποβρύχια; Μάλλον καμιά.

    Οπότε ρεαλιστικά μάλλον πρέπει να δούμε μεταχειρισμένα συστήματα, αποσύρονται τα Ιταλικά SAURO, το επόμενα χρόνια ίσως τα Dolphin I του Ισραήλ, κάτι ακούγονται για δύο 209/1400 της Βραζιλίας… θα μου πείτε αυτό ειναι το όραμα μας για το ΠΝ που πρωτοπορούσαι; Όπως διαφαίνεται μάλλον πρέπει να προσγειωθούμε στην πραγματικότητα!

    1. Τα Σαουρο θα ηταν ευχης εργο μιας και η προηγμενη τους εκδοση φερει εκδοση του isus-90. Τα dolfin δεν ξερω τι συστημα μαχης εχουν, λογικα καποιο Ισραηλινο.

      1. https://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin-class_submarine

        STN Atlas ISUS 90-55 combat system

        https://www.naval-technology.com/projects/dolphin/

        The weapon control system is the ISUS 90-1 TCS supplied by STN Atlas Elektronik

        Εμείς εksακολοθουμε να διατηρούμε σχεδόν 50xrona υποβρύχια
        με ανάλογης ηλικίας τορπίλες SUT/SST4
        Τριτοκοσμικές καταστάσεις !!

        Κατά τη γνώμη μου ο εκσυχρονισμός του στόλου των υποβρυχιων πρέπει να έχει μεγαλύτερη προτεραιότητα από νέες φρεγάτες:

        Στο αεροναυτικό περιβάλλον του Αιγαίου και της ανατολικής μεσογείου σαφώς έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης και με νέες τορπίλες εξασφαλίζοUν έλεχο/ άρνηση περιοχής

        Λεφτά για καινούργια δεν υπάρχουν οποτε τα παραπάνω μεταχειρισμένα είναι μια εξαιρετική cost effective επιλογή

  3. Με δεδομενο οτι οι στοιχιωμενες τορπιλες ΔΕΝ θα ειναι Γαλλικες και τα βληματα που εχουμε ειναι Χαρπουν,η ιστορια των Σκορπεν ειναι τελειωμενη πριν καν πεσει στο τραπεζι….

    1. Μιλάμε για νέα υποβρύχια. Τα παλαιά, θα φέρουν τα ήδη υφιστάμενα όπλα.
      Πριν όμως από οτιδήποτε Γαλλικό, είναι άμεση ανάγκη να ναυπηγηθούν τα υπόλοιπα δύο Τ-214 που ένα μέρος έχουμε ήδη πληρώσει και να συμπληρώσουμε τον απαραίτητο αριθμό τορπιλών.
      Κατόπιν συζητάμε για άλλα 4-6 για αντικατάσταση των υφιστάμενων μουσείων και εάν προκριθούν τα Γαλλικά προκρίθηκαν.

  4. Βασικός κανόνας: Δεν αγοράζουμε γερμανικά υποβρύχια._
    Απο εκεί και πέρα η καλύτερη επιλογή φαντάζει το SMX-31 της Naval Group σε περίπτωση που πάρει σάρκα και οστά.

    1. Και ποιος ειναι ο λόγος που δεν αγοράζουμε Γερμανικά; Εγώ δεν λέω να τα αγοράσουμε σώνει και καλά, αλλά το να βάλουμε εξ ολοκλήρου νέο τύπο πάλι δεν το λες και σοβαρή κίνηση. Λογικότερη κίνηση θα ήταν να πάμε σε ένα αναβαθμισμένο 214. Αλλά ρεαλιστικά καινούργια υποβρύχια μάλλον είναι απίθανο να δούμε ακόμα και μεσοπρόθεσμα.

      1. Για 2 Τ-214, έχουμε δώσει ΗΔΗ αρκετά λεφτά για να μην τα φτιάξουμε. Πλέον δεν κοστίζουν ούτε τη μισή τιμή. Εκτός και είμαστε τόοοοσο large πλέον και να τα γράψουμε στο χιόνι. Και εγώ δεν τους καλοβλέπω του Γερμανούς, αλλά γι’ αυτά τα 2 πρέπει να τελειώσουμε τη δουλειά.
        Από εκεί και πέρα, για να γίνει η διαφορά πρέπει να πάμε σε επόμενη γενιά και όπως ήδη αναφέρει ο φίλος παραπάνω το SMX-31 είναι ότι πρέπει.

        1. Τα δύο 214 από τους αχώνευτους πρέπει να αγοραστούν, όπως και ότι άλλο σύστημα μπορεί να καλύψει τα κενά που έχουμε όπως είναι τα pzh. Η ζωή θέλει συμβιβασμούς πολλές φορές επώδυνους, ειδικά όταν ο στόχος είναι τόσο σημαντικός.

        2. Δεν ξέρω ποιο ειναι το ποσό που έχουμε δώσει, αλλά νομίζω ότι δεν είναι μεγάλο.
          Εδώ που έχουμε φτάσει δύο ακόμα 214 θα ήταν μεγάλη βοήθεια στο στόλο.
          Αλλά δεν υπάρχουν πια ναυπηγίο για να εκτελεστεί το έργο…

          1. Δεν θυμάμαι καλά και εγώ, Πρέπει να το ψάξω. Το ποσό δεν είναι μεγάλο. Η διαφορά απ’ ότι θυμάμαι είναι στο δικαίωμα προαίρεσης. Δηλαδή φτιάξαμε αυτά με Χ ποσό, όμως αν φτιάξουμε άλλα δύο το ποσό των νέων θα είναι μειωμένο κατά τόσο (πάνω από 40% αν θυμάμαι καλά). Γι’ αυτά τα 2 της προαίρεσης είναι ο λόγος. Και αφού δεν μας περισσεύουν αυτή την εποχή τα χρήματα, θα πρέπει να στραφούμε σ’ αυτά, σε πρώτη φάση. Μετά βλέπουμε.

          2. Η κατάσταση είναι πιο πολύπλοκη:

            Υπενθυμίζω πως τα 2 νέα υποβρύχια προέκυψαν όταν διαπιστώθηκε αδυναμία εκτέλεσης η αποτυχία του εκσυχρονισμού των 3 209/1200

            Μονο το ΩΚΕΑΝΌΣ εksυχρονισθικε τελικά και αποφασίστηκε να αγορασθούν 2 νέα υποβρύχια αντί να εksυχρονιστουν τα υπόλοιπα 209/1100 (Neptune II)

            Δείτε το ακόλουθο link

            https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/c8827c35-4399-4fbb-8ea6-aebdc768f4f7/AITIOLOGIKH_2.pdf

            https://www.pronews.gr/koinonia/59024_ypovryhio-okeanos-scrap-axias-500-ekat-eyro-aporriptetai-i-paralavi-toy

            Abstract apo to 2o:

            Βέβαια για την εξέλιξη είναι προϊδεάσει το defencenet.gr με επανειλειμμένες αναφοράς στο πολύπαθο πρόγραμμα Neptune II, το οποίο αρχικά προέβλεπε τον εκσυγχρονισμό τριών υποβρυχίων Type 209/1200, εν συνεχεία οι Γερμανοί πρότειναν εκτός από το ΩΚΕΑΝΟΣ που είχε ολοκληρωθεί (το υποβρύχιο έχει παραδοθεί από τον Σεπτέμβριο του 2009 και όλοι οι εμπλεκόμενοι «σφυρίζουν αδιάφορα» γιατί κανείς δεν ξέρει πως να το χειριστεί) να ναυπηγήσουν δύο ολοκαίνουρια υποβρύχια Τype 209/1400 και εν τέλει καταλήξαμε στο νόμο Βενιζέλου με την … αγορά (ενώ αρχικά μας τα χάριζαν τα δύο 1400άρια) δύο νέων Type 214.

            Για τα οποία έχουν καταβληθεί 135 εκατ. ευρώ και ακόμα δεν έχει παραληφθεί ούτε βίδα
            ———————————————————————

            Θέλει διάβασμα η υπόθεση !!

            Εκτος από τον Aγη έπρεπε να είχαν μπει παρα πολλοί φυλακή

      2. Γιατί αφού μας ξετίναξαν οικονομικά στην ανάπτυξη του 214, εγκατέλειψαν τον Σκαραμαγκά και πήραν τα σχέδια ενός υποβρυχίου που οι Έλληνες ναυπηγοί-μηχανικοί είχαν τελειοποιήσει και τα παρέδωσαν σε χαμηλότερη τιμή για συμπαραγωγή στους Τούρκους. Με τους Γερμανούς μόνο για άρματα και πυροβόλα πρέπει να έχουμε παρτίδες! Για να μην πώ οτι και εκεί πρέπει να κοιτάξουμε προς Ισραήλ

        1. Η χαμηλοτερη τιμη ηταν αποτελεσμα των ετων που περασαν απο την αγορα των δικων μας και οχι αγαπης προς τους Τουρκους καθως επομενο ειναι να πεσει η τιμη τους και ουτε τελειοποιησαν τιποτε Ελληνες μηχανικοι απλα παρατηρησεις εκαναν που εφαρμοστηκαν ως βελτιωσεις σε ενα νεο προιον οπως ακριβως εκαναν και οι Τουρκοι στα νεα δικα τους σημερα οπως διατυμπανιζουν μην γραφουμε οτι ναναι.
          Δηλαδη σχεδιασαν και κατασκευασαν οι Γερμανοι το προιον και καναμε καποιες υποδειξεις και αυτο ειναι τελειοποιηση ?
          Σοβαρολογουμε ?
          Εμας περιμεναν?
          Αλλιως τι ?Θα το πεταγαν ως αχρηστο?
          Οταν αγοραζεις πρωτος το καλυτερο συμβατικο υποβρυχιο της εποχης θα το πληρωσεις ..
          Για ολους ισχυει αυτο ..
          Ο Σκαραμαγκας ηταν ηδη τελειωμενη υποθεση ειδικα χωρις προοπτικες παραγγελιων..
          Ο Σαφα ειναι υπευθυνος για την καταληξη των ναυπηγειων σε μεγαλο βαθμο ..

  5. Φίλε μου,..ούτε για αυτή τη μισή τιμή χαλαλίζουν λεφτά οι πολιτικοί μας….δεν καταλαβαίνουν. Μου θυμίζουν όλο και περισσότερο βυζαντιλογίες και βυζαντινομαχίες. Οι άνθρωποι είναι εκτός τόπου και χρόνου. Ξεζουμίζουν το λαό στην φορολογία για να ρθουν μετά οι εκλογές και να μπορούν μετά να κάνουν….κοινωνική τάχα μου δήθεν πολιτική μοιράζοντας επιδόματα και αναδρομικά απλά για να πάρουν ψήφους. Και τελικά έτσι όπως πάνε….θα ξυπνήσουμε μια μέρα και θα χουμε ΠΟΛΕΜΟ…ναι ΠΟΛΕΜΟ,..γιατί όσο θα αυξάνει η διαφορά στο ισοζύγιο ισχύος υπέρ της Τουρκίας επειδή εμείς δεν ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΙΠΟΤΑ, ..τόσο πιο ΠΙΘΑΝΟ είναι να διολισθήσουμε όχι απλά σε θερμό επεισόδιο αλλά σε full scale war για να τελειώνουν μια και καλή μαζί μας. Τέτοια ευκαιρία παραθυράκι σε ανισορροπία ισχύος (και σε ένα ανισόρροπο πολιτικό σύστημα ΣΥΝΟΛΙΚΑ σε κατάσταση αφασίας που δεν γνωρίζει τα ουσιώδη για ζητήματα άμυνας εξωτερικής πολιτικής κλπ) εμφανίζεται μια φορά στα 100 χρόνια. Λέτε να το αφήσουν να περάσει έτσι;

  6. Γιατί να πληρώνουμε για εξοπλισμό όταν δεν θα χρησιμοποιηθεί ποτέ. Το μόνο που νοιάζει την Ελλάδα είναι να κάνει την κότα και να περιμένει από άλλους.
    Ούτε τον Τούρκο πρέσβη δεν έχουν τα κότσια τόσα χρόνια ( από Ιμια ) να απελάσουν. Τα ΜΟΕ τους νοιάζουν μόνο και να γλείφουν τους Τούρκους μην χάσουμε κάνα νησί (που πολύ εύκολα θα γίνει αν το πάρουν απόφαση οι γείτονες ).
    Τι αναλύουμε δεν μπορώ να καταλάβω τόσα χρόνια ???
    Ακόμα και στην ήττα (σίγουρη) κανείς δεν θα την πληρώσει (θα έχουν αλλάξει χώρα στην πρώτη κανονιά).
    Είμαι κάτοικος πλέον εξωτερικού και πραγματικά ντρέπομαι που είμαι Έλληνας.
    Είμαστε το συνώνυμο του δειλού σε όλη την Ευρώπη να μην πω παγκοσμίως.
    Και για τα μνημόνια που αρκετοί λέτε ότι είναι η ρίζα του κακού σας παραπέμπω στις επιχειρήσεις που δεν ήρθαν ποτέ στην Ελλάδα λόγω φορολόγησης. Αν χρωστάς μόνο ως χώρα και με 300 λαμόγια στην βουλή να στα τρώνε και να ψηφίζετε ατομικά επόμενο είναι η τωρινή κατάσταση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *