Ποικίλα σενάρια εκτελέστηκαν από τα Γαλλικά μαχητικά Rafale που απονηώθηκαν από το γαλλικό αεροπλανοφόρο Ντε Γκωλ και πέταξαν πραγματοποιώντας εικονικές προσβολές με αντίπαλο τα αντιαεροπορικά συστήματα της Εθνικής Φρουράς. Η άσκηση εκτελέστηκε και εκτελείται σε όλο το εύρος του FIR Λευκωσίας με τη συμμετοχή όλων των μονάδων αεράμυνας της Εθνικής Φρουράς που απαρτίζεται από Ρωσικής και γαλλικής προέλευσης οπλικά συστήματα.

Τα γαλλικά αεροσκάφη εκτέλεσαν σωρεία αποστολών SEAD (Suppression of Enemy Air Defense) εναντίον των συστοιχιών BUK M1 της Εθνικής Φρουράς με τη συμμετοχή επιμέρους οπλικών συστημάτων όπως TOR-M1 και MISTRAL. Ιδιαίτερα αξίζει να τονιστεί πως τα γαλλικά μαχητικά πετούσαν εξαιρετικά χαμηλά κάνοντας χρήση του ανάγλυφου της Κύπρου με στόχο να προσεγγίζουν αθέατα τα νευραλγικά όπλα της Εθνικής Φρουράς.

Φωτογραφία: Καθημερινή Κύπρου

H Eθνική Φρουρά διαθέτει δύο πυροβολαρχίες των συστημάτων BUK M1-2 καθώς και 6 εκτοξευτές TOR M1 που έχουν αναλάβει την έγγυς κάλυψη των BUK M1-2.

Η κάθε πυροβολαρχία του συστήματος BUK M1-2 αποτελείται

-4 εκτοξευτές TELAR 9A310M1-2 και 4 φορτωτές-εκτοξευτές TEL 9A39M1-2.
-4 πύραυλοι εδάφους αέρος 9Μ317 ανά εκτοξευτήρα με εμβέλεια τα 42 km.
-Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου 9S470M1-2 το οποίο μπορεί να διασυνδεθεί με το υπόλοιπο δίκτυο αεράμυνας.
-Ραντάρ πρόσκτησης στόχων 9S18М1-1 Snow Drift που μπορεί να εντοπίσει στόχους μεγέθους μαχητικού σε απόσταση 100-140 km.
-Ανίχνευση στόχων σε ύψος 60 μέτρων σε ακτίνα 25 km.
-Ανίχνευση ελικ0πτέρων που πετούν σε ύψος 30 μέτρων μπορούν να ανιχνευθούν από απόσταση 10 km.

Τα Κυπριακά TOR M1

Η άσκηση εκτελέστηκε για πρώτη φορά μεταξύ Κύπρου και Γαλλίας. Στο παρελθόν όπως μας εξηγούν στελέχη της Διοίκησης Αεροπορίας της Εθνικής Φρουράς ανάλογες συνεκπαιδεύσεις έχουν γίνει και με το Ισραήλ όχι όμως σε τέτοιο βαθμό και με τόσα σενάρια.   

To πρώτο πάντως που μας μεταφέρθηκε σαν μια πρώτη αποτίμηση ήταν το χαμηλό ηλεκτρομαγνητικό ίχνος του Rafale. Για το F-35 τα χαρακτηριστικά απόκρυψης του ίχνους είναι εμφανή, τόσο σε επίπεδο σχεδίασης όσο και σε επίπεδο τεχνολογίας υλικών. Από την άλλη και το Rafale είναι κατασκευασμένο από συνθετικά υλικά και κράμα ελαφρού αλουμινίου με ικανότητα απορρόφησης ακτινοβολίας ραντάρ. Επίσης, ο χώρος του κινητήρα είναι κατασκευασμένος σε σχήμα «S», με οδοντωτές απολήξεις, ενώ ενσωματώνει και ένα κανάλι απόρριψης καυσαερίων με ψύξης, για μείωση του υπέρυθρου ίχνους του αεροσκάφους. Όλα αυτά προσδίδουν στο Rafale μικρή διατομή ραντάρ (RCS : Radar Cross Section).

Από την άλλη μεριά κανείς δεν μπορεί να αναιρέσει το γεγονός πως το Rafale έχει ένα κορυφαίο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου – αυτοπροστασίας καθώς και ένα ικανότατο ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης.

Από τέτοιες ασκήσεις όπως είναι προφανές μόνον οφέλη μπορούν να προκύψουν και για τις δύο πλευρές. Η μεν Εθνική Φρουρά καλείται να αντιμετωπίσει ένα εξαιρετικά προηγμένο τεχνολογικά αεροσκάφος όπως το Rafale ενώ η Γαλλική Αεροπορία ασκείται εναντίον μιας αεράμυνας με ικανά συστήματα αντίστοιχων προκλήσεων με αυτά που δύναται να συναντήσει επιχειρώντας εναντίον χωρών της Μέσης Ανατολής.

Comments

      1. Χαμηλό ίχνος σε σύγκριση με φ16 ελληνικών ή Ισραηλινών φαντάζομαι…
        Όντως το συγκεκριμένο αεροσκάφος θα ήταν εξαιρετική επιλογή για την πολεμική αεροπορία

  1. Ειναι ισορροπημενο το ατιμο. Δεν ειναι σαν το F35 που τα περιμενει ολα απο το stealth, ή σαν το EF2000, με τις ανυπαρκτες δυνατοτητες κρούσης. Ειναι αρκετα καλο σε ολα.
    Δεν το σηκωνει ομως η τσεπη μας. Ειναι και αυτο πανακριβο………..

    1. Σε ασκηση στης ΗΠΑ Dogfight F15 – ΕF2000 το 2018 η επικρατηση των ΕΦ2000 ηταν χαοτικη. Μην το ριχνετε ετσι το Αεροσκαφος. Και με τα νεα συστηματα του αλλα και την απιστευτη δηναμη ειναι φοβερο μαχητικο

      1. Το μονο που δεν μπορει να αρνηθει κανεις ειναι οι κινηματικες επιδοσεις του.
        Απο εκει κ περα χαος. καπου ενας πτεραρχος αναβει ενα καντηλακι που δεν τα πηραμε τοτε.. 60 μαλιστα. κυριολεκτικα δεν θα υπηρχε ΠΑ σημερα.

      2. @Νικος Στεργιου
        Εγω δεν αρνηθηκα τις οντως εξαιρετικες δυνατοτητες του ΕF2000 σε αποστολες εναεριας υπεροχης. Αναφερθηκα στις πολυ περιορισμενες δυνατοτητες του σε αποστολες κρουσης.
        Και αυτο διοτι οι εταιροι τοθυ προγραμματος δε συμφωνησαν να χρηματοδοτησουν την αναπτυξη του Tranche 3 που θα ειχε πληρεις δυνατοτητες. Οπου λαλουν πολλοι κοκκόροι…………..
        Αυτο εννοούσα οταν ειπα οτι το Rafale ειναι πολυ πιο ισορροπημενο μαχητικο. Τα κανει ολα και συμφερει……

        Α, το EF2000 εχει κοστος ανα ωρα πτησης 50.000 ευρω.
        Και εγω απορουσα που η ΠΑ επεμενε στα F-16 και δεν επελεγε ΕF2000. Aπεδειχθη ομως οτι «Εχουσιν γνωσιν οι φυλακες»

    2. Όλα τα αεροσκάφη μια μέση τιμή είναι στα 80m τα νεώτερης γενιάς, ακριβώς ή φτηνό πλέον δεν υπάρχει, εκεί που φαίνεται η διαφορά είναι το κόστος αντ/κων , η απόδοση ως προς την αγορά του, συντήρηση, και σαν τελευταίο η διπλωματική στήριξη που μπορεί να προέλθει απ την αγορά. Νομίζω απ τα παραπάνω το μέσο όρο τον καλύπτει η Γαλλία με όλα αυτά τα χρόνια που ασχολούμαι με τα των ενόπλων δυναμεων, τα σχόλια μέσω ίντερνετ, και των θέσεων της κάθε χώρας ως προς την Ελλάδα.

  2. Το γαλλικό μαχητικό με την ακτίνα δράσης του, θα ηταν εξαιρετική επιλογή να αντικαταστήσει τα Mirage 2000 και να μετασταθμεύουν στην Κρήτη, μαζί με MICA NG, METEOR, Scalp, νέο πύραυλο επιφανείας που σχεδιάζουν οι γάλλοι θα κάλυπτε πολύ ικανοποιητικά την Αν. Μεσόγειο.

    Το κόστος 2,6δισ. των 2 Belhara πάντως μια μοίρα Rafale την τσιμπάμε!

    1. @ΑΙΜ

      -Το 2008 οι Γαλλοι μας ειχαν προτεινει να τους δωσουμε πισω ολα τα Μ2000, συν 3 δισ. ευρω, και να μας εσιναν 40 ολοκαινουρια Rafale.
      Δε νομιζω ομως να επανελθουν με παρομοια προταση. Τα Rafale ακριβηναν, τα Μ2000 ειναι 12 χρονια μεγαλυτερα.

      -Το Rafale εχει κοστος ανα ωρα πτησης 28.000 ευρω. Πολυ χαμηλοτερο απο το F35, αλλα υπερδιπλασιο απο το F16 ή το Μ2000.

      -Το κοστος αγορας ειναι δεν ειναι πολυ χαμηλοτερο απο του F35, (βλ. συμβολαιο Ινδιας) και δεν ξερω αν εχει νοημα να αγοραστουν μολις 20 αεροπλανα.

      – Tο Mirage 2000-5 εχει αποδειχθει ανωτερο του F16 στο Αιγαιο, και στην ΠΑ το αποκαλουν «μικρο Rafale» λογω ικανοτητων , και επειδη καποια απο τα υποσυστηματα του αναπτυχθηκαν για το Ραφάλ. Ειναι ο αμεσος προγονος του Ραφάλ. Και αυτο που εχουμε λοιπον δεν ειναι λιγο.

      -Δεν εχουμε λεφτα!

      -Εννοειται οτι οι Μπελχαρες ειναι μεγαλο λαθος.

      1. τα πρωτα εκεινα ραφαλ που ειχαν προταθει ,τωρα θα θελαν fos και ανανεωση..Τωρα ομως στην νεοτερη εκδοση το αεροσκαφος δεν παιζεται….οι γαλλοι αν ηταν τολμηροι θα μπορουσαν να μπουν δυνατα και για το ραφαλ,οπως εχουν μπει για τις μπελχαρες

        1. Εάν ήταν καινούργια τα Rafale, ήταν (τότε) ήδη σε παραγωγή η έκδοση F3, οπότε δεν θα θέλαμε τώρα τίποτα, αφού η F3R, μόλις πρόσφατα παρουσιάστηκε. Εδώ τo F-16V, παρουσιάστηκε το 2010 και τώρα μια 10ετία μετά το θεωρούμε σούπερ προηγμένο.
          Εάν είχε γίνει αυτό, αναβάθμιση θα κάναμε (λέμε τώρα) σε 4-5 χρόνια όταν θα ήταν έτοιμη η έκδοση F4. Βέβαια είναι πολλά τα what if…..

  3. Όντως είναι το πιο ικανό αεροσκάφος για την ΠΑ. Όλοι ξεχνούν την εμβέλεια του που θα κάλυπτε την Κύπρο. Θα πρέπει όμως να συγκρίνουμε το κόστος πτήσης του σε σχέση με το F4 και όχι με το F-16 ή το Mirage 2000-5 γιατί πρέπει να αντικατασταθούν 36 μονάδες. Μήπως 24 Rafale είναι κοντά σε κόστος χρήσης με 36 F4;

  4. Το ότι οι Γάλλοι τεστάρουν (για δικούς τους λόγους) τo Rafale σε σχέση με τα BUK και τα TOR (και μάλιστα παλαιών εκδόσεων), δεν καταλαβαίνω γιατί εξιτάρει εμάς.
    Δεν βλέπω κάτι ιδιαίτερο ή σημειολογικό σε όλη αυτή την ιστορία.
    Το ότι ο Ραφαήλ είναι το πιο …ερωτεύσιμο και μάλλον ικανό α/φ (μαζί, πριν ή μετά το F-15), δεν είναι κάτι νέο.
    Η ευκαιρία για εμάς χάθηκε στα μέσα περίπου της 10ετίας του 2.000 (βλ. παχιές αγελάδες) , όπου αντί να δώσουμε πίσω (ή να πουλήσουμε) τα Mirage που είχαμε και να πάρουμε δύο ενισχυμένες μοίρες Rafale, πήραμε τα Mk-5.
    Τώρα…..
    Αυτή η χώρα ΔΕΝ έχει σκοπό. Πασαλείμματα και ελπίδα στο …..διεθνές δίκαιο. Φέξε μου και γλίστρησα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *