Όπως ανακοίνωσε η υπηρεσία NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency), η Νατοϊκή υπηρεσία NSPA (NATO Support and Procurement Agency) υπέγραψε το 4ο Συμβόλαιο Υποστήριξης ελικοπτέρων NH-90 με την κατασκευάστρια εταιρία NHIndustries, για λογαριασμό του Βελγίου, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας και την Ολλανδία. Το σχετικό συμβόλαιο τέθηκε σε ισχύ της 1η Απριλίου και είναι η τέταρτη συνέχεια της διαδικασίας υποστήριξης των NH-90 από το 2004 και μετά.

Η υποστήριξη των ελικοπτέρων θα είναι «αυτοματοποιημένη και ολοκληρωμένη». Οι χώρες-χρήστες θα στέλνουν τις απαιτήσεις-ανάγκες τους και οι υπηρεσίες NSPA και NAHEMA θα «τρέχουν» όλες τις διαδικασίες αποστολής ανταλλακτικών. Έτσι η διαθεσιμότητα των NH-90 θα παραμένει υψηλή και μάλιστα με τις ελάχιστες γραφειοκρατικές υπηρεσίες. Το συμβόλαιο καλύπτει μια περίοδο τριών (3) ετών, μέχρι τις 31 Μαρτίου του 2023, με δικαίωμα προαίρεσης για άλλα δύο (2) χρόνια, μέχρι τις 31 Μαρτίου του 2025.

Η NSPA θα παρέχει υλικά και υπηρεσίες υποστήριξης στη NAHEMA και στις πέντε συμβαλλόμενες χώρες, μέσω του αυτοματοποιημένου-ολοκληρωμένου συστήματος υποστήριξης ASD/AIA S2000M, το οποίο παρέχει πρόσβαση σε κατάλογο με 15.000 ανταλλακτικά, εκτός από τα ανταλλακτικά που αφορούν στους κινητήρες και τα πτητικά αναλώσιμα (καύσιμα, λιπαντικά). Συνδυαστικά, οι πέντε χώρες υποστηρίζουν μαζί 272 NH-90, επιτυγχάνονται έτσι οικονομίες κλίμακας και καλύτερες τιμές.

Δυστυχώς η Ελλάδα είναι απούσα από ένα τέτοιο πρόγραμμα, στο οποίο, κατά τη γνώμη μας, θα έπρεπε να είναι συμμετέχουσα χώρα και να επωφεληθεί από τις οικονομίες κλίμακας που προκύπτουν από τέτοιου είδους συμβάσεις. Αντίθετα, στις 11 Μαρτίου, η ΓΔΑΕΕ (Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών & Επενδύσεων) γνωστοποίησε ότι ο επαναληπτικός διαγωνισμός για το πρόγραμμα υποστήριξης των δικών μας ΝΗ-90, που προκηρύχτηκε στις 30 Ιανουαρίου του 2020 και είχε καταληκτική ημερομηνία τις 18 Μαρτίου του 2020, έλαβε παράταση ενός και πλέον μήνα και πλέον η νέα καταληκτική ημερομηνία είναι στις 28 Απριλίου.

Υπενθυμίζουμε επίσης ότι ο πρώτος σχετικός διαγωνισμός είχε προκηρυχτεί στις αρχές Δεκεμβρίου του 2018, προφανώς χωρίς να αποδόσεις αποτέλεσμα. Ο αρχικός διαγωνισμός, όπως και ο επαναληπτικός αφορά σε σύμβαση διετούς διάρκειας και συνολικής δαπάνης € 5.000.000, εκ των οποίων € 3.000.000 για το πρώτο έτος και € 2.000.000 για το δεύτερο έτος της σύμβασης. Είναι ένα μικρό σε κόστος, αλλά μεγάλης σημασίας πρόγραμμα που άπτεται της άμεσης αξιοποίησης των πολύτιμων NH-90, δηλαδή των πλέον σύγχρονων μεταφορικών ελικοπτέρων του Ελληνικού Στρατού.

Πόσο δύσκολο θα ήταν η Ελλάδα να συμμετάσχει στο συμβόλαιο υποστήριξης των NH-90 του Βελγίου, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας και την Ολλανδία και να κερδίσει από τις οικονομίες κλίμακας που προκύπτουν; Γιατί αφήνουμε τέτοιες ευκαιρίες να πάνε χαμένες και μάλιστα για ένα απολύτως αναγκαίο πρόγραμμα, όπως αυτό της υποστήριξης των NH-90; Τα NH-90 είναι πολύτιμα, αλλά λίγα. Χρειαζόμαστε περισσότερα προς αντικατάσταση των παλαιών UH-1. Τουλάχιστον ας τα διατηρούμε αξιόμαχα σε πτητική κατάσταση. Τέτοιες ευκαιρίες δεν πρέπει να χάνονται.

Comments

  1. Ή δεν θέλουμε ε/π ή δεν θέλουμε να γλιτώσουμε λεφτά. Εισαγγελέας υπάρχει?
    ΠΟΙΟΣ είναι αυτός που αποφάσισε να μην συμμετέχουμε? ΟΝΟΜΑΤΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΧΩΡΑ?

  2. Μήπως η Ελλάδα πρέπει να λύσει άλλα προβλήματα πρώτα σχετικά με το πρόγραμμα ΝΗ-90, πριν προβεί στην υπογραφή τέτοιων συμβολαίων μαζί με άλλες χώρες;

      1. Eπιχειρησιακά έπρεπε να έχουν παραδοθεί γιατί δεν έχουμε αρκετά ελικόπτερα, όμως δεν μπορούν διάφορα ανυπέρβλητα εμπόδια οικονομικής και νομικής φύσης να ξεπεραστούν τόσο εύκολα. Συνεπώς το ότι δεν είμαστε κι εμείς μέρος αυτής της συμφωνίας είναι δεδομένο και είναι γνωστό και στον πιο αδαή.

          1. Πρέπει να υπογράψουν κάποια πράγματα και αυτό που δεν λέει το άρθρο να συμφωνήσει το υπουργείο οικονομικών. Χωρίς την υπογραφή του δεν γίνεται τίποτα.

  3. Ίσως δεδομένων του κόστους συντήρησης και χρήσης των NH90 προτιμότερο θα ήταν στο μέλλον να δοθούν στην ΠΑ για CSAR και υποστήριξη ειδικών δυνάμεων και στην θέση τους να αποκτήσει ο ΕΣ μεταχειρισμένα UH60.

    1. Τα ελικόπτερα έχουν μικρο χρόνο ζωής σε όλους τους χρήστες από ότι ακούω. Υπολογίζουν ότι θα έχουν μόλις 20 χρόνια ζωής και μετά θα αντικατασταθούν με άλλα οικονομικότερα ελικόπτερα, πιθανόν πολυεθνικής κατασκευής, πιθανόν και όχι.

    2. Τα μεταχειρισμένα UH60 των ΗΠΑ ειναι χρέπια. Θέλουν ένα σκασμό εκατομμύρια για να μαζευτούν.
      Όταν τα λέγαμε ότι οι προϋπολογισμοί είναι μικρή για να πάμε για τα KIOWA, διαβάζαμε για τους πολλαπλασιαστές ισχύος και τώρα κοιτάμε ακόμα πως θα φτιάξουμε την μονάδα…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *