Η Αεροπορία Στρατού αποτελεί το Όπλο του ΕΣ που τα τελευταία χρόνια έχει δεχθεί σημαντικές προσθήκες νέου υλικού όπως τα ελικόπτερα επιθετικής αναγνώρισης OH-58D Kiowa Warrior και τα τελευταία 10 CH-47D Chinook που επέδρασσαν καταλυτικά στην ισχύ του ΕΣ.  Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του γράφοντος το επόμενο άμεσα υλοποιήσιμο πρόγραμμα για την ΑΣ είναι η προμήθεια νέων κινητήρων για τα πρώτα εννέα Chinook. Το πρόγραμμα αφορά την προμήθεια 18 νέων κινητήρων συνολικού κόστους 26 εκατομμυρίων δολαρίων. Ειδικότερα, αντικαθίστανται οι 18 παλαιοί κινητήρες T55-L-712 από ισάριθμους νέους κινητήρες T55-GA-714A. Οι νέοι κινητήρες αυξάνουν αμέσως την αξιοπιστία των Chinook άρα και τις διαθεσιμότητες ενώ μειώνουν τα κόστη και τον χρόνο που απαιτείται από πλευράς τεχνικής υποστήριξης.

Η νέα ηγεσία του ΓΕΣ και ο ίδιος ο Α/ΓΕΣ Αντιστράτηγος Γεώργιος Καμπάς συνεχίζει και διευρύνει το επάξιο έργο του προκατόχου του και νυν ΥΦΕΘΑ Αλκιβιάδη Στεφανή. Η περίπτωση των  OH-58D Kiowa Warrior είναι χαρακτηριστική για την απόκτηση εξαιρετικού υλικού ονομαστικής αξίας άνω των 500 εκατομμυρίων δολαρίων με γνώμονα την ιδανική ισορροπία κόστους/ οφέλους.

Η έλευση των τελευταίων CH-47D Chinook έχει αυξήσει κατακόρυφα την μεταφορική ικανότητα αεροκίνησης του ΕΣ και συγκεκριμένα επίλεκτων δυνάμεων όπως της 1ης Ταξιαρχίας Καταδρομών Αλεξιπτωτιστών, της 71ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας και της 5ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας από τη Κρήτη. Υπενθυμίζεται ότι η υποστήριξη των CH-47D Chinook έχει υπολογιστεί ως το 2026. Στόχος της Διεύθυνσης Αεροπορίας Στρατού είναι ο εκσυγχρονισμός του συνόλου των 25 ελικοπτέρων Chinook στο επίπεδο CH-47F. Να τονιστεί πως οι διαδικασίες για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των ελληνικών Chinook πρέπει να έχουν ξεκινήσει το αργότερο ως το 2023 καθότι η υλοποίηση σύμβασης εκσυγχρονισμού μέσω της διαδικασίας των FMS απαιτεί περί τις 900 ημέρες, σχεδόν τρία χρόνια.

Τελικός στόχος είναι όλα τα ελληνικά Chinook να γίνουν CH-47F ώστε ο ΕΣ να αξιοποιεί ένα εξαιρετικά αξιόπιστο ελικόπτερο με πολύ καλές διαθεσιμότητες και χαμηλό κόστος συντήρησης. Τα επιχειρησιακά οφέλη είναι προφανή καθώς η αεροκίνηση δυνάμεων τόσο σε καιρό κρίσης/ έντασης προ της εκδήλωσης των εχθροπραξιών συγκαταλέγεται στην τακτική ευελιξία που προσδίδουν τα εναέρια μέσα.

Επιπλέον, βελτιώνεται το επίπεδο ταχείας αντίδρασης των εμπλεκόμενων δυνάμεων καθιστώντας σαφές πως ο ΕΣ δύναται να διασπείρει δυνάμεις ακόμα και στα πλέον απόκρημνα σημεία του ελληνικού χώρου και κυρίως στη περιοχή ευθύνης της ΑΣΔΕΝ σε συγκεκριμένο τόπο και χρόνο.

Ένα ακόμα ιδιαίτερο σημείο είναι επαύξηση των δυνατοτήτων στην εκτέλεση ειδικών επιχειρήσεων. Θα αποτελούσε ευχής έργο να συγκροτηθεί πυρήνας ελικοπτέρων ειδικών επιχειρήσεων επ’ ωφελείας της νεοσύστατης Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, νυν Διακλαδική Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων υπό το ΓΕΕΘΑ. Τα ελικόπτερα ειδικών επιχειρήσεων ασφαλώς και θα πρέπει να έχουν επιπρόσθετες τεχνικές δυνατότητες όπως συλλογές Fast Rope, πρόσθετη θωράκιση, ηλεκτροπτικό αισθητήρα FLIR, σωλήνα εναέριου εφοδιασμού κτλ

Είναι μεγάλη ανάγκη η δημιουργία Σμήνους Ειδικών Επιχειρήσεων αποτελούμενο από ελικόπτερα ΝΗ90 και Chinook.

Είναι γεγονός πως από πλευράς ηγεσίας ΓΕΣ όσο και από την Διεύθυνση Αεροπορίας Στρατού όσο και από τη Διεύθυνση Αμυντικού Σχεδιασμού Προμηθειών του ΓΕΣ καταβάλλονται εξαιρετικά οργανωμένες προσπάθειες ώστε το Όπλο της Αεροπορίας Στρατού να αποτελεί κυριολεκτικά την αιχμή του δόρατος της εξοπλιστικής προσπάθειας για τη βελτίωση της μαχητικής ισχύος του ΕΣ.

Παράλληλα έχει ήδη δρομολογηθεί το πρόγραμμα υλοποίησης της σύμβασης τεχνικής υποστήριξης των ελικοπτέρων ΝΗ90 του κορυφαίου και πλέον σύγχρονου ελικοπτέρου που διαθέτει ο ΕΣ. Όπως ανέφερε και ο νέος ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος κατά τις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή των Ελλήνων πρωτίστως στόχος της παρούσας ηγεσίας είναι η αξιοποίηση του υφιστάμενου υλικού με αύξηση των διαθεσιμοτήτων και υλοποίηση προγραμμάτων εκσυγχρονισμού. Ήδη ο νέος ΥΕΘΑ έχει ενημερωθεί διεξοδικώς για τα τρέχοντα ζητήματα έχοντας εξαιρετική συνεργασία με τον σημερινό ΥΦΕΘΑ Αλκιβιάδη Στεφανή άριστο γνώστη όλων των αναγκών τόσο του ΕΣ όσο και της ΠΑ και ΠΝ.

Comments

  1. Πολύ δαπανηρός ο εκσυγχρονισμός σε επίπεδο CH-47F. Θα μπορούσαμε όμως να χρησιμοποιήσουμε κάποια υποσυστήματα τους…

      1. Βέβαια, για να πω την αλήθεια, είμαι πάντα σκεπτικός για τα κόστη.
        Όχι μόνο για το ότι για παράδειγμα το Υπουργικό Συμβούλιο της Ισπανίας ενέκρινε 820 εκ για την εργασία αυτή, προφανώς αφού του παρουσιάστηκαν ΟΛΑ τα κόστη και ξαφνικά έγιναν 1+ δις. Όχι μόνο διότι γενικά τα κόστη των στρατιωτικών συστημάτων ποικίλουν ανάλογα με το ποιος τα ζητά, Αλλά και διότι ΠΟΤΕ από τα κόστη δεν ΑΦΑΙΡΟΥΝΤΑΙ, OYTE τα κόστη της μειωμένης περαιτέρω υποστήριξης (ενδεικτικά 53% λιγότερες εργατοώρες για τα Ισπανικά), ΟΥΤΕ αφαιρούνται τα κόστη των πιο αραιών συντηρήσεων, ΟΥΤΕ η μείωση της αξίας των μέσων ΕΑΝ μείνουν ως έχουν χωρίς την αναβάθμιση, ΟΥΤΕ ΠΟΤΕ υπολογίζεται το ΚΟΣΤΟΣ των μειωμένων δυνατοτήτων (δηλαδή το κόστος των μειωμένων επιχειρησιακών δυνατοτήτων).
        Τα στρατιωτικά μέσα, έχουν ένα κακό, δεν είναι σαν τα αυτοκίνητα. Που μετά από 10 ετίες γίνονται π.χ. αντίκες και μπορεί να έχουν μεγαλύτερη αξία. Μετά από 10ετίες, πάνε στο διαλυτήριο. Ούτε είναι οικόπεδα, να τα πάρεις και να τα διατηρείς ως έχουν για 10ετίες.
        Υπάρχει βέβαια και η προοπτική της σταδιακής αναβάθμισης. Δηλαδή, διαδοχικά προγράμματα αναβάθμισης. Πρώτα επείγουν οι κινητήρες, μετά ξέρω γω αναβαθμίζεις τα αεροηλεκτρικά του, μετά ξέρω γω ότι επείγει κ.ο.κ. Δεν έχω μελετήσει αν είναι καλή ιδέα αυτό, μου ήρθε πρόχειρα, αλλά αν δεν έχεις τα λεφτά για έκδοση F, μπορείς να έχεις ένα D αρχικά με καινούργιους κινητήρες, μετά την προστασία του κ.λπ. μοιράζοντας το κόστος και τα χρήματα χρονικά.

      2. Ψυχραιμία με τις τιμές…
        θα απολέσουμε και την λογική στο τέλος…

        Το κόστος αναβάθμισης απο -D σε -F είναι κάπου 10 εκ$…
        Στην Ισπανία θα στοιχίσει κάπου 180 εκ$… Όταν άκουσαν την τιμή για 17 καινούργια άλλαξαν γνώμη (κάπου 75εκ$ εκαστο στο πλήρες πακέτο αν θυμάμαι καλά)…
        1,3 δις $ είναι το συμβόλαιο της μπόινγκ για 156 αναβαθμίσεις για USA και λοιπούς χρήστες μέσω FMS…

        1. 60 εκ./μονάδα ήταν η τιμή πρόσφατα σε Ολλανδία με σύμβαση υποστήριξης, ανταλλακτικά και κάποια άλλα παρελκόμενα.

          1. Σωστά…
            Η διαφορά είναι στα AN/APR-39A(V)1 Radar Warning Receiver (RWR), και το AN/AAR-57 common missile warning system (CMWS)…
            Οι τιμές ομως είναι η οροφή που θέτει η DSCA…

  2. ΜΠΡΑΒΟ. Και πάλι ΜΠΡΑΒΟ. Χρόνια το φωνάζω ότι πρέπει να αντικατασταθούν οι κινητήρες στα 9 DG γιατί θα αντιμετωπίσουμε και ήδη αντιμετωπίζουμε πρόβλημα με την υποστήριξη του. Κάλιο αργά πάρα ποτέ. Ελπίζω και εύχομαι να πάμε σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 25 ελικοπτέρων αν και νομίζω ότι το κόστος είναι δυσανάλογο και μάλλον θα πάμε σε αγορά νέων ελικοπτέρων σε πολύ μικρότερους αριθμούς.

  3. πολυ καλη κινηση επιτελους κατι λειτουργει, τωρα σχετικα με την αναβαθμιση λογικα θα ειναι σχετικα φθηνη εφοσον δεν αλλαξουμε κινητηρες και δεν παμε στο ch47 bl2 που θα κανουν οι ηπα γυρω στο 21.
    μιλαμε για 24 ελικοπτερα πραγμα που ειναι δυσκολο σε αριθμους να αντικατασταθουν απο καποιο νεο.

  4. Τα καλά να τα λέμε. Και αυτά είναι καλά νέα.
    Αυτοί που πρέπει, ξέρουν και τα κόστη και τι να κάνουν.
    Ειδικά το παρόν θέμα των κινητήρων είναι και ουσιαστικότατο και δεν το λες και ακριβό.
    Βούληση χρειάζεται ώστε να βρεθούν κάποια απαραίτητα κονδύλια.

  5. Σε ελικόπτερα ηλικίας σχεδόν 40 χρονών (τα πρώτα 10 παραλαβής του 1980) αντί να αλλαχτεί το ελικόπτερο θα αλλαχτούν οι κινητήρες ??
    Βέβαια και να θέλουμε να τα αντικαταστήσουμε με νέα Σινούκ η αλήθεια δεν υπάρχουν λεφτά…
    Πάμε παρακάτω. Εκσυγχρονισμός σε -F. Άραγε συμφέρει οικονομικά…?
    Βρε μπας και οι Αμερικάνοι μας έδωσαν σε δελεαστική τιμή αυτά τα μεταχειρισμένα που πήραμε με σκοπό να μας τα πάρουν μετά χοντρά από τον εκσυγχρονισμό τους…?

    1. Από τα 10 αρχικά Ε/Π το μόνο κοινό που έχουν με τα υπάρχοντα είναι το όνομα τους. Ακόμα και οι κινητήρες τους είναι διαφορετικοί από την αρχική παραλαβή.

        1. καταρχην απο τα 10 ειχε απωλεσθη το ενα σε ατυχημα στην σαμο. το ελικοπτερο και το αεροπλανο ειναι να το κραταει κανεις 40 χρονια. μετα πρεπει να το αντικαταστησει με κατι καινουργιο ή εστω μεταχειρισμενο.

    2. Θα μπορούσαν να αναζητηθούν και μεταχειρισμένοι κινητήρες και ανακατασκευαστούν πριν φορεθούν στα δικά μας, τόσα ελικόπτερα εκσυγχρονίζονται σε F και νομίζω οτι αλλάζουν και κινητήρες

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *