Σε συνέχεια των αφιερωμάτων μας, με αντικείμενο σερβικά οπλικά συστήματα τα οποία θα μπορούσαν να αξιολογηθούν από την Ελλάδα, το παρόν άρθρο αφορά στους πολλαπλούς εκτοξευτές ρουκετών Tamnava και Sumadija, καθώς και στο πυραυλικό σύστημα ALAS (Advanced Light Attack System). Πιστεύουμε ότι τα παραπάνω συστήματα είναι εξαιρετικές λύσεις για το Ελληνικό Πυροβολικού. Μάλιστα το Tamnava παρουσιάστηκε από τη Yugoimport σε επιτελείς του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ) στις αρχές Ιουνίου του 2023. Τόσο το Tamnava και το Sumadija όσο και το ALAS είναι συστήματα τα οποία διακρίνονται για τον υψηλό ρυθμό βολής τους και τη δυνατότητα να υλοποιούν ταχύτατα τη βασική τακτική του Πυροβολικού («βάλλω και μετακινούμαι»), μια αναγκαία τακτική για την επιβίωση των συστημάτων στο πεδίο μάχης.
Μια άλλη σημαντική παράμετρος η οποία, κατά την άποψη μας, πρέπει να υπολογίζεται στις εξοπλιστικές αποφάσεις είναι ότι χώρες με αξιόλογη αμυντική βιομηχανία, όπως είναι η Σερβία, η Τσεχία, η Νότια Κορέα, η Σιγκαπούρη κ.ά., προσφέρουν εξαιρετικές λύσεις και έχουν ανάγκη πωλήσεων. Αυτή η ανάγκη τις καθιστά πολύ πιο ευέλικτες σε συμφωνίες συμπαραγωγής και μεταφοράς τεχνολογίας. Οι τεχνολογίες αυτές, καθώς και οι δεξιότητες που θα αποκτήσει η ελληνική αμυντική βιομηχανία θα παραμείνουν στη χώρα και μπορούν να εξελιχθούν σε ελληνικές τεχνολογίες, μέσω εγχώριας έρευνας, σχεδίασης και ανάπτυξης οπλικών συστημάτων. Επίσης, το κόστος απόκτησης τους, σε σχέση με το κόστος ανάλογων συστημάτων από τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, τη Γαλλία κ.ά., είναι κατά πολύ μικρότερο, συνεπώς πολύ πιο συμβατό με τα δημοσιονομικά της χώρας.
Το Tamnava είναι σύστημα πολλαπλής εκτόξευσης ρουκετών διαμετρήματος 122 και 262 χιλιοστών, μέγιστου βεληνεκούς 40 και 70 χιλιομέτρων αντίστοιχα. To τροχοφόρο όχημα Kamaz-6560 (8 x 8) ενσωματώνει δύο (2) εκτοξευτές σε σειρά έκαστος με δύο (2) κάλαθους ρουκετών. Κάθε κάλαθος μπορεί να μεταφέρει 24 ρουκέτες τύπου G-2000 των 122 χιλιοστών (96 ρουκέτες το μέγιστο) ή έξι (6) ρουκέτες των 262 χιλιοστών (24 ρουκέτες το μέγιστο) ή συνδυασμό των ανωτέρω. Υπηρετείται από τρία (3) άτομα και το ολικό βάρος μάχης είναι 38 τόνοι. Ο κύκλος δράσης του συστήματος (ανάπτυξη στη θέση βολής, βολή και αποχώρηση από το σημείο) είναι μόλις (3) λεπτά. Το όχημα ενσωματώνει θωρακισμένη καμπίνα, στην οροφή της οποία υπάρχει πολυβόλο των 12,7 χιλιοστών για την προστασία του συστήματος.
Οι ρουκέτες G-2000 είναι μη-κατευθυνόμενες και επιτυγχάνουν μέγιστο βεληνεκές της τάξεως των 40,1 χιλιομέτρων. Η μέγιστη ταχύτητα που αναπτύσσει είναι τα 1.100 μέτρα το δευτερόλεπτο και φτάνει στο μέγιστο βεληνεκές σε διάστημα 40 δευτερολέπτων από τη στιγμή της εκτόξευσης. Το μήκος τους είναι 2,87 μέτρα και το βάρος τους 69 κιλά, εκ των οποίων τα 27,3 κιλά είναι το βάρος του κινητήρα συνθετικής θερμοπλαστικής ύλης. Ενσωματώνουν πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας βάρους 19,1 κιλών. Εξέλιξη της G-2000 είναι η ρουκέτα G-2000/52 η οποία επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές της τάξεως των 52 χιλιομέτρων. Το μήκος της είναι 2,86 μέτρα και το βάρος της 64 κιλά. Η ρουκέτα G-2000/52 ενσωματώνει πολεμική κεφαλή υψηλής εκρηκτικότητας ή θραυσμάτων βάρους 18,4 κιλών.
Ο Sumadija είναι και αυτός τοποθετημένος σε όχημα Kamaz-6560 και μπορεί να εκτοξεύσει δύο (2) τύπους πυρομαχικών: Τον πύραυλο Jerina-1, μέγιστου βεληνεκούς 285 χιλιομέτρων, και τις ρουκέτες Jerina-2, των 262 χιλιοστών και μέγιστου βεληνεκούς 70 χιλιομέτρων. Συνολικά, το Shumadia μπορεί να εκτοξεύσει τέσσερις (4) Jerina-1 (δύο κάνιστρα με δύο πυραύλους έκαστο κάνιστρο) ή 12 Jerina-2 (δύο κάνιστρα με έξι ρουκέτες έκαστο κάνιστρο). Η μη-κατευθυνόμενη ρουκέτα Jerina-2 ενσωματώνει πολεμική κεφαλή βάρους 110 κιλών. Η στοχοποίηση σε τέτοιες αποστάσεις λαμβάνει χώρα είτε από τμήμα Ειδικών Δυνάμεων εγγύς του στόχου είτε με τη χρήση UAV. Το Sumadija έχει ολικό βάρος μάχης 35 τόνους και τάσσεται για βολή, εκτελεί βολή και αποχωρεί από το σημείο εντός τριών (3) λεπτών.
O κατευθυνόμενος πύραυλός Jerina-1 είναι διαμετρήματος 400 χιλιοστών και μπορεί να καταστρέψει εχθρικές δυνάμεις, τόσο σε επίπεδο περιοχής όσο και σε επίπεδο σημείου. Ο διττός ρόλος του πυραύλου, δηλαδή ως πυρομαχικό προσβολής περιοχής και σημείου, προκύπτει από την ικανότητα του να ενσωματώνει δύο (2) διαφορετικές πολεμικές κεφαλές: Υψηλής εκρηκτικότητας, για προσβολή στόχων σημείου, και θραυσμάτων, για την προσβολή στόχων περιοχής. Και στις δύο (2) περιπτώσεις το βάρος της πολεμικής κεφαλής είναι 200 κιλά. Χρησιμοποιεί σύστημα καθοδήγησης INS/GPS. Σύμφωνα με την Yugoimport η πιθανότητα κυκλικού σφάλματος (CEP) του Jerina-1 είναι κάτω των 50 μέτρων, στο μέγιστο βεληνεκές, με καθοδήγηση INS/GPS ή κάτω των 150 μέτρων, στο μέγιστο βεληνεκές, με καθοδήγηση INS.
Ο ALAS είναι πύραυλος πολλαπλού ρόλου, αντιαρματικός και παράκτιας άμυνας. Στην αντιαρματική έκδοση ALAS-A ο πύραυλος επιτυγχάνει μέγιστο βεληνεκές 25 χιλιόμετρα, ενώ στην έκδοση ALAS-B, το μέγιστο βεληνεκές έχει αυξηθεί σημαντικά στα 60 χιλιόμετρα. Και στις δύο (2) εκδόσεις οι πύραυλοι πετούν σε μέγιστο ύψος 500 μέτρων, ενώ μπορούν να διατρήσουν θωράκιση RHA (Rolled Homogenous Armor) πάχους 800 χιλιοστών. Στην έκδοση παράκτιας άμυνας ALAS-C, η οποία αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (HAE), για τα ΗΑΕ, η μέγιστη εμβέλεια είναι της τάξεως των 25 χιλιομέτρων. Στην έκδοση παράκτιας άμυνας το ALAS φέρεται επί τροχοφόρου οχήματος 6 x 6, με έξι (6) πυραύλους έτοιμους προς βολή, και ενδείκνυται για χρήση κατά μικρών και ευέλικτων απειλών όπως ταχύπλοα σκάφη και μη-επανδρωμένα σκάφη.
Το ALAS ενσωματώνει αδρανειακό σύστημα πλοήγησης, ενώ μπορεί να εφοδιαστεί και με σύστημα καθοδήγησης GPS, άρα να αποκτήσει δυνατότητα προσβολής στόχων εδάφους. Φέρει πολεμική κεφαλή θραυσμάτων. Κατά την πτήση ο πύραυλος ακολουθεί προ-προγραμματισμένη διαδρομή, ενώ στην τερματική φάση χρησιμοποιεί αισθητήρα θερμικής απεικόνισης. Τα δεδομένα που συλλέγει ο θερμικός αισθητήρας αποστέλλονται, σε πραγματικό χρόνο, στο κέντρο διοίκησης και ελέγχου, μέσω οπτικής ίνας. Έτσι υπάρχει η δυνατότητα ακύρωσης του πλήγματος ή επιλογής στόχου ενώ ο πύραυλος βρίσκεται σε πτήση. Έκδοση του ALAS είναι ο πύραυλος RALAS (Rocket Advanced Light Attack System), ο οποίος δεν ενσωματώνει στροβιλοκινητήρα (Turbojet) και πυραυλοκινητήρα (Rocket), αλλά μόνο πυραυλοκινητήρα.
Ο RALAS έχει μεγαλύτερο μήκος και μεγαλύτερο βάρος από τον ALAS, αλλά διατηρεί το ίδιο διαμέτρημα των 175 χιλιοστών. Το μέγιστο βεληνεκές του όμως έχει περιοριστεί στα 10 χιλιόμετρα. Διαφορά υπάρχει και στο σύστημα ελέγχου πτήσης όπου το ALAS ενσωματώνει πτερύγια (Canard), ενώ το RALAS πηδάλια κλίσης (Ailerons). Η χρήση πηδαλίων κλίσης αυξάνει τη σταθερότητα κατά την πτήση, αλλά περιορίζει την ευελιξία. Το RALAS μπορεί να ενσωματώσει δύο (2) διαφορετικούς ερευνητές: Θερμικής απεικόνισης ή τηλεοπτικό και σύστημα καθοδήγησης INS/GPS (ο ερευνητής ενεργοποιείται στην τερματική φάση). Ενσωματώνει πολεμική κεφαλή βάρους 10,5 κιλών με ικανότητα διάτρησης θωράκισης πάχους 1.000 χιλιοστών RHA. Εναλλακτικά μπορεί να ενσωματώσει πολεμική κεφαλή θραυσμάτων θανατηφόρας ακτίνας 25 μέτρων.