Νεότερα στοιχεία έρχονται στο φως της δημοσιότητας αναφορικά με τη διαθεσιμότητα των δυο ολλανδικών φρεγατών τύπου «Μ», πλοία τα οποία αποτελούσαν τη βέλτιστη δυνατή λύση (από πλευράς επιχειρησιακών και τεχνικών στοιχείων) στα πλαίσια της απόκτησης των πλοίων της «ενδιάμεσης λύσης» κατά την φάση αξιολόγησης των διαθέσιμων επιλογών νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ). Απαραίτητη προϋπόθεση ήταν βέβαια τα πλοία να ήταν άμεσα διαθέσιμα κάτι που δεν τελικά δεν ίσχυσε.
Δεδομένου ότι κατέρρευσε το αφήγημα περί διαθέσιμων Arleigh Burke ή των Ticonderoga, η λύση των ολλανδικών φρεγατών τύπου «Μ» φαινόνταν μια αξιόλογη προοπτική με τη προϋπόθεση όπως προαναφέραμε τα πλοία να είναι άμεσα διαθέσιμα. Τελικά τα μοναδικά άμεσα διαθέσιμα πλην όμως παρωχημένα ήταν τα γαλλικά πλοία “Jean Bart” της κλάσης Cassard και “Latouche-Tréville” της κλάσης Georges Leygues του Γαλλικού Ναυτικού. Τα πλοία απορρίφθηκαν από το ΠΝ και δικαίως λόγω ηλικίας και βραχύβιου επιχειρησιακού ορίζονται αξιοποίησης.
Προφανώς και η απόκτηση τους δεν αξίζει δεδομένου του χρόνου αποδέσμευσης και της ηλικίας των 39 ετών και αποτελεί άλλη μια δικαίωση για την τότε ηγεσία του ΠΝ και τον Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη που στράφηκαν στις γαλλικές φρεγάτες λαμβάνοντας πολύ σοβαρά υπόψη τους χρόνους ναυπήγησης και παράδοσης. Παράλληλα αντί της ενδιάμεσης λύσης προκρίθηκε η απόκτηση νεότευκτων κορβετών για την ανανέωση του Στόλου του ΠΝ και με μακρύ ορίζοντα επιχειρησιακή αξιοποίησης. Δικαιωθήκαν πλήρως όσο και εάν δεν αρέσει σε κάποιους.
Και αποτελεί και μια ηθική δικαίωση για την ποιότητα και την αξιοπιστία του DefenceReview.gr δεδομένου πως ο γράφων σημείωνε με έμφαση τα παρακάτω στις 2 Σεπτεμβρίου 2021 (https://defencereview.gr/polemiko-naytiko-anaskopisi-olon-ton/):
Η προσέγγιση αυτή εξυπηρετεί την απαλοιφή της λεγόμενης «ενδιάμεσης λύσης» δεδομένων και των τελευταίων εξελίξεων αφού τα πλοία θα παραδοθούν γρήγορα. Το ΠΝ όπως ενημερώθηκε μπορεί να παραλάβει τις «Μ» του Ναυτικού της Ολλανδίας τα έτη 2026 και 2027 αντίστοιχα. Και αυτό γιατί τότε θα αρχίσουν να παραδίδονται τα νέα πλοία του κοινού ναυπηγικού προγράμματος των ναυτικών της Ολλανδίας και του Βελγίου, πλοία που θα είναι οι αντικαταστάτες των φρεγατών «Μ».
Γράφαμε επίσης για τη παράλογη αντίληψη της σύνδεσης όλων των προγραμμάτων (ΕΜΖ των ΜΕΚΟ, νέες φρεγάτες, Ναυπηγεία, πλοία ενδιάμεσης λύση) σε ένα κράτος – προμηθευτή:
Είναι γεγονός και κοινώς αποδεκτό πως η σύνδεση όλων των προγραμμάτων του ΠΝ (νέες φρεγάτες, ΕΜΖ ΜΕΚΟ και «ενδιάμεση λύση») δημιουργεί μια δυσεπίλυτη εξίσωση αφού μέχρι στιγμής από κανέναν δεν έχει βρεθεί η χρυσή τομή. Η σύνδεση όλων αυτών των προγραμμάτων επίφερε σημαντική χρονική καθυστέρηση δημιουργώντας έναν «γόρδιο δεσμό» και ουδεμία οικονομική μείωση της τιμής του συνόλου των προγραμμάτων. Συνεπώς, είναι εξαιρετικά πιθανό να δούμε διαχωρισμό των προγραμμάτων και κατάτμηση αυτών σε ξεχωριστές εταιρείες και κράτη. Επιπροσθέτως, με γνώμονα τη λύση που βρέθηκε με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπό τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, τότε το ΠΝ κάλλιστα μπορεί να εκκινήσει τον ΕΜΖ των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ο Σεπτέμβριος και το Φθινόπωρο γενικότερα αναμένεται χρονικό διάστημα με εξελίξεις για τα προγράμματα του ΠΝ που ήδη έχουν καθυστερήσει δραματικά με σαφείς ευθύνες της πολιτικής και φυσικής ηγεσίας του ΠΝ.
Φυσικά οι εξελίξεις μας δικαίωσαν και εμάς και όλους όσους εμπιστεύεστε το DefenceReview.gr για την ενημέρωση σας.
(ΥΓ: Τελικά αποδείχθηκε πως τα μοναδικά αμερικανικά πλοία που ήταν διαθέσιμα είναι τα περιπολικά Island).