Το πρόγραμμα ανανέωσης των κύριων μονάδων κρούσης του Πολεμικού Ναυτικού ξεκίνησε το 2020 με κύρια απαίτηση την ανανέωση του στόλου της Διοίκησης Φρεγατών. Ο λόγος είναι γνωστός και είναι η παλαιότητα του κύριου κορμού των μονάδων της Διοίκησης Φρεγατών που πλησιάζει τα πενήντα χρόνια συνεχούς υπηρεσίας. Το πρόγραμμα ύψους 5,5 δις ευρώ προέβλεπε την απόκτηση τεσσάρων νεότευκτων μονάδων, τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ και την απόκτηση ακόμη 3-4 κορβετών. Με αυτόν τον τρόπο θα επιτυγχάνοταν η πλήρης ανανέωση του στόλου και η αντικατάσταση των γερασμένων φρεγατών “S” από πολύ νεώτερες και πολύ ανώτερες επιχειρησιακά μονάδες. Όπως είναι γνωστό πέντε χρόνια αργότερα το μόνο βήμα που έχει γίνει είναι η υπογραφή του συμβολαίου για την απόκτηση των τριών υπερσύγχρονων φρεγατών FDI HN. Τρία πλοία που πρόκειται να παραδοθούν στο πολεμικό ναυτικό μέσα στους επόμενους μήνες.

Σήμερα πέντε χρόνια μετά την αρχή του προγράμματος που ονομάστηκε από τον ειδικό τύπο «φρεγατιάδα» και τρία χρόνια ακριβώς από την υπογραφή της σύμβασης φαίνεται ότι υπάρχει ένα ακόμη παράθυρο ευκαιρίας περεταίρω ανανέωσης του στόλου από σύγχρονες φρεγάτες από το 2028 – 2030 και έπειτα. Καταρχήν να επισημάνουμε ότι δύο είναι οι πολύ βασικές παράμετροι των επιλογών που θα γίνουν το επόμενο διάστημα, το ύψος της διαθέσιμης χρηματοδότησης καθώς και άλλες πιεστικές ανάγκες του ίδιου του κλάδου όπως επίσης και των υπόλοιπων κλάδων των ενόπλων δυνάμεων. Όπως έχει γίνει γνωστό από τα πλέον επίσημα χείλη καθώς και με την κατάθεση του 12ετούς ΜΠΑΕ στη Βουλή την προηγούμενη εβδομάδα, τρία προγράμματα ενίσχυσης των κύριων μονάδων κρούσης πρόκειται να τρέξουν το αμέσως επόμενο διάστημα. Το πρώτο είναι η αγορά μίας επιπλέον γαλλικής φρεγάτας όπου ο τεχνικός διάλογος μεταξύ των δύο πλευρών έχει τελειώσει και αναμένονται οι πολιτικές αποφάσεις, η κατακύρωση του πολύπαθους προγράμματος εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ και η επικύρωσης συμφωνίας με την ιταλική πλευρά για την απόκτηση δύο μεταχειρισμένων φρεγατών Fremm IT κλάσης C. Bergamini από το 2028 και μετά.

Όπως προκύπτει η ιταλική πλευρά μέσα στα επόμενα χρόνια θα αντικαταστήσει τις αρχικές φρεγάτες Fremm από την νεότερη και ισχυρότερη εκδοχή την Fremm Evo μέσα στα επόμενα χρόνια, κάτι το οποίο σημαίνει ότι επιπλέον πλοία της κλάσης μπορεί να γίνουν διαθέσιμα από το 2030 και έπειτα. Αυτό θα βοηθούσε στη σταδιακή και πλήρη ανανέωση του στόλου από σύγχρονα πλοία. Προφανώς μιλάμε για πλοία κατά πολύ νεώτερα από τις ολλανδικές φρεγάτες σε υπηρεσία αλλά θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι είναι πλοία κατασκευασμένα με για τις επιχειρησιακές ανάγκες του ιταλικού ναυτικού τη δεκαετία του 2010 και δεύτερον ότι τα πλοία όταν παραδοθούν στο πολεμικό ναυτικό θα αγγίζουν τα 15 χρόνια υπηρεσίας. Επίσης πρέπει να επισημάνουμε το γεγονός ότι οι ίδιοι οι ιταλοί αντικαθιστούν μικρής σχετικά ηλικίας πλοία από το εξελιγμένο μοντέλο που είναι ο συγκερασμός των Fremm GP & ASW σε μία ενισχυμένη έκδοση ηλεκτρονικών και όπλων.  

Από την άλλη πλευρά οι γάλλοι φαίνεται ότι κάνουν τη δική τους ρελάνς προσφέροντας την ναυπήγηση σε ελληνικά ναυπηγεία τριών ακόμη φρεγατών FDI HN και παράλληλη μεταφορά τεχνογνωσίας. Τη Δευτέρα επισκέπτεται τη χώρα μας σε επίσημη επίσκεψη ο γάλλος ΥΠΑΜ κος S. Lecornu και θα διαπιστώσουμε σύντομα αν και πότε η Ελλάδα θα υπογράψει την τέταρτη φρεγάτα FDI HN και αν δίνει κάποια προοπτική στην πρόταση των γάλλων για ναυπήγηση περισσοτέρων φρεγατών στη χώρα μας. Αν και αυξημένο κόστος δεδομένης και της ναυπήγησης στη χώρα μας σε σύγκριση με την απόκτηση μεταχειρισμένων μονάδων, τι σημαίνει όμως η πρόταση αυτή για την ελληνική πλευρά.

  1. Σημαντική ομογενοποίηση του στόλου από υπερσύγχρονες φρεγάτες κατασκευασμένες σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ελληνικού πολεμικού ναυτικού.
  2. Ισχυρότερη και πιο ισορροπημένη ενσωμάτωση ηλεκτρονικών και όπλων με αποτέλεσμα δυνατότητας πλήρους φάσματος ναυτικών επιχειρήσεων σε σύγκριση με τις διατειθέμενες ιταλικές Fremm.
  3. Μεταφορά τεχνογνωσίας κατασκευής σύγχρονων ναυτικών μονάδων κρούσης στην Ελλάδα.
  4. Αναβάθμιση εξοπλισμού των ελληνικών ναυπηγείων που θα αναλάβουν τη ναυπήγηση των ελληνικών φρεγάτων και ανάληψη έργου για μελλοντικούς τρίτους πελάτες.
  5. Εμπλοκή και συνεργασία για την ανάπτυξη και κατασκευή του ελληνικής σχεδίασης περιπολικού ανοικτής θαλάσσης. Επίσης η συνεργασία και η μεταφορά τεχνογνωσίας μπορεί να θέσει τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη μεγαλύτερου εκτοπίσματος πλοίων στο μέλλον

Φρεγάτα FDI HN

Η συγκεκριμένη φρεγάτα μετά και τις τελευταίες προσθήκες εξοπλισμού πρέπει να θεωρείται ίσως το καλύτερο και βαρύτερα εξοπλισμένο πλοίο στην κατηγορία του. Οι βασικές διαστάσεις του είναι: εκτόπισμα περίπου 4500 τόνους, ολικό μήκος 121,6 μέτρα, ολικό πλάτος 17,7 μέτρα και βύθισμα 5,3 μέτρα. Η βασική ιδιαιτερότητα του πλοίου είναι η αντεστραμμένη πλώρη. Η διαμόρφωση αυτή της πλώρης αυξάνει την σταθερότητα του σκάφους και βελτιώνει τη συμπεριφορά του πλοίου σε υψηλό κυματισμό. Παράλληλα μειώνει την υδροδυναμική αντίσταση του πλοίου πράγμα που σημαίνει επίτευξη υψηλότερων ταχυτήτων σε σύγκριση με πλοία με συμβατική πλώρη ιδίου εκτοπίσματος και ιπποδύναμης. Επίσης βοηθάει στη μείωση του RCS του πλοίου.

Η πρόωση του πλοίου είναι τύπου CODAD και αποτελείται από τέσσερις ντηζελομηχανές MTU 16V 8000 M91L ισχύος 8000kw στις 1150 στροφές. Με μέγιστη ισχύ το πλοίο επιτυγχάνει 27 κόμβους και έχει μέγιστη αυτονομία 5000 ν.μ. Οι τέσσερις ντηζελομηχανές φιλοξενούνται ανά δύο στα δύο μηχανοστάσια του πλοίου και συνδεδεμένες με μειωτήρα ανά ζεύγος σε έναν από τους δύο άξονες του πλοίου που κινούν μία προπέλα μεταβλητού βήματος. Τα δύο μηχανοστάσια χωρίζονται μεταξύ τους με θωρακισμένο διάφραγμα για να χωρίσει φυσικά τις δύο ζώνες ελέγχου ζημιών του πλοίου και των πακέτων πρόωσης, εξασφαλίζοντας την επιβίωση σε περίπτωση ζημιάς ή πρόσκρουσης σε μία από τις ζώνες καθώς και τη δυνατότητα πρόωσης του πλοίου μετά από πλήγμα. Όσον αφορά τις ηλεκτρικές ανάγκες του πλοίου αυτές ικανοποιούνται από έξι ηλεκτρογεννήτριες των 500 kw έκαστη.

Το πλοίο διαθέτει ενδιαιτήσεις για 150 άτομα ενώ το πλήρωμα της αποτελείται από 110 άτομα και 15 άτομα προσωπικό εξυπηρέτησης του ελικοπτέρου. Το πλοίο διαθέτει στην πρύμνη ελικοδρόμιο ικανό να δέχεται ελικόπτερο 10 τόνων και υπόστεγο ελικοπτέρου ικανό να δεχθεί ένα ελικόπτερο και ένα UAV. Το υπόστεγο είναι δίχωρο με έναν κύριο χώρο για το ελικόπτερο και έναν μικρότερο για το UAV εξασφαλίζοντας έτσι υψηλότερη εργονομία διαχείρισης των πτητικών μέσων της φρεγάτας. Επίσης υπάρχει mission planner για το UAV το οποίο είναι πλήρως ενσωματωμένο στο Σύστημα πληροφοριών μάχης SETIS του πλοίου. Σε ελληνική υπηρεσία το πλοίο θα φέρει το UAV Camcopter S-100.

Το κύριο ατού του πλοίου είναι το ραντάρ Sea Fire της Thales τεχνολογίας AESA. Στο πλοίο είναι εγκατεστημένες τέσσερις σταθερές επίπεδες κεραίες με πομποδέκτες Νιτριδίου του Γαλίου (GaN) καλύπτοντας 360 μοίρες. Το ραντάρ έχει μέγιστη εμβέλεια 300+ χιλιόμετρα και ικανότητα διαχείρισης μέχρι 800 ιχνών. Όλοι οι αισθητήρες μαζί με το κέντρο πληροφοριών μάχης βρίσκονται στο PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Mast) που κατασκευάζεται ξεχωριστά και έρχεται και κουμπώνει ως ενιαίο κομμάτι στην υπερκατασκευή του πλοίου πίσω από τη γέφυρα. Στο PSIM ενσωματώνονται επίσης ο νέας γενιάς BlueGate IFF της Thales με επέκταση Mode 5/S και οι κεραιές επικοινωνιών SATCOM και Aquilon με τις ζεύξεις Link 11, 16 και 22.

Το κέντρο πληροφοριών μάχης του πλοίου το οποίο βρίσκεται στο δεύτερο επίπεδο του PSIM διαθέτει δεκαπέντε κονσόλες για τη διαχείριση των ηλεκτρονικών και όπλων του πλοίου μέσου του συστήματος SETIS. Εκτός του ΚΠΔ του πλοίου που διαχειρίζεται όλες τις πληροφορίες μάχης υπάρχει πίσω από τη γέφυρα ξεχωριστό Κέντρο Διαχείρισης Ασύμμετρων απειλών. Το κέντρο αυτό είναι επιφορτισμένο με την αναγνώριση και την αντιμετώπιση όλων των ασύμμετρων απειλών από θάλασσα και αέρα ενεργοποιώντας τα αντίμετρα του πλοίου τα οποία είναι ένα εκτυφλωτικό flashlight και ένα σύστημα πολύ δυνατού ήχου που αποτρέπει τους επίδοξους επιδρομείς να προσεγγίσουν το πλοίο. Εκτός του πανοραμικού Paseo XLR IRST που βρίσκεται στον ιστό του πλοίου, το πλοίο επίσης διαθέτει ένα πρωτοποριακό σύστημα παρατήρησης το 360ο 4Κ Video Day/Low Light Awareness που μετατρέπει τη νύχτα μέρα. Με το σύστημα αυτό κάποιος μπορεί να παρατηρεί τη νύχτα τον περιβάλλοντα χώρο του πλοίου μέχρι τον ορίζοντα σαν να ήταν μέρα μεσημέρι. Το σύστημα αυτό δίνει εικόνα στο Κέντρο Διαχείρισης Ασύμμετρων απειλών και είναι πολύ βοηθητικό απέναντι σε απειλές που μπορούν να προσπαθήσουν να προσεγγίσουν το πλοίο με την κάλυψη της νύχτας.

Η FDI ΗΝ ενσωματώνει ένα ψηφιακό δίκτυο που βασίζεται σε δύο κέντρα δεδομένων όπου συγκεντρώνεται όλη η κοινή υπολογιστική ισχύς, το ένα από τα οποία βρίσκεται μέσα στη μονάδα PSIM ενώ το άλλο βρίσκεται κάτω από την περιοχή του υπόστεγου για πλεονασμό και μεγαλύτερη επιβίωση της πλατφόρμας. Αυτό το ψηφιακό δίκτυο με μια εξαιρετικά ικανή, φιλική προς το χρήστη, δυνατότητα διαχείρισης βασισμένο σε λογισμικό κυβερνοάμυνας (CyMS) τόσο για την πλατφόρμα όσο και για τα συστήματα μάχης χρησιμοποιείται επίσης για τη λήψη πληροφοριών χρήσης και διάγνωσης, τη βελτίωση της συντήρησης και της υλικοτεχνικής υποστήριξης προς όφελος του μειωμένου κόστος κύκλου ζωής των συστημάτων του πλοίου.

Τέλος το πλοίο μετά και τις τελευταίες εξελίξεις θα διαθέτει πλήρες πακέτο ηλεκτρονικού πολέμου τόσο για R-ESM με το Sentinel, C-ESM με το Altesse-H όσο και σε R-ECM με το σύστημα Virgilius. Η Thales ανακοίνωσε ότι μέχρι το 2025 θα έχει έτοιμο ένα υπερσύγχρονο σύστημα R-ECM νέας γενιάς που θα κουμπώνει και θα συνεργάζεται άριστα με το ραντάρ του πλοίου. Επίσης έχει τοποθετηθεί και δέκτης προειδοποίησης λέιζερ NLWS της SAAB.

Όσον αφορά τον ανθυποβρυχιακό πόλεμο η φρεγάτες διαθέτουν τον κορυφαίο συνδυασμό ανθυποβρυχιακών συστημάτων στο ΝΑΤΟ. Είναι το σόναρ γάστρας Kingplin Mk2 με εμβέλεια περί τα 25 χιλιόμετρα και το μεταβλητού βάθους CAPTAS 4 με εμβέλεια περί τα 150 χιλιόμετρα, τα οποία ενσωματώνονται στο σύστημα συνεργατικής εμπλοκής κατά εχθρικού υποβρυχίου BlueScan, όλα κατασκευής της Thales. Οι συσκευές Α/Υ πολέμου είναι πλήρως ενσωματωμένες στο σύστημα μάχης SETIS του πλοίου. Για αντιμετώπιση υποβρυχίων και τορπιλών που αναγνωρίζονται από το σύστημα η FDI διαθέτει δύο διπλούς τορπιλοσωλήνες για ελαφρές τορπίλες MU-90 και σύστημα παραπλάνησης τορπιλών CANTO με δύο εκτοξευτές CMLS. Επιπλέον των αντίμετρων κατά τορπιλών το πλοίο θα φέρει και τέσσερις εκτοξευτές αερόφυλλων Sylena Mk2.

Ο οπλισμός των ελληνικών FDI θα περιλαμβάνει ένα κύριο πυροβόλο Super Rapido 76/62mm στην πλώρη, τέσσερις κάθετους εκτοξευτές πυραύλων Sylver 50 με 32 κελιά για πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς Aster 30 πίσω από το κύριο πυροβόλο, ένα σύστημα CIWS RAM Mk49 με 21 πυραύλους για άμυνα σημείου κατά επερχόμενων πυραύλων πάνω από το υπόστεγο, δύο εκτοξευτές με οκτώ πυραύλους ΜΜ-40 Β3c Exocet στο μεσόστεγο και τέλος δύο τηλεχειριζόμενους σταθμούς Lionfish με πυροβόλο των 20 χιλιοστών με κάλυψη 3600.

 Φρεγάτες της κλάσης Carlos Bergamini

Τα πλοία της κλάσης Bergamini έχουν ολικό μήκος 144 μέτρα, μήκος ίσαλου γραμμής 132,5 μέτρα πλάτος 19,7 μέτρα, μέσο βύθισμα 5,1 μέτρα και κοίλο 11,3 μέτρα ενώ εκτοπίζουν σε πλήρη φόρτο 6500 τόνους. Οι φρεγάτες έχουν σχεδιαστεί με αυξημένα χαρακτηριστικά stealth για μείωση του ηλεκτρομαγνητικού, θερμικού και ακουστικού ίχνους. Οι γραμμές της γάστρας και της υπερκατασκευής είναι συνεχείς συνδέοντας ομαλά τα δύο μέρη αποφεύγοντας τη δημιουργία διαφορετικών όγκων και γωνιών που θα ενίσχυαν το Η/Μ ίχνος ενώ παράλληλα διαθέτουν κλήση για την ανακατεύθυνση των σημάτων των αντίπαλων ραντάρ μακριά από την πηγή. Η γάστρα είναι χωρισμένη σε τρία καταστρώματα και η υπερκατασκευή σε δύο συν τη γέφυρα του πλοίου.

Η πρόωση

Το προωστικό σκεύος του πλοίου είναι συνδυασμός ηλεκτροπρόωσης με αεροστρόβιλο σε σχήμα CODLAG (Combination of Diesel Electric And Gas) κατα τον οποίο η ηλεκτροπρόωση χρησιμοποιείται για τις μικρές ταχύτητες και για τις υψηλές ταχύτητες μπαίνει σε λειτουργία και ο αεροστρόβιλος. Το πλοίο διαθέτει δύο ηλεκτρικούς κινητήτηρες Jeaumont Electric με απόδοση 2,500 kW έκαστος που παίρνουν ισχύ από τις τέσσερις ηλεκτρομηχανές του πλοίου τύπου Issota Franchini VL1716 T2 ME οι οποίες αποδίδουν 2190 kW για τα πρώτα δύο πλοία και τις Issota Franchini VL1716 HPCR οποίες αποδίδουν 2800 kW. Το πλοίο διαθέτει δύο άξονες που καταλήγουν σε ισάριθμες προπέλες μεταβλητού βήματος και ο κάθε ηλεκτροκινητήρας είναι κομπλαρισμένος πάνω στον κάθε άξονα. Ο αεροστρόβιλος είναι ο LM 2500 G4+ της General Electric που αποδίδει 35320 kW στις 3600 σ.α.λ. και δίνει κίνηση στους δύο άξονες μέσω ενός cross-connecting gearbox της RENK. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου είναι οι 27 κόμβοι ενώ με τους ηλεκτροκινητήρες η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τους 16 κόμβους που δίνει ακτίνα πλεύσης στα 6000 ν.μ. Στην πλώρη υπάρχει ένας προωθητήρας (Bow thruster) ισχύος 1MW για την υποβοήθηση των ελιγμών σε περιορισμένα ύδατα και λιμένες. Το σύστημα διεύθυνσης του πλοίου αποτελείται από διπλά πηδάλια στην πρύμνη.

Οπλικά Συστήματα

Οι φρεγάτες τύπου Bergamini, κατασκευάζονται σε δύο διαφορετικές εκδόσεις. Μία γενικών καθηκόντων (GP) και μία ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW). Οι διαφορές των δύο είναι κυρίως στα οπλικά συστήματα που αυτές φέρουν.

Η διάταξη των οπλικών συστημάτων έχει ως εξής. Στην έκδοση γενικών καθηκόντων, στην πλώρη είναι τοποθετημένο ένα ναυτικό πυροβόλο διπλού ρόλου Leonardo OTO Melala 127/64 Vulcano των 127mm και ακολουθούν δύο κάθετοι εκτοξευτές Sylver Α50 των οκτώ κελιών έκαστος για αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 15/30. Στο μεσόστεγο βρίσκονται τοποθετημένοι οκτώ αντιπλοϊκοί πύραυλοι Otomat Mk2, δύο τριπλοί σταθεροί τορπιλοσωλήνες B-515/3 για τορπίλες MU90 και δύο RWS Oto Melara 28/80 των 25mm. Στην πρύμνη υπάρχει ελικοδρόμιο και υπόστεγο ελικοπτέρου που μπορούν να φιλοξενήσουν ένα ναυτικό ελικόπτερο NH-90 NFH. Επάνω στο υπόστεγο είναι τοποθετημένο ένα ναυτικό πυροβόλο Oto Melara 76mm SR με σύστημα Strales για αντιπυραυλική άμυνα. Τελευταία γραμμή άμυνας κατά επερχόμενων απειλών είναι τα συστήματα SLAT με δολώματα CANTO-V κατά τορπιλών και SCLAR-H με δολώματα κατά επερχόμενων πυραύλων. Η διαφορές του οπλισμού στην ανθυποβρυχιακή έκδοση εστιάζονται στην αντικατάσταση του πλωριού κύριου πυροβόλου από ένα ακόμη πυροβόλο Oto Melara 76mm SR με σύστημα Strales και η αντικατάσταση των τεσσάρων αντιπλοϊκών πυραύλων Otomat Mk2 από σύστημα ανθυποβρυχιακών ρουκετών MILAS της MBDA.

Στην έκθεση Defea 2023 είχε παρουσιαστεί μια ενισχυμένη έκδοση της φρεγάτας Bergamini που προσφερόταν στο πολεμικό ναυτικό η οποία έφερε 1 πυροβόλο Leonardo OTO Melala 127/64 Vulcano και ένα ναυτικό πυροβόλο Oto Melara 76mm SR με σύστημα Strales, τέσσερις κάθετους εκτοξευτές Sylver Α50 των οκτώ κελιών έκαστος για αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 15/30 και δύο RWS Oto Melara 28/80 των 25mm. Στο μεσόστεγο ήταν τοποθετημένοι οκτώ αντιποϊκοί πύραυλοι και δύο πυροβόλα Leonardo Fast Forty τοποθετημένα εκατέρωθεν για κάλυψη των δύο πλευρών του πλοίου.

Ηλεκτρονικά

Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι το περιστρεφόμενο ραντάρ ενεργής διάταξης φάσης ΑESA Kronos Grand Naval  που εκπέμπει στη ζώνη C. Το ραντάρ έχει μέγιστη εμβέλεια για στόχους αέρος στα 300 χλμ και μπορεί να διαχειριστεί πάνω από 300 ίχνη ταυτόχρονα. Επιπλέον για έρευνα επιφανειάς υπάρχει το ραντάρ RAN-30X/12D με μέγιστη εμβέλεια στα 100 χλμ. Επίσης διαθέτει και δύο ραντάρ ναυτιλίας GEM SPN 753G(V)10. Ένα τοποθετημένο πάνω από τη γέφυρα και ένα πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου για κάλυψη τομέα 360 μοιρών. Το Η/Ο σύστημα ελέγχου πυρός είναι το NA-25X. Για IR παρατήρηση το πλοίο διαθέτει το σύστημα Selex ES IRST SASS τοποθετημένο πάνω από τη γέφυρα. Το Selex ES IRST SASS είναι μια μεγάλης εμβέλειας, παθητικό IRST για ναυτικές εφαρμογές, που λειτουργεί ταυτόχρονα στις φασματικές ζώνες MWIR (3-5 μm) και LWIR (8-12 μm). Είναι σε θέση να ανιχνεύει και να παρακολουθεί στόχους σε αέρα και επιφάνεια με πλήρη οριζόντια κάλυψη 360° και να παρέχει χάρτες υπέρυθρων (IR) γύρω από το πλοίο. Υποστηρίζει αξιολόγηση απειλών παρέχοντας μια στατιστική ταξινόμηση των ιχνών. Η εμβέλεια αποκάλυψης υπερβαίνει τα 100 χλμ.

Στον τομέα του Α/Υ πολέμου οι Bergamini διαθέτουν το σόναρ γάστρας UMS 4110 CL με εμβέλεια 35 χλμ και το συρόμενο μεταβλητού βάθους CAPTAS 4 (Μόνο στην Α/Υ έκδοση) με ανεξάρτητη ρυμούλκηση, βάρους 35 τόνων και χωροταξικό αποτύπωμα στην πρύμνη 84 τετραγωνικών μέτρων. Το CAPTAS 4 έχει μέγιστη εμβέλεια αποκάλυψης στα 150 χλμ και διασυνδέεται πλήρως με το σόναρ γάστρας του πλοίου παρέχοντας κάλυψη 360 μοιρών.

Η φρεγάτα διαθέτει επικοινωνίες HF, UHF VHF και ζεύξεις δεδομένων Link11 και Link 16 καθώς και δορυφορικές επικοινωνίες με το σύστημα Selex SHF TSN-101/X. Όσον αφορά τον ηλεκτρονικό πόλεμο διαθέτει R-ESM και C-ESM και R-ECM μέσω του συστήματος Nettuno 4100 της Eletronica. Η καρδιά του πλοίου είναι το σύστημα Athena το οποίο διαχειρίζεται όλες τις πληροφορίες και τα οπλικά συστήματα του πλοίου. Στο κέντρο πληροφοριών μάχης υπάρχουν 17+2 κονσόλες του συστήματος, μία ακόμη στη γέφυρα μία στο CPR (Command Planning Room).

Εν κατακλείδι αν και οι ιταλικές φρεγάτες που μας προσφέρονται είναι σύγχρονα πλοία με σύγχρονα ηλεκτρονικά και συνεπώς μία σχετικά χαμηλού κόστους ευπρόσδεκτη ενδιάμεση λύση, οι γαλλικές φρεγάτες στην έκδοση FDI HN είναι πιο πλήρεις σε οπλισμό και εξοπλισμό και διαθέτουν πιο εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα ικανότερα έναντι των FREMM με κύριο προβάδισμα τις δυνατότητες Αεράμυνας Περιοχής. Συν τοις άλλοις τρεις από αυτές θα έχουν τη δυνατότητα κρούσης βαθιά στην εχθρική ενδοχώρα με τους πυραύλους κρουζ McdN. Επίσης, σε βάθος χρόνου αν και είναι μια πιο ακριβή επιλογή θα δώσει μεγαλύτερο όφελος. Πρώτον από την άποψη της ομοιογένειας του στόλου και την απόδοση πιο ισχυρών μονάδων κρούσης και δεύτερον βιομηχανικά με επιστροφή σε τεχνολογία και χρήμα για την ελληνική ναυπηγική και αμυντική βιομηχανία που θα εμπλακεί στην κατασκευή των φρεγατών αυτών.