Το τελευταίο χρονικό διάστημα όπως είναι λογικό, η προοπτική απόκτησης των φρεγατών Belharra αποτελεί κεντρικό θέμα τόσο στον ειδικό τύπο όσο και στα υπόλοιπα ΜΜΕ της χώρας μας. Η υπόθεση της προμήθειας των νέων ψηφιακών φρεγατών συγκεντρώνει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον αφού είναι το κύριο εξοπλιστικό πρόγραμμα που υλοποιείται μετά το 2005.

Με γνώμονα τα πολλαπλά λάθη που έλαβαν χώρα από το ΠΝ τα προηγούμενα χρόνια με κυριότερα εκείνα του επιφανειακού εκσυγχρονισμού των φρεγατών «S» καθώς και της μη συνέχισης των ναυπηγήσεων των φρεγατών ΜΕΚΟ 200ΗΝ οι οποίες σταδιακά θα αντικαθιστούσαν τις «S», το ΠΝ σήμερα απόρροια των νέων επιχειρησιακών δεδομένων που διαμορφώνονται στην Ανατολική Μεσόγειο καθώς και της ηλικίας των «S» χρειάζεται ένα πλοίο που θα αντικαταστήσει ένα μέρος από τις φρεγάτες «S». Είναι κοινώς αποδεκτό πως τα εννέα πλοία τύπου «S» είναι αδύνατο να αντικατασταθούν από ισάριθμες γαλλικές ψηφιακές φρεγάτες λόγω κόστους.

Κανονικά θα έπρεπε όλες οι «S» να διαθέτουν δύο CIWS και πυροβόλο ή ιδανικά RAM πάνω από το υπόστεγο.

Σε αυτό το άρθρο θα θίξουμε όλες τις τελευταίες τεχνικές λεπτομέρειες μέσα από μια πρωτογενή έρευνα που έλαβε χώρα αξιολογώντας δεδομένα και πληροφορίες του τελευταίου χρονικού διαστήματος, παντρεύοντας τα με παλαιότερες αναφορές μας επί αυτών των θεμάτων.

Η επιχειρησιακή απαίτηση της Ανατολικής Μεσογείου

Η μετατόπιση του γεωπολιτικού ενδιαφέροντος στην Ανατολική Μεσόγειο έλαβε χώρα τα τελευταία έτη απόρροια των εξελίξεων στον τομέα της εκμετάλλευσης του ορυκτού πλούτου καθώς και της επιχειρησιακής αξιοποίησης της Ανατολικής Μεσογείου από το Τουρκικό Ναυτικό ως μια πιο φιλική και ευνοϊκή θάλασσα συγκριτικά με το αφιλόξενο Αιγαίο που συγκεντρώνει πολλές εγγενείς αδυναμίες λόγω της γεωγραφίας που ευνοούν την ελληνική πλευρά. Είναι γεγονός πως στην Ανατολική Μεσόγειο το Τουρκικό Ναυτικό δύναται να συγκροτήσει ομάδες μάχης πλοίων με κάλυψη αεράμυνας περιοχής και ισχυρή παρουσία από την Τουρκική Αεροπορία, περιβάλλον με πολλαπλές απειλές και προκλήσεις για το ΠΝ.

Ο υφιστάμενος εθνικός αμυντικός σχεδιασμός αντί της ναυτικής κυριαρχίας είχε και έχει ως προτεραιότητα τη θαλάσσια άρνηση με επίκεντρο τον ελληνικό στόλο των 11 υποβρυχίων. Όμως ακόμα και υπό αυτή τη προοπτική τα ελληνικά «214» στερούνται ακόμα και σήμερα σύγχρονων τορπιλών ενώ το τουρκικό ναυτικό έχει αναβαθμίσει πολλαπλώς και ποιοτικώς τις εχθρικές ανθυποβρυχιακές του ικανότητες. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε πως ένα υποβρύχιο φτάνει σε περίπου 7-8 ναυτικά μίλια ώστε να πραγματοποιήσει επίθεση με τις υφιστάμενες τορπίλες με στόχο να διασφαλίσει επιτυχημένη βολή κατά του στόχου επιφανείας. Επιπροσθέτως, το 80% των επιθέσεων με υποβρύχια στην Ιστορία έχουν λάβει χώρα από περισκοπικό βάθος.

Οι τορπίλες SUT και SST4 δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού.

Λόγω της έλλειψης σόναρ μεταβλητού βάθους στις φρεγάτες «S» το ΠΝ υστερεί κρίσιμα στον Α/Υ πόλεμο. Το σόναρα μεταβλητού βάθος γνωστό και ως VDS διασφαλίζει τόσο το βάθος που θα κατέβει ώστε να εντοπίσει το υποβρύχιο ακόμα και εάν αυτό βρίσκεται κάτω από τα θερμοκλινή στρώματα αλλά και τη γωνία με την οποία θα εκπέμψει. Στον Α/Υ πόλεμο ιδιαίτερη σημασία διαδραματίζει επίσης η γεωγραφία είτε αυτή αφορά κλειστή είτε ανοιχτή θάλασσα καθώς και η εποχή αφού τα σήματα των σόναρ σε μια κρύα θάλασσα διαχέονται πολύ γρηγορότερα αντί σε μια καλοκαιρινή.  Συνεπώς, σε ένα τομέα στον οποίο οι γαλλικές φρεγάτες έχουν εξαιρετικές δυνατότητες εκτός της αντιμετώπισης εναέριων απειλών είναι και ο Α/Υ πόλεμος.

Επίσης, σε μια ανοιχτή θάλασσα όπως η Ανατολική Μεσόγειος η στοχοποίηση των εχθρικών μονάδων είναι μια απαιτητική διαδικασία. Λαμβάνοντας υπόψη τη καμπυλότητα της γης ένα ραντάρ πλοίου επιφανείας μπορεί υπό ιδανικές συνθήκες να δει ένα αντίπαλο πλοίο στη μέγιστη απόσταση των 30 ναυτικών μιλίων. Εδώ έρχεται ο ρόλος των ΑΣΕΠΕ, των ΑΦΝΣ και των Ε/Π της Διοίκησης Ελικοπτέρων Ναυτικού ή των Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών κάτι που στο οποίο η Τουρκία και το Τουρκικό Ναυτικό έχουν επενδύσει και έχουν πετύχει μεγάλο ποιοτικό και τεχνολογικό άλμα συγκριτικά με το ΠΝ.

Από τις πλέον επιτυχημένες προμήθειες των Ενόπλων Δυνάμεων. Μέσω Link 11B δίνουν εικόνα της τακτικής κατάστασης στα πλοία του Στόλου.

Νευραλγικός είναι και ο ρόλος των αισθητήρων και ραντάρ σε μια αναμέτρηση είτε στο Αιγαίο είτε πολύ περισσότερο στην Ανατολική Μεσόγειο αφού εκεί η Τουρκική Αεροπορία μπορεί με ποικίλους τρόπους και τακτικές να χτυπήσει τα πλοία του ΠΝ. Τα ραντάρ του ΠΝ μπορούν να αντιμετωπίσουν μόνον δύο στόχους ταυτοχρόνως χρησιμοποιώντας τα ραντάρ εγκλωβισμού (καταυγαστήρες) τύπου STIR.

Από και πέρα έρχεται το CIWS και το πυροβόλο OTO MELARA. Στο γήπεδο της Ανατολικής Μεσογείου το Τουρκικό Ναυτικό υπερτερεί απόρροια του SM-1 αν και ασφαλείς πληροφορίες του γράφοντα αναφέρουν πως υπάρχουν προβλήματα υποστήριξης λόγω παλαιότητας του αποθέματος των βλημάτων.

Μέγιστα βεληνεκή των υπαρχόντων Α/Α όπλων (Sea Sparrow, ΕSSM), των μελλοντικών (ASTER15/30, SM-2/ER), καθώς και των Τουρκικών (SM-1, ESSM). Σημειώνεται ότι το μέγιστο βεληνεκές του Sea Sparrow είναι παρόμοιο με αυτό του Aster-15. Πηγή εικόνας: CMANO Simulator.

Όμως έστω και έτσι είναι μια υπολογίσιμη παράμετρος. Δυστυχώς, το ΠΝ απέσυρε τα ADAMS δίχως πρώτα να έχει εξασφαλίζει αντικαταστάτη. Ότι έγινε και με τα ΑΦΝΣ. Γνωρίζοντας οι Τούρκοι πως ο SM-1 έχει βραχυπρόθεσμο ορίζοντα εγκατέστησαν στις Perry τους εκτοξευτές ΜΚ41 με ESSM. Εδώ έρχεται το ΠΝ να καλύψει τις ανάγκες για προστασία των φίλιων μονάδων με το RAM που πραγματικά είναι από τα καλύτερα συστήματα που υπηρετούν στο ΠΝ.

Το ΔΕΑΧ και τα λάθη του παρελθόντος: Μια γρήγορη ανασκόπηση

Μολονότι, το Δόγμα του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου αποτέλεσε κεντρικό σύνθημα αρκετών Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Ελληνικών Κυβερνήσεων εντούτοις αποφάσεις ουσιαστικής ενίσχυσης των δυνατοτήτων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων ως προς τη κατεύθυνση υλοποίησης του παραπάνω δόγματος δεν υπήρξαν. Πλοία με εξειδικευμένα οπλικά συστήματα δεν προμηθεύτηκε το ΠΝ όπως οι Ισπανικές F-100, οι Ολλανδικές LCF ή οι Γερμανικές F-124 ενώ η ΠΑ διατηρεί οριακές δυνατότητες κάλυψης του Στόλου στην Ανατολική Μεσόγειο ή παρουσίας της στη Κύπρο αφού δεν διαθέτει ιπτάμενα τάνκερ ή ένα δικηντήριο μαχητικό με μεγάλη ακτίνα δράσης και παραμονής πάνω από τη μεγαλόνησο. Οι Τούρκοι αντιλαμβανόμενοι όλα τα παραπάνω μετατόπισαν το πεδίο δράσης και ενδιαφέροντος στην Ανατολική Μεσόγειο έχοντας μόνιμη παρουσία με ερευνητικά πλοία και γεωτρύπανα απέναντι σε μια Ελλάδα που αδυνατεί να αντιληφθεί πως η Αποτροπή δεν είναι μια έννοια γενική και αόριστη αλλά έχει τίμημα όπως είναι το οικονομικό για την απόκτηση μέσων και δυνατοτήτων ώστε να έχει παρουσία στα ενεργειακά δρώμενα της Ανατολικής Μεσογείου.

Υποθετική Ομάδα Μάχης του ΠΝ, νοτίως του συμπλέγματος της Μεγίστης. Η πικοιλία των Α/Α όπλων, καθώς και οι εξαιρετικές τους επιδόσεις, καθιστούν αδύνατη την όποια προσπάθεια κορεσμού της, ειδικά αν επιχειρούν και φίλια μαχητικά με καθήκοντα CAS.

Το ΠΝ έχασε δύο ευκαιρίες στο τομέα των πλοίων Αεράμυνας Περιοχής. Η μια είναι τα Αμερικανικά Kidd ενώ η δεύτερη και πιο εύκολη και απλή ήταν η συνέχιση ναυπηγήσεων των ΜΕΚΟ 200ΗΝ ώστε σε μεταγενέστερο επίπεδο να διέθετε ένα πλοίο με ικανότητες αεράμυνας περιοχής ικανό να παρέχει ασφαλή ομπρέλα αντιαεροπορικής δράσης στον στόλο. Το ΠΝ αντί να στραφεί στη πεπατημένη οδό που παράλληλα θα διασφάλιζε και ζωντανή την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία με τη συνέχιση των ναυπηγήσεων των ΜΕΚΟ 200 σε μια πιο επιμηκυμένη έκδοση όπως οι ΜΕΚΟ D500 ή MEKO D600 ήλπιζε σε νέο πλοίο αεράμυνας περιοχής. 

Εκ των υστέρων προέκυψε η FREMM μια καθαρά πολιτική απόφαση που επιβλήθηκε στο ΠΝ. Τελικά ούτε και η περιβόητη FREMM αγοράστηκε που σημειωτέον η έκδοση FREMM HN ήταν μια καλή επιλογή απόρροια των τεχνικών παρεμβάσεων που είχε κάνει το ΠΝ με επιπλέον θέσεις βλημάτων και αυξημένο φόρτο βλημάτων. Σε κάθε περίπτωση αν είχε επιλέγει η FREMM το 2008 σήμερα το ΠΝ θα διέθετε δύο ικανά πλοία για την Ανατολική Μεσόγειο. Αντί αυτών σήμερα δεν διαθέτει τίποτα υπέρτερο του Τουρκικού Ναυτικού στον τομέα των φρεγατών.

Εκτός των παραπάνω χάθηκαν και ευκαιρίες απόκτησης μεταχειρισμένου υλικού όπως οι Ολλανδικές M και L ενώ δεν διεκδικήθηκαν πλοία από το Αμερικανικό Ναυτικό που ήδη έχουν αποσυρθεί όπως τα Ticonderoga που παρά τα όποια μειονεκτήματα τους ετήσιο κόστος κύκλου ζωής, απαιτήσεις επάνδρωσης θα έδιναν πολύ μεγάλη επιχειρησιακή ανάσα.  

Οι οροφές πλοίων

Σήμερα, το ΠΝ με βάση τα όσα προβλέπονται στην Πολιτική Εθνικής Άμυνας και την Εθνική Στρατιωτική Στρατηγική διατηρεί 13 φρεγάτες. Κάθε σκέψη για λιγότερα πλοία είναι εγκληματική δεδομένων των επιχειρησιακών έργων που έχει απορρέουν από τους εθνικούς αντικειμενικούς σκοπούς που στη πράξη είναι τα ζωτικά και μείζονα συμφέροντα της χώρας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο. Δυστυχώς, οι ελληνικές πολιτικές ηγεσίες ουδέποτε ενδιαφέρθηκαν ουσιαστικά και πραγματικά για την άμυνα και τους εξοπλισμούς αρκούμενοι σε βαρύγδουπες δηλώσεις περί αποτροπής άνευ ουσιαστικού νοήματος και ουσίας. Έτσι φτάσαμε σήμερα στο σημερινό τραγικό επίπεδο.

Στα Ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν. Φθινόπωρο 2019. Η αναλυτική περιγραφή των δυνατοτήτων του πλοίου.

Το ΠΝ σήμερα καλείται αφενός να αντικαταστήσει τις εννέα φρεγάτες «S» και αφετέρου να διαθέτει πλοίο κατάλληλο για όλο το φάσμα των επιχειρήσεων του ναυτικού πολέμου στην Ανατολική Μεσόγειο.

Οι Γάλλοι που ποτέ δεν ξέχασαν την χαμένη ναυμαχία της απόκτησης των FREMM επανήλθαν με τις Belharra των οποίων τις δυνατότητες αλλά και την προσωπική μας εκτίμηση θα αναλύσουμε στις παρακάτω γραμμές. Σε κάθε περίπτωση εγείρεται το ερώτημα πως θα ανανεωθεί ο Στόλος των εννέα φρεγατών «S». Εύκολη απάντηση προφανώς δεν υπάρχει και κάθε επιλογή συγκεντρώνει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

Φυσικά ιδανική λύση σε ένα σοβαρό κράτος που ενδιαφέρεται για την εθνική άμυνα είναι η ναυπήγηση νέων πλοίων δηλαδή φρεγατών που θα προσδώσουν ποιοτική υπεροχή και κυρίως θα έχουν ορίζοντα και βάθος ζωής. Οι επόμενες δύο λύσεις είναι είτε οι κορβέτες είτε τα μεταχειρισμένα πλοία. Η μεν πρώτη επιλογή είναι ιδιαίτερα επωφελής δεδομένου ότι μια κορβέτα αρκετά ενισχυμένη μπορεί να είναι σε αντίστοιχο επίπεδο μιας φρεγάτας με μικρότερο κόστος ενώ η δεύτερη επιλογή ναι μεν έχει μικρότερο κόστος της ναυπήγησης νέου πλοίου αλλά έχει βραχυπρόθεσμο ορίζοντα ζωής. Επίσης, λύσεις μεταχειρισμένων πλοίων εύκολα δεν βρίσκονται ενώ όταν αυτά αποδεσμευτούν και κριθούν τεχνικώς άρτια η ηλικία τους θα είναι ήδη αρκετά περασμένη. Ενδεικτικά ως αξιόλογες επιλογές αναφέρουμε τις Καναδικές Halifax, τις Γερμανικές F-123, τις Αγγλικές Type 23 και τις Ολλανδικές Μ.  

Το σύστημα CANTO.

Η λύση της κορβέτας προβάλει ως μια ισορροπημένη επιλογή με αρκετά οφέλη αφού για το Αιγαίο είναι μια αξιόλογη επιλογή δεδομένου πως δεν αντιμετωπίζει τόσο το πρόβλημα των ΤΠΚ με τις καιρικές συνθήκες ενώ καλύπτει όλο το φάσμα των απαιτήσεων του ναυτικού αγώνα: πόλεμος επιφανείας, Α/Υ επιχειρήσεις, Α/Α ενώ διαθέτει και ελικόπτερο. Είναι επίσης μια λύση οικονομικώς αποδεκτή. Επιπλέον, κορβέτες με βλήματα ESSM BLOCK II μπορούν να έχουν μια πολύ καλή επιχειρησιακή παρουσία συνοδεύοντας φρεγάτες. Εδώ να τονίσουμε πως οι ΜΕΚΟ 200ΗΝ στα πλαίσια του ΕΜΖ πρέπει οπωσδήποτε στο μέλλον να συμπεριλάβουν τα βλήματα ESSM BLOCK II.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της αμυντικής ιστοσελίδας «DefenceNews» η Γαλλία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) συμφώνησαν στη ναυπήγηση δύο (2) κορβετών GoWind-2500, εκτοπίσματος 2.700 τόνων, έναντι του ποσού των € 750 εκατομμυρίων. Η ανακοίνωση ήρθε σχεδόν 17 μήνες μετά την έναρξη των σχετικών διαπραγματεύσεων και σχεδόν τρείς (3) μήνες μετά την υπογραφή του σχετικού συμβολαίου, το οποίο προβλέπει και δικαίωμα προαίρεσης (option) για τη ναυπήγηση άλλων δύο GoWind-2500. Ο συνδυασμός εξοπλισμού που έχουν επιλέξει τα ΗΑΕ είναι: Οκτώ (8) βλήματα κατά πλοίων MM-40 Block.3 Exocet, 32 βλήματα ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile) επί οκταπλού κάθετου εκτοξευτή Mk.41, δύο (2) τριπλούς εκτοξευτές τορπιλών, ένα κύριο πυροβόλο των 76 χιλιοστών και δύο πολυβόλα των 20 χιλιοστών. Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός των πλοίων θα αποτελείται από σύστημα διαχείρισης μάχης TACTICOS, σονάρ VDS Captas-2 και ραντάρ SMART-S Mk.2.

Φρεγάτα Αεράμυνας Περιοχής ή Γενικών Καθηκόντων

Ιδανικά η απάντηση είναι Φρεγάτα Αεράμυνας Περιοχής. Υπό τις σημερινές συνθήκες Φρεγάτα Γενικών Καθηκόντων με έμφαση στην Αεράμυνα Περιοχής άρα ύπαρξη βλημάτων μακρού βεληνεκούς. Στη διακλαδική μελέτη αεράμυνας όλα τα παραπάνω έχουν απαντηθεί αναλυτικώς και επαρκώς.

Εδώ έρχεται η λύση των  Belharra. Βέβαια άποψη μας είναι πως το ΠΝ θα έπρεπε να είχε διενεργήσει ανοικτό δημόσιο διεθνή διαγωνισμό και μέσα από ανταγωνιστικές προσφορές να είχε αξιολογήσει το καλύτερο πλοίο. Όμως έστω και έτσι η Belharra είναι μια εξαιρετική επιλογή. Η Belharra με 32 βλήματα και CIWS. Όχι η Belharra γαλλικής διαμόρφωσης. Τα γράφουμε γιατί θέλουμε να είμαστε ξεκάθαροι και αντικειμενικοί.

Ας ξεκινήσουμε από την Αεράμυνα Περιοχής. Καλύπτουν οι φρεγάτες Belhara τις ανάγκες του Π.Ν;

Η απάντηση είναι ασφαλώς και τις καλύπτουν. Παρακάτω θα το εξηγήσουμε από τεχνικής άποψης αναλύοντας μια προς μια τις επιχειρήσεις ναυτικού πολέμου και την ιδιαίτερη σημασία της απόκτησης αυτών των πλοίων. Το Π.Ν σε πρώτη φάση καίγεται να αντικαταστάσει τις εννέα κλάσης «ΕΛΛΗ», οι οποίες ήδη έχουν φτάσει στα όρια τους. Το νούμερο ένα είναι η αντικατάσταση των φρεγατών γενικών καθηκόντων κλάσης «ΕΛΛΗ» από νέα πλοία. Άποψη μας είναι πως αυτό πρέπει να γίνει με την προμήθεια συνολικώς τεσσάρων Belharra καθώς και άλλων πέντε κορβετών.

Το δεύτερο είναι το Π.Ν να έχει παρουσία σε ανοικτά πελάγη όπως το θέατρο επιχειρήσεων της Ανατολικής Μεσογείου. Το κυριότερο χαρακτηριστικό για την Ανατολική Μεσόγειο είναι η ύπαρξη ασφαλούς αντιαεροπορικής κάλυψης δεδομένης της απειλής που απορρέει από τη τουρκική αεροπορία. Αντιαεροπορικής κάλυψης περιοχής και όχι σημείου. Άρα το Π.Ν χρειάζεται τρία κύρια χαρακτηριστικά ώστε οι μονάδες επιφανείας να επιχειρούν με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα:

Σύγχρονα Βλήματα ικανά να εμπλέκουν στόχους σε μεγάλες αποστάσεις με ακρίβεια.      

Ραντάρ/ Αισθητήρες ικανούς να εντοπίζουν στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους σε μεγάλες αποστάσεις και να μπορούν να εμπλέκουν ταυτοχρόνως πολλαπλούς ιπτάμενους στόχους.

Φόρτο βλημάτων ώστε να υπάρχει επαρκές απόθεμα.

Η προοπτική το Π.Ν να αποκτήσει πλοία εξειδικευμένα στην αεράμυνα περιοχής είναι δύσκολη έως απίθανη απόρροια των οικονομικών δυνατοτήτων της χώρας. Θα ήταν ευχής έργο αλλά δεν είναι ρεαλιστικό. Τα πλοία αυτά κοστίζουν κοντά στο ένα δισεκατομμύριο ενώ μαζί με τα όπλα τους φτάνουν στα 1,3 με 1,4 δις ευρώ. Το κόστος για τις Belharra είναι περί τα 600 με 650 εκατομμύρια ευρώ ανά πλοίο άνευ όπλων και πυρομαχικών.

Τα πλοία που έχει ζητήσει το ΠΝ είναι των 32 βλημάτων.

Η φρεγάτα προσφέρεται με ένα μεικτό συνδυασμό φόρτου βλημάτων σε κάθετους τρεις εκτοξευτές Sylver A50 και έναν Sylver 70 ώστε να υπάρχουν συνολικώς 24 βλήματα αντιαεροπορικής άμυνας (12 Aster 30 και 12 Aster 15) και 8 βλήματα MdCN (Missile De Croisière Naval – Naval Cruise Missile). Βεβαίως μπορούν να υπάρξουν και 16 Aster 30 και 16 Aster 15.

 Αυτή είναι η διαμόρφωση που προτάθηκε στο Π.Ν και αυτό συνηγόρησε υπέρ του παραπάνω συνδυασμού φόρτου βλημάτων. Από τα τρία ταξίδια μας στη Γαλλία επισκεπτόμενοι την Γαλλική Naval Group και τη Euronaval 2018 θέσαμε το ζήτημα της επιπρόσθετης ύπαρξης αντιαεροπορικών βλημάτων. Όπως μας εξήγησαν οι ναυπηγοί μηχανικοί της κατασκευάστριας εταιρείας όλα είναι δυνατά όμως το ζήτημα είναι το τεχνικό ρίσκο και το επιπρόσθετο κόστος.

Αμφότερα μεταφράζονται σε καθυστερήσεις. Και δυστυχώς η χρονική συγκυρία και οι μεγάλες ανάγκες δεν μπορούν να παρακαμφθούν από τεχνικές επεμβάσεις στο πλοίο. Παρεμβάσεις συνπάγεονται περιπέτειες με μεγάλο τεχνικό ρίσκο και επιπλέον κόστος άρα καθυστερήσεις.

Γενικά χαρακτηρηστικά του πλοίου.

Υπενθυμίζεται πως στις Fremm ελληνικής διαμόρφωσης που είχαν προταθεί κατά τις τελευταίες διαπραγματεύσεις υπήρχε η πρόβλεψη για επιπλέον 24 πυραύλους Mica VL στα πλαϊνά του ελικοδρόμιου. Στα 24 βλήματα των κάθετων εκτοξευτών Sylver A50 και Sylver 70 θα υπάρχουν τα βλήματα ASTER 30 και ASTER 15 ώστε αμφότερα να παρέχουν πυκνή και πολυστρωματική αεράμυνα. Οι γαλλικοί πύραυλοι Aster 15 προσφέρονται με βελενεκή από 1,7 έως 30 χιλιόμετρα ενώ οι κορυφαίοι Aster 30 με βεληνεκή από 3 έως 120 χλμ. Τα βλήματα λειτουργούν με αυτόνομη καθοδήγηση προς τον στόχο έχοντας ενεργό ερευνητή. Σημείο κλειδί είναι η προοπτική απόκτησης των βλημάτων ASTER 30B1NT ώστε το Π.Ν και κατ’ επέκταση οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις να μπορούν να δημιουργήσουν ασφαλές πλέγμα αεράμυνας απέναντι στους τουρκικούς βαλλιστικούς πυραύλους.

Μπορούν τα πλοία να πάρουν Mica VL ή τέσσερις CAMM ανά κελί;

Oι Mica VL δεν έχουν παραχθεί και δεν διατίθεται. Είναι σε φάση σχεδίασης. Δεύτερον: μπορούν να μπουν τέσσερις CAMM ανά κελί ώστε να αυξηθεί ο φόρτος των όπλων; Απάντηση: στους εκτοξευτές Sylver των Belharra όχι. Αυτά τα βλήματα σχεδιάστηκαν για το Βασιλικό Ναυτικό και δεν προσφέρονται στην Ελλάδα.

Το ζήτημα του CIWS: Οι πέντε επιλογές

1η Λύση. Εγκατάσταση Phalanx από το ΠΝ δεδομένου ότι στη θέση των Belharra θα αποσυρθούν φρεγάτες «S». Η λύση συγκεντρώνει πολλά προτερήματα με κυριότερο πως θα αξιοποιηθεί ένα όπλο από τις φρεγάτες «S» και δεν θα πληρωθεί άλλη εξωγενής λύση. Το μειονέκτημα είναι πως το Phalanx είναι ένα εξόγκωμα πάνω από το υπόστεγο του ελικοδρόμιου και αυξάνει το RCS του πλοίου. Ακριβώς γιατί το πλοίο έχει σχεδιαστεί χωρίς Phalanx.

2η Λύση. Πρόκειται για το Millennium. Η γαλλική απάντηση στη τελευταία διαμόρφωση του πλοίου περιλαμβάνει το σύστημα Rheinmetall Oerlikon Millennium. Γιατί όμως το συγκεκριμένο και όχι κάτι άλλο; Ιδανική επιλογή θα αποτελούσε ένα RAM ή το γνωστό σε εμάς Phalanx. H απάντηση των Γάλλων είναι πως το Millennium δεν επιβαρύνει το υπόστεγο του ελικοδρομίου με επιπρόσθετο βάρος, δεν διαταράσσει το εξαιρετικά χαμηλό ηλεκτρομαγνητικό προφίλ του πλοίου και δεν απαιτεί τεχνικές τροποποιήσεις.

3η Λύση. Το γνωστό RAM. Οι Γάλλοι το έχουν επιδείξει σε μακέτες πλοίων. Όμως το μειονέκτημα του είναι πως πρόκειται για σύστημα ΗΠΑ που πρέπει να ενσωματωθεί σε γαλλικό πλοίο. Είναι εξαιρετική επιλογή ως όπλο κατηγορίας CIWS.

Η προοπτική εγκατάστασης ενός συστήματος όπως το RAM στις Belhara θα αποτελούσε την ιδανική επιλογή όπλου κατηγορίας CIWS.

4η λύση. Το Γαλλικό Crotale Mk3. Με εμβέλεια 20 χιλιόμετρα είναι μια αξιόλογη λύση. Είναι γαλλικό σύστημα εν αντιθέσει με το RAM που πρέπει να ολοκληρωθεί και να διασυνδεθεί με το σύστημα μάχης του πλοίου.

Ενδεχομένως να μπορεί να εγκατασταθεί το Crotale όπως έχει γίνει στις La Fayette πάνω από το υπόστεγο. Ίσως όμως να μην υπάρχει επαρκής χώρος για την εγκατάσταση του.

5η λύση. Εγκατάσταση του STRALES. Μια άλλη επιλογή για τη συμπλήρωση των αντιβληματικής άμυνας του πλοίου είναι το σύστημα STRALES ώστε σε συνδυασμό με το Millennium να παρέχεται επιπρόσθετη αντιπυραυλική προστασία

Πως καλύπτουν οι Γάλλοι την απαίτηση CIWS;

Πρόκειται για άλλο δόγμα επιχειρήσεων. Το ΠΝ χρειάζεται πλοία για να αντιμετωπίσουν μαζικές, σύνθετες και ταυτόχρονες επιθέσεις κορεσμού. Οι Γάλλοι εντάσσουν τα πλοία σε ομάδα μάχης με πλοία FREMM και το αεροπλανοφόρο De Gaul που πάνω φέρει τα Rafale που εκτελούν καθήκοντα CAP.  

Στις διαβαθμισμένες ενημερώσεις της εταιρείας που παρακολουθήσαμε θέσαμε το ερώτημα ξανά και ξανά. Οι απαντήσεις που πήραμε περιλαμβάνουν εκμετάλλευση των παρεμβολών του πλοίου και των αντιμέτρων του πλοίου. Αναφερόμαστε στο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου των πλοίων της Thales με την ονομασία SENTINEL. Πρόκειται για ένα πλήρως ψηφιακό σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου που είναι σε θέση να παρεμβάλει επικοινωνίες, βλήματα και αεροσκάφη. Το σύστημα διαθέτει παρεμβολείς τελευταίας γενιάς ικανούς να προσφέρουν μια ολοκληρωμένη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου απέναντι σε όλο το φάσμα των αναδυόμενων απειλών.  

Ακόμα, για την εγγύς άμυνα του πλοίο η φρεγάτα Belhara θα φέρει σύστημα αντιμέτρων SYLENA MK2 της γαλλικής εταιρείας Lacroix. Μια άλλη σχετικά άγνωστη πτυχή είναι πως το παραπάνω σύστημα συνδυάζει και άμυνα απέναντι σε επιθέσεις τορπιλών με το σύστημα SEALAT-CANTO.

Ραντάρ/ Αισθητήρες

Εδώ είναι η πεμπτουσία του πλοίου. Η αιχμή του τεχνολογίας. Το πλοίο φέρει το κορυφαίο ραντάρ Sea Fire 500. Το ραντάρ ενεργής φασικής διάταξης Sea Fire 500 ζώνης συχνοτήτων «S» (2-4 GHz) με ικανότητα να εμπλέξει έως και 16 στόχους ταυτοχρόνως (τη στιγμή που οι σημερινές φρεγάτες μπορούν ως 2 στόχους) της εταιρείας Thales με τέσσερα πάνελ τοποθετημένα περιμετρικά του κυρίου ιστού αισθητήρων. Το γαλλικό ραντάρ Sea Fire 500 είναι σε θέση να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες αεράμυνας περιοχής του Π.Ν έχοντας την ικανότητα να βλέπει στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους όπως είναι το F-35 καθώς και αντιμετώπισης πολλαπλών και ταυτόχρονων επιθέσεων κορεσμού. Το ραντάρ εντοπίζει στόχους μεγέθους F-16 στα 500 χιλιόμετρα και στόχους επιφανείας σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 80 χιλιομέτρων. Επίσης, έχει δυνατότητες εντοπισμού και εμπλοκής βαλλιστικών πυραύλων όπως αυτών που διαθέτει η Τουρκία καθώς και UAV.

Για φρεγάτα γενικών καθηκόντων ο φόρτος των 32 βλημάτων είναι ικανοποιητικός.

Το ραντάρ έχει την ικανότητα αποκάλυψης στόχων χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους απόρροια των νέων τεχνολογιών που εφαρμόζονται με τέσσερις σταθερές διατάξεις κεραιών με στοιχεία Tx/Rx κατασκευασμένα από Νιτρίδιο του Γαλλίου (GaN) που αντιπροσωπεύει τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα των ραντάρ.

Στα ηλεκτροπτικά του πλοίου περιλαμβάνεται το Paseo XLR (eXtra Long Range) της Safran, με δυνατότητα αναγνώρισης στόχων ημέρα ή νύχτα ακόμη και σε άσχημες καιρικές συνθήκες. Το σύστημα Paseo XLR είναι σε θέση να εντοπίζει από ικανοποιητική απόσταση επιθέσει ασυμμετρικού χαρακτήρα καθώς και ανορθόδοξου πολέμου.

Το γαλλικό ραντάρ Sea Fire 500 είναι σε θέση να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες αεράμυνας περιοχής του Π.Ν έχοντας την ικανότητα να βλέπει στόχους χαμηλού ηλεκτρομαγνητικού ίχνους όπως είναι το F-35 καθώς και αντιμετώπισης πολλαπλών και ταυτόχρονων επιθέσεων κορεσμού. Το ραντάρ εντοπίζει στόχους μεγέθους F-16 στα 500 χιλιόμετρα και στόχους επιφανείας σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 80 χιλιομέτρων. Επίσης, έχει δυνατότητες εντοπισμού και εμπλοκής βαλλιστικών πυραύλων όπως αυτών που διαθέτει η Τουρκία καθώς και UAV. Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της Thales, στη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης «EuroNaval 2018», το πρόγραμμα ανάπτυξης του νέου ραντάρ Sea Fire, το οποίο προορίζεται για τις φρεγάτες FTI (Belharra) βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και εντός χρονοδιαγράμματος. Η παραγωγή του ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2018, ενώ η παράδοση των δύο (2) πρώτων ραντάρ, στο Γαλλικό Ναυτικό, αναμένεται να γίνει το καλοκαίρι του 2019. Στη συνέχεια θα γίνουν οι προβλεπόμενες δοκιμές, ενώ η πιστοποίηση του ραντάρ έχει προγραμματιστεί για το 2020.

Με άλλα λόγια, οι φίλιες δυνάμεις σήμερα έχουν να αντιμετωπίσουν περισσότερες, ικανότερες, μικρότερες σε μέγεθος και ταχύτερες απειλές (βλήματα τεχνολογίας cruise χαμηλής πτήσης και παρακολούθησης του ανάγλυφου του εδάφους, κατευθυνόμενες βόμβες, βλήματα αέρος-εδάφους μακράς ακτίνας και υψηλής ακρίβειας, τακτικά βαλλιστικά συστήματα κ.ά.) απ’ ότι πριν 10-20 χρόνια.

Σύστημα Μάχης                                                                                       

Καρδιά του πλοίου και όλων των παραπάνω συστημάτων είναι το σύστημα μάχης με την ονομασία SETIS. Το υπερσύγχρονο Σύστημα Διαχείρισης Μάχης τύπου Setis θα είναι σε θέση να προσφέρει ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης καθώς και σύνθεση τακτικής εικόνας ενώ μέσω των ζεύξεων Link 11B και Link 16 θα λαμβάνει και θα μεταβιβάζει πλήρη εικόνα του θεάτρου επιχειρήσεων. Το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης του πλοίου περιλαμβάνει 15 κονσόλες που αφενός συγκεντρώνουν όλες τις πληροφορίες από τους αισθητήρες και τα ραντάρ και αφετέρου ελέγχουν τα όπλα του πλοίου.

Το σύστημα διοίκησης και ελέγχου των γαλλικών φρεγατών έχει αναπτυχθεί από την Naval Group σε συνεργασία με την Thales και βασίζεται σε ένα ταχύτατο δίκτυο συλλογής, επεξεργασίας και διαβίβασης δεδομένων, η αρχιτεκτονική δομή του οποίου επιτρέπει την εύκολη ενσωμάτωση διαφορετικών οπλικών συστημάτων. Ο βασικός εξοπλισμός επικοινωνιών του πλοίου βασίζεται στα συστήματα ζεύξης δεδομένων Link-11/-16/-22 και στο σύστημα JSAT (σύστημα ζεύξης τακτικών δεδομένων).

Ένα ακόμα σημαντικό χαρακτηριστικό του πλοίου είναι η ψηφιακή διασύνδεση των συστημάτων και υποστημάτων του πλοίου που του επιτρέπουν να συγκεντρώνει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στα δύο κέντρα μεταφοράς δεδομένων. Για την ασφαλή μετάβαση όλων των δεδομένων έχουν ληφθεί υπόψη όλες οι μελλοντικές προκλήσεις στον τομέα ασφάλειας κυβερνοχώρου και κυβερνοεπιθέσεων.

Ανθυποβρυχιακός Πόλεμος.

Το πλοίο διαθέτει ένα υπερσύγχρονο και τελευταίας τεχνολογίας σύστημα ανθυποβρυχιακού πολέμου το οποίο περιλαμβάνει σόναρ μεταβλητού βάθους (VDS) τύπου CAPTAS 4 COMPACT ελαφρώς μικρότερο σε μέγεθος από αυτό των φρεγατών FREMM καθώς και πρωραίο σόναρ τύπου Kingklip Mk2. Αμφότερα είναι σε θέση να εντοπίζουν στόχους χαμηλού ακουστικού ίχνους όπως είναι τα υποβρύχια «214».

Το πλοίο είναι μια εξαιρετική επιλογή σε όλο το φάσμα των ναυτικών επιχειρήσεων. Η [email protected] των 32 βλημάτων αποτελεί μια πραγματικά εξαιρετική επιλογή ως πλοίο επιφανείας συνάρτηση τεχνικών χαρακτηριστικών και ευρύτερης χρηματοδοτικής στήριξης. Από την άλλη πλευρά η [email protected] των 16 βλημάτων (γιατί επί της ουσίας μόνον ο φόρτος βλημάτων αλλάζει μεταξύ της ελληνικής και γαλλικής διαμόρφωσης) είναι μια ικανοποιητική επιλογή δεδομένων των συνθηκών από πλευράς χρηματοδότησης ως η μόνη λύση στο τραπέζι για την άμεση ενίσχυση του ΠΝ. Άποψη μας είναι πως όλο το βάρος πλέον στις διαπραγματεύσεις πρέπει να δοθεί στον αριθμό των Α/Α όπλων που θα φέρουν οι [email protected] για το ΠΝ. Όμως ακόμα και οι δύο πρώτες [email protected] των 16 βλημάτων όπως μας εξηγούν πηγές στο ΓΕΝ θα είναι κατά πολύ ισχυρότερο στο ναυτικό ισοζύγιο Ελλάδας Τουρκίας χωρίς να σημαίνει πως οι επόμενες δύο θα είναι της ίδιας διαμόρφωσης.

Η προοπτική ένταξης αυτών των δύο συστημάτων θα απογειώσει τις δυνατότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου του Π.Ν απέναντι στη μελλοντική απειλή των τουρκικών υποβρυχίων «214». Για τη προσβολή των υποβρυχίων το πλοίο είναι εξοπλισμένο με τορπίλες MU-90. Οι τορπίλες MU-90 Impact ανήκουν στο διαμέτρημα των 324 χιλιοστών. Έχουν μήκος 2,85 μέτρα και βάρος 304 κιλά.

Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνουν κυμαίνεται από τους 29 κόμβους την ώρα (54 χιλιόμετρα την ώρα) έως τους 50 κόμβους την ώρα (93 χιλιόμετρα την ώρα). Ανάλογο της μέγιστης ταχύτητας είναι και το μέγιστο βεληνεκές. Με ταχύτητα 29 κόμβους την ώρα, το μέγιστο βεληνεκές είναι της τάξεως των 25 χιλιομέτρων, ενώ με ταχύτητα 50 κόμβους την ώρα το μέγιστο βεληνεκές περιορίζεται στα 10 χιλιόμετρα. Η τορπίλη μπορεί να επιχειρεί σε μέγιστο βάθος έως και 1.000 μέτρων και σε ελάχιστο βάθος 25 μέτρων.

Πόλεμος Επιφανείας

Το γνωστό στο ΠΝ βλήμα MM-40 Exocet Block.III είναι εξέλιξη του MM-40 Exocet Block.II. Σε σχέση με τις προηγούμενες εκδόσεις, το MM-40 Exocet Block.III διαθέτει βελτιωμένο σύστημα πλοήγησης, επιτυγχάνει αυξημένο βεληνεκές (180 χιλιόμετρα) και έχει ικανότητα προσβολής στόχων σε παράκτιο περιβάλλον. Επίσης ενσωματώνει τέσσερις αεραγωγούς για την παροχή επαρκούς όγκου αέρα κατά τη διάρκεια ελιγμών σε υψηλές φορτίσεις (G). Φέρει κινητήρα στερεού καυσίμου και έχει συνολικό βάρος 670 κιλά, εκ των οποίων τα 165 κιλά είναι η πολεμική κεφαλή. Το μήκος του βλήματος είναι 4,7 μέτρα, η διάμετρός του 348 χιλιοστά, ενώ το άνοιγμα των πτερυγίων του είναι 1,1 μέτρα.

Οι Belhara ως πλοία διοίκησης και ελέγχου με δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου

Οι γαλλικές ψηφιακές φρεγάτες είναι ολοκληρωμένες πλατφόρμες άσκησης καθηκόντων διοίκησης και ελέγχου. Διαθέτουν όλο το φάσμα των σύγχρονων μέσων (αισθητήρες, ραντάρ, επικοινωνίες, ζεύξεις δεδομένων) ικανές να συνθέτουν και μοιράζονται τακτική εικόνα και κατάσταση λειτουργώντας ως πλοία ναυαρχίδες για τις ομάδες μάχης πλοίων του ΠΝ.  

Επίσης, το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου SENTINEL είναι κάτι το οποίο για πρώτη φορά προσφέρεται σε πλοία του ΠΝ.

Οι φρεγάτες «ΕΛΛΗ» και «ΛΗΜΝΟΣ» είναι οι μοναδικές φρεγάτες «S» που παραγγέλθηκαν από το Ολλανδικό Ναυτικό και ακολούθως τα παρέλαβε το Π.Ν. Κατ’ επέκταση η ελληνική πλευρά προσανατολίζεται σε ένα αντίστοιχο πρόγραμμα όπου εγγυάται η ποιότητα των πλοίων και οι γενικότερες διαδικασίες. Στόχος είναι να δοθεί ένα αρχικό ποσό για την έναρξη της ναυπήγησης των δύο πρώτων πλοίων σύμφωνα με τον σχεδιασμό ναυπηγήσεων του Γαλλικού Ναυτικού και ακολούθως τα πλοία να παραδοθούν στο Π.Ν. Με γνώμονα πως από το 2023 η χώρα θα βρίσκεται σε καλύτερες δημοσιονομικές συνθήκες θα αποπληρωθεί το υπόλοιπο τίμημα του προγράμματος. Παράλληλα ως τότε θα έχει βρεθεί και ένα υγιές επιχειρηματικό σχέδιο για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας ώστε τα επόμενα δύο πλοία να γίνουν στην Ελλάδα.

Στόχος του παραπάνω άρθρου ήταν να γίνει μια εκτενής ανάλυση από τακτικής, επιχειρησιακής και τεχνικής πλευράς ώστε να υπάρξει μια εκτενής ενημέρωση για τις γαλλικές φρεγάτες Belhara. Κάθε επιλογή έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Ιδανική λύση δεν υπάρχει. Οι Belhara τηρουμένων των αναλογιών τους είναι μια πολύ καλή σχεδίαση ικανή να καλύψει το ΠΝ στις απαιτήσεις που αυτό θέτει και φυσικά να προσφέρει την απαιτούμενη ποιοτική ανάκτηση ισχύος. Επίσης, όπως θα παρατηρήσατε σκοπίμως αφήσαμε εκτός το MdCN (Missile De Croisière Naval – Naval Cruise Missile). Όχι γιατί το βλήμα δεν διαθέτει εξαιρετικές επιδόσεις που το καθιστούν πραγματικό στρατηγικό όπλο αλλά γιατί βασική επιδίωξη του ΠΝ οφείλει να είναι η Αεράμυνα Περιοχής και οι λοιπές επιχειρήσεις ναυτικού πολέμου.

Προφανώς καμία επιλογή δεν είναι ιδανική ή τέλεια. Στα μειονεκτήματα των Belhara συγκαταλέγεται το πρωτότυπο του ναυπηγικού εγχειρήματος, τα νέα όπλα που θα κληθεί να εντάξει το ΠΝ και η ναυπήγηση των πλοίων στη Γαλλία τουλάχιστον για τα δύο πρώτα.

Το ΠΝ χρειάζεται άμεσα (χθες), πλοία με Α/Α συστήματα μεγάλου βεληνεκούς. Ευτυχώς, το γνωρίζουν και το αποδέχονται οι πάντες. Εμείς από την μεριά μας, θα γράφουμε συνέχεια γι’ αυτό το θέμα, έως ότου παρθεί η όποια απόφαση. Ως εκ τούτων, η παρουσία του ΠΝ στην Ανατολική Μεσόγειο με μονάδες επιφάνειας κρίνεται περιορισμένη και ανεπαρκής.

Comments

    1. Τα όπλα δεν μπορούν να τα αγοράζουμε μόνο για 1 ή2 πλοία .

      Εντάσσονται σε αριθμούς στις ΕΔ κάθετα νεα οπλα ή νεες εκδόσεις απο αυτά που υπάρχουν ήδη . ΠΧ τον Sylver A50 και το Α70 τα θέλουμε γιατί θα ενταχθουν οι Aster 30 /NT -Scalp και οι Νέες εκδόσεις τους από δω και περα απο την στιγμή που δεν έχουμε SM-2 .To κέρδισαν οι Γάλλοι . Τον Aster15 δεν έχουμε λόγο να τον εντάξουμε από την στιγμή που στο πρόγραμμα έχουμε ESSM bl2 .Ιδεατά οι Γάλλοι πρέπει να δέσουν λύση με ESSMbl2 και Aster 30 .

      Το ίδιο ισχύει και για τα Ram και τα Phalanx … Δεν έχουμε κανένα λόγο να εντάξουμε άλλο Ciws απο την στιγμή που έχουμε κάθετα σε όλο τον στόλο αυτά τα 2 . Το πρόβλημα ειναι των Γαλλων και πρεπει να δώσουν τεχνικές λύσης σε συνεργασία με τους Αμερικάνους με λογικές τιμές .

      Δεν γινετε να πουλάει ο καθένας οτι γουστάρει και εμείς να το εντάσσουμε στο στόλο απαξιώνοντας ενα αντίστοιχο οπλο που υπάρχει ήδη …Υπάρχει προγραμματισμός και συνεχεία στα όπλα …

      1. Αυτό το καταπληκτικό πλοίο, ΔΕΝ είναι α/α που είναι η πρώτη προτεραιότητά μας.
        Όπως λέει και κάτω από μια φωτο στο άρθρο: «Για φρεγάτα γενικών καθηκόντων ο φόρτος των 32 βλημάτων είναι ικανοποιητικός». Προσοχή, ΟΧΙ πλήρης αλλά ικανοποιητικός. Και για γενικών καθηκόντων.
        Οι ελλείψεις στον οπλισμό είναι πολλές. Είναι ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ να φτιάχνεις ένα υπερσύγχρονο ψηφιακό πλοίο και να μην έχεις ΗΔΗ από μόνος σου ολοκληρώσει π.χ. RAM για να προσφέρεις και χώρο για OTO Melara που «φοράει» όλος ο πλανήτης. Και οφείλουν οι Γάλλοι να τις διορθώσουν ΑΝ θέλουν να πουλήσουν.
        Εδώ υπάρχει και το εξής παράδοξο. Ότι η Thales, φτιάχνει ένα καταπληκτικό ραντάρ που φαίνεται ότι θα πουλήσει παρα πολύ σε πολλά ναυτικά. Ακόμα και στους Αμερικανούς που τη βγάζουν με Sea Giraffe, και δεν ολοκληρώνει από μόνη της τώρα στην αρχική κατασκευή και τον ESSM.
        Επίσης οι Γάλλοι, δεν ολοκληρώνουν από μόνοι τους στο καταπληκτικό SETIS τον SM και τον ESSM και να προωθήσουν αυτόνομα το εξαιρετικό αυτό σύστημα στην αγορά σε πολλά ναυτικά, είτε στην κατασκευή, είτε σαν αναβάθμιση υπάρχοντος συστήματος. Αυτά περί Γαλλικών και Αμερικανικών τα ακούω βερεσέ. Το λογισμικό είναι μια γλώσσα παγκόσμια.
        Το ότι οι Γάλλοι σχεδιάζουν πλοία που συνοδεύουν το Αεροπλανοφόρο τους, ΔΕΝ με νοιάζει ΚΑΘΟΛΟΥ. Γιατί εμείς ΔΕΝ παίρνουμε και το Αεροπλανοφόρο.
        Εκτός και περιμένουμε κάτι άλλο από αλλού στο εγγύς μέλλον για α/α.
        Κατά τα άλλα, το πλοίο αυτό σαφώς και θα αυξήσει κατά πολύ τις δυνατότητες του Π.Ν. και μακάρι να το πάρουμε
        Αυτό λοιπόν είναι το ικανότερο σύγχρονο πλοίο για να αντικαταστήσει τις S.
        Όλα τα άλλα να είχαμε να λέγαμε.

        1. Ειναι όντως η Α/Α αμυνα η προτεραιότητα του ΠΝ πλεον ή μήπως τα παρα πολλα συγχρονα υποβρύχια των Τούρκων εναντίων των οποίων Μπελαρα με τα Ρομεο ειναι ο δυνατοτερος συνδυασμός παγκοσμιως;

          1. Αν παίρνουμε τις Bel για το συνδυασμό αυτό, έχουμε κάνει μια άριστη επιλογή.
            Όσο για τα κόστη ΔΕΝ με ενδιαφέρουν. Υπάρχουν υπέρ ….υπερπλεονάσματα πλέον, υπάρχουν ένα σωρό χρήματα που δίδονται σαν αναδρομικά και παροχές, η οικονομία όσο και νάναι πάει προς το καλύτερο και εγώ (όχι σαν δημόσιος υπάλληλος) πληρώνω τα μαλιοκέφαλά μου για ένα σωρό αιτίες. Όχι ότι θέλω να σπαταλώνται χρήματα. Αλλά αν είναι να λαμβάνουμε top συστήματα (έστω και τώρα, εάν δεν είναι αργά), δεν είναι πεταμένα τα χρήματα (αρκεί να μην υπερκοστολογούνται πλέον όπως άλλα χρόνια). Ότι στερούμεθα σε αριθμούς, καλό είναι να το ισοσκελίζουμε με ποιότητα.

        2. Οι belharra ειναι μικρες φρεγατες…
          Δεν υπαρχει χωρος για περισσοτερα κελια.
          Συμφωνω μαζι σου οτι ο οπλισμος δεν ειναι επαρκης…
          Εχουν αλλα στοιχεια ομως…που τα καθιστουν εκ των κορυφαιων στον κοσμο.
          Προσωπικη μου γνωμη ειναι 2 belharra + 2 fremm αργοτερα.

  1. Λυπάμαι κύριοι αλλά το άρθρο σας έχει ως σκοπό την παραπληροφόρηση του κόσμου.
    Το ραντάρ SEA FIRE 500 ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να δει τα F35 η τα TFX σε απόσταση μεγαλύτερη των 35-40 χλμ.
    Η φρεγάτα είναι πανάκριβη και υποεξοπλισμένη και ως εκ τούτου είναι μια εξαιρετικά κακή επιλογή η οποία θα καταστρέψει στην κυριολεξία το πολεμικό μας ναυτικό το οποίο θα κληθεί να αντιμετωπίσει τις τούρκικες φρεγάτες των 64(!) κελιών mk41 ανά πλοίο, σμήνη από drones τα οποία με κάποιο μαγικό τρόπο θα πρέπει να τα αντιμετωπίσει με πυραύλους των 2- 3,5 εκατομμυρίων καθώς και stealth αεροσκάφη τα οποία όπως προανέφερα δεν θα μπορεί να τα δει και ουσιαστικά θα παριστάνει τον στόχο.

    Για δοκιμάστε μια σύγκριση με τις Δανικές φρεγάτες Iver Huitfeldt η τις ολλανδικές De Zeven Provincien κύριοι…

    1. Σα να λεμε οτι το F35 των 4 βλημάτων θα αντιμετωπίσει το F15 των 12 βληματων παραβλέποντας ολες τις αλλες παραμέτρους φιλε Κώστα?

    2. Στο άρθρο γράφετε πως το sea fire μπορεί να ανιχνεύσει στόχους μεγέθους f16 σε 500km

      Με βάση αυτό και λαμβάνοντας πως η akitna εντοπισμού είναι ανάλογη της 4ηs ρίζας του RCS μπορεί να εκτιμήσουμε την απόσταση εντοπισμού τουF35:

      https://www.radartutorial.eu/01.basics/The%20Radar%20Range%20Equation.en.html
      https://www.armyvoice.gr/wp-content/uploads/2018/07/zikidis.pdf

      F16 RCS = 1.2m2
      F35 RCS =0.01m2

      R = 500 *(0.01/1.2)^0.25 = 150 km

      Στα χαρτιά το sea fire είναι super!!

      Το θέμα είναι πως είναι υποεξοπλισμενο!!

      Εάν δεχτούνε με λιγότερα από 32 aster και RAM θα μιλάμε για ΤΟ φιάσκο!!

      1. Για κανε τους ίδιους υπολογισμούς και για το Heracles των 250 χλμ και θα καταλάβεις την διαφορά … Οσο για την Formotable έχει και Aster-15 πάνω … Προφανώς τους Aster-30 τους εκμεταλλεύεται στο μέγιστο βεληνεκές σε πολύ λιγότερες περιπτώσεις απο οτι ενα SeaFire …Για αυτό το λογο και οι Γαλλοι στις 2 τελευταίες Fremm έχουν βαλει ένα ποιο ενισχυμένο Heracles για να μπορει να εκμεταλλευτεί ποιο αξιοπρεπώς τους Aster-30 … Το Heracles εχει τις ιδιες επιδοσεις με ενα Smart-s .

        Επίσης το Sea fire κάνει πολυ ποιο σταθερη και ενδελεχής ιχνηλατηση,καθοδηγηση απο οτι ενα Heracles, Μπορεί να εκμεταλλευτεί πυραυλους με μεγαλύτερες ακτινες οπως ο ASTER NT,και πολυ σημαντικό μπορει δει και να υπολογίσει τροχιά βαλλιστικού πυραύλους.

        Με απλα λογια ο Aster-30 για ενα Heracles ειναι πολύς και δυσκολεύετε τις μέγιστες ακτίνες ,ενω ο Aster-30 για ενα Seafire ειναι λίγος ..Θα μπορουσε ανετα το SeaFire Να καθοδησει και Meteor στην ναυτικη εκδοση .

        1. Μα δεν διαφωνούμε πως το HERACLES (PESA)είναι μια γενιά πίσω από το SEA FIRE (AESA)

          Το πρόβλημα είναι πόσους ASTER θα φέρει το πλοίο

          Όπως έχω γράψει φοβάμαι πως θα φορτωθούμε τη γαλλική έκδοση
          με το πολύ ένα extra A50 VLS χωρίς CIWS !!!

          Αυτό δεν δικαιολογείται σε καμια περίπτωση!!

  2. Τα 32 κελιά μου φαίνονται πολύ λίγα.
    Ειδικά αν η διαμόρφωση είναι 12 Aster 30 + 12 Aster 15 + 8 Scalp Naval.
    Πολύ λίγα.
    Σε περίοδο κρίσης και με το γνωστό κορεσμό απειλών που θα υπάρχει 12 Aster 30 + 12 Aster 15 είναι ανεπαρκής.

    Θα προτιμούσα μια έκδοση με επιμήκυνση της Belharra με ελάχιστο φόρτο 24 Aster 30 + 24 Aster 15 + 8 ή και 16 Scalp Naval ακόμα και και αν μας στοίχιζε παραπάνω 100 – 150 εκατ. ευρώ ανά φρεγάτα.

    Βέβαια αυτά παθαίνει κανείς όταν δεν κάνει διεθνή διαγωνισμό και αντί να έχει αυτός τον πρώτο λόγο στα θέλω του τον έχουν οι άλλοι.

    Η φρεγάτα Belharra είναι πράγματι μια σύγχρονη φρεγάτα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας (στα χαρτιά) αλλά υστερεί σε κελιά πυραύλων.
    Για τους Γάλλους δεν είναι πρόβλημα γιατί έχουν τα Horizon και της Freem να τα υποστηρίξουν εμείς πάλι δεν διαθέτουμε τίποτα από όλα αυτά οπότε η λύση δεν είναι ικανοποιητική.

    Με δύο Belharra της S ακόμα και εκσυγχρονισμένες Meko και κάποιες ίσως κορβέτες δεν καλύπτονται οι ανάγκες μας πιστεύω ούτε έχουμε αξιόπιστη αποτροπή και κυρίως παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο που στο άμεσο μέλλον εκεί θα παίζεται το παιχνίδι.

    Το ιδανικό σενάριο κατά τη γνώμη μου θα ήταν διεθνή διαγωνισμός και να περιμένουμε και της εξελίξεις με τη νέα φρεγάτα των Αμερικανών την FFGX.

    Παρόλα αυτά αν το Πολεμικό Ναυτικό κρίνει πως οι Belharra καλύπτουν τις ανάγκες και με τις κατάλληλες τροποποιήσεις τότε το ιδανικό σενάριο θα ήταν 2+2 Belharra 2+2 FFGX και ταυτόχρονα να ζητήσουμε και στα πλαίσια της νέας συμφωνίας με τους Αμερικάνους για Σούδα – βάσεις ανταλλάγματα οπλικών συστημάτων μεταξύ των άλλων δύο Arleigh Burke ή σε περίπτωση που αυτό δεν είναι δυνατόν δύο Ticonderoga.

    Το 2020 το Αμερικάνικο ναυτικό αποσύρει 6 Ticonderoga.

    Έχει γίνει κάποια κρούση από πλευράς μας και στα πλαίσια της νέας συμφωνίας ή θα χαθεί και αυτή η ευκαιρία;

    Μέχρι στιγμής χειροπιαστά ανταλλάγματα για τη νέα συμφωνία για Σούδα – βάσεις δεν έχουμε δει εκτός από παχιά λόγια και ουσία μηδέν.

    Θυμίζω πως αρχές της δεκαετίας του 1990 ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης για την τότε συμφωνία του που αφορούσε μόνο τη Σούδα έλαβε τα εξής ανταλλάγματα μεταξύ των άλλων από τους Αμερικάνους.

    4 αντιτορπιλικά ADAMS

    60 αεροσκάφη βομβαρδιστικά A7 Corsair

    30 αεροσκάφη πολλαπλού ρόλου F4E

    Αρκετές εκατοντάδες αρμάτων M60 -M48

    Τροχαίο υλικό και διάφορα πυρομαχικά.

    Επαναλαμβάνω τα ανταλλάγματα αυτά δόθηκαν τότε μόνο για τη συμφωνία για Σούδα εν αντιθέσει με την τωρινή συμφωνία που αφορά τη Σούδα και βάσεις σε ολόκληρη την επικράτεια.

    Και μέχρι στιγμής τα ανταλλάγματα και η δήθεν πετυχημένη συμφωνία είναι αέρας κοπανιστός και παχιά λόγια.

    Άρα επιμένω πως στα πλαίσια και της νέας συμφωνίας πρέπει να ζητηθούν επιτακτικά από την κυβέρνηση την παραχώρηση από τους Αμερικάνους είτε 2-3 Arleigh Burke είτε Ticonderoga.

    Γιατί επιμένω τόσο πολύ στα Arleigh Burke ή Ticonderoga.

    (Καταρχήν θεωρώ μεγάλο λάθος τη μη αποδοχή τον Kidd τεράστια χαμένη ευκαιρία και δεν ήταν η μόνη)

    Τόσο τα AB όσο και τα Tico διαθέτουν τεράστια ισχύ πυρός σύστημα Aegis πανίσχυρο και είναι τα μόνα που θα μας επιτρέψουν να έχουμε αξιόπιστη παρουσία και ισχύ τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο.

    Οπότε θεωρώ με 2+2 Belharra (βελτιωμένες όσο το δυνατόν περισσότερο και όχι Γαλλική διαμόρφωση) 2+2 FFGX με ναυπήγηση σε δικά μας ναυπηγεία με 2-3 Arleigh Burke ή Tico και ένα σοβαρό εκσυγχρονισμό των Meko είμαστε απόλυτα καλυμμένη σε μονάδες επιφανείας για πολλές δεκαετίες.

    Από το συλλογισμό μου λείπουν οι κορβέτες ακόμα και οι υποτιθέμενες Gowind τον HAE που δείχνουν να είναι από εκτόπισμα κοντά στις δικές μας φρεγάτες (2,700 τόνους η Gowind 3,200 τόνους η Meko) και σε οπλισμό 32 ESSM μεταξύ των άλλων δεν το λες και λίγο.

    Από την άλλη όμως πιστεύω πως οι απειλές αλλάζουν γίνονται πιο περίπλοκες σε σχέση με το παρελθόν (επιθέσεις κορεσμού) και δεν νομίζω πως θα μας κάλυπταν ως αντικαταστάτες των φρεγατών S.

    Δεν είναι μόνο το πόσους πυραύλους μπορεί να φέρει μια κορβέτα αλλά και τα ηλεκτρονικά συστήματα που έχει και το εκτόπισμα ώστε να μπορεί να είναι πλήρως επιχειρησιακή ακόμα και σε πολλά μποφόρ.

    Εξάλλου για το περιβάλλον του Αιγαίου (με τα πλεονεκτήματα της κλειστής θάλασσας) έχουμε της πυραυλακάτους που μπορούν να κάνουν αυτή τη δουλειά με κλάσμα του κόστους αγοράς.

    Κόστος μιας Super Vita 150 εκατ, ευρώ περίπου κόστος μαι κορβέτας από 300 εκατ. ευρώ μέχρι και τα 400.

    Σε αυτά τα χρήματα μιας κορβέτας (300-400 εκατ. ευρώ) αγοράζουμε την Δανέζικη φρεγάτα με κόστος 350 εκατ, δολάρια ανά πλοίο χωρίς τα όπλα!

    Άρα ένα καλό σενάριο πάλι θα ήταν 2+2 Belhara (βελτιωμένη έκδοση) ανοιχτός διαγωνισμός για άλλες 2+2 φρεγάτες με διεκδικητές την FFGX είτε την Δανέζικη φρεγάτα με κόστος 350 εκατ. δολάρια ανά πλοίο (χωρίς τα όπλα) σύμφωνα με τον διαγωνισμό της Ινδονησίας στον οποίο συμμετέχει και κατέθεσε προσφορά για δύο πλοία 700 εκατ. δολάρια για δύο πλοία χωρίς τα όπλα.

    Άρα ποιος ο λόγος να πάμε σε αγορά κορβετών για αντικατάσταση των 9 S όταν με το ίδιο κόστος αγοράζεις τη Δανέζικη φρεγάτα με εκτόπισμα 6,000 τόνων 32 κελιά για SM2 και 24 ESSM!!

    Ταχύτητα 30 κόμβους χώρους άπειρους ακόμα και για 16 πυραύλους κατά πλοίων για δύο CIWS ή RAM πυροβόλο 127 χιλιοστών αλλά και πολλές δυνατότητες μελλοντικών αναβαθμίσεων.

    Αν ήταν στο χέρι μου δεν θα έπαιρνα καν Belharra θα έκανα ένα μακροχρόνιο σχεδιασμό με ανοιχτό διαγωνισμό για 6-8 Δανέζικες φρεγάτες με κατασκευή σε δικά μας ναυπηγεία εκσυγχρονισμό τον Meko και θα ζητούσα επιτακτικά 2-3 Arleigh Burke είτε Ticonderoga στα πλαίσια της νέας συμφωνίας και όλα μια χαρά.

    Τώρα πάμε σε σαλαμοποίηση αγοράς δύο Belharra και βλέπουμε με κατασκευή σε Γαλλικά ναυπηγεία και με τους Γάλλους να έχουν το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις στο θέμα με την υποτιθέμενη Ελληνική διαμόρφωση.

    ΥΣ Περιμένουμε με αγωνία ένα εμπεριστατωμένο άρθρο από τον κύριο Γιάννη Νικήτα και την εξαιρετική ομάδα του DR για τα υποτιθέμενα ανταλλάγματα οπλικών συστημάτων μεταξύ αυτών αν υπάρχει και διάθεση να μας παραχωρήσουν Arleigh Burke ή αν έχουν γίνει ενέργειες από τη δική μας πλευρά για τα 6 Ticonderoga που θα αποσυρθούν το 2020 στα πλαίσια της νέας συμφωνίας με τους Αμερικάνους.

    1. Κατά αρχήν, οι Αμερικανοί ΔΕΝ δίνουν AB γιατί οι οροφές τους είναι υψηλές και δεν καλύπτονται επαρκώς από τα υπάρχοντα πλοία.
      Κατά δεύτερον, προχώρησαν στην απόφαση να διατηρήσουν τις Tico μέχρι να τελειώσουν το θέμα επιλογής νεας φρεγατας. Συνεπώς, από πλοία ας μην περιμένουμε τους Αμερικανούς γιατί απλά δεν τους περισσεύει τιποτα.
      Αυτά κάθεται και τα γράφει οποιος δεν έχει ενημέρωση από διεθνή ειδησεογραφια.
      Έχω κουραστεί να διαβάζω τον κάθε ειδήμων του πληκτρολογίου ο οποίος προσπαθεί να μας πείσει για τις γνώσεις του ενώ στην πραγματικότητα δεν ξέρει τί του γίνεται, δυστυχώς !

      1. @Μιχάλης
        Ti εννοείτε οτι τα Kidd ήταν μια χαμένη ευκαιρία?
        Το γράφει και το άρθρο και διαφωνω κάθετα…
        Μια και αναφέρεσαι στο ’90 ξεχνάς πόσο τα δίναν σε μας και πόσο στην Ταιβάν οι «φίλοι» μας Αμερικάνοι…
        Τα τίκο μετά το 2025 αποσύρονται… Τι ακριβώς θα κάνουμε με 40χρονα πλοία?
        Θα τα έχουμε μέχρι να γίνουν 55? Με τι κόστος χρήσης? Τα μισά απο τα συστήματα-οπλα δεν τα αποδεσμεύουν… Τυχαίο που καμιά άλλη χώρα δεν εχει αγοράσει τικο και μπερκ?
        Με αυτή τη λογική γιατί δεν αναβαθμίζουμε τις S?

        1. Αν είχαμε πάρει τότε τα Kidd έστω και χωρίς SM2 στην αρχή το βέβαιο είναι πως λίγο αργότερα θα μας τα είχαν αποδεσμεύσει όπως και έγινε.

          Σήμερα φαντάζεσαι τη ισχύ πυρός θα είχαμε με τα Kidd και φυσικά παρουσία και στην Ανατολική Μεσόγειο.

          Να σου πω την αλήθεια τον Ελληνικό Τύπο και της διαρροές δεν της πολύ εμπιστεύομαι.

          Όταν θέλουν να κάψουν μια αγορά οι πολιτικοί αρχίζουν της διαρροές στα φιλικά τους φερέφωνα για να δημιουργήσουν εντυπώσεις και να το διαχειριστούν επικοινωνιακά.

          Το πιθανότερο είναι η προσφορά για τα Kidd να μην είχε καμία σχέση με αυτά που διαβάσαμε.

          Ακριβώς το ίδιο είχε συμβεί και με την προσφορά των Αμερικανών για τα 400 Abrams.

          Οι εδώ φωστήρες τότε αύξησαν το κόστος τεχνικά (βάζοντας μέσα και το συνολικό κόστος κύκλου ζωής) για να διαχειριστούν το θέμα επικοινωνιακά μιας που η Μέρκελ τους είχε τραβήξει το αυτί και αντέδρασε στην αγορά τους.

          Άρα μην πολύ πιστεύεις τις διαρροές.

          Οι δικές μου πληροφορίες από ξένο τύπο και δηλώσεις Αμερικανών είναι πως αντί 2020 μπορεί η απόσυρση τον Tico να ξεκινήσει το 2021 όλα είναι υπό συζήτηση.

          Οι χώρες που δεν θέλουν AB ή Tico δεν έχουν της δικές μας ανάγκες ούτε και έχουν οικονομικό πρόβλημα για αυτό και ναυπηγούν δικά τους πλοία βλέπε Ισπανία Αυστραλία Ιταλία Γαλλία Αγγλία κτλ.

        2. @Μιχάλης
          «λίγο αργότερα θα μας τα είχαν αποδεσμεύσει όπως και έγινε.»
          Πότε ακριβώς έχει γίνει αυτο?
          11 εκ λιγότερα η Ταιβάν πήρε το ίδιο πακέτο με εμάς + 148 SM-2 BLOCK IIIA του κουτιού…
          Σήμερα θα ήταν 40 χρονών… Ti ακριβώς παρουσία θα είχαν?
          Ξεχνάμε τι τραβήξαμε με τα knox και τα adams?
          Ποιός μίλησε για Ελληνικό τύπο?

          Τι ακριβώς έγινε με τα Abrams? Ποσο τα πήραν οι μαροκινοί? Οι Αραβες? Οι αιγύπτιοι?
          Τι τζάμπα από την έρημο χωρίς υποστήριξη και αναβάθμιση?
          Ανταλλακτικά, ειδικά εργαλεία, εκπαίδευση προσωπικού, ανάπτυξη εργοστασιακής υποδομής σε προσωπικό – εγκαταστάσεις και μηχανήματα καθώς και μεταφορά και άδεια χρήσης της απαραίτητης τεχνογνωσίας?
          Τζάμπα και αυτά?
          Πυρομαχικά για 400(!!!) άρματα? το ίδιο τσίρκο με τα Λεο?

          Το τι διαβάζει ο καθένας και το τι πιστεύει είναι δικαίωμα του (its a free country άλλωστε)…
          Κοιτάξτε αγαπητέ… Είμαι ανεκτικός άνθρωπος και δεν μπορώ να κατακρίνω με τι είδους έντυπο-ηλεκτρονικό τυπο την «βρίσκει» ο καθένας…

    2. Οι πύραυλοι φαίνεται να είναι λιγότεροι από ότι σε κάποια πλοία AAW του ανταγωνισμού !!!! Κατά τα άλλα έχει όλα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά σε αισθητήρες και ηλεκτρονικά ενός πλοίου ΑΑW ,AsuW,ASW σε πολύ μεγάλο βαθμό … ΠΧ σε AsuW ειναι πλήρες ,σε AAW λείπουν μερικοί πύραυλοι ως φόρτο αναχωρηγίας όπως είπα ,και ως ASW λείπουν 127αρη με volcano αλλά έχει στρατηγικό όπλο πάνω . Αυτό που υπάρχει σε υπερθετικό βαθμό εδω μέσα είναι η γκρίνια μερικών .Παμε να παραγγειλουμε 2 νεα burke να ησυχάσουμε απο την γρινια σας ,αλλά ο εχτρα λογαριασμός θα έρθει με μπιλιετάκι της εφορίας στα σπίτια μας . Θα θέλουμε ολα τέλεια με έκπτωση 80% .

      1. Νομίζω ότι το όλο θέμα δεν είναι αυτή καθ’ εαυτή η Bel. Είναι η θέληση μας να προμηθευτούμε αυτό το πλοίο σαν α/α και μάλιστα χωρίς οι Γάλλοι να έχουν κάνει οι ίδιοι κάποιες απαραίτητες τροποποιήσεις.
        Εάν γινόταν λόγος για Bel προς αντικατάσταση των S, θα ήταν έως και τρελός αν κάποιος διαφωνούσε.
        Και επίσης υπάρχει και ένα άλλο θέμα. Με δεδομένο ότι στην Euronaval, παρουσιάστηκε η Fremm με Sea Fire και με δεδομένο, όπως λέει και το άρθρο, είχαμε συμφωνήσει για 32 + 24 Mica πυραύλους και με δεδομένο ότι η Fremm διαθέτει και SETIS και Paseo και Captas 4 και πρόσθετα αν θέλουμε Canto και ότι άλλο θέλουμε (λόγω χώρου), γιατί να προτιμήσουμε Bel για α/α και όχι Fremm? Υπενθυμίζω ότι πλέον, κατόπιν των Γαλλικών και Ιταλικών ναυπηγήσεων, το κόστος της Fremm, έχει πέσει έως και κάτω από 400 εκ. (άντε με S F, RAM, Phalanx και το νέο σύστημα ηλ. πολέμου της Bel να πάει στα 500 εκ.).
        Δεν είναι ένα θέμα αυτό? Ξέρω γω?

        1. Shadowfax, και εγώ έτσι πίστευα αλλά υπάρχει πριν ένα περίπου χρόνο άρθρο εδώ (όχι ειδικό, αλλά αναφορά μέσα σε άρθρο) νομίζω (ή στην Πτήση?). Αν έχω χρόνο, αύριο θα το ψάξω. Πάντως το Maroco πλήρωσε 470 εκ. (χωρίς τον Silver 70 για Scalp νομίζω). Νομίζω επίσης ότι μετά από κάποιο αριθμό πλοίων (αν δεν κάνω λάθος 8) το πλοίο θα ήταν φθηνότερο γιατί θα είχαν πληρωθεί αν όχι όλα τα περισσότερα κόστη R & D.

        2. Sea fire 500 σε Fremm ηταν Μακετα, δεν υπήρξε σχεδιασμός … Η Fremm εχει πανω ρανταρ τεχνολογιας 2000 .Ειναι ουσιαστικα ενα Smart-s σε μεγάλο πλοίο, δεν το εμπιστεύονται να καθοδηγεί Aster 30 λόγο μικρής ανάλυσης του στόχου και συνέχειας δεδομένων … Μιλάμε για μεγάλη διαφορά σε δυνατότητες ρανταρ μεταξύ Heracles και Sea fire … ακόμα και το kronos των ιταλικων Fremm δεν ειναι GaN ,Είναι GaAs . Επίσης οι Fremm HΝ δεν ηταν καθόλου φθηνές ,στο τελος ειχε ακουστει τιμη 900εκ ευρα για καθε μια ,οπότε ο βενιζελος εκανε την παλαβή και ειπε δημόσια ότι θα περιμένουμε την FDI … εποχές Γιωργακη … Επίσης όταν βγαίνει η νέα γενιάς ραντάρ δεν αγοράζεις την προηγούμενη ως καινούργια !!!! Η ποιο φθηνη Fremm ηταν νομιζω του Μαροκου 470εκ με 16 Aster 15 πάνω … Εχουν χώρο για να παίζουν ποδόσφαιρο διπλα στους πυραυλους …

          1. Aγαπητέ gdmast το θέμα δεν είναι να βρείς πόσο πουλήθηκε η φθηνότερη Fremm αλλά τι διαμόρφωση μιλάμε…
            16 αστερ15 σε Silver43?… Sonar?
            https://twitter.com/d__mitch/status/843543859741245440
            Σου κάνει? Την παίρνεις… Δεν σου κάνει? Τι να τα κάνω τα 470εκ (ευρω μην ξεχνιωμαστε)…
            Μια χαρά τα λέει πάνω κάτω και ο Διγενής παραπάνω…

          2. Δεν ισχύει αυτό που γραφεις!!!

            Οι FREMM έχουν HERACLES Καμια σχέση με το smart-s!

            https://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/1830-smart-s-mk2-radar-brings-improved-capabilities-to-french-navy-anti-aircraft-frigates.html

            πράγματι είναι παλιότερης τεχνολογίας(PESA vs AESA) αλλα πάλι έχει εντυπωσιακές επιδόσεις!!

            Μπορεί να κατευθύνει 16 πυράuλους ταυτόχρονα όσους και το SEA FIRE
            Υστερεί σε εμβέλεια(250KM VS 500?)
            https://en.wikipedia.org/wiki/Herakles_(radar)

            Μια Χαρά μπορεί να κατευθύνει ASTER 30

            Ρωτα τους σιγκαπουριανούς!
            https://en.wikipedia.org/wiki/Formidable-class_frigate

          3. Φυσικά και αντιλαμβάνομαι τι λες, όπως άλλωστε και τον Shadowfax. Αν και δεν είναι παράξενο να δεις S.F. σε Fremm, με μικροτροποποίηση όπως λέει και άρθρο σε άλλο ιστόποτο.
            Φυσικά και αντιλαμβάνομαι ότι η τιμή σε ένα πλοίο επηρεάζεται αρκετά από το τι «φοράει». Λίγο πολύ είναι γνωστά και τα κόστη των όπλων και των ciws και των Silver, όχι όμως ακόμα του S.F., του Setis και του Paseo (ή εγώ δεν τα έχω βρει ακόμα).
            Απλά η επιπλέον σκέψη μου ήταν, ότι εάν όντως έχει πέσει η τιμή της Fremm, γιατί να μην την προτιμήσουμε για α/α πλοίο έναντι της Bel, πληρώνοντας μόνο κάποιες διαφορές στο βασικό εξοπλισμό, αλλά με τα κελιά που έχουμε ήδη από έτη συμφωνήσει με τους Γάλλους και μας καλύπτουν περισσότερο? Τίποτα παραπάνω, χωρίς να υποστηρίζω ότι ντε και καλά πρέπει έτσι να γίνει.

        3. Εδώ είχα βρει, αλλά και ένα άλλο αναλυτικότερα και νεότερο, αλλά πρέπει και αυτό να το ψάξω. Βέβαια αναφέρω δημοσιεύματα έτσι? Δηλαδή, επαφίεμαι στις γνώσεις ή τις πληροφορίες του συντάκτη. https://www.kathimerini.gr/961496/article/epikairothta/politikh/to-xroniko-ths-kataras-twn-gallikwn-fregatwn-fremm

    3. «Θα προτιμούσα μια έκδοση με επιμήκυνση της Belharra με ελάχιστο φόρτο 24 Aster 30 + 24 Aster»
      Λέγεται horizon και κάνει 1 δις χώρις όπλα….
      «2-3 Arleigh Burke»
      τσάμπα????? επείδή είμαστε καλα παιδιά???? ή περιμένεις ότι θα τα πάρουμε με 200-300 μυρια το καθένα..????

      «Σε αυτά τα χρήματα μιας κορβέτας (300-400 εκατ. ευρώ) αγοράζουμε την Δανέζικη φρεγάτα με κόστος 350 εκατ, δολάρια ανά πλοίο χωρίς τα όπλα»
      Danes may be undercounting their costs by about $50 million, since some of the frigates’ weaponry was recycled from older ships going out of service.
      With a new radar and other upgrades, “the ship would likely cost around $700-900 million, which would be similar to the (Franco-Italian) FREMM, an upgraded LCS, and the (Spanish) F-105,” said Bryan Clark, a former top aide to the Chief of Naval Operations.
      https://breakingdefense.com/2017/07/danes-tout-340m-stanflex-frigate-for-us-navy-but-whats-real-cost/
      Σταματήστε την καραμέλα με τις iver….

      Διαγωνισμό χωρίς λεφτά και με εναρξη αποπληρωμής μετά από 3 χρόνια δεν έκανε κανείς!!!!!!! Πόσες φορές θα το πούμε…

      1. Που είδες πως θα αρχίσουμε να τις ξεπληρώνουμε μετά από 3 χρονια?

        Για γράψε μας!!!

        Που είδες το χρηματοδοτικό πακέτο των Γάλλων?

        Για γραψες μας!!

        Μήπως νομίζεις πως θα μας τις χαρίσουν η θα μας επιδοτήσουν ένα μέρος του κόστους?

        Ακόμα δεν έχει βγει τίποτα συγκεκριμένο!

        Εάν ήμασταν σοβαρό κράτος θα είχαμε κάνει διαγωνισμό και θα ζητάγαμε από τους συμετεσχοντες να προσφέρουν και χρηματοδοτικό πακέτο!!

        Φτάνει πια αυτή η γαλλική καραμέλα!!!

        1. Δε θα μας χαρίσουν τίποτα ούτε είδα το χρηματικό πακέτο ΟΠΩΣ ΔΕ ΤΟ ΕΙΔΕΣ ΚΑΙ ΕΣΥ.!!!
          Δεν είδες ΟΥΤΕ το οικονομικό πακέτο ΟΥΤΕ τον εξοπλισμό… αλλά φαγωθήκατε με την γαλλική υποεξοπλισμένη έκδοση και με τα κόστη!!!!
          Ενοείται πως θα βγούν πιο ακριβα τα πλοία!!!
          Τι ίδιο θα πληρώσεις όταν πας με τα «τουβλα» στα χέρια και το ίδιο όταν παρακαλέσεις για πίστωση και ευκολίες???
          Οι γάλλοι ξέρουν ότι δεν μπορούμε να εμφανίσουμε αγορές όπλων άρα θα τα προσαρμόσουν έτσι ωστε να μπούμε στο πρόγραμμα με γαλλικά FMS όπως με τα f16…

          Δε μας είπατε οι δανοί και σουηδοί που είναι να κατεβάσουν πρόταση… ή θέλουν ιδιαιτερη πρόσκληση???? γιατί οι αμερικάνοι μια χαρά χώνονται και λένε να περιμένουμε τον δικό τους διαγωνισμό…

          https://www.ptisidiastima.com/france-fms/

        2. Καποιον μου θυμηζεις εσυ !!! Πανε λοιπον στου Αμερικανους ,πες τους οτι θελουμε FMS αλλά θα βαλεις πανω Γαλλικα exocet … θα γελασει και ο καθε πικραμενος !!! Σε παρακαλω μην διανοηθεις να κανεις ποτέ διαπραγματευση για τις ΕΔ ….

      2. 700-900 εκ$ δηλαδή 630- 810εκ ευρώ (μην ξεχνιώμαστε) είναι η εκτίμηση ενός «former top aide to the Chief of Naval Operations» ΑΝ το πλοίο το φορτωναν με Αμερικανικά συστήματα… AEGIS δηλαδη… Άλλο πλοίο δηλαδή…

      3. Η Ελλάδα εδώ και χρόνια έχει ζητήσει την παραχώρηση δύο Arleigh Burke και οι Αμερικάνοι δεν είπαν ούτε ναι ούτε όχι αφήνοντας να εννοηθεί πως εξετάζουν το αίτημα.

        Στα πλαίσια της νέας συμφωνίας για Σούδα – βάσεις και λόγω της ευνοικής συγκυρίας μπορεί να ξανά τεθεί το θέμα επιτακτικά.

        Υπάρχει και η λύση των Ticonderoga που θα αποσυρθούν.

        Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν για απόσυρση 6 Tico σταδιακά από το 2020 και μετά τώρα ο σχεδιασμός είναι ότι μπορεί να ξεκινήσει από το 2021 όλα είναι ανοιχτά.

        Και δύο Ticonderoga θα μπορούσαν να μας καλύψουν για Ανατολική Μεσόγειο ειδικά αλλά και Αιγαίο.

        Πάμε στα υπόλοιπα

        Για τη Δανέζικη φρεγάτα που συμμετέχει στον διεθνή διαγωνισμό της Ινδονησίας για δύο φρεγάτες η προσφορά της είναι 700+ εκατ. δολάρια χωρίς όπλα.

        Για δύο φρεγάτες όχι για τη μία Belharra που θα πληρώσουμε εμείς χωρίς όπλα!

        (Υπολόγισε ισοτιμία ευρώ – δολαρίου)

        Κάνοντας διεθνή διαγωνισμό (όπως όλα τα σοβαρά κράτη και όχι μπανανίες) για 6-8 φρεγάτες συμπιέζεις το κόστος και καλύπτεις τα θέλω σου καλύτερα.

        Στη δική μας περίπτωση το κόστος κάθε Δανέζικης φρεγάτας μπορεί να μειωθεί κι άλλο μέσα από ένα διεθνή διαγωνισμό και με την αγορά 6-8 φρεγατών.

        Άλλος τρόπος για μείωση του κόστους είναι να μεταφερθούν οπλικά συστήματα των 9 S μετά από εκσυγχρονισμό στις νέες φρεγάτες το έχει κάνει ήδη η Δανία που δεν χρεοκόπησε.

        Η υποτιθέμενη χρηματοδότηση της Γαλλίας δεν είναι δώρο αλλά δάνειο.

        Σαν αυτά τα δάνεια που έπαιρνε το πολιτικό σύστημα διαχρονικά μέχρι που χρεοκόπησαν τη χώρα.

        Χρήματα για να χρηματοδοτήσουν ένα ναυπηγικό πρόγραμμα του πολεμικού Ναυτικού αλλά και γενικότερα των Ενόπλων Δυνάμεων υπάρχουν το πολιτικό προσωπικό δεν θέλει να τα πάρει γιατί έχει άλλες προτεραιότητες.

        Κομματικό κράτος διορισμούς ημετέρων πάταξη φοροδιαφυγής και διαφθοράς και το να υπηρετούν ντόπια συμφέροντα.

        Όλα τα παραπάνω είναι εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ και σε μερικές περιπτώσεις και αρκετά δισεκατομμύρια.

        Είδες πόσο εύκολο είναι να βρεθούν χρήματα;

        Μετά κάνεις μια ενημέρωση στο λαό σου και στην επιχειρηματική ελίτ για την αναγκαιότητα ενός εξοπλιστικού προγράμματος και πως πρέπει να βάλουν το χέρι στη τσέπη όλοι τους ο καθένας ανάλογα με τη δυνατότητα του.

        Την ίδια στιγμή το πολιτικό προσωπικό για να δώσουν το καλό παράδειγμα παίρνουν μέρος του μισθού τους και το καταθέτουν σε ένα ταμείο υπέρ της Άμυνας.

        Είδες πόσο εύκολο είναι αρκεί να υπάρχει πολιτική βούληση.

        Προαιρετικά μπορεί να μπει ένας φόρος σε τσιγάρα ποτά τυχερά παιχνίδια είδη πολυτελείας για την χρηματοδότηση ενός εξοπλιστικού προγράμματος.

        Χρήματα λοιπόν υπάρχουν πολιτική βούληση δεν υπάρχει είτε το πολιτικό προσωπικό έχει άλλες προτεραιότητες.

    4. Πραγματι ο Κούλης ειναι πολύ κατωτερος του αείμνηστου πατερα του. Ο Ψηλος απεσπασε μεγαλες ποσοτητες αξιολογου στρατιωτικου εξοπλισμου, ο Κούλης κατι φιλικα χτυπηματα στην πλατη απο τον Πόμπεο.

      Ωστε υπαερχουν λοιπον αξιολογες λυσεις πολυ φθηνοτερες απο τις πανακριβες Μπελχαρες. Να γιατι γινεται προσπαθεια να προχωρησει η δουλεια με απευθειας αναθεση.

      Αλλα ας ειμαστε αισιοδοξοι. Λεφτα ο Κούλης δεν εχει, και ο μεσιέ Μακρόν θα δυσκολευτει πολυ να του εξασφαλισει «χρηματοδοτηση» (=δανειο) οποτε το πιθανοτερο ειναι οτι το πραγμα θα ναυαγησει.

      1. Σκέψου ότι τα όλα αυτά τα ανταλλάγματα σε οπλικά συστήματα ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης τα είχε πάρει από την τότε συμφωνία μόνο για τη Σούδα.

        Εν αντιθέσει με τη νέα συμφωνία της κυβέρνησης που εκτός από τη Σούδα περιλαμβάνει και βάσεις σε ολόκληρη την επικράτεια.

        Και ανταλλάγματα οπλικών συστημάτων μηδέν.

  3. Τα πλοία είναι ικανότατα αν έρθουν στα μέτρα μας, όμως θα απορφανίσουν μεγάλο τμήμα του προϋπολογισμού των ΕΔ, μονο καλό δεν το λες.
    Προσωπικά για ταφόπλακα στο ΠΝ βλέπω την ιστορία, αφού θα μειωθούν οι οροφές αναγκαστικά πια.

  4. Η ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ [ΠΑΡΕΜΠΙΠΤΩΝΤΟΣ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ] ΟΤΙ ΠΡΩΤΟΝ ΑΠΟ ΔΩ Κ ΠΕΡΑ ΚΑΘΕ ΑΓΟΡΑ ΝΕΟΥ ΟΠΛΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΦΕΡΕΙ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ – ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗ ΧΩΡΑ ΠΟΥ ΠΑΡΑΓΕΤΑΙ ΤΟ ΚΑΘΕ ΟΠΛΟ ΔΗΛ. ΟΙ BELHARA ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΑΜΕΙΓΩΣ ΓΑΛΛΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΑΝΩ ΤΟΥΣ ..Ο ΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΟΣ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΑΙ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΕΜΠΑΡΓΚΟ ΑΠΟ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ ΕΙΔΙΚΑ ΗΠΑ Κ ΓΕΡΜΑΝΙΑ…ΠΟΙΑ ΑΛΛΗ ΧΩΡΑ ΕΚΤΟΣ ΓΑΛΛΙΑΣ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ?- Η ΣΟΥΗΔΙΑ .ΔΕΥΤΕΡΟΝ = Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΠΟΡΕΙ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ ΤΗΣ ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΕΙ ΑΜΕΣΑ ΤΙΣ 9 S ΝΑ ΟΔΗΓΗΘΕΙ ΣΕ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΑΓΟΡΑ ΤΩΝ ANFAC [ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΝΕΣ ΦΡΕΓΑΤΕΣ ] ΤΟ 2024-30 ΕΝΩ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΝΑ ΞΕΜΠΛΟΚΑΡΕΙ ΤΟ ΝΑΥΠΗΓΕΙΟ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ… ΚΙ ΕΠΕΙΔΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΑΛΙ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΕΚΒΙΑΣΜΟΥ Κ Η ΝΑΥΠΗΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ ΝΑ ΘΕΣΕΙ ΕΠΙ ΑΜΦΙΒΟΛΩ ΤΟ ΠΡΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ Η ΑΓΟΡΑ ΜΕΤΑΧΕΙΡΗΣΜΕΝΩΝ ΦΡΕΓΑΤΩΝ….ΣΥΝ ΤΟΥ ΓΕΓΟΝΟΤΟΣ ΟΤΙ ΑΥΤΕΣ ΚΟΥΜΠΩΝΟΥΝ Κ ΟΜΟΙΟΓΕΝΟΠΟΙΟΥΝ ΤΟ ΣΤΟΛΟ ….ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΦΤΙΑΞΟΥΜΕ ΚΟΡΒΕΤΕΣ Η ΦΡΕΓΑΤΕΣ Η ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΟΠΩΣ Κ ΤΩΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΩΝ ΠΙΣΤΕΥΩ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΦΘΗΝΕΣ Κ MADE IN GREECE Κ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΛΥΨΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΟΥΜΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΧΩΡΗΣΗ ΕΔΑΦΙΚΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΜΑΣ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΛΟΓΩ ΠΕΤΡΕΛΑΙΩΝ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΧΟΝΤΡΑΙΝΕΙ……

    1. Δεν γινετε αυτο . Υπάρχει γενικο παρέδωσε μεταξυ Δυτικων σε τμήματα και υποσυστήματα με κεντρο τους Αμερικάνους !!! Πχ υποσυστήματα του Gripen παράγονται απο την Αγγλικη πολεμικη βιομηχανία . Υποσυστήματα των Αμερικανω ειναι μεσα στο Scalp .

      1. ΚΙ ΟΜΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ = ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ SCALP ΟΤΑΝ ΖΗΤΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΙΓΥΠΤΙΟΥΣ ΓΙΑ ΤΑ RAFALE ΟΝΤΩΣ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΕΒΑΛΑΝ ΕΜΠΑΡΚΟ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΑΥΤΟΥ ΟΙ ΑΙΓΥΠΤΙΟΙ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΑΝ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ SU 35 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΑΝ ΤΑ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ..ΟΙ ΔΕ ΓΑΛΛΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΑΝΑΛΗΦΘΕΙ ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΔΩΣΑΝ ΕΝΤΟΛΗ ΟΛΑ ΤΑ ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΑΝ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΝΑ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ….ΑΡΑ ΓΙΝΕΤΑΙ…ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΣΤΗΝ ΣΟΥΗΔΙΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΟΠΟΥ Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ GRIPEN ΔΕΧΕΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΥ ΤΗΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΓΟΡΑΣ ΕΝΟΣ ΟΠΛΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΜΕ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΠΩΛΗΣΗΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΙΟΝΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΧΩΡΑ ΠΟΥ Ο ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ ΘΑ ΚΡΙΝΕΙ ΟΤΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΑ ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΠΩΛΗΘΕΙ ΛΟΓΩ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ….ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ = ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΟΠΛΩΝ ΤΕΤΟΙΩΝ ΩΣΤΕ ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΤΗΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΜΠΑΡΓΚΟ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ …ΑΡΚΕΙ ΟΙ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΝ ΑΠΑΡΑΒΑΤΟ ΟΡΟ ΑΓΟΡΑΣ..ΤΟΤΕ ΚΙ ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΘΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΟΥΝ…ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΠΑΨΟΥΜΕ ΝΑ ΛΕΜΕ ΣΥΝΕΧΕΙΑ …ΝΑΙ!!!

        1. Το οτι το εξάρτημα του Scalp λένε οτι θα κατασκευαστή στη Γαλλια δεν σημαίνει και οτι θα γίνει ή οτι θα ειναι παλι Γαλλικο … Πρεπει πρωτα να το κανουν R&D και μετα για να αντεξουν το κοστος να το κανουν εξαγωγες !!! Αυτά δεν μπορούν να το κάνουν όλοι … Οι τουρκοι για παράδειγμα πήραν τα σχεδία του Smart-s να παράγουν ολο το υποσυστήματα αλλά αυτο δεν σημαίνει οτι ειναι και δικο τους ούτε έκαναν R&D για τα κατασκευασουν το Smart-s . Υπαρχουν ρήτρες που αν παραβιαστούν του πηρε και τους σήκωσε … Το ιδιο ισχύει και με εμάς με τα υποσυστήματα του Mica Που τα παράγουμε εδω .Δεν κάνουμε ότι γουστάρουμε σε κατι που δεν σχεδιάσαμε εμείς , έστω και αν υπάρχει γραμμή παραγωγής εδώ !!!!

  5. Επειδή και το εκτόπισμα αλλά και το μέγεθος παίζει το ρόλο του!

    https://www.youtube.com/watch?v=NPMkR1fvI4I

    Σύμφωνα με τον ανοιχτό διαγωνισμό της Ινδονησίας που η Δανέζικη φρεγάτα συμμετέχει το κόστος είναι 350 εκατ. δολάρια χωρίς τα όπλα.

    Ακόμα και η Ινδονησία κάνει ανοιχτό διαγωνισμό οι εδώ τρέχουν σαν τους ζήτουλες για πολιτική στήριξη και διπλωματία εξοπλισμών.

    Η Δανέζικη φρεγάτα έχει 6,000 τόνους εκτόπισμα 32 SM 2 24 ESSM χώρους άπειρους για 2 CIWS ή RAM χώρους ακόμα και για 16 πυραύλους κατά πλοίων πυροβόλο 127 χιλιοστών τα ίδια radar με LCF και F124 ενώ μπορεί να δεχθεί και το βελτιωμένο APAR 2.
    Ακόμα και για μελλοντικές αναβαθμίσεις άπειροι χώροι.

    Θα μπορούσε να γίνει ακόμα και τώρα ένας ανοιχτός διαγωνισμός σε ένα μακροχρόνιο σχεδιασμό για 6-8 Δανέζικες φρεγάτες με κατασκευή σε δικά μας ναυπηγεία ή μεγάλο μέρος ώστε να μην ξεφύγει το κόστος.

    Όταν η πρόταση των Δανών στο διαγωνισμό της Ινδονησίας για δύο φρεγάτες είναι 350 εκατ. δολάρια χωρίς τα όπλα φανταστείτε τη περιθώρια υπάρχουν για συμπίεση του κόστους όταν θα αφορά ένα πρόγραμμα για 6-8 φρεγάτες.

    Σε μια τέτοια περίπτωση και αφού θα προορίζονταν για την αντικατάσταση των 9 S θα μπορούσαν να αφαιρεθούν οπλικά συστήματα από της S και με έναν εκσυγχρονισμό αυτών των συστημάτων να τοποθετηθούν στις νέες φρεγάτες αυτά θα μπορούσαν να ήταν τόσο τα CIWS Harpoon πυροβόλο κτλ.

    Σκεφτείτε τι οικονομία θα μπορούσε να γίνει και να συμπιεστή κι άλλο το κόστος.

    Σε μια τέτοια περίπτωση υποθετικά με 8 Δανέζικες φρεγάτες 4 εκσυγχρονισμένες Meko και μια σοβαρή διαπραγμάτευση για δύο Arleigh Burke είτε για δυο Ticonderoga στα πλαίσια της νέας συμφωνίας τότε θα μιλούσαμε για ένα άλλο Πολεμικό Ναυτικό.

    Τώρα πληρώσουμε 600-650 εκατ. ευρώ κάθε Belharra (χωρίς τα όπλα) όταν με τα ίδια χρήματα μπορούμε να αγοράσουμε δύο Δανέζικες φρεγάτες με ασύγκριτα πλεονεκτήματα.

    Ουσιαστικά πάμε για δύο belharra (και βλέπουμε) που δεν καλύπτουν τις ανάγκες μας ούτε σαν οπλικό σύστημα ούτε αριθμητικά μόνο και μόνο για να αγοράσει το πολιτικό προσωπικό προστασία και μέσου αυτού να κάνει διπλωματία εξοπλισμών.

    Ακόμα και η Ινδονησία κάνει διεθνή διαγωνισμό.

    Σε λίγο θα ξεπεράσουμε και τριτοκοσμικές χώρες σε θέματα προμηθειών αν δεν της έχουμε ξεπεράσει ήδη.

      1. Διαβασε λιγο να καταλάβεις ότι Οι Δανοι δεν ειναι οι έξυπνοι και όλοι οι άλλοι οι χαζοί

        https://breakingdefense.com/2017/07/danes-tout-340m-stanflex-frigate-for-us-navy-but-whats-real-cost/

        Επίσης η Δανέζικη δεν έχει συρόμενο σόναρ

        Για τις μπελχαρες μη λες τιμες με/χωρις όπλα … πολλά αρθα γράφτηκαν που ειχαν 100% plus διαφορα στην τιμη που καιν εγκεφαλους χωρις αιτιολογία .Περίμενε να διαβάσουμε τις επίσημες αναφορές .

        1. Σε ευχαριστώ για το link. Το άρθρο αυτό – που σίγουρα δεν διάβασες – είναι διαφήμιση για τα δανέζικα πλοία.

          Επίσης, λέει το αυτονόητο: οι Δανοί γλίτωσαν χρήματα επειδή «ανακύκλωσαν» μέρος του οπλισμού από παλαιότερα πλοία. Το ίδιο θα κάναμε κι εμείς: Harpoon, Phalanx, τορπίλες, μετά από αναβάθμιση μέσω FMS. Ακόμα και τορπιλοσωλήνες, OTO MELARA.

          Και φυσικά, όντας πλοία με άφθονο κενό χώρο, δεν υπάρχει πρόβλημα να βάλουν συρόμενο σόναρ. Οι Δανοί επέλεξαν να μην το βάλουν, εμείς θα μπορούσαμε.

          1. Harpoon,phalanx,τορπιλες,OtoMelara all new θα μπουν … ολα τα παραπάνω οπλα ειναι τεχνολογια 1980 και δεν εχουν αναβαθμιστει σε νεες εκδόσεις ….

  6. Τα καινούρια θα τα δούμε σε 5+ χρόνια και 2 [email protected], δεν αρκούν. Πρέπει να πάμε σε 2+2.
    Πέρα από εκεί μιας και πέσαμε στα γάλλικα και μια συμφωνία για 2+2 Gowind δεν θα ήταν άσχημη.
    Να κάνουμε και μια αρχή για εθνικό USVs (μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας). Σε 20χρόνια τα επανδρωμένα θα αρχίσουν να εξαφανίζοντε από τις θάλασσες και τα μη επανδρωμένα θα είναι στις πρώτες γραμμές.
    Για αντικατάσταση των «S» καλό θα ήταν αν δυνατόν με καμιά συμφωνία με τους αμερικανούς να πάμε για Arleigh Burke ή Ticonderoga.
    Πρέπει να πάμε και σε τορπίλες για τα υποβρύχια και να πάμε στα +2 «214».
    Όλλα αυτά πολλά χρήματα, υπάρχουν λύσεις, αλλά εδώ θέλει από την πολιτική υγεσία τόλμη και θέληση. Πρέπει να μπει ειδικός φόρος για την άμυνα (τσόγος, ποτά, τσιγάρα, καφέ, τουρισμό κτλ.) όπως κάνουν και άλλα κράτη. Δε γίνετε να έχουμε τον πιο ισχυρό εμπορικό στόλο στον πλανήτη και με τα πολεμικά μας να μην μπορούμε να κουνηθούμε στα νερά μας.

  7. α) η γαλλια μας προσφερει χρηματοδοτικο πακετο κ διευκολυνση για την fdi κ μονο οποτε συζητησεις για δανεζικες σουηδικες κ φινλανδικες τρατες πανε περιπατο η χωρα ειναι αφραγκη. β) η μονη προταση αλλη ειναι η freedom class την οποια ουτε οι αμερικανοι δεν θελλουν. γ) οι μπελ θα εχουν η 16 αστερ κ 8 σκαλπ η 24 κ 8 κατι αλλο κ τεχνικα κ κυριως οικονομικα ειναι δυσκολο. δ) αν παμε αργοτερα σε επιλογη κορβετας τοτε μπορει το παιχνιδι να αναψει υπαρχουν αρκετες ευελιξιες οπως οι gowind οι abassador3 k130 κλπ με την ελπιδα να εχουμε μετα το 24 χρηματα. Οσο για τα οπλα ολα καλα ειναι το θεμα ειναι να αναβαθμισουμε κ τιποτε.

      1. Δε νομίζω ότι οι Γάλλοι θα είχαν αντίρρηση να μας διευκολύνουν το ίδιο και για Fremm για να μην πω και για Rafale. Η Ελληνική οικονομία συνέρχεται και τα υπερπλεονάσμα διασφαλίζουν οποιαδήποτε διευκόλυνση μας κάνουν. Αυτό άλλωστε προκύπτει και από τα επιτόκια των τελευταίων εκδόσεων των ομολόγων του Ελληνικού κράτους.

      2. H Ελλάδα είναι στο ΒΒ- αγαπητέ gdmast… Non-investment grade
        speculative δηλαδή… Αυτό δεν είναι και ανάκαμψη ακριβώς…
        Πόσο δύσκολο νομίζεις είναι να πάει σε διψήφια νούμερα δανεισμού ξανά αν αρχίσει να ξοδεύει αλόγιστα, ασχέτως πλεονασμάτων?

        1. Φυσικά δεν μιλάω για αλόγιστη δαπάνη. Είδαμε και πάθαμε, δεν θα αρχίσουμε τα ίδια. Κάποιο ποσό (έστω και 10-20%) από τα υπεροπλεονάσματα όμως θα μπορούσε. Η Ελλάδα είναι στο ΒΒ, αλλά στην πραγματικότητα όχι. Δηλαδή, όποιος δεν επένδυσε τα τελευταία δύο χρόνια και δεν θα το κάνει για τα επόμενα 2 που ακόμα οι τιμές λόγω κρίσης είναι συμπιεσμένες, δεν πράττει ορθά. Το βλέπεις πλέον αυτό στην αγορά. Άλλωστε δεν έχεις και περιθώρια, υπάρχει και επιτήρηση και ο γνωστός κόφτης αν παρεκτραπείς οικονομικά

  8. Η επιλογή του πλοίου είναι πολιτική απόφαση!!

    Εάν προχωρήσει θα απορροφήσει όλα τα διαθέσιμα κονδύλια του ναυτικού για τα επόμενα 10-15 χρονια
    Θα είναι η ΤΑΦΌΠΛΑΚΑ για το ναυτικό!!

    Πέρα από αυτό το fiasco είναι Ακόμα μεγαλύτερο εάν παραλάβουμε πλοίο ίδιο με το γαλλικό ναυτικό

    Ανεπαρκέστατα εξοπλισμένο

    Και όπως αφήνετε να εννοηθεί στο άρθρο μάλλον προετοιμάζονται να το καταπιούν και αυτό:

    #. Όμως ακόμα και οι δύο πρώτες [email protected] των 16 βλημάτων όπως μας εξηγούν πηγές στο ΓΕΝ θα είναι κατά πολύ ισχυρότερο στο ναυτικό ισοζύγιο Ελλάδας #

    Διγενής κάνα σχόλιο ??

    1. Σε υποθετικά σενάρια δικά σου προφανώς εχεις δίκαιο … αλλά τα πράματα είναι κάπως διαφορετικά !!!! Για να τελειώνουμε το θέμα ,όλοι περιμένουμε να ακούσουμε 2+2 Belhara HN κατά αντιστοιχία Fremm HN και έπεται συνέχεια με Gowind .

  9. Διαβασα ενα ξένο αρθρο στο οποίο λέει οτι παμε για 2+2 μπελχαρες κ μαλλον οι +2 θα έχουν βαρυ φορτίο κ επισης για 2 gowind.

  10. Το καθε πλοιο πρεπει να εχει 32 aster30 και 24 mica vl..οι aster15 δεν μας ενδιαφερουν,καταλαμβανουν θεσεις στα κελια εις βαρος των αστερ30..μας ενδιαφερουν τα 180χλμ εμβελειας των αστερ30Β1ΝΤ και οχι τα 20-30χλμ των αστερ15..αυτη τη δουλεια μπορουν να την κανουν οι mica vl..αυτοι προσφερονταν για τις FREMM HN πρεπει οπωσδηποτε να μπουν και στις Belhara,ειναι απαραιτητοι..δεν μπορει το πλοιο να εχει ΜΟΝΟ α/α πυραυλους μεγαλου βεληνεκους η να εχει μονο 16 αστερ30 και 16 αστερ 15..αυτοι οι συνδιασμοι ειναι ανεπαρκεις..αν χρειαστει ας παρουμε την επιμηκυμενη εκδοση του πλοιου για να χωρεσουν και οι mica vl..και φυσικα δυο CIWS,ενα δεν φτανει,μιλαμε για πλοιο του ενος δις,γιατι τοσο θα κοστισει το καθε πλοιο,πρεπει να προστατευεται καλα..και φυσικα πρεπει να παρουμε 4 πλοια με μακροχρονια αποπληρωμη,δυο δεν φτανουν..

  11. Σε συζήτηση που είχα με στέλεχος του ναυτικού πρίν μιά εβδομάδα, μου είπε ότι
    το θέμα με τους Scalp naval δεν φαίνετε να προχωράει τουλάχιστον στα 2 πρώτα πλοία
    και πάμε για 32 εκτοξευτές 4χ8 Α50 σε κάθε πλοίο. Απο εγγύς άμυνας συστήματα είναι σχεδόν σίγουρο το millenium.
    Υποθέτω ότι ένας τυπικός φόρτος θα μπορούσε να είναι 24 Aster 30 και 8 Aster 15 οι οποίοι έχουν και αντιβληματικές ικανότητες, και μαζί με το millenium, τους ηλεκτρονικούς παρεμβολείς και τα αντίμετρα θα προσφέρουν αρκετά καλή προστασία στο πλοίο.
    Πάντως πιθανή εγκατάσταση του STRALES οπώς πολύ σωστά παρατηρήσατε, θα ήταν ίσως ο καλύτερος συνδιασμός μαζί με το millenium.
    Ελπίζω να σας διαβάζουν εκεί στο άμυνας.

  12. Όσον αφορά το ζήτημα του CIWS:
    1. ΟΛΑτα CIWS χρειάζονται διασύνδεση και ολοκλήρωση στο σύστημα μάχης του πλοίου. Το αν είναι γαλλικό το σύστημα ή γερμανικό (πχ Millennium) λίγη σχέση έχει. Το κόστος θα το επωμισθούμε εμείς.
    2. Μόνη εξαίρεση το Phalanx που μπορεί να λειτουργήσει εντελώς αυτόνομα (χωρίς αυτό να είναι η ιδεατή λύση). Αυτό και αν «δεν απαιτεί τεχνικές τροποποιήσεις»! Όσο για το RCS, αυτό μπορεί να μειωθεί με την τοποθέτηση επικλινών επιφανιών στο πλάι του συστήματος, όπως ακριβώς έκαναν οι Γάλλοι με το Crotale στις La Fayette.
    3. Το Crotale ΔΕΝ είναι CIWS! Είναι Α/Α σύστημα μικρού βεληνεκούς το οποίο οι ίδιοι οι Γάλλοι το αποσύρουν από τα πλοία τους (La Fayette).
    4. Το STRALES είναι ένα πολύ καλό σύστημα το οποίο αμφιβάλω αν μπορεί να λειτουργήσει σε πλοίο με αναστραμένη πλώρη. Όταν με μέτριο κυματισμό, η πλώρη θα βυθίζεται σαν σε υποβρύχιο, πως θα αναπτύσει το πυροβόλο τις κεραίες του; Έχω δει ΜΕΚΟ με σφραγισμένη την πόρτα του πυροβόλου!

    1. Tο κάθε searam έχει 25εκ και το millenium 10εκ .Αρχικές τιμές .To Strales πωλείτε ως αναβάθμιση σε υπάρχων otomelara μαζί με νεα πυρομαχικά αλλά εχει ανάλογη ακτινα με τα πολυβόλα ciws . Νομιζω οτι πρεπει να υπαρχουν και τα 3 πανω … Το Strales ειναι απλα μια αναβαθμιση του υπάρχων απο τις S και αγορα νεων πυρομαχικων ,ακομα και volcano πυρομαχικά παίρνει το 76(40 km ακτίνα) ,και ας είναι αναβαθμισμένο ως Strales .

      Οι τιμές είναι εδώ .
      http://nationsdawnofanera.weebly.com/naval-weapon-systems.html

      1. Tο Oto Melara 76/L62 Strales me τα DART (Driven Ammunition Reduced Time-of-flight) σαν CIWS έχουν εμβέλεια κάπου 7300μ (δραστικό βεληνεκές 5km)… Τα φάλανξ είναι στα 4km με δραστικό βεληνεκές στα 1,5-2,5km… Υπάρχει διαφορά…

        1. Δεν μου αρεσει το ενεργητικό ρανταρ σε εξωτερικά συστήματα να λειτουργούν ανεξάρτητα . προτιμώ τα ηλεκτροπτικα,τα υπέρυθρα,παθητικο ρανταρ, ρανταρ πανω στο πυρομαχικό , και ραντα του πλοιου . Υπαρχουν Harm που κανουν πολυ ζημια .

        2. Το θέμα δεν είναι τι μας αρέσει αλλά τι κάνει δουλειά…
          Πρώτος στόχος θα είναι το sea fire και οχι τα περιφερειακά…

          Τα συστήματα soft kill μπορούν να παραμείνουν συνεχώς σε κατάσταση EMCON (radio silence or Emissions Control)…
          Μην ξεχνάς την έκδοση Harm της Τουρκίας…

          «ενεργητικό ρανταρ σε εξωτερικά συστήματα»?
          To μιλενιουμ δουλεύει με ραντάρ ή ηλεκτροπτικά…
          Το strales συνδέεται στο CMS και χρησιμοποιεί RFGS (Radio Frequency Guidance System) gia να κατευθύνει τα Dart…
          Mε dart και AHEAD το πλοίο πάει σε άλλο επίπεδο, με ελάχιστο κόστος…

          1. To Strales βγάζει ρανταρ !!!! Σημαινει οτι τραβάει Harm … το ιδιο ισχυει και για το SeaRam και το Phalanx … Αν μπουν αυτόνομα ηλεκτροπτικά – θερμικά και λειτουργούν κατ επιλογή ειτε με τα δικα τους ειτε επευθείας με το Ρανταρ ειναι αλλη συζήτηση με άλλο κόστος .Προς το παρόν το Strales ως αυτονομο συστημα για να βρει τον στοχο εκπέμπει σημα και τραβάει πυραύλους πανω του .

  13. Απο οτι φαινεται η μεκροπροθεσμη συνθεση κυριων μοναδων του ΠΝ θα ειναι 8 φγ, 5 υβ, 12τπκ, 8κφ, 4νθη, 2πτμ, 4αγ και 2 πγυ μαζι με 4 παπα3 και 11 σιχωκ. Οπως τα υπολογιζω αν δεν αλλαξουν τα π.ο.υ. παμε για πν των 12000 ατομων μαξ….

  14. Πρέπει να επιμείνουμε ώστε οι Μπελχάρες να έχουν ως οπλισμό: 16 αστέρ 30 + 4 x 8 =32 (camm er ή essm) και 8 scalp naval (καλή επιλογή απέναντι στα π.χ., S-400 των γειτόνων μας).

    Το ram + Strales θα συμπλήρωνε ιδανικά τον αγώνα σε όλο το το αντιεροπορικό/ αντιπυραυλικό φάσμα. Ο χώρος υπάρχει στην πλώρη του πλοίου και δε χρειάζονται μεγάλες αλλάγες.

    Λοιπόν, ‘έτσι έχουμε (μαζι με το Fire Star 500): 16 Αστερ 30 + 32 camm er ή essm με ram και Strales.
    Ε, δεν το λες και άσχημο…για μια φρεγατα γενικών καθηκόντων.

    Δε μιλάω για όλον τον άλλον εξοπλισμό…

    ‘Ολα γίνονται, κοιταξτε τις GOWIND 2500 της Ινδονησίας και την ενσωμάτωση των πυραυλων essm.

    Με 4x Μπελχαρες, 4x Μεκο (με essm και ευρύτατο εκσυνχρονισμό) και 4 x GOWIND 2500 (αν και προτιμώ τις SIGMA 10514) στεκομαστε αξιοπρεπέστατα.

    Αν θέλουν οι Γάλλοι την παραγγελία, ας κουνηθούν και λίγο και αυτοί προς τις ανάγκες μας. Αν είναι/ θέλουν να γίνουν στρατηγικοί προμηθευτές μας με «πακέτο»: Τις Μπελχαρες και GΟWΙΝD, τον εκσυχρονισμό ΜΕΚΟ, την αγορα των F-21, FOS και μερικό εκσυχρονισμο των Μ-2000…

    ΥΣ. 1 Α, ναι …την λέξη: προγραμματισμό, την γνωρίζουν οι δικοί μας επιτελείς;

    ΥΣ. 2 Οι camm er κατασκευάζονται (θα παραδίδονται μετά το 2023 ) από την MBDA που ανήκει : Airbus (37,5%), BAE Systems (37,5%) και Leonardo (25%).

    Δεν είναι, φαντάζομαι, πως οι camm er είναι μόνο για χρήση από τους Βρεταννούς…

    Μαλλον, οι Γάλλοι (θα) τεμπελιάζουν και οι δικοί μας (θα) ξύνονται…

    https://www.mbda-systems.com/product/camm-er/

  15. Διαβασα σε μια ξενη ιστοσελιδα , που ηταν παρουσα στην τελετη της Naval group , οτι συζητειται η υπαρξη 16 σκαλπ στην ελληνικη διαμορφωση … μετα απο δικη μας επιθυμια
    Μου εκανε εντυπωση γιατι πρωτη φορα ακουγεται τετοιο ενδεχομενο απο γαλλο δημοσιογραφο … οχι ελληνα
    Και οτι η MBDA αναπτυσσει ενα νεο συστημα εκτοξευσης που θα εξυπηρετει και τον Α50 για αστερ και τον Α70 για σκαλπ
    Kαι οτι το κοστος θα ειναι 750-800 εκ αναλογα την διαμορφωση
    French Naval Group and the Greek Navy: Building out the FDI …
    https://sldinfo.com › 2019/10 › french-naval…
    Αν ειναι ακριβες κατι τετοιο , τοτε γινεται κατανοητη η επιμονη υπαρξης σκαλπ ναβαλ , 16 τμχ ανα πλοιο ειναι σεβαστη δυναμη πυρος αλλα
    Αυτο βεβαια οδηγει στο ερωτημα αν θα υπαρχουν μονο 16 κελια για αστερ α/α και τιποτε αλλο ?
    Δεν μου μοιαζει λογικο … ειναι πολυ λιγα
    Ακομα και με strales sto 76αρι ( μακαρι ) , και με προσθηκη CIWS ( σιγουρα ) , οποιο και αν εναι αυτο , πυροβολο η RAM
    Αν δεν προστεθουν κελια στην υπερκατασκευη για επιπλεον πυραυλους α/α , ο φορτος μονο 16 αστερ θα ειναι αστειος
    Χωρος υπαρχει πολυς προς εκμεταλλευση , ειναι τα υποστεγα των RHIB , μηκους 10+ μετρων , πιστευω εντελως αχρειαστα στην περιπτωση μας , θελουμε και ειδικες δυναμεις στις δυσμοιρες μπελχαρες ? Ελεος δλδ
    Χωρανε λοιπον τουλαχιστον απο εναν 8πλο Sylver σε καθε πλευρα , για τουλαχιστον 16 επιπλεον κελια
    Για την ακριβεια χωρανε και 16 εκατερωθεν για συνολο 32 επιπλεον
    Βεβαια ετσι αυξανεις βαρος , αρα θα επιλεξεις και ισχυροτερο μηχανοστασιο , το ποιο αυξανει το κοστος , που εχει ηδη αυξηθει απο τον μεγαλυτερο και ακριβοτερο πυραυλικο φορτο , ECM , decoys , ciws
    Aς ελπισουμε , ΠΝ και κυβερνηση να αποφασισουν σωστα

    1. Έχεις δίκιο για τα υπόστεγα των RHIB. Στην Ελλάδα, οι αποστάσεις, ιδιαίτερα δε εκείνων μεταξύ των νησιών μεταξύ τους αλλά και σε σχέση με την απόσταση για τα απέναντι παράλια είναι τόσο μικρή, που είναι αστείο να συζητάμε ότι επίλεκτες δυνάμεις θα μεταβούν εκεί με ….Bel. Και να ως εκ θαύματος χώρος για επιπλέον πυραύλους ή άλλο τι.
      Απλά, άντε με τους Γάλλους να βρεις άκρη που θα χρεώσουν τέτοιες απλές μετατροπές, σαν να ξανασχεδιάσουν όλο το πλοίο.

    2. Τα πλευρά και κατά μήκος του πλοιου δεν είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος για να βάλεις πυραύλους .Οι πύραυλοι πρέπει να είναι αποθηκευμένοι δε ουδέτερα σημεία . Η κατάσταση θα σωθεί οπως το βλεπω με προσθηκη τμηματων μπροστα και στη μεση . Ετσι οι αποθηκευμένοι πύραυλοι και οι ASW δυνατότητες του θα γίνουν σαν του burke … Γκρινιαριδες !!!

      1. Αυτό είναι σωστό. Όμως, παραμένει ένας χώρος διαθέσιμος. Έτσι αρκεί μια τροποποίηση του σχεδίου, ώστε να πάει κάτι άλλο στα πλάγια και οι πύραυλοι εκεί που πρέπει. Αλλά όπως είπα, ίσως είναι δύσκολο να βγάλουμε άκρη με τους Γάλλους.
        Τώρα που το λες, κάπου είχε πάρει το μάτι μου, για μια έκδοση της Bel, μεγαλύτερη κατά 9 μ., αλλά το σχέδιο είναι εντελώς θεωρητικό νομίζω.

  16. »Από τα τρία ταξίδια μας στη Γαλλία επισκεπτόμενοι την Γαλλική Naval Group και τη Euronaval 2018 θέσαμε το ζήτημα της επιπρόσθετης ύπαρξης αντιαεροπορικών βλημάτων. Όπως μας εξήγησαν οι ναυπηγοί μηχανικοί της κατασκευάστριας εταιρείας όλα είναι δυνατά όμως το ζήτημα είναι το τεχνικό ρίσκο »
    Tεχνικο ρισκο η τοποθετηση μερικων ακομη κελιων σε ηδη υπαρχουσα αλλωστε διαμορφωση οπως ειχε παρουσιαστει ως ενδεχομενη προταση σε εκθεση?
    Μας δουλευουν οι Γαλλοι και μαλλον θελουν επιπλεον χρηματα για αστειες η αυτονοητες προσθηκες ..
    Δεν ειπαμε να μεγαλωσουμε το κυτος η να αλλαξουμε μηχανες για αυξηση της ηδη μικρης ταχυτητας αλλα να βαλουμε μερικους πυραυλους επιπλεον και ενα RAM αφου ολα τα αλλα CIWS ειναι υποδεεστερα..
    Τωρα εαν ειναι να μας βγαλουν το λαδι για μερικες προσθηκες στην ελλειματικη τους προταση ας φροντισουμε να τους δωσουμε τις καταλληλες απαντησεις.

    1. Καπως ετσι ειναι η διαπραγμάτευση ..Σεβασμός στον συνομιλητή αλλά οι απαντήσεις τους πρέπει να είναι σοβαρές ,και το κοστος τεκμηριωμένο ,οπως και τα οχι !!!!

  17. Τα πλοία αυτά πρέπει να έχουν τις καλύτερες δυνατότητες αυτοάμυνας που μπορούν, δεδομένου πως θα είναι συνεχώς στοχοποιημένα από τον αντίπαλο λόγω των δυνατοτήτων τους ως τα πιο σύγχρονα του στόλου μας, είναι αδιανόητο να μην έχουν ciws όπως το ram που μπορεί να αντιμετωπίσει επιθέσεις κορεσμού και συμπληρώσει σαν σύστημα το μέτριο απόθεμα πυραύλων που θα φέρει το πλοίο.

  18. ΄Αλλο ενα ελληνικό clusterfuck of epic proportions, βαλε και millenium να ειναι πλήρης η συλλογή ciws που θα κανουμε στο Π. Ν.
    Μονο τρελοί η ακαπνοι ποζεραδες πολιτικων με ενα καρο παράσημα θα δέχονταν ενα πλοίο με αυτο τον εξοπλισμό για 1 fuck#n δισεκατομμύριο, το ενα. Και δεν ειναι μονο η τιμη, το πλοιο ειναι ξένο στο Π. Ν δεν το γνωρίζουμε, δεν ειμαστε αυτης της σχολής θα μας κοστίσει πολλα σε βάθος χρόνου για πολυ περιορισμένο όφελος. Αυτες τις ηλιθιότητες τις εχουμε ξανακάνει με την αγορά του αιωνα, τρομάρα μας και ειχαμε Ιμια στο βάθος.
    Καταλαβαίνω οτι βάλαμε μπροστά τους γάλλους για τα Σκόπια και την Αλβανία αλλα ρε διάολε εδω μιλαμε οτι θα γονατίσει ενας ολόκληρος στόλος για δυο κορβετες σε τιμη αντιτορπιλικου, καινουργια άγνωστα vls, καινούργιοι άγνωστοι πύραυλοι, αγνωστα ηλεκτρονικά, συντήρηση, ανταλλακτικά, εφοδιασμός και ολα αυτα θα γινουν σε εναν στόλο με σοβαρότατα οικονομικα και οχι μονο προβλήματα.
    Πάμε γοργά σε Π. Ν με μονοψηφιους αριθμούς, φρεγατων, υποβρυχίων, ταχεων κλπ. Είμαστε μάρτυρες ενος εγκλήματος εν τη γένεση του.

    1. Έθιξες θεμα τωρα …. Το πρόβλημα είναι οτι το πλοίο το περνούμε με Γαλλικά χρήματα … Δεν γίνετε να πληρωσουν οι Γαλλοι τους Αμερικανους για να πάρουμε εμεις όπλα ενω εχουν οι ιδιοι δικά τους όπλα πουλησουν !!!! Πόλη δύσκολα θέματα με χρηματικές και εσωτερικές Γαλλικές προεκτάσεις …

      1. Αυτό είναι βάσιμο. Εκτός και η απόφαση είναι για τουλάχιστον άλλες 2 Bel προσεχώς, Fremm για α/α και Gowind για συμπλήρωμα. Όντως 2 Bel σε έναν άλλου τύπου στόλο, είναι κάπως ξεκάρφωτες.
        Το ότι δεν ήρθαν άλλωστε οι Αδελαίδες, με αστείες δικαιολογίες, σημαίνει ότι έχουν δρομολογηθεί ήδη κάποια πράγματα που δεν γνωρίζουμε. Αυτό έχει να κάνει (ίσως) και με τις πρόσφατες διευκολύνσεις των Κυπρίων στους Γάλλους αλλά και με τους υδρογονάνθρακες της Κρήτης και της Δυτικής Ελλάδας.
        Ελπίζω ΤΩΡΑ οι Γάλλοι να κατάλαβαν τις πατάτες που έκαναν στην αρχή του αιώνα με τον να αφήσουν την περιοχή της Αλεξανδρέττας και των Αδάνων στους γείτονες και το πούλημα που μας έκαναν προς όφελος του Κεμάλ. Οι Τούρκοι, ούτε καν τους υπολογίζουν και μόνο δια μέσω Ελλάδας και Κύπρου μπορούν να παίξουν πλέον στην Ανατολική Μεσόγειο και στους υδρογονάνθρακες.

      2. Με Γαλλικά χρήματα??

        Μας το χαρίζουν οι φίλοι μας οι Γάλλοι δηλαδή??

        Που το είδες αυτό?

        Που το είδατε το χρηματοδοτικό πακέτο για γράψε μας!!!

        Δάνειο μας δίνουνε!!

        Επιπλέον εάν το διάβασες το άρθρο μάλλον το ναυτικό έχει καταπιεί ότι θα έχει μονο 16 ASTER!

        Έχεις κάνα σχόλιο επί αυτού?

        Φτάνει πια με αυτή τη Γαλλική ταφόπλακα του ναυτικού

        1. Μιλάμε για δάνειο που θα αρχίσει να αποπληρώνετε μετά το 2024 και για 10 χρόνια με Εγγυηση του Γαλλικου δημοσίου … είναι μεγάλη η διευκόλυνση για να γράψουν πωλήσεις στους Αμερικάνους !!! Ίσως να μπορούσαμε κάπως να κάνουμε διαπραγμάτευση για κάποια αμερικανικα οπλα αν και εφόσον ήταν μεγάλη η παραγγελία .Τύπου Αυστραλίας για τα υποβρύχια … Επιση οι πετρελαιαδες οταν πήγαν στους Γαλλους και είπαν οτι θέλουν ESSM στις Gowind το πλήρωσαν ντούκου !!! Μην μπερδεύεις τα θέλω με τις πραγματικές σου δυνατότητες διαπραγμάτευσης … Μακαρι να κανω λαθος και να ισχύει αυτο που λες έστω για 2 RAM !!!
          Από το άρθρο πουθενά δεν προκύπτει 16 Aster μόνο ,και για να το πω καλύτερα ,ΚΑΙ απο αυτο το αρθρο δεν προκύπτει 16 Aster μόνο.

          1. Συμφωνούμε στο ότι θα τα πληρώσουμε με ΔʼΝΕΙΟ
            Ακόμα δεν ξέρουμε τη οικονομική συμφωνία
            Οποτε πως γραφεις πως θα αρχίσουμε τις αποπληρωμές από το 24 και για 10 χρονια?
            Τίποτα τόσο συγκεκριμένο δεν έχει ανακοινωθεί

            Εάν προσέξεις στο άρθρο αναφέρεται ότι:

            #Όμως ακόμα και οι δύο πρώτες [email protected] των 16 βλημάτων όπως μας εξηγούν πηγές στο ΓΕΝ θα είναι κατά πολύ ισχυρότερο στο ναυτικό ισοζύγιο Ελλάδας Τουρκίας χωρίς να σημαίνει πως οι επόμενες δύο θα είναι της ίδιας διαμόρφωσης#

            Τι καταλαβαίνεις

            Μήπως ότι οι πηγες του GEN δέχονται 16 aster και για να
            γλυκάνουν το χάπι μιλάνε για άλλες2 με άλλη διαμόρφωση οπλισμού?

            είμαστε σοβαροί>>????

    2. Συμφωνώ με τους προβληματισμούς σου έχω και εγώ πολλές αμφιβολίες για τη Belharra.

      Ο στόλος είναι γηρασμένος και για να αντικαταστήσουμε της 9 S (που κοντεύουν 40 χρονών) χρειαζόμαστε ένα μακροχρόνιο σχεδιασμό με διεθνή διαγωνισμό για 6-8 φρεγάτες.
      Η σαλαμοποίηση με την αγορά δύο φρεγατών δεν είναι λύση.

      Θα μπορούσαμε να περιμένουμε τη νέα φρεγάτα των Αμερικανών FFGX και να μπούμε και εμείς στο πρόγραμμα.

      Μια άλλη λύση πάλι θα ήταν διεθνής διαγωνισμός για 6-8 φρεγάτες και προμήθεια της Δανέζικης φρεγάτας.

      https://www.youtube.com/watch?v=NPMkR1fvI4I

      Κόστος 350 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο χωρίς τα όπλα.

      Εκτόπισμα 6,000 τόνους οπλισμός 32 SM2 + 24 ESSM και μέχρι 16 αντιπλοικούς χώρους άπειρους για δύο Ciws ή δύο Ram αλλά και μελλοντικές αναβαθμίσεις.

      Και αφού θα αντικαταστήσουν της 9 S θα μπορούσαν πολλά οπλικά συστήματα μετά από έναν εκσυγχρονισμό να μπούνε στις νέες φρεγάτες όπως τα Ciws Harpoon πυροβόλο κτλ για μείωση του κόστους.

      Η Δανία που δεν έχει οικονομικό πρόβλημα το έκανε με τις δικές της φρεγάτες.

      Η Ινδονησία κάνει διεθνή διαγωνισμό για φρεγάτες.

      Και η Ελλάδα πάει σε απευθείας ανάθεση για Belharra.

      Η Ελλάδα χρεοκόπησε και πάλι μυαλό δεν βάζει το άθλιο πολιτικό προσωπικό.

  19. Επειδή βλέπω πολλά σχόλια με το επιχείρημα δεν υπάρχουν λεφτά και άρα πάμε στη Γαλλική πρόταση που είναι κάποια λύση.

    Δεν ισχύει χρήματα υπάρχουν και το ξέρουμε όλοι.

    Να ξεκαθαρίσουμε κάτι

    Προσωπικά δεν με ενδιαφέρουν ούτε κόμματα ούτε πρόσωπα με ενδιαφέρει μόνο η Ελλάδα οι Έλληνες και η ενίσχυση όσο το δυνατόν καλύτερα της αποτρεπτικής μας ισχύς.

    Δυστυχώς η λειτουργία στη χώρα δομημένη λάθος.

    Κομματικό κράτος διορισμοί ημετέρων φοροδιαφυγή διαφθορά σπατάλη πόρων και το πολιτικό μας προσωπικό υπηρετεί ευλαβικά ντόπια και ξένα συμφέροντα.

    Δυστυχώς αυτή είναι η αλήθεια.

    Ένα παράδειγμα

    Στην πόλη καταγωγής μου υπάρχουν δεκάδες κρατικά κτήρια τα οποία είναι ανεκμετάλλευτα και έχουν αφεθεί στο έλεος του θεού.

    Την ίδια στιγμή το κράτος νοικιάζει εδώ και τριάντα χρόνια ίσως και παραπάνω ένα παλαιό κτήριο (από ιδιώτη κομματάρχη της περιοχής) για την εγκατάσταση της Αστυνομίας.

    Κόστος για ενοικίου 15,000 ευρώ το μήνα.

    (υπολογίστε κατά έτος επί 30 χρόνια)/

    Την ίδια στιγμή η Εφορία στεγάζεται πάλι σε κτήριο ιδιώτη κομματάρχη της περιοχής.

    Κόστος ενοικίου 70.000 ευρώ το μήνα.

    (υπολογίστε κατά έτος επί 20 χρόνια)

    Φαντάζομαι θα υπάρχουν και άλλα κτήρια ιδιωτών ημετέρων κομματικών που νοικιάζουν και αυτοί τα κτήρια τους σε δημόσιες υπηρεσίες.

    Και όλα αυτά δεν συμβαίνουν μόνο στην πόλη μου αλλά σε ολόκληρη την Ελλάδα.

    Πόσες εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ είναι όλα αυτά το χρόνο και επί πόσα χρόνια;

    Αν προσθέσουμε και το κομματικό κράτος την σπατάλη πόρων τον διορισμό ημετέρων όλων των κυβερνήσεων τη φοροδιαφυγή τη διαφθορά και τη διαπλοκή τότε να τα μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ίσως και μερικά δισεκατομμύρια που χρειαζόμαστε για ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα με διεθνή διαγωνισμό και χωρίς να τρέχουν σαν τους ζήτουλες και να ζητάνε είτε προστασία είτε βοήθεια και νέα δάνεια.

    1. Και έτερο σαιτ απόψε έσκασε με θέμα τι θα θελεται τα CIWS… βλεπω να σκάει η γαλλική διαμόρφωση από το παράθυρο και προετοιμάζεται.

      1. Αυτό βλέπω και αυτό έγγραφα από την αρχή της τραγωδίας!

        Όταν σε έχουν δεδομένο και σε κρατάνε οικονομικά δεν έχουν κανένα λόγο να σε εξυπηρετήσουν

        Θα σου δώσουν ότι γουστάρουν και θα τους λες και ευχαριστώ

        ΞΕΦΤΊΛΑ

        Στο άλλο site κάνουν και σύγκριση των γαλλικών με τα 24 aster με τα ισραηλινά saar με τα 64barak!!

      2. Το διάβασα και δεν έχω λόγια.

        Έχουν ξεκινήσει οι επιλεγμένες διαρροές και οι επικοινωνιακές φούσκες.

        Όλα αυτά έχουν ξανά συμβεί στο παρελθόν είτε για να κάψουν μια αγορά (Kidd Abrams κτλ.) είτε για να την προωθήσουν (NH 90 κτλ).

        Αυτά εξηγούσα και λίγο παραπάνω αλλά όταν κάποιοι δεν θέλουν να καταλάβουν είναι χάσιμο χρόνου η περαιτέρω συζήτηση.

        Εν ολίγοις πάμε σε αγορά Belharra όπως τη θέλουν οι Γάλλοι και όχι όπως τη χρειαζόμαστε εμείς.

        Καθαρά πολιτική απόφαση για να κερδίσει το άθλιο πολιτικό προσωπικό πολιτική προστασία μέσω της διπλωματίας των εξοπλισμών.

        Και το κυριότερο αν όλα πάνε καλά θα την παραλάβουμε το 2024-2025.

        Δηλαδή σε 6-7 χρόνια.

        Χωρίς να ξεχνάμε πως είναι ένα εντελώς νέο οπλικό σύστημα και που οι παιδικές ασθένειες μπορεί να καθυστερήσουν ακόμα περισσότερο την παραλαβή.

        Η μόνη ρεαλιστική λύση είναι διεθνής διαγωνισμός τώρα για 6-8 φρεγάτες σε έναν μακροχρόνιο σχεδιασμό και φυσικά η εξέταση της Δανέζικης φρεγάτας σύμφωνα με τις δικές μας ανάγκες.

        Όλα τα άλλα είναι λύσεις απελπισίας.

        1. Ελα οκ χαλάρωσε !!! Απο την πρωτη μερα ολοι λενε οτι το πλοιο θα το παρουμε ομως θελει το ΠΝ , απο τον υπουργο ,τους Αξιωματικούς ,τους δημοσιογράφους ,ακομα και απο την τελευταία τρύπα του ζουρνά ,εμάς. …. Μπορούμε να διαφωνούμε εμείς σε πολλές επιμέρους αλλαγές διοτι δεν ξερουμε τιμες , και δυνατότητες , αλλά σίγουρα συμφωνούμε καθετα όλοι στην κυρια θεωριτική (πλαίσιο) παράμετρο … Η Γαλλική διαμόρφωση πρεπει να τροποποιηθεί χωρίς δεύτερες σκέψεις … Θα φαν μεγαλα καντήλια αν δεν τροποποιηθεί αρκετά ώστε να μοιάζει οπλικά με την Fremm HN .

        1. Κύριε Γιάννη Νικήτα δεν αφορούσε το παρόν σάιτ αλλά άλλο που προετοιμάζει με επιλεγμένες διαρροές για την μη αναγκαιότητα του CIWS στις δικές Belharra.
          Εσείς ήσασταν ξεκάθαροι εξ αρχής στο θέμα αυτό και έχουμε ταυτόσημες θέσεις.

          Εδώ
          https://www.ptisidiastima.com/ciws-for-belharra-helleniques/

          Υ.Σ Χωρίς να θέλω να γίνω κουραστικός ή φορτικός κύριε Γιάννη θα ήθελα να σας υπενθυμίσω πως περιμένουμε με αγωνία ένα άρθρο εμπεριστατωμένο εκ μέρους σας για τα ανταλλάγματα οπλικών συστημάτων που θα μπορούσαμε να πάρουμε στα πλαίσια της νέας συμφωνίας για Σούδα – βάσεις και το αν υπάρχουν πληροφορίες σχετικές.
          Επίσης αν υπάρχει πρόθεση εκ μέρους των Αμερικανών (και στα πλαίσια των ανταλλαγμάτων) να μας παραχωρήσουν δύο Arleigh Burke είτε δύο Tico και αν η κυβέρνηση έχει κάνει ανάλογα αιτήματα προς αυτήν την κατεύθυνση.
          Η αλήθεια είναι ότι η ενημέρωση πάσχει πολύ στη χώρα μας (δεν αφορά το παρόν σαιτ) υπάρχει πολύ παραφιλολογία και υστεροβουλία.
          Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.

          1. Καλησπέρα. Θα γράψω κάτι και άμεσα. Το θέμα είναι σοβαρό γιατί μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάτι απτό ή συγκεκριμένο από αμερικανικής πλευράς πλην κάποιων γενικόλογων. Δεν τίθεται θέμα Arleigh Burke τη παρούσα στιγμή ή μεσοπρόθεσμα. Το θέμα είναι εμείς τι ζητήσαμε και εάν ζητήσαμε.

          2. @Γιάννης Νικήτας

            Καλησπέρα και από εμένα και ευχαριστώ για την άμεση απάντηση.

            Πράγματι το θέμα είναι πολύ σοβαρό και δυστυχώς δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για τα πιθανά ανταλλάγματα οπλικών συστημάτων που θα πάρουμε αν πάρουμε.

            Θεωρώ τραγικό και αδιανόητο να μην έχει γίνει μια προετοιμασία για χειροπιαστά ανταλλάγματα από την πλευρά της κυβέρνησης και να αρκέστηκε σε γενικόλογες υποσχέσεις χωρίς κανένα πραγματικό αντίκρισμα.

            Θα ήταν μια τεράστια ευκαιρία για της Ένοπλες Δυνάμεις μας να εξοπλιστούν και να καλύψουν πολλά κενά.

            Αναπόφευκτα θα γίνει και μια σύγκριση με την τότε συμφωνία του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη αρχές του 1990 όταν τα ανταλλάγματα που πήρε μόνο για τη Σούδα ήταν τα εξής:

            4 αντιτορπιλικά Adams

            60 βομβαρδιστικά αεροσκάφη A7 Corsair

            30 αεροσκάφη πολλαπλού ρόλου F4E

            Αρκετές εκατοντάδες άρματα M60 και M48

            Τροχαίο υλικό και διάφορα πυρομαχικά.

            Εν αντιθέσει με την τωρινή συμφωνία της κυβέρνησης που εκτός από τη νέα συμφωνία για Σούδα περιλαμβάνει και βάσεις σε ολόκληρη την επικράτεια.

            Μέχρι στιγμής δεν είδαμε τίποτα χειροπιαστό εκτός από λόγια του αέρα.

            Σύμφωνα με κάποιες διαρροές η λογική της κυβέρνησης είναι πως αρκέστηκε στις γενικόλογες υποσχέσεις των Αμερικανών περί προστασίας και δεν ενδιαφέρθηκε να θέσει θέμα παραχώρησης οπλικών συστημάτων στα πλαίσια της νέας συμφωνίας με τη λογική πως τα όποια οπλικά συστήματα θα χρειαζόταν πόρους για μεταφορά εκπαίδευση ανταλλακτικά και κάποιο μικρό εκσυγχρονισμό ώστε να γίνουν πλήρως επιχειρησιακά.

            Η λογική αυτή αν ισχύει είναι εντελώς κοντόφθαλμη και επικίνδυνη γιατί πρώτον το να ψάχνουμε για προστάτες είναι εξευτελιστικό για το λαό μας και δείχνει πως το πολιτικό προσωπικό έχει συμβιβαστεί με την ιδέα συνεκμετάλλευσης με την Τουρκία και δεύτερον όταν υπάρξει κρίση κανένας δεν πρόκειται να σε βοηθήσει εκτός από τον εαυτό σου.

            Άρα ο επανεξοπλισμός των Ενόπλων Δυνάμεων είναι κεφαλαιώδους σημασίας.

            Θέλω να πιστεύω πως κάτι γίνεται στο παρασκήνιο γιατί αν δεν έχει γίνει καμία προετοιμασία και δεν έχουμε ζητήσει τίποτα τότε η κυβέρνηση είναι απλά τραγική.

          3. Και μια τελευταία ερώτηση

            Έχετε σκεφτεί ή είναι στα μελλοντικά σας σχέδια κύριε Γιάννη Νικήτα και η όλη ομάδα του DR στο να προχωρήσετε κάποια στιγμή στην έκδοση ενός μηνιαίου περιοδικού με αμυντικά θέματα;

            Αν κρίνω από τη σοβαρή δουλειά σας εδώ θα ήταν μια καλή ιδέα να προχωρήσετε σε κάτι τέτοιο και φυσικά θα είχε την αμέριστη συμπαράσταση από εμάς.

  20. Παρακαλώ πολύ: Να υπάρχει σεβασμός και ευπρέπεια στον συνομιλητή. Ορισμένοι ξεφεύγουν. Δεν μου αρέσει να κάνω τον χωροφύλακα ως διαχειριστής της παρούσας ιστοσελίδας. Στα δύο χρόνια λειτουργίας δεν έχω μπλοκάρει παρά μόνον 2-3 χρήστες. Μην με εξωθείτε στα άκρα. Δεν είμαστε οπαδοί όπως είναι στα γήπεδα. Ήθος και ευπρέπεια. Ευχαριστώ πολύ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *