Το άρθρο γράφτηκε από έναν εν ενεργεία αξιωματικό, στέλεχος της ΠΑ. Αντικατοπτρίζει πλήρως τις απόψεις μας όπως αυτές τις έχουμε εκφράσει μέσα από δεκάδες άρθρα μας.

Αναρτήθηκε χθες στην ιστοσελίδα του πολύ καλού φίλου και αξιόλογου συναδέλφου Σάββα Βλάσση.

Από έναν Αεροπόρο για την ιστοσελίδα https://doureios.com/

Με αφορμή την πρόσφατη επανεμφάνιση της F-35/ολογίας, θα ήθελα να επισημάνω ότι η συζήτηση περί ενδεχόμενης προμήθειας ή όχι του εν λόγω αεροσκάφους (Α/Φ) εκτιμώ ότι είναι απλά εκτός θέματος στην παρούσα φάση, καθώς και στο προβλέψιμο μέλλον. Θεωρώ ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΔ) αντιμετωπίζουν σοβαρά θέματα, τα οποία θα πρέπει να τύχουν διαχείρισης με πολύ υψηλότερη προτεραιότητα σε σχέση με την προμήθεια οποιουδήποτε Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους (ΝΜΑ).

Πιο συγκεκριμένα για την ΠΑ, σημειώνω τα ακόλουθα θέματα, εν πολλοίς γνωστά, χωρίς να επιβεβαιώνω ή να διαψεύδω τα σχετικά δημοσιεύματα που κυκλοφορούν ευρέως:

1. Χαμηλή διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών Α/Φ Τ-6: δεν υπάρχει σύμβαση FOS (Follow On Support, ελληνιστί Εν Συνεχεία Υποστήριξης). Ως αποτέλεσμα, εμφανίζονται καθυστερήσεις στη ροή εκπαίδευσης των νέων Ιπταμένων.

2. Χαμηλή διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών Α/Φ Τ-2: η ΠΑ αποτελεί τον τελευταίο χρήστη του τύπου. Η εύρεση λύσεως (η οποία μπορεί να μην είναι αντικατάσταση αλλά συμμετοχή σε κάποιο συνεργατικό σχήμα) αποτελεί επιτακτική ανάγκη.

3. Χαμηλή διαθεσιμότητα Α/Φ Mirage 2000/-5: ίσως το πιο γνωστό πρόβλημα της ΠΑ. Η πρόσφατη υπογραφή της συμφωνίας-πλαίσιο για τη FOS σηματοδοτεί απλά την αρχή του αγώνα. Πέραν των αεροπλάνων, ανάλογη κίνηση πρέπει να γίνει και για τα όπλα των Mirage.

4. Διαθεσιμότητα Α/Φ F-16: κυμαίνεται κάτω από τα επιθυμητά επίπεδα. Τουλάχιστον είναι εν εξελίξει το πρόγραμμα αναβάθμισης για τα Block 52+/Adv. Απομένουν βεβαίως τα Block 50 και 30, αν και για τα τελευταία ακούγονται διάφορα περίεργα… Πέραν της αναβάθμισης, εκτιμώ ότι θα πρέπει να εξετάσουμε την επαναπιστοποίηση – προμήθεια νέων όπλων, προμήθεια ατρακτιδίων Sniper, καθώς και συστημάτων IRST (InfraRed Search & Track), όταν είναι διαθέσιμα.

5. Χαμηλή διαθεσιμότητα C-130: δεν είναι ανάγκη να πούμε πόσα πετάνε. Όσοι πήγαν στο Athens Flying Week (και όχι μόνο το πρόσφατο), θαύμασαν πόσα C-130 λιάζονταν έξω από την ΕΑΒ ΑΕ… Προφανώς σε περίπτωση σύρραξης, θα δουλέψει το ελληνικό φιλότιμο και όλοι οι τεχνικοί της ΠΑ και της ΕΑΒ θα σπεύσουν και θα συνωστισθούν στα υπόστεγα της ΕΑΒ, αναμένοντας όλοι μαζί τα ανταλλακτικά από το εξωτερικό, ώστε να αποδώσουν τα Α/Φ το συντομότερο δυνατό και σίγουρα εντός της νέας δεκαετίας που μόλις ξεκίνησε, για την εφαρμογή των επιχειρησιακών σχεδίων και την κάλυψη των συναφών απαιτήσεων των ΕΔ….

6. Χαμηλή διαθεσιμότητα C-27: κατά τα γνωστά, δεν υπάρχει FOS. Θα πρέπει να μας προβληματίσει ιδιαίτερα το γεγονός ότι τα C-27 γενικώς θεωρούνται επιτυχημένα ως μεταγωγικά και με μεγάλη ζήτηση παγκοσμίως, ενώ εδώ, απλά, δεν πετάνε…

7. Χαμηλή διαθεσιμότητα ελικοπτέρων Super Puma: επίσης, δεν υπάρχει FOS. Επίσης παρατηρείται το φαινόμενο τα εν λόγω Ε/Π να πετούν νυχθημερόν… εκτός της χώρας… Μιλάμε για το πιο σημαντικό ελικόπτερο που διαθέτουμε για σκοπούς Έρευνας – Διάσωσης (SAR) καθώς και για Έρευνα – Διάσωση Μάχης (CSAR) σε καιρό πολέμου…

8. Ιπτάμενα ραντάρ Erieye EMB-145H: δεν υπάρχει FOS. Τα συμπεράσματα δικά σας…

9. Για τα πυροσβεστικά Α/Φ CL-215, να υπενθυμίσουμε ότι αρχίσαμε να τα παραλαμβάνουμε το 1975. Βεβαίως διαθέτουμε και τα υπερσύγχρονα PZL, τα οποία προμηθεύτηκε ο Ανδρέας το 1983 από τη χώρα του συντρόφου Λεχ Βαλέσα “με πολύ ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής” (πορτοκάλια;). Για τα ελικόπτερα A109 Power ας μην συζητήσουμε καθόλου. Επίσης, ας μην ανοίξουμε κουβέντα για τα επίγεια συστήματα Ηλεκτρονικού Πολέμου.

10. Last but not least, η απαίτηση για αναβάθμιση του Συστήματος Αεροπορικού Ελέγχου (ΣΑΕ), δηλαδή τα συστήματα ραντάρ επιτήρησης και τα αντιαεροπορικά συστήματα. Το θέμα αυτό θα έπρεπε να είναι σε πολύ υψηλή προτεραιότητα μεταξύ όλων των προγραμμάτων των ΕΔ.

Αυτά μόνο για την ΠΑ. Τα θεματάκια του ΣΞ και του ΠΝ τα “χαρίζω” σε πιο ειδικούς από εμένα.

Ρητορικά ερωτήματα:

Σε τι θα βοηθούσε τα ανωτέρω η ενδεχόμενη προμήθεια F-35;

Θεωρεί κανείς ότι η ενδεχόμενη προμήθεια F-35 ή οποιουδήποτε ΝΜΑ είναι υψηλότερης προτεραιότητας από τα ανωτέρω;

Θεωρεί κανείς ότι τα 500 εκ. € κατ’ έτος (μείον ~100 εκ. ετησίως για την αναβάθμιση των F-16), που προϋπολογίζονται για εξοπλιστικά για όλες τις ΕΔ τα τελευταία έτη, επαρκούν για ΝΜΑ; Περιμένει κανείς κατακόρυφη αύξηση εξοπλιστικών δαπανών; Εγώ πάντως το εύχομαι…

Περιμένει κανείς δώρα πέραν του Ατλαντικού; Να υπενθυμίσω ότι ο Ψυχρός Πόλεμος και οι ανάλογες παροχές έχουν τελειώσει εδώ και 3 δεκαετίες.

Έχουμε μελετήσει τις διαθεσιμότητες που εμφανίζει το εν λόγω Α/Φ; Σύμφωνα με πολλά αμερικανικά μέσα, οι διαθεσιμότητες των διαφόρων τύπων του F-35 να εκτελέσουν όλες τις αποστολές που τους έχουν ανατεθεί (“fully mission capable”) κυμαίνονται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα…

Για να έχουμε μία τάξη μεγέθους του κόστους, θα υπενθυμίσω ότι η προμήθεια 34 F-35A για το Βέλγιο έχει κοστολογηθεί στα 4 δισ. €, ενώ το συνολικό κόστος αξιοποίησης των υπόψη Α/Φ σε βάθος 40 ετών εκτιμάται σε 12,4 δισ. €. Με άλλα λόγια, σε ενδεχόμενη ανάλογη προμήθεια για την ΠΑ, το ετήσιο κόστος θα επιβάρυνε την ΠΑ κατά μέσο όρο με 310 εκατ. € ετησίως, για 40 χρόνια, εάν κάνουμε την απλή διαίρεση 12,4 δισ. € διά 40 έτη (αν και η κατανομή θα ήταν φυσικά εμπροσθοβαρής). Μέρος των χρημάτων αυτών αφορούν καύσιμα κ.λπ., οπότε καλύπτονται από τον λειτουργικό προϋπολογισμό της ΠΑ. Όμως, το μεγαλύτερο μέρος αφορά ανταλλακτικά – υποστήριξη και καλύπτεται από τον προϋπολογισμό εξοπλιστικών του ΥΠΕΘΑ, όπως τα προγράμματα FOS. Σε κάθε περίπτωση, διαπιστώνεται ότι το συνολικό κόστος είναι σοβαρότατο.

Τέλος, τίθεται θέμα σε ποια ακριβώς διαμόρφωση έχουν κοστολογηθεί τα F-35A του Βελγίου (Block 3F ή Block 4) και εάν θα απαιτηθεί να καταβληθεί επιπλέον κόστος αναβάθμισης σε Block 4 (δεν είναι ξεκάθαρο τι ακριβώς ισχύει). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το συνολικό κόστος του Block 4 δεν έχει “κλειδώσει”. Σύμφωνα με το GAO (Government Accountability Office των ΗΠΑ): «Το πρόγραμμα F-35 σχεδιάζει να αναθέσει αναπτυξιακές συμβάσεις για το Block 4 αρχής γενομένης από τον Μάιο του 2019, πριν ολοκληρώσει μια επιχειρηματική θέση – μια βάση κόστους και εκτίμηση κλίμακας για την παρακολούθηση της προόδου επίδοσης του προγράμματος. Πράττοντας αυτό, το πρόγραμμα θα αφιερώσει πόρους χωρίς επαρκή γνώση του πλήρους κόστους του Block 4, χρονοδιαγράμματος και ωριμότητας τεχνολογικού επιπέδου, θέτοντας το Block 4 στον κίνδυνο να γνωρίσει υπερβάσεις κόστους και χρονοδιαγράμματος παρόμοιες με αυτές που υπήρξαν κατά την ανάπτυξη του βασικού προγράμματος».

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το κόστος του Block 4 έχει ήδη τετραπλασιασθεί, ενώ μπορεί να αυξηθεί κι άλλο. Με άλλα λόγια, πάρε τώρα τ’ αεροπλάνο σε μία (φαινομενικά) καλή τιμή (χαμηλό flyaway cost) και θα πληρώνεις forevah αναβαθμίσεις… πέραν των εξόδων υποδομής – αρχικής υποστήριξης – χρήσης – εν συνεχεία υποστήριξης…

Και μια πρόσφατη είδηση: Σύμφωνα με κινεζική ιστοσελίδα, ένα κινεζικό ραντάρ αεράμυνας τύπου JYL-1 αποκάλυψε Α/Φ F-35 στη Μέση Ανατολή (Συρία ή Ιράκ). Η είδηση εμφανίσθηκε μόλις εχθές (4-1-2020) και αναφέρεται με επιφύλαξη, καθώς δεν έχει ακόμα επιβεβαιωθεί από κάποιο “μεγάλο” μέσο (αν και κατά πάσα πιθανότητα δεν αναμένεται να επιβεβαιωθεί). Όμως, εάν ισχύει, το θέμα είναι σοβαρό…

Πηγή: https://doureios.com/

Σημείωση: Τα παραπάνω ασφαλώς και δεν αναιρούν την ανάγκη για την απόκτηση νέου μαχητικού αεροσκάφους. Το ζήτημα είναι η ιεράρχηση αναγκών και προτεραιοτήτων σε άμεσες ανάγκες βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα όπως η αξιοποίηση του υφιστάμενου υλικού με διαθεσιμότητες, νέα όπλα και ατρακτίδια.

Comments

  1. Αν και δεν έχει σημασία, το «άρθρο», δεν είναι άρθρο αλλά απάντηση / προσωπική άποψη σε ελληνική ελεύθερη ιστοσελίδα, στελέχους (όχι ιτπαμένου) της ΠΑ που δεν έχει κρίψει ποτέ τα προσωπικά του στοιχεία και που καλώς για μένα το Δ.Ι. αναδημοσίευσε…

  2. Το αρθρο είναι απλη δημοσιευση – post σε ενα forum για θεματα αμυνας. Ευελπιστω ο συντακτης να εχει δωσει τη συγκαταθεση του. Γιατι καποιοι καρεκλοκενταυροι ανωτεροι μπορει να »δυσαρεστηθουν» απο την ωμη πραγματικοτητα. Μην ξεχναμε οτι στην Ελλαδα, και οχι μονο, το κομματικο συμφερον σχεδον παντα υπερισχυει του εθνικου.

      1. Συγχαιρω το ιστολογιο που λεει την Αληθεια.

        Η κατασταση πιθανον να ειναι ακομα χειροτερη, αλλα προφανως ο ανθρωπος δεν μπορει να τα πει ολα δημοσιως.

        Δυστυχως ο αεροπορος Α/ΓΕΕΘΑ που ονειρευεται F35 ειναι εκτος τοπου και χρονου.

      2. Προσθέστε στην εμπεριστατωμένη άποψη και κάτι ακόμα.
        Υπάρχει καμία πρόβλεψη – πρόνοια της απρόσκοπτης λειτουργίας μιας μονάδας ή πτέρυγας στην περίπτωση απώλειας της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος η της επιβιωσιμοτητας των τηλεπικοινωνιών;
        Από που να αρχίσουμε και που να τελειώσουμε!!!
        Πρώτα βρίσκεις σπίτι να μείνεις και ύστερα αγοράζεις χάλια και κουρτίνες.
        Χρόνια πολλά.

  3. Γράφονται πολλά, και κυρίως ζητήματα κόστους, στο άρθρο. Με δύο λόγια , θεωρώ ότι η αναγκαιότητα πρόσκτησης μιας μοίρας F-35 έγκειται στην αποτροπή, έστω και ως σενάριο από τους γείτονες, μιας αεροπορικής επίθεσης / κατάληψης νήσου/ πρώτου πλήγματος εξ ανατολών. Τα F-35 θα τα έχουμε για να γνωρίζουν ότι θα απαντήσουμε άμεσα-αποτελεσματικά και παρά τους S-400 που διαθέτουν. Με τα υπάρχοντα όπλα μας (π.χ. SCALP/Mirage 2000-5) , ακόμα και το νέο F-16V, θεωρούν ότι αντιμετωπίζονται από τους S-400. Mε το F-35 όμως OXI!
    Το κόστος δεν είναι αβάστακτο αν το δούμε σε βάθος 5-8 ετών με FMS…κι αν βέβαια θέλουμε εδαφική ακεραιότητα ως Χώρα!
    Tα ζητήματα που τίθενται ,κατά τη γνώμη μου, είναι άλλα: η αμυντική θωράκιση της βάσης των F-35, όπου και αν εγκατασταθούν, καθώς και η ΕΓΓΥΗΜΕΝΗ αποδέσμευση όλων των διαθέσιμων όπλων του από τις ΗΠΑ!

    1. Μια μοιρα F-35 κανει 3.3 δισεκατομμυρια $$. (Βλ. συμβολαιο Ν. Κορέας)
      Μια ωρα πτησης του F-35 κοστιζει 44.000 $$ εναντι 14.000 $$ του F-16.
      Πώς παμε απο μετρητα;

      Και ουτε ειναι κανενα ακατανικητο υπεροπλο.

    2. Η αποκτηση εστω και μιας μοιρας F35 θα πληρωθή με την καθηλωση ολοκληρου του υπολοιπου στολου της ΠΑ, και στην πλγρη αποστραγγιξη του προυπολογισμου της.

    3. Μια μοίρα F35 δεν θα ισοπεδώσει την διπλανή χώρα. Ειδικά μάλιστα αν συνεχίσουμε να παραμελούμε τις «λεπτομέρειες» όπως Εκπαίδευση, Σύστημα Αεροπορικού Ελέγχου, Ηλεκτρονικός Πόλεμος, συλλογή πληροφοριών, υπάρχει καλή πιθανότητα να μας ισοπεδώσουν την δική μας.
      Καλό θα ήταν απο μέρους μας να σταματήσουν οι μεγαλομανίες κι οι φαντασιώσεις και να σηκωθούν τα μανίκια.

    4. Μια μοίρα? Αν ειναι αποτελουμενη αυτη η μοιρα απο 100 αεροσκάφη, κάτι γίνεται. Τώρα αν μιλάμε για μοιρα 20 αεροσκαφων, θα μπορούσαμε να μην πάρουμε και τίποτα. Ας δώσουμε την επιτηρηση του εναεριου χώρου μας στην Ελβετια έναντι καποιου τιμηματος. Θα μας βγει πολυ φτηνότερα και με την ιδια αποτελεσματικοτητα.

      Αν ντε και καλά θέλουμε F35 απλά για να λέμε οτι εχουμε F35, ας πάρουμε 2-3 αεροσκάφη, δεν χρειάζεται 20. Μην εκτοξευουμε την πολυτυπια και τα εξοδα για επιχειρησιακα ανουσιες κινησεις. Καλυτερα τα λεφτά αυτά να πανε στην κοινωνια, περισσοτερο τοπο θα πιάσουν.

      Ειμαι της θέσης, οτι μια επένδυση σε αεροπλανα πρεπει να γίνεται σε ικανο αριθμο για να καλυπτει και αποσυρσεις και απώλειες και για να έχει οικονομικό νοημα η δαπάνη. Επίσης οι σπαστές αγορες μας αποδυναμώνουν σαν διαπραγματευτικη θέση και δεν εξασφαλιζουν και ικανα ΑΩ.

      Πρεπει να αποφευγουμε τετοιες αγορες (οπως με τα 2 Heron και 3 MQ9 που θελουμε να κλεισουμε… ΛΟΛ) που δεν σέβονται τα λεφτά των φορολογούμενων.

  4. Το σχόλιο-άρθρο του αγαπητού φίλου είναι η ωμή αλήθεια και μπράβο του.

    Θέλει πολύ κουράγιο και έχει κόστος για να λες την ωμή αλήθεια στην Ελλάδα.

    Οι περισσότεροι κρύβονται πίσω από κομματικές γραμμές αδιαφορούν είτε σκέφτονται την πάρτη τους και την ησυχία τους.

    Πρώτα συμμαζεύεις τα υπάρχοντα οπλικά συστήματα με FOS ανταλλακτικά όπλα εκπαίδευση συνεχή του προσωπικού κτλ. και μετά προχωράς στα επόμενα βήματα που είναι αναγκαία είτε είναι το F35 είτε οτιδήποτε κρίνει ότι χρειάζεται η Πολεμική Αεροπορία.

  5. Θεωρώ ανούσιο το άρθρο !!!! Δεν τιθετε θέμα επιλογής , το ένα ή το άλλο . Ολα πρέπει τα προγράμματα προχωρήσουν !!!! Δεν υπάρχει η λογική να περιμένουν πρωτα να παραγγείλουμε πχ Sniper Και μετα να πάρουμε F-35 .Όλα τα προγράμματα τρέχουν ταυτόχρονα ,οι χρόνοι εκτέλεσης ποικίλουν …

    1. Αλλο τι πρεπει να τρεξει , αλλο τι μπορει να τρεξει , αλλο τι θα τρεξει στην πραγματικοτητα και αλλο πραγμα η ιεραρχηση προτεραιοτητων.
      Και απο ποτε το F-35 συγκεκριμενα αποτελει Ελληνικο εξοπλιστικο προγραμμα προς υλοποιηση?

      1. Για ένα μεγάλο πρόγραμμα όπως το F35 από τις συζητήσεις μεταξύ αρχηγών κρατών μέχρι την συμβασιοποίηση και τρέχοντας να γίνει θέλει 2 χρόνια !!!! Προφανώς μέχρι τότε δεν θα κάθονται τα κοιτάν … Μιλάμε για υπογραφή σύμβασης F35 αρχές 2022 .Μεχρι τοτε λοιπόν μπορούν να γίνουν όλα τα υπόλοιπα και πρέπει να γίνουν, πρόθεση βλέπω ελπίδα , λεφτα ψάχνονται στα επόμενα πλεονάσματα !!!!

      1. Δεν υπάρχουν αυτα που λες … Τα κοστοι μειωνονται οσο περναν τα χρονια παραγωγης και χρησης απο την USAF !!! Τα λοιπα που ακούς δεξια και αριστερά κρατα μικρο καλάθι για το ποσο αληθεύουν και ποιο θα ειναι το τελικο αποτέλεσμα μιας πολυετούς χρησης σε σχέση με το αποτέλεσμα .

        1. Δεν υπαρχουν; Α, ναι;
          Το συμβολαιο της Νοτιας Κορεας ηταν 40+20 F-35. Tα πρωρα 40 παραγγελθηκαν το 2014 και κοστισαν 6,4 δισ. $$, και τα 20 επομενα παραγγελθηκαν πριν μερικους μηνες και θα κοστισουν 3.3 δισ. $$.

          https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2019/10/10/south-korea-to-buy-20-more-f-35-jets/

          Εγω πιστευω τα γεγονοτα και οχι τις μεγαλοστομιες της Λοκχηντ.

          To κοστος ανα ωρα πτησης ειναι 44.000 $$, και ελπιζουν να το κατεβασουν στις 34.000 $$ σε 5 χρονια. Πολυ αμφβιβαλλω αν θα το επιτυχουν.

          https://www.executivegov.com/2019/05/f-35-jpo-seeks-23-percent-drop-in-flight-hour-costs-by-2024/

          Δεν ειναι για εμας αυτο το εξωφρενικου κοστους αεροπλανο.

          Ειχαμε τους Μπελχαρίτες, πλακωσαν τωρα και οι εφτριανταπενταρηδες. Βοηθεια μας…………..

  6. Δεν υπαρχει χειροτερο απο το να πετας καλυτερα αεροπλανα απο τον αντιπαλο αλλα λογο ελαχιστων ωρων πτησεις που βαζουν οι πιλοτοι σου να δεχτεις πολλαπλασιες καταριψεις.
    Η εκπαιδευση ειναι το ΑΩ δεν πετανε μονα τους τα μαχητικα.
    την εικονα που λεμε συνεχεια οτι θα μεταδιδει το f35 μπορει να την κανει το μετα απο αναβαθμιση global eye + υποχρεωτικα αναβαθμισμενο ΣΑΕ.
    Η στοχοποιηση του s400 δεν ξερω πως μπορει να γινει αλλα αν η θεση τους γινει γνωστη το να πληχθουν με scalp/Mdcn θεωρητικα ειναι το πιο ευκολο κομματι. Δεν επιβαλεται το f35 αυτη τη στιγμη.
    Εξαλου τα μαχητικα ειναι τα οπλα τους.
    Χωρις εγγυησεις για συγκεκριμενα οπλα jassm, AARGM’ amraam D η καλυτερα METEOR δεν εχει τοσο μεγαλη ουσια.
    Περιμενω να δω με αγωνια την απαντηση του Τραμπ.
    Αν ειναι αντιστοιχη με αυτη μου μας εδωσαν οταν ζητησαμε F16 bl60(κ πηραμε 52+) οτι θα διαταραχθει η ισορροπια στην περιοχη θα ειναι πολυ απογοητευτικο και συναμα ξεκαθαρο οτι δεν θα ξεμπερδεψουμε απο αυτη την ιστορια. Λες κ υπαρχει η παραμικρη περιπτωση να εισβαλουμε εμεις στην Τουρκια.

    1. Ας θυμηθούμε την στάση της ούσα στην κρίση της Κύπρου τη δεκαετία του 60, θα συμφωνήσουμε ότι δεν πρέπει όλα μας τα μαχητικά να είναι αμερικανικής κατασκευής. Η συνέχιση προμήθειας κι ενός μαχητικού εκτός ούσα είναι μονόδρομος. Για το λόγο που πήραμε mirage f1 τότε και mirage 2000 μετά, για τον ίδιο λόγο πρέπει να προσανατολιστούμε στο rafale. Κατά τα λοιπά, η άποψή μου για το f35 είναι γνωστή, ενώ οι άμεσες ανάγκες καταγράφονται πολύ εύστοχα στο άρθρο.

  7. Η εικονα στο σρθρο του Δουρειου ενος κανιβαλισμενου καινουργιου ουσιαστικα C-27J ειναι απλα αδιανοητα σοκαριστικη.
    Eνα τελευταιου τυπου ικανοτατο αεροσκαφος αποξηλωμενο απο κινητηρες και απο αλλα ενδεχομενως να ξεθωριαζει στην πιστα .
    Απο ολους.του αριθμητικους πινακες καθε οπλικου συστηματος καθε κατηγοριας ειναι ζητημα εαν ειναι λειτουργικο το ενα τριτο πλεον.
    Οι ρυθμοι φθορας και παλαιωσης και αναπληρωσης αποθεματων ανταλλακτικων η συντηρησης και εκσυγχρονισμων δεν συμβαδιζουν αν δεν απουσιαζουν πληρως και ετσι σε ελαχιστο διαστημα θα εχουμε ακομα περισσοτερα συστηματα εκτος αφου περαν ενος η δυο συμβολαιων δεκαδες περισσοτερα αναγκαι για απλα την λειτουργία των περισσοτερων συστηματων ,δεν υπογραφονται.
    Υποπτη σκοπιμοτητα ,βλακεια η μαλλον και τα δυο;
    Γιατι δεν εκτελουνται λοιπον απολυτως αναγκαια συμβολαια εκσυγχρονισμου και υποστηριξης ενω λεφτα σαφως υπαρχουν αλλα δεν αφιερωνονται στην αμυνα;
    Ολο φυσικα το χαρτινο οικοδομημα θα καταρρευσει στην πρωτη Τουρκικη ενεργεια νομοτελειακα ..
    Eιτε πολιτικα ειτε στρατιωτικα αφου η κλιμακα ικανοτητας του εχθρου ειναι πολυ ανωτερη της δικης μας.
    Πιστευει καποιος το αντιθετο οταν συζηταμε για δεκαπεντε χρονια για απλα συμβολαια συντηρησης και ο γνωστος πινακας αναγκαιων εξοπλιστικων προγραμματων απο το 2014 που ειχε θεωρηθει κρισιμος για την ευρυθμη λειτουργεια των EΔ παραμενει ανεκτελεστος;
    Και αποψεις περι συνεκμεταλλευσης γινονται ευρεως αποδεκτες ως ισοτιμες αλλων και τα συνορα ειναι απλα ιδεατα;
    Πολυσωστα το ειχε προβλεψει ο Οζαλ ..
    Λιγη Τουρκικη soft power λιγο,η μαλλον πολλοι λαθρομεταναστες και εγινε η δουλεια ανεξοδα.
    Τα δις εξοπλισμων της Αγκυρας ειναι για πληρη πολιτικη απεξαρτηση η επηρεασμο και για το επομενο σταδιο της απλης καταληψης εδαφων ηδη αλωμενων απο ξενους πληθυσμους και τον εκφοβισμο επενδυτων και εταιρειων στα ηδη διεκδικουμενα ωστε να απαιτηθει η συναινεση των γειτονων η η αλλαγη ιδιοκτησιακου καθεστωτος κλπ.
    Απο γνωστα τζακια και χρεωκοπημενες ψευδοελιτ δεν περιμενουμετιποτα οποτε ας μην τρεφουμε ελπιδες για ανατροπη η εξισορροπηση της καταστασης.
    Eιναι σημαντικο για την αντιμετωπιση των επερχομενων και προετοιμασια του σχεδιου Β ´ για την επομενη μερα.

    1. Ασε μας τωρα ρε φιλε με τα 42 εξαγγελθεντα και μηδεποτε υλοποιηθεντα προγραμματα του απατεωνα Αντωνάκη, που θυμηθηκε να καταθεσει ενα πινακα στη Βουλη λιγους μηνες πριν τις εκλογες για να δειξει οτι εκανε κατι…….

      Moυ ανεβαινει το αιμα στο κεφαλι καθε φορα που ακουω αυτο το παραμυθι.

  8. Θα είχε ενδιαφέρον να ζητούσαμε την αποδέσμευση των AGM-158B JASSM-ER ως όπλο «αποκατάστασης της ισορροπίας» μετά την τουρκική αγορά των S400. Οι Πολωνοί έχουν, ας έχουμε κι εμείς. Να δούμε και τι προθέσεις έχουν οι Αμερικάνοι όσον αφορά τις τουρκικές «ανησυχίες».
    Οποιαδήποτε κουβέντα για F35 είναι ατυχής κατα την γνώμη μου και η μόνη λογική που έχει είναι μια πρόσκαιρη προσπάθεια εξαγοράς προστασίας..

  9. Πολύ έξυπνη κίνηση του Μητσοτάκη να βάλει ένα διαπραγματευτικό χαρτί από το πουθενά. Θα πει για τις αποφάσεις μας για αγορα Φ35 και να μας κάνουν καλή τιμή κτλ και όταν έρθει η στιγμή θα πει αποσύρουμε το αίτημά μας για Φ35 λόγω της στάσης των Η.Π.Α για το τάδε ζήτημα. Έχει καταλάβει πως ο Ερντογάν έχει κάνει φίλο τον Τραμπ. Με υποσχέσεις χρημάτων. Είναι πολύ θετικό ότι ακόμα και στο εσωτερικό το έφαγαν αρκετοί και βγάζουν άρθρα σα το παραπάνω για να γίνει πιο πιστευτό. Φυσικά στην πράξη είδαμε τι κάνει ο Υπουργός. Υπέγραψε τα FOS για MIRAGE και τα 80 εκατμμύρια που χρειάζονται για να γίνουν τα 3 Τ214 και το 1 209 επιχειρησιακά. Δηλαδή προσπαθεί να μαζέψει τα υπάρχοντα όπλα. Ελπίζω να μας βγει σε καλό από το τίποτα να φτιάξουμε διαπραγματευτικό χαρτί.

    1. Αυτό ακριβώς συμβαίνει, άλλωστε ο ίδιος έχει δηλάωσει ότι πρώτα θα μαζευτεί (αν γινει ποτέ) η κατάσταση σε αυτά που έχουμε και μετά πάμε στα επόμενα.

    2. «Εξυπνη κινηση»;
      Λες να μην γνωριζουν οι Αμερικανοί οτι ειμαστε άφραγκοι; Λες να μην ειδαν τον φετινο προυπολογισμο του ΥΕΘΑ, και να μην ξερουν το ελαχιστο εως ανυπαρκτο ενδιαφερον του Κούλη για τις Ενοπλες Δυναμεις; Ετσι ευκολα νομιζει οτι τους πιάνει κορόιδα ;

    3. Έλεος, αυτό το μήνυμα ότι «Δηλαδή προσπαθεί να μαζέψει τα υπάρχοντα όπλα» το διαβάζουμε παντού. Αν δεν είναι τρολιές (που δε νομίζω, άπαπα) τότε σίγουρα είναι τεχνητή νοημοσύνη στον κυβερνοχώρο. Δηλαδή ζωντάνεψαν τα κουμπιούτερ.

      1. Δήλωση του ίδιου ειναι, τι τρολιές και νοημοσύνες λες. Όταν έγλειφες τον Καμμένο δεν ειχες τέτοιες θέσεις, τα κατάπινες αμάσητα.

        1. Και δικηγόρος και ρήτορας. Ποιον Καμμενο εννοεις; Τον υπουργο της ΝΔ η τον υπουργό του Συριζα. Και οι δύο πάντως χάρισμα σου. Πάρε τον πολυ πολιτισμό του Κουλη και…ξέρεις εσύ.

  10. Αυτο το αρθρο πρεπει να το διαβασουν καλα οι υπουργοι αμυνας, Λ.Σ και δημοσιογραφισκοι που βγαινουν καθε μερα και προσπαθουν να μας πεισουν οτι οι ενοπλες δυναμεις μας ειναι πανετοιμες ανα πασα ωρα….
    Οι υπουργοι μιλανε για γαλλικες φρεγατες και F-35 και οι δημοσιογραφισκοι «δειχνουν» στρατευματα με G-3, κρανη Β π.π Μ-113 και αλλα πολλα ωραια….
    Παρα πολυ καλο το αρθρο, χαιρομαι που βγαινει ενας ανθρωπος και τα λεει ετσι ακριβως οπως ειναι!

    1. Με τα λεφτα που κανει ΕΝΑ F-35 αγοραζονται αρκετα συγχρονα ΤΟΜΑ για ενα ολοκληρο Μ/Κ Ταγμα ΠΖ, ή μια Μοιρα συγχρονων Α/Κ πυροβολων Pzh-2000 των 18 σωληνων, ή ολοκαινουρια τυφεκια εφοδου για ολο το Δ Σωμα Στρατου στη Θρακη.
      Με τα λεφτα που κανει μια μοιρα F-35, λυνονται τα βασικα προβληματα του Στρατου Ξηρας . Ενος ολοκληρου Κλαδου.

  11. Καλησπέρα και χρόνια πολλά. Προβλήματα, όπως αναφέρθηκαν, έχουν πολλές ΕΔ, ακόμα και σε κράτος με μπάτζετ κοντά στα 50δις Ευρώ/ χρόνο. Μένω σε ένα απ’αυτά, την Γερμανία. Το 80% των ιπτάμενων μέσων τής χώρας είναι καθηλωμένα και ζητούν τα ίδια όπως εμείς (FOS, κλπ. ) . Στα πλοία δεν είναι καλύτερη η κατάσταση και για των ΣΞ στο τμήμα ΠΒ / Τεθωρακισμένα τα ίδια.

    Ένα πραγματικά νέο όπλο, είτε Φ35, είτε Bellharra είτε οτιδήποτε άλλο έχει πάντα κάποιο κόστος και Ρίσκο αλλά και πλεονεκτήματα. Πρόοδο χωρίς αρετές δεν υπάρχει.

    Το ένα πρόβλημα δεν πρέπει, αν δυνατόν, να μπλοκάρει την εξέλιξη κάτι καινούριου, που αν μη τι άλλο σε κρατάει στην τροχιά του χρόνου

    1. Tοτε ας παιρνουν πλεον οπλα και συστηματα σε αυτα που θα ειναι σιγουροι οτι θα δουλευουν στο 80% και ανω και οχι πχ οπως ανεφερθει παραπανω με τα C-27J, δηλ τους αλεξιπτωτιστες τι τους κανουν απ τη στιγμη που πετανε ελαχιστα απ τα C – 130/27 γιατι την τελευταια στιγμη δε νομιζω να μπορουν να κανουν και πολλα.Αν δε μπει στοχος και προγραμμα απο οπλικα συστηματα και δοιηκητικα (στρατοπεδα) να ειναι σε 80% σε επιχειρησιακη κατασταση, τουλαχιστον (κατ εμε’) να τα βρασω τα F-35 και κατι ΑΒ ή ΤΙCO ή οτιδηποτε αλλο εξωτικο οπλικο συστημα.

  12. Οι απόψεις του στελέχους αποδεικνύουν κατά την γνώμη μου γιατί ακόμα και αυτοί οι πολιτικοί που έχουμε δεν εμπιστεύονται τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας.
    Φυσικά δεν είναι η κατάσταση του ¨υλικού¨ αλλά τα μυαλά, η κατάρτιση και η στρατηγική σκέψη των στελεχών του στρατεύματος.
    Ελπίζω ο συγκεκριμένος κύριος να μην έχει καίριο πόστο για την άμυνα της χώρας αλλά αν με κάποιο μέσο έχει, ελπίζω από καρδιάς να …την χάσει.

    1. Τι απο ολα αυτα που λεει ο ανθρωπος ειναι ανακριβη, ή υπερβολλικα;

      Χωρις ανταλλακτικα και καυσιμα τα αεροπλανα ΔΕΝ ΠΕΤΑΝΕ, οτι και να κανει το προσωπικο. Πώς να το κανουμε δηλαδη ρε κουμπαρε.

      1. Πραγματικά δεν με απασχολεί αν αυτά που λέει ο συγκεκριμένος είναι ανακριβή ή υπερβολικά ή οτιδήποτε.
        Αν είναι ακριβή να τα αναφέρει εκεί που πρέπει και όχι στο ιντερνετικό καφενείο. Αν είναι ακριβή, ούτε το ηθικό μας βοηθάει ούτε θα λυθούν με την δημοσίευση τους.
        Η δε αντιπαραβολή με την αγορά των F-35 θυμίζει αυτούς που θέλουν σχολεία και νοσοκομεία αντί για καράβια και αεροπλάνα.
        Αυτή τη στιγμή παίζεται ένα μεγάλο γαιωπολιτικό παιγνίδι, ο πρωθυπουργός προσπαθεί να χωθούμε από τη πίσω πόρτα μετά 10 χρόνια ανυποληψίας και τεράστιας οικονομικής κρίσης και ο συγκεκριμένος κύριος αναφέρεται σε θέματα σημαντικά μεν για την υπηρεσία του αλλά άσχετα με το γαιωπολιτικό παιγνίδι που μέρους του είναι και το F-35.
        Η πρόταση στο τραπέζι είναι επίσπευση του upgrade program μέχρι το 2024 και εισαγωγή στην παραγωγή του F-35 αμέσως μετά με άμεση βοήθεια στο Π.Ν.
        Αν είμαστε μέχρι τότε είμαστε ακόμα με τα Στάγιερ και με τα C-27 να λιάζονται ….είμαστε άξιοι της μοίρας μας και σίγουρα θα είναι θέμα προτερεοτήτων και όχι καθαρή έλλειψη χρημάτων.

        1. Και στο γεωπολιτικο παιχνιδι που παιζεται, η χωρα μπορει να παιξει σημαντικο ρολο με το να μπει απ την πισω πορτα που και να κανει τι; και ποσο μαλλον με τα F-35.Ενω αν μεινουμε με τα σταγιερ και παρουμε f-35, και κανουμε την αναβαθμιση τωνf-16 γρηγορα, θα αναβαθμιστουμε κατακορυφα εκ μερους των ΗΠΑ; Οταν υπαρχει επαρχει ακομα ενα 16% ανεργια με εναν ιδιωτικο τομεα που ακομα προσπαθει να ανακαμψει, εσεις μας λετε οτι αυτα τα οποια γραφει ο Κος Ζηκιδης ειναι βλακειες; Και για σας οι πολιτικοι ειναι το Α και το Ω για τη χωρα και για αυτα που εχουν γινει φταινε καποιοι »αλλοι» σ αυτη τη χωρα. Οι αμερικανοι οι καλοι μας φιλοι που εχουν φερθει αψιγα σ αυτο το εθνος και γενικα παγκοσμιος να ευχομαστε να μην παθουν τιποτα.Ε ενταξει υπαρχειι και η ηθικη σ αυτη τη ζωη ,οσο εχει μεινη τουλαχιστον.

          1. Σας ευχαριστώ για την απάντηση σας.
            Στο δημοκρατικό πολίτευμα οι πολιτικοί είναι το Α και το Ω.
            Στο δημοκρατικό πολίτευμα έχουμε τους πολιτικούς που μας αρμόζουν και δυστυχώς είναι πολύ χαμηλού επιπέδου όπως και όλη η Ελληνική κοινωνία. Πολύ χαμηλού επιπέδου αντίστοιχα είναι και οι στρατιωτικοί μας με δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία, μικροπολιτικές σκοπιμότητες και καριερίστες με τις εξαιρέσεις που υπάρχουν σε όλους τους τομείς .
            Άρα λέω ότι φταίμε εμείς για την κατάσταση της χώρας μας.
            Τώρα δείτε ποια κράτη έχουν F-35 για να πάρετε την απάντηση γιατί αναβαθμίζεται ο ρόλος της χώρας και φυσικά δεν είναι γιατί θα
            βομβαρδίσουμε την Άγκυρα.
            Η υπογραφή της Γαλλικής FOS δείχνει ότι δεν κοιτάζουμε μόνο Αμερικανικά.
            Οι Αμερικανοί τέλος όπως και όλοι οι υπόλοιποι θα κοιτάξουν και θα ζυγίσουν το συμφέρον τους πριν πράξουν το οτιδήποτε και για χ ψ λόγους η τράπουλα στο τραπέζι δείχνει ακόμα Τουρκία άρα πρέπει να ανάποδο γυρίσουμε το τραπέζι και το τραπέζι αναποδογυρίζει με F-35, Eastmed και όχι με τα συνδικαλιστικά θέματα του εν λόγω κυρίου.
            Θέματα βέβαια που αν ευσταθούν χρήζουν αντιμετώπισης καθώς και παραιτήσεις .Αλλά όσο παραιτήθηκε κάποιος για τα άρματα χωρίς πυρομαχικά, υποβρύχια χωρίς τορπίλες, F-16 χωρίς συστήματα
            αυτοπροστασίας , παροπλισμό P-3, επαναφορά P-3, Spartan χωρίς fos κτλπ θα παρατηθεί και τώρα γιατί είναι εύκολο οι δημόσιοι υπάλληλοι να τα ρίχνουν στους πολιτικούς όπως αντίστοιχα είναι εύκολο εγώ από τον καναπέ μου να ζητάω τις παραιτήσεις στρατιωτικών που θίγονται από τις αποφάσεις των πολιτικών.

  13. Καλα συζητησεις γίνονται .σε μακροπροθεσμη βάση έτσι και αλλιώς.Παντως 24 f-35 ειναι ικανά σημερα που μιλαμ ε(δεν ξερω σε 7-10 χρονια) μαζί με τα αναβαθμισμενα f-16 δημιουργούν μόνα τους μια πολύ αξιόπιστη αποτρεπτική δύναμη για τους φίλους μας απέναντι..Η εθνικη επιτυχία θα είναι η μη εμπλοκη σε πόλεμο. χωρις βέβαια παραχωρήσεις .Για αυτό γίνονται οι εξοπλισμοί στην περιπτωση μας.Πολλοί απο εμάς δεν το βλέπουν αυτό …Καλύτερα να μην διασταυρώσουμε στην πραξη τις αναλύσεις μας..

  14. Μερικές σκέψεις μήπως και επανέλθει η λογική…

    Είμαστε μία χώρα με τεράστια γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα αλλά φαίνεται πως αμελούνται διαρκώς.

    1) Οι ΑΟΖ παγκοσμίως ελέγχονται από ναυτικές δυνάμεις όχι αεροπορικές.
    Τι κόστος θα είχαν σε εξαρχής διαπραγμάτευση 10 Belharra?
    4 AAW 32 Aster 30+32 Mica NG
    6 GP 16 Aster 30+16 Mica NG
    Μήπως μικρότερη των 5-6 δις συνολικά και τεράστια ΑΩ???
    Βάθος ολοκληρώσεως 12 χρόνια από σήμερα.
    Με 2 και Datsun να πάρεις τι θα κερδίσεις? Το ………………. με το συμπάθειο.
    Η φθηνή FFG(X) θα κάνει $995 mil…

    2) Έχουμε 3000 νησιά έως βραχονησίδες με ένα αρχιπέλαγος δίπλα στον εχθρό μας.
    Και έχουμε Abak μιλάμε για Rib από Ιάσωνας και πάμε να πάρουμε AAV7 λες και θα πάμε να παίξουμε την D-Day…
    100+ CB90 σε Πεζοναύτες και Ειδικές δυνάμεις σε σημεία κλειδιά στο Αιγαίο μπορούν να βρεθούν άμεσα οπουδήποτε!Ακόμα και απέναντι αν κριθεί σκόπιμο…
    Τα διαφόρων ειδών ακατάλληλα φουσκωτά ας πάνε για ψάρεμα.
    Είμαστε λίγοι,όχι αναλώσιμοι!Κόστος σε σχέση με απόδοση?Οικονομικά μικρό, σε ζωές και επιχειρισιακά ΑΝΕΚΤΙΜΗΤΟ!

    3) Με 5 δις που χρειάζονται για 20 F35 τα οποία ξεχνάτε ότι είναι φορείς όπλων ελαχίστων στον αριθμό, πόσα MLRS παίρνεις με το 10% ή 20% αυτού του ποσού μαζί με ATACMS και αργότερα Deepstrike? Ακόμα και αν δεν αποδεσμευτούν οι δεύτεροι έχεις την δυνατότητα να τους κανείς Ανατολική Θράκη και Μικρά Ασία σε βάθος περίπου 60 χλμ τα πάντα λαμπόγυαλο!
    Πόσα F35 χρειάζονται για την ίδια δουλειά και με τι κόστος????Ασχολίαστο…

    4) Όλες οι σοβαρές χώρες στον κόσμο πρώτα βελτιστοποιούνε αυτά που έχουν και μετά πάνε σε νέα.
    Εμείς μια ζωή ότι νάνε όπως νάνε…
    Αντί να αναβαθμίσουμε τα Bl.50 σε Viper και μετά να πάρουν σειρά τα 52+ και Adv που είναι ότι πιο σύγχρονο έχουμε σε Φ16 και από των απέναντι.Εμεις πάμε σε Γραικο λύση για άλλη μια φορά!
    Τα Bl.30 από τα απάρτια έχουν ρόλο για πολύ καιρό ακόμα!
    Άλλοι αναβαθμίζουν Bl.20 και εμείς θέλουμε να χαρίσουμε τα 30ρια ενώ έχουμε ακόμα Φάντομ και νέα FOS 52 mil…?!?! Ε Λ Ε Ο Σ!!!
    Κόστος κάτω από 600mil για 37! Και Κινέζικα να πάρεις με αυτό το ποσό δεν παίρνεις τα μισά!

    5) Ένα Mirage «μοιράζει» 4 Mica ταυτόχρονα,και έρχονται οι NG,μην το ξεχνάτε αυτό.

    Μπορώ να γράψω πολλά ακόμα, δε θα το κάνω.
    Ο πλούτος που κρύβεται στο υπέδαφος μας και υποθαλάσσια στην ΑΟΖ που δεν έχουμε όλως τυχαίως ανακηρύξει είναι αφάνταστος…..
    Ένα θα πω εάν στα εδάφη μας ήταν Ισραηλινοί αντί εμάς πχ, θα ήταν στους G7 όχι στους μπιτ παρά….
    Ξυπνήστε πριν είναι πολύ αργά.
    Όποιος θέλει Ειρήνη ετοιμάζεται για πόλεμο!

  15. «»Πραγματικά δεν με απασχολεί αν αυτά που λέει ο συγκεκριμένος είναι ανακριβή ή υπερβολικά ή οτιδήποτε.
    Αν είναι ακριβή να τα αναφέρει εκεί που πρέπει και όχι στο ιντερνετικό καφενείο. Αν είναι ακριβή, ούτε το ηθικό μας βοηθάει ούτε θα λυθούν με την δημοσίευση τους.
    Η δε αντιπαραβολή με την αγορά των F-35 θυμίζει αυτούς που θέλουν σχολεία και νοσοκομεία αντί για καράβια και αεροπλάνα.»»
    Πραγματικά ΑΘΛΙΟΣ σχολιασμός μειωτικής διάθεσης και αποδομητικης για έναν κύριο που ούτε καν τον ξέρεις κε ΒΑΣΑΛΟ.
    Ό,τι δεν μας αρέσει να μην δημοσιοποιείται! Ωραία άποψη. Συγκρίνεις την άποψη των αριστερουληδων περί σχολείων κ νοσοκομείων με την σαφή και λογική τοποθέτηση της άμεσης επαναφοράς σε λειτουργία και αξιοποίηση των υφιστάμενων μέσων;;;;; Ο Γκαίμπελς είναι γατάκι μπροστά σου τυπάκο.
    Ο πρωθυπουργός μας αφού έδωσε τα διαπιστευτήριά του στη γνωστή λέσχη της οποίας τις ντιρεκτιβες προωθεί (άσχετες με τα εθνικά και γεωπολιτικά συμφέροντα της πατρίδας μας) με δηλώσεις του στη Βουλή για προώθηση του πολυπολιτισμικού μοντέλου και αντικατάστασης των γηγενών, μετά κ το ξεπούλημα της Μακεδονίας, ετοιμάζεται για το νέο ξεπούλημα της ΑΟΖ -ΚΑΙ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ-ΠΑΚΕΤΟ(τουρκική απαίτηση)- στη Χάγη και συ τον υποστηρίζεις ΡΕ ΜΙΣΘΟΣΥΝΤΗΡΗΤΟ ΚΟΜΜΑΤΟΣΚΥΛΟ;;;; Και σου φταίνε οι στρατιωτικοί που λένε το προφανές!;;;
    Τα ίδια έλεγε κι ο άλλος σιωνιστόδουλος ο Σημίτης κι ο Πάγκαλος. Ότι φταίνε οι στρατιωτικοί για το κάζο στα Ίμια και δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τους Αμερικανούς που κατά δική τους ΑΠΑΙΤΗΣΗ θα μπούμε στο πρόγραμμα του f35 για να στηρίξουμε τις παραπαιουσες εταιρείες τους!!!!! ΞΥΠΝΑΤΕ ΡΕΕΕΕΕ

    1. Οι πολιτικοί όπως και οι στρατιωτικοί είναι δυστυχώς μέρους τους προβλήματος και όχι η αγορά των F-35, με την διαφορά ότι τους πρώτους τους εκλέγει ο λαός και θεωρητικά μπορεί να τους στείλει σπίτι τους ενώ τους δεύτερους όχι.
      Τον συγκεκριμένο κύριο όντως δεν τον ξέρω, του αναγνωρίζω όμως την αυθάδεια, πέρα από την παντελή άγνοια στρατηγικής σκέψης να γράφει με το ονοματεπώνυμο του αν και στρατιωτικός σε ιντερνετικό καφενείο θέματα που δεν εξυπηρετεί σε τίποτα η δημοσίευση των και σίγουρα όχι την λύση των, επειδή ανήκει στην παραπάνω δεύτερη κατηγορία.
      Αυθάδεια η οποία στην δική σας περίπτωση γίνεται δειλία, γράφοντας χαρακτηρισμούς κρυμμένος πίσω από ένα ψευδώνυμο και υιοθετώντας επιχειρήματα «ψεκασμένων».

  16. Φάσκεις και αντιφάσκεις όταν λες ότι κάποιος -έστω και στρατιωτικός- γράφει με τ’όνομά του (ενώ και καλά δεν πρέπει;) , ενώ εγώ έχω ψευδώνυμο- (και δικαίωμα κι επιλογή μου).
    Η ουσία είναι ότι επιμένεις να κατηγορείς γενικά τους στρατιωτικούς ΧΩΡΙΣ επιχειρήματα ενώ τα λογικά ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΑ ΤΟΙΣ ΠΑΣΙ επιχειρήματα είναι «ψεκασμένα» . Ενώ ΕΣΥ είσαι που κρύβεσαι με την υποκριτική κριτική σε παράθεση θέσφατων και στοιχειοθετημένων απόψεων ενός αρμόδιου εκ της θέσεώς του ενώ εσύ ΔΕΝ παραθέτεις σαφή άποψη πέρα από κατάρες του τύπου να χάσει τη θέση του κλπ, γαρνιρισμένες με αθλιότητες κατά των μόνιμων στρατιωτικών ενώ οι πολιτικοί -εδώ γελάμε- δεν είναι μόνιμοι. Εκτρέπεις τη συζήτηση επί του θέματος για την αγορά των f35 (όλα τα’χε η Μαργιωρή) και αποδομείς προσωπικά άτομα που απλώς παρουσιάζουν έναν προβληματισμό σχετικά με τις κυβερνητικές επιλογές-υποστηρίζοντας πλαγίως το Κούλη , τακτική που χαρακτηρίζει-ΘΥΜΙΖΕΙ ΜΙΣΘΟΣΥΝΤΗΡΗΤΑ ΤΡΟΛ. Κατά τ’άλλα σοβαροφάνεια…
    Θα γράφω με ψευδώνυμο επειδή ΕΤΣΙ ΓΟΥΣΤΑΡΩ και δεν θα σου δώσω λόγο για τις επιλογές μου, ΟΥΤΕ για τις politicaly incorrect απόψεις μου.

  17. Σε ευχαριστώ για την απάντηση σου και σου ζητώ συγνώμη για την »σοβαροφάνεια μου»
    σέβομαι δε τις απόψεις σου αν και δεν τις ασπάζομαι.
    Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω τα κάτωθι από μεριάς μου :
    1. Καλοπροαίρετα θεωρώ ότι όλοι μας εδώ (ανεξάρτητα από την οπτική γωνία του καθενός) ανησυχούμε και ενδιαφερόμαστε για το καλό της πατρίδας και σημαντικός πυλώνας του καλού της χώρας είναι η άμυνα με τον γείτονα που μας έλαχε.
    2. Θεωρώ τον στρατιωτικό, λειτούργημα, γι αυτό πριν πολλά χρόνια όταν ήθελα να το υπηρετήσω αυτό το λειτούργημα και μου εξήγησαν τι σημαίνει αυτό και τι θυσίες χρειάζεται να κάνω εγώ και η οικογένεια μου αποφάσισα να πάρω τον ευκολότερο δρόμο και να κάνω κριτική από τον καναπέ μου τώρα.
    3. Ο στρατιωτικός λοιπόν για εμένα δεν έχει καμία δουλειά στα ιντερνετικά καφενεία να καυτηριάζει τα προβλήματα της υπηρεσίας του (και αν το κάνει επώνυμα και αντρίκια πρέπει να έχει συνέπειες),
    όπως εξαιρετικά στη δημοκρατία μας μπορεί να κάνει ο οποιοσδήποτε υπάλληλος για ευνόητους λόγους εσωτερικούς και εξωτερικούς.
    Τα εκφράζει στους ανωτέρους του, τα διαρρέει στους δημοσιογράφους !!, προσπαθεί να κάνει ότι μπορεί από το πόστο του και εν τέλει παραιτείται.
    Τρανό και τελευταίο παράδειγμα (υπάρχουν και άλλα) του διοικητή της 114 ΠΜ που έχει και τον αμέριστο θαυμασμό μου (εξαιρέσεις λαμπρών ανθρώπων υπάρχουν σε όλες τις νεοελληνικές συντεχνίες).
    4. Δίπλα σε ατυχέστατες επιλογές πολιτικών στην άμυνα , υπάρχουν πάντα συν υπογραφές στρατιωτικών και ενώ για τους πρώτους υπάρχει και δικαιολογημένα κατακραυγή για τους δεύτερους σιωπή. Η λέξεις αξιοπρέπεια, τιμή, ευθιξία, είναι δυστυχώς άγνωστες σε μεγάλο ποσοστό λέξεις πολλά χρόνια τώρα, στα υψηλά κλιμάκια της συντεχνίας που που με τόσο πάθος υποστηρίζεις ακολουθώντας και αυτή τον κατήφορο που ζούμε όλοι μας στην νεοελληνική κοινωνία.
    5. Δεν »υποστηρίζω πλαγίως τον Κούλη» αλλά στα θέματα της άμυνας και εξωτερικής πολιτικής, υποστηρίζω ευθέως τον πρωθυπουργό της χώρας, όπως έκανα με τους προηγούμενους και όπως θα κάνω και με τους επόμενους παρ’ ότι όλοι ανεξαιρέτως σαν αντιπολίτευση πριν ή μετά, δεν το κάνουν (ο κατήφορος όλων των συντεχνιών που ανέφερα προηγουμένως) ελπίζοντας το καλύτερο για την πατρίδα.
    6. Έχω και εγώ απόψεις για το θέμα των F-35, γνωρίζω δε αρκετά τις απαιτήσεις των μετά την αγορά των (το αρχικό κεφάλαιο φοβάμαι είναι το ποιο εύκολο κομμάτι) αλλά επιμένω ότι δεν σχετίζεται με τα Στάγιερ, και τα Spartan που λιάζονται, προσπάθησα να τις αναπτύξω σε παραπάνω post, λυπάμαι που δεν έγινα κατανοητός.
    7. Αυτό όμως που θα ήθελα να γίνω κατανοητός είναι ότι για εμένα όταν προβάλεις κάποιον πρέπει να το κάνεις με ονοματεπώνυμο(Κρητική λόξα) εκτός και αν είσαι στρατιωτικός οπότε καλά κάνεις και γράφεις με ψευδώνυμο
    επιβεβαιώνοντας βέβαια το χαμηλό επίπεδο της συντεχνίας που αναφέρω παραπάνω.
    Αυτό δεν είναι θέμα politicaly incorrect αλλά αξιοπρέπειας και τιμής.

  18. Ένα ερώτημα: χρειάζεται η ΑΠ να αυξήσει τον αριθμό αεροσκαφών που διαθέτει; Αν ναι τότε γιατί τόση άρνηση προς το συγκεκριμένο αεροσκάφος; Έχει η ΑΠ ενταγμένα αεροσκαφοι τα οποία είναι στο τέλος της ζωής τους; Αν ναι τότε γιατί αυτή η αρνητική στάση απέναντι στο πιο προηγμένο αεροσκάφος; Η κυβέρνηση έχει προχωρήσει σε ενεργειες για σημαντική αναβάθμιση όλων των σωμάτων; Δεν μπορούν να γίνουν όλα με μιας αλλά από ότι βλέπω οι κινήσεις που γίνονται είναι προς αυτή τη κατεύθυνση.

    Πάμε στο πιο κρίσιμο ερώτημα: Πότε θα έρθουν αυτά τα αεροσκαφοι; Κατηγορουμε (μαζί και εγώ τις κυβερνήσεις για την αδράνεια τους όλα αυτά τα χρόνια, όσον αφορά τον προγραμματισμό! Βλέπουμε πως σε αυτό το θέμα κινούνται με τρόπο που θα δώσει το δικαίωμα να έχουμε έγκαιρα τα νέα αεροσκαφοι κατά τη περίοδο που θα βγουν εκτός λειτουργεί ας τα Φ4. Γιατί αντιδρούμε; Βλέπουμε πως δεν τα έχουν φέρει χωρίς να έχουν υπόψην τους την υποστήριξη που θα χρειαστούν αυτά τα αεροσκαφοι! Μάλιστα λένε ξεκάθαρα πως αυτό θα γίνει παράλληλα με την αναβάθμιση των Φ16, άρα και την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων! Αφού θα γίνουν αναβαθμίσεις ας τις κάνουμε από τώρα για να μην τις κάνουμε δυο φορές! Τέλος θα ήθελα να ρωτήσω αν διαφωνεί κανείς για το ότι τα 500 εκ για εξοπλιστικά προγράμματα είναι λίγα για τις ανάγκες του ΕΣ. Είναι δεδομένο πως μόνο με αύξηση των κονδυλίων μπορούν να γίνουν όλα αυτά που προγραμματίζονται! Σε αυτό πρέπει να βάζουμε πίεση! Ο εχθρός είναι προ των πυλών!

    1. Χρειαζεται κατ΄ αρχην να εξασφαλισει οτι τα αεροπλανα που ηδη εχει πετανε και ειναι ετοιμοπολεμα, και οτι οι ιπταμενοι πετουν τις ωρες που προβλεπεται απο τα ΝΑΤΟικα προτυπα. Πρωτα αυτο και μετα ολα τα αλλα.

      Και ο σωστος τροπος δεν ειναι η κωμωδια που βλεπουμε. Ο σωστος τροπος ειναι να πει η Κυβερνηση στην Αεροπρια τι λεφτα μπορει να της διαθεσει την επομενη δεκαετια, και η Αεροπορια να κανει μελετη και να εκπονησει ενα προγραμμα. Αν δει οτι τα λεφτα επαρκουν για νεα Α/Φ, παλι να κανει μελετη και να αποφασισει τι θα αγορασει, απο που, και ποσα.
      Απο που προκυπτει οτι μας κανει το F-35, και οχι κατι αλλο; Εγινε συγκριτικη αξιολογηση; Σηκωνει η τσεπη μας ενα τετοιο πανακριβο Α/Φ; Δεδομενου οτι φερει λιγο οπλισμο και θα αγορασουμε πολυ λιγες μοναδες, μηπως το ιλιγγιωδες ποσο που απαιτειται ειναι δυσαναλογο του οφελους;

      Αλλα ας μην ανησυχουμε, δεν θα το παρουμε. Ο Κούλη παριστανει τον «ενδιαφερομενο αγοραστη» για να εξασφαλσιει αμερικανικη «προστασια». Το γεγονος οτι κραταει τις στρατιωτικες δαπανες στο ιδιο πολυ χαμηλο επιπεδο που τις ποαρελαβε απο τους ΣΥΡΙΖΑίους, ειναι ενδεικτικο των πραγματικων του προθεσεων.

  19. Κατ’αρχήν συγνώμη για το απότομο ύφος μου.
    Ξεκινά από μια γενίκευσή σου για τους στρατιωτικούς η οποία μάλλον δεν σε εκφράζει. Δεν μπορώ να δεχτώ ότι δεν μπορούν να μιλούν για θέματα που δεν είναι δα και απόρρητα… Διαφωνώ κάθετα με την φίμωση απόψεων που προτείνεις και ειδικά σε μια έγκριτη ιστοσελίδα, κόσμημα κατά την γνώμη μου για τον ελληνικό ηλεκτρονικό τύπο (δούρειος ίππος). Αυτή είναι πρακτική ανελεύθερων καθεστώτων κατά την γνώμη μου και σε συνδυασμό με την υποστήριξη του διορισμένου κυβερνήτη, γόνου της γνωστής οικογένειας του μεταπολιτευτικού συρφετού χτύπησε ευαίσθητες χορδές μου.
    Δεν είναι άμοιροι ευθυνών βέβαια οι στρατιωτικοί, ειδικά οι ανώτατοι οι οποίοι και υπογράφουν όπως λες.
    Κρατώ το ότι θεωρείς ότι όλοι εδώ θέλουμε το καλό της πατρίδας.
    Σε όλα τα υπόλοιπα ας διαφωνούμε.
    Στρατιωτικός δεν είμαι. Το ονοματεπώνυμο δεν λέει τπτ μπορεί να λέει και πολλά, όμως για δικούς μου λόγους δεν θα ήθελα να το μοιραστώ με τον κάθε κακόβουλο (δεν εννοώ εσένα). Οι απόψεις μου είναι με επιχειρήματα και είμαι ανοιχτός σε συ-ζήτηση καλοπροαίρετη.

  20. Εξκουβιτωρ, σε ευχαριστώ από καρδιάς για την απάντηση σου.
    Χρίστο , τα F-35 όπως και τα Arleigh Burke που είναι στην επικαιρότητα τελευταία είναι πολύ
    απαιτητικά και πολυέξοδα στην υποστήριξη τους. Π.χ όταν δεν μπορούμε να αποφασίσουμε 3 χρόνια αν οι πεζοναύτες πρέπει να πάνε Ελευσίνα, η απόφαση να πάει ο μισός στόλος Σούδα
    ( γιατί Σαλαμίνα τα ΑΒ δεν ..) πέφτει λίγο δύσκολη !
    Τα δε F-35, είναι πάντα online με την LM.Κάθε στεγασμένη θέση στάθμευσης πρέπει να έχει συνεχή παροχή ρεύματος , μεγάλης μπάντας σύνδεση internet και ελεγχόμενες συνθήκες θερμοκρασίας με φίλτρα σκόνης κτλπ. Η δε ειδική μπογιά επικάλυψης ….
    Δεν αναφέρθηκα σε αυτά που όλοι καταλαβαίνουμε για πληρώματα, εκπαιδεύσεις καύσιμα κτλπ.
    Οπότε, το ερώτημα είναι αν δεν μπορούμε τώρα να υποστηρίξουμε αυτά που έχουμε με τις ελάχιστες απαιτήσεις τι θα μπορέσουμε να κάνουμε με τα παραπάνω ?
    Η απάντηση είναι, τίποτα.
    Μοναδικός για εμένα τρόπος είναι να χρησιμοποιείσουμε τις εγκαταστάσεις που θα φτιάξουν στη χώρα μας αυτοί που έχουν τον επαγγελματισμό, τις γνώσεις και τα χρήματα να το κάνουν,
    για να τις χρησιμοποιούν και τα δικά τους ΑΒ και τα δικά τους F-35 όταν έρχονται στην χώρα μας.
    Αυτό προϋποθέτει τεράστιες επενδύσεις, συνεργασίες και συνέργιες που δε θα επιτρέψουν στους γείτονες να τις θέσουν σε κίνδυνο. Οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικανοί κοιτάζουν τα συμφέροντα τους και μόνο, αν δεν έχουν συμφέροντα δεν θα ασχοληθούν μαζί μας.
    Όσο πετρέλαιο και φυσικό αέριο να βρούμε με την νοοτροπία, την διαφθορά και τον μη επαγγελματισμό που έχουμε πλέον σαν κοινωνία δεν θα γίνουμε ποτέ κάτι σαν Νορβηγία αλλά μάλλον κάτι σαν Βενεζουέλα.
    Το ένστικτο, η πατέντα και το πειρατικό πνεύμα αρχίζουν και δε φτάνουν με τις νέες τεχνολογικές προκλήσεις.
    Οι ιπτάμενοί μας που τόσο θαυμάζουμε καθημερινά στο Αιγαίο είναι τόσο ικανοί για το καλύτερο αλλά και για το χειρότερο (βλ. Αλμπαθέτε) …..
    και για την τραγωδία εκεί δεν έφταιγαν ούτε τα Τ2 ούτε τα Σταγιερ ούτε κάποια έλλειψη FOS.

    1. Προσωπικά είμαι στρατιωτικός και διαφωνώ κάθετα με τα όσα λες για τους στρατιωτικούς αλλά δεν πρόκειται να σταθώ εκεί γιατί είναι η άποψη σου και έχεις κάθε δικαίωμα να την εκφράζεις και είναι στο χέρι μου και όλων των υπολοίπων στρατιωτικών να την αλλάξουμε. Δεν πρόκειται να σταθώ όμως εκεί. Θέλω να σταθώ σε δυο σημεία μόνο.
      1. Αυτό το οποίο λες για το F – 35, ότι είναι δλδ πάντα online με την LM είναι κατά την ταπεινή μου άποψη ο σοβαρότερος λόγος για τον οποίο ΔΕΝ πρέπει για κανένα λόγο (πέραν όλων των άλλων που άπτονται οικονομικών κυρίως θεμάτων) να αγοράσουμε αυτό το αεροσκάφος. Οι ΗΠΑ δυστυχώς δεν είναι ο πιο αξιόπιστος σύμμαχος ώστε να του δίνεις άμεση πρόσβαση στα πάντα, όπως κάνει το ALIS.
      2. Λες οτι έχουμε τους πολιτικούς που μας αξίζουν και συμφωνώ απόλυτα. Από κει και πέρα όμως είναι δεδομένο ότι οι στρατιωτικοί ηγέτες δεν επιλέγονται από την πολιτική ηγεσία γιατί είναι οι επιχειρησιακά ή έστω και τυπικά πιο άξιοι αλλά αυτοί που θα δημιουργήσουν τα λιγότερα προβλήματα στην πολιτική ηγεσία, αυτοί οι οποίοι θα υπακούσουν σε κάθε «διαταγή» της πολιτικής ηγεσίας και αυτοί που θα αγνοήσουν τις ανάγκες του προσωπικού τους ακόμα και τις ανάγκες της χώρας (βλέπε επονείδιστη συμφωνία Πρεσπών και αντίδραση της στρατιωτικής ηγεσίας) προκειμένου να έχουν καλή σχέση με την πολιτική ηγεσία. Άρα σε θέματα σαν αυτό βλέπουμε οτι η στρατιωτική ηγεσία δεν έχει λόγο και όταν θελει να αποκτήσει γιατί θεωρεί πιο σημαντικό θέμα την επιχειρησιακή ικανότητα αντί για τα μικροπολιτικά συμφέροντα απλά την αποστρατεύουν.
      Ξέρω ότι δεν πρόκειται να σε πείσω. Αλλά θεωρώ το λιγότερο παράλογο να θεωρούμε πανάκεια ένα αεροσκάφος το οποίο πρόκειται να προσφέρει ελάχιστα σε όποια αμυντική προσπάθεια της χώρας μας και να μην δεχόμαστε ότι πρόκειται για ένα σύστημα που αποτελεί απειλή για εμάς ίσως περισσότερο από οτι αν το είχαν πάρει οι Απέναντι

      1. Το ALIS τώρα είναι πρόβλημα.
        Σύμφωνα με Ιταλικές «κουβέντες», χωρίς ALIS όμως το F-35 έχει
        δραματικά χαμηλά ποσοστά διαθεσημότητας στα ήδη χαμηλά έτσι κι αλλιώς.
        Θα συμφωνήσω μαζί σου ότι είναι τεράστιο πρόβλημα.
        Γίνονται όμως σοβαρές προσπάθειες να μπουν τα κατάλληλα «φίλτρα» για τις εκτός ΗΠΑ αεροπορίες.
        Για λόγους που αγνοώ αλλά υποψιάζομαι, η κυβέρνηση θεωρεί ότι θα έχει κάπου στο 24 budget για f35 και καινούργια καράβια.
        Δεν είναι η πρώτη φορά που θα πέσουν 100άδες εκατομμύρια στην άμυνα,
        ελπίζω με καλύτερο προγραμματισμό και αποτελέσματα από τις προηγούμενες φορές.
        Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία, μέχρι τότε εμείς ας κάνουμε την πλάκα μας εξοπλίζοντας τις Μπελάρες, κάνοντας χώρο στο ακρωτήρι για f35 με 2 JSM φόρτο, όνειρα για ΑΒ δίπλα στο Ελ. Βενιζέλος της ΑΝΕΚ και γεμίζοντας και τις βραχονησίδες με MLRS.
        Το θέμα των στρατιωτικών δεν είναι κομψό από μέρους μου να το συνεχίσω και το σταματάω εδώ.

    2. Θιγεις ενα ενδιαφερον θεμα. Στο Αλμπαθετε εγινε ενα δυστυχημα. Οφειλοταν ειτε σε ανθρωπινο λαθος, ειτε σε αστοχια υλικου. Ας πουμε οτι οφειλοταν σε ανθρωπινο λαθος. Τα λαθη συμβαινουν παντα, ειναι αδυνατο να μη συμβουν. Στην Αεροπορια δυστυχως το πρωτο λαθος ειναι και το τελευταιο. Δεν μπορουμε να εκμηδενισουμε τα λαθη, μπορυμε να μειωσουμε την πιθανοτητα να συμβουν. Πώς; Μεριμνώντας λωστε καθε πιλοτος να πεταει καθε μηνα τις ωρες που προβλεπονται απο τα ΝΑΤΟικα προτυπα. Ποσες ειναι αυτες; 12 ωρες το μηνα τουλαχιστον. Ιδανικα, 14 ωρες. Απο τις ανακρισεις προεκυψε οτι στο διαστημα που προηγηθηκε του ατυχηματος, οι χειριστες πετουσαν 8-10 ωρες το μηνα αν θυμαμαι καλα. Γιατι; Λογω των περικοπων. Ειναι δυνατον λοιπον να μιλαμε για 24 F-35, με κοστος αγορας 4 δισ. $$, και κοστος χρησης 44.000 $$ ανα ωρα πτησης, οταν δεν μπορουμε να εξσφαλισουμε επαρκεις ωρες πτησεις για τους ιπταμενους των F-16; Δενε ιναι σοβαρα πραγματα αυτα.
      Η συζητηση που ανοιξε ο Κούλης για τα F-35, που ολοι ξερουμε οτι δεν προκειται να αγορασει, ειναι κακη και αντιπαραγωγικη, διοτι αποπροσανατολιζει απο τα πραγματικα προβληματα που χρηζουν αμεσης θεραπειας.

      1. Για το δυστύχημα στο Αλμπαθέτε υπάρχει επίσημο πόρισμα
        και δεν αναφέρεται πουθενά αστοχία υλικού.
        Ο πιλότος εμπειρότατος με πολλές ώρες στο κοντέρ.
        Υπάρχουν λέξεις όπως ο επαγγελματισμός, διαδικασίες, πρωτόκολλα κτλπ που οι κουτόφραγκοι τα τηρούν ευλαβικά ενώ εμείς τα θεωρούμε βλακίες και χάσιμο χρόνου,
        κάτι σαν το φλας ή η ζώνη ασφαλείας στο δρόμο για εμάς τους κοινούς θνητούς.
        Υπάρχουν μερικά πράγματα που καλό θα ήτανε τα καφενειακά συνδικαλιστικά επιχειρήματα , ειδικά για την Π.Α. μας, με σεβασμό στην μνήμη τόσων ανθρώπων να τα αφήνουμε στα…καφενεία.
        Ας γυρίσουμε καλύτερα στο επίπεδο του “wifi των f35”….εγώ τουλάχιστον.

      1. Αδερφε, εδω πληρωσαμε την ΛΜ να κανει μελετη για το αν μας κανουν τα Φου35 τι ψαχνεις να βρεις τωρα. Εφοσον ειπε ο τοποτηρητης να τα παρουμε, θα τα παρουμε ακομα κι αν τα ξεχρεωσουμε με ελαιολαδο, τι σκας;

        1. Δεν θα τα παρουμε, Ασβέ. Υποψιαζομαι οτι ο Κούλης παριστανει τον «ενδιαφερομενο αγοραστη» για να αποσπασει αμερικανικη «προστασια», και πολυ αμφιβαλλω οτι μπορει ή οτι θελει να τα παρει.

          Τα 24 F-35 που μας ενδιαφερουν κανουν 4 δισ. $$ (βλ. συμβολαιο Νοτιας Κορεας), και εχω βαρυτατες αμφιβολιες οτι θα βρουμε τοσα λεφτα. Μην ξεχνας οτι ο Κούλης εταξε και δυο Μπελχαρες του μεσιέ Μακρόν, που κανουν 2 δισ. ευρω.

          Περιμενε να ελθει η επισημη οικονομικη προσφορα της Lockheed, θα δεις τι ψυχρολουσια περιμενει την πρωθυπουργάρα μας, τον κ. Α/ΓΕΕΘΑ και τους εφτριανταπενταρηδες.

          Και να κρινεις τους πολιτικους οχι με βαση οσα λενε, αλλα οσα πραγματικα κανουν. Το 2020 ο στρατιωτικος προυπολογισμος ειναι ακριβος ιδιος με αυτον των ΣΥΡΙΖΑίων.

          Και οσο για τα 3.000.000 $$ που πεταξε στη μελετη ο κ. Α/ΓΕΕΘΑ, πανε αυτα, γινανε αερας στα πανια του κ. Ντενη και της κυρίας Μερρυλιν………..

          1. Μακαρι, απο το στομα σου και στου Θεου το αυτι αν και ειναι εντολη ανωθεν να αγοραστουν. Εξαλλου ειναι γνωστο οτι οι ΗΠΑ δεχονται και πορτοκαλια για αποπληρωμη.
            ΥΓ: Με τικο ξεκινησαμε, Φ35 εγιναν, με Μ1117 γυρισαμε.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *