Επανέρχεται το θέμα για τη πώληση των F-16 Block 30 στη Κροατία μέσω δημοσιεύματος στην εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ». Την άποψη μας την έχουμε καταγράψει πολλάκις αλλά θα την επαναλάβουμε.
Όπως σημειώνει ο συντάκτης της «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ»: Πρόσφατα έχουν ξεκινήσει εκ νέου οι επαφές ανάμεσα σε Αθήνα και Ζάγκρεμπ για την πώληση 12 έως 16 παλαιότερου τύπου F-16 Block 30 της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.), στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του αεροπορικού στόλου της Κροατίας.
Παρά το γεγονός ότι υπηρετούν στην ΠΑ επί 25 και πλέον συναπτά έτη, τα μαχητικά αυτά έχουν υποστεί προγράμματα δομικής αναβάθμισης Falcon Up και Falcon STAR. To Falcon UP πρόγραμμα υλοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, όταν από την πλευρά του κατασκευαστεί επιβλήθηκε ως αναγκαίο για την εξασφάλιση ωφέλιμης ζωής, 8000 ωρών πτήσης (αυτό ήταν αρχικό νούμερο που υπόσχονταν η General Dynamics για να αποκαλυφθεί ότι το πραγματικό όριο δεν ξεπερνούσε τις 5.500 ώρες!).
Ακολούθησε και Falcon STAR (STructural Augmentation Roadmap). Έχουμε δηλαδή, όπως και άλλες αεροπορικές δυνάμεις, πληρώσει εκατομμύρια δολάρια για δύο δομικές αναβαθμίσεις μόνο και μόνο για να διασφαλίσουμε το όριο των 8000 ωρών πτήσης, που ήταν το όριο δομικής ζωής που αρχικά υπόσχονταν ο κατασκευαστής και τώρα θέλουμε να πουλήσουμε τα αεροπλάνα; Και μάλιστα σε μία περίοδο που δεν μπορούμε να τα αντικαταστήσουμε;
Το F-16 θα αποτελέσει για τα επόμενα 20 χρόνια τουλάχιστον τον κορμό της δύναμης μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας. Δεν νομίζουμε ότι μπορεί να διαφωνήσει κανείς… Το πρόβλημα που έχουμε δημιουργήσει στον εαυτό μας, είναι ότι αντί να διατηρήσουμε πραγματικά ενεργό και αξιόμαχο αυτόν τον κορμό, τον αφήσαμε να απαξιωθεί. Ο εκσυγχρονισμός των Block 30 και Block 50 σε επίπεδο Block 50+ Advanced (με κινητήρα F110 της GE και τον ευρύ αεραγωγό) είναι μονόδρομος ακόμα και σήμερα. Είναι κίνηση η οποία έπρεπε να έχει γίνει 10 χρόνια πριν. Κάθε μέρα που περνάει χωρίς να λαμβάνεται κάποια απόφαση προς την κατεύθυνση αυτή είναι θηλιά στο λαιμό μας που σφίγγει…
Τα F-16 Block 30 πρέπει να εκσυγχρονιστούν με τα απάρτια που θα προκύψουν από τα αεροσκάφη 52+ και 52+ ADV. Άλλες Αεροπορίες έχουν εκσυγχρονίσει πολύ παλαιότερα F-16 συγκριτικά με τα ελληνικά.
Δεν θα σημειώσουμε τίποτα άλλο σχετικά με το ζήτημα αυτό. Το έχουμε εξαντλήσει… Τα νούμερα άλλωστε μιλούν από μόνα τους. 84 εκσυγχρονισμένα F-16V είναι σταγόνα στον ωκεανό των επιχειρησιακών αναγκών της Πολεμικής Αεροπορίας και της ελληνικής αμυντικής μηχανής. Η οποία δεν έχει πλέον μόνο τον εξ ανατολών κίνδυνο να αντιμετωπίσει… Θα πρέπει να λάβει υπόψη της και τα εφιαλτικά σενάρια παρελθόντων εποχών που «παίζουν» στα Βαλκάνια. Όλα τα δεδομένα «φωνάζουν» ότι έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη τις υπηρεσίες των 71 συνολικά F-16C/D Block 30 (32 μονάδες) και Block 50 (39 μονάδες). Έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη από την διατήρηση των 155 F-16 πραγματικά αξιόμαχων, με όπλα και συστήματα που θα τους επιτρέψουν να επιβιώσουν και να επικρατήσουν. Ακόμα και όταν μετά από 10 χρόνια (ο χρόνος είναι κατά προσέγγιση) θα πάμε στην επιλογή νέου μαχητικού, στη δύναμη των F-16 θα βασιστούμε.
Η πραγματικότητα επιβάλλει τον εκσυγχρονισμό των 32 F-16 Block 30 σε επίπεδο Block 50+. Ακόμα και τώρα… Τα μαχητικά του τύπου έχουν υποστεί δύο δομικές αναβαθμίσεις και μπορούν να παραμείνουν σε υπηρεσία για πολλά ακόμα χρόνια.
Το κόστος δεν είναι απαγορευτικό και προγράμματα μηδενικού ρίσκου υπάρχουν διαθέσιμα όσο και αν θέλουν να το αποσιωπήσουν κάποιοι… Η ελληνική κυβέρνηση και ιδίως το αρμόδιο ΥΠΕΘΑ, μπορούν να διασφαλίσουν ΑΜΕΣΑ λύση. ΥΠΑΡΧΕΙ και γνωρίζουν ποια είναι. Αν θέλουμε να ακριβολογούμε υπάρχουν πολλές λύσεις. Γιατί από πλευράς πραγματικής αναδιοργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΤΙΠΟΤΑ στα χρόνια της κρίσης.
Υπάρχουν εκατοντάδες άλλα τέτοια παραδείγματα. Αν κάποιος θέλει πραγματικά να κάνει αναδιοργάνωση, αδιαφορώντας για το αν θα «σπάσει αυγά» μπορεί… Οτιδήποτε άλλο είναι προφάσεις εν αμαρτίαις. Ο εκσυγχρονισμός των Block 30 και -50 λοιπόν είναι η μία από τις δύο ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ και ΑΠΟΔΟΤΙΚΕΣ ενδιάμεσες λύσεις που έχουμε στη διάθεσή μας. ΠΡΕΠΕΙ να γίνει ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ με την αντίστοιχη διαδικασία για τα Block 52+ και Block 52+ Advanced. Οποιαδήποτε άλλη εξέλιξη θα είναι απλά καταστροφική για το αξιόμαχο της Πολεμικής Αεροπορίας.
Δυστυχώς, στο ΓΕΑ από εποχής Α/ΓΕΑ του νυν Α/ΓΕΕΘΑ έχουν αποφασίσει να μην κρατήσουν τα αεροσκάφη στη δύναμη της Π.Α ενώ το ενδεχόμενο να χρησιμοποιηθούν ως εκπαιδευτικά είτε ως μοίρα στα πρότυπα των Αμερικανών Aggressors έχει ατονίσει. Τα αεροσκάφη έχουν αρκετά χρόνια επιχειρησιακού βίου μπροστά τους και κάλλιστα με τη πληθώρα από τα απάρτια των υπό εκσυγχρονισμό F-16V θα μπορούν να δεχθούν πρόγραμμα CCIP Lite.
Με την απόσυρση των F-4E AUP και των Mirage 2000EG/BG μέσα στα πέντε επόμενα χρόνια (μέχρι το 2023), δηλαδή την απώλεια 50+ μονάδων και την ενδεχόμενη πώληση (εξακολουθούμε να μην κατανοούμε με βάση ποια λογική εξακολουθεί να επιδιώκεται, ιδίως από τη στιγμή που δεν έχουμε κανένα διαθέσιμο οικονομικό στοιχείο) των 32 Block 30 (σύνολο 85 μονάδες!) η Πολεμική Αεροπορία θα αποδυναμωθεί σε τέτοιο βαθμό που οριακά θα καλύπτει πλέον τις ανάγκες επιτήρησης και προστασίας του FIR Αθηνών…
Θα ήταν καλύτερο αντί να κοιτάμε πως θα μειώσουμε την ισχύ της ΠΑ να δούμε πως θα την ΕΝΙΣΧΥΣΟΥΜΕ με αεροσκάφη: