Χθες αναρτήσαμε την είδηση ότι η Γερμανική Πολεμική Αεροπορία επιθυμεί την πώληση 38 μαχητικών αεροσκαφών EuroFighter Tranche-1, στο πλαίσιο του προγράμματος «Quadriga», και την αντικατάσταση τους με ισάριθμα EuroFighter Tranche-3. Πριν εμβαθύνουμε στο θέμα, θα θέλαμε να διευκρινίσουμε ότι από τα 38 αεροσκάφη, τα 33 ανήκουν στην έκδοση Tranche-1 Block.5 και παραδόθηκαν την περίοδο 2003-2008, ενώ τα υπόλοιπα πέντε (5), τα οποία προσφέρονται ως δικαίωμα προαίρεσης επί της απόφασης προμήθειας των 33 Tranche-1, κατά πάσα πιθανότητα ανήκουν στη νεότερη έκδοση Tranche-2 Block.8.

Παρατηρώντας τα σχόλια σας, για την πιθανότητα αγοράς τους από την Ελλάδα και την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ), κρίναμε γόνιμο, στο πλαίσιο του υγιούς διαλόγου που έχουμε αναπτύξει με τους αναγνώστες μας, να καταθέσουμε και τη δική μας άποψη. Επιγραμματικά, η θέση μας, για την οποία θα επιχειρηματολογήσουμε στη συνέχεια του άρθρου, είναι ότι η χώρα δεν θα πρέπει να ενδιαφερθεί για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, για λόγους που έχουν να κάνουν με τις δυνατότητες και τους περιορισμούς που έχουν τα αεροσκάφη, τα τεχνικά τους προβλήματα και το κόστος υποστήριξης τους.

Το EuroFighter αναπτύχθηκε από μια κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν η Airbus (Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία), η βρετανική BAE Systems και η ιταλική Leonardo. Το αεροσκάφος έχει αναπτυχθεί σε τρείς (3) εκδόσεις (Tranche). Στην έκδοση Tranche-1 το αεροσκάφος έχει μόνο βασική ικανότητα αερομαχίας και έχει χαρακτηριστεί ως έκδοση αρχικής επιχειρησιακής ικανότητας (IOC : Initial Operational Capability). Στην ουσία τα συγκεκριμένα αεροσκάφη χρησιμοποιήθηκαν στην εκπαίδευση. Εκτός από περιορισμένες ικανότητες αερομαχίας ορισμένα κρίσιμα συστήματα τους, όπως το σύστημα ζεύξης δεδομένων και το σύστημα αυτοπροστασίας DASS (Defensive Aids Sub-System), δεν διέθεταν πλήρεις λειτουργίες.

Εντός αυτής της έκδοσης, η διαμόρφωση Block.2 προσθέτει επιπλέον ικανότητες αερομαχίας, ενώ στη διαμόρφωση Block.5 το αεροσκάφος χαρακτηρίζεται ως έκδοση πλήρους επιχειρησιακής ικανότητας (FOC : Full Operational Capability) με την πιστοποίηση των βλημάτων αερομαχίας AIM-9L Sidewinder, AIM-132 ASRAAM και AIM-120B AMRAAM και την πιστοποίηση ορισμένων δυνατοτήτων αέρος-εδάφους. Εδώ είναι και το πρώτο μεγάλο μειονέκτημα των αεροσκαφών, διότι τα Tranche-1 μπορούν να αναβαθμιστούν μέχρι τη διαμόρφωση Block.5, μέσω του προγράμματος R2 (Retrofit 2), αλλά δεν μπορούν να αναβαθμιστούν στο επίπεδο Tranche-2 ή Tranche-3.

Στην έκδοση Tranche-2 Block.8 το αεροσκάφος ενσωματώνει νέο ηλεκτρονικό υπολογιστή αποστολής, ενώ η διαμόρφωση Block.10 (EOC 1 : Enhanced Operational Capability 1) ενσωματώνει σημαντικές βελτιώσεις, όπως βελτιωμένο σύστημα DASS, σύστημα IFF Mode.5, ικανότητα χρήσης εκπαιδευτικών βοηθημάτων ACMI, πιστοποίηση βλημάτων αερομαχίας AIM-120C5 και IRIS-T και αέρος-εδάφους (κατευθυνόμενες βόμβες GBU και Paveway, βλήματα αντί-ραντάρ ALARM και ατρακτίδια LITENING III). Η διαμόρφωση Block.15 (EOC 2) πιστοποίησε το βλήμα αερομαχίας μεγάλου βεληνεκούς Meteor, καθώς και τα βλήματα προσβολής Taurus KEPD, Storm Shadow (SCALP-EG) και Brimstone.

Σήμερα, σε παραγωγή βρίσκεται η τελευταία έκδοση Tranche-3A (EOC 3), η οποία ενσωματώνει την υποδομή υποστήριξης των συστημάτων, που θα ενσωματωθούν στην υπό ανάπτυξη διαμόρφωση EOC 4, καθώς και άλλες σημαντικές βελτιώσεις όπως η υποδομή ενσωμάτωσης σύμμορφων δεξαμενών καυσίμου, νέες καλωδιώσεις οπτικής ίνας, βελτιωμένο ηλεκτρονικό υπολογιστή αποστολής, ραντάρ AESA Captor-E, βελτιωμένο σύστημα αυτοπροστασίας, βελτιωμένους κινητήρες EJ-2000 με μειωμένο βάρος, με σύστημα κατευθυνόμενης ώσης και περισσότερη αξιοπιστία, νέα βλήματα αέρος-εδάφους (SPEAR-3, Marte-ER) και ατρακτίδια (LITENING IV/V).

Συνολικά έχουν παραχθεί 148 αεροσκάφη της έκδοσης Tranche-1 για την Αυστρία (15), τη Γερμανία (33), την Ιταλία (28), την Ισπανία (19) και τη Μεγάλη Βρετανία (53). Από τις χώρες αυτές η Γερμανία αποφάσισε την αντικατάσταση τους, η Αυστρία έχει ανακοινώσει ότι τα αποσύρει το 2020, η Μεγάλη Βρετανία είχε σκεφτεί να τα αποσύρει, αλλά για οικονομικού λόγους αποφάσισε να τα κρατήσει σε συγκεκριμένο όμως ρόλο, η Ιταλία τα έχει προτείνει στη Βουλγαρία, ενώ η Ισπανία θα τα διατηρήσει, μέχρι το 2030, κατόπιν όμως εφαρμογής δικής της σχεδίασης, προγράμματος αναβάθμισης. Μπορεί να είναι τυχαία όλα αυτά ή κάτι συμβαίνει με τη συγκεκριμένη έκδοση; Μάλλον το δεύτερο.

Ξεκινώντας από τη Γερμανία, τον Μάιο του 2018, η διαδικτυακή έκδοση της «Deutsche Welle» δημοσίευσε την είδηση ότι από τα γερμανικά EuroFighter αντιμετωπίζουν θέμα διαθεσιμότητας, λόγω τεχνικών προβλημάτων. Για παράδειγμα, διαρροή ψυκτικού υγρού προς τους αισθητήρες που βρίσκονται στους πυλώνες ανάρτησης του αεροσκάφους και χρησιμοποιούνται για τον εντοπισμό των απειλών. Σε ένα άλλο παράδειγμα, στις 27 Ιουλίου του 2007, ένα γερμανικό EuroFighter Tranche-1 εκτελούσε χαμηλή πτήση πάνω από την αεροπορική βάση Neuburg της Βαυαρίας. Ο πιλότος διαπίστωσε ένα σμήνος πουλιών μπροστά του και εκτέλεσε ελιγμό για να τα αποφύγει. Ωστόσο, λόγου προβλήματος στο λογισμικό, όπως διαπιστώθηκε αργότερα, κατά τον έλεγχο, το αεροσκάφος πραγματοποίησε ελιγμό με κλίση 90ο, βαθμός δυσανάλογος με την εντολή που έδωσε ο πιλότος στο αεροσκάφος.

Τα τεχνικά πρόβλημα των Tranche-1 φάνηκαν νωρίτερα. Στις 31 Μαρτίου του 2006 το γερμανικό EuroFighter «98+03» απογειώθηκε από την αεροπορική βάση Jever της βόρειας Γερμανίας. Αμέσως μετά την απογείωση ο εμπρόσθιος τροχός παρουσίασε πρόβλημα σταθερότητας, λόγω ατελούς πρόσδεσης με το αεροσκάφος. Φυσικά έγινε αναγκαστική προσγείωση, ενώ ολόκληρος ο στόλος των EuroFighter καθηλώθηκε για έλεγχο. Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Spiegel Online» (τον Ιούλιο του 2013), κατά καιρούς, οι τεχνικοί της Γερμανικής Πολεμικής Αεροπορίας έχουν καταγράψει διάφορα περιστατικά τεχνικών προβλημάτων: Διαρροές στις δεξαμενές καυσίμου και μια ασυνήθιστη συμπεριφορά του αεροσκάφους, όπως το απρόσμενο άνοιγμα της καλύπτρας, ενώ το αεροσκάφος τροχοδρομούσε για την απογείωση.

Το πρόβλημα με τα Tranche-1 έχει προκληθεί, κατά βάση, λόγω της γερμανικής απαίτησης το κόστος του αεροσκάφους να παραμείνει χαμηλό, έτσι ώστε το συνολικό κόστος της προμήθειας των 180 EuroFighter που θέλει η Γερμανία να μην ξεπεράσει τα € 11,8 δισεκατομμύρια (σε τιμές 1997). Ωστόσο, το κόστος αγοράς των πρώτων 108 αεροσκαφών έχει ήδη ανέλθει στα € 14,5 δισεκατομμύρια, ενώ το κόστος της προμήθειας των πρώτων 143 αεροσκαφών έχει ανέλθει στα € 16,8 δισεκατομμύρια. Ένας από τους λόγους που τα Tranche-1 παραδόθηκαν σχεδόν «γυμνά» από επιχειρησιακές ικανότητες και ουσιαστικά μόνο για εκπαίδευση, ήταν προκειμένου να συγκρατηθεί το κόστος. Αλλά αυτό είχε ως συνέπεια τη δομική τους αδυναμία να αναβαθμιστούν στο επίπεδο Tranche-2 και Tranche-3.

Προβλήματα με τα Tranche-1 αντιμετωπίζει και η Αυστρία η οποία έχει ανακοινώσει, ήδη από το 2017, ότι θα αποσύρει τα αεροσκάφη το 2020. Η Αυστρία παρέλαβε 15 Tranche-1 το διάστημα 2007-2009, έναντι € 2 δισεκατομμυρίων. Σύμφωνα με το «Spiegel Online» τον Μάιο του 2011 οι τεχνικοί της Αυστριακής Πολεμικής Αεροπορίας είχαν καταγράψει αισίως 68 ελαττώματα, τα οποία οδήγησαν σε έκτακτα περιστατικά. Για παράδειγμα, το αλτίμετρο του αεροσκάφους κατέγραφε τιμή 60 μέτρα ψηλότερα από την πραγματικότητα, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πτώσεις. Η σχετική αποκάλυψη έγινε με τη βοήθεια ενός γερμανικού F-4 Phantom II, το οποίο πέταξε ταυτόχρονα με τα αυστριακά EuroFighter και έτσι συγκρίθηκαν οι τιμές. Σε ένα άλλο περιστατικό, το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ροής καυσίμου του αεροσκάφους διοχέτευε λανθασμένη ποσότητα κηροζίνης, θέτοντας το αεροσκάφος εκτός πτητικής ισορροπίας.

Η απόφαση της Αυστρίας δεν πάρθηκε μόνο λόγω των τεχνικών προβλημάτων, αλλά και λόγω των περιορισμένων των ικανοτήτων-δυνατοτήτων που έχουν τα αεροσκάφη και της αδυναμίας τους να αναβαθμιστούν σε κάτι ανώτερο από Tranche-1. Βέβαια, σ’ αυτό ευθύνονται και οι Αυστριακοί, οι οποίοι για να περιορίσουν το κόστος ζήτησαν ένα αεροσκάφος με περιορισμένες δυνατότητες, χωρίς τα συστήματα PIRATE και DASS, χωρίς την ικανότητα μεταφοράς βλημάτων μεγάλου βεληνεκούς (μόνο τα βλήματα IRIS-T μικρού βεληνεκούς μπορούν να μεταφέρουν), ακόμα και χωρίς το πυροβόλο των 27 χιλιοστών.

Στην περίπτωση της Ιταλία, τον Οκτώβριο του 2018 έγινε γνωστό ότι η Leonardo πρότεινε στη Βουλγαρία την πώληση μεταχειρισμένων EuroFighter Tranche-1, της Ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας και στη συνέχεια, εάν φυσικά το επιθυμεί η Βουλγαρία, την προμήθεια νέων αεροσκαφών. Η πρόταση της Leonardo, αφορά στην προμήθεια των αεροσκαφών, την εκπαίδευση των πληρωμάτων και των τεχνικών και σε υλικά και υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης διάρκειας τριών (3) ετών. Η πρόταση αυτή έγινε με γνώμονα τα οικονομικά της Βουλγαρίας και τον προϋπολογισμό του προγράμματος προμήθειας νέων μαχητικών αεροσκαφών της χώρας, ο οποίος είναι $ 1,1 δισεκατομμύρια για 16 μεταχειρισμένα αεροσκάφη ή $ 2,2 δισεκατομμύρια για την προμήθεια 16 νέων αεροσκαφών.

Μόνο η Ισπανία και η Μεγάλη Βρετανία έχουν αποφασίσει να διατηρήσουν τα Tranche-1, αλλά μετά από αναβάθμιση (Ισπανία) ή επιχειρησιακό περιορισμό (Μεγάλη Βρετανία). Συγκεκριμένα, τον Φεβρουάριο του 2019 η Ισπανία ανακοίνωσε ότι παρέλαβε το πρώτο αναβαθμισμένο EuroFighter Tranche-1, στο πλαίσιο του προγράμματος αναβάθμισης OFP-02 (Operational Flight Program-02), που σχεδίασε η ίδια, και αφορά στην εγκατάσταση ορισμένων συστημάτων των εκδόσεων Tranche-2 και Tranche-3 (το σύστημα ψηφιακής καταγραφής εικόνας και ήχους, τα ατρακτίδια κατάδειξης στόχων δέσμης λέιζερ, την οθόνη δεδομένων συντήρησης κ.ά.). Σύμφωνα με τον Ταξίαρχο, Leon-Antonio Maches Michavila, της Ισπανικής Αεροπορίας, τα συγκεκριμένα αεροσκάφη θα παραμείνουν σε υπηρεσία μέχρι το 2030.

Η Μεγάλη Βρετανία αρχικά ήθελε να αντικαταστήσει τα δικά της Tranche-1, αλλά ο μεγάλος τους αριθμός (53 αεροσκάφη), λειτούργησε αποτρεπτικά, καθώς το κόστος αντικατάστασης τους θα ήταν μεγάλο. Έτσι το Λονδίνο επανεξέτασε τη στάση του και αποφάσισε να διατηρήσει σε υπηρεσία τα αεροσκάφη, αλλά υπό επιχειρησιακό περιορισμό. Πιο συγκεκριμένα, αποφασίστηκε ο επιχειρησιακός διαχωρισμός των Tranche-1 από τα Tranche-2 και Tranche-3. Τον λόγο εξήγησε ο Πτέραρχος Greg Bagwell, Υποδιοικητής Επιχειρήσεων της RAF, τον Μάρτιο του 2016, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης: «Το ζήτημα ήταν πως θα επιχειρούμε τα Tranche-1 παράλληλα με τα Tranche-2 and Tranche-3, καθώς μοιράζονται λίγα κοινά συστήματα και ανταλλακτικά, έτσι αποφασίστηκε να συγκροτήσουμε δύο Μοίρες με τα Tranche-1 … Τα Tranche-1 θα επιχειρούν αποκλειστικά σε ρόλο αεράμυνας καθώς η αναβάθμιση του είναι απαγορευτικά δαπανηρή».

Σε μια παράλληλη εξέλιξη, που δείχνει ότι το κόστος χρήσης και υποστήριξης των EuroFighter είναι υψηλό, τον Ιούλιο του 2017, η Μεγάλη Βρετανία ανακοίνωσε ότι υιοθετεί ένα νέο μοντέλο τεχνικής υποστήριξης των αεροσκαφών με στόχο τη μείωση του ωριαίου κόστους πτήσης και του κόστους τεχνικής υποστήριξης στα επίπεδα του F-16. Το νέο μοντέλο υποστήριξης, γνωστό ως TyTAN (Typhoon Total Availability Enterprise), θα είναι δεκαετούς διάρκειας με στόχο τη μείωση του ωριαίου κόστους πτήσης του αεροσκάφους κατά 30-40% κάτι που θα επιφέρει οικονομία της τάξεως των £ 550. Μια από τις νέες μεθόδους είναι η αύξηση του μεσοδιαστήματος μεταξύ των προγραμματισμένων κύριων εργασιών υποστήριξης, κάτι που θα αυξήσει τη διαθεσιμότητα και θα μειώσει το κόστος υποστήριξης. Οι εργασίες εκτεταμένης συντήρησης, που σήμερα γίνονται μετά από 400 ώρες πτήσης, θα γίνονται μετά από 500 ώρες πτήσης (αρχικά) με στόχο να γίνονται μετά από 750 ώρες πτήσης.

Εν κατακλείδι οι λόγοι για τους οποίους καταλήξαμε στη άποψη ότι τα γερμανικά EuroFighter Tranche-1 δεν κάνουν για την Ελλάδα είναι: (α) Οι περιορισμένες δυνατότητες-ικανότητες που έχουν και η αδυναμία αναβάθμισης τους στο επίπεδο των εκδόσεων Tranche-2 και Tranche-3 (β) Τα τεχνικά προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζουν οι χρήστες της συγκεκριμένης έκδοσης, εκ των οποίων η Γερμανία έχει αποφασίσει να τα αντικαταστήσει, η Αυστρία να τα αποσύρει, η Ιταλία να τα προτείνει στη Βουλγαρία, άρα δεν θα έλεγε όχι στην απουσία τους, η Μεγάλη Βρετανία να τα διατηρεί μεν, αλλά περιορισμένα σε ρόλο αεράμυνας και η Ισπανία, να τα διατηρεί αναβαθμίζει, όσο καλύτερα μπορεί, με δικό της πρόγραμμα και κόστος, με στόχο να τα κρατήσει για 10 χρόνια ακόμα και (γ) Το άγνωστο κόστος της απόκτησης του, και το κόστος υποστήριξης τους.

Comments

  1. Τα προβλήματα είναι γνωστά και πολλά, πολλα αντίστοιχα προβλήματα θα βγάλουν και τα καινούργια F-35 πολλα από αυτά έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί…

    Η RAF πάντως θα εκτελέσει ένα πρόγραμμα αναβάθμισης:
    https://www.defence-point.gr/news/%CE%B2%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%BD%CE%AF%CE%B1-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%B2%CE%AC%CE%B8%CE%BC%CE%B9%CF%83%CE%B7-%CF%84%CF%89%CE%BD-eurofighter
    Προφανώς μόνο με αυτό το πακέτο θα μπορούμε να συζητάμε την ενσωμάτωση του, αλλά το κόστος μάλλον δεν θα ειναι καθόλου ευκαταφρόνητο, προφανώς για αυτό τα σπρώχνουν οι Γερμανοί, κρίνοντας ασύμφορο τον εκσυγχρονισμό τους.

    Επίσης κάθε εισαγωγή νέου τύπου πάντα φέρνει μεγάλα κοστολόγια και προβλήματα, όπως τα έχουμε καταφέρει και στην ΠΑ καλύτερα να κοιτάξουμε ένα συμμάζεμα στους δύο βασικούς τύπους της ΠΑ, εκτός και αν τα παραχωρούν με συμβολικές τιμές οπότε πρέπει να αρχίσει το ξεψάχνισμα.

  2. Το ότι Αγγλία Γερμανία και Ισπανία θέλουν είτε να τα αποσύρουν είτε σκέφτηκαν να τα αποσύρουν δεν αποτελεί σύγκριση με εμάς και θα εξηγήσω το γιατί.

    Η Αγγλία Γερμανία και Ισπανία και Ιταλία έχουν πανίσχυρη πολεμική βιομηχανία που πρέπει να δουλεύει ασταμάτητα και να έχει έργο.

    Με απλά λόγια θέλουν να συντηρούν τις πολεμικές τους βιομηχανίες ακόμα και με υψηλό κόστος.

    Ερχόμαστε τώρα στη δική μας περίπτωση

    Ούτε πολεμικές βιομηχανίες έχουμε για να συντηρούμε και φυσικά ούτε και την πολυτέλεια να ξοδεύουμε δεκάδες δισεκατομμύρια για νέα μαχητικά όπως οι παραπάνω χώρες.

    Τα Eurofighter tranche 1 είναι ενός ρόλου αεροπορικής υπεροχής όπως ακριβώς δηλαδή είναι και τα απλά Mirage εκτός από τους exocet.

    Τα απλά Mirage αργά η γρήγορα θα αποσυρθούν τα F4 επίσης και ίσως και μερικά F16 bloc 30 αν πουληθούν όποιοι ονειρεύονται αντικατάσταση αυτών των μαχητικών ένα προς ένα ονειροβατούν.

    Άρα ή θα πάμε σε αγορές μεταχειρισμένων για να καλύψουμε μέρος των οροφών ή οι οροφές θα πέσουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

    Δεν λέω πως τα tranche 1 είναι η ευκαιρία που δεν πρέπει να χάσουμε αλλά από την άλλη δεν θα έπρεπε να τα απορρίπτουμε χωρίς δεύτερη σκέψη.

    Αν σε μια συμφωνημένη εξ αρχής συμφωνία και με ένα σχετικά μικρό κόστος μπορούν να πιστοποιηθούν τόσο ο AIM-120 στις τελευταίες του εκδόσεις συν πιστοποίηση του Meteor τότε θα ήταν μια πολύ καλή επιλογή για ένα αεροσκάφος καθαρά αεροπορικής υπεροχής.

    Έχουμε αρκετά αεροσκάφη πολλαπλού ρόλου να καλύψουν άλλες ανάγκες.

    Φυσικά η σημαντικότερη προυπόθεση σκέψης αγοράς των tranche 1 είναι το κόστος τους να είναι λογικό.

    Θεωρώ πως είναι μια επιλογή που δεν πρέπει να απορρίψουμε χωρίς πρώτα να βολιδοσκοπήσουμε τις προθέσεις των Γερμανών σε ότι έχει να κάνει με το κόστος πρόσκτησης αλλά και το κόστος ενός ελαφρού εκσυγχρονισμού τους.

    Στα συν του είναι πως τελικά Αγγλία Ισπανία και Ιταλία τα χρησιμοποιούν και θα συνεχίσουν να τα χρησιμοποιούν.

    Τέλος θεωρώ πως 38 μαχητικά Eurofighter tranche 1 έχουν να προσφέρουν πολλά στη δική μας περίπτωση.

    https://www.youtube.com/watch?v=QoVGz9xai1M

    1. Και να συμπληρώσω

      Όταν έβρεχε Leo2 A4 τότε οι διαρροές έλεγαν πως είναι πολύ ακριβά και πως δεν υπάρχουν λεφτά και θα δούμε και πως υπάρχει και η κουρτίνα Νο2 και στο τέλος τίποτα.

      Με τα Kidd πάλι τα ίδια παραμύθια περί ακριβών και πως τάχα δεν μας τα δίνουν όπως τα θέλουμε και στο τέλος πάνε και αυτά.

      Μετά τα Marder τα Gepard που ήταν πολύ ακριβά και αυτά και ασύμφορα και πάντα υπήρχε και η κουρτίνα Νο2 και πάντα στο τέλος τίποτα.

      Μετά πάλι με τα 400 Abrams που επίσης και αυτά σύμφωνα με τις τότε διαρροές ήταν ακριβά και αφού τα είχαν φουσκώσει τεχνητά βάζοντας μέσα και το κόστος κύκλου ζωής κάτι που δεν έχει ξανά γίνει ποτέ για κανένα οπλικό σύστημα που έχουμε αγοράσει.

      Τα ίδια και με τα MLRS η ίδιες διαρροές και τότε τα ίδια ακριβώς και με τα Pzh 2000 που επίσης ήταν τάχα πολύ ακριβά και με μεγάλες διαφορές από τα δικά μας και θα έπρεπε να δαπανηθούν μεγάλα κονδύλια για να έρθουν στο επίπεδο των δικών μας.

      Μετά πάλι τα ίδια παραμύθια για της 6 FREMM και τα 450 BMP3!

      Τα ίδια παραμύθια ακούμε μέσω διαρροών εδώ και πολλές δεκαετίες.

      Δεν αλλάζουν και την κασέτα λίγο;

      Καταλήγω πλέον στο συμπέρασμα πως όταν δεν θέλεις να ζυμώσεις δέκα μέρες κοσκινίζεις.

      Ομοίως και το πολιτικό προσωπικό της χώρας χρησιμοποιούν τις ίδιες ακριβώς διαρροές εδώ και χρόνια τα ίδια παραμύθια είτε κρύβονται πίσω από δήθεν διαρροές της Πολεμικής Αεροπορίας είτε κρύβονται πίσω από δήθεν διαρροές του Πολεμικού Ναυτικού μόνο που στην πραγματικότητα δεν θέλουν να ξοδεύουν χρήματα βρίσκοντας διάφορες προφάσεις για τον απλούστατο λόγο επειδή έχουν άλλες προτεραιότητες.

      Ποιες είναι αυτές οι προτεραιότητες;

      Κομματικό κράτος διορισμούς ημετέρων συγγενών φίλων κομματικών.
      Η συνέχιση του μπάχαλου παντού ώστε να μην θίγονται τα συμφέροντα τις κάθε συντεχνίας που είναι πελάτες.
      Και φυσικά στο να υπηρετούν πιστά τα ντόπια και ξένα συμφέροντα που είναι ενάντια στο εθνικό συμφέρον.

      Υ.Σ Μετά από δέκα χρόνια ίσως και λιγότερο θα λένε πάλι για την ευκαιρία που χάθηκε με τα tranche 1.

      1. Ποτέ κανένας δεν πρόκειται να πει ότι ήταν ευκαιρία που χάθηκε τα EuroFighter Tranche-1.

        Θα πουν όμως ότι ευτυχώς που δεν τα πήραμε.

        Είναι μία πανάκριβη αποτυχία και με τίποτα δεν αλλάζει αυτό.

        Η σύγκριση σου των EuroFighter Tranche-1 με την περίπτωση των Leo2 A4/Marder/Pzh 2000 είναι εντελώς άκυρη.

        1. Χρειαζόμαστε αναβάθμιση και υποστήριξη των mirage, μπορούν για μία δεκαετία ακόμη να προσφέρουν και μέχρι να τελειώσει η πλέον αργοπορημένη αναβάθμιση των f16. Νέο μαχητικό 40 έως 60 τεμάχια, rafale f4 ή f15x κι άμεση ένταξη σε πρόγραμμα μαχητικού 6ης γενιάς. Τα f16 και τα mirage δεν θα είναι για πάντα!

      2. Προβληματικό αεροσκάφος με πολλά άλυτα προβλήματα λόγω κατασκευής αυτά που έχουμε τώρα δεν πέραν λόγω ανταλλακτικών αλιως είναι Best seller χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα όταν ένα όπλο βγενει αρχικά πάντα έχει προβλήματα να θύμησω τα spartan που είχαν πρόβλημα αδια βριχωπιησης τα υποβρύχια που γέρνουν πάντα ένα όπλο στις πρώτες εκδόσεις έχει τις λεγόμενες παιδικές ασθένειες γιαυτό και τα φ 35 θα πρέπει να περάσουν κάποια χρόνια να πέσει το κόστος και να λυθούν τα οποία προβλήματα

  3. Ανεξάρτητα από τα προβλήματα που έχει βγάλει το Trance 1 η εισαγωγή ενός νέου τύπου μαχητικού+ κινητήρα στη πολεμική αεροπορία του σήμερα είναι καθαρή ΤΡΕΛΑ!

    Η κατάσταση σήμερα:

    Οι διαθεσιμότητες σε μαχητικά μεταφορικά εκπαιδευτικά ελικόπτερα είναι χαμηλότατες

    τα αποθέματα οπλων είναι περιορισμένα και πολλά θέλουν επαναπιστοποι ιηση

    οι ώρες πτήσης έχουν μειωθεί σε νούμερα που κάνουν τους ιπταμενους να φεύγουν για να μπορούν να πετάνε

    Πρέπει να συγκεντρωθούμε στους δυο υπάρχοντες τύπους: F16/M2000
    Εκσυχρονισμός B50 και των B30 οπωσδήποτε
    και απόκτηση 2hs μοίρα από M2000-5 μεταχειρισμένα από UAE/Taiwan/France

    Και βεβαια:
    όπλα !
    ατρακτίδια αναγνώρισης και στόχευσης
    εκσυχρονισμός αεράμυνας/C3/RADAR
    Και FOS !

    1. Πολυ σωστος!
      Καθαρα ΤΡΕΛΑ η εισαγωγη νεου τυπου στην ΠΑ αυτη τη στιγμη.
      Δεν μπορουν να το καταλαβουν μερικοι ακομα κ μετα απο ενα κατεβατο απο προβληματα στο αεροπλανο…
      Με τα χρηματα που θα δαπανηθουν γιατι ακομα κ δωρεαν να μας δωσουν που αποκλειεται, αναβαθμιζουμε τα EGM πληρως κ μερικως τα -5 σε επιπεδο που ουτε στα καλυτερα ονειρα του δεν το βλεπει το eurofigherΤ1.
      Η ‘απλως’ εκσυγχρονιζουμε και τα 50αρια σε V.

    2. Ρεαλιστική λύση… τα έχουμε πει μεταξύ μας πολλές φορές και συμφωνούμε πλήρως σε αυτό.
      B50 και των B30 ειναι εφικτό να γίνει ομογενοποιήση από υλικά που θα βγουν από νεότερα blog που θα εκσυγχρονιστούν και ίσως αγορά κάποιων νέων όπου απαιτείται. Μπορούν να αναλάβουν ένα σορό αποστολές από αναγνώριση μέχρι φορείς νέων όπλων και πυρομαχικών κλπ κλπ

      Θα προσθετά πάντως από το να δώσουμε 2+ δισ. για νέα πλοία από την Γαλλία επιχειρησιακά το 2026, καλύτερα τα χρήματα να πήγαιναν για Rafale F4 αν δεν μπορούν να πάνε σε Gowind 3100.

  4. τρια καλα εχει το εφ,γενικα
    α)τις καλυτερες α/α κινηματικες επιδοσεις
    β)θα βρεξει μεταχειρισμενα σε μια δεκαετια
    γ)εχει ακομα ως πλατφορμα πολυ μεγαλα περιθωρια εξελιξης
    αλλα οσο τα κοστη χρησης,κτησης κ συντηρησης φαινονται να παραμενουν τοσο υψηλα φαινεται απαγορευτικη μια προσπαθεια με τον τυπο

  5. Πράγματι είναι ασύμφορη η αγορά τους.

    Ενώ ας πούμε δεν είναι ασύμφορος ο διορισμός των μετακλητών υπαλλήλων που αυξάνονται συνέχεια ανεξάρτητα από τα παραμύθια όλων των κυβερνήσεων.

    Ενώ ας πούμε δεν είναι ασύμφορος ο κομματικός στρατός και ο διορισμός ημετέρων συγγενών κουμπάρων φίλων αυλικών κομματόσκυλων.

    Ενώ ας πούμε δεν είναι ασύμφορο το δημόσιο με τους χιλιάδες αργόσχολους που δεν έχουν αντικείμενο εργασίας και οι πολλές υπηρεσίες φάντασμα.

    Ενώ ας πούμε δεν είναι ασύμφορη οι εκατοντάδες υπάλληλοι της Βουλής με τους παχυλούς μισθούς που είναι όλοι τους συγγενείς πρώην και νυν βουλευτών και υπουργών.

    Ενώ ας πούμε δεν είναι ασύμφορο το ότι το κράτος διαθέτει χιλιάδες κτήρια παρατημένα ενώ την ίδια στιγμή πληρώνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ενοίκια σε ιδιώτες ημέτερους ώστε να στεγάσει δημόσιες υπηρεσίες.

    Ενώ ας πούμε δεν είναι ασύμφορο με την ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών με δισεκατομμύρια για να καλύψουν τα θαλασσοδάνεια ημετέρων αλλά και τη λεηλασία που έχει συμβεί.

    Ενώ ας πούμε δεν είναι ασύμφορο που όλες οι προμήθειες του δημοσίου όπως και τα δημόσια έργα έχουν καπέλο για να τρώνε μερικοί καλά.

    Να μην γίνω κουραστικός υπάρχουν άπειρα τέτοια παραδείγματα.

    Την ίδια στιγμή και υποκριτικά μας λένε πως είναι ασύμφορα τα 38 Eurofighter tranche 1 που θα απογείωναν την αποτρεπτική ισχύ της χώρας.

    Όταν όμως σε λίγα χρόνια από τώρα αρχίσουν οι αποσύρσεις των απλών Mirage των F4 και ίσως με την πώληση των F16 block 30 τότε θα μείνουμε με 150 μαχητικά και αν και τότε σε μια αντιπαράθεση με την Τουρκία (που είναι θέμα χρόνου) θα λένε πως δεν ήμασταν προετοιμασμένοι για σύγκρουση.

    Ήδη ο υφυπουργός Βαρβιτσιώτης δήλωσε:

    Η Ελλάδα πρέπει να ρίξει όλο το βάρος στη διπλωματία σε σχέση με τις προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας γιατί στο ισοζύγιο ισχύς υστερούμε.

    Και μετά τα Ίμια τα ίδια έλεγαν αν θυμάστε.

  6. Δε γίνετε να έχουμε Eurofighter, Mirage, F16, Phantom (θα χρειαστεί ακόμη χρόνος μέχρι που θα φύγουν) και να κοιτάμε και για το F-35. Πολλοί τύποι, μεγάλο κόστος συντήρησης. Σε καμιά 20-30αριά χρόνια τις δουλιές και όλλους τους ρόλους θα αναλαμβάνουν τα μη επανδρωμένα. Πρέπει να κοιτάξουμε για οικονομικότερες λύσεις, με max. 2 τύπους και να πάμε οποσδήποτε σε εθνικό UAV και αντιUAV συστήματα.

    1. Πιστευω μιλαμε για αντικατασταση των μιραζ με αυτα και θα φυγουν και τα φαντομ αλλα και τα block 30. Αρα ουσιαστικα 2 τυπους viper + eurofighter και στο μέλλον μερικα f35

    2. Νομίζω πως καταλαβαίνω την αγανάκτηση σας και αν είμαι επιφυλακτικός στην απόλυτη προσέγγιση των πάντων, συμφωνώ μαζί σας, όπως και όλοι στα συγκεκριμένα παραδείγματα.
      Το θετικό είναι πως με αυτά και με εκείνα η Ελλάδα είναι μία χώρα της ευρώ ζώνης και της ΕΕ.
      Αυτό από μόνο του την διαχωρίζει από χώρες όπως η Ουκρανία, η Γεωργία και εθνότητες όπως οι κουρδοι, πιστέψτε με δεν αναφέρω τυχαία τα ονόματα.
      Αυτό το σημείο πρέπει να είναι κατανοητό πρώτα από εμάς, ύστερα από επίδοξους προστάτες και τέλος από εχθρούς.
      Αν κάποιος θέλει να μας χτυπήσει πρέπει να μας σκοτώσει… Αν δεν τα καταφέρει έμπλεξε.
      Η Ελλάδα δεν χρειάζεται συνάλλαγμα, μπορεί υπό προϋποθέσεις πάντα και όπου προϋπόθεση μιλάμε για εθνική επιβίωση, να μαζέψει με την μια εξήντα δις ευρώ για εξοπλισμούς της μετρητοίς.
      Παρανοϊκό ναι αληθινό δε.
      Όταν λέμε λεφτά δεν υπάρχουν δεν υπάρχουν… Και δεν υπάρχουν διαθέσιμα υπό συνθήκες κανονικοτητας… Αλλά άλλο η κανονικοτητας και το διαθέσιμο και άλλο τα ευρώ λογιστικά σε από τράπεζες μέχρι στο συρτάρι του περιπτέρου.
      Τέλος πάντων σας κουράζω με ανοησίες.
      Μιλάμε για κάτι συγκεκριμένο έστω εικασία.
      Μία συγκεκριμένη εικασία, του γερμανικούς τυφώνες.
      Σαν κερασάκι ανάμεσα σε άλλα θα έλεγα ότι τυχών μεταβίβαση διπλωματία είναι κίνηση.
      Έχω πει την άποψη μου για τον συμβολισμό της κίνησης.
      Η κρίση στην διάσταση που πήρε για την Ελλάδα άρχισε, άλλη σαχλαμάρα θα γράψω τώρα, με την μη χειραψία της μερκελ στον Καραμανλή τον νεώτερο με αφορμή… Ας μαντέψει κανείς… Μια αθέτηση υπογραφής, ανάμεσα σε άλλα, αγορά κάτι αλλου;
      Το θυμάται κάποιος το περιστατικό;
      Στο σήμερα μια «πώληση» μαχητικών από την Γερμανία στην Ελλάδα είναι αυτόματα παραδοχή δύο πραγμάτων έμπρακτα, η κρίση τελείωσε, η Ελλάδα απειλείται, η συγκερασμος και των δύο και οι αποδέκτες του μηνύματος θα είναι από αγορές μέχρι διεθνή κοινότητα.
      Εκ των πραγμάτων η ομοσπονδιακή γερμανική κυβέρνηση θα πρέπει να προσθεσει έστω δύο γραμμές σε ανακοίνωση για το πρόβλημα Ελλάδα Τουρκία… Άτυπα παίρνει θέση.

  7. Ξεχασατε το βασικοτερο κυριοι.

    Κοστος ανα ωρα πτησης 44.000 ευρω.

    Αυτος ειναι μαλλον και ο λογος που εχει τοσο χαμηλες διαθεσιμοτητες στη Luftwaffe. Πως να συντηρηθει και να πεταξει ενα Α/Φ με τετοιο τεραστιο λειτουργικο κοστος, ιδιως οταν ο γερμανικος στρατιωτικος προυπολογισμος ειναι τοσο χαμηλος;

    Μεταξυ μας, το F35 δεν ειναι καλυτερο ως προς αυτο.

    Η ΠΑ δεν τα ηθελε ουτε το 1998, λογω τεραστιου κοστους και περιορισμενων δυνατοτητων κρουσεως.

    Δεν ειναι οτι οι Ευρωπαιοι «δεν μπορουν» να αναβαθμισουν το Tranche 1. Απλα ΔΕ ΘΕΛΟΥΝ. Διοτι θα πρεπει να βαλλουν το χερι στην τσεπη.

    Εξαιρετικο Α/Φ, τρομερο στην αναχαίτιση, αλλα το εφαγε το τεραστιο κοστος, η ελλειψη σοβαροτητας των Ευρωπαιων σε σχεση με την αμυνα τους και η απροθυμια τους να χρηματοδοτησουν την εξελιξη του.

  8. Όλοι θέλουν να τα ξεφορτωθούν και ψάχνουν κορόιδα. Ας τα αναβαθμίσουν πρώτα και μετά να το συζητήσουμε.
    Τι? Δεν συμφέρει? Και τότε γιατί συμφέρει εμάς? Αν είναι να δώσουμε λεφτά, χωρίς να πάρουμε νέα α/φ, 1.000 φορές να αναβαθμίσουμε τα Mirage Mk5. Άλλωστε οσονούπω, θα διαθέσει και τα δικά της Mirage η Γαλλική Π.Α. και φτιάχνουμε άνετα 2 καλές αναβαθμισμένες 20αρες μοίρες ή/και να αναβαθμίσουμε σε Viper και τα 38 F-16C/D Block 50 και να κάνουμε τα Viper 122-123.
    Μόνο το κόστος υποδοχής του νέου τύπου, αρκεί είτε για τα Mirage είτε για περισσότερα Viper, χώρια το κόστος συντήρησης. Άσε τι πιστοποιήσεις όπλων χρειάζεται.
    Δεν νομίζω.

    1. Αδερφέ ξέρεις το κόστος ώρα πτήσης των EF 2000 tranche1 ??
      Παίζει να έχει μεγαλύτερο κόστος από όποιο αεροσκάφος πετάει στο κόσμο.
      Το ότι όλες οι χωρες που έχουν αυτήν την έκδοση θέλουν να τα ξεφορτωθούν σου λέει κάτι;;
      Το ότι όλα βγάζουν συνέχεια προβλήματα σχεδόν σε όλα τους τα συστήματα μήπως είναι λόγος που τα κάνει κακή επιλογή;;
      Ούτε αν μας τα έδιναν τζάμπα δεν θα άξιζε να ασχοληθούμε.
      1000 φορές να ζητήσουμε από την Γαλλία να μας δώσουν τα – 5f που θα αποσύρει βάζοντας τα στην συμφωνία για της φρεγάτες κ να κινηθούμε για τα – 5 μαζί με τους εκατοντάδες mica της Ταϊβάν που θα τα αποσύρει μιας κ έχει κλείσει f16 viper.
      Σιγουρα πιο φθηνά να μας βγουν κ θα πάρουμε πολύ περισσότερα αεροπλάνα κ πυραυλους κ πάνω από όλα αεροπλάνα που τα ξέρουμε.
      Ακόμα κ τα mirage2000-9 των ΗΑΕ είναι καλύτερη επιλογή από τα tranche1 της Γερμανίας.

  9. Όσοι θεωρείται τα EuroFighter (σε οποιαδήποτε Tranche), ευκαιρία και κατάλληλο μαχητικό για την ΠΑ, είστε τρελοί για δέσιμο και επικίνδυνοι.

    1. Μόνο ο MICA IR είναι ικανός σε περιβάλλον ΗΠ να κάνει κάτι είναι η άποψη μου. Οπότε ΜΙΡΑΖ και ΡΑΦΑΛ και όπωσδήποτε MICA IR NG γιατί όχι όλος ο φόρτος?

      General Lee

  10. Εγώ θα προτιμούσα με τα ίδια χρήματα που θα απαιτούνταν για την εισαγωγή στον τύπο,για την δημιουργία κάποιων υποδομών και για την μετέπειτα αναβάθμισή τους σε Tranche 3 να προχωρήσουμε σε αναβάθμιση των Β50 σε επίπεδο Viper, σε αναβάθμιση των Β30 από τα απάρτια ,σε αγορά μεταχειρισμένων Μ2000-5 και αναβάθμιση του συνόλου του στόλου και σε αγορά ατρακτιδίων και λοιπών πολλαπλασιαστών ισχύος. Όπως αναφέρεται και στο άρθρο η ΠΑ προσανατολίζεται σε 5ης γενιάς και οτιδήποτε άλλο θα αποτελούσε τροχοπέδη σ΄αυτή την προσπάθεια ! ! !
    Τέλος αν και πιστεύω ότι θα καταλήξουν σε κάποια αραβική χώρα -με το αζημείωτο- μην αιφνιδιαστούμε αν καταλήξουν στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου , όπου σε δευτερη φάση θα αναβαθμίσουν οι απέναντι με δικά τους όπλα και υποσυστήματα . . . ! ! !

    1. Στους απέναντι αποκλείεται. Σπρώχνουν χρήμα και εάν είναι να βάλουν νέο τύπο, θα πάρουν την τελευταία έκδοση και εκείνο παίζεται. Τα F-35 τους κόφτουν, αλλιώς θα πάρουν την τελευταία έκδοση και θα κάνουν τα F-16 τους Viper.

  11. Πολύ ακριβό αεροσκάφος σε συντήρηση και χρήση. Προτιμότερο είναι μια παραγγελία για Σουηδικά Gripen E/F σε αντικατάσταση των Mirage 2000C ή και των -5 μιας και δεν θα έχουν ανταλλακτικά σε λίγο καιρό και αργότερα των μη εκσυγχρονισμένων F16.
    Υπάρχει και το Rafale ως εναλλακτική για την πλήρη αντικατάσταση των παραπάνω και αποτέλεσμα 2 τύπων ( Viper & Rafale ).
    Μέχρι τότε βέβαια ίσως είναι καλύτερα να μάθουμε Τούρκικα, πιο οικονομικό το βλέπω μιας και δεν χρησιμοποιείτε αποτρεπτικά τπτ από τα υπάρχοντα ( ναι αν δεν καταρρίψεις δεν πρόκειται να σε πάρουν σοβαρά οι εχθροί ). Αν και οι μεγαλύτεροι όλων βρίσκονται εντός βουλής.

  12. Το γεγονός ότι το απορρίπτουν η ΠΑ και άλλες σοβαρές αεροπορίες δηλαδή δεν μας λέει τίποτα? Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες κόστους όπλων κλπ…γιατί οποίος είχε γνώση για τα εκτός Ελλάδος τεκταινόμενα του αεροσκάφους αλλά και πως επιχειρούσαν σε Λιβύη, Ιράκ κλπ….κατάλαβε πολλά.

    Επίσης παραπάνω κάποιος αναφέρει ότι δεν πήραμε και άλλα άρματα μάχης Leo2 ή τα φημισμένα 400 τεμάχια των M1 κλπ…. Ξέρετε τι είπαν στα επιτελεία όλοι οι Αρχηγοί έως τώρα? Βρισκόσασταν εκεί? Τα ζήταγαν και δεν τους τα αγόραζαν? ή μήπως δεν έχουμε άλλη ανάγκη σε άρματα?

    Σαν το ποδόσφαιρο είμαστε εδώ μέσα, όλοι προπονητές. Ήμαρτον

    1. Ρώτα αυτούς που έστειλαν το αίτημα στην Αμερική για παραχώρηση 400 Abrams.

      Ρώτησε τους και πριν που έψαχναν εναγωνίως Leo2A4

      Αφού δεν τα χρειάζονταν έστελναν αιτήματα παραχώρησης για πλάκα.

      1. Κοίταξε ποσα MBT διατηρούν επιχειρησιακά η Γερμανία Γαλλία Ιταλία Αγγλία
        Οι αριθμοί που εμείς διατηρούμε είναι εκτος ελληνικής οικονομικής πραγματικότητας
        Και για να μην κρυβόμαστε αρκετοί σχηματισμοί μονάδες και στρατόπεδα διατηρούνται κυρίως για να διατηρείται ο απαράδεκτα υψηλός αριθμόςανωτατων αξιωματικών στον ελληνικό στρατό
        Οι οροφές και οι βαθμοφόροι πρέπει να κοπούν δραστικά σε ρεαλιστικά επίπεδα

        1. Δεν αντιμετωπίζουμε τις ίδιες προκλήσεις με Γερμανία Γαλλία Ιταλία και Αγγλία.

          Ούτε και οι παραπάνω χώρες έχουν προβλήματα με τους απέναντι που έχουμε εμείς.

          Η σκοπιμότητα αγοράς μεταχειρισμένων αρμάτων (όπως τα 400 Abrams) ήταν για την αντικατάσταση των 400 M48 MOLF.

          Άρα δεν μιλάμε για αύξηση αλλά αντικατάσταση αρμάτων.

  13. Η άποψη μου για τα Eurofighter tranche1 δεν αλλάζει.

    https://www.youtube.com/watch?v=QoVGz9xai1M

    Υπό προυποθέσεις θα ήταν μια καλή εναλλακτική όπως καλή εναλλακτική θα ήταν και κάθε άλλη πρόταση μεταχειρισμένων μαχητικών ώστε να αναπληρωθούν τυχόν μελλοντικές μαζικές αποσύρσεις μαχητικών όπως τα απλά Mirage τα F4 και αν πουληθούν μέρος ή όλα τα F16 block 30.

    Είναι αδύνατο να αναπληρωθούν μαχητικά που θα αποσυρθούν με νέα μαχητικά ένα προς ένα.

    Η λογική έχει να κάνει πως σε μια τέτοια περίπτωση θα πάμε σε μειωμένες οροφές.

    Απλά κάποιοι σχολιαστές να μάθουν να σέβονται και την άποψη του άλλου και να μην αναφέρονται με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς ή και να είναι αγενής και θρασύς σε κάποιους που έχουν άλλη άποψη από τη δική τους.

  14. Το ακατάλληλη επιλογή είναι επιηκης χαρακτηρισμός… Δεν θα χρειαζόταν να γράψει κανείς τπτ κανονικά για να το εξηγήσει..
    – Κόστος αγοράς ποσό? 30 -40 ? Παρακάτω οι Γερμανόι δεν θα τα δώσουν , αλλα έστω ρε αδελφε οτι τα αγοράζουμε 20 μύρια το κομμάτι . 700 μύρια ας πούμε.. Προσομειωτές? Υποδομές? Κόστος υποστήριξης-ανταλλακτικών? υποδομές? Άλλα περιπου 300-400 μύρια για αρχή το λιγότερο
    – Κόστος πτήσης? συντήρησης? τριπλάσιο απο τσ φ16 πχ και με λιγοτερες διαθεσιμότητες λογω χ προβλημάτων που έχει παρουσιάσει ο τύπος..
    – Αλλα ακομα και να τα καταπιούμε τα παραπάνω για να κάνουν διαφορά (πχ κανα καλυτερο ρανταρ ή μετεορ) χρειάζονται αναβαθμίσεις (για να λέμε οτι είναι ανώτερα πχ του F16V) .. κόστος αναβάθμισης το λιγότερο 20-30 μύρια..
    – Αλλα άντε και βρήκαμε καμμία κληρονομιά στην ΠΑ και τα βρίσκουμε τα χρήματα.. Πότε θα τελειώσει η αναβάθμιση και γενικά πότε θα είναι επιχειρησιακή αυτή η μοίρα δεδομένου οτι η πέιρα των χειριστών , των μηχανικών κλπ κλπ ειναι ΜΗΔΕΝ , ZERO ( 0) στον τύπο? σε 4 σε 6 σε 8 χρόνια?
    – Και άντε ας πουμε οτι γίνεται θαύμα και σε 5-6 χρόνια έιναι αυτή η μοίρα επιχειρησιακή .. Τι ακριβώς θα έχουμε καταφέρει? Να αποκτήσουμε ένα τύπο 3,5 γενιάς , για μία μοίρα που θα μας έχει κοστίσει πάνω απο 3 δις και όλο αυτό για να τα έχουμε αξιοποιήσει πλήρως απο το 2027 και γι καμμία δεκαετία το πολύ μετά αυτο το χρήμα και η εμπειρία να παέι στα σκουπίδια? Γιατί μη μου πει κανείς οτι θα συνεχίσουμε τις παραγγελίες σε ΕΦ..
    – Θα έχουμε πληρώσει ένα κάρο φράγκα για να αποκτήσουμε Α/Φ που μετά απο 10 χρονια που θα αξιοποιήσουμε έχοντας ματώσει οι άλλοι θα πετάνε 5ης γενίας..
    – Ενδεικτικά- πάντα στην περίπτωση που μας περισσεύθουν αυτά τα 3 δις και δεν το ξέρω αντίστοιχα μπορούμε να έχουμε μια μοίρα Rafale φ4 ή μια μοίρα f35 ή καμμία 30αρια f16v κλπ κλπ του ΚΟΥΤΙΟΥ και με περισσότερες δυνατότητες και όχι ΕΦ που όταν θα είνα ιεπιχειρησιακά σε μας θα είναι στο τέλοςε της τρίτης δεκαετίας της ζωης τους..
    Δεν ξέρω τι άλλο να γραψω πραγματικά…

    1. Παιδιά μπερδεύεστε!
      Αυτή την στιγμή 3 δις ή 300 εκατομμύρια για αγορά μαχητικών…. Απλά δεν υπάρχουν.
      Μη διαχειρίζεστε το… ΤΊΠΟΤΑ!
      Διαβάζω για τα κόστη και τι μπορούμε να κάνουμε με ανάλογα ποσά.
      Ποια ποσά;
      Η λογική είναι μια και απλή.
      Τα μαχητικά είναι περιουσία του γερμανικού δημοσίου.
      Εμείς ζητάμε, αν ζητήσουμε, να παραχωρηθουν σε εμάς και να εγγραφεί μία λογιστική πράξη.
      Να εγκριθεί η μεταφορά υποδομής, εξομοιωτές, στοκ ανταλλακτικά κτλ.
      Με μία ακόμη λογιστική πράξη.
      Να χορηγηθεί ένα απευθείας δάνειο; για να δημιουργηθεί η υποδομή εδώ;
      Ποιος μίλησε για αγορά και εκταμίευση ενός δις; τριών δις;
      Αν είχαμε τρία δις διαθέσιμα… Και εγώ καφενειακα ξέρω να προτείνω… Ραφαλ και φ15 και ιπτάμενους γαιδαρους.
      Συγνώμη για το ύφος αλλά να έχουμε συναίσθηση της πραγματικότητας.
      Το θέμα, αν υπάρχει, αν υπάρχει πρακτική αξία για την ΠΑ, είναι στα οικονομικό τεχνικά καθαρά Πολιτικό και απαιτεί λεπτους χειρισμούς που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να βγουν στα μανταλάκια.
      Δεν ψωνίζουμε, ούτε βγήκαμε βόλτα στις βιτρίνες για να δούμε τι θα πάρουμε.
      Συγκυρίες κυνηγάμε…. Και μάλλον δεν κυνηγάμε κιόλας.
      Επίσης ούτε η γερμανική κοινή γνώμη θα δεχτεί μονοκοματα μία παραχώρηση ούτε η ελληνική μία αγορά… Θέλει πολιτική.
      Έτσι εν κατακλείδι, αφήστε τους λογαριασμούς της διαχείρισης του τίποτα… Δεν υπάρχουν χρήματα.
      Η χώρα πρέπει να κινηθεί τολμηρά…

      1. Εγραψα εγω οτι υπάρχουν τα χρήματα?????!!!!! Φυσικά δεν υπάρχει σάλιο .. Επίσης σωστά λες οτι οποιαδήποτε παραλαβή αυξάνει το δημόσιο χρέος κατα το έτος παράδοσης τους με την συνολιή αξία.. Αυτό που λέω επιπλέον είναι οτι αν δια του θαύματος βρίσκαμε κα΄ποια χρήματα, θα ήταν εγκληματικό να τα διαθέσουμε για EF . Βασικά και δώρο να μας τα ένακαν πάλι θα χρειαζόμασταν ενα σωρό χρήματα για συντηρησεις εκπαιδεύσεις κλπ κλπ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΑ ΕΧΟΥΜΕ..
        Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε για την επομενη δεκαετία ειναι FOS FOS FOS , τα block50 να τα μετατρέψουμε σε ADV , επαναπιστοποιήσεις και άντε και κάνα καινούργο όπλο..

  15. Το 1ο ερώτημα που πρέπει να απαντήσουμε είναι …μπορεί το Eurofighter να μας δώσει πλεονέκτημα σε σχεση με την Τουρκία.? Η απάντηση ναι για τα επόμενα χρόνια.
    Το 2ο ερωτημα μετά είναι …. μπορούμε να το έχουμε ή αξίζει να το έχουμε? Εδω είναι το θέμα υπό προθέσεις ναι ..υπό αλλες προϋποθέσεις οχι.
    Προσωπικά αξίζει να τα παρουμε υπό την προϋπόθεση οτι κανουμε ενα γενικό deal με την ΕΕ στα πλαίσια προστασίας Ευρωπαϊκών συνόρων. Κοινώς προσφορά με μια τυπική τιμή ή δωρεά αναλαμβάνοντας να τα στελεχώσουμε και να κανουμε καποιες προαναφερόμενους ελέγχους με κοστος όπου θα συμμετέχει η ΕΕ . Επισης, θα εχουμε δικαίωμα χρήσης σε κατάσταση πολέμου ή δύσκολων καταστάσεων.
    Για να γινει αυτό απαιτείται πολλη δουλεια τοσο πολιτική όσο και σε επιπεδα στελεχών. Η ΕΕ δινει πολλα δις για να φτιάξει αμυνα κοινή τα επόμενα χρόνια και κοινά συστήματά για ολες τις χώρες της …..όποτε με κατάλληλο πλασάρισμα θα καλοέβλεπε μια χώρα πρώτης γραμμής του σκληρού πυρήνα να λαμβάνει άμεση στρατιωτική βοήθεια για ισχυροποίηση της σε μια περιοχή που ειναι με πολλα προβλήματα. Ταυτοχρονα θα αρχίζει να έδραιώνει τον πυρήνα μιας ενιαίας ευρωπαϊκής άμυνας αρχίζοντας απο μια δύσκολη περιοχή και βοηθώντας μια χώρα που δεν εχει οικονομική δυνατότητα ….αλλα έχει πρόθεση πιο Στενής ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
    Κοινώς με σωςτη διαχείρηση θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε και με προσθήκη απο αλλες χώρες μια επιχειρησιακή αρχικά έκδοση trance 1 block 5 με καποια αναβάθμιση ώστε να παιρνει ολα τα ευρωπαϊκά όπλα iris t, meteor κτλ…. 2-3 με μοίρες ….που αργότερα με πιο βελτιωμένες εκδόσεις θα επιχειρούν στα Ευρωπαϊκά σύνορα για προστασια του Ευρωπαϊκού τρόπου ζωής της ΕΕ.
    Τελικό αποτελεσμα είναι και για εμάς και για την ΕΕ να μπούνε όρια σε καθε γείτονα. Ειδικα για την Τουρκία θα είναι σοκ γιατί για πολλα χρόνια δε θα μπορέσει να έχει υπέροχη στρατιωτική στην περιοχή αφού στον αερα θα χάνει εύκολα, αν βάλουμε και την παράμετρο ποιότητας που εχουμε (πιλότων, υλικών κα δυνατότητα να βγαίνουν πιο συχνα υα δικά μας αεροπλανα οπως και των F16), καθώς και θα την εξαναγκάσει σε μια κούρσα εξοπλισμών που δε μπορει να ανταποκριθεί οταν απέναντι εχεις μια ΕΕ που μπορει ευκολα να αλλάξει τους κανόνες παιχνιδιού δινοντας στην Ελλαδα υλικα υψηλών προδιαγραφών αρκετα για να νικήσει.
    Κοινό όφελος ειναι να παίξουμε έξυπνα με την ΕΕ, γιατι όταν του μιλαμε με λογική και δείχνουμε κοινό συμφέρον μας ακούνε ….και δίνουν αυτο που πρεπει αρκει να το κανουμε σωστά.
    ΥΓ. Αυτη ειναι μια σκέψη και για τη ζήτηση και άλλων οπλικών συστημάτων παντα στην βάση ενίσχυσης της Ευρωπαϊκής αμυνας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *