Μια πολύ ενδιαφέρουσα είδηση προέκυψε από τη συζήτηση που είχαμε στο Παρίσι με εκπροσώπους της ιταλικής Leonardo. Εκτός της είδησης για την υποστήριξη των C-27J, που μπορείτε να διαβάσετε σε προγενέστερη ανάρτηση μας, μάθαμε ότι η ΠΑ (Πολεμική Αεροπορία) έχει δείξει ενδιαφέρον για την προμήθεια μικρού αριθμού, 10-12 αεροσκαφών, της προηγμένης έκδοσης εκπαιδευτικού-ελαφρού μαχητικού M-346FA Master.

Ανταπόκριση από το ΠΑΡΙΣΙ για το «DefenceReview.gr»

Τα στελέχη της Leonardo μας είπαν ότι η ΠΑ ενδιαφέρεται για το συγκεκριμένο αεροσκάφος, λόγω του διπλού ρόλου που έχει (εκπαιδευτικό και μαχητικό) και λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, δηλαδή του ραντάρ AESA Grifo-E και του συστήματος ζεύξης δεδομένων Link-16 και την ευχέρειας χρήσης πολλών, διαφορετικών όπλων αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους.

Μάθαμε επίσης ότι το ενδιαφέρον για το M-346FA ήρθε σταδιακά, αφού πρώτα εξετάστηκε η λύση της εκπαίδευσης με τη μέθοδο leasind (μίσθωσης) υπηρεσιών από την καναδική CAE, με τη χρήση εκπαιδευτικών αεροσκαφών M-345, επίσης της Leonardo. Για λόγους που δεν μας γνωστοποιήθηκαν, τελικά επικράτησε η ιδέα της εξέτασης της περίπτωσης προμήθειας 10-12 M-346FA.

Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι χαρακτηρίστηκες της μεγάλης μεταφορικής ικανότητας που έχει το αεροσκάφος, το οποίο είναι πρωτίστως εκπαιδευτικό, καθώς και των πολλών διαφορετικών ρόλων που μπορεί να αναλάβει: Από την παροχή αντιαρματικών και πυρών εγγύς υποστήριξης, στην προσβολή στόχων με κατευθυνόμενες βόμβες και την προσβολή στόχων στη θάλασσα. Επίσης διατηρεί εξαιρετικές δυνατότητες αερομαχίας με τα βλήματα I-Derby και IRIS-T.

Η ικανότητα μεταφοράς όπλων του M-346FA Master είναι εντυπωσιακή, τόσο σε επίπεδο όγκου, όσο και σε επίπεδο ποικιλίας.
Αν και πρωτίστως έχει αναπτυχθεί ως εκπαιδευτικό, το M-346FA Master είναι ένα ικανότατα ελαφρύ μαχητικό αεροσκάφος πολλαπλού ρόλου.
Το βλήμα αέρος-αέρος IRIS-T μέγιστου βεληνεκούς 25 χιλιομέτρων.
Το ισραηλινό βλήμα αέρος-αέρος I-Derby, μέγιστου βεληνεκούς 50-100 χιλιομέτρων.
Το αντιαρματικό βλήμα Brimstone, μέγιστου βεληνεκούς 20+ χιλιομέτρων.
Οι κατευθυνόμενες βόμβες JDAM.
Το M-346FA Master έχει πιστοποιηθεί και μπορεί να χρησιμοποιήσει τα βλήματα κατά πλοίων Marte-ER< μέγιστου βεληνεκούς άνω των 100 χιλιομέτρων.
Τα ατρακτίδια στόχευσης Litening και RecceLITE, αμφότερα ισραηλινής προέλευσης.

Comments

  1. Εξαιρετικό αεροσκάφος αναμφισβήτητα!
    Όμως η προμήθεια 10-12 αεροσκαφών θα είναι πολύ μικρή για να καλύψει τις ανάγκες μας.το ελάχιστο πιστεύω ότι είναι τα 24 αεροσκάφη.εδω θα πρέπει να εξετάσουμε,με τη βοήθεια της Λοκχιντ με την οποία έχουμε εμπορική συνεργασία σε πολλά αεροσκάφη και σύντομα θα εντάξουμε και τα f35 στην δύναμη μας την προμήθεια ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΩΝ Fa50 από τη δύναμη της νοτιοκορεατικης αεροπορίας.

    1. οι κορεατες δεν εχουν πλεονασματικά τ 50. οποτε ειναι αβασιμο το σεναριο της ενοικιασης καποιων απο την π.α.

      1. Δεν αναφέρθηκα σε ενοικίαση,αλλά σε αγορά μεταχειρισμένων.
        Θα συμφωνήσω μαζί σου αγαπητέ ως προς το γεγονός ότι ως τώρα δεν έχουμε στοιχεία για πλεονασματικα Τ50,αλλά σε μια παραγγελία π.χ. 40 f35 αν παζαρεψουμε πονηρα,σίγουρα η λοκχιντ(Και ο ικανότατος «Ντένης ο τρομερος») θα τα βρούν.αν δε το παμε και λίγο παραπέρα δηλαδή σε προμήθεια 20 καινούργιων συν 20 μεταχειρισμένων τότε οι Κορεάτες για να μπουν κιόλας στην Ευρωπαϊκή αγορά θα κάνουν τα πάντα.
        Η επιμονή μου στο συγκεκριμένο αεροσκάφος πηγάζει από την πεποίθηση μου ότι είναι το καταλληλότερο για μια αεροπορία εξοπλισμένη με f16v, f35a και από το γεγονός ότι πρέπει να στραφούμε προς και άλλους προμηθευτες οπλων .η περιπτωση αμυντικης συνεργασιας με την κορεα ειναι πολυ καλη,ας διδαχθουμε απο τους τουρκους…

        1. οι κορεατες δεν θα πουλησουν τ 50 της π.α τους γιατι απλα δεν τους περισσευουν . για να γινε παραγγελια 40 f 35 απο την π.α μας και να συνοδευτει πακετ με αριθμο τ 50 ε αυτο δεν θα συμβει ουτε σε 15 χρονια. χωρια οτι το τ 50 ειναι με διαφορα πιο ακριβο σπο το μ 346. π.χ με τα ιδια λεφτα αγοραζει κανεις 2 τ 50 ή 3 μ 346.

  2. Η Π.Α., έχει εδώ και πάρα πολύ καιρό προκρίνει το συγκεκριμένο α/φ.
    Μάλιστα έχει εκφράσει την πρόθεσή της για 30 α/φ αυτού του τύπου.
    Λόγω της οικονομικής κατάστασης, ο αριθμός 30 μπορεί και να περιορίστηκε όπως φαίνεται.

    1. Πρέπει να γίνουν σοβαρές διαπραγματεύσεις και να προμηθευτούμε ικανό αριθμό εξαρχής και με συμπαραγωγή.
      Αν σπάσουμε πάλι την προμήθεια σε 2- 3 μικρότερες παραγγελίες, μόνο χαμένοι θα βγούμε!

  3. Η μελλοντική αεροπορία θα είναι πολύ μικρότερη οποτε καλύπτονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες με ένα τέτοιο αριθμό αεροσκαφών

    Μιλάμε για max 30 χειριστες το χρόνο?

    Δεν χρειάζεται να περνάνε από αυτή τη εκπαίδευση όσοι θα πάνε σε ελικόπτερα η σε μεταγωγικά

    Το θέμα είναι πως με τέτοιους αριθμούς δεν είναι cost effective η αγορά τους:

    10-12 M346 επί καμια 30 mill κοστίζουν πάνω από 300 mill $ !

    https://www.defenseworld.net/news/10039/Singapore_Air_Force_To_Receive_Last_Batch_Of_M_346_Trainers_In_March#.XQkzVpB7nIU

    https://www.leonardocompany.com/press-release-detail/-/detail/poland-m346-polonia

    Κάποιοι εξακολουθούν να ονειροβατούνε !!

    Κανονικά έπρεπε να αγοραστεί το service by the hour για την εκπαίδευση η να σταλούν οι εκπαιδευόμενοι σε σχολη του εξωτερικού

    Αλλα μάλλον ούτε για αυτές τις λύσεις υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια οποτε το αναβάλουν για να εξετάσουν δήθεν την αγορά των M346!!

    Λες και μπορεί να βρεθεί χρηματοδότηση!

    1. δεν γινεται να στελνονται ολοι οι ικαροι για εκπαιδευση σε χωρα του εξωτερικού. θα στοιχιζει αρκετα και δεν μας συμφερει.

      1. Δεν ξέρω το κόστος εκπαίδευσης σε σχολη του εξωτερικού
        Θα ψάξω μήπως βρω νούμερα στο internet
        Αυτό που ξέρω στα σίγουρα είναι πως δεν υπάρχουν τα 300+ mill $ που απαιτούνται για την αγορά 10-12 M346
        Επιπλέον όπως έγραψα παραπάνω η ειsαγωγή νέου τύπου σε μονάδες δεν αξίζει
        Πρέπει να έχεις logistics, ανταλλακτικά εργαλεία τεχνικούς πιλότους και πάει λέγοντας για μονο 10
        Δεν στέκει από οικονομοτεχνικής άποψης
        Η άλλη λύση είναι απλά να αγοράζεις το service

        Αλλα από ότι φαίνεται δεν υπάρει δυνατότητα χρηματοδότησης ούτε αυτών των λύσεων

        Το απαράδεκτο είναι να κάθονται οι Ίκαροι μέχρι να βγει διαθέσιμο και να βγαίνουν στις μονάδες με πολλά χρονια καθυστέρηση

        Επίσης το κόστος πτήσης των F16D είναι τέτοιο που δεν επιτρέπει την ανάληψη αυτού του εκπαιδευτικού σταδίου από τα υπερπολύτιμα D!
        Καθαρή τρελα εάν γίνει αυτό!!!!

        1. Το m 346 είναι δικινητήριο, άρα μάλλον θα έχει υψηλότερο κόστος χρήσης απο τα f16. Τα b30 και b50 ακόμα και αν υποστούν slep και πάνε από τις 8.000 (που σχεδόν τις έχουν εξαντλήσει) στις 12.000 ώρες, το 2029 και το 2033 αντίστοιχα θα είναι 40 ετών(θα είναι οι ιπτάμενες Kortenauer) και θα πρέπει σιγά σιγά να αποσυρθούν. Αυτός είναι και λόγος που δεν τα αναβαθμίζουν σε viper. Νομίζω ότι μαζί με τα mirage του 1989 της αρχικής παραγγελίας (αναβαθμισμένα και μη) θα λιώσουν σε αναχαιτήσεις και εκπαίδευση μέχρι να αποσυρθούν σταδιακα το 2030-2040, για να προφυλαχθούν τα viper και το NMA όταν θα αποκτηθεί.
          Υ.Γ. δεν ξέρω αν μπορεί να γίνει slep στα b30, στα αμερικανικά δημοσιεύματα μιλάνε για b40 και πάνω.

          1. Δεν είναι μονο ο αριθμός των κινητήρων που καθορίζει το κόστος ανά ώρα πτήσης
            αλλα κυρίως πόση ώση(THRUST) παράγουν:

            Δες posh όση έχουν οι κινητήρες των F16 (20-30000lbf)και ο κινητήρας του M346!
            (6500 lbf!!)

            Μην ξεχνάς πως το M346 σχεδιάστηκε ειδικά για να πάρει αυτό το μέρος της εκπαίδευσης από τα μαχητικά (Advanced / Lead-In Fighter Trainer):

            The M-346FA’s cost per flying hour is 80% lower compared to a heavier and more expensive
            https://www.leonardocompany.com/news-and-stories-detail/-/detail/focus-aermacchi-m346fa-multirole

            http://daisetsuzan.blogspot.com/2016/03/grooming-f-35-wannabes-alenia-aermacchi.html

            The M-346 has an operational cost which is alleged to be just a tenth of the Eurofighter which Jane’s estimated to be about US$18000 per flight hour. For comparison, flying a block 40/50 F-16 would cost about $7000 per hour.

            https://defense-update.com/20130103_iaf_m346_life_cycle_cost.html

            https://asianmilitaryreview.com/2019/01/leonardos-versatile-m-346-fighter-attack/

            Από που έχεις πληροφορίες πόσες ώρες πτήσης έχουν τα ελληνικά B30και B50?
            Μονο για τα διθέσια B/D έχω διαβάσει πως έοχυν βάλει πολλές ώρες

            https://www.ptisidiastima.com/greek-f-16c-d-block-30-future-part-3/

  4. Εκπαιδευτικά ψάχνουμε τι να κάνουμε την έκδοση FA;
    Η είδηση βέβαια ότι δεν προχώρησε η ιστορία με τους Καναδούς…

  5. Η MoU για κατασκευή μέρους του m346 από την ΕΑΒ, γιατί δεν προχώρησε? Δεν είχαμε εμείς λεφτά ή έχει θέματα το αφος?

    1. Από μνήμη σκίζεις!!

      2006 !!!

      https://www.pronews.gr/koinonia/235_synergasia-eav-aermacchi-gia-m-346

      https://hellasjournal.com/2018/08/to-ellinoitaliko-flert-kai-oi-mnistires-gia-tin-aeroporiki-ekpaideysi-stin-kalamata/

      Υποθέτω πως εφόσον εμείς δεν προχωρήσαμε στην αγορά του αεροσκάφους σταμάτησε και η συνεργασία εάν ποτε υλοποιήθηκε κάτι

      Σίγουρα πάντως δεν δώσαν δουλειά στην ΕΑΒ λόγω των ανταγωνιστικών της υπηρεσιών!!

    2. Αυτά ήταν την εποχή που πηγαίναμε για παραγγελία 30 α/φ.
      Εμείς, δεν προχωρήσαμε σε παραγγελία και υλοποίηση των συμφωνημένων.
      Τώρα, αν πάρουμε 10 ή 12, δεν ξέρουμε αν ισχύει.
      Μακάρι βέβαια να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, γιατί εκτός των άλλων, πρόκειται και για μεταφορά τεχνογνωσίας που θα ήταν πολύ χρήσιμη για εμάς στο μέλλον, ακόμα και για uav/ucav κ.λπ. (αυτό το τελευταίο όταν αποφασίσουμε να γίνουμε μια κανονική χώρα).

  6. To M346FA είναι ιδανικός αντικαταστάτης των Τ2.
    Ο αριθμός πρέπει να είναι 24 -30 όπως πολύ σωστά σημειώνουν άλλοι αναγνώστες. Τα συστήματά του βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογίας και αποτελούν πολύ καλή προετοιμασία μετάβασης σε μαχητικά υψηλών επιδόσεων.
    Οι δυνατότητές του για χρήση ως ελαφρού μαχητικού είνια επιπλέον όφελος σε περίοδο επιχειρήσεων.

  7. Οι αριθμός των Ιπταμένων έχουν μειωθεί αισθητά.

    Οσο και αν δεν μας αρέσει αυτός είναι ένας ρεαλιστικός αριθμός αεροπλάνων που θα μπορεί η ΠΑ όχι μόνο να αγοράσει αλλά και να συντηρήσει.

    Και μην ξεχνάμε ότι ως νέο αεροπλάνο θα μπορεί να βγάλει 2 και ίσως και 3 εξόδους την ημέρα απροβλημάτιστα.

    Μια διαθεσιμότητα 80% σημαίνει στην γραμμή 9 αεροπλάνα κατ΄ ελάχιστο.

    9 αεροπλάνα επί 2 εξόδους καθημερινά μας κάνουν 18 την ημέρα…εξωπραγραμματικό νούμερο για τα Τ2 και την 120ΠΕΑ…

    18 έξοδοι επί 4 ημέρες μας κάνουν 54 την εβδομάδα……ασύλληπτα νούμερα

    Χρονική επιτάχυνση, ποιοτική αναβάθμιση και ασφαλέστερη εκπαίδευση…!!!

    Ας είχαμε μυαλό να μην είχαμε πάρει 45 Τ6 και τα λεφτά τα είχαμε δώσει εξ΄αρχής σε FOS !!!

    1. η αγορα νεων εκαιδευτικων αεροπλανων ηταν επειγουσα υποθεση απο καιρό προκειμενου να αντικατασταθουν τα αρχαια τ 37.

  8. η ΠΑΣ του μέλλοντος (2025-2030) θα έχει 12-20 Φ35, 20 Μιράζ, περί τα 100-120 Φ16.
    Τα 10 εκπαιδευτικά προκεχωρημένης εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι αρκετά

    1. Έχει γραφτεί κατ’ επανάληψη ότι με κάτω από 200 α/φ, οι αποστολές (εαν χρειαστεί) δεν βγαίνουν (ποτέ άλλωστε η διαθεσιμότητα δεν είναι 100%, ούτε καν 90%).
      Υπάρχει περίπτωση να βγαίνουν με κάτω από 200, αν είναι α/φ 4ης + και 5ης γενιάς.
      Από εκεί και πέρα, ότι τους φωτίσει ο θεός.

  9. ειναι πολλα τα 30 μ 346 για την π.α που γραφουν καποιοι πιο πανω και οι οποιοι ειναι πασιφανες οτι δεν εχουν ιδεα του πως εχουν τα πραγματα. ενω σε οτι αφορα οτι και καλα θα εχουμε φ 35 συντομα αυτο και αν ειναι το ανεκδοτο της δεκαετιας…
    σε οτι αφορα την αντικατασταση των τ 2 το ρωτησα πριν λιγες ημερες σε επιτελαρχη του γ.ε.α. ειναι ειπε τοσο οικονομικα δυσκολη η κατασταση που εξεταζουν σοβαρα το σεναριο να αποσυρθουν τα τ 2 χωρις να αντικατασταθουν σπο αλλα εκπαιδευτικα αεροπλανα. για καποιο λογο δεν θελω να γραψω τι εχει σκοπο να κσνει μετα η π.α.
    σε οτι αφορα αν αγοραστηκαν πολλα τ 6 ειπε πως ηταν τοτε αλλες οι αναγκες της π.α. τωρα βγαινουν λιγοτεροι ιπταμενοι απο την ικσρων ενω μελλοντικα η π.α θα εχει λιγοτερα ιπταμενα μεσα. επισης σε οτι αφορα τα τ 6 περα τσ 45 ηταν να αγοραστουν ακομη 6 αποκλειστικα για τις αναγκες του πεδιου βολης κρητης. θα εσυραν ανεμουρια για εκπαιδευτικους λογους.

  10. Το κόστος για 13 m 345 είναι 338 εκ. $, περίπου όσο το κόστος της αναβάθμισης και των 39 b50 σε viper (10,5 εκ €/αφος ). Τα ελληνικά F16D διατηρούν χειριστήρια στην 2η θέση και την ιδιότητα του εκπαιδευτικού αφους, σε αντίθεση πχ με τα ισραηλινά που έχουν αφαιρεθεί και είναι καθαρά θέση wso. Δεν γνωρίζω αν τα m 346 έχουν ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ιδιότητες ή αν τα f16 είναι δύσκολα στην χρηση για αρχική εκπαίδευση. Πρέπει όμως να δούμε το πραγματικό κόστος/όφελος και όχι απλά να δώσουμε και ένα κομμάτι της πίτας στους Ιταλούς γιατί είμαστε καλοί γείτονες. Επαναλαμβάνω ότι απλά θέτω έναν προβληματισμό και δεν έχω γνώση επί του θέματος. Μόνο ένας εκπαιδευτής της ΠΑ θα μπορούσε να μας απαντήσει .
    https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/paris-air-show/2019/06/13/italy-buys-13-jet-trainers-inks-naval-industry-deal/

  11. @CK
    Αγαπητέ ck μπορεί να έχεις απόλυτο δίκιο. Για τρίτη φορά θα επαναλάβω ότι θέτω έναν προβληματισμό, δεν ξέρω για το m346, το κόστος χρήσης, τα ΑΩ και το σημαντικότερο αν θα παρέχει καλύτερη εκπαίδευση. Δεν ξέρω πως το jane’s έφτασε στα 18.000/ώρα για το κοστος χρησης του eurofighter, αλλά όλοι οι χρήστες το υπολογίζουν στα 70.000/ώρα.
    https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=1384595
    Για τα b30 λέω ότι είναι κοντά στις 8.000 ώρες πτήσης, από ανοιχτές πηγές και από το ότι τα συνομήλικά τους mirage έχουν γράψει τις περισσότερες ώρες από οποιοδήποτε άλλο mirage και πρέπει να ξανά γράψουν τα manual οι Γάλλοι.
    https://www.ptisidiastima.com/what-will-happen-with-haf-blk30-and-blk-50-f16/
    https://hellasjournal.com/2019/04/telesigrafo-christodoyloy-stoys-galloys-gia-tin-ypostirixi-ton-mirage-mechri-ton-maio/

      1. Αναφέρεσαι σε αυτά που παραλάβαμε πριν 31 χρόνια και έχουν λιώσει στις χιλιάδες αναχαιτίσεις τουρκικών αεροπλάνων στο Αιγαίο ε ?

  12. Aν αγοράσουμε καινούργια εκπαιδευτικά αεροπλάνα αυτά θα είναι μέχρι 12 τον αριθμό. Αν τελικά γίνει αυτή η αγορά το πιθανότερο είναι να συμβεί προς το τέλος της 4ετίας αυτής της κυβέρνησης. Πάντως μέχρι στιγμής από κύκλους του ΓΕΑ θεωρείται απίθανο να βρεθούν λεφτά για να αντικατασταθούν σύντομα τα Τ-2.
    Το 2010 και λίγο πριν χρεοκοπήσει η χώρα υπήρχε το σχέδιο επαναφοράς αριθμού F-5 σε υπηρεσία ενώ θα αγοράζαμε και αριθμό διθέσιων F-5 από την Ιορδανία. Τελικά αυτό δεν έγινε γιατί επιχειρηματικά συμφέροντα πολέμησαν σκληρά αυτό το σχέδιο της Π.Α και κατάφεραν να το ματαιώσουν.
    Τέλος σε περίπτωση που τα Τ-2 δεν αντικατασταθούν από άλλα εκπαιδευτικά αεροπλάνα η Π.Α έχει εναλλακτική λύση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *