Το όραμα της Πολεμικής Αεροπορίας του μέλλοντος είναι να είναι σε θέση να διεξάγει και να ενσωματώνει επιχειρήσεις σε τρεις τομείς:  στον αέρα,  στο διάστημα,  και στον κυβερνοχώρο.

Στις περισσότερες όμως περιπτώσεις θα πρέπει να διεξάγει αυτές τις επιχειρήσεις μαζί με συμμαχικές δυνάμεις με τις οποίες θα πρέπει να συντονίζεται, να επικοινωνεί, να διαχειρίζεται δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και τέλος να φροντίζει όλη αυτή η δικτυοκεντρικότητα να παραμένει απροσπέλαστη από τις δυνάμεις του εχθρού.

Τα παραδείγματα επιτυχημένων στρατιωτικών επιχειρήσεων βασισμένων σε διάταξη αναβαθμισμένων οπλικών συστημάτων και με σχεδιασμούς που ενσωματώνουν διαλειτουργικότητα και δίκτυο- κεντρικότητα είναι αρκετά.  Βεβαίως υπάρχουν και πολλές άλλες περιπτώσεις όπου συνέβη ακριβώς το αντίθετο και φυσικά τα αποτελέσματα ήταν ιδιαιτέρως δυσάρεστα.

Σύμφωνα με τον κ. Ντένη Πλέσσα ΑντιπρόεδροΕπιχειρηματικών Αναπτυξιακών Πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μ. Ανατολής & Αφρικής της Lockheed Martin Aeronautics/International το τελευταίο διάστημα στην Ελλάδα υπήρχε σε κορυφαίο επίπεδο της πολιτικής ηγεσίας του ΥΕΘΑ το εξής ερώτημα:  «Να αποκτήσουμε αναβαθμισμένα F-16 ή μήπως πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα σε παραγγελία αεροσκαφών πέμπτης γενιάς»;

Όπως ανέφερε στην ομιλία του, στο συνέδριο Security and Defence State of the Art Technologyτο οποίο πραγματοποιήθηκε στις 3 και 4 Μαίου στο Πολεμικό Μουσείο: «Το δίλημμα ήταν μεν δύσκολο αλλά και ενδιαφέρον. Τελικά η πλάστιγγα έγειρε υπέρ της αναβάθμισης σε πρώτη φάση. Οι λόγοι πολλοί και σημαντικοί».

Τεκμηριώνοντας τους λόγους που η απόφαση εκσυγχρονισμού των F-16 ήταν η πλέον ενδεδειγμένη επιλογή για την ΠΑ, ο κ Πλέσσας ανέφερε :

Χρειαζόμαστε μία δύναμη πυρός που μόνο τα F-16 θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν
Το σχετικό κόστος αναβάθμισης των μαχητικών F-16 έναντι της αγοράς F-35 ήτο απαγορευτικό για τα μαχητικά πέμπτης γενιάς F-35 ή JSF.
Η επένδυση για την αναβάθμιση των F-16 θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί ούτως ή άλλως δεδομένου ότι τα F-16 θα πρέπει να είναι απολύτως  διαλειτουργικά με τα F-35 όταν τα τελευταία αποκτηθούν, και όταν τα δύο αυτά οπλικά συστήματα θα λειτουργούν μαζί».

Μάλιστα είναι ιδιαίτερα σημαντικό να θυμόμαστε οτι συστήματα όπως τα ραντάρ αυτόματης ηλεκτρονικής σάρωσης (ΑΕSΑ), το Link-16, ο επιχειρησιακός υπολογιστής ΜΜC και άλλα αποτελούν τον προπομπό αλλά και την προϋπόθεση για την διαλειτουργικότητα που απαιτείται τώρα αλλά και στο μέλλον.

Οι στόχοι της αναβάθμισης των F-16 της ΠΑ

Στο πλαίσιο της ομιλίας του στο Πολεμικό Μουσείο, το υψηλόβαθμο στέλεχος της Lockheed στην Ελλάδα ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι στόχοι της αναβάθμισης είναι πολλοί: τεχνολογικοί, οικονομικοί, βιομηχανικοί κλπ. Επίκεντρο όμως είναι η μεγιστοποίηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων όλων των Block F-16 της ΠΑ με τα εξής συστήματα:

Radar AESA
Link16
Ενσωμάτωση όλων των υφιστάμενων όπλων της ΠΑ
Νέοι Αισθητήρες
Νέα έξυπνα όπλα
Νέοι ρόλοι (Φωτό-αναγνώριση, αποστολές ναυτικών προσβολών κλπ.)

Στα αναβαθμισμένα F-16, όλα τα αεροσκάφη θα είναι σε θέση να φέρουν τους ίδιους αισθητήρες και τα ίδια όπλα.  Δεδομένου ότι τα αεροσκάφη αυτά θα έχουν την ίδια διαμόρφωση αυτήν δηλαδή του F-16V, και θα λειτουργούν με το ίδιο λειτουργικό πρόγραμμα του αεροσκάφους (OFP), οι ιπτάμενοι χειριστές των δεν θα έχουν πρόβλημα να πετούν με αεροσκάφος που είτε ανήκε στα Block 52+ η Block52+ Advanced.

Επίσης θα μπορούν να επικοινωνούν δίκτυο-κεντρικά με επίγειες ή εναέριες πλατφόρμες τόσο της Ελλάδος όσο και άλλων συμμαχικών αεροπορικών του ΝΑΤΟ χρησιμοποιώντας το σύστημα Link-16 ή άλλα συστήματα που θα τους επιτρέπουν την διαλειτουργικότητα.

Αναφορικά με την ΠΑ και η ΕΑΒ τονίστηκε οτι θα είναι οι βασικοί αποδέκτες πολλών στόχων και ωφελειών όπως αναμενόταν. Σε αυτούς περιλαμβάνονται

Οικονομίες κλίμακος λόγω κοινής διαμόρφωσης με ευνοϊκή επίπτωση στο κόστος υποστήριξης.
Βέλτιστη σχέση κόστους / αποτελεσματικότητας
Ήδη ανεπτυγμένη και δοκιμασμένη διαμόρφωση σε παγκόσμιο επίπεδο
Άμεση Αξιοποίηση του οπλικού συστήματος Αύξηση επιχειρησιακού χρόνου ζωής για 30 ακόμα χρόνια
Προστασία αρχικής επένδυσης της χώρας

Επιπλέον το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 της ΠΑ σε επίπεδο Viper δίνει τον απαραίτητο χρόνο στη χώρα να σχεδιάσει την απόκτηση μαχητικών  5ηςης γενιάς στο εγγύς μέλλον. Τέλος κατέστη σαφές οτι θα διασφαλίζει εκατοντάδες θέσεις εργασίας για 8 – 10 χρόνια με έργο συμπαραγωγής τόσο για τα μαχητικά F-16 όσο και για τα μεταγωγικά C-130J. Στο πλαίσιο αυτό θα αποκτήθεί πρόσθετη Τεχνογνωσία, με πλήρηεκμετάλλευση ανεπτυγμένων υποδομών αλλά και ανάπτυξη δυνατοτήτων και σε άλλες εγχώριες βιομηχανίες πλην ΕΑΒ.

Comments

  1. Όταν δεν μπορείς να προχωρήσεις στην αναβάθμιση των mirage που και λόγω scalp eg σου δίνουν τρομερό πλεονέκτημα, η συζήτηση για το επόμενο μαχητικό φαντάζει περιττή. Σε λίγα χρόνια θα παρουσιαστούν τα μαχητικά 6ης γενιάς και εξελιγμένα ucav, uav και η Ελλάδα ακόμη θα ψάχνεται!

  2. Δυστιχος εχει απολητο δικιο chris.
    Καλητερα επρεπε να αρχισουμε να κανουμε τα δικα μας σκαφη και καραβια, που π.χ. να μπορουν να εξοπληζουνται απο πολους πιρομαχικα/πιραβλους….

  3. οι απέναντι απέκτησαν υπεροπλία σε σχέση με εμάς και εμείς είμαστε ακόμη σε «δίλημμα» για το αν αναβαθμ. τα τέταρτης γενιάς ή αν πάρουμε 5 της γενιάς λές και δεν έχουμε επιτελεία αρμόδια για να πάρουν την απόφαση αυτή …αλλά όταν μπλέκεται η πολιτική με τους στρατιωτικούς τότε μόνο διλήμματα υπάρχουν …. οι λόγοι γνωστοί .

  4. Πρέπει επίσης ν’ αναβαθμιστούν και τα παλιά F16 και τα Μιράζ. Έτσι ο στόλος θ’ αποκτήσει ομοιγένεια και θα ΠΕΣΕΙ ΚΑΤΑ ΠΟΛΥ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΤΟΥ! Επίσης, τα Μιράζ πρέπει ν’ αποκτήσουν δυνατότητες εκτόξευσης πυραύλων Meteor. Ένα μαστίγιο, για να το βλέπουν τα σκυλιά και να κάθονται με τ’ αυτιά κρεμμασμένα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *