Το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι ακύρωσε το πρόγραμμα AAV-SU (Assault Amphibious Vehicles-Survivability Upgrade) αναβάθμισης της θωράκισης των εν υπηρεσία αμφίβιων τεθωρακισμένων οχημάτων AAV. Σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, τα AAV θα αναβαθμίζονταν με νέα ισχυρότερη θωράκιση, συνθετικών υλικών. Ωστόσο, η Διοίκηση των Αμερικανών Πεζοναυτών αποφάσισε ότι είναι προτιμότερο να ακυρώσει το πρόγραμμα και να διοχετεύσει το σχετικό κονδύλι στο πρόγραμμα ACV (Amphibious Combat Vehicle).

Υπενθυμίζουμε ότι τα οχήματα AAV βρίσκονται σε υπηρεσία από το 1972, δηλαδή εδώ και 46 χρόνια, και παρά τις διαδοχικές αναβαθμίσεις, βρίσκονται στο τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής. Εκτός από την αναβάθμιση της θωράκισης, το πρόγραμμα AAV-SU αφορούσε και στην εγκατάσταση νέων, ποιο ασφαλών και εργονομικών, καθισμάτων, επιπλέον θωράκισης γύρο από τις δεξαμενές καυσίμου και βελτιώσεις στον κινητήρα και στις αναρτήσεις του οχήματος, έτσι ώστε να μην μειώνονταν οι επιδόσεις ως αποτέλεσμα της αύξησης του βάρους.

Το πρόγραμμα ACV ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2011 και αντικατέστησε το ακυρωθέν πρόγραμμα EFV (Expeditionary Fighting Vehicle). Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, τα οχήματα του προγράμματος ACV θα πρέπει να έχουν μεταφορική ικανότητα 17 πλήρως εξοπλισμένων Πεζοναυτών. Θα πρέπει επίσης να αφήνονται από το πλοίο αμφίβιων επιχειρήσεων, τουλάχιστον 18-19 χιλιόμετρα μακριά από την ακτή, και να πλέουν στο νερό, με κύμα ύψους 91 εκατοστών (3 πόδια) με ταχύτητα 15 χιλιομέτρων την ώρα (8 κόμβοι). Η απαίτηση αφορά σε 573 οχήματα, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, τα οποία θα πρέπει να παραδοθούν και να χαρακτηριστούν επιχειρησιακά την περίοδο 2020-2022.

Ωστόσο, λόγω περιορισμένων κονδυλίων, το πρόγραμμα ACV αναθεωρήθηκε και αναμένεται να υλοποιηθεί σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση θα αποκτηθούν τροχοφόρα οχήματα, τα οποία ήδη βρίσκονται σε παραγωγή (Off-the-Shelf), μέγιστου κόστους $ 3-4,5 εκατομμύρια ανά όχημα. Τα οχήματα αυτά θα πρέπει να μπορούν να μεταφέρουν 10-13 πλήρως εξοπλισμένους Πεζοναύτες και να μεταφέρονται, από το πλοίο αμφίβιων επιχειρήσεων στην εχθρική ακτή, μέσω ταχύπλοων αποβατικών σκαφών κλάσης «Spearhead» ή αερόστρωμνων πλοίων. Κατά την δεύτερη φάση θα αποκτηθούν ερπυστριοφόρα τεθωρακισμένα οχήματα, νέας γενιάς και σχεδίασης με ικανότητα ανάπτυξης ταχύτητας, στο νερό, ύψους 24-28 χιλιομέτρων την ώρα (13-15 κόμβοι) και μέγιστου κόστους $ 12-14 εκατομμυρίων ανά όχημα.