Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου των ελληνικών F-16 έχει ήδη καθυστερήσει δραματικά. Τη στιγμή που οι επιχειρησιακές ανάγκες και προκλήσεις της Π.Α πολλαπλασιάζονται ενώ η Τουρκική απειλή διογκώνεται λαμβάνοντας ποιοτική διάσταση εκτός από ποσοτική, ο εκσυγχρονισμός των F-16 προβάλει ως πλέον ρεαλιστική και άμεση ανάγκη για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Σημερινά δημοσιεύματα των ιστοσελίδων (militaire.gr και του έγκριτου ιστότοπου της ΠΤΗΣΗΣ) αναφέρονται στη προοπτική ανάληψης του εκσυγχρονισμού με μικρότερο κόστος, μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών (123 αντί για 85) και προμήθεια αεροσκαφών F-15 C/D από την αμερικανική εταιρεία Boeing. Αποφασίσαμε να προβούμε σε ορισμένες επιπρόσθετες διευκρινήσεις ώστε να αποφευχθούν τυχόν παρερμηνείες και επιτέλους να καταλάβουμε την πραγματική διάσταση του εκσυγχρονισμού μακριά από σκοπιμότητες ή ιδιοτελείς σκοπούς.

Πρώτα απ’ όλα η πρόταση της Boeing για τον εκσυγχρονισμό των F-16 είχε αναλυθεί εκτενώς στο ΓΕΑ από τον Μάιο του 2014. Μαζί με την πρόταση της Αμερικανικής Boeing, είχε παρουσιαστεί η πρόταση των εταιρειών Lockheed Martin και BAE Systems. Επιτροπή 15 εξαιρετικά έμπειρων ατόμων της Π.Α εξέτασε ενδελεχώς όλες τις προτάσεις με επιχειρησιακές μελέτες, τεχνοοικονομικές έρευνες και κατέληξε πως η πλέον συμφέρουσα πρόταση είναι της Lockheed Martin σε συνδιασμό με το ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) της northrop grumman και όχι της Raytheon όπως είχε παρουσιαστεί. Η βέλτιστη λύση από πλευράς κόστους/ οφέλους καθώς και τεχνικού ρίσκου ήταν ο συνδυασμός Lockheed Martin και northrop grumman.

Συγκεκριμένα, η επιτροπή της Π.Α κατέληξε στο συμπέρασμα πως ο εκσυγχρονισμός στη BAE Systems ήταν επισφαλής καθότι εμπεριείχε τεχνικό ρίσκο 30 φορές ενώ της Boeing 36 φορές περισσότερο συγκριτικά με την πρόταση της Lockheed Martin. Ο λόγος απλούστατος: η Lockheed Martin αποτελεί τον κατασκευαστή του μαχητικού και είναι αυτή που έχει πλήρη γνώση όλων των τεχνικών δεδομένων και στοιχείων όπως είναι το λογισμικό και οι πηγαίοι κώδικες του αεροσκάφους ενώ η Lockheed Martin έχει το θετικό ιστορικό προηγούμενο υλοποιώντας συμβόλαια ξένων κρατών με επιτυχία και εντός των χρονοδιαγραμμάτων.

Να τονίσουμε στο σημείο αυτό πως η Boeing δεν έχει αναλάβει κανένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού F-16 διεθνώς. Η μόνη της τεχνογνωσία είναι ότι διαθέτει ένα αεροσκάφος σε πειραμματικό επίπεδο που χρησιμοποιείται για δοκιμές στοχοποίησης από άλλα αεροσκάφη της εταιρείας όπως το F-18 Super Hornet και το F-15 Eagle. Συνεπώς, πρόταση της Boeing έχει εξεταστεί και έχει απορριφθεί από τον Μάιο του 2014. 

Ειδικότερα η επιτροπή της Π.Α συνεκτίμησε όλους τους ακόλουθους παράγοντες ώστε να καταλήξει στη Lockheed Martin

 

Σχεδιαστικά Στοιχεία
Τεχνική Βιβλιογραφία
Μοντέλα Δομικής Ανάλυσης
Πιστοποιητικά Πλοϊμότητας
Εργαστηριακές εγκαταστάσεις
Εμπειρία πτητικών δοκιμών
Ικανότητα ανάπτυξης OFP για F-16
Mέγιστη δυνατή επίτευξη ομοιοτυπίας
Ενσωμάτωση υφιστάμενων όπλων και αισθητήρων
Ενσωμάτωση νέων όπλων και αισθητήρων
Ομοιότητα προτεινόμενης αναβάθμισης με Block 52+ Advanced
Ολοκληρωμένη πρόταση για το σύνολο του στόλου
Αναβάθμιση ήδη ανεπτυγμένη ή αναπτυξιακό πρόγραμμα
Προηγούμενη εμπειρία σε προγράμματα αναβάθμισης F-16
Kits αναβάθμισης που έχουν παραδοθεί
Προηγούμενη εμπειρία ενσωμάτωσης ASPIS & ASPIS II
Ικανότητα ενσωμάτωσης APG-68(V)9 σε Block 50
Ελαχιστοποίηση χρόνου καθήλωσης Α/Φ
Δυνατότητα χρήσης Avionics μεταξύ όλων των Blocks
Αναβάθμιση Block 52+ Advanced
Ρίσκο υλοποίησης
Κόστος ανάπτυξης
Ομοιότητα διαμόρφωσης με άλλους χρήστες παγκοσμίως
Δυνατότητα ενσωμάτωσης όλων των πιθανών μελλοντικών εξελίξεων με το μικρότερο δυνατό κόστος
Πτητικές Δοκιμές
Εγκατάσταση πρωτοτύπων Kits στη χώρα
Εκπαίδευση
Βιβλιογραφία
Αναβάθμιση FS
Προηγούμενη εμπειρία ΕΑΒ / Τεχνογνωσία, εργαλεία, συσκευές, εκπαίδευση
Εγχώρια Βιομηχανική Συμμετοχή
Πρόσθετα βιομηχανικά οφέλη
Συνεργασία με USAF για F-16

Όλα αυτά συνέβαιναν τη στιγμή που η BAE Systems δεν είχε πάρει ακόμα το συμβόλαιο της Νότιας Κορέας. Στη Νότια Κορέα αρχικά ο κύριος ανάδοχος ήταν η BAE δίνοντας οικονομικότερη προσφορά από την Lockheed Martin αλλά τελικώς αφενός με την εκκίνηση του εκσυγχρονισμού τα κόστη εκτοξεύτηκαν πολύ παραπάνω της αρχικής εκτίμησης και αφετέρου η BAE εγκατέλειψε το πρόγραμμα αφού δεν διέθετε την τεχνογνωσία ώστε να το υλοποιήσει. Κοινώς η BAE έφυγε νύχτα από την Νότια Κορέα και κατέδειξε πως για την υλοποίηση ενός προγράμματος δεν αρκεί να δοθεί απλά μια χαμηλότερη τιμή αλλά να η εταιρεία που θα το αναλάβει να μπορεί να το φέρει σε πέρας χωρίς κρυφά κόστη και εντός των χρονικών πλαισίων.

Δεύτερον, το ζήτημα των F-15 C/D έχει απασχολήσει τη Π.Α πολλάκις τόσο κατά το πρόσφατο παρελθόν όσο και παλαιότερα. Πρώτα απ’ όλα τα αεροσκάφη που υποτίθεται ότι ενδιαφέρουν τη Π.Α είναι παλαιά και δομικά εξαιρετικά καταπονημένα. Άρα εάν η Π.Α προμηθευτεί μεταχειρισμένα F-15 C/D αφενός πρέπει να υποστούν δομική ανακατασκευή και αφετέρου να εκσυγχρονιστούν με σύγχρονα avionics και radar.

Η παρτίδα την οποία θέλει να παραχώρησει η Boeing είναι αεροσκάφη F-15 C/D που κατασκευάστηκαν για τις ανάγκες της Αμερικανικής Αεροπορίας από το 1979 έως το 1985. Αξίζει να τονιστεί πως για τα F-15 δεν εγείρεται μόνον ζήτημα κόστους απόκτησης και εκσυγχρονισμού καθώς και δομικής ανακατασκευής αλλά και ΝΕΑ ΥΠΟΔΟΜΗ για τη Π.Α. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως τα F-15 δεν μπαίνουν στα shelter της Π.Α. 

Τη στιγμή που η Π.Α δίνει αγώνα επιβίωσης κρατώντας με νύχια και δόντια της υφιστάμενες διαθεσιμότητες είναι ρεαλιστικό να μιλάμε για ένα αεροσκάφος που αφενός χρήζει εκσυγχρονισμού και αφετέρου έχει τεράστιο κόστος καθημερινής χρησιμοποίησης;

Τρίτον, η Π.Α επιδιώκει να έχει μια ομοιοτυπία και κοινή λογιστική υποστήριξη το οποίο με την ομογενοποίηση των F-16 σε F-16 VIPER το πετυχαίνει σε μεγάλο βαθμό ενώ αργότερα έχοντας αποσύρει τα F-4 μένει με δύο τύπους αεροσκαφών, τα F-16 VIPER και τα Mirage.

Η άποψη μας είναι ότι ο εκσυγχρονισμός των F-16 πρέπει να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του ΓΕΑ. Δεν χωρούν άλλες αναβολές ή καθυστερήσεις. Το ίδιο το ΓΕΑ και οι επιτελείς της Π.Α γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα μας, τις ανάγκες και τη πλέον συμφέρουσα και αποδοτική λύση. Επιτέλους, ας επικρατήσει η λογική. 

(Υ.Γ: Εδώ η Π.Α δεν μπορεί να προμηθευτεί νέα εκπαιδευτικά Αεροσκάφη Σταδίου Επιλογής για την αντικατάσταση των Cessna T-41 Mescalero ένα πρόγραμμα ύψους €4,2 εκατ. και εμείς συζητάμε για F-15…)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *