Η 18η Απριλίου είναι άλλη μια ημέρα ορόσημο για την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ). Η 331 Μοίρα ιδρύθηκε στις 18 Απριλίου 1988, με σκοπό την παραλαβή των νεοαποκτηθέντων αεροσκαφών Mirage 2000 EGM/BGM από την ΠΑ. Τα πρώτα αεροσκάφη προσγειώθηκαν στην αεροπορική βάση της Τανάγρας στις 27 Απριλίου 1988 και αμέσως άρχισε η εκπαίδευση των πρώτων Ιπταμένων από Γάλλους εκπαιδευτές.

Ο κύριος ρόλος της 331 Μοίρας είναι η αναχαίτιση παντός καιρού. Για το σκοπό αυτό εντάσσει τότε στο οπλοστάσιό της βλήματα Magic II καθώς και S-530D τα οποία σε συνδυασμό με το ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας ICMS, τις ικανότητες του ραντάρ  καθιστούν το Mirage 2000 EGM/Mk-I το πληρέστερο αποτρεπτικό όπλο του Αιγαίου για σχεδόν τρείς δεκαετίες.

Την άνοιξη του 1999 πριν από 21 χρόνια τέτοιες μέρες, προστίθεται ακόμη ένα όπλο υπεροχής, το βλήμα AM-39 EXOCET και πλέον η Μοίρα αναλαμβάνει και τον ρόλο της προσβολής στόχων επιφανείας.

Την 1η Μαρτίου 2007 η 331 Μοίρα ξεκίνησε η προετοιμασία της παραλαβής των νέων αεροσκαφών Mirage 2000-5. Στις 3 Μαΐου του ίδιου έτους τα πρώτα Μ2000-5 ICMS Mk-III προσγειώθηκαν στην 114 ΠΜ στην Τανάγρα. Σήμερα, η ΠΑ αξιοποιεί τα Mirage 2000 EGM/BGM από την 332 Μοίρα ενώ τα υπερσύγχρονα Mirage 2000-5 από την 332 Μοίρα.

Εγκληματικές ευθύνες και αμέλειες πολιτικών και φυσικών ηγεσιών της ΠΑ άφησαν τα Mirage 2000 EGM/BGM στη τύχη τους. Σήμερα, τα αεροσκάφη απόρροια παρωχημένων τεχνολογικά αισθητήρων, ηλεκτρονικών και όπλων βρίσκονται στη δύση της καριέρας τους. Εάν η ΠΑ σήμερα είχε εκσυγχρονίσει τα Mirage 2000 EGM/BGM σε επίπεδο Mirage 2000-5 θα διέθετε ένα εξαιρετικό αεροσκάφος σε πολλά σημεία ανώτερο του F-16 και κυρίως μια πλατφόρμα μεταφοράς και προσβολής στρατηγικών στόχων με τα βλήματα SCALP EG.

Η Πολεμική Αεροπορία με τη προσθήκη των αντιπλοϊκών βλημάτων AM-39 EXOCET διαδραμάτισε και διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στο Αιγαίο και στις σύγχρονες ναυτικές επιχειρήσεις επ’ ωφελεία του Πολεμικού Ναυτικού.

Αναμφίβολα τα Mirage 2000EGM/BGM της 332 Μoίρας (κωδικός κλήσης «Γεράκι»), έχουν εκτελέσει με ιδιαίτερη επιτυχία αναρίθμητες αναχαιτίσεις στα χρόνια επιχειρησιακής δράσης της Μοίρας. Η συμβολή τους ήταν καθοριστική στη διατήρηση της εναέριας κυριαρχίας της ΠΑ πάνω από το Αιγαίο, ενώ μετά την είσοδο σε υπηρεσία των Mirage 2000-5Mk2 επικεντρώθηκαν κυρίως στον ρόλο της ναυτικής κρούσης (αποστολές TASMO) εφοδιασμένα με βλήματα anti ship τύπου ΑΜ-39 Exocet. Η ύπαρξη αυτής της κατηγορίας ειδικών όπλων στο οπλοστάσιο της ΠΑ αποτελεί κρίσιμο παράγοντα αποτροπής και ισχυρό μέσο κρούσης εναντίον εχθρικών μονάδων επιφανείας, καθιστώντας στην κυριολεξία πολύτιμα τα Mirage 2000 EGM, παρά την υστέρηση τους σε ηλεκτρονικά συστήματα (ραντάρ, πιλοτήριο) συγκριτικά με τα -5Mk2.

Μάλιστα οι τεχνικοί της 114ΠΜ διατηρώντας εφευρετικότητα και θέληση για υπεροχή, προχώρησαν τα τελευταία χρόνια σε σειρά μικρών αλλά ουσιαστικών βελτιώσεων σε επιχειρησιακό εξοπλισμό, που υποβοηθούν τον ιτπάμενο στη διευκόλυνση της αποστολής του.

Εκμεταλλευόμενα τα ελληνικά μαχητικά το ανάγλυφο του ελληνικού νησιωτικού περιβάλλοντος δύναται να χτυπήσουν τον τουρκικό στόλο από ταυτόχρονες και πολλαπλές επιθέσεις επιβάλλοντας συνθήκες κορεσμού.

Ειδικότερα ολοκληρώθηκε με επιτυχία η αντικατάσταση της παλαιάς οθόνης HDD, από τη νέα έγχρωμη οθόνη HDD-55L, τύπου Active Matrix LCD της ελληνικής εταιρίας Miltech. Επίσης στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των Mirage 2000, αφαιρέθηκε το παλαιό σύστημα ναυτιλίας (INS) των EGM από το Sextant Totem 3000, με ενσωματωμένο δέκτη GPS της Sagem. Με αυτό εφοδιάστηκε το σύνολο των -5Μk2 αλλά και των μη εκσυγχρονισμένων EGM. ‘Έτσι αναβαθμίστηκαν οι επιδόσεις τους σε αποστολές αναχαίτισης και TASMO με συντομότερους χρόνους για προετοιμασία του μαχητικού για απογείωση αλλά μειώνοντας το κόστος υποστήριξης λόγω ομοιοτυπίας υλικού.

Συμπληρωματική του συστήματος ναυτιλίας, αποτελεί η προθήκη συστήματος GPS με έγχρωμη οθόνη ακριβώς κάτω από το HUD. Το σύστημα είναι τύπου ‘tablet»/GPS της Garmin, στη θέση του Head Level Display, που χρησιμοποιείται ως σύστημα απεικόνισης ναυτιλίας, ενώ παράλληλα με τη χρήση λογισμικού αποθηκεύονται στοιχεία για αξιολόγηση της εκπαιδευτικής εξόδου κατά την απενημέρωση! Παράλληλα τα μαχητικά της Μοίρας απέκτησαν αυξημένη ικανότητα νυχτερινής κρούσης  θαλάσσιων στόχων ενώ διατηρούν αναλλοίωτα τα εξαίρετα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά της σχεδίασης που συνδυάζεται με τον ισχυρό Μ53-Ρ2 των EGM και μονάδα ψηφιακού ελέγχου κινητήρα FADEC από τα -5Μk2.

Σε ότι αφορά τις επιδόσεις τους σε ρόλο αέρος αέρος, δυστυχώς υποβαθμίστηκαν ως αποτέλεσμα της απαξίωσης αρχικά των βλημάτων SHARH τύπου R-530 (στερώντας τους το μοναδικό όπλο BVR) ενώ και τα βλήματα κλειστής αερομαχίας Magic II, αποσύρθηκαν σταδιακά λόγω εξάντλησης του ορίου ζωής που δίνει ο κατασκευαστής. Σταθμίζοντας το κόστος επαναπιστοποίησης των Magic, το ΓΕΑ επέλεξε τον εφοδιασμό των Mirage 2000EGM με βλήματα MICA IR, τα οποία είναι μεν υψηλότερων επιδόσεων αλλά δεν δύναται η πλήρης εκμετάλλευση των δυνατοτήτων τους, εξ αιτίας ασυμβατότητας με τον υπολογιστή και το ραντάρ του μαχητικού.

Από κει και πέρα το ραντάρ RDM-3 σε διαμόρφωση έρευνας επιφανείας, παρουσιάζει ακόμη αξιόλογες επιδόσεις (εμβέλεια εντοπισμού της τάξης των 60 ν.μ./110 χλμ.) αλλά φυσικά και υστερεί τεχνολογικά λόγω ηλικίας σε σχέση με το RDY των Mirage 2000-5MkII.

Η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα εκτέλεσης συντονισμένων αεροναυτικών επιχειρήσεων με την παρουσία αεροσκαφών Mirage-2000 σε ρόλο ναυτικής κρούσης, με βλήματα AM-39 Block.2 Exocet και αεροσκαφών F-16 σε ρόλο SEAD, με βλήματα AGM-88B HARM, με σκοπό τον ποιοτικό και ποσοτικό κορεσμό του εχθρού.

Η μεταφορά βλημάτων εναντίον πλοίων τύπου ΑΜ-39 Exocet Block 2, τα οποία εξασφαλίζουν κορυφαία αποτροπή καθώς είναι σε θέση να πλήξουν αιφνιδιαστικά και σε ελάχιστο (συγκριτικά με τις μονάδες επιφανείας χρόνο) κύριες μονάδες του τουρκικού Ναυτικού. Να σημειωθεί ότι ο στόλος των Mirage 2000-5Mk2 δεν συμπεριέλαβε στο λογισμικό SEG-52 την πιστοποίηση για χρήση βλημάτων Exocet, καθώς οι γάλλοι ζητούσαν οικονομικό τίμημα που κρίθηκε υπερβολικό. Έτσι τα Mirage 2000EGM/BGM παρέμειναν μέχρι σήμερα μοναδικοί πιστοποιημένοι φορείς με ειδίκευση σε αποστολές ναυτικής κρούσης (TASMO).

Η κρισιμότητα των Exocet στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της ΠΑ έχει επιπλέον κορυφαία σπουδαιότητα από τη στιγμή που το τουρκικό Ναυτικό διαθέτει ικανότητα αεράμυνας περιοχής με τις φρεγάτες O.H Perry και ΜΕΚΟ οι οποίες είναι εφοδιασμένες με βλήματα SM-1 και ESSM εξασφαλίζοντας αποτελεσματική «ομπρέλα προστασίας» έναντι εναέριων απειλών. Κατά συνέπεια οι συμβατικές προσβολές πλοίων με όπλα ελεύθερης πτώσης ή βλήματα μικρού βεληνεκούς όπως οι AGM-65G Maverick καθίστανται πλέον ξεπερασμένες και αναποτελεσματικές εκ των πραγμάτων. Μόνο ο συνδυασμός Mirage 2000EGM/BGM – Exocet εξασφαλίζει την ικανότητα αποτελεσματικής προσβολής από αποστάσεις εκτός του βεληνεκούς των SM-1 και σε συνθήκες που εξασφαλίζουν πλήρη αιφνιδιασμό για τον αντίπαλο.

Στην έκδοση που διαθέτει η ΠΑ το βλήμα AM-39 Block.2 Exocet έχει μέγιστο βεληνεκές 54 χιλιόμετρα περίπου και αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 0,9 Μach.

Φόρτωση AM-39 Block.2 Exocet σε αεροσκάφος της 332 Μοίρας. Φωτογραφία: Γιάννης Νικήτας

Η επόμενη μέρα για τη Πολεμική Αεροπορία στις αποστολές TASMO

H ΠΑ  δεν πρέπει να απολέσει την ικανότητα να διαθέτει εξειδικευμένα όπλα ναυτικής κρούσης.  Η Τουρκική Αεροπορία αντιλαμβανόμενη την αξία και χρησιμότητα των όπλων ναυτικής κρούσης που βάλλονται από μεγάλο βεληνεκές προχώρησε στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των βλημάτων SOM και των προσεχώς των εξειδικευμένων ναυτικών όπλων SOM-C1 και SOM-C2.  Σήμερα τα τουρκικά μαχητικά F-16C/D Block 40 CCIP και F-4E 2020 χρησιμοποιούν άγνωστο αριθμό βλημάτων των εκδόσεων SOM-A, SOM-B1 και SOM-B2 για προσβολή σταθερών στόχων στρατηγικής αξίας και σημασίας.

Η επόμενη ημέρα για τη ΠΑ αναφορικά με τις αποστολές TASMO, έγκειται σε τρεις κύριους άξονες:

Την προμήθεια βλημάτων NSM για τα ελληνικά F-16V

Την απόκτηση βλημάτων Harpoon για τα ελληνικά F-16V

Την αξιοποίηση ενός εκπαιδευτικού αεροσκάφους νέας γενιάς και παράλληλα ενός ελαφρού μαχητικού όπως το Μ-346FA που κάλλιστα μπορεί με εξαιρετικές αξιώσεις να εκτελέσει επιτυχώς αποστολές ναυτικής κρούσης με τα βλήματα MARTE ER.

Από καθαρά επιχειρησιακής και τεχνικής άποψης η πλέον βέλτιστη λύση είναι ο NSM λαμβάνοντας υπόψη πως αποτελεί ένα εξαιρετικά προηγμένο όπλο. Οι Harpoon είναι μια παλαιά σχεδίαση πυραύλου που όμως παραμένει ένα αξιόπιστο όπλο. Πάντα ελλοχεύει η περίπτωση οι Αμερικανοί να αρνηθούν την αποδέσμευση τέτοιων όπλων για την ελληνική ΠΑ αντιλαμβανόμενοι την αξία τους.

Από ευρωπαϊκής απόψεως ο MARTE ER είναι επίσης νέας γενιάς και φιλοσοφίας δίχως την αμερικανική εμπλοκή άρα επιπλέον ασφάλεια σε θέματα καθοδήγησης – στοχοποίησης σε τυχόν ελληνοτουρκική σύρραξη. Η γνώση των πηγαίων κωδικών των όπλων από τους κατασκευαστές τους πάντα αποτελεί αστάθμητο παράγοντα για τον χρήστη στη φάση της χρησιμοποίησης. Γι αυτό και πάντα επιμένουμε πως πρέπει να υπάρχουν δύο πηγές εφοδιασμού οπλικών συστημάτων εκτός των ΗΠΑ.

Γι αυτό και η Τουρκία στράφηκε στην ανάπτυξη ενός εγχώριου στρατηγικού όπλου όπως οι SOM που μπορεί να μην είναι τεχνολογικού επιπέδου αντίστοιχων των δικών μας SCALP EG είναι όμως τουρκικού ελέγχου 100% και παράγονται σε σχετικά μεγάλες ποσότητες με τουρκική εγχώρια προστιθέμενη αξία.

Ο Τουρκικός SOM είναι πλέον σε θέση να προσβάλει μεγάλο όγκο ελληνικών στόχων υψηλής αξίας από ασφαλείς αποστάσεις δίχως την ανάγκη για αεροσκάφος STEALTH όπως τα τουρκικά F-35.

Σε κάθε περίπτωση η ΠΑ μπορεί να στραφεί αφενός σε ένα νέο βλήμα όπως ο NSM και αφετέρου να καλύψει την ανάγκη για ένα νέο εκπαιδευτικό – ελαφρύ μαχητικό αξιοποιώντας βλήματα όπως ο MARTE ER και πραγματοποιώντας αποστολές ναυτικής κρούσης. Η εμβέλεια του τελευταίου είναι άνω των 100 χιλιομέτρων.

Το βλήμα NSM (Naval Strike Missile) έχει ήδη πιστοποιηθεί στα F-16 (η δοκιμή έγινε τον Νοέμβριο του 2015), σύντομα αναμένεται να πιστοποιηθεί και στα F-35, ενώ εκτελούνται δοκιμές της έκδοσης παράκτιας άμυνας επί τροχοφόρου οχήματος HEMTT. Τα χαρακτηριστικά του NSM, που το κάνουν ιδιαίτερα ελκυστικό για την Αμερικανική Αεροπορία και το Ναυτικό είναι αρκετά (στην Αμερικανική Αεροπορία το βλήμα είναι γνωστό ως JSM : Joint Strike Missile). Αρχικά είναι ο μικρός χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ της εκτόξευσης και την επιτάχυνσης σε ταχύτητα πλεύσης (Cruising Speed).

Το μέγιστο βεληνεκές των 185 χιλιομέτρων κρίνεται επαρκές (ορισμένες πηγές κάνουν λόγο για μέγιστο βεληνεκές άνω των 200 χιλιομέτρων), ιδιαίτερα για τα χαρακτηριστικά του F-35. Είναι υποηχητικό βλήμα με έντονα τα χαρακτηριστικά stealth στη σχεδίαση του (σύμφωνα με την Αμερικανική Αεροπορία το βλήμα εμφανίζει χαμηλό ίχνος ραντάρ). Επίσης το βλήμα μπορεί να πετάξει πολύ χαμηλά, πολύ κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας, κάτι που το καθιστά δύσκολη στον εντοπισμό.

Ίσως το σημαντικότερο πλεονέκτημα του NSM είναι το ότι χρησιμοποιεί παθητικό αισθητήρα θερμικής απεικόνισης (επίσης χρησιμοποιεί σύστημα INS/GPS, σύστημα αναφοράς ανάγλυφου και βάση δεδομένων για την αναγνώριση στόχων). Εκτός των χαρακτηριστικών stealth και της δυνατότητας του να πετά πολύ χαμηλά, ο NSM είναι ικανός να εκτελεί βίαιους ελιγμού με μεγάλες φορτίσεις G, ιδιαίτερα στην τερματική φάση, προς αποφυγή των συστημάτων CIWS.

Το βλήμα NSM θα αποτελούσε τον εφιάλτη του Τουρκικού Ναυτικού από τα ελληνικά F-16V.

Μια άλλη καινοτόμα ικανότητα που ενσωματώνει ο NSM είναι αυτή της επιλογής του σημείου προσβολής. Δηλαδή, το βλήμα μπορεί να προγραμματιστεί για να προσβάλει ένα συγκεκριμένο σημείου του πλοίου, για παράδειγμα της γέφυρας. Ομοίως, η πολεμική κεφαλή του, βάρους 276 λιβρών, μπορεί να προγραμματιστεί για πυροδότηση κατά την επαφή ή με καθυστέρηση, για πυροδότηση στο εσωτερικό του πλοίου, μετά την αρχική διάτρηση του εξωτερικού του πλοίου (το εξωτερικό κέλυφος της κεφαλής είναι κατασκευασμένο από τιτάνιο).

Το βλήμα NSM έχει τα εξής μοναδικά  χαρακτηριστικά: (α) Ενσωματώνει χαρακτηριστικά stealth, πετά σε πολύ χαμηλό ύψος, ενώ μπορεί να εκτελέσει ελιγμούς με πολλά G (β) Ενσωματώνει σύστημα μνήμης με προφίλ των πλοίων, το οποίο χρησιμοποιεί για την αναγνώριση του στόχου. Τέλος, όπως προαναφέραμε άλλη επιλογή για τα ελληνικά F-16V είναι ο Harpoon στη πλέον πρόσφατη έκδοση του AGM-84L Harpoon Block.II.

Πριν μερικές ημέρες, στις 15 Απριλίου 2020, το Αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε ότι ενέκρινε την πώληση, μέσω προγράμματος FMS (Foreign Military Sale), στο Μαρόκο, δέκα (10) βλημάτων κατά πλοίων AGM-84L Harpoon Block.II, δυνητικού κόστους $ 62 εκατομμυρίων. Τα βλήματα προορίζονται για των εξοπλισμό των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας της χώρας.

Υπενθυμίζουμε ότι το Μαρόκο βρίσκεται σε φάση υλοποίησης ενός προγράμματος 23 και προμήθειας 25 νέων μαχητικών αεροσκαφών F-16 Viper, συνολικού κόστους $ 4,8 δισεκατομμυρίων, εκ των οποίων τα $ 3,8 δισεκατομμύρια αφορούν στην αγορά των 25 νέων F-16 Viper και το $ 1 δισεκατομμύριο στην αναβάθμιση 23 εν υπηρεσία F‑16 στο επίπεδο Viper.

Η τελευταία έκδοση του Αμερικανικού πυραύλου για χρήση κατά στόχων επιφανείας είναι μέγιστου βεληνεκούς 124 χιλιομέτρων στα ίδια επίπεδα με τον ευρωπαϊκό MARTE ER.

Παρίσι, Αεροπορικό Σαλόνι Λε Μπουρζέ. Το Μ-346 επιδεικνύεται με τα φονικά του όπλα… Φωτογραφία: Γιάννης Νικήτας

Ανασκόπηση

Εκτίμηση μας είναι πως η ΠΑ παράλληλα με τον εκσυγχρονισμό των F-16 σε επίπεδο VIPER πρέπει να τρέξει διαδικασίες για νέα όπλα και ατρακτίδια. Συγκεκριμένα απαιτούνται νέα όπλα αέρος όπως ο AIM-120D AMRAAM και νέα όπλα προσβολής στόχων όπως οι NSM και AGM-88E Advanced Antiradiation Guided Missile (AARGM), AGM-154 Joint Standoff Weapon (JSOW) ER καθώς και AGM-158 JASSM.

Επίσης, νέου τύπου ατρακτίδια στόχευσης και ναυτιλίας (SNIPER), υπέρυθρου αισθητήρα (LEGION POD) και ηλεκτρονικού πολέμου. Επανειλημμένα έχουμε κάνει σχετικές αναλύσεις και παρουσιάσεις. Τα F-16V για να αποτελέσουν μια ανάκτηση ποιοτικής ισχύος πρέπει οπωσδήποτε να συμπληρωθούν με νέα όπλα και ατρακτίδια.

Σε πολιτικό επίπεδο η ελληνοαμερικανική άνοιξη των διπλωματικών μας επαφών με την Ουάσιγκτον και η απομόνωση της Τουρκίας πρέπει επιτέλους να μεταφραστεί σε σοβαρά ανταλλάγματα που πρέπει να διεκδικήσει και να απαιτήσει η ελληνική πλευρά. Τα Μ1117 δεν θεωρούνται και δεν είναι οπλικό σύστημα που κάνει τη διαφορά ούτε και ανταλλάγματα για τις ελληνικές παραχωρήσεις στις ΗΠΑ με τη πρόσφατη αμυντική συμφωνία.

Παράλληλα, η ΠΑ για λόγους εκπαίδευσης (αντικατάσταση των Τ-2) και ενίσχυσης των οροφών (απόσυρση των F-4 και των Mirage-2000) της μπορεί να εντάξει ένα νέο αεροσκάφους με χαμηλό κόστος απόκτησης και κόστους κύκλου ζωής όπως το Μ-346 και να το αξιοποιήσει ως πλατφόρμα προσβολής ναυτικών στόχων και φυσικά μιας σειράς από άλλες αποστολές (αεράμυνα σημείου, προστασία ευπαθών στόχων όπως τα ΑΣΕΠΕ, προσβολές εδάφους).

Comments

  1. Ενταξη νεων αεροσκαφων δεν παιζει… Ισως μετα από χρονια F35. Καλυτερα να δοθεί σε συμφωνια με την Γαλλια το σύνολο των Mirage 2000 EGM/BGM & 5 στην ιδια ή πωληση τους και στην θέση τους να αγοραστούν Rafale ( είναι ακριβά ναι εξ ου και η «ανταλλαγη») μιας και υπαρχουν τα οπλα μαζι με ένα καλο FOS. 40 Rafale θα είναι μια χαρά και αναλαμβανουν TASMO & Strategic Strike. Για τα F16 χρειάζονται AIM120D οπωσδήποτε σίγουρα Litening ή Sniper και από εκει και πέρα λόγω κόστους AGM-88E και JSOW-ER τα υπολοιπα που γράφετε είναι σπατάλη ( αφου υπάρχει scalp – καλο θα ηταν η προμήθεια και άλλων ). Τέλος μια αναβάθμιση όλων των F16 σε επιπεδο Viper θα ήταν επιθυμητό για οικονομία κλίμακας.
    Τέλος μια επιλογή νέου αεροσκάφους εκπαίδευσης με ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ ( ναι 60+ ) για να μπορέσει η ΕΑΒ να πουλήσει και εκτός με έσοδα.
    Προφανως αυτά που προτείνω είναι μακρόπνοος σχεδιασμός…. Αλλα πιστέυω ότι πέρα από το αρχικό κόστος, οι οικονομίες κλίμακας που θα προκύψουν συν ομοιοτυπια ( αγνωστες λεξεις για την Ελλαδα αυτές ) θα το αποσβεσουν πολύ γρήγορα και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

    1. Αυτή θα ήταν η ιδανική λύση από όλες τις απόψεις και ρεαλιστική.
      Ανταλλαγή όλων των Mirage με 36-40 Rafale εκσυχρονισμό όλων των F-16 σε Viper και μελλοντικά 24-36 F-35.
      Με αυτόν τον τρόπο αποκτούμε ομοιογενή κορμό στα F-16 και ταυτόχρονα με την εισαγωγή των Rafale και μελλοντικά του F-35 αποκτούμε τεράστιες δυνατότητες αποτροπής και κάνουμε μεγάλο βήμα προς το μέλλον.

      Και επειδή μερικοί θα μπούνε στον πειρασμό να κάνουν τον οικονομικό υπολογισμό ας μας απαντήσουν πρώτα πόσο κοστίζει η εδαφική ακεραιότητα της χώρας και πόσα δισεκατομμύρια μπορεί να χάσει η Ελλάδα από τα πιθανά κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικό αέριο στην Ανατολική Μεσόγειο μιας και δεν θα μπορεί να τα υπερασπιστεί.

      Και για να έχουμε και μια τάξη μεγέθους αλήθεια πόσα δεκάδες,εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ αλλά και δισεκατομμύρια έχουν πεταχτεί στον κάλαθο των αχρήστων όλα αυτά τα χρόνια σε ΔΕΚΟ σε αγροτικούς συνεταιρισμούς σε προνόμια ημετέρων και στη συνέχιση του κομματικού στρατού;

      Και πόσα δισεκατομμύρια έχουν «χαθεί» όλα αυτά τα χρόνια και που συνεχίζετε φυσικά με την φοροδιαφυγή την παραοικονομία την παραγραφή προστίμων στην οικονομική κρατικοδίαιτη ελίτ και στις χάρες στους ημέτερους;

      Και πόσα δισεκατομμύρια έχουν «χαθεί» από τα υπερκοστολογημένα δημόσια έργα και τις δημόσιες προμήθειες;

      Και πόσα εκατομμύρια έχουν χαριστεί στις ΠΑΕ και χρέη που δημιούργησαν τα λαμόγια οι πρόεδροι τους και τα φόρτωσαν σε εμάς επειδή έχουν στρατό πίσω τους και άρα πολιτικό κόστος για το πολιτικό προσωπικό που προτιμά να σώσει το τομάρι της παρά την Ελλάδα;

      Όταν γίνει μια πρόσθεση όλων αυτών των δεκάδων,εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ και των δισεκατομμυρίων που έχουν χαθεί και συνεχίζονται να χάνονται τότε θα δούμε πόσο «ακριβά» είναι τα Rafale τα F-35 ο εκσυγχρονισμός όλων των F-16 σε Viper οι νέες φρεγάτες που χρειάζεται κατεπειγόντως το ΠΝ και ότι άλλο χρειάζονται οι ΕΔ για να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους που είναι η υπεράσπιση της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας αλλά και να μπορούν να υποστηρίξουν τα συμφέροντα της Ελλάδας όπου απαιτηθεί.

      1. ¨Εχει ειπωθεί βέβαια, αλλά ας μου συγχωρεθεί να το επαναλάβω. Η Γαλλία έχει πορσφέρει μεταχειρισμένα Rafale στο δαιγωνισμό της Κροατίας. Ίσως η προμήθεια μεταχειρισμένων rafale να της επιτρέψει να κατασκευάσει περισσότερα καινούρια της έκδοσης F4 προς αντικατάσταση τους. Η προμήθεια μιας μοίρας μτχ. ραφάλ θα μπορούσε να είναι προσιτή από πλευράς κόστους αν είχαμε τη σωστή κατηγοριοποίηση των προτεραιοτήτων ως χώρα.
        Εκτός από αυτό ο εκσυγχρονισμός των F-16 σε Viper παρότι είναι ορθολογική επιλογή, και πάλι έγινε με ανορθολογικό τρόπο. Από τη μια ο μή πλήρης εκσυγχρονισμός όλου του στόλου δείχνει τη συνεχή συρρύκνωση των αριθμών. Από την άλλη η μη εξασφάλιση, όπως φαίνεται, της έγκρισης των ΗΠΑ για προμήθεια σύγχρονων όπλων, είναι μια εντελώς ανορθολογική επιλογή. Που μας αναγκάζει εκ των υστέρων να διαπραγματευόμαστε χωρίς κανένα πλεονέκτημα.

  2. μου εφαγε μια προταση… μετα το F35. «Αν πουμε για νεα αεροσκάφη… «(συνέχεια) καλύτερα….

    υ.γ. συγγνώμη για το επιπλέον Post

  3. Πρωτίστως θα έπρεπε να καταβληθεί προσπάθεια για αγορά του LRASM για τα F-16, κατά την γνώμη μου.

    Αν το πάνω δεν έιναι εφικτό, τότε NSM ο οποίος έχει επιλεγεί από τους Αμερικανούς αντί του AGM-84L Harpoon Block.II.

    Ο Marte δεν αντιαλμβάνομαι πού κολλάει και με ποιά χρήματα θα αγοραζόταν. Συμφωνώ με τον Xρήστο προέχουν τα AIM120D, Litening ή Sniper, AGM-88E και JSOW-ER .

    Εγώ θα έλεγα και Brimestone σε τριπλούς/εξαπλούς φορείς, για «περιποίηση» των ΕΜΑ στον Έβρων και των αποβατικών στο Αιγαίο…

    1. Να προσθέσω σε αυτά που πολύ σωστά λες, ότι θα άξιζε να δούμε ίσως και το νεώτερο Rampage των Ισραηλινών, ως ένα φθηνό πύραυλο cruise που θα συμπληρώνει τα ακριβότερα όπλα μας.

  4. Σχετικά με το πολύ καλό άρθρο θεωρώ δεδομένο πως πρέπει το οπλοστάσιο των νέων F-16 Viper να ανανεωθεί με ότι χρειάζεται.

  5. Ο JSM σε high-high-low διαμόρφωση έχει βεληνεκές 555km και σε high-low-low 300km και επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για χερσαίους στόχους οπότε εάν γίνει μια αγορά F35 γίνεται ένας πολύ καλός συνδυασμός με ένα μαχητικό με επιχειρησιακό βεληνεκές 1200km και ενός πυραύλου stand-off που μπορεί να πλήξει γενικά στόχους επιφανείας. Ο πύραυλος μπορεί να μεταφερθεί και από F35 και από F16 οπότε δεν υπάρχει λόγος να μένουμε στα mirage ή να πάρουμε Rafale αφού έχοντας ένα προμηθευτή πλέον αποκτάς οικονομία κλίμακας για το συγκεκριμένο όπλο αλλά και για όποιον πύραυλο αέρος-αέρος αγοραστεί από και πέρα. Εάν τα παραπάνω συνδυαστούν με ένα Globaleye με ραντάρ που εντοπίζει στόχους στα 750km και ανεφοδιαστικά KC-46 τότε ίσως να αποκτήσουμε ένα μακρύ χέρι στην Ανατολική Μεσόγειο από Λιβύη μέχρι Κύπρο.

    1. Ξεχνας ότι αυτος ο προμηθευτης μπορει να σου καταστησει ότι εχεις αγορασει αχρηστο γιατι απλα γουσταρει την άλλη πλευρα…. Όχι οι ΗΠΑ ποτε δυστυχως, αποδεδειγμένα από πολιτικες του παρελθόντος αλλα και παροντος δεν μπορουν να γινουν αποκλειστικοι προμηθευτες.

      1. Το ιδιο επιχειρημα μπορει να χρησιμοποιηθει και για την Γαλλια και τους exocet για παραδειγμα στον πολεμο των Φωκλαντ σταματησε την παροχη exocet μετα απο Αμερικανικες πιεσεις και στην συνεχεια η Βρετανια κυριαρχησε. Εαν θες πραγματικη ανεξαρτησια και να εχεις εμπιστοσυνη στα οπλα σου καντο σαν τους Τουρκους φτιαξε δικα σου.

        1. Δεν ειναι το ιδιο επιχειρημα γιατι ΠΟΤΕ η Γαλλια δεν σταματησε τους εξοπλισμους προς εμας. Και μακαρι να μπορουσαμε να ειχαμε μακροπνοη στρατηγικη (και αυτο που σωζει κυριως ειναι αποθεματα ανταλλακτικων – βλέπε AH-64A+), αλλα να σου θυμισω οτι οι Τουρκοι δεν εχουν τίποτα 100% δικο τους. Κυρια και πολυ σημαντικα υποσυστηματα προμηθευονται απο τριτους βλεπε επιθετικα ελικοπτερα. Ακομα και στα 214 δεν ειναι σιγουρο αν τα τουρκικα θα λειτουργησουν ασχετως τι λενε 100 % με τα υπολοιπα υποσυστηματα. Καλη η διαφημιση αλλα ο ρεαλισμος απέχει κατα πολυ.
          Αν θελουμε κατι «δικο» μας αρχικα ας ξεκινησουμε με συμπαραγωγη κατι ( αεροσκαφος ) και ας δημιουργησουμε επιτελους την υποδομη και το R&D που χρειαζεται.

    2. KC-46; ακόμα δεν τα έχουν κάνει λειτουργικά οι Αμερικάνοι λόγω των συνεχών προβλημάτων θα πάρουμε εμείς;;
      Κανένα 3-4 KC-10 από αυτά που αποσύρουν οι Αμερικάνοι θα ήταν μια πολύ καλή επιλογή,αλλά δεν βλέπω τους επιτελείς να κινούνται .
      Το να έχουμε μια αεροπορια με μόνο έναν προμηθευτή κ ειδικά τους Αμερικανούς είναι καταστροφικό(τι έχουν αποδείξει πολλές φορές) γιατί λόγω της πολιτικής τους αλλά κ των σχέσεων που έχουν με τούς Τούρκους σε περίπτωση που θέλουν θα μας καθηλώσουν ολόκληρη την αεροπορια.
      Όσο κ αν δεν μας αρέσει την Τουρκία την χρειάζονται περισσότερο από την Ελλάδα.
      Μια χαρά είναι η ύπαρξη δύο προμηθευτών .
      Κ ειδικά όταν ο ένας(Γαλλία) σου δίνει ότι όπλο κ σύστημα θέλεις χωρίς να ρωτάει.
      Αν έχεις τα λεφτά σου πουλάει ότι ζητήσεις.
      Κ αν θέλεις οικονομία κλίμακας θα μπορούσε να γίνει εύκολα αν οι επιτελείς κ οι πολιτικοί ήθελαν κ είχαν σχεδιασμό.
      Δες πόσους τύπους Α./Α συστημάτων έχουμε κ θα καταλάβεις.
      Αμερικανικά (Patriot, I-Hawk, ASRAD HELLAS, Stinger), Ρωσικά (S-300 MPU1,TORM1 & OSAK-AK) Γαλλικά (CROTALE NG) χωρίς να βάζω τα συστήματα που έχει το Π.Ν στα πλοία.
      Δεν γίνεται να μιλάς με του Γάλλους για Φρεγάτες κ μελλοντικά κορβέτες EPC ή Gowind που θα έχουν πυραύλους aster30, aster15, camm-er,mica Vl κ να μην κοιτάς τα επίγεια σύστηματα αντιαεροπορικής άμυνας που πρέπει να αντικατασταθούν να αντικατασταθούν με σύστηματα που χρησιμοποιούν αυτά τα βλήματα.
      Η από την άλλη δεν γίνεται να χρησιμοποιούνται ήδη βλήματα όπως ο IRIS-T από την Π.Α κ για επίγεια σύστηματα αντιαεροπορικής άμυνας να μην κοιτάς Συστήματα που τους χρησιμοποιούν.
      Κ φαντάσου ότι υπάρχει ελληνική συμμετοχή τόσο στον IRIS-T όσο κ στα επίγεια αυτοκινούμενα σύστηματα που τον φέρουν από την IDE.

  6. Όταν έχεις όπλο ναυτικής κρούσης με εμβέλεια 185χλμ, τι αξία έχουν οι φρεγάτες αεράμυνας περιοχής του αντιπάλου; με 10-15 φορτωμένα f16, όλες οι o. H. Perry, οι Ada κτλ του αντιπάλου πηγαίνουν στον πάτο της θάλασσας. Αντίστροφα, τι νόημα έχει να επενδύσεις 2 και 3 δις σε belharra η οτιδήποτε αντίστοιχο όταν ο αντίπαλος με 15-20 πυραύλους θα τις βυθίσει;
    Αντιστοιχα, χρησιμοποιώντας τα ίδια λεφτά έχεις 2-3 φρεγάτες η 30 εμφορτα μαχητικά. Η διαφορά είναι πως στη μία περίπτωση έχεις ισχύ συγκεντρωμενη σε ένα σημείο ή μάλλον μια «αεράμυνα περιοχής» με ακτίνα 40-50 χλμ (πχ από Ρόδο «πιάνεις» Κω η Κάλυμνο) ενώ στην άλλη περίπτωση την αεράμυνα περιοχής την κάνουν τα μαχητικά τα οποία μπορεί τώρα να είναι στην Κρήτη και σε μισή ώρα στην Χίο. Δηλ. Η ισχύς πυρός μετακινείται σε πολύ σύντομο χρόνο.
    Επίσης, οι φρεγάτες μπορούν σαφώς να προσβληθούν και από αντιπλοικα βλήματα με αντίστοιχες εμβέλειες.

    1. Αρκετα επιφανειακη η αναλυση , δεν χρειαζεται να επιχειρηματολογησουμε ιδιαιτερα για να καταρριφθει το επιχειρημα οτι οι φρεγατες αεραμυνας ειναι αχρηστες λογω αντι-πλοικων πυραυλων μεγαλου βεληνεκους, αρκει να δουμε γυρω μας οτι ΟΛΑ τα ναυτικα που το αντεχει η τσεπη τους διαθετουν οσο περισσοτερα πλοια ΑΑW μπορουν και ας εχουν slam-er , NSM , exocet , penguin, harpoon Και οτι αλλο θελετε

  7. ενδιαφερων μονο που υπαρχουν καποια προβληματα οπως οτι τα μιραζ εχουν τελειωσει κ δε νομιζω να ανταλαχθουν με ραφαλ αφου δεν θα εχει η ντασω τι να τα κανει,μτχ ραφαλ δεν παιζει να υπαρχουν αρα μονο καινουργια,τωρα οπλα μακρου πληγματος κ ηπα θα ειναι απιθανο κ μαλλον κοσμογονια αμα μας βολεψουν με λεγκιον κ χαρπουν χαρωποι θα ειμαστε,οσο για τα υπολοιπα θεμιτο θα ηταν αλλα κακα τα ψεματα δεν διαθετουμε τα χρηματα κ ουτε θα τα διαθετουμε για 15 χρονια περιπου.

  8. Δυστυχώς η οικονομική κατάσταση δεν μας επιτρέπει να κοιτάμε αγορά κανενός νέου αεροσκάφους. Πιστεύω ότι για μέγιστη αποτροπή θα μπορούσαν να υλοποιηθούν τα παρακάτω :

    1) Αναβάθμιση των F-16 BLOCK 50 σε 52+ το κόστος θα είναι μικρό (υπάρχει ήδη πρωτότυπο ) αφού ραντάρ και άλλα συστήματα θα έρθουν από την αναβάθμιση των Viper βέβαια είναι αναγκαία η προμήθεια υπολογιστών Link16 κ.α. Πάντως τα BLOCK 50 δεν πρέπει να αφεθούν στη τύχη τους αφού πρόκειται για σημαντικό αριθμό αεροσκαφών (38 μονάδες)

    2) Αναβάθμιση συστημάτων Patriot προκειμένου να έχουν μεγαλύτερο τόξο και ακτίνα προσβολής άρα και μεγαλύτερη κάλυψη .

    3) Υπογραφή FOS για T-6/C-27/C-130 προκειμένου να ενισχυθεί η μεταφορική-εκπαιδευτική ικανότητα της ΠΑ. Ειδικά για τα T-6 να αναφέρω ότι μπορούν να κάνουν χρήση πολυβόλων για την αποτροπή των UAV (οικονομικότερο από τη χρήση F-16)

    4) Προμήθεια όπλων για τα F-16 Viper ΚΑΙ F-16 BLOCK 50+. Για τα πρώτα προμήθεια ικανού αριθμού βλημάτων BVR ( οι AMRAAM C5/C7 ΔΕΝ επαρκούν αριθμητικά ) , συμπλήρωση αποθεμάτων JDAM , αναβάθμιση συμπλήρωση HARM, καθώς και χρήση βλημάτων κατά πλοίων NSM/HARPOON. Για τα δε BLOCK 50+ η αγορά περισσότερων βλημάτων iris-t (το απόθεμα δεν επαρκεί για την χρήση τους και από τα BLOCK 50+ ) ενώ να τονίσουμε ότι το πρωτότυπο F-16 BLOCK 50+ έχει πιστοποιηθεί στη χρήση HARPOON.

    5) FOS όπλων MIRAGE 2000 και ειδικά των βλημάτων MICA που επιτρέπουν στα 24 MIRAGE 2000-5 να αποτελούν φονιάδες τουρκικών μαχητικών

    1. (προσπαθησε να μην γελάσεις πολυ) αλλα στα πλαίσια της περιφημης αμυντικης συμφωνιας με τις ΗΠΑ, θα επιδιωκα την αποκτηση μιας μοιρας (15-25) μεταχειρισμένων F16, έστω με αντιτιμο. Οι οροφες κατεβηκαν πολυ και θα κατέβουν ακομα περισσοτερο αρκετά συντομα.

      Θα πρεπει να κάνουμε κάτι γι αυτο. Η ιδέα του Fighter-Trainer που θα αποκτήσει ενεργούς ρόλους με εξυπνοτερα οπλα απο οτι ενα T-6, ειναι μια πολυ καλή ιδέα γενικά. Αλλα πλέον δύσκολα υλοποιήσιμη, αφου η οικονομια πηγε στράφι για μια ακομα φορα.

  9. Ναι ναι..ονειρευεστε καινούριο μαχητικό…. περιμένετε πρώτα να ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των 85 f16 σε viper και τον 40 σε block 52adv/52 ….να μας εγκρίνουν και να πληρώσουμε τις μετρητής τα καινούρια όπλα των viper και μετά ….καλό 2030-2035 f35 ή rafale(όποιος μας δανείσει τα περισσότερα για να τα αγοράσουμε)… ζήσε Μάη να φας τριφύλλι…

    1. Κανενα δωρο δεν κανει η LM σε κανεναν , εχουν φτυσει αιμα οι Τουρκοι για να τον αποκτησουν οπως και ολα τα υπολοιπα , εχει απειλησει,δωροδοκησει,αντιγραψει,γλυψει , πληρωσει , αποτυχει , επιμεινει παρα πολυ καιρο για να καταφερει το οτι εχει καταφερει. Το εαν ειναι λιγο η πολυ αυτο που καταφεραν ειναι αλλη κουβεντα.

  10. Συγχαρητήρια για το άρθρο σας. Κανονικά μέσα στη συμφωνία για τα F16 θα έπρεπε να ήταν και η αγορά νέων όπλων.
    Μια επισήμανση για αυτά που γραψατε για το Τουρκικό ναυτικό. Οι sm1 των Τούρκων μάλλον έχουν λήξει. Στη Λιβύη δεν έσκασε καν. Ας μη θεοποιουμε τις δυνατότητες των Τούρκων. Έχουν εμπλακεί σε πολέμους με αντιπάλους που δεν έχουν καλά οπλικά συστήματα και δε τα έχουν πάει τόσο καλά.

  11. Θα πρέπει να αγοραστεί o NSM και να πιστοποιηθεί και στα SeaHawk.
    Επειδή να αγοραστούν μια σειρά από όπλα AIM120D, NSM, AGM-88E, JSOW-ER μάλλον απίθανο τουλάχιστον πρέπει να υπάρξει η πιστοποίηση των όπλων αυτών στα V

  12. Απ το στόμα σου και σου Θεού τ’ αυτί !!

    Υ.Γ, τα Μ-346FA είναι το όνειρό μου. Μπορούν να κάνουν μέχρι και τετριμμένες αναγνωρίσεις / αναχαιτίσεις ώστε να μην φθείρονται όσο τα μαχητικά 1ης γραμμής και να επικεντρωθούν στην εξάσκηση αποκλειστικά πολεμικών αποστολών. Μακάρι να ήμουν δισεκατομμυριούχος να δώριζα μια 16-άδα στην ΠΑ

    1. Δεν έχει κανένα νόημα το Μ-346FA όταν εχεις F-16 και Μ-2000. Μερικά LIFT για εκπαίδευση για να απαλλαγούμε από τα Τ-2 και τέλος.

  13. Πολύ θετικό ότι τα mirage2000 egm/bgm έχουν αναβαθμιστεί ήδη με έγχρωμες συγχρόνες οθόνες και σύστημα ναυτιλίας/GPS. Δέν καταλαβαίνω γιατί όλα τα σάιτ λένε θα αποσυρθούνε σε 5 χρόνια. Μέχρι το 2045 θα φτάσουν καθώς δεν έχουν συμπληρώσει ούτε το μισό των ωρών πτήσης τους, είναι δελταπτέρυγα και τα αδερφά 2000-5ΜΚ2 τα πιο πολλά απο αυτα είναι παραγωγης 2007-2009 και θα φτάσουν ως το 2050 άνετα, άρα η τεχνική υποστήριξη σε κινητηρες και τα πιο πολλα συστηματα που είναι κοινά είναι δεδομένη.
    Ενα καινούργιο κεντρικό υπολογιστή ελέυθερης αρχιτεκτονικής χρειάζονται και ίσως Link-16.
    Με το καινούργιο αυτό υπολογιστή θα μπορέσουν και να πιστοποιήσουν νέα όπλα και 99% και τον Scalp_eg που είναι το ζητούμενο και να ίσως να βελτιώσουν και την αποδοτικότητα των Mica.
    Εχουμε σχεδόν 100 Scalp_eg και 40 κάτι Exocet AM-39 που είναι τα καλύτερα οπλα μας και για χερσαια και για ναυτικη κρούση και όλα αυτά τα όπλα τα ρίχνουν τα 24+20=44 mirage και τα 154 F-16 ρίχνουν αμερικάνικα όπλα πολύ υποδεέστερα.
    Πρίν απο ατρακτίδια και αλλά όπλα για τα εκσυχρονισμένα μας F-16 viper η νούμερο ένα προτεραιότητα πρέπει να είναι η αγορα τουλάχιστον 100 πυράυλων jsm όπως πολύ σωστά λέει και το άρθρο που έχουν και το το τεράστιο πλεονέκτημα ότι έχουν διττό ρόλλο για κρούση και σε στεριά και σε θάλασσα.
    Για 100 Jsm δε νομίζω να ξεπεράσουμε τα 150 εκατομμύρια ευρώ.

  14. Τελικά μερικοί άνθρωποι πόσο πολύ φαίνεται να κατέστρεψαν την άμυνα. Δηλαδή όταν λήφθηκε η απόφαση αναβάθμισης των mirage(τότε νομίζω μας είχαν μείνει 35) ποιοι είναι εκείνοι οι επιτελείς που χωρίς καμία ντροπή, εκτός από πολιτικούς προτίμησαν να αγοράσουν 15 νέα και αναβάθμιση 10 παλαιοτέρων και να ξεχάσουν στο έλεος τα υπόλοιπα 25 αντί να αναβαθμιστούν 25 και να συμπληρωθούν οι αριθμοί μέχρι τα 40. Και καλά το έκαναν αυτό το ανεκδιήγητο ούτε καν μετά έλαβαν απόφαση να ενσωματωθούν και οι exocet στα Μ-2000-5. Και τώρα τι? άλλα λεφτά μιλάμε για να αποκτήσουμε ικανότητα TASMO ενώ την έχουμε? Στην περίπτωσή μας θεωρητικά η απόκτηση AGM-84L Harpoon Block.II θα είναι πιο συμφέρουσα και πιο άμεσα αξιοποιήσιμη αν και όντως φαίνεται ότι το NSM είναι το μέλλον ειδικά σε συνδυασμό με JSM.

    1. Οι επιτελείς και ο αρχηγός της αεροπορίας τα περί αγοράς-5 και εκσυχρονισμού τα μάθαν όπως όλοι μας από την ανακοίνωση του κυσεα!!
      Μιλάμε για εποχές T$oxantzopoulou-Sμπώκου!

      Υπενθυμίζω πως οι διαθεσιμότητες των M2000 είναι ΤΡΑΓΙΚΈΣ
      FOSυπογράφηκε αλλα δεν έχουν υπογραφει οι εκτελεστικές συμβάσεις με τις επιμέρους εταιρίες
      Και να υπογραφουν θα πάρει 1-2 χρονια να αποκατασταθούν οι διαθεσιμότητες εκτος και εάν κάποια υλικά έρθουν απευθείας από τη Γαλλική αεροπορία

      Και οι AM39 έχουν ανάγκη επανά πιστοποιησης

      Δεν έχουμε πλέον credible κανότητα TASMO με M2000/AM39

      1. Τα γνωρίζω περί της απαξίωσης πλέον των Μ2000/ΑΜ39. Τώρα για το αν το ήξεραν ή δεν το ήξεραν αρχηγοί κανείς δεν πρόκειται να το μάθει αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν ευθύνονται. Δεν είναι εκτελεστικά όργανα απλά έχουν λόγο. Γι αυτό όμως επειδή δεν γνωρίζω το παρασκήνιο τονίζω και την άλλη τραγική απόφαση της μη πιστοποίησης στα Μ2000-5. Ούτε αυτό δεν ήταν ικανοί να κάνουν; Το ερώτημα προφανώς είναι ρητορικό δεν πηγαίνει σε εσένα. Την κατάντια μας ορισμένες φορές αναφέρω.

    2. Οχι αδερφε αφου οπως λες ικανοτητα ΤΑSMO την εχουμε ΗΔΗ.
      Οποιος αισθανεται την αναγκη να αναβαθμισει την ικανότητα αυτή της ΠΑ δεν προσθετει και αλλο τυπο βληματος(τι ωραια και επιλεκτικά ξεχναμε την πολυτυπια στα βληματα).Οσο το ΤΝ δεν εχει βληματα κατηγορίας SM2 (και δεν φαίνονται στον οριζοντα) ασχολεισαι με πιεστικοτερες αναγκες…

      1. Εννοείται αυτό που λες. Τους harpoon τους αναφέρω σαν απάντησε what if τους άρθρου, δεν πρόκειται να δούμε. Όσο για τα γαλλικά και επιεδή τόσα χρόνια έχουμε δει τις εταιρίες πως συμπεριφέρονται εννοείται δεν θα υπέγραφα καμία FOS για 400 εκατ. αλλά θα τους έλεγα με αυτά τα χρήματα θα αναβαθμίσουμε τα απλά mirage και θα πάρουμε πακέτο αντισταθμιστικά ανταλλακτικά για άνοδο των διαθεσιμοτήτων αλλιώς τπτ ανακοίνωση ότι θα διατηρηθούν μόνο τα καινούργια και τέλος. Να δω τι θα απαντούσαν. Πλέον το βλέπουμε δυστυχώς τραγικά ότι λύσεις υπάρχουν και θα υπάρχουν και πάντα στα οικονομικά μας μέτρα. απλά έχουν πάρει απόφαση αφοπλισμού και πετάνε κανένα πυροτέχνημα. Αυτήν τη στιγμή με αυτά που έχουμε μπορούμε να κλείσουμε κάθε τρύπα και το ξέρουν και οι ανώτεροι. Δεν μπορεί να μην το ξέρουν όταν τα ξέρουμε εμείς παρακολουθώντας τα διεθνή τεκτενόμενα, και βάζοντας απλή λογική.

  15. Ειχαμε ικανοτητες tasmo!Με τα m-2000 με τους exocet σε απαξιωση και προς αποσυρση και χωρις καποια συφωνια με τις ΗΠΑ για NSM ή Harpoon δεν υπαρχει πλεον αυτη η δυνατοτητα!

    1. Ποιος αρμοδιος μίλησε ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΜΙΑ φορα για αποσυρση Μ2000;;;;;;;;;;;;;
      Μονο οταν κηρυχθεί επιχειρησιακη(και οχι απλα να εφοδιαστεί) με Viper και η τελευταία μοιρα της ΠΑ.
      ΟΧΙ δηλαδή πριν το 2030.

      1. Οταν δεν υπαρχει υποστηριξη(fos) απο το κρατος και δε υπαρχει δυνατοτητα αναβαθμισης τους σε αυτα και τα οπλα τους νομιζω οτι για εκει πανε κι ας μας ποναει αυτο…

        1. Δεν υπηρξε για αυτα οπως δεν υπηρξε και για ενα σωρο αλλα επι σειρα ετων.
          C27,NH90,Apache κτλ.κτλ.κτλ…
          Βλεπετε να αποσύρονται στο άμεσο μελλον μεταγωγικα αφη και ελίκοπτερα?
          Πολυ ψυχραιμα ρωτάω…

          1. Ποσα πετάνε? Ποσο?
            Defacto έχουν αποσυρθεί
            Οι διαθεσιμότητες έχουν γραφτεί: 1 NH90!!
            Σε όλα αυτά τα αεροπλάνα που γραφεις μετρούνται στα δάκτυλα ενός χεριού
            Τα ίδια με τα M2000 και EXOSET
            Νομίζεις πως έχουμε ναυτική αποτροπή/TASMO με ληγμένους EXOSET και καθηλωμένα M2000?

          2. Μπερδευεσαι και νομιζεις οτι θα μπερδεψεις και τους υπολοιπους.
            Αλλο το παροδικο,αλλο το μονιμο.
            Ρώτησα και ημουν σαφης…ΠΟΥ και ΠΟΤΕ ο ΟΠΟΙΟΣΔΗΠΟΤΕ δήλωσε πως τα Μ2000 βαινουν προς αποσυρση.
            Η επαναλαμβανόμενη παραπληροφόρηση κατανταει κουραστικη.
            Αντιθετως ΕΠΙΣΗΜΑ η ΠΑ διαπραγματευεται (και εχει εγκριθεί η χρηματοδότηση για) τη FOS αφων και οπλων.ΑΡΑ μονο αυτο που ψεδως ανακυκλώνεται δεν ισχύει…

          3. @giorgos tsagaris:

            Δηλαδή εάν υποθετικά πετάνε ..2-3-4-5-6 αεροσκάφη ενός τύπου και τα υπόλοιπα είναι καθηλωμένα ,με ληγμένα όπλα , έχει νόημα η διατήρηση του τύπου σε μια αεροπορία?
            Γιατί ?για να δικαιλογούνται οι θέσεις και οι πτέρυγες (μη)μάχης?

            Για τα m2000 : Ναι έχει υπογραφει η FOS αλλα δεν έχουν υπογραφει οι εκτελεστικές συμβάσεις με τις επιμέρους εταιρίες και δεν έχουν δοθεί προκαταβολές

            Και γίνουν όλα αυτά παλιά θα πάρει min 1-2 χρονια για να αρχίσει να αποκαθίσται οι διαθεσιμότητες εκτος εάν δοθεί βοήθεια απευθείας από τη γαλλική αεροπορία
            Και αυτό δύσκολο διότι τα δικά μας EGM έχουν μείνει στη δεκαετία του 80ενώ οι Γάλλοι έχουν κρατήσει λίγα εκσυχρονισμένα

            Που τη βρίσκεις τη παραπληροφόρηση???

            Οι γείτονες ξέρουν πολύ καλύτερα από σένα και από εμενα τι πετάει από που και ποσο!

          4. Ειναι ευκολο να καταργήσεις μοναδες πτέρυγες κτλ απλα και μονο επειδη ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΎΣΑ φαση εχεις μειωμενες διαθεσιμότητες;
            Και μολις αποκατασταθουν(φυσικα όχι στο βαθος χρονου που λανθασμένα επιμενεις) οι διαθεσιμότητες τι θα κανεις;
            Εν μια νυκτι θα τις επανιδρυσεις;
            Οσο για το τι γνωριζει ο καθενας μας, μπορεις να εισαι βέβαιος μονο για τον ευατο σου.

          5. Στο οτι δεν γινεται αποσυρση (επισημα)σε ενα τοσο μοναδικο και σημαντικο συνδυασμο(m2000-exocet)συμφωνουμε,στο οτι υπαρχει τεραστιο προβλημα και προσπαθουν να το λυσουν με πασαλλειματα συμφωνουμε;;;;;Γιατι εγω μονο αυτο βλεπω,οταν εχεις μονο τα m2000 του ’80 με exocet και δεν εχεις απο χθες φροντισει να πετανε ΟΛΑ και να εχεις τα παντα απο ανταλλακτικα ενω η επομενη μερα στην ΠΑ για tasmo ειναι μονο στα θεωρητικα σχεδια καποιων και τουλαχιστον μια 5-10 χρονια μακρια τοτε εχουμε τεραστιο προβλημα και ας μην μας αρεσει καθολου!

  16. Χριστός ανέστη!Χρόνια πολλά σε όλους.
    Αναφορικά με προμήθεια πυραύλων εναντίον πλοίων είναι προς το παρόν η μόνη άμεση λύση έναντι της τουρκικής υπεροπλοιας μέσω της ναυπήγησης μεγάλου αριθμού αξιόλογων ναυτικών μονάδων.η λύση αυτή έχει το πλεονέκτημα του μικρότερου χρόνου υλοποίησης σε σχέση με ναυπήγηση πλοίων και είναι οικονομικά πιο φτηνή.ο NSM είναι ένα εξαίρετο όπλο που θα αποτελέσει το φόβητρο του ΤΝ.πρεπει σε πολιτικό επίπεδο να επιδιώξουμε την άμεση προμήθεια του.
    Τώρα Σχετικά με το θέμα Rafale ,σίγουρα είναι εκπληκτικό αεροσκάφος,όμως είναι οικονομικά αδύνατο να το αποκτήσουμε,ίσως και να το συντηρήσουμε στην παρούσα φάση.αυτο που είναι εφικτό στα πλαίσια της διαπραγμάτευσης για 2+2 [email protected],είναι η ανταλλαγή την υπαρχόντων mirage 2000 egm με 16-19 mirage 2000-5f,για το σχηματισμό 2 όσο το δυνατό ομοίων από πλευράς δυνατοτήτων μοιρών με αυτά τα αεροσκάφη που μπορούν να προσφέρουν πολλά και στην αναχαίτιση και στην κρουση,συν μια γενναία fos.
    Τώρα Σχετικά με τα f16 συμφωνώ απόλυτα με τα όσα αναγράφει το άρθρο για όπλα και ατρακτιδια.θα ήταν εγκληματικό να πουλήσουμε έστω και ένα f16 πρέπει όλα να αναβαθμιστούν στο επιπεδο viper. Μια έξυπνη κίνηση για την ανεύρεση του κόστους αναβάθμισης, θα ήταν να τη χρηματοδότηση η σ.αραβια ως μέρος της συμφωνίας αποστολής των πατριο τ,οι σαουδαραβες έχουν στο παρελθόν πολλάκις πληρώσει, η’ έστω να μας δανείσουν για εξόφληση στο παρά πολύ μακρινό μέλλον.σε τέτοια περίπτωση καλό θα ήταν η αναβάθμιση να γίνει στις η.π.α. για να κερδίσουμε χρόνο έτσι ώστε το 2027 που λήγει το πρόγραμμα στην Ε.α.β.,να έχουμε όλα τα f16(καλύτερα θα ήταν και πιο γρηγορα).
    Τώρα αναφορικά με το νέο εκπαιδευτικό προχωρημένης εκπαίδευσης ,εχω ξαναγραψει,αυτο που μας χρειαζεται ειναι το Τ50,με εντυπωσιακες επιδοσεις μπορει να μεταφερει παρα πολλα ειδη οπλων και ειναι απολυτα συμβατο με τα f16 &f35,αν βαζαμε τη λοκχιντ,μπροστα,σιγουρα θα μπορουσαμε να αποκτησουμε 12μεταχειρισμένα και 12καινούργια.
    Τέλος το θέμα του εναέριου ανεφοδιασμού είναι ζήτημα ζωής και θανάτου,πλέον πετάμε στην αν.μεσογειο,ας προσπαθήσουμε μέσω η.π.α.,για kc130,επίσης οι ισπανοί αποσύρουν 5 kc130e

    1. Σαουδαραβική χρηματοδότηση για μια συστοιχία PATRIOT??
      Καταρχάς σε απιστους μάλλον δύσκολο!
      Εξάλλου έχεις δει τις τιμές του πετρελαιου??
      Έχουν μεγάλο πρόβλημα χρηματοδότησης των δικών τους προγραμμάτων !

      Για το εκπαιδευτικό τα έχω γράψει αλλα πολλοί ονειροβατούνε:

      Πάμε προς αεροπορία 150 αεροσκαφών το 2030
      Πόσους πρέπει να εκπαιδεύσουμε το χρόνο?
      10-20? πιλότους
      Για τόσο μικρούς αριθμούς δεν αξίζει η αγορά αεροσκάφους και η δημιουργία υποδομής
      Λύσεις είναι είτε η αποστολή χειριστών στο εξωτερικό η αγορά του service by the h από εταιρία

      1. Αυτός ο τρόπος επισκευής ειναι για μη Μάχιμες ΠΑ πχ ουγγαρια ,κροατια ,βελγιο … Οι μάχιμες έχουν δικιες τους δυνατότητες επισκευής όσο ποιο άμεσα γίνετε με Stock ανταλλακτικών και εκπαιδευμένους μηχανικούς πάνω σε κάθε τύπο οπλικού συστήματος .

        Επίσης το 150 φαίνεται λίγο αλλά για δες πόσο ποιο πολύπλοκα ειναι τα αεροσκαφοι απο την δεκαετία του 1980.. Για το πόσο θα πρέπει να ειναι θα το συζητήσουμε κάποια άλλη στιγμή .

        Τέλος στις μάχιμες αεροπορίες ο έμπειρος χειριστής της ίδιας αεροπορίας εκπαιδεύει το νέο πρακτικά και θεωρητικά ακριβός στο πως πρέπει να αντιμετωπίσει την ιδιες καταστάσεις που αντιμετώπισε αυτός με τα εργαλεία που έχει στα χέρια του και τις κινήσεις που πρέπει να κάνει σε κάθε αποστολή στο περιβάλλον που καλείτε να πετάξει , όχι κάποια θεωρία κάπου στο τεξας …

      2. Πολλές φορές οι σαουδαραβες έχουν χρηματοδοτήσει ξένα προγράμματα,όσο για τους άπιστους που λες για όλα υπάρχει η πρώτη φορά,ειδικά στη διπλωματία αυτή η πρώτη φορά σε κάνει να χάσεις την μιλιά σου μερικές φορές.οσο για τιμές του πετρελαίου λες αγαπητέ φίλε,μη ξεχνάς ότι ΕΝ μέρει οι σαουδαραβες τις φτάσανε εκεί που είναι σήμερα εξαιτίας του ανταγωνισμού με τους ρώσους,περίμενε να περάσει ο covid19 και θα δεις…

  17. Σε κάποια άλλη αεροπορία ίσως τρέξουν προγράμματα για την ΠΑ τους …Στην δικιάς μας έχουμε πολιτικούς με διαχρονικά άλλα ενδιαφέροντα (ο ιος της μεταπολιτευσης δεν εχει φυγει ακομα) .χαχαχα ακου εκει θελουν και LEGION POD . Μονο οταν ειναι να κανουν επισκεψη στο τραμπ θυμούνται την ΠΑ . Πραγματικα αν δεν ηταν οι Αμερικανοι με το πολιτικο συστημα των πωλητών όπλων δεν θα ειχαμε Αεροπορια απο το 80 και μετα .

  18. Για να ΠΡΟΣΓΕΙΩΘΟΥΜΕ λιγακι στην πραγνατικοτητα.

    Μπορει κανεις να βρει ποια ειναι ακριβως τα αντισταθμιστικα οφελη της μετατροπης μιας μεριδας των υπαρχων f16 σε F16V ????

    Καμια δουλιτσα σε ΕΑΣ κι ΕΑΒ;;; Τι λεει ο διοικητης της Ελλαδος;;;

  19. Εκτος θεματος-

    Στην ιστοσελιδα στο γιουτουμπ της ΛΕΦΕΔ, (https://www.youtube.com/watch?time_continue=535&v=4UrjRnZL3Ck&feature=emb_title ), ειδα μια ενδιαφερον παρουσιαση για γιλεκα προστασιας.
    Το συγκεκριμενο που παροσιαζοταν με αναλυση ηταν το «Tasmanian Tiger Chest Rig MK2»,

    Φανηκε ενα καλο προιον κι χρησιμο με τσεπακια κλπ.

    Δεν ξερω πολλα στον τομεα αυτον, αλλα, θα ηθελα να επισημανω πως σε μια αλλη παρουσιαση ατομικου γιλεκου προστασιας μαχης, με βολες διαφορων διαμετρηματων, εμεινα εντυπωσιασμενος.

    Αναφερομαι στο Ρωσσικο ατομικο γιλεκο προστασιας μαχης, με την ονομασια/κωδικο 6Β45το οποιο ζυγιζει 7.5 κιλα κι σε εκδοση θεατρου μαχης ζυγιζει15 κιλα. Εχει την ικανοτητα να προστατευει τον φορεα απο βολες 7.5*39 κι βολες απο σκοπευτες του 7.5*54R,

    Δεν θα κανω την τυπικη ερωτηση ενα γινεται να λαβει ειτε ο ΕΣ τετοια γιλεκα, απλα θα ηθελα να μαθω εαν ξερετε να εχουν αξιοποιηθει ειτε επισημα ειτε μη επισημα, τετοια γιλεκα στην Ελλαδα.

  20. Εναλλακτικά και όταν επανα-πιστοποιηθούν οι Exocet AM-39 ίσως να ζητούσαμε και άλλους από τα γαλλικά αποθέματα αφού αν δεν κάνω λάθος και τα NH-90 που έχουμε
    και τα Super Puma, δηλαδή (όταν τα παραλάβουμε όλα) 32 ελικόπτερα μπορούν πολύ εύκολα να τους ρίξουν. Το ίδιο και για τον MARTE-ER αν τελικά αγοραστεί αυτός.
    Φορείς να ρίξουμε τα όπλα αυτά έχουμε.

    1. Τα Super Puma έχουν πιστοποιηθεί να ρίχνουν exoset για κάποιους χρηστες
      Για τα δεν το NH90 έχω διαβάσει πουθενά
      Επιπλέον δεν ξέρουμε εάν τα ελληνικά έχουν τις απαιτούμενες καλωδιώσεις υποδομές και διαμορφώσεις στο radar για να ρίχνουν τους exoset

  21. Χαίρομαι που η επιθυμία μου για ένα άρθρο για τον NSM πραγματοποιήθηκε και νομίζω από την ποσότητα των σχολίων δικαιώνομαι ότι είναι πολύ ενδιαφέρον θέμα.

    Αρχικά για να ξεμπερδέψουμε λίγο κάποια πράγματα:

    1) Ο NSM είναι πύραυλος που φέρεται από πλοία, εξ ου και Naval Strike Missile.
    2) Ο JSM είναι η έκδοση του NSM που δημιουργήθηκε για να φέρεται από αεροπλάνα, άρα αν θέλουμε πύραυλο αυτής της κατηγορίας, μιλάμε για τον JSM και όχι για τον NSM
    3) Ο κατασκευαστής του πυραύλου ΔΕΝ είναι η Αμερική αλλά η Νορβηγική Kongsberg. Αν το θυμάμαι καλά (μπορεί να κάνω και λάθος) όταν οι Νορβηγοί παράγγειλαν και μπήκαν στο πρόγραμμα του F-35, νομίζω αντισταθμιστικά πήρε υπο-έργο για την κατασκευή πυραύλων που θα εξόπλιζαν το F-35, εξ ου και αναπτύχθηκε το JSM (με βάση τον NSM που ήδη είχαν) ενώ νομίζω έχει αναπτύξει και 1-2 ακόμη.
    4) Η LM ΔΕΝ είναι ο κατασκευαστής, αλλά ουσιαστικά ο «αντιπρόσωπος» του πυραύλου σε ΗΠΑ και ίσως μερικές άλλες χώρες.
    5) Τυπικά οι ΗΠΑ δεν μπορούν να βάλουν βέτο στην πώλησή του σε εμάς (άτυπα βέβαια μπορούν να ασκήσουν πίεση).
    6) Ο NSM είναι σοβαρός υποψήφιος σε περίπτωση που πάρουμε πυραύλους για επάκτιες συστοιχίες καθώς και για τα πλοία μας. Σε άλλο site παλαιότερα είχαν δημοσιεύσει ένα συγκριτικό του NSM με άλλους παρόμοιους πυραύλους, και θεωρητικά αυτός ήταν ο καλύτερος, αν και σε επιμέρους σημεία είχε αδυναμίες (νομίζω η εκρηκτική γόμωση, καιρός κτλ) και τα άλλα ήταν πιο δυνατά, δηλαδή δεν θα είχε την νίκη έναντι των άλλων στο τσεπάκι του, αλλά ανάλογα την χρήση και τις περιστάσεις, συνήθως είναι καλύτερος.
    7) Ο NSM/JSM έχει ένα καλό χαρακτηριστικό (αν και σιγά σιγά θα το προσθέσουν όλοι), ότι έχει στον υπολογιστή του φάκελο με όλους τους τύπους πλοίων και τα μέρη τους, έτσι πχ τον προγραμματίζεις να βγάλει έξω μία O.H. Perry, αν υπάρχει στολίσκος την ταυτοποιεί. κάνει τους ελιγμούς του και χτυπάει εκεί που πρέπει (δεν ξέρω τι γίνεται αν έχουμε και εμείς OHP Αδελαίδες, υποθέτω ο προγραμματισμός τις ξεχωρίζει)

    Η άποψή μου:
    1) Πρέπει οπωσδήποτε να πάρουμε μερικά κομμάτια, γιατί δεν μπορούμε να κρεμόμαστε μόνο από τα Μιράζ για ναυτική κρούση
    2) Να ζητήσουμε οι Γάλλοι να φορτώσουν στο 2000-5 ΔΩΡΕΑΝ το λογισμικό για τους Exocet, μαζί με μια αγορά της νέας γενιάς των Exocet (και αν γίνεται αναβάθμιση ης παλιάς) σε λογική τιμή. Για αυτούς η δαπάνη είναι σχεδόν μηδενική (ένα «copy paste» του λογισμικού είναι, ΟΚ και κάποιες δαπάνες αν υπάρχουν παραμετροποίησης). Αν δεν το κάνουν, να τους κάνουμε ξεκάθαρο ότι η ΠΑ=USA oriented πλέον εντελώς. Και στο καπάκι τελικά να πάρουμε μόνο JSM και τέρμα.

  22. Και by the way, όπως λέει και ο CK και άλλοι, λέμε ότι τα διχίλιαρα έχουν νόημα γιατί φέρουν τον Exocet, αυτός που έχουμε, ακόμη και αν δεν είναι ληγμένος, είναι παρωχημένος, για να πετύχουμε μια φρεγάτα τους καλούτσικα εξοπλισμένη θα πρέπει να ρίξουμε καμιά 10αριά ταυτόχρονα, και πάλι παίζεται…

    1. Και βεβαια για να ρίξουμε τους 10 am39 πρέπει να είναι επιχειρησιακά 10 m2000 egm!!
      Eivai?
      Δεν κρατάς έναν τύπο μαχητικού μονο επειδή είχες πάρει 30-40 πυραυλους πριν από 20 χρονια!
      Ο τουρκικος στόλος βεβαια στερείται πλοία AAW
      Αλλα αυτό δεν τους εμποδίζει να έχουν στείλει μια μοίρα έξω από τη Λιβύη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *