Σε ασκήσεις αντιρρύπανσης είναι πιθανό να χρησιμοποιηθεί τελικά το περίφημο «φράγμα Στεφανή», το πλωτό φράγμα που με πρωτοβουλία του υφυπουργού Αμυνας Αλκιβιάδη Στεφανή προμηθεύθηκε το ελληνικό Πεντάγωνο για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Αυτό αποκάλυψαν στην «Κ» στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας και του Λιμενικού που έχουν την ευθύνη για την επιτήρηση των θαλάσσιων συνόρων και τον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών.
Το φράγμα, μήκους 2,5 χιλιομέτρων, επρόκειτο να παραληφθεί από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου. Ενόψει της επικείμενης παραλαβής του ή μερικές μόλις ημέρες μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΕΘΑ με έγγραφό τους ενημέρωσαν για τις εξελίξεις τους συναδέλφους τους στο υπουργείο Ναυτιλίας, προετοιμάζοντας ουσιαστικά το έδαφος για τη μεταβίβαση του φράγματος στο Λιμενικό Σώμα.
Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι η αντίδραση από το αρχηγείο του Λιμενικού δεν ήταν ιδιαίτερα θερμή, με την ηγεσία και τα αρμόδια στελέχη να εμφανίζονται μάλλον απρόθυμα να εντάξουν το πλωτό φράγμα στον επιχειρησιακό σχεδιασμό τους.
Εκτός από τον κίνδυνο πρόκλησης ναυαγίων, η τοποθέτησή του στα θαλάσσια σύνορα Ελλάδας – Τουρκίας εκτιμάται ότι θα εξυπηρετούσε τους διακινητές, οι οποίοι από την επόμενη κιόλας ημέρα θα κατηύθυναν τις λέμβους πάνω στο πλωτό φράγμα υποχρεώνοντας το Λιμενικό να περισυλλέξει τους μετανάστες.
Σε περίπτωση πάντως που αποφασιστεί κεντρικά η παραχώρηση στο Λιμενικό τού αξίας 500.000 ευρώ φράγματος, τα στελέχη του σώματος φέρονται να έχουν ήδη επεξεργαστεί εναλλακτικά σχέδια.
Σύμφωνα με πηγές της «Κ», το ένα από αυτά προβλέπει την αξιοποίηση του φράγματος σε ασκήσεις και εκπαιδεύσεις επί θεμάτων αντιρρύπανσης. Εκτός από τα στελέχη του Λιμενικού, που ήδη από το περασμένο φθινόπωρο είχαν εκφράσει την αντίθεσή τους στην προοπτική αγοράς του φράγματος, αντιρρήσεις στην προοπτική αξιοποίησής του φέρονται να εκφράζουν και στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού.
Οι διαδικασίες προμήθειας του φράγματος ξεκίνησαν τον περασμένο Ιανουάριο κατόπιν ενεργειών της Ανώτατης Στρατιωτικής Διοίκησης Υποστήριξης Στρατού (ΑΣΔΥΣ) του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.
Σε επίσημα έγγραφα που είχαν δει τότε το φως της δημοσιότητας, αναφερόταν ότι το φράγμα «θα περιορίσει και κατά περίπτωση θα αναστείλει την πρόθεση εισροών στον εθνικό χώρο, με σκοπό την αντιμετώπιση της διαρκώς αυξανόμενης μεταναστευτικής/προσφυγικής ροής, εξαιτίας της αδήριτης και επείγουσας ανάγκης ανάσχεσης των αυξημένων προσφυγικών ροών».
Ο συμβατικός χρόνος παράδοσης του έργου ήταν η 6η Ιουνίου, ωστόσο η ανάδοχος εταιρεία με έγγραφό της στα τέλη Μαΐου ζήτησε παράταση του χρόνου παράδοσης διάρκειας 30 ημερών λόγω κορωνοϊού.
Στις αρχές Αυγούστου, απαντώντας σε ερώτηση έξι ευρωβουλευτών των Πρασίνων, η επίτροπος Μετανάστευσης Ιλβα Γιόχανσον δήλωσε ότι η χρήση του πλωτού φράγματος είναι δικαίωμα της Ελλάδας. «Η ευθύνη για τη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων εναπόκειται κυρίως στα κράτη-μέλη. Τα μέτρα που χρησιμοποιούν πρέπει να εφαρμόζονται κατά τρόπο που δεν θα αποτελούσαν απειλή για τη ζωή ή θα προκαλούσαν ατυχήματα», δήλωσε η κ. Γιόχανσον.