Το Αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας έδωσε στη δημοσιότητα λεπτομέρειες για την προσφορά των αμερικανικών Boeing και Lockheed Martin στη Φινλανδία, στο πλαίσιο του προγράμματος προμήθειας νέου μαχητικού αεροσκάφους. Η Lockheed Martin προσφέρει το F-35A Lightning II, ενώ η Boeing προσφέρει έναν συνδυασμό F/A-18E/F Super Hornet και EA-18G Growler. Και οι δύο εταιρίες έλαβαν έγκριση πώλησης των συγκεκριμένων αεροσκαφών, στο πλαίσιο προγράμματος FMS (Foreign Military Sales). Τα αμερικανικά μαχητικά θα ανταγωνιστούν με το γαλλικό Rafale, το σουηδικό JAS-30 Gripen (η Σουηδία προσφέρει και το αεροσκάφος έγκαιρης προειδοποίησης πολλαπλού ρόλου GlobalEye) και το ευρωπαϊκό EuroFighter. Ο ανώτατος προϋπολογισμός που έχει καταγράψει η Φινλανδία είναι τα $ 12,8 δισεκατομμύρια για 64 νέα μαχητικά αεροσκάφη.

Η Lockheed Martin προσφέρει 64 F-35A Lightning II, οπλισμό και υποστήριξη, έναντι $ 12,5 δισεκατομμυρίων, δηλαδή $ 195 εκατομμύρια ανά αεροσκάφος. Εκτός των αεροσκαφών η προσφορά της Lockheed Martin περιλαμβάνει: 66 κινητήρες F-135 (64 επί των αεροσκαφών και δύο εφεδρικές), 500 κατευθυνόμενες βόμβες GBU-53/B SDB II, 150 βλήματα αέρος-αέρος μικρού βεληνεκούς AIM-9X Block II+ Sidewinder, 100 βλήματα αέρος-εδάφους AGM-154C1 JSOW (Joint Stand Off Weapon), 200 βλήματα αέρος-εδάφους μεγάλου βεληνεκούς AGM-158B2 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range), 120 συλλογές GBU-31 JDAM (Joint Direct Attack Munitions), 300 πυροκροτητές FMU-139D/B, 150 συλλογές GBU-38/54 JDAM, 120 βόμβες γενικής χρήσης BLU-117, 32 βόμβες γενικής χρήσης BLU-109 και 150 βόμβες γενικής χρήσης BLU-111.

Η προσφορά της Boeing είναι συνολικού ύψους $ 14,7 δισεκατομμυρίων, πάνω από το ανώτατο όριο κόστους, που έχει θέσει η Φινλανδία, αλλά αφορά σε περισσότερα αεροσκάφη. Συγκεκριμένα, αφορά σε 50 μονοθέσια F/A-18E, σε οκτώ διθέσια F/A-18F και 14 ηλεκτρονικού πολέμου EA-18G Growler, δηλαδή $ 204 εκατομμύρια ανά αεροσκάφος. Η προσφορά περιλαμβάνει τα ίδια περίπου όπλα, σε τύπους και ποσότητες, όπως αυτή της Lockheed Martin, με μικρές διαφορές (160 αντί για 100 AGM-154C1 JSOW, 102 αντί 150 BLU-111, 51 βόμβες γενικής χρήσης BLU-110, 32 ατρακτίδια Sniper και ατρακτίδια ηλεκτρονικού πολέμου για τα EA-18G). Και στις δύο προσφορές η απουσία βλημάτων αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς AIM-120 AMRAAM προκύπτει από το ότι η Φινλανδία διατηρεί μεγάλο απόθεμα τέτοιων βλημάτων και έχει επιλέξει την αναβάθμιση τους, αντί της προμήθειας νέων. Επιπλέον, και οι δύο προσφορές συνοδεύονται από υλικά και υπηρεσίες υποστήριξης, υποδομών και εκπαίδευσης.

Υπενθυμίζουμε ότι το πρόγραμμα HX ξεκίνησε το 2018, ενώ στα τέλη του 2020 η Φινλανδία αναμένεται να ζητήσει από τις πέντε συμμετέχουσες τις τελικές και βέλτιστες προσφορές τους. Η ανακοίνωση του τελικού νικητή αναμένεται εντός του 2021, ενώ σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα, τα νέα αεροσκάφη θα πρέπει να έχουν ενταχθεί σε υπηρεσία από το 2025 και μετά, όταν δηλαδή θα αρχίσουν να αποσύρονται τα εν υπηρεσία F/A-18 Hornet. Τα νέα αεροσκάφη θα παραμείνουν σε υπηρεσία μέχρι τη δεκαετία του 2060 περίπου.

Comments

  1. αυτα τα κοστη να τα βλεπουν οι πολεμιοι των Ραφαλ, που θελουν λαγους με πετραχηλια με λεφτα ψαροκωσταινας. Πανε οι εποχες που με 2 δις επαιρνες 60 F16 τη δεκαετια του 90. Εχουν περασει αυτα ασυζητητι. Ευτυχως η ΠΑ με καταλληλες κινησεις, συμπεριλαμβανομενου του Φιλλεληνα Μακρον, εκλεισε μια μοιρα 18 α/φ του γαλλικου υπερμαχητικου με το χαμηλοτερο δυνατο κοστος. Πλεον , ο,τι και να βγεις να παρεις στην αγορα θες το λιγοτερο 4 ~5 δις για 30 αεροσκαφη, υπερ 3πλασιο ποσο σε σχεση με τα ’90ς.

  2. Για την ώρα να κρατάμε μικρό καλάθι για τα κόστη, καθώς:

    1) όπως λέει το ίδιο το άρθρο του defencenews, αυτό που είναι δεδομένο είναι ο μέγιστος προυπολογισμός του έργου, ενώ οι τιμές που ακούγονται είναι αυτές που περιλήφθηκαν στα αιτήματα των εταιρειών να λάβουν έγκριση να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, στην οποία περίπτωση οι εταιρείες φουσκώνουν το ποσό για να μην χρειάζεται να ξαναπαίρνουν εγκρίσεις μετά, και

    2) Οι τιμές δεν είναι μόνο για το αεροπλάνο, κινητήρα και όπλα, είναι και για FOS για ΟΛΗ την ζωή του αεροπλάνου. Αυτό είναι σημαντικό για να μπορούμε να συγκρίνουμε μήλα με μήλα. Γιατί αν λέμε ότι πουλάνε στον διαγωνισμό το αεροπλάνο 200 εκατ ενώ αυτοί το πουλάνε 85 εκατ, συν 100 εκατ FOS για 35 έτη συν τα όπλα, είναι πολύ διαφορετικό, καθώς θα χρησιμοποιούνταν για δικαιολογία αύριο μεθαύριο για να πάρουμε και εμείς τα αεροπλάνα 200 εκατ, (αλλά χωρίς την FOS, οπότε το υπερτίμημα θα δημιουργούσε ένα ερωτηματικό τι αφορά). Και βασικά δεν είναι απλά FOS (του στυλ να σου στέλνουν ανταλλακτικά) είναι ΚΑΙ service ΚΑΙ maintenance για όλον τον κύκλο ζωής, φανταστείτε ότι πχ για το F-35 περιέχει και το κόστος των μελλοντικών αναβαθμίσεων λογισμικού, όπως την αντικατάσταση του ALIS κτλ

    Παραπομπή για το (1)
    “In the FMS procedure, the quantities and prices proposed for approval are generally set higher than what the purchasing country has indicated in its own request. The purpose of this formality is to avoid the need to submit a new and time-consuming Congressional Notification in the event that the purchasing country makes changes to the procurement package,”

    Παραπομπή για το (2)
    The HX-FP carries an estimated price tag of €11.4 billion (U.S. $13.1 billion), a cost that includes life-cycle service and maintenance overheads on a fleet of 64 multirole aircraft.

    Αυτό γιατί πάλι θα βρεθούν διάφοροι που θα λένε βλέπεις ενώ δημοσίως λένε ότι κοστίζει 80 εκατ το πουλάνε 200.

    1. Και απλά να το συγκρίνω με αυτό που είχε λεγχθεί για τις Μπελάρα, ότι στην εξωφρενική τιμή τους είχε συμπεριληφθεί και FOS για τα τρία πρώτα χρόνια (και μάλιστα ένα σημαντικό ποσό) και γελούσανε και οι πέτρες, καθώς έμπαινε FOS στα χρόνια που δεν θα χαλούσε τίποτα και αν χαλούσε θα έπρεπε να το φτιάξει ο κατασκευαστής δωρεάν σαν ελατωματικό.

      Όταν συμφωνείς FOS μιλάς για life cycle cost εγγυημένο και κανονικά άλλη φορά θα πρέπει να ζητάμε από όλους την τιμή σπασμένη στα τρία, fly away (και το αντίστοιχο για πλοία), Life Cycle FOS και όπλα, ώστε να μπορούμε να κάνουμε συγκρίσεις αλλά και να δεσμεύονται οι προμηθευτές ότι σε 10 χρόνια δεν θα μας πάρουνε το κεφάλι για να μας συντηρήσουν το σύστημα

  3. Μακριά κι αγαπημένοι με το τενεκε35.
    200 εκρια $ o καθένας κοστίζει όπως βλέπουμε από τις προσφορές σε όλα τα κράτη, άρα σε ευρώ με σημερινή ισοτιμία 170 εκρια.
    Και μιλάμε για 64 αεροσκάφη, εμείς που θα περνάμε 20 μόνο για αρχή το κατά μονάδα κόστος λόγο μικρής παραγγελίας θα επιβαρυνοταν από το κόστος; υποδομών και το λογιστικό κόστος και σίγουρα ήταν ένα 10% αυξημένο.
    Δηλαδή δε μιλάμε για 3,3 δις (σε ευρώ πάντα)
    Που μας λέγαν κάποιοι για τους 20 τενεκε δες αλλά ίσως και για 3.7-3.8 δις €
    Έγκλημα οποίος υπογράψει για τον τενεκε με διαθεσημοτηγες κάτω του 50% τι στιγμή που το ραφαλ έχει και 90%, και έχει και διπλάσιο κόστος χρήσης ο τενεκες από το ραφαλ και δεν έχει και μεγάλη εμβέλεια να καλύψει κυπρο και ΝΑ Μεσόγειο.
    Μητσοτάκη τη 2η μοίρα ραφαλ και τα μάτια σου.
    Από τώρα να την σχεδιαζεις.

  4. Συγκρίνετε μήλα με πορτοκάλια, τα Ραφάλ μεταχειρισμένα, 4ης γενιάς και χωρίς την FOS κοντεύουν να είναι ακριβότερα από τα καινούργια, 5ης γενιάς και με FOS για όλη την ζωή τους (και όχι απλά FOS αλλά κανονικά σέρβις κτλ).

    Όταν καταλήξει ο διαγωνισμός και βγουν και οι λεπτομέρειες των τιμών το 2021, θα έχει πολύ πλάκα να κάνουμε συγκρίσεις.

  5. Οι Σουηδοί πρόσφεραν νομίζω το πιο ανταγωνιστικό πακέτο με το πιο οικονομικό αεροσκάφος στην χρήση και μαζί με τα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης.
    Παίζει όμως ρόλο και η απόσταση που έχει η Σουηδία απο την Φινλανδία για την τεχνική υποστήριξη τως συστημάτων στην Φινλανδία.

    Αν ήμουν Φινλανδός θα ψήφιζα με 1000 Gripen και GlobalEye και θα έστελνα τους αμερικανούς με άδεια χέρια πίσω στην Αμερική.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *