Την απόφαση της να προκρίνει τα ισραηλινά μεταχειρισμένα F-16C/-16D Block.40 (Barak-2020) και τα σουηδικά JAS-39E/-39F Gripen ανακοίνωσε η Κροατία, στο πλαίσιο του προγράμματος αντικατάστασης των 12 MiG-21bis/UMD που διαθέτει. Στην προκριματική φάση του διαγωνισμού συμμετείχαν δύο (2) προτάσεις απόκτησης νέων αεροσκαφών (F-16 Block.70/.72 και JAS-39E/-39F Gripen) και δύο (2) απόκτησης μεταχειρισμένων αεροσκαφών (F-16 Block.40 από το Ισραήλ και F-16 Block.30 από την Ελλάδα).

Στην τελική φάση του διαγωνισμού προκρίθηκαν μία (1) πρόταση από κάθε κατηγορία. Έτσι, από την κατηγορία των νέων αεροσκαφών το F-16 Block.70/.72 κρίθηκε πολύ ακριβό για τα δεδομένα της Κροατία (ως νέο αεροσκάφος, ως πακέτο αναβάθμισης κρίθηκε ιδιαίτερα συμφέρων), ενώ από την κατηγορία των μεταχειρισμένων αεροσκαφών προκρίθηκαν τα ισραηλινά Block.40 έναντι των ελληνικών Block.30, διότι τα Block.40 μπορούν να αναβαθμιστούν στο επίπεδο Viper, ενώ τα Block.30 όχι.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό τα πρώτα αεροσκάφη θα πρέπει να ενταχθούν σε υπηρεσία στα τέλη του 2020. Ο τελικός αριθμός των υπό προμήθεια αεροσκαφών θα είναι 12 τουλάχιστον (νέα) ή περισσότερα (μεταχειρισμένα), ενώ στην περίπτωση που επιλεγούν τα ισραηλινά F-16 Block.40 δεν αποκλείεται ο αριθμός τους να είναι 12, αλλά αναβαθμισμένα στο επίπεδο Viper.

Σύμφωνα με κροατικά δημοσιογραφικά μέσα, τα πάντα θα κριθούν στο κόστος, τόσο της προμήθειας των αεροσκαφών, όσο και στα κόστη συντήρησης, δημιουργίας υποδομών και στο κόστος ανά ώρα πτήσης. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι το κόστος των όπλων των νέων μαχητικών. Στις αρχές Δεκεμβρίου ο Υπουργός Άμυνας της χώρας, Νταμίρ Κρστίσεβιτς, θα παρουσιάσει την πρόταση του και στη συνέχεια ο Πρωθυπουργός της χώρας, Αντρέα Πλένκοβιτς, θα λάβει την τελική απόφαση και θα υπογράψει τη σχετική συμφωνία εντός του Δεκεμβρίου.

Οι εξελίξεις αυτές δημιουργούν νέα δεδομένα στο ελληνικό πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16. Μέχρι στιγμής ο προγραμματισμός αφορά στην αναβάθμιση των 85 F-16 Advanced Block.52+ και Block.52+. Η παραμονή όμως των 32 F-16 Block.30 στο ελληνικό οπλοστάσιο, θα μπορούσε να αποτελέσει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για έναν μακρόπνοο σχεδιασμό ο οποίος θα μπορούσε να αφορά στην αναβάθμιση των 85 F-16 των προγραμμάτων Peace Xenia III/IV (σύμφωνα με τον προγραμματισμό που ισχύει σήμερα) σε βάθος 5-6 ετών με παράλληλη αναβάθμιση των 32 F-16 Block.30 με τα απάρτια που θα προκύψουν.

Σε ύστερο χρόνο, και εφόσον τα οικονομικά της χώρας το επιτρέψουν, θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν και τα 38 F-16 του προγράμματος Peace Xenia II. Έτσι και η ΠΑ θα έχει στη διάθεση της 155 μαχητικά πρώτης γραμμής, ενώ και το Ελληνικό Δημόσιο θα επιμερίσει το συνολικό κόστος του προγράμματος σε περισσότερους προϋπολογισμούς, άρα η ετήσια επιβάρυνση θα εξυπηρετείται πολύ πιο ομαλά και ανώδυνα.