H oικογένεια σκαφών Gowind έχει κατασκευαστεί από την French Naval Group για τις ανάγκες του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη ταχυκίνητων πλοίων με μικρό ηλεκτρομαγνητικό/ακουστικό αποτύπωμα. Για να καλυφθούν οι ανάγκες των σκαφών επιφανείας σε ένα σύγχρονο περιβάλλον μάχης, οι κορβέτες έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να φέρουν μη επανδρωμένα αεροχήματα στο πίσω μέρος του πλοίου, τα οποία είναι ικανά να διεξάγουν προωθημένες επιχειρήσεις αναγνώρισης και ιχνηλάτησης στόχου, σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 50 χιλιομέτρων.
Gowind 1000
Η Gowind 1000 είναι μία κορβέτα βάρους 1000 τόνων με μήκος 87 μέτρα, πλάτος 11 μέτρα, Σύστημα Πρόωσης Τύπου CODAD ενώ κινείται μέσω 2 κινητήρων diesel V12. Έχει ως μέγιστη ταχύτητα τους 21 κόμβους με μέγιστη ακτίνα δράσης τα 8.000 ναυτικά μίλια πλέοντας με ταχύτητα 12 κόμβων.
Φέρει σύστημα διαχείρισης μάχης DCNS Polaris, συνδυασμό ραντάρ αέρος/επιφανείας Terma Scanter 6002 και Terma Scander 4102 (Ι Band), σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Thales Altesse, ηλεκτροπτικό σύστημα πολλαπλών αισθητήρων Sagem EOMS καθώς και το σύστημα υποβοήθησης προσγείωσης ελικοπτέρου LinkSrechts.
Το ελικόπτερο που μεταφέρει στο πίσω μέρος της κορβέτας μπορεί να έχει ως μέγιστο βάρος τους 5 τόνους, ενώ σύμφωνα με την κατασκευάστρια η κορβέτα μπορεί να επιχειρεί συνεργατικά με μη επανδρωμένο αερόχημα τύπου Schiebel Camcopter S-100.
Ο οπλισμός αποτελείται από ένα πυροβόλο των 76 χιλιοστών Oto Melara, 2 πυροβόλα των 20 χιλιοστών Nexter Narwhal, 8 εκτοξευτές αντιαεροπορικών βλημάτων VL MICA της MBDA και 4 εκτοξευτές αντιπλοϊκών πυραύλων ΜΜ40 Exocet.
Gowind 2500
H κορβέτα Gowind 2500 έχει μήκος 102 μέτρα, πλάτος 16 μέτρα, ζυγίζει 2.600 τόνους, αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 25 κόμβων, ενώ ως μέγιστη ακτίνα δράσης έχει τα 3.700 ναυτικά μίλια (πλέοντας με 15 κόμβους). Περιλαμβάνει το συνδυασμένο σύστημα πρόωσης CODED το οποίο αποτελείται από δύο κινητήρες diesel (MTU) και δύο ηλεκτρικούς κινητήρες Leroy-Somer για προωστική ισχύ 10 MW.
Η κορβέτα περιλαμβάνει σύστημα διαχείρισης μάχης TACTICOS, σονάρ VDS Captas-2, ραντάρ αέρος/επιφανείας SMART-S Mk.2 σε ιστό PSIM και σύστημα εγγύς αυτοπροστασίας πλοίου Sylena MK2.
Ο οπλισμός αποτελείται από ένα κύριο πυροβόλο των 76 χιλιοστών Oto Melara, δύο τηλεχειριζόμενα πολυβόλα Nexter Narwal των 20 χιλιοστών, 8 βλήματα κατά πλοίων MM-40 Block ΙΙΙ Exocet, 16 αντιαεροπορικά βλήματα VL MICA και 2 τριπλούς εκτοξευτές τορπιλών. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως στην διαμόρφωση που επέλεξαν τα ΗΑΕ, η Gowind 2500 αντί για 16 αντιαεροπορικά βλήματα, φέρει 32 βλήματα ESSM.
Τέλος στο πίσω μέρος της κορβέτας υπάρχει ελικοδρόμιο με υπόστεγο για μεταφορά ελικοπτέρου των 10 τόνων ή ενός ελικοπτέρου 5 τόνων σε συνδυασμό με μη επανδρωμένο αερόχημα κάθετης απογείωσης.
Gowind 3100
Η Gowind 3100 έχει μήκος 111 μέτρα, πλάτος 16 μέτρα και χρησιμοποιεί συνδυασμένο σύστημα πρόωσης CODED το οποίο περιλαμβάνει 4 κινητήρες MTU 20V 1163 M94 με ισχύ 7.400 kW έκαστος. Η συνολική ταχύτητα που αναπτύσσει ανέρχεται στους 28 κόμβους, ενώ ως μέγιστη ακτίνα δράσης έχει τα 5.000 ναυτικά μίλια, πλέοντας με 15 κόμβους.
Φέρει σύστημα διαχείρισης μάχης DCNS SETIS συνδυασμό ραντάρ επιφανείας/αέρος SMART-S Mk2 της Thales, ραντάρ ελέγχου πυρός TMEO Mk2 της Rheinmetall, σουίτα CAPTAS-2 ASW με συρόμενο σόναρ και σόναρ γάστρας, ενώ τέλος φέρει και σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Thales Vigile.
Ο οπλισμός περιλαμβάνει 1 πυροβόλο Bofors των 57 χιλιοστών, 2 πυροβόλα εγγύς αυτοπροστασίας MSI DS30M των 30 χιλιοστών, 8 αντιπλοϊκά βλήματα NSM, 2 τριπλούς εκτοξευτές τορπιλών και 16 κάθετους εκτοξευτές Sylver VLS εξοπλισμένους με αντιαεροπορικά βλήματα VL MICA.
Στο πίσω μέρος της κορβέτας εδράζεται ελικοδρόμιο με υπόστεγο για μεταφορά ενός ελικοπτέρου των 10 (μέχρι 12 τόνων τύπου NH90) ή ακόμα και μη επανδρωμένου αεροχήματος κάθετης απογείωσης.
Στο περιβάλλον του Αιγαίου και δεδομένων των υψηλών απειλών που καλείται να αντιμετωπίσει το Πολεμικό Ναυτικό, κορβέτες σαν τις Gowind είναι απαραίτητο να εφοδιαστούν με σύστημα εγγύς αυτοπροστασίας τύπου RAM καθώς και το πυροβόλο Oto Melara των 76 χιλιοστών στην έκδοση STRALES.
Αεράμυνα μέσου βεληνεκούς
Ο γαλλικός πύραυλος επιφανείας-αέρος VL MICA NG βάλεται από τον εκτοξευτή CLA . Γι’αυτό τον λόγο η MBDA προσφέρει έναν εσωτερικά σχεδιασμένο εκτοξευτή, εν ονόματι CLA (Conteneur Lanceur Autonome – or Autonomous Launch Container), που μπορεί να εγκατασταθεί και σε πολλές κορβέτες. Αυτό το σύστημα έχει το πλεονέκτημα ότι είναι ελαφρύ για εγκατάσταση ειδικά από την άποψη του βάρους και των συνδέσεων που πρέπει να ενσωματωθούν.
Ο CLA έχει υποστεί λιγότερη βελτιστοποίηση από τον SYLVER, λόγω του ότι δεν ομαδοποιείται κατά 8αδες ή 4αδες, σε αντίθεση με τους SYLVER A35. Ωστόσο, ο CLA προσφέρει το πλεονέκτημα ότι μπορεί να εγκατασταθεί οπουδήποτε: ακόμα και σε μια «απλή τρύπα» στο κατάστρωμα με 4 μέτρα βάθος ή και στην θέση του ελικοδρομίου, χωρίς να απαιτείται κανένας ιδιαίτερος δομικός περιορισμός στην περιοχή που φιλοξενεί τους εκτοξευτές. Γίνεται άμεσα αντιληπτό πως στις κορβέτες Gowind είναι εφικτή (και σχετικά φθηνή) η τοποθέτηση 24 ή 32 κελιών βλημάτων τύπου MICA για αεράμυνα μέσου βεληνεκούς.
Ραντάρ
Ραντάρ NS-100
Το ραντάρ αέρος/επιφανείας NS-100 της Γαλλικής Thales είναι ένα ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA E/F Band με ενσωματωμένο σύστημα αναγνώρισης φίλιου ή εχθρικού στόχου. Ως μέγιστη εμβέλεια εναέριας 4D παρακολούθησης έχει τα 280 χιλιόμετρα ενώ ως μέγιστη εμβέλεια 3D παρακολούθησης στόχων επιφανείας έχει τα 80 χιλιόμετρα. Είναι ικανό να ιχνηλατεί περισσότερους από 1.000 στόχους ταυτόχρονα και να αξιολογεί τις απειλές, δεδομένου ότι μπορεί να καθοδηγεί και στην κατεύθυνση πυραύλων προς τον στόχο.
Ραντάρ NS-200
Το ραντάρ αέρος/επιφανείας NS-200 της Γαλλικής Thales είναι ένα ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA E/F Band με ενσωματωμένο σύστημα αναγνώρισης φίλιου ή εχθρικού στόχου. Το NS-200 αξιοποιείται κυρίως για ιχνηλάτηση στόχων σε μεγάλες αποστάσεις καθώς ως μέγιστη εμβέλεια 4D παρακολούθησης εναέριων απειλών έχει τα 400 χιλιόμετρα. Όπως και το NS-100 μπορεί να αναγνωρίσει στόχους επιφανείας στα 80 χιλιόμετρα και να παρακολουθεί περισσότερους από 1.000 εξ αυτών, κατευθύνοντας φίλια βλήματα προς την τοποθεσία της απειλής.
Ανακεφαλαιώνοντας οι κορβέτες Gowind στην έκδοση 3100 αποτελούν μία ιδανική προσθήκη για το Πολεμικό Ναυτικό ως προς την ανανέωση των μονάδων επιφανείας και ειδικά για το θαλάσσιο περιβάλλον του Αιγαίου, όπου το εκτόπισμά τους σε συνδυασμό με τα όπλα/ραντάρ/αισθητήρες που φέρουν τα καθιστούν μία ιδιαίτερα ελκυστική επιλογή ώστε να καλύψουν όλο το φάσμα των σύγχρονων ναυτικών επιχειρήσεων (πόλεμος επιφανείας, ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις, αεράμυνα μέσου βεληνεκούς με βλήματα ESSM ή MICA NG), το λιγότερο με 16 βλήματα ανά πλοίο.
Ειδικά στην διαμόρφωση των ΗΑΕ με 32 ESSM ανά πλοίο και συγκεκριμένα με τον νεότερο ESSM Block II ή εναλλακτικά με την εγκατάσταση 16/24/32 VL MICA NG τα πλοία διαθέτουν μία αξιοσημείωτη ισχύ πυρός ώστε να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά εναέριες απειλές. Εκτίμησή μας είναι ότι το Πολεμικό Ναυτικό είτε θα μπορούσε να επιλέξει την αξιόπιστη και αποτελεσματική λύση Gowind 3100 των ΗΑΕ, είτε να διαμορφώσει την δικιά του Gowind 3100 με πιο σύγχρονα και αποτελεσματικά όπλα (VL MICA NG) καθώς και ικανότερο συγκρότημα αισθητήρων/ραντάρ (NS-100, NS-200).
Βέβαια μία τέτοια περίπτωση θα απαιτούσε επιπρόσθετο κόστος συγκριτικά με την Gowind των ΗΑΕ δεδομένου ότι θα έπρεπε να ολοκληρωθούν και να διασυνδεθούν τα ραντάρ με τα όπλα και το τακτικό σύστημα του πλοίου. Η Gowind 3100 δεν αποτελεί μονόδρομο καθώς υπάρχουν και άλλες αξιόλογες κλάσεις όπως η European Patrol Corvette στην οποία συμμετέχει και η χώρα μας, ή κάποια άλλη εγχώρια σχεδίαση.
Σε κάθε περίπτωση το Πολεμικό Ναυτικό δεδομένου ότι εκτός από ποιότητα μονάδων χρειάζεται και ικανή ποσότητα (το λιγότερο 14 κύριες μονάδες επιφανείας) είναι αναγκασμένο να εισάγει την κορβέτα στον στόλο του. Το Πολεμικό Ναυτικό πρέπει να επιλέξει μία σχεδίαση με τα κατάλληλα όπλα (είτε ESSM Block II, είτε VL MICA NG) καθώς και την κατάλληλα σουίτα αισθητήρων ραντάρ. Οι κορβέτες δεν μπορούν να αντικαταστήσουν ή να υποκαταστήσουν την ανάγκη για μεγαλύτερες μονάδες επιφανείας (φρεγάτες με ενισχυμένες ικανότητες αεράμυνας περιοχής με βλήματα είτε Aster 30 είτε SM-2, δεδομένου ικανού φόρτου βλημάτων) στην ανοιχτή θάλασσα της Ανατολικής Μεσογείου. Για το Αιγαίο όμως αποτελούν το ιδανικό συμπλήρωμα ως προς λύση κόστους/οφέλους.