Η Φινλανδία ανακοίνωσε ότι έλαβε τις τελικές και βέλτιστες προσφορές, από πέντε εταιρία, για το πρόγραμμα HX, απόκτησης νέου μαχητικού αεροσκάφους. Οι διεκδικητές είναι η αμερικανική Boeing με το F/A-18 Super Hornet, η γαλλική Dassault με το Rafale, η Μεγάλη Βρετανία με το Eurofighter, η αμερικανική Lockheed Martin με το F-35 και η σουηδική Saab με το JAS-39 Gripen. Πλέον οι πέντε προσφορές θα αξιολογηθούν και μέχρι τα τέλη του 2021 θα επιλεγεί ο νικητής.

Ο προϋπολογισμός του προγράμματος είναι της τάξεως των € 9,4 δισεκατομμυρίων για 64 νέα μαχητικά αεροσκάφη συν την υποστήριξη, τα όπλα, τις υποδομές και την εκπαίδευση, προς αντικατάσταση των 55 εν υπηρεσία F/A-18C/D Hornet. Ο σχετικός διαγωνισμός ξεκίνησε το 2018. Σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα, τα νέα αεροσκάφη θα πρέπει να έχουν ενταχθεί σε υπηρεσία από το 2025 και μετά, όταν δηλαδή θα αρχίσουν να αποσύρονται τα εν υπηρεσία F/A-18 Hornet, και θα παραμείνουν σε υπηρεσία μέχρι τη δεκαετία του 2060 περίπου.

Στο πλαίσιο αυτού του προϋπολογισμού ζητήθηκε από τις εταιρίες να ετοιμάσουν και ένα πακέτο απόδοσης, το οποίο συνάδει με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις της Φινλανδίας και λαμβάνει υπόψη τη διαθεσιμότητα των αεροσκαφών, αλλά του συνοδευτικού εξοπλισμού (όπλα, ανταλλακτικά, αισθητήρες κ.ά.). Η τελική επιλογή θα βασιστεί σε τέσσερις πυλώνες: (α) Τις ικανότητες πολλαπλού ρόλου του αεροσκάφους (β) Ασφάλεια του εφοδιασμού (γ) Βιομηχανική συνεργασίας και (δ) Το συνολικό κόστος. Η επίδραση του κάθε υποψήφιου αεροσκάφους στο ζήτημα της ασφάλειας και της αμυντικής πολιτικής θα εξεταστεί, αλλά εκτός της κύριας διαδικασίας.

Comments

  1. Ιδανικές eπιλογές κατά σειρά για τους φιλανδους σε σχεση με τη ρωσική απειλή.
    Eurofighter Typhoon Tranche 4
    Rafale F4
    F-18 Block III Super Hornet (F-18 Growler)
    Gripen E
    Τενεκές35

  2. Επειδή η Φινλανδία είναι όαση διαφάνειας, μπορώ από τώρα να φανταστώ το στρες διαφόρων εν Ελλάδι παπαγάλων για το πως να διαστρεβλώσουν ή πως να θολώσουν το θέμα της τιμής που θα πάρει η Φινλανδία για τα μαχητικά, ώστε να μην μπορεί να γίνει σύγκριση με δική μας παραγγελία που έγινε ήδη και με παραγγελία που έρχεται…

    Οι άλλοι έχουν προυπολογισμό 9,4 δις για:
    -64 μαχητικά (ολοκαίνουργια)
    -υποδομές
    -υποστήριξη/FOS (για πόσο, ίσως για 20-30 χρόνια και όχι τις τετραετίες που βαζουμε εμείς όσο είναι καινούργια)
    -εκπαίδευση
    -όπλα.

    Άρα σου λέω 9,4 δις για όλα, παίρνω 64 αεροσκάφη και τα όπλα τους, και πλέον πληρώνω μόνο τα καύσιμα για τα επόμενα έτη.

    Εμείς για την ώρα έχουμε πληρώσει 2,7 δις για 18 αεροπλάνα (εκ των οποίων τα 12 μεταχειρισμένα) μαζί με οπλα και εκπαίδευση, μετά θα προσθέσουμε και κάποια άλλα Ραφάλ, και μετά κάποια άλλα F-35,

    Άρα μάλλον το πάμε φουλ για περίπου 44 μαχητικά (τα 2/3 των άλλων) εκ των οποίων τα μισά μεταχειρισμένα. Να δούμε και την FOS και τα όπλα που θα πάρουμε, και αναμένω συγκρίσεις.

    ΥΓ καλή φυσικά η διαφάνεια για να δούμε και τιμές που τσιμπήσανε, αλλά αναφορικά με το τι θα πάρουνε, νομίζω οι επιλογές είναι 2, Gripen στα πλαίσια της Σκανδιναβικής αλληλεγγύης (και καλής τιμής) ή F-35. Τα άλλα, για διάφορους λόγους δεν έχουν ελπίδες

      1. Βασικά τα Ραφάλ έκαναν 1 δις (καλή τιμή) όπως έγραφε ο Δούρειος, το θέμα είναι τι ήταν όλα τα άλλα.

        Δεν είμαι αμερικανολάτρης, απλά δεν θέλω να με κοροιδεύουν με τις τιμές.

        Όσον αφορά το κόστος είχες δίκιο, με βάση την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους που κατατέθηκε μαζί με τον νόμο για την αγορά τους, το κόστος από την εκτέλεση των συμβάσεων, για τα έτη 2021-2025 θα είναι 2.490 εκατ.
        https://www.skai.gr/news/politics/ayto-einai-to-ns-kai-to-kostos-apoktisis-ton-gallikon-maxitikon-rafale

      2. Όπως όταν σχολίασα και το κόστος των Ρομέο (που είναι αμερικανικά άρα δεν μπορεί να με πει κάποιος αμερικανολάτρη ή ότιναναιλάτρη) όπου είπα ότι η τιμή μας, μου φαίνεται πολύ ακριβή σε σχέση με τα 12 ολόιδια (και ελαφρά καλύτερα) Ρομέο που πήρε η Κορέα.

        1. Πες 100 φορές απεταξάμην τον τενεκέ35 γιατι ξέρουμε πως τον λατρέυεις καθως οσο οι αλλοι γραφουν ποστ για τα ατελειωτα προβληματα του, εσεις γραφεις 100αδες post για να τον υπερασπιστείς, και μας τον παρουσιάζεις και φτηνότερο απο οτι είναι πάντα.

          1. Ftoou και μακρυά το τενεκές 35
            Όσους τενεκέδες παράγει η LM σε έναν μηνα δεν έχει πουλήσει RAFELE η DASSAULT στα 15-20 χρονια που το παράγει
            φτου και μακρυά από μας
            δεν παίρνει και CAMM στο internal weapon bay….

          2. @ CK
            Επειδή είσαι έξυπνος ξέρεις οτι ολοι αυτοι (χωρες)που αγοραζουν τον τενεκε το κανουν κατα κυριο λογο για γεωπολιτικη στηριξη απο τις ΗΠΑ σαν υπερδυναμη απεναντι σε κινα και ρωσια. Στηριξη που η γαλλια σαν πολυ μικροτερη δεν μπορει να τους παρεχει αρα γι αυτο κυριως δεν αγοραζουν ραφαλ.
            Δεν εχει να κανει με την μαχητικη αξια του τενεκε ουτε κατα διανοια
            Φυσικα και ειναι και οριακα ακριβοτερο το ραφαλ σα κοστος αγορας μονο (σαν κοστος χρησης ειναι το μισο) γιατι η οικονομια κλιμακος ειναι 10 φορες καλυτερη υπερ του τενεκε.

  3. Το gripen είναι με βεβαιότητα, έκαναν διαγωνισμό για να πάρουν Gripen αν θέλαν F35 θα το παίρνανε έτσι ,ποιος έκανε διαγωνισμό για να πάρει F35; Επιπλέον στη Φιλανδία δεν υπάρχουν δημοψηφίσματα για να καταψηφιστεί από το κοινό. Ο προυπολογισμός δεν φτάνει για κάτι άλλο και θέλουν μια πτέρυγα μάχης δηλαδή 60 περίπου επιπλέον η Σουηδία είναι δίπλα και θα έχουν οικονομίες κλίμακας στη λογιστική υποστήριξη και στη εκπαίδευση λόγω της συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών. Ναι ξέχασα ο Καναδάς κάνει διαγωνισμό για να πάρει F35 αλλά λόγω πολιτικής καραμπόλας.

    1. +1

      To F-35 υποτίθεται τελείωσε το στάδιο SDD ( Systems Development and Demonstration) το 2018, και από τότε λόγω συνεχών προβλημάτων δεν μπορεί να ολοκληρώσει επιτυχώς το στάδιο των Αρχικών Επιχειρησιακών Δοκιμών & Αξιολόγησης (Initial Operational Testing & Evaluation – ΙΟΤ&Ε) στις ΗΠΑ, στάδιο κατά το οποίο διεξάγονται και οι πιο απαιτητικές και σύνθετες δοκιμές ως οπλικό σύστημα πλέον και όχι ως μεμονωμένα υποσυστήματα όπως στο στάδιο SDD, με σκοπό να αξιολογηθεί η επιχειρησιακή ωριμότητα του αεροσκάφους.

      Ακόμα όμως και το προηγούμενο στάδιο SDD δεν το τελείωσε κανονικά, αλλά με κοινή απόφαση του Γραφείου του προγράμματος και του Πενταγώνου/Κογκρέσου ώστε να μην καθυστερήσει και άλλο η έναρξη της φάσης των Επιχειρησιακών Δοκιμών – ΙΟΤ&Ε, έχοντας διάφορα σοβαρά και άλυτα προβλήματα τα οποία μετατέθηκαν στο μέλλον (και τα βλέπουμε τώρα).

      Αυτό κανονικά δεν είναι αεροσκάφος που μπορεί να συμμετέχει (πόσο μάλλον να κερδίσει) διαγωνισμό μεταξύ άλλων ώριμων και δοκιμασμένων αντιπάλων. Το μόνο λειτουργικό «όπλο» του F-35 είναι η επιρροή και τα λεφτά της Lockheed, μια εταιρία με τεκμηριωμένο ιστορικό δεκαετιών στη χρήση αθέμιτων μέσων (απειλές, δωροδοκίες, διαπλοκή κ.α) στο βωμό της κερδοφορίας της.

      Προσωπικά, δεν βρίσκω παράδοξο το γεγονός ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος υπονόμευσης της ισχύος των ΕΔ της χώρας μας, με ότι μακροχρόνιες και ιστορικές γεωπολιτικές συνέπειες μπορεί να αυτό να έχει, προέρχεται από αυτή την εταιρία, την Lockheed, με τις MMSC και τα F-35.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *