Αφορμή για το παρόν άρθρο στάθηκαν τα σχόλια σας στα άρθρα μας «Υποβρύχια σε Ελλάδα και Τουρκία: Η υφιστάμενη ισορροπία και οι μελλοντικές προκλήσεις για το Πολεμικό Ναυτικό» (δημοσιεύτηκε στις 19 Νοεμβρίου 2019) και «Κορβέτες και φρεγάτες σε Ελλάδα και Τουρκία: Το παρόν, το μέλλον και οι ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού» (δημοσιεύτηκε στις 24 Φεβρουαρίου 2020). Τα άρθρα αυτά κατέγραψαν τις ανάγκες που έχει το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) σε υποβρύχια και φρεγάτες και, μέσα από τα σχόλια σας, μας ζητήσαμε ένα αντίστοιχο άρθρο για τα περιπολικά και τις κανονιοφόρους του ΠΝ, το οποίο ετοιμάσαμε και δημοσιεύουμε σήμερα. Στο άρθρο καταγράφεται η τρέχουσα κατάσταση και οι μελλοντικές ανάγκες του ΠΝ, όπως αυτές διαμορφώνονται, κατά την υποκειμενική μας άποψη. Όπως πάντα, στο πλαίσιο του υγιούς διαλόγου αναμένουμε τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας.

Είναι σαφές ότι με τα περιορισμένα οικονομικά της χώρας και την πραγματικότητα ότι το ΠΝ έχει να καλύψει άλλες πιεστικότερες ανάγκες, όπως είναι η προμήθεια νέων τορπιλών για παράδειγμα, το μέλλον των περιπολικών και κανονιοφόρων περνά σε δεύτερη μοίρα και πολύ δύσκολα θα δεσμευτούν κονδύλια, ενώ υπάρχει και η αντίληψη, η οποία επίσης έχει καταγραφεί στα σχόλια σας, ότι για τον αποστολή και τον ρόλο τους, ειδικά οι νεότερες κανονιοφόροι επαρκούν. Σε κάθε περίπτωση όμως, για την Ελλάδα, μια χώρα με εκτεταμένα θαλάσσια σύνορα και πολλά νησιά, τα περιπολικά και οι κανονιοφόροι είναι αναγκαία. Στην ειρήνη περιπολούν και επιτηρούν τις ελληνικές θάλασσες και προβάλουν την ελληνική σημαία, ενώ στον πόλεμο συνδράμουν τις μεγάλες μονάδες επιφανείας.

Σήμερα το ΠΝ διατηρεί σε υπηρεσία έξι (6) παράκτια περιπολικά και δέκα (10) κανονιοφόρους. Τα περιπολικά είναι δύο (2) τύπου Esterel κλάσης «Κελευστής Στάμου» και τέσσερα (4) περιπολικά τύπου Nasty. Τα κλάσης «Κελευστής Στάμου» είναι το P-287 «Κελευστής Στάμου» και το P-286 «Δίοπος Αντωνίου», τα οποία ναυπηγήθηκαν στα γαλλικά ναυπηγεία Chantiers Navals de l’ Esterel το 1974-1975 και έφτασαν στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο του 1975. Πρόκειται δηλαδή για πλοία 45 ετών. Τα τέσσερα (4) Nasty (Ρ-196 «Ανδρομέδα», Ρ-198 «Κύκνος», Ρ-199 «Πήγασος» και Ρ-228 «Τοξότης») ανήκουν στα έξι (6) πλοία που αποκτήθηκαν από τη Νορβηγία: Το Ρ-196 «Ανδρομέδα» ναυπηγήθηκε το 1966-1967 και έφτασε στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο του 1967, ενώ τα Ρ-198 «Κύκνος», Ρ-199 «Πήγασος» και Ρ-228 «Τοξότης» ναυπηγήθηκαν το 1966-1967 και έφτασαν στην Ελλάδα στα μέσα του 1967. Δηλαδή είναι πλοία ηλικίας 53 ετών. (το κείμενο συνεχίζεται μετά τις φωτογραφίες)

P-286 «Δίοπος Αντωνίου» (Esterel).
Ρ-199 «Πήγασος» (Nasty).

Οι παλαιότερες κανονιοφόροι του ΠΝ είναι οι δύο (2) Asheville κλάσης «Τόλμη» που ναυπηγήθηκαν την περίοδο 1968-1969 στις ΗΠΑ και παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα το 1990 στα πλαίσια συμμαχικής βοήθειας. Πρόκειται για τα πλοία P-229 «Τόλμη» και P-230 «Ορμή» ηλικίας 51-52 ετών, ξεπερασμένα τεχνολογικά που θα έπρεπε ήδη να είχαν αντικατασταθεί. Έχουν εκτόπισμα 265 τόνους, μήκος 50,13 μέτρα και ενσωματώνουν δύο (2) πετρελαιοκινητήρες MTU 12V396 TE-94 των 2.216 ίππων έκαστος. Επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 21,5 κόμβων (40 χιλιόμετρα την ώρα), η μέγιστη εμβέλεια τους είναι 1.287 ναυτικά μίλια (2.383,5 χιλιόμετρα) και υπηρετούνται από 34 άτομα. Ο οπλισμός μάχης περιλαμβάνει δύο (2) πυροβόλα L-70 των 40 χιλιοστών, δύο (2) πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών και φορητούς εκτοξευτές αντιαεροπορικών βλημάτων πολύ μικρού βεληνεκούς FIM-92 Stinger.

P-229 «Τόλμη» (Asheville)

Οι ικανότερες κανονιοφόροι του ΠΝ είναι οι οκτώ (8) Osprey-55, HSy-56 και HSy-56A. Οι τέσσερις Osprey-55 και HSy-56 (κλάσης «Αρματολός» και «Κάσος», πρώην «Πυρπολητής», αντίστοιχα) ναυπηγήθηκαν ανά δύο (2) σε ισάριθμες φάσεις. Οι P-18 «Αρματολός» και P-19 «Ναυμάχος» καθελκύστηκαν τον Μάρτιο 1990, ενώ τα πλοία P-57 «Κάσος» και P-61 «Πολεμιστής» καθελκύστηκαν το 1992 και 1993 αντίστοιχα. Στην ουσία τα HSy-56 είναι μια ελληνική έκδοση των Osprey-55 των δανέζικων ναυπηγείων Davyard. Τα Osprey-55 και τα HSy-56 διαφέρουν ως προς τις διαστάσεις τους, τις επιδόσεις και το σύστημα πρόωσης, ενώ ο οπλισμός μάχης και ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός τους είναι παρόμοιος. Ίδιο οπλισμό μάχης έχουν και οι τέσσερις (4) νεότερες κανονιοφόροι HSy-56A.

Το εκτόπισμα των Osprey-55 είναι 516 τόνοι και το μήκος τους είναι 54,75 μέτρα. Ενσωματώνουν δύο (2) πετρελαιοκινητήρες MAN 16V 1163 ΤΒ-63 των 3.680 ίππων έκαστος και επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 22 κόμβους (41 χιλιόμετρα την ώρα) και μέγιστη εμβέλεια 3.704 χιλιόμετρα. Υπηρετείται από 46 άτομα, ενώ μπορεί να μεταφέρει και ομάδα Ειδικών Δυνάμεων αποτελούμενη από 15 άτομα. Ο οπλισμός τους αποτελείται από ένα (1) πυροβόλο OTO Melara των 76/62 χιλιοστών, ένα (1) πυροβόλο OTO Breda των 40/70 χιλιοστών, δύο (2) πυροβόλα των 20 χιλιοστών, φορητούς εκτοξευτές FIM-92 Stinger και 30 νάρκες Mk.6 ή 20 νάρκες Mk.18 ή 12 νάρκες Mk.55. Τα HSy-56 έχουν εκτόπισμα 595 τόνους και μήκος 56,5 μέτρα. Ενσωματώνουν δύο (2) πετρελαιοκινητήρες Wartsila Nohab 16V 25 των 3.680 ίππων έκαστος και επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 23 κόμβους (43 χιλιόμετρα την ώρα) και μέγιστη εμβέλεια 4.574 χιλιόμετρα. Υπηρετούνται από 52 άτομα και μπορούν να μεταφέρει ομάδα Ειδικών Δυνάμεων των 15 ατόμων. (το κείμενο συνεχίζεται μετά τις φωτογραφίες)

P-18 «Αρματολός» (Osprey-55).
P-61 «Πολεμιστής» (HSy-56).

Τα τέσσερα (4) HSy-56A ναυπηγήθηκαν την περίοδο 2001-2003 στην Ελλάδα από τα ENAE (Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ). Το P-266 «Μαχητής» καθελκύστηκε τον Ιούνιο του 2002, το P-267 «Νικηφόρος» το Δεκέμβριο του 2002, το P-268 «Αήττητος» το Φεβρουάριο του 2003 και το Ρ-269 «Κραταιός» τον Οκτώβριο του 2003. Το εκτόπισμά τους είναι 575 τόνοι και το μήκος τους 56,5 μέτρα. Ενσωματώνουν δύο (2) πετρελαιοκινητήρες Wartsila Nohab 16V 25 ισχύος 3.680 έκαστος και επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 22 κόμβους (41 χιλιόμετρα την ώρα) και μέγιστη εμβέλεια 4.630 χιλιόμετρα. Υπηρετούνται από 52 άτομα και μπορούν να μεταφέρουν ομάδα Ειδικών Δυνάμεων των 21 ατόμων.

P-268 «Αήττητος» (HSy-56A).

Είναι σαφές ότι και τα έξι (6) παράκτια περιπολικά και οι δύο (2) κανονιοφόροι Ashville είναι παλαιά πλοία, μεγάλης ηλικίας, ενσωματώνουν τεχνολογία της δεκαετίες του 1960 και του 1970 και θα έπρεπε ήδη να έχουν αντικατασταθεί. Οι οκτώ (8) κανονιοφόροι Osprey-55, HSy-56 και HSy-56A είναι νεότερα πλοία, αλλά χρειάζονται αναβάθμιση μέσης ζωής, τουλάχιστον οι τέσσερις (4) Osprey-55 και HSy-55 που ήδη βρίσκονται σε υπηρεσία εδώ και 30 χρόνια. Ως προς τα περιπολικά, άποψη μας είναι ότι το ΠΝ θα πρέπει να εξετάσει και να αξιολογήσει την περίπτωση μεταβίβασης τους, μαζί με τις αρμοδιότητες παράκτιας περιπολίας στο Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή (ΛΣ-ΕΛΑΚΤ), ως καταλληλότερο για το ρόλο αυτό. Το άμεσο κέρδος του ΠΝ θα είναι η εξοικονόμηση των πληρωμάτων και της ετήσιας δαπάνης συντήρησης και υποστήριξης των παλαιών αυτών πλοίων. Στη διάθεση του ΠΝ θα παραμείνουν οι κανονιοφόροι σε ρόλο και αποστολές περιπολίας.

Θα πρέπει επίσης να επισημάνουμε ότι δύο (2) από τις τρείς (3) εν υπηρεσία πυραυλακάτους τύπου 148 (P-72 «Βότσης» και P-73 «Πεζόπουλος») ανήκουν πλέον στο δυναμολόγιο της Διοίκησης Πλοίων Επιτηρήσεως αντί της Διοίκησης Ταχέων Σκαφών σε ρόλο περιπολικών, ενώ σύντομα αναμένεται να ενταχθεί και το P-75 «Μαριδάκης». Τα πλοία έχουν εκτόπισμα 265 τόνων και ναυπηγήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1970. Ο οπλισμός του περιλαμβάνει ένα (1) πυροβόλο των 76 χιλιοστών και ένα (1) πυροβόλο των 40 χιλιοστών, καθώς και βλήματα κατά πλοίων τύπου RGM-84 Harpoon, κατόπιν σχετικής τροποποίησης (αρχικά έφεραν βλήματα τύπου MM-38 Exocet). Επίσης μπορούν να μεταφέρουν έως και 20 νάρκες θαλάσσης.

Βέβαια, ακόμα και αν τα παράκτια περιπολικά του ΠΝ περάσουν στο δυναμολόγιο του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ θα πρέπει να αντικατασταθούν, λόγω της μεγάλης ηλικίας και της παλαιότητας τους, κάτι που οικονομικά είναι πιο εύκολο και εφικτό για το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, λόγω και της παραμέτρου της συγχρηματοδότησης από την ΕΕ (Ευρωπαϊκή Ένωση). Σ’ αυτή την περίπτωση και για λόγους ομοιοτυπίας του στόλου θα ήταν προτιμότερο να ναυπηγηθούν σκάφη που ήδη βρίσκονται σε υπηρεσία από το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, όπως, για παράδειγμα, τα ισραηλινά Saar-4.5 (3 σκάφη), τα σουηδικά CB-90HCG (3 σκάφη), το ολλανδικό Stan Patrol 5509 (1 σκάφος) ή τα ιταλικά P-355 (4 σκάφη). Ιδανικά θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε τη χρηματοδότηση από την ΕΕ για την ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και να επιλέξουμε μια ελληνική σχεδίαση, αλλά κάτι τέτοιο δυστυχώς δεν προκύπτει από τα γεγονότα και τις επιλογές.

Όμως η ανάγκη αντικατάσταση των παράκτιων περιπολικών του ΠΝ παραμένει, είτε αυτά παραμείνουν στο δυναμολόγιο και συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται από το ΠΝ (πιθανότερο σενάριο), είτε μεταβιβαστούν στο ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Η δεύτερη εναλλακτική λύση είναι η απόκτηση μεταχειρισμένων σκαφών, κάτι που ως σενάριο εξετάζει και το ΠΝ, δηλαδή την παραμονή των παράκτιων περιπολικών στο δυναμολόγιο του με παράλληλη αντικατάσταση τους από μεταχειρισμένα πλοία. Στις 23 Ιουνίου είχαμε δημοσιεύσει άρθρο για τα αμερικανικά περιπολικά κλάσης «Island» τα οποία και ενδιαφέρουν το ΠΝ, προς αντικατάσταση των Nasty και των Esterel. Τα «Island» ναυπηγήθηκαν την περίοδο 1985-1992, δηλαδή είναι πλοία 28-35 ετών. Δεν είναι νέα, αλλά σίγουρα νεότερα των Nasty και Esterel.

Εφόσον επιλεγεί η λύση της απόκτησης μεταχειρισμένων αμερικανικών περιπολικών κλάσης «Island», αυτά θα αντικαταστήσουν τα Nasty και Esterel.

Τα «Island» έχουν εκτόπισμα 168 τόνους, μήκος 34 μέτρα, πλάτος, 6,4 μέτρα και βύθισμα 2,2 μέτρα. Ενσωματώνουν δύο (2) πετρελαιοκινητήρες και επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 29,5 κόμβων (περίπου 55 χιλιόμετρα την ώρα). Η εμβέλεια τους είναι 5.000 χιλιόμετρα περίπου, ενώ μπορούν να παραμείνουν στη θάλασσα για πέντε (5) συνεχόμενες ημέρες χωρίς την ανάγκη ανεφοδιασμού. Είναι εφοδιασμένα και με ένα σκάφος τύπου RHIB. Οι απαιτήσεις επάνδρωσης τους είναι μόλις 16 άτομα και ενσωματώνουν ένα (1) ραντάρ έρευνας επιφανείας και πλοήγησης AN/SPS-73, δύο διαστάσεων (2D). Ο οπλισμός μάχης του αποτελείται από ένα πυροβόλο Mk.38 των 25 χιλιοστών και δύο (2) πολυβόλα M2 των 12,7 χιλιοστών.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα περίπτωση μεταχειρισμένων σκαφών είχαμε παρουσιάσει τον Οκτώβριο του 2019 και αφορά στα δύο (2) περιπολικά κλάσης «Protector» της Νέας Ζηλανδίας, που αποσύρονται μετά από μόλις δέκα (10) χρόνια υπηρεσίας, στο πλαίσιο αναδιοργάνωσης των ναυτικών δυνάμεων της χώρας. Συνολικά η Νέα Ζηλανδία διαθέτει τέσσερα (4) «Protector», τα οποία θα αποσύρει. Τα δύο (2) πρώτα πλοία που αποσύρθηκαν τον Οκτώβριο του 2019 είναι τα HMNZS «Pukaki» και HMNZS «Rotoiti» που εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2009 με κόστος € 20-25 εκατομμύρια έκαστο (το 2009). Έχουν εκτόπισμα 340 τόνους και μήκος 55 μέτρα. Ενσωματώνουν δύο (2) κινητήρες MAN B&W 12VP185 των 3.400 ίππων έκαστος. Επιτυγχάνουν μέγιστη ταχύτητα 25 κόμβους (46 χιλιόμετρα την ώρα) και ταχύτητα πλεύσης 16 κόμβους (30 χιλιόμετρα την ώρα). Με την ταχύτητα πλεύσης η μέγιστη εμβέλεια είναι 3.000 ναυτικά μίλια (5.560 χιλιόμετρα). Οι απαιτήσεις επάνδρωσης είναι 36 άτομα, ενώ ο οπλισμός τους αποτελείται από τρία (3) πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών και δύο σκάφη τύπου RHIB.

Τα τέσσερα (4) περιπολικά «Protector» που αποσύρει η Νέα Ζηλανδία είναι μια εξαιρετική ευκαιρία απόκτησης πλοίων τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2009.

Για τις κανονιοφόρους δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στην άστοχη επιλογή της μη συνέχισης του προγράμματος HSy-56A, όχι απαραίτητα με τη ναυπήγηση περισσότερων μονάδων στις αρχές της δεκαετίας του 2000 (θα μπορούσε να είχε γίνει κι αυτό), αλλά στην έλλειψη ενδιαφέροντος εξέλιξης της σχεδίασης και ανάπτυξης μιας βελτιωμένης έκδοσης, με μεγαλύτερο ποσοστό ελληνικής προστιθέμενης αξίας. Αν είχε γίνει αυτό σήμερα θα μπορούσαμε να αντικαταστήσουμε τα Asheville με μία νέα, ελληνική σχεδίαση βασισμένη στα HSy-56A ή να αναβαθμίσουμε τα Osprey-55 και τα HSy-55 με βάση ένα ελληνικό σχέδιο και πρόγραμμα αναβάθμισης. Επίσης θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση ανάπτυξης σκαφών μικρότερου εκτοπίσματος (για παράδειγμα, παράκτια ή περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης για το ΠΝ και το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ) ή πλοίων μεγαλύτερου εκτοπίσματος, κατηγορίας Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων Βλημάτων (για την αντικατάσταση των μη-αναβαθμισμένων BR-56B La Combattante III, για παράδειγμα).

Δυστυχώς όμως το πρόγραμμα αφέθηκε στη μοίρα του, όπως έγινε παλαιότερα με το «Κένταυρος» ή το «Άρτεμις», το οποίο θα μπορούσε να εξελιχθεί σε αυτοκινούμενο και να ενισχυθεί με αντιαεροπορικά βλήματα πολύ μικρού βεληνεκούς. Χαμένες ευκαιρίες, αποτέλεσμα της διαχρονικής νοοτροπίας των ελληνικών κυβερνήσεων που απαξιώνουν την εγχώρια αμυντική βιομηχανία και τεχνολογία υπέρ της προμήθειας οπλικών συστημάτων από το εξωτερικό. Για την αντικατάσταση των Asheville είχαμε αναφερθεί, τον Αύγουστο του 2019, στην περίπτωση των πλοίων κλάσης «Fearless» από τη Σιγκαπούρη, τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 1996-1998 (τον Αύγουστο του 2019 το Πολεμικό Ναυτικό της Σιγκαπούρης ανακοίνωσε τον παροπλισμό τριών ακόμα «Fearless»).

Από τα 12 που ναυπηγήθηκαν ένα (1) χάθηκε σε ατύχημα, εννέα (9) έχουν παροπλιστεί (δύο το 2018 και επτά το 2019) και δύο (2) παραμένουν σε υπηρεσία, αλλά θα παροπλιστούν σύντομα (τα 11 «Fearless» θα αντικατασταθούν από οκτώ νέα περιπολικά κλάσης «Independent»). Έχουν εκτόπισμα 500 τόνων και φέρουν ένα (1) πυροβόλο OTO Melara των 76 χιλιοστών, τέσσερα (4) πολυβόλα των 12,7 χιλιοστών, τορπίλες A244/S Mod.1 διαμετρήματος 324 χιλιοστών και μέγιστου βεληνεκούς 6 χιλιομέτρων και αντιαεροπορικούς πυραύλους Mistral. Πρόκειται για πλοία 23-24 ετών, τα οποία, με την προαίρεση του λογικού οικονομικού κόστους και της καλής τους κατάστασης, θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο αξιολόγησης από το ΠΝ (ενδεχομένως και για το σύνολο των 11 πλοίων, με μέριμνα και για τις ανάγκες της Κύπρου).

Τα 11 «Fearless» της Σιγκαπούρης είναι πλοία ηλικίας 23-24 ετών και, με την προαίρεση του λογικού οικονομικού κόστους και της καλής τους κατάστασης, θα μπορούσαν να αξιολογηθούν από το ΠΝ.

Αισίως τα τέσσερα (4) Osprey-55 και HSy-56 είναι ηλικίας 30 και 27-28 ετών αντίστοιχα. Υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε ήδη να έχουν υποστεί πρόγραμμα αναβάθμισης μέσης ζωής, αλλά λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας ουδέποτε έγινε κάτι τέτοιο και πιθανότατα δεν θα γίνει, λόγω άλλων πιο κρίσιμων προτεραιοτήτων για το ΠΝ, όπως προαναφέραμε. Ίσως πλέον να είναι και ασύμφορη οικονομικά η αναβάθμιση τους, λόγω της ηλικίας τους. Τα HSy-56A είναι πλοία ηλικίας 17-18 ετών, δηλαδή σε ιδανική ηλικία για την υλοποίηση προγράμματος μέσης ζωής, αλλά και σ’ αυτή την περίπτωση δεν προβλέπεται μια τέτοια εξέλιξη. Ωστόσο, υπάρχει ένα σημείου αναβάθμισης, το οποία θα μπορούσε να εξεταστεί και δεν είναι άλλο από τα πυροβόλα των πλοίων, που θα μπορούσαν να πιστοποιηθούν για χρήση κατευθυνόμενων βλημάτων. Μια τέτοια επιλογή, σε συνδυασμό φυσικά με την απόκτηση τέτοιων βλημάτων, θα είχε ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξησης της ισχύος πυρός τους με σχετικά χαμηλό και προσιτό κόστος. Είναι μια επιλογή που κατά την άποψη μας αξίζει να αξιολογηθεί από το ΠΝ.

Στον τομέα των κατευθυνόμενων βλημάτων και ειδικά στο διαμέτρημα των 76 χιλιοστών το οποίο ενσωματώνουν οι ελληνικές κανονιοφόροι, η ιταλική Leonardo διαθέτει τα βλήματα DART και Vulcano. Το DART, το οποίο καθοδηγείται από το σύστημα STRELA, παρουσιάζει μειωμένη οπισθέλκουσα και αυξημένη ταχύτητα, 1.100 μέτρων το δευτερόλεπτο κατά την έξοδο του από την κάνη. Κατά την πτήση ακολουθεί δέσμη ραδιοσυχνότητας, ενώ έχει τη δυνατότητα αλλαγής τροχιάς. Το DART σχεδιάστηκε για να αντιμετωπίζει επερχόμενα βλήματα ή στόχους με δυνατότητα απότομης αλλαγής πορείας, στον αέρα ή τη θάλασσα. Το βλήμα μπορεί να εκτελέσει ελιγμούς με φόρτιση έως 40g, ενώ το μέγιστο βεληνεκές του ανέρχεται στα 8+ χιλιόμετρα.

Η αναβάθμιση των κύριων πυροβόλων των κανονιοφόρων, αλλά και των άλλων πλοίων του ΠΝ, με την ικανότητα χρήσης κατευθυνόμενων βλημάτων είναι μια επιλογή που κατά την άποψη μας αξίζει να επενδύσει το ΠΝ.

Το Vulcano έχει αναπτυχθεί τόσο ως κατευθυνόμενο, όσο και ως μη-κατευθυνόμενο βλήμα για τα διαμετρήματα των 76, 127 και 155 χιλιοστών. Στη κατευθυνόμενη του έκδοση το βλήμα διαθέτει και αντιαεροπορικές ικανότητες. Συγκεκριμένα το Vulcano διατίθεται στην μη-κατευθυνόμενη έκδοση BER (Ballistic Extended Range) με προγραμματιζόμενο, πολλαπλών λειτουργιών, πυροκροτητή, στην κατευθυνόμενη έκδοση GLR (Guided Long Range) με υπέρυθρο αισθητήρα, για την προσβολή στόχων επιφανείας, και στην έκδοση GLR με σύστημα καθοδήγησης IMU/GPS, για την παροχή πυρών υποστήριξης κατά παράκτιων στόχων (επικουρικά το βλήμα μπορεί να δεχθεί και αισθητήρα ημί-ενεργού λέιζερ). Για τα πυροβόλα των 76 χιλιοστών το μέγιστο βεληνεκές ανέρχεται στα 40 χιλιόμετρα (έκδοση GLR).

Αναλυτικά για τα κατευθυνόμενα βλήματα ναυτικών πυροβόλων, όχι μόνο στο διαμέτρημα των 76 χιλιοστών, αλλά και στο διαμέτρημα των 127 χιλιοστών μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω άρθρο:

Για την υφιστάμενη ισορροπία και τις μελλοντικές προκλήσεις-ανάγκες του ΠΝ σε υποβρύχια και φρεγάτες μπορείτε να διαβάσετε στα παρακάτω άρθρα:

Comments

  1. Εξαιρετικο αρθρο κυριε Λαζο!

    Να πω επισης, οτι η παρουσια τω κανονιοφορω ειναι σημαντικη για εμας τους ακριτες: Πιο συχνα βλεπουμε κανονιοφορους παρα οποιοδηποτε αλλο σκαφος, καινειναι σημαντικες για το ηθικο των μικρων νησιων.

    Μακαρι οπως ειπατε να πανε τα περιπολικα στο ΛΣ , να βρεθει καποιος να τρεξει για ευρωπαικη χρηματοδοτηση. Γιατι χωρις τρεξιμο και χωρις να ετοιμασεις φακελο, κανεις δεν δινει χρηματα.

    Τα CB90 ταιριαζουν γαντι στο αρχιπελαγικο περιβαλλον του Αιγαιου. Μακαρι να ειχαμε 30-40 να μπορουν οι φρουρες των νησιων να αλληλο-υποστηριζονται. Χρειαζομαστε ενα ευελικτο δογμα οπως το Σουηδικο και Φινλανδικο, και οχι να στηριζομαστε σε στατικες φρουρες.

    1. Πολύ εύστοχα το έθεσες μιλώντας για παρουσία πλοίων επιφάνειας σε ακριτικές περιοχές και νησιά, αντί για Υποβρύχια -που δεν φαίνονται ούτε θα έπρεπε άλλωστε- όπως έχουν προτείνει μερικοί. Ας είναι και μεγαλύτερα και με ελικοδρόμιο τα περιπολικά, έτσι το μήνυμα απο την επίδειξη δύναμης θα ήταν πιο έντονο σε ακρίτες και αντιπάλους.

  2. Πολυ ωραιο αρθρο κυριε Λάζο…
    Επίσης θα συμφωνήσω με το φίλο πιο πάνω ότι η παρουσία πλοίων του ναυτικού σε ακριτικα νησιά εξυψώνει το αίσθημα των νησιωτων…
    Εγώ εχω να προτείνω και μια άλλη σχεδίαση πολύ πιο συγχρονη από τις παλιές κανονιοφορους αλλα και τα παλιά περιπολικα..πολυ πιο γρήγορη(45knots) με χαρακτηριστικά στέλθ πιο μικρή με ότι συνεπάγεται αυτό για απόκρυψη σε νησίδες.. ευκαιριακη κρούση …συνοδεια αμφιβιων καταδρομεων παρατήρηση κλπ..
    Μιλάω για για το hsi 25 της CMN
    Έχει ένα πυροβόλο 20mm μπροστά
    Και πίσω παίρνει πυραύλους σαν τους Griffin του αμερικανικού ναυτικού…οι οποίοι δοκιμαζονται ήδη εμβέλεια 10 μιλίων..εμεις θα μπορούσαμε να βάλουμε και spike nlos στην θέση τους…οπως και στο πυροβόλο αντί για 20 mm οι ιταλοί και οι γάλλοι εξελίσσουν με ίδιο αποτυπωμα βάρος κλπ…
    Πυροβόλα 40mm με διπλή χρήση και αντιεροπορικη και επιφανείας…
    Ένας αριθμός 6-8 από τέτοια σκάφη ναυπηγημενα
    Στην Ελλάδα…νομιζω θα ήταν ιδανικά…ασε που πλέον πρέπει να ζήσουμε και με τον κύριο ισκανταρ Ράφα που δικαιωθηκε και κράτησε τα ναυπηγεία…εξαλλου όπου δραστηριοποιήθηκε παγκοσμίως τα ναυπηγεία που έχει στην ιδιοκτησία του έχουν φουλ δουλειά…ευχαριστω
    https://cmn-group.com/products-and-services/military-vessels/interceptor/hsi25/

    1. Πολύ καλή πρόταση.
      Παρακάτω γράφω για μια νέα δισδιάστατη φιλοσοφία περιπολικών.
      Η μια αφορά την μετατροπή του Λιμενικού Σώματος σε (πραγματική) Ακτοφυλακή.
      Κάτι τέτοιο είχα στο μυαλό μου (το τονάζ είναι συζητήσιμο).
      Πολύ καλή η πρόταση για Spike (+ ένα 2πλό Stinger?) και για πυροβόλο 40mm (για διπλή εργασία).
      Το θέμα για εμάς δεν είναι το ποιός έχει τα ναυπηγεία, αλλά να βρούμε τρόπους ώστε να υπάρχει μια ροή παραγγελιών για να δουλεύουν και αυτά και παράλληλα να καλύπτουμε τις ανάγκες μας με σύγχρονα μέσα.

  3. Δεν νομίζω πως τον 21 αιώνα έχουν θέση παράκτια περιπολικά και κ/Φ στο ΠΝ.
    Ο ρόλος και τα καθήκοντα εμπίπτουν πλέον στο λιμενικό / ακτοφυλακή.
    Θεωρώ πως ούτε πλέον τα περιπολικά κ/β έχουν θέση.
    Ας κρατηθούν οι ρουσεν και από εκεί και πέρα αντικατάσταση των κ/Φ και κ/β ή μη περιπολικων με μεγαλύτερα αξιομαχα σκάφη.
    Ασφαλώς και έχετε δίκιο όταν αναφέρεστε στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για απόκτηση περιπολικων και αυτόματα μιλάμε για άλλο υπουργείο και όχι το αμύνης.

  4. Πολύ καλό άρθρο και αφορμή για συζητήσεις.
    Μία άποψη είναι να επιδιώξουμε να εξοπλιστούμε με σύγχρονα και «δυνατά» περιπολικά και κανονιοφόρους. Με τον τρόπο αυτό θα έχουμε «σφραγισμένο» το Αιγαίο και δεν θα μπαίνει/βγαίνει τίποτα στο πέλαγος, αν δεν το επιστρέψουμε.
    Μια άλλη σκέψη είναι η εξής: Με την πρόοδο της τεχνολογίας, οι παράκτιες πυροβαρχίες κατευθυνόμενων βλημάτων κατά στόχων επιφανείας, έχουν αυξήση πολύ σημαντικά την εμβέλεια και την φονικότητά τους. Ήδη στα νησιά μας υπάρχουν ορισμένες τέτοιες πυροβολαρχίες πολύ εξελιγμένων βλημάτων.
    Μήπως θα ήταν καλύτερο να ελέγχουμε το Αιγαίο με τέτοιου είδους οπλικά συστήματα; Δεν απαιτούν πολύ προσωπικό, δεν χρειάζεται να επιστρέφουν στην βάση τους για ανεφοδιασμό, αδιαφορούν για τις καιρικές συνθήκες και είναι πάντα έτοιμα για «πυρ» σε αντίθεση με τα πλοία που πρέπει πρώτα να πλεύσουν προς συγκεκριμένες περιοχές.
    Θα μπορούσαν λοιπόν τα χρήματα για δυνάμεις επιφανείας να κατευθυνθούν στην απόκτηση μονάδων που θα μπορούν να προσφέρουν στην θαλάσσια περιοχή μεταξύ Ρόδου και Κύπρου και νότια της Κρήτης.
    Ως προβληματισμό το θέτω και θα ήθελα την άποψή σας, μιας καιπιστεύω ότι η συγκεκριμένη επιλογή θα απαντήση ουσιαστικά στο ερώτημα «τί ναυτικό θέλουμε τα επόμενα χρόνια».

  5. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ.
    Επαναλαμβάνω για τελευταία φορά. Ο σκοπός της ιστοσελίδας https://defencereview.gr/ είναι η ενημέρωση και ο δημιουργικός διάλογος πάνω σε επιχειρησιακά, τεχνικά, τακτικά καθώς και τεχνολογικά θέματα της άμυνας της ασφάλειας και της διπλωματίας. Η κριτική ή τα σχόλια του καθενός είναι δεκτά και σεβαστά αλλά δεν είναι ανεκτές οι κραυγές ορισμένων και η αντιπαράθεση με προσωπικές προσβολές και ύβρεις. Σήμερα η ανοχή τελείωσε. Αφού ορισμένοι δεν αντιλαμβάνονται ότι πρέπει να είναι ευπρεπείς τότε το ιστολόγιο θα λάβει τα ανάλογα μέτρα. Κανείς δεν είπε να μην ασκείται κριτική αλλά με ένα μέτρο και ένα όριο. Ας κάνει ο καθένας τη κριτική του στην όποια κυβέρνηση αλλά ορισμένα σχόλια έχουν κουράσει. Σχόλια του τύπου «κούλης», «κουλός» κτλ δεν έχουν θέση γιατί αφορίζουν το νόημα της παρούσας ιστοσελίδας που είναι ο διάλογος πάνω σε τεχνικά θέματα. Κάντε τη κριτική σας με διαφορετική διατύπωση. Εδώ δεν είναι και ούτε πρόκειται να γίνει πολιτική ή κομματική αρένα. Οπαδικές συμπεριφορές δεν θα γίνονται δεκτές.
    Εκ της διαχείρισης.

    1. Επιτελους….!!να ξερετε σχολια τυπου «κουλης»και «κουλος» απο καποιους,ηταν αιτια αποτροπης επισκεψης της ιστοσελιδας σας…φτανει πια με τα εντεταλμενα κομματοσκυλα!!!Ο πολιτικος διχασμος ειδαμε που μας οδηγησε και μονο κακο προσφερει!
      Καλη και χρησιμη η κριτικη στην καθε παρουσα η προσφατως παρελθοντικη κυβερνηση αλλα οχι εδω!εδω ενημερωνομαστε για την αμυνα της χωρας μας,και αν μπορει να επιτευχθει πιεση προς την κυβερνηση ,με τα αρθρα σας και με τα σχολια μας για την επισπευση των αμυντικων δαπανων, τοτε ακομα καλυτερα!

    2. @defencereview.gr

      Κατ’ αρχην ευχαριστω για τη λεπτοτητα να μην με αναφερετε ονομαστικα.

      Αναγκαζομαι και εγω να επαναλαβω αυτο που ειχα πει στο παρελθον:
      Το Συνταγμα της Ελλαδας και η αρχηγικη δομη των κομματων, καθιστουν τον εκαστοτε Πρωθυπουργο κοινοβουλευτικο δικτατορα, και τους λοιπους παραγοντες του δημοσιου βιου, -δηλαδη τα κομματα τους βουλευτες, και ισως ακομα και τους Υπουργους- περιπου διακοσμητικους κομπαρσους. Αυτος κυβερνα χωρις κανεναν περιορισμο, αυτος αποφασιζει για ολα, αυτος εχει την πληρη ευθυνη για οτι συμβαινει, αυτος θα δεχθει ολα τα πυρα.
      Τυχαινει να σημερα να ειναι στα πραγματα ο συγκεκριμενος. Συνεπως αυτος θα τα ακουσει.

      Οι ευθυνες για τη στρατιωτικη κατασταση της χωρας ειναι καθαρα πολιτικες, δηλαδη δικες του και των προκατοχων του. Εκτος και αν πιστευουμε οτι φταινε οι στρατιωτικοι. Επομενως η συζητηση περι των πραγματων αυτων μοιραια μεταπιπτει συχνα απο το τεχνικο επιπεδο στο πολιτικο. Ειναι δυστυχως δυσαρεστο, αλλα αναποφευκτο.

      Οταν ο σημερινος πολιτικος υπευθυνος φθανει σε σημειο να λαμβανει τις αποφασεις που ολοι ξερουμε, δε γινενται να του ασκειται κριτικη του τυπου «ο κ. Πρωθυπουργος εκανε πολυ μεγαλο λαθος». Αυτο γινεται οταν ο επικεφαλης εχει κακη κριση, αλλα καλη, αγαθη, εθνικη προθεση.

      Σε ολες τις δυτικες χωρες οι ομολογοι του σε αναλογες περιπτωσεις γινονται αντικειμενο ανελεητης λοιδωριας απο τα ΜΜΕ και τους πολιτες, και αυτο ειναι απολυτως φυσιολογικο. Λογω της θεσης τους, δεν ισχυουν στην περιπτωση τους οι συνηθεις κανονες «αστικης ευγενειας» ή οπως λεγεται τελος παντων αυτο το πραγμα. Εκτος βεαια και αν μιλαμε για την Τουρκια. Οπως λεει οΤαγματαρχης στον Καραμάνο στη «Λουφα και Παραλλαγη» , «Ελευθερια ειναι να μπορεις να φωναξεις στην Κοκκινη Πλατεια οτι ο συντροφος Μπρέζνιεφ ειναι μ……ς.» Η χωρα αυτη, με ολα τα κουσουρια της, ειναι ελευθερη, ακριβως επειδη ισχυει ΑΥΤΟ, και οχι επειδη υπαρχει συνταγμα, βουλη, εκλογες, και γενικως τα εξωτερικα, επιφανειακα χαρακτηριστικα της δυτικης δημοκρατιας.

      Η ιστοσελιδα αυτη δεν εχει κομματικη προκαταληψη, ενα αντιθεσει με αλλες. Εχω παρατηρησει οτι γραφει συχνα πραγματα που καθολου δεν θα αρεσαν στο εκαστοτε κυβερνών κομμα. Συνεπως δεν μπορω να την κατηγορησω οτι επιχειρει να σιγησει οσους βαραμε τον σημερινο πολιτικο υπευθυνο ωθουμενη απο κομματικο κινητρο.
      Αντιλαμβανομαι το σκεπτικο της. Ελπιζω να γινεται αντιληπτο και το δικο μου σκεπτικο. Δεν θα παυσω να αποκαλω τον σημερινο πολιτικο υπευθυνο με το παρωνύμιο που κατα τη γνωμη μου αρμοζει. Μπορειτε να λαβετε ο,τι μετρα κρινετε σκοπιμα.

      1. Καραλαβαίνεις βέβαια ότι αν αποκαλείς τον καθένα όπως θέλεις, μπορεί και ο καθένας να αποκαλεί όπως θέλει εσένα. Φαύλος κύκλος δηλαδή.
        Γι αυτό υπάρχουν νόρμες και κανόνες που ακολουθούν όλοι. Αλλιώς δεν έχει νόημα καμία συζήτηση, αφού πάντα θα βρίσκεται κάποιος που θα «αποκαλεί τους άλλους όπως του αρέσει». Εκτός και αν ο στόχος είναι να μην γίνεται καμία συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων.

      2. Περισσότερο θα «έγραφε» μια άποψη αν δεν συνοδευόταν από απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς πάντως NF. Εκτός κι αν είναι για εκτόνωση οπότε εντάξει!

      3. Με συγχωρειτε αλλα ειχα την εντυπωση οτι εχουμε κοινοβουλευτικη δημοκρατια..οτι δηλαδη στις εκλογες,δεν εκλεγουμε απλα κοιβερνηση,αλλα βουλη! Αυτος δεν ειναι και ο λογος που ολες οι αποφασεις που περνονται στην βουλη γινονται με ονομαστικη ψηφοφορια;

      4. Δεν μας ειπατε ομως κ. NF, γνωστε απο παλια, αφου δεν σας αρεσει η «κοινοβουλευτικη δικτατορια» οπως τη χαρακτηριζετε, ποιο ειναι το ιδανικο μοντελο διακυβερνησης για εσας ? Μηπως ειναι η στρατιωτικη δικτατορια? Μην το αρνηθητε. Υπαρχει μνημη.

    3. Εγώ συμφωνώ με τον Γ.Ν. Κάποιοι το έχουν παρακάνει.
      Κάπου δηλαδή έλεος. Όχι τόσο με τις γνώμες, αλλά με τις εκφράσεις και το ύφος.
      Εγώ πραγματικά έχω φτάσει σε σημείο που δεν διαβάζω τα σχόλια (μόνο τα άρθρα) ή διαβάζω μόνο κάποιους που είναι to the point που λένε. Πολλά σχόλια κάποιου στυλ, εκτός των άλλων, δεν προσφέρουν και κάτι σε γνώσεις, γνώμες ή την γενικότερη κουβέντα. Και χωρίς να το καταλαβαίνουν, γίνονται και κάπως βαρετά.
      Λίγη αυτοσυγκράτηση, νομίζω ότι δεν θα βλάψει κανένα.

  6. Κατ’ εμέ τέτοιου τύπου μονάδες, μη έχουσες τη δυνατότητα να εξοπλιστούν έστω και προαιρετικά με κατευθυνόμενα βλήματα δεν έχουν πιά σημασία ουσιαστική. Αντιλαμβάνομαι το παράγοντα ανύψωσης του ηθικού στις ακριτικές περιοχές, όμως όπως ελέχθη και άνωθεν, τέτοια πλοία και οι αποστολές που εκτελούν αρμόζουν περισσότερο στην ακτοφυλακή.
    Δηλαδή είναι υποεξοπλισμένα για μονάδες του Π.Ν, ενώ ανάλογα αντικαθιστούν βέλτιστα τις υπάρχουσες υποεξοπλισμένες μονάδες της ακτοφυλακής.
    Ασφαλώς υπό τις κατάλληλες συνθήκες ακόμα και η πιο ταπεινή μονάς δύναται να φέρει καίρια πλήγματα στον αντίπαλο, αλλά δεδομένης και της στενότητας των οικονομικών δεν νομίζω πως έχουμε την πολυτέλεια να διατηρούμε εν υπηρεσία σκάφη με αντικειμενικά περιορισμένη επιχειρησιακή αξία.

  7. Ευχαριστούμε για το πολύ ενδιαφέρον άρθρο. Όπως επισημαίνεται, το συνολικό απόθεμα κατευθυνόμενων βλημάτων και ο αριθμός αυτών που φέρουν οι μεγαλύτερες μονάδες του στόλου ανά πάσα στιγμή είναι πεπερασμένος. Άρα όντως να ναυτικά πυροβόλα έχουν σημαντικότατο ρόλο να διαδραματίσουν και μια ενδεχόμενη αναβάθμισή τους θα λειτουργούσε πολλαπλασιαστικά για την ισχύ πυρός και τον ρόλο που μπορούν να επιτελέσουν οι μικρότερες αυτές μονάδες του ΠΝ.

    Καθώς δεν είμαι και ο καλύτερος γνώστης των ναυτικών θεμάτων, αναρωτιέμαι αν σε πραγματικές συνθήκες θα περίσσευαν κατευθυνόμενα βλήματα για να προσβληθούν τόσο μικρές μονάδες. Ίσως αυτό να αποτελεί και ένα «πλεονέκτημα» τους, ίσως ως στόχοι χαμηλότερης προτεραιότητας να καθίστανται και περισσότερο επιβιώσιμες.

    Aν και είναι πλέον γνωστή η αφόρητη στενότητα στα οικονομικά για την άμυνα, εικάζω πως (τουλάχιστο οι πιο σύγχρονες μονάδες και κανονιοφόροι) με σύγχρονες επικοινωνίες και datalinks, κάποιο καλό σύστημα ΕΟ/IR παρατήρησης (όπως τα Ελληνικής παραγωγής της Miltech), αναβάθμιση στα πυροβόλα τους, κάποιο ελαφρύ πυραυλικό σύστημα όπως το SPIKE NLOS και ίσως κάποιο μικρό UAV θα μπορούσαν θεωρητικά να προσφέρουν πολλές υπηρεσίες στο ΠΝ.

    Γενικά θεωρώ πως στην κατάσταση που είμαστε ως χώρα οφείλουμε να μην είμαστε προσκολλυμένοι και με αυστηρά γραμμική σκέψη, πρέπει να θυμηθούμε και να μιμηθούμε την «πολυμήχανη» φύση του Οδυσσέα, να είμαστε τουλάχιστο διαβασμένοι και μελετημένοι, από τον Θουκυδίδη ως τον Σουν Τζου και την «Τέχνη του Πολέμου».

  8. Η καλητερη σκεύη είναι η αντικατάσταση των παλεομενων περιπολικών με τα αμερικα Island,που ως πλεονάζον υλικό θα έρθει σχεδόν δωρεάν και η αύξηση των μονάδων αυτών ,και επιπλέον η τοποθέτηση σε κάθε πλοίου από ένα στρατλες ή phalanx με αναβαθμηση των ίδοι υπαρχονων όπλων 75mm ,με τον συνδιασμό των stinger για μια σχετική αυτοάμυνα…..

  9. Αυτά τα πλοία δεν προσφέρουν τίποτα πλέον. Ακόμα και η λογική τους είναι παρωχημένη, ιδίως όταν βλέπουμε ότι πλέον τα συστήματα του πυροβολικού (για να μην πω τα πυραυλικά), έχουν αυξήσει πάρα πολύ το βεληνεκές και την ακρίβειά τους.
    Επιπλέον, δεν γίνεται να έχεις πλέον σχετικά μεγάλα πλοία περιπολικά, χωρίς εναέρια μέσα επιτήρησης (τουλάχιστον UAV), χωρίς να μπορούν να εκτελέσουν εργασίες C4I, χωρίς σύστημα παραγωγής γλυκού νερού, για να μην πω τουλάχιστον και ένα υποτυπώδες sonar κ.λπ.
    Πρέπει λοιπόν να πάμε σε μια δισδιάστατη νέα λογική:
    Α) Το λιμενικό να γίνει επιτέλους μια σύγχρονη και αποτελεσματική ακτοφυλακή με σκάφη υπερσύγχρονα, ταχύτατα, οπλισμένα και όχι πάνω από 300 τ. (επιδοτούμενα έτσι και αλλιώς από την Ε.Ε.) και
    Β) Να υπάρξει μια νέα κατηγορία πλοίων περιπολικών ΠΝ, με επαρκές τονάζ (περί τους 800-1000 ή και 1.500 τ.), όπως για παράδειγμα το «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ», χωρίς κατ’ ανάγκη όλον αυτό τον οπλισμό (αλλά επαρκή), αλλά με επαρκές σόναρ γάστρας, UAV, γλυκό νερό, C4I, υποτυπώδη α/α άμυνα, υποτυπώδη α/υ άμυνα, Lik 16 και δορυφορική επικοινωνία. Με λίγα λόγια, εννοώ ένα σκαρί που με άλλα συστήματα (άρα και εσωτερική σχεδίαση) θα είναι πιο πολύ περιπολικό και με άλλα, ένας νέος τύπος ΤΠΚ (γιατί και από αυτές έχουμε ανάγκη προκειμένου να αντικαταστήσουμε τις πoλύ παλαιές Combattante).

  10. We have the need for a long term plan. 10 Frigates 6 to 8 thousand tones, 6 corvettes 2000 tones 5 more submarines updated 214 version, 1500 scalp naval for all ships, submarines and land based structures. More F16 Vs and F35s, deal for continuation of free US inventory in Tanks and other vehicles in a deal package that will last for the next twenty five years with option to continue another 25. This deal can be formed with Greece , the U.S. , Italy, France, and Germany even though I don’t trust the Germans. 10 FFG X fully loaded and protected by technical support = 10 billion, 6 corvettes with same support package 2 billion, 5 75 meters updated subs for 3 billion and 1000 scalp naval 1000 plus miles range for 2 billion full package, 24 F35 3 billion, already priced, and the rest F16s updated to Vs for 1.5 billion with extra weapons, and 1 billion for the US almost free inventory freebies for update and support. The whole package will cost about 22.5 billion for the next twenty five years equals 900 million per year that will make Greece on of the strongest militaries on the planet. 900 millions per year package is affordable and sustainable gia thn Ellada. I will be glad to be the broker to put all parties together with out pay. Sincerely, Spartan

  11. Πολύ ενδιαφέρον άρθρο, ειδικά για εμένα που έχω στο ενεργητικό μου αρκετές κανονιοφόρες. Η Κανονιοφόρος εγκαταλειφθηκε στη μοίρα της. Απαρχαιωμένο εξοπλισμό παμπάλαιο σύστημα επικοινωνίας (τώρα κάτι γίνεται με το σύστημα Αιγαίας) μηδαμινό σύστημα αυτοπροστασίας.
    Και γενικά θεωρήται από τα μαύρα πλοία του στόλου που όλοι θέλουν να φύγουν και δεν θέλει να έρθει κανένας. Με λίγα λόγια είναι το πλοίο που στέλνω κόσμο να αδειάσουν οι θέσεις στις υπηρεσίες φιλέτο να πάνε οι «κολλητοί και οι φίλοι του συστήματος.»

  12. Άκρως ενδιαφέρον άρθρο και σημαντικός ο ρόλος μις ναυτικής δύναμης επιτήρησης. Έχοντας δει και του τύπους που δυνητικώς θα ενδιέφεραν το ΠΝ μπορώ να πω τα παρακάτω:

    Διοίκηση Σκαφών Επιτήρησης – Ρόλος

    Ο ρόλος της Δύναμης, εκτός των αμιγώς ναυτικών (επίδειξη σημαίας) επιχειρήσεων, θα έπρεπε να είναι η παρακολούθηση με διάφορα κλασσικά και εξελιγμένα συστήματα (ESM, ELINT, COMINT κ.α.) του εχθρού, αποτελώντας ένα σκέλος έγκαιρης προειδοποίησης με μεγάλη αυτονομία, δίπλα στο δίκτυο ραντάρ των ΚΕΠ, τα ΑΣΕΠΕ, τα UAV και τα επίγεια παρατηρητήρια, «δουλεύοντας» δηλαδή για τις ΕΔ κι όχι μόνο για το ΠΝ. Προϋπόθεση βεβαίως, η ΔΙΑΚΛΑΔΙΚΟΤΗΤΑ…
    Σε κρίσεις όπως αυτή που πάει να επανέλθει ως απότοκο της τμηματικής συμφωνίας Ελλάδας-Αιγύπτου πιστεύω πως η συνεισφορά των σκαφών είναι σημαντική και δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα σκάφη αυτά είναι τα μάτια των ΕΔ στη μεθόριο κι δύνανται να παραμείνουν εκεί για ημέρες σε αντίθεση με όλα τα άλλα μέσα.

    Συνδυασμός με ΤΠΚ;

    Πολλοί συμφορουμίτες θεωρούν τις κανονιοφόρους άχρηστες πλέον και προτείνουν την συγχώνευση των Διοικήσεων με μια μεγαλύτερη κλάση σκαφών κυρίως ως μεγαλύτερες ΤΠΚ. Το θέμα είναι καθαρά δόγματος χρήσης και σε αυτό το ΠΝ ξέρει καλύτερα.
    Αν το ΠΝ θεωρεί πως ακόμη χρειάζεται ΤΠΚ τότε τα σκάφη εκ του δόγματος χρήσης τους είναι πολύ δύσκολο να επιτελούν ταυτόχρονα και τις αποστολές της Διοίκησης Σκαφών Επιτήρησης. Για παράδειγμα, δεν να επιχειρείς πέριξ του Καστελόριζου και να κάνεις την ίδια στιγμή απόκρυψη και αναμονή για βολή Exocet. Γι’ αυτό και ακόμη το ΠΝ διατηρεί διαφορετικές δυνάμεις για την κάθε Διοίκηση.

    Διοίκηση Σκαφών Επιτήρησης – Μέσα και άμεσες λύσεις

    Είναι σαφές πως όταν υπάρχουν να αγοραστούν λίγες τορπίλες, να εκσυγχρονιστούν στοιχειωδώς οι ΜΕΚΟ και να αποκτηθούν φρεγάτες, οι άλλες Διοικήσεις πρέπει δυστυχώς να περιμένουν.
    Υπάρχουν όμως περιπτώσεις, που θα έπρεπε να τις εκμεταλλευτούμε, στο πνεύμα της απόκτησης των Kiowa κ.α.
    Μια τέτοια περίπτωση που οφείλουμε να εξετάσουμε είναι οι 11 Fearless. Αν όπως λέει το άρθρο, προκύψει από επαφές με την Σιγκαπούρη πως διατίθενται και οι 11 Fearless σε χαμηλή τιμή (δεν βλέπω και πολλούς λόγους για το αντίθετο) τότε θα πρέπει να τις αποκτήσουμε και να αντικαταστήσουμε παλιότερα σκάφη (παράκτια περιπολικά, S-148 κλπ). Μιλάμε για σκάφη με πολεμικό προσανατολισμό κι όχι ακτοφυλακής, τα οποία λόγω του μεγάλου αριθμού, με ένα στοχευμένο πρόγραμμα αναβάθμισης μεσοπρόθεσμα, θα μπορούσαν να προσφέρουν πολλά στην άμυνα. Από την στιγμή μάλιστα που διαθέτουν σονάρ και τορπίλες η προοπτική σχετικής αναβάθμισης, πχ με ένα πιο σύγχρονο σονάρ (Bluewatcher;) είναι δελεαστική.

    ΥΓ – Καλά αυτά τα έρμα τα Osprey – 55 γιατί τόσες δεκαετίες δεν τα εκμεταλλευόμαστε πλήρως; Πριν 30 χρόνια ήταν από τα πρώτα πλοία του είδους με εσωτερικό χώρο φύλαξης-εξαπόλυσης RHIB, ο οποίος, λέει (…), αποδείχτηκε μη πρακτικός κλπ κλπ. Κανείς δεν σκέφτηκε να τα τροποποιήσει με νεότερα και πιο αξιόπιστα συστήματα, τώρα που «βρωμάει» ο τόπος από τέτοια(!); Πόσο θα κόστιζε για 2 σκάφη;

  13. Πλοία ικανότατα για την αποστολή τους και αξιόπλοα και όπως λένε κατά διαστήματα τα πληρώματα τους άριστα στην δουλειά τους. Άνετα θα μπορούσαν να ναυπηγηθούν ακόμα 4-6 για αντικατάσταση των παλαιοτέρων όπως τα NASTY, Asheville κλπ. Με μερικές τροποποιήσεις θα ήταν άριστα στην αποστολή τους. Πυροβόλο αναβαθμισμένο σε dart/super rapido ή ότι άλλο με νέο κέλυφος για χαμηλό RCS, Εγκατάσταση ενός σόναρ μέσων συχνοτήτων (ικανό για παράκτια περιβάλλοντα), εγκατάσταση 2 τριπλών τορπιλοσωλήνων στο πίσω μέρος και αν υπάρχουν πλέον asw ρουκέτες όπως οι μικρού βάρους Elma ASW-600(οι σουηδοί τα επαναφέρουν), αντικατάσταση του bofors και των reinmetal, και στην θέση τους δύο πύργοι εκεί ου ήταν τα ρινμεταλ των 20μμ(αν χρειαστεί επεκτείνεται λίγο η υπερκατασκευή)του όπως των SV με το πυροβόλο Mk30F με πυρομαχικά Ahead συνδεδεμένα στο CMS. Στην θέση του Bofors 8πλος εκτοξευτής Spike Nlos και ενσωμάτωση ικανότητας εκτόξευσης του uav scan eagle και εννοείται πλήρες σύστημα C4I. Τέλος με απλή εγκατάσταση μεταλλικών ή από και συνθετικά υλικά παραπετασμάτων περιμετρικά του σκάφους για χαμηλότερο RCS. Αλλαγές απλές αλλά ουσιώδεις που φέρνουν στα σκάφη αποστολές πολεμικές. Με 14-16 σκάφη(παλιά και καινούργια) με αυτό τον εξοπλισμό πραγματικά μπορούν να αναλάβουν σωρεία αποστολών τόσο στην ειρήνη όσο και σε πολεμικές επιχειρήσεις.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *