Με επίκεντρο το πρόγραμμα προμήθειας της νέας γενιάς πυραυλικών συστημάτων από το Ισραήλ, η επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων της Βουλής των Ελλήνων εγκρίνει σήμερα πέντε προγράμματα για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Το πρώτο όπως προαναφέρθηκε είναι οι Πολλαπλοί Εκτοξευτές Πυραύλων (ΠΕΠ) νέας γενιάς PULS. Συνολικά θα αποκτηθούν 36 Πολλαπλοί Εκτοξευτές Πυραύλων (ΠΕΠ) PULS της Εlbit Systems συμπεριλαμβανομένου πακέτου πυρομαχικών όπως τακτικών βαλλιστικών πυραύλων μακρού βεληνεκούς Predator Hawk μέγιστου βεληνεκούς 300 χιλιομέτρων, πυραύλων EXTRA βεληνεκούς 150 χιλιομέτρων καθώς και περιφερόμενων πυρομαχικών SkyStriker για κρούση ακριβείας άνω των 250 χιλιομέτρων. Το πρόγραμμα προμήθειας των ισραηλινών πυραυλικών συστημάτων είναι ύψους 692 εκατομμυρίων ευρώ.


Παράλληλα, η επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων της Βουλής των Ελλήνων θα εγκρίνει το πρόγραμμα αναβάθμισης των πυροβόλων των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ τύπου Mk. 45 Mod. 2 διαμετρήματος των 127mm. Υπενθυμίζεται ότι οι ελληνικές φρεγάτες ΜΕΚΟ 200 ΗΝ φέρουν στην πλώρη ένα ναυτικό πυροβόλο Mk45 Mod2A διπλού ρόλου για προσβολή στόχων επιφανείας και αέρος μεγάλου διαμετρήματος 127mm/54cal. Το πυροβόλο επιτυγχάνει μέγιστο ρυθμό βολής 20 βλημάτων το λεπτό και η κάννη έχει δυνατότητα ανύψωσης σε τόξο -15ο έως +65ο με ταχύτητα ανύψωσης 20ο/sec και περιστροφής 30ο/sec. Τα βλήματα του πυροβόλου έχουν βάρος 31,7 κιλά και μπορούν να βληθούν σε μέγιστη εμβέλεια 24 χιλιομέτρων.
Κύριος ανάδοχος του προγράμματος προβάλει η εταιρεία BAE Systems. Το πρόγραμμα αναμένεται να είναι συνολικού ύψους 37 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση των τεσσάρων πυροβόλων των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ του Πολεμικού Ναυτικού. Σημειώνεται πως θα ακολουθήσει και έτερο πρόγραμμα για την αναβάθμιση των αντιπυραυλικών συστημάτων εγγύς άμυνας των φρεγατών τύπου Mk15 Block 1 Phalanx. Εναλλακτικά προτείνεται η εγκατάσταση RAM πλην όμως το κόστος είναι αυξημένο, οπότε το επικρατέστερο σενάριο με τα τωρινά δεδομένα είναι η αναβάθμιση των Phalanx στο τελευταίο επίπεδο.
Σε άρθρο μας με τίτλο «Το Αμερικανικό Ναυτικό σχεδιάζει πολυετές πρόγραμμα αναβάθμισης και υποστήριξης των συστημάτων εγγύς προστασίας Phalanx» στις 6 Οκτωβρίου 2025 είχαμε αναφέρει το πρόγραμμα αναβάθμισης των Phalanx του US Navy. Η έκδοση Block.1 εμφανίστηκε το 1988 και ενσωματώνει βελτιωμένο ραντάρ και πυρομαχικά, μεγαλύτερη υπολογιστική ισχύ, ταχύτερο ρυθμό βολής και ικανότητα βολής από κλίση +70ο. Η έκδοση Block.1B PSuM (Phalanx Surface Mode) εμφανίστηκε το 1999 και προσθέτει στο όπλο υπέρυθρο σύστημα FLIR για εμπλοκή στόχων επιφανείας. Το FLIR έχει επίσης την ικανότητα διασύνδεσης με το πυραυλικό σύστημα RAM, στο οποίο προσδίδει μεγαλύτερο βεληνεκές και ακρίβεια. Επίσης, η έκδοση Block.1B επιτρέπει στον χειριστή την οπτική αναγνώριση του πιθανού στόχου. Η τελευταία έκδοση του συστήματος είναι η Block.1B Baseline.2, η οποία ενσωματώνει βελτιωμένο ραντάρ. Το Phalanx ενσωματώνει το πυροβόλο M-61A2, τύπου Gattling, με έξι κάνες των 20 χιλιοστών. Επιτυγχάνει μέγιστο δραστικό βεληνεκές 1.486 μέτρα και μέγιστο βεληνεκές 5,5 χιλιόμετρα.

Στο ΠΝ το σύστημα Phalanx είναι εγκατεστημένο στις φρεγάτες Standard (από ένα σύστημα, εκτός από τις φρεγάτες «Έλλη» και «Λήμνος» που διαθέτουν δύο, της έκδοσης Block.1A) και στις φρεγάτες MEKO-200HN Mod.3 (από δύο συστήματα της έκδοσης Block.1A). Το σύστημα έχει την δυνατότητα να περιστρέφετε έως και 90 φορές/λεπτό γύρο από τον άξονα του ενώ η ελάχιστη απόσταση εγκλωβισμού είναι της τάξεως των 94 μέτρων όταν η ταχύτητα του στόχου κυμαίνεται μεταξύ 178-1.398 κόμβων/ώρα (326-2.558 km/h). Το σύστημα πραγματοποιεί έρευνα σε όλο το τόξο των 360°. Το Phalanx βρίσκεται σε παραγωγή από το τέλος της δεκαετίας του 1970. Έκτοτε έχει υποστεί πολλαπλές αναβαθμίσεις προκειμένου να παραμείνει ικανό και αξιόμαχο. Αυτός είναι και ο λόγος ύπαρξης συστημάτων διαφορετικής έκδοσης στα πλοία του ΠΝ.
Επιπλέον, το σύστημα διαθέτει μονάδα τοπικού ελέγχου, η οποία αποτελείτε από μονάδα παροχής ισχύος τύπου Μk.15 και μονάδα ενεργοποίησης της μονάδας παροχής ισχύος τύπου Tape Control Μk.179, απομακρυσμένο σταθμό ελέγχου και οθόνη οργάνων τοπικού ελέγχου. Στο ΠΝ το σύστημα Phalanx είναι εγκατεστημένο στις φρεγάτες Standard (από ένα σύστημα, εκτός από τις φρεγάτες «Έλλη» και «Λήμνος» που διαθέτουν δύο, της έκδοσης Block.1A) και στις φρεγάτες MEKO-200HN Mod.3 (από δύο συστήματα της έκδοσης Block.1A). Το σύστημα έχει την δυνατότητα να περιστρέφετε έως και 90 φορές/λεπτό γύρο από τον άξονα του ενώ η ελάχιστη απόσταση εγκλωβισμού είναι της τάξεως των 94 μέτρων όταν η ταχύτητα του στόχου κυμαίνεται μεταξύ 178-1.398 κόμβων/ώρα (326-2.558 km/h). Το σύστημα πραγματοποιεί έρευνα σε όλο το τόξο των 360°. Το Phalanx βρίσκεται σε παραγωγή από το τέλος της δεκαετίας του 1970. Έκτοτε έχει υποστεί πολλαπλές αναβαθμίσεις προκειμένου να παραμείνει ικανό και αξιόμαχο. Αυτός είναι και ο λόγος ύπαρξης συστημάτων διαφορετικής έκδοσης στα πλοία του ΠΝ.
Το 2018 το αμερικανικό Υπουργείο Εξωτερικών ενημέρωσε το Κογκρέσο για την πιθανή πώληση, μέσω προγράμματος FMS (Foreign Military Sale), στη Μεγάλη Βρετανία, 50 συλλογών αναβάθμισης του συστήματος εγγύς αντιαεροπορικής άμυνας (CIWS) Phalanx Mk.15 Block.1B Baseline-2, δυνητικού κόστους $ 75 εκατομμυρίων. Το πρόγραμμα αφορά και στην προμήθεια συναφούς εξοπλισμού και υλικών υποστήριξης.
Το τρίτο πρόγραμμα ύψους 38 εκατομμυρίων ευρώ αφορά την προμήθεια των αντιπυραυλικών συστημάτων RAM για τη κάλυψη των αναγκών αυτοάμυνας των πυραυλακάτων SUPER VITA. Τέλος, το τελευταίο πρόγραμμα κόστους 44 εκατομμυρίων ευρώ αφορά τη πρόσκτηση των τεσσάρων Μη Επανδρωμένων Ελικοπτέρων τύπου CAMCOPTER S-100 της αυστριακής εταιρίας Schiebel.

Το Oceanwatch ενδείκνυται για μια σειρά αποστολών, όπως συλλογή πληροφοριών, επιτήρησης, αναγνώρισης, έρευνας και διάσωσης, έλεγχος συνόρων, χερσαίων και θαλάσσιων κ.ά. Επίσης το UAV μπορεί να φέρει και εξοπλισμό τύπου Signal Intelligence (SIGINT) & Communication Intelligence (COMINT) και γενικά εξοπλισμό έως 34 κιλά. Έχει μέγιστη εμβέλεια πτήσης τα 200 χιλιόμετρα (έξι ώρες πτήσης) και μέγιστο ύψος πτήσης τα 18.000 πόδια. Μπορεί να χρησιμοποιείται για μια πλειάδα αποστολών τόσο εσωτερικής ασφάλειας όσο και ναυτικών επιχειρήσεων με κυριότερη αυτή της σύνθεσης εικόνας τακικής κατάστασης αντί της χρήσης ελικοπτέρου της φρεγάτας ή άλλου πλοίου. Tέλος, αξίζει να πούμε ότι η Schiebel παρουσίασε, το 2022, το CamCopter S-300, εξέλιξη του CamCopter S-100. Το S-300 έχει μεγαλύτερη εμβέλεια και αυξημένο ωφέλιμο φορτίο σε σύγκριση με τη μικρότερη έκδοσή του. Έχει μήκος 4,8 μέτρα, 1,9 μέτρα ύψος και 0,9 μέτρα πλάτος. Επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 222 χιλιόμετρα την ώρα και μπορεί να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο 340 κιλών (μέγιστο βάρος απογείωσης: 660 κιλά). Με ωφέλιμο φορτίο 50 κιλά, το CamCopter S-300 μπορεί να πετάξει έως και 24 ώρες ή τέσσερις ώρες με ωφέλιμο φορτίο 250 κιλά.










